KULT
A Rovatból

Első vonalból a földi pokolban - Kislányomnak, Samának / Az underground kórház

Két film a háború borzalmairól, a mindennapi pokolból. Ráadásul kortárs filmek, és nem fikciók. Mindkettő a szíriai háború mindennapjairól szól, mindkettőt Oscar-díjra jelölték, egyik sem nyerte meg. És a hasonlóságoknak itt még nincs vége. Kritika.

Link másolása

Személy szerint én azok közé tartozom, akik meglepődtek a legjobb dokumentumfilmnek járó Oscaron. Nem mintha az amerikai és ázsiai gyári munkásokról szóló American Factory ne érdemelt volna díjat, de én sokkal inkább számítottam volna a természet és az ember összhangját bemutató Méz-királynő (Honeyland) vagy a szíriai háborút testközelből bemutató Kislányomnak, Samának (For Sama), illetve Az underground kórház (The Cave) szobrocskájára. De mivel filmeket nem a díjak miatt nézünk, így is erősen tudom ajánlani mindenkinek mindhárom alkotást, bár utóbbi kettőt nem javasolnám egymás után megnézni.

Ami sokaknak a mindennapokat jelenti, félek, egy átlagos, békében élő európainak 3 óra alatt túl nagy lelki megterhelést okozhat.

Adva van a szíriai háború, amiről olyan sok információ és dezinformáció zúdul ránk, hogy eléggé nagy bizonyossággal mondhatjuk, hogy vajmi keveset tudunk róla – mármint úgy igazán. A fő hadszínterek, mint például Aleppo oly sokszor kerülnek szóba, hogy egy idő után az ember agyában kialakul körülötte valami messzi, kissé talán misztikus érzés. Holott kevesebb, mint 2 és félezer kilométerre tőlünk élnek ott emberek, akik éppen úgy szeretnek, gyűlölnek, fogyasztanak, szórakoznak és szomorkodnak, mint mi.

Kivéve, hogy ezt ők permanens életveszélyben teszik, pedig éppen olyan ártatlan emberek, mint mi.

Waab al-Kateab fiatal rendezőnő (Kislányomnak, Samának) és Feras Fajjád valamivel rutinosabb rendező (Az underground kórház) filmjei hasonló alaphelyzetet dolgoznak fel: olyan emberek mindennapjait, akiknek nem elég, hogy a folyamatos bombázások közepette túl kell élniük, de mindent feltesznek arra, hogy segítsenek beteg és sérült honfitársaikon. Pusztán emberbaráti szeretetből, mert a körülményekből adódóan értelemszerűen sem jelentős pénz, sem túl sok szakmai siker nem vár egyikükre sem.

Gyakorta felmerülő filmes kérdés, hogy hogyan tudja egy háborúról szóló film visszaadni egy ilyen szituáció pokoli helyzeteit, az emberek mindennapos szenvedéseit. Hát így. Kézenfekvő megoldás dokumentumfilmet forgatni a háborús helyszínekről, ám mindez valószínűleg ha hatásos is, de kevés volna.

Kell a jó érzék, amivel al-Kateab 500, míg Fajjád 1200 órányi anyagot fésül össze durván 100-100 perc szenvedéssé, csontig hatoló borzalommá.

Fajjád dokumentumfilmje sokszor kidolgozottabb képekkel operál, néha már-már a játékfilmességbe csap át, míg al-Kateab leginkább az amatőr szemszögű felvételekre helyezi a fókuszt, és ez kifejezetten jót tesz a filmnek. A 18+ -os kategória felett a mozis besorolásokban létezik egy „Csak erős idegzetűeknek!” kitétel, ami többször is eszembe jutott a két film közben.

Összetört testű és halott kisgyerekeket látni, vagy fülsiketítő orosz bombázókat hallani (tudva, hogy mit hoznak magukkal és hagynak majd maguk után) egyike életem legnyomasztóbb mozis élményeinek.

Egészen felfoghatatlan belegondolni, hogy mindez kvázi napjainkban, ráadásul tőlünk néhány órányi repülútra történik. Ilyen közel keresik sírva (addigra már halott) kistestvérüket kiskamasz gyerekek, próbálnak meg romok alatt túlélők után kutatni önkéntes orvosok vagy épp igyekeznek normális családi életet élni amúgy normális családok.

„A gyerekeket nem zavarja az ostrom, azt sem tudják mi az”

– mondja az egyik szereplő a Kislányomnak, Samának című filmben, és valóban: miért is definiálnák kicsi gyerekek azt az állapotot, amiben szinte egész addigi életüket élték. Waadot az zavarja a legjobban, hogy Sama meg sem rezdül a bombázásokra, az életük borzalmas zenei aláfestéseként folyamatosan szóló robbanásokra. De egy idő után a felnőttek is kezdenek hozzászokni. Mi azonban a film bő másfél órája alatt garantáltan nem tudunk, újra és újra a lelkünkig hatol minden egyes csattanás. Embertelenül nyomasztó belegondolni, hogy egy-egy ilyen bomba olyan emberek életét olthatja ki épp, mint szereplőink. Akik közül egyébként számosan nem érik meg a film elkészültét, hisz Waad rengeteg barátja áldozatul esik a folyamatos harci eseményeknek.

Az underground kórház bemutatja, hogy a történelem leghosszabb ideig ostromolt településén, a Damaszkuszhoz közeli al-Gútában egy orvosnő vezetése alatt egy kórház hogyan próbál meg egy "barlangban" helyt állni, miközben a fehérsisakosok hosszú állandóságban csak hozzák az újabb és újabb sérülteket. A föld alatt nyílik egy halovány reménysugár, míg fent szó szerint a pokol tombol.

Mindeközben azért a film nem feledteti az arab ország háborún túli társadalmi problémáit sem: az egyik segítségre szoruló férfi például rossz ellátását egyértelműen a női vezetésű kórház számlájára írja.

(Mindkét filmben nagyon erős egyébként a női szemszög.) Jó volna azt mondani, hogy itt kibukik a mi mindennapjainktól eltérő kultúra, de nem lennénk teljesen őszinték.



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk