HÍREK
A Rovatból

Bedurvult a Ryanair: Ez nem különadó, hanem országúti rablás

Mégpedig „egy olyan kormánytól, ami teljesen elszakadt a valóságtól.” A vezérigazgató szerint a gazdaságfejlesztési miniszter elfelejtette a közgazdaságtant.
Címlapkép: Pixabay - szmo.hu
2022. június 14.



Május végén jelentette be a kormány, hogy "extraprofitadót" vet ki nagyobb cégekre, köztük a légitársaságokra is, melyektől 30 milliárd forint bevételt várnak.

Múlt héten kiderült, a

Ryanair ezt áthárítja az utasokra,

így akik júliusra vagy későbbi időpontra foglaltak jegyet Budapestről, azoknak visszamenőleg ráterhel a légitársaság még 3900 forintot (10 eurót) a jegyárra.

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter erre úgy reagált, hogy a kormány a leghatározottabban elutasítja, hogy a Ryanair a légitársaságokra kivetett extraprofit-különadóját áthárítja az utazókra. A légitársaság ellen azóta fogyasztóvédelmi vizsgálat indult.

Hétfőn a HVG arról írt, nemcsak a Ryanair, hanem az EasyJet is az utasokra hárítja a különadót, ezért náluk is drágulni fognak a jegyek.

A Ryanair korábban sem fukarkodott a kemény szavakkal a különadó kapcsán, korábban például ostobaságnak nevezték a döntést.

Keddi közleményükben azonban még keményebb hangnemet ütöttek meg, sőt, kérdéseket küldtek Nagy Mártonnak is. A gazdaságfejlesztési minisztertől arra várnak választ:

  • „A légitársaságokat a magyar családok védelmében terhelik az új adóval, miközben a szektor a koronavírus és az orosz-ukrán háború miatt rekordveszteségektől szenved.
  • „Miért kell a magyar családoknak és az ideutazóknak magasabb jegyárat fizetniük, amikor a magyarországi légiközlekedés is két éve szenved a Covid és Ukrajna miatt?
  • „Hogyan segíti a magyar családokat a légiközlekedési adó?

    Azt is írják, hogy

    ez a különadó nem extraprofit-adó, hanem egy országúti rablás egy olyan kormánytól, ami teljesen elszakadt a valóságtól.

    A légitársaság szerint miközben más európai kormányok csökkentik a légiközlekedést terhelő adókat annak érdekében, hogy segítsék a forgalom helyreállását, a turizmust és a munkaerőpiacot a járvány után, Magyarország adót vet ki a veszteséges légitársaságokra, mint a Wizz Air és a Ryanair, tovább rontva a magyarországi légiközlekedés és turizmus versenyképességét.

    A Ryanair üdvözli az ellene indított fogyasztóvédelmi vizsgálatot, de szerintük

    a vizsgálatot arra is ki kellene terjeszteni, hogy hogyan vethet ki a magyar kormány „extraprofit-adót” egy veszteséges iparágra.

    Mint írják, amikor a veszteséges légitársaságok megpróbálnak talpra állni, a legutolsó dolog, amire nekik, vagy az utasoknak szükségük van, az egy újabb adó.

    „Az érthető, hogy Magyarország miért vet ki extraprofit-adót az olaj-és gázszektorra, amely az orosz-ukrán háború miatt váratlan nyereségre tett szert. De az, hogy az extraprofit-adót a légiközlekedési szektorra kiterjesztik, ami küzd a talpra állásért a 2 évig tartó koronavírus-járvány és az ukrán háború után, azt mutatja, hogy Nagy miniszter úr elfelejtette a közgazdaságtant” - idézik Michael O’Leary vezérigazgatót, aki még azt is felajánlotta, hogy elküldi Nagy Mártonnak a Közgazdaságtan tökfejeknek című könyvet.

    O’Leary szerint ezeket az adókat a nehéz helyzetben lévő utasok és a veszteséges légitársaságok nem fogják tudni elviselni, ezért

    a magyarországi légiforgalom drámai mértékben vissza fog esni egy olyan időszakban, amikor a turizmus fellendülőben van.

    A vezérigazgatót ezért azt kéri Nagy Mártontól, hogy vonja vissza ezt az „ostoba” adót, vagy legalábbis korlátozza azt az olyan iparágakra, mint az olaj vagy a gáz, amelyek váratlan nyereséget termelnek, és ne a légitársaságokra, amelyek rekord veszteséget jelentenek.


  • Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Népszerű
    Ajánljuk
    Címlapról ajánljuk


    HÍREK
    A Rovatból
    Magyar Péter: Lőtt sérüléssel hozták haza a honvédelmi miniszter egyik testőrét Törökországból
    A Tisza Párt elnöke erről Ruszin-Szendi Romulusz fegyverügye kapcsán írt. Ahogy arról is, hogy pártja politikusai halálos fenyegetéseket kapnak.


    Ahogy arról korábban írtunk, fegyvernek látszó tárgyat vélt felfedezni Ruszin-Szendi Romulusz övében egy Tisza-rendezvényen a kormánysajtó. Emiatt Tényi István már feljelentést is tett ellene, míg Orbán Viktor külön posztot szentelt az ügynek. A volt vezérkari főnök szerint ugyanakkor engedéllyel tartotta magánál fegyverét, amit a halálos fenyegetések miatt hord magával.

    Az esethez most hozzászólt Magyar Péter is. A Tisza Párt elnöke szerint „az orbáni propaganda” arról nem számol be, „hogy milyen halálos fenyegetéseket kapnak a TISZA politikusai, így jómagam is.”

    „Azt sem látom a címlapokon, hogy a felém érkező fenyegetések miatt tett feljelentések ügyében még egy dossziét sem tett arrébb a rendőrség”

    – tette hozzá.

    Ezután egy másik témával is előjött. Állítása szerint „nemrég Szalay-Bobrovniczky Kristóf "honvédelmi" miniszter 4 testőrt vitt magával a NATO szövetséges Törökországba, ahonnan az egyiküket lőtt sérüléssel hozták haza MEDEVAC (egészségügyi evakuációs) géppel.” Szerinte felmerül a kérdés: „Vajon miért jár a honvédelmi miniszter 4 testőrrel NATO országba?”


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    HÍREK
    A Rovatból
    „Csak” – válaszolta Soltész Miklós felesége arra a kérdésre, hogy miért vették meg budajenői házuk utcájának egy részét
    Az államtitkár a saját telkéhez csatolta a területet, de közben a szomszéd hoppon maradt. Az RTL megkérdezte a polgármestert is az ügyben.


    Korábban írtunk róla, hogy Soltész Miklós engedély nélkül épített kocsibeállót, ami miatt a szomszédja nem tud behajtani a saját telkére. Az egyházi és nemzetiségi kapcsolatokért felelős államtitkár szomszédja elmondta: mióta Soltész tulajdonába került az utca vége, azóta nem tudja megközelíteni normálisan a telkét, egyik oldalról ugyanis az államtitkár földje határolja, a másikon pedig egy többméteres betonárok.

    „Csak” – ennyit mondott az államtitkár felesége az RTL híradójának arra a kérdésre, miért vették meg férjével az utcát.

    A település polgármestere, Vezérné Hevedi Tünde azt nyilatkozta az RTL-nek, hogy nem tudja megállapítani, szabályos volt-e a terjeszkedés. Ugyanakkor hozzátette: befedik az árkot, így a szomszéd be tud majd jutni a telkére.

    A szóban forgó 91 négyzetméteres terület korábban közút volt, Soltész pedig 2020-ban vásárolta meg 150 ezer forintért az önkormányzattól. A kérelmet még 2014-ben nyújtotta be.

    Ráth Gábor és családja 2019-ben vette meg a szomszédos telket, amelyet négy részre osztottak. Három rész másik oldalról is elérhető autóval, egy viszont csak Soltészék felől, de valójában úgy sem.

    Az államtitkár korábban arról beszélt, hogy a területet már húsz éve ő és a családja gondozta. A maradék közutat is szerették volna megvenni, de az önkormányzat elutasította a kérelmet, amit tudomásul vettek.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:

    Ajánljuk

    HÍREK
    A Rovatból
    Kormányzati luxusautóból szállt ki Lázár János fia a minisztérium előtt
    A felvétel szerint a miniszter fia állami sofőrrel érkezett az épülethez. Lázár szerint mindez jogszerű, de nem tart igényt állami autóra – csak használja.


    Szokatlan jelenetet közvetített élőben hétfő délután Szabó Bálint, korábbi szegedi önkormányzati képviselő. A videón az látszik, ahogy Lázár János idősebb fia kiszáll egy kék villogós, kormányzati Mercedes kisbuszból az Építési és Közlekedési Minisztérium épülete mellett.

    A felvétel később felkerült a Redditre is. A videóban a fiú körülbelül a 2:15-nél tűnik fel.

    A jármű egy luxuskategóriás ezüst Mercedes kisbusz, amely nagyon hasonlít ahhoz, amit júliusban egy hivatalos eseményről való távozáskor is használt a miniszter. Akkor a hvg.hu rákérdezett, kié a busz. A minisztérium elismerte, hogy ők használják, de azt állították, nem a kormány vette, hanem a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság az üzembentartó. Azt viszont sem ők, sem a főigazgatóság nem árulták el, ki vásárolta vagy lízingelte az autót, és mennyiért.

    Érdekesség, hogy az a fotó, amin Lázár beszáll ugyanebbe a kisbuszba, azóta eltűnt a miniszterelnök közösségi oldaláról – derítette ki a Blikk.

    Egy belügyminisztériumi szabály szerint egyébként bizonyos feltételek mellett magáncélra is lehet használni a szolgálati autókat. Eseti használat esetén egyeztetni kell, és piaci áron lehet igénybe venni az autót. Tartós használatnál már szigorúbb a szabályozás: ehhez külön minisztériumi engedély kell.

    Ez alapján akár az is előfordulhat, hogy Lázár maga adott engedélyt saját magának. A rendelet a havi és éves kilométerkeretet is szabályozza, amit csak külön díjért lehet túllépni. Az autóval kapcsolatos költségek – például parkolás, úthasználat vagy sofőr – a használót terhelik.

    A Blikk kérdéseket küldött Lázár hivatalának is, többek között arról, hogy milyen célból és mennyiért használta a család a videón látható járművet. Azt is megkérdezték, szerintük milyen képet fest ez a nyilvánosság előtt, különösen azok után, hogy a miniszter nemrég még a luxus ellen szólalt fel.

    A válasz egy Facebook-videó volt – ami valójában 2018-as felvétel –, és ezt írták mellé:

    „Tegnap egy napon át fújta a trombitáját a minisztérium előtt Szabó Bálint. Közben akit ismert, abba belekötött. A fiamba is, akit a kollégám hozott a minisztériumhoz, hogy aztán együtt utazhassunk haza. (...) Ez soha nem volt titok, ma sem az! Ja! Noha a jogszabályoknak megfelelően az állam biztosíthat mind a miniszteri munkámhoz, mind pedig személyes használatra autót, ilyet én nem veszek igénybe. Az általam használt autót nem az állam biztosítja, annak csupán üzembentartója.”

    A Blikk arra is emlékeztetett, hogy volt már olyan eset, amikor hasonló szituációban egy miniszternek le kellett mondania. Hat évvel ezelőtt Észtországban is hasonló ügy kavart nagy port: Mailis Reps oktatási miniszter szolgálati autóval vitte gyerekeit óvodába és iskolába. A sajtóban megjelent fotók is alátámasztották, hogy a kormányzati járművet magáncélra használta.

    Reps eleinte védekezett, majd beismerte, hogy hibázott, mert nem választotta szét megfelelően a munkáját és a magánéletét. A hatgyermekes miniszter végül a nyomás hatására le is mondott.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET:


    HÍREK
    A Rovatból
    „Gáza lángokban áll” – Izrael megkezdte szárazföldi offenzíváját, legalább ötvenen meghaltak
    Még izraeli katonai körökben is ellentmondásos a lépés. Brüsszelben közben újabb szankciókat jelentettek be Tel-Avivval szemben, ráadásul az izraeli túszok élete is veszélyben lehet.


    Izrael kedden szárazföldi támadást indított Gázaváros ellen, és azt közölte: „Gáza lángokban áll”. A palesztinok szerint ez volt a háború két éve alatt a leghevesebb bombázás – közölte a Reuters.

    Az izraeli hadsereg (IDF) arról számolt be, hogy a csapataik egyre mélyebbre nyomulnak a városba. A következő napokban tovább növelik a katonák számát, hogy szembenézzenek akár 3000 harcossal is.

    Izrael Kac védelmi miniszter az X-en úgy fogalmazott:

    „Az IDF vasököllel sújt le a terrorszervezetek infrastruktúrájára, és a katonák bátran harcolnak azért, hogy megteremtsék a feltételeket a túszok kiszabadításához és a Hamász legyőzéséhez.”

    Az izraeli kormány ezzel szembement az európai vezetők szankciókkal kapcsolatos fenyegetéseivel, és figyelmen kívül hagyta néhány izraeli parancsnok figyelmeztetését is. Donald Trump amerikai elnök ugyanakkor Izrael mellé állt, és kijelentette: a Hamásznak „pokollal kell fizetnie”, ha túszokat használ emberi pajzsként.

    Az ENSZ vizsgálóbizottsága közben arra a következtetésre jutott, hogy Izrael népirtást követett el Gázában. Izrael ezt „botrányosnak” és „hamisnak” nevezte.

    A gázai egészségügyi hatóságok kedden legalább 50 halálos áldozatról számoltak be, legtöbbjük Gázavárosban vesztette életét.

    Izrael felszólította a civileket, hogy hagyják el a várost. Palesztinok ezrei indultak el dél és nyugat felé szamárszekereken, riksákon, járműveken vagy gyalog.

    „Lerombolják a lakótornyokat, a város tartóoszlopait, mecseteket, iskolákat és utakat” – írta a Reutersnek egy üzenetben Abu Tamer, egy 70 éves férfi. „Elpusztítják az emlékeinket” – tették hozzá.

    Marco Rubio amerikai külügyminiszter Jeruzsálemben azt mondta, hogy az Egyesült Államok diplomáciai lezárást szeretne, de „fel kell készülnünk arra a lehetőségre, hogy ez nem fog megtörténni”. Eközben Brüsszelben bejelentették, hogy új szankciókat vezetnek be Izraellel szemben.

    Sokan a helyszínen maradtak, mert nem engedhették meg maguknak, hogy sátrat és szállítást biztosítsanak, vagy egyszerűen nem volt hova menniük. Az izraeli hadsereg szerint a gázai lakosok 40 százaléka hagyta el a várost. A Hamász adatai szerint 350 ezer ember a város keleti részeiből központi és nyugati menekülttáborokba indult, további 175 ezer pedig teljesen elhagyta Gázavárost dél felé.

    A város nagy része már 2023-ban, a háború első heteiben romba dőlt, de mintegy egymillió palesztin visszatért. Most viszont többségük zsúfolt déli táborokban kényszerül élni, ahol kevés az élelmiszer, a gyógyszer és a hely.

    Effie Defrin izraeli katonai szóvivő azt ígérte, hogy „nem lesz éhezés Gázában”. A gázai egészségügyi minisztérium viszont közölte: az elmúlt 24 órában három ember halt meg éhezés miatt, így legalább 428-ra nőtt az ilyen halálesetek száma. Izrael szerint eltúlozták az éhezés mértékét.

    Néhány izraeli parancsnok attól tart, hogy a támadás veszélyeztetheti a túszokat, vagy csapdába csalhatja a katonákat. Ejal Zamir vezérkari főnök a biztonsági vezetők vasárnapi ülésén azt javasolta, hogy Netanjahu inkább tűzszünetet kössön.

    A túszok családjai hétfő este Netanjahu jeruzsálemi háza elé vonultak. Anat Angrest, akinek fia, Matan a még életben lévő 20 túsz egyike lehet, úgy fogalmazott:

    „A szeretteinket Gázában az IDF bombázza a miniszterelnök parancsára.”

    A Hamász 2023 októberében támadta meg Izraelt, 1200 embert megölt, és 251 túszt ejtett. Azóta az izraeli támadások több mint 64 ezer palesztin életét követelték a gázai egészségügyi minisztérium szerint.


    Link másolása
    KÖVESS MINKET: