Elérhetetlen lesz a diploma rengeteg okos, értelmes diák számára, sokaknak már ma is az
Angol-német szakos középiskolai tanárként tökéletesen egyetértek a diákokkal.
Az első diplomámat bölcsészkaron szereztem nyelvszakon. Azt gondolom, ma mindenkinek tudnia kellene angolul. Tanítottam elitgimiben és szakgimnáziumban, képben vagyok a magyarországi idegennyelv-oktatás helyzetével. Órákig tudnék beszélni arról, miért gyalázatos a kormány terve, amellyel diákok tízezreitől veszi el a lehetőséget, hogy diplomát szerezhessenek. Ha ugyanis a kormány jelen formában véghez viszi a tervét, okos, értelmes diákoknak elérhetetlen lesz a diploma.
Egyébként már nagyon sokuknak ma is az, de még maradjunk a nyelvoktatásnál. Ma Magyarországon a nyelvszakosok egyedül azok a tanárok, akik az iskolákban szabadon választhatnak tankönyvet. Az informatika-szakosok kénytelenek olyan tankönyvből tanítani, amiben a floppyról tanulnak azok a diákok, akik öt év múlva érettségiznek... Gondoljunk bele: az informatika az egyik leggyorsabban fejlődő tudomány, floppyt úgy húsz éve nem használ senki, a magyar iskolákban mégis erről tanítanak. Minek? De lehetne sorolni végeláthatatlanul, miért hibás a hirtelenjében véghezvitt központosítás a tankönyvek esetében.
A matekkönyvek tele vannak hibával, az erdélyi magyar diákok számára a Bukarestben kiadott magyar nyelvtankönyv összehasonlíthatatlanul korszerűbb, taníthatóbb, élvezetesebb a magyar iskolákban használt nyelvtankönyvnél.
A magyar iskola XIX. századi módszerekkel próbálja felkészíteni a diákokat a XXI. századra, ami reménytelen próbálkozás. Ez nyilvánvalóan látszik a nemzetközi kompetenciateszteken: a magyar diákok mind természettudományokban, mind matematikában, mind szövegértésben, mind a társadalmi háttér leküzdésében az OECD-átlag alatt teljesítenek.
De térjünk vissza a tankönyvekre. A nyelvszakosok kezét nem kötik meg, milyen tankönyvekből tanítsanak. A jobbnál jobb, külföldi kiadású, ám méregdrága tankönyvekből nincs hiány. A szülő mélyen a zsebébe nyúl azt remélve, hogy legalább egy idegen nyelven – ez általában az angol – megtanul a gyerek. Megtanul, ha szerencséje van, de általában nincs. A hatékony iskolai nyelvoktatásnak ugyanis egy alapvető feltétele hiányzik, és ez a tanár.