KULT
A Rovatból

Barokk pompa, kocsmazaj és koponyák - megnéztük a Szépművészeti Múzeum új állandó kiállítását

Nézd meg velünk Rubens, Van Dyck, Murillo és a barokk művészek gyönyörű remekműveit!
Orosz Emese - szmo.hu
2022. január 13.


Link másolása

Végre ismét állandó kiállításon láthatjuk Rubens, Van Dyck, Murillo és a barokk művészek gyönyörű remekműveit a Szépművészti Múzeumban. Nézd meg velünk az Európai művészet 1600-1700 című tárlatot. Mutatjuk a legszebb festményeket, amiket élőben is látnod kell!

A Szépmű új állandó kiállítását megújult terekben újrarendezve nyitották meg a Régi Képtár frissen felújított Városligeti-szárnyában. Számos alkotást restauráltak, de új szerzeményekkel és eddig raktárban tárolt műremekekkel is találkozhattunk.

A kiállítás tizenegy termét és tizenhat kabinetét több mint háromszáz festménnyel töltötték meg. A különböző szekciókban a 17. század szinte minden műfaja, iskolája és stílusirányzata képviselteti magát. Így az itáliai, spanyol, németalföldi és a brit barokk irányzatokról is átfogó képet kaphattunk.

A kiállítótérbe lépve kicsit el is vesztünk, mert a legtöbb teremből kétfelé is tovább lehet menni. Igazából nem annyira fontos a sorrend, de ha időrendben akarsz haladni, akkor érdemes kérni az információs pultnál kiegészítő térképet. A kirakott múzeumi térképek ugyanis még nem tartalmazzák a szárny új kiállítását.

Barokk stílus

A barokk stílus elnevezésének eredete máig vitatott: a barocco kifejezés talán abból a portugál szóból ered, amely szabálytalan alakú gyöngyszemet jelent. Eleinte kifejezetten rosszalló értelemben használták mindarra, ami a klasszicista formarend felől nézve szabálytalannak, bizarrnak vagy mértéktelennek tűnt. Csak a 19. század végén vált általánossá a barokk művészet a reneszánsztól és a klasszicizmustól lényegileg eltérő, önálló stílusként való elismerése.

A 17. század elején Európa minden sarkából Rómába sereglettek a művészek. Mindenki látni akarta az antik szobrászok mesterműveit, illetve Raffaello és Michelangelo alkotásait. Jónéhány növendéket azonban elcsábított a klasszikusoktól Caravaggio radikális és provokatív művészete.

Az alábbi képen látható Kártyázók tulajdonképpen csúcspontja és összegzése annak, amivé a fiatal északi művészek átformálták a caravaggiói örökséget. A festmény egy dekadens világot mutat meg, ahol az antik márványfaragványok kocsmapulttá züllöttek. Itt nincsenek pozitív erkölcsös hősök, csak furfangos csalók, hamiskártyások, jósok, tolvajok, kurtizánok és ostoba balekok.

Az új barokk kiállításon kapott állandó helyet Van Dyck nagy méretű festménye, Stuart Mária Henrietta esküvői portréja is. A rendkívül nagy értékű és jelentősségű festmény tavaly került a Szépmű birtokába. A kép érdekessége, hogy Van Dyck felnőtt kezeket rajzolt az akkor még csak 9 éves kislánynak, ezzel akarta idősebbnek láttatni a hercegnőt.

Van Dyck Házaspár portréján szintén a kezek az érdekesek: a festményen a jobb kezek úgy simulnak össze, hogy kiemelje az asszony értékes gyémánt jegygyűrűjét. Büszkeség, gyengédség, bizalom és gondoskodás sűrűsödik ebben az egyetlen gesztusban. Sőt az sem kizárt, hogy a pár idős kora ellenére a kép egy frissen kötött házasságnak állít emléket.

A következő termekben a flamand festészet aranykorára és a holland arany évszázad művészetére is láthattunk gyönyörű példákat. Illetve az olasz, francia és német területek érett barokk festészetének sokszínűségét is megcsodálhattuk.

A teremsor központi, legnagyobb kiállítóterében kapott helyet a világhírű spanyol gyűjtemény. Murillo hatalmas oltárképei mellett, itt végre szemtől szembe állhattunk az udvari portréfestészet kedves fő művével, Margarita Teresa infánsnő portréjával is.

IV. Fülöp spanyol király lányát a barokk udvari festő, Velázquez számtalanszor megfestette, de a király még több képet szeretett volna róla – különböző színű ruhákban. A zöld ruhás verziót Velázquez halála után leghűbb tanítványa és egyben veje készítette.

Engem személy szerint leginkább a németalföldi tájképek szekciója nyűgözött le. A függetlenségét kivívó fiatal köztársaság művészei törekedtek a hazai táj és légköri viszonyok pontos visszaadására. Tájképeik között találtunk homokdűnéket és befagyott kanálisokat is.

Ebben a teremben láthattam viszont az egyik kedvenc havas festményemet, Hendrick Avercamptól a Téli táj korcsolyázókkal-t. Ez a festmény nem csak kör alakja miatt különleges. Döntő pillanat volt az európai festészet történetében, amikor a 16. század során a művészek először mertek olyan képeket festeni, amiken nem voltak sem szentek, sem görög istenek. Avercamp volt az első holland mester, aki kizárólag téli tájakat festett, sok-sok apró figurával benépesítve. Minél tovább nézem e festményét is, annál több aranyos epizódot találok: egy paraszt fakutyán tolja feleségét és gyermekét, vagy az ügyetlen úr, akinek esés közben még a kalapja is lerepült.

További termekben megnézhettük a zsáner-, a csendélet- és a tájképfestészet remekműveit. E műfajok ugyanis a 17. századra önállóvá váltak. A kabinettermekben láttunk élő és élettelen állatok, virágok és félig pucolt citromok alatt roskadozó asztalokat, dohányfüstöt, kocsmazajt, templombelsőket, de emberi koponyákat is.

Gottfried Libalt gúlába rendezett koponyái meglehetősen szélsőséges példája a vanitas-csendéleteknek. A harminc éves háború elképesztő pusztítást végzett Németországban. Libalt festménye a sötét történelmi háttér előtt inkább tűnik reális emlékműnek, mint az emberi élet múlandóságáról szóló szokásos moralizálásnak.

A trompe-l’oeil, azaz a tárgyakat megtévesztő élethűséggel bemutató, emberi szemet becsapását célzó festmények az 1670-es években jelentek meg Itáliában. Erre az egyik legkülönlegesebb példa a kiállításon Carlo Leopoldo Sferini “műteremfalat” ábrázoló festménye, amin még a gyalult fenyődeszka erezetét és a tárgyak árnyékait is bámulatos valósághűséggel festette meg.

Nagyon tetszett, hogy néhány festmény mellé témában azonos szobrot, illetve iparművészeti tárgyat is kiállítottak, amivel tulajdonképpen műalkotás párokat hoztak létre.

Az új barokk állandó kiállítást azért is ajánlom, mert szerves folytatása az Európai művészet 1250-1600 című tárlatnak, így mostmár öt évszázad európai művészetéről kaphatunk átfogó képet a Szépműben a korai gótikától a barokk művészetig. (A felújítás utolsó lépéseként idén márciusban nyílik majd meg a 18. századi európai művészetet bemutató állandó kiállítás és az impozáns Barokk Csarnok.)

A tárlatot ajánlom akkor is, ha egyszerűen csak gyönyörű festményeket akarsz látni Rubenstől, Van Dycktól, Murillotól és a többi barokk művésztől. Ne felejts el maszkot vinni! Részletek a Szépművészeti Múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
36 évesen meghalt Ferich Balázs, Azahriah és a Wellhello menedzsere
A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után. Barátja és üzlettársa megható sorokkal búcsúzott tőle.

Link másolása

Hosszú betegség után csütörtök hajnalban meghalt Ferich Balázs, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetője, a Blind Myself nevű magyar metálzenekar korábbi basszusgitárosa - írja a Forbes. A zenei szakember 36 éves volt.

A 2016-ban alapított Supermanagement a hazai piac egyik legsikeresebb szereplője, akik olyan magyar előadókat menedzselnek, mint a Wellhello, a Follow the Flow, az Anna and the Barbies, Dzsúdló, Desh és Azahriah.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez”.

Tóth felidézte, hogy a Cloud 9+ az első banda, amit együtt menedzseltek, és nagy kockázatot vállaltak, amikor megalapították a saját cégüket.

„Balázst imádták az előadóink, kollégái. Über-maximalista volt a melóban, nem elégedett meg sosem a második hellyel. Folyamatosan azon agyalt, hogyan lehetnénk még jobbak és jobbak. Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Az egész hazai sztárvilág gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst: „Mérhetetlen fájdalom”
Tóth Gabi, Czutor Zoltán és a Carson Coma is kifejezte együttérzését. A Supermanagement társtulajdonos-ügyvezetője csütörtök hajnalban halt meg hosszú betegség után.

Link másolása

Az egész hazai zenei világ gyászolja a 36 évesen meghalt Ferich Balázst, a Supermanagement nevű kiadó-menedzsment társtulajdonos-ügyvezetőjét.

A zenei szakember számos hazai sztárnak, köztük Azahriah-nak, a Wellhellonak és Dzsúdlónak volt a menezdzsere.

Ferich Balázsról a Supermanagement másik alapítója, Tóth Gergő megható sorokkal búcsúzott a Facebookon.

„2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez.”

A Supermanagement Facebook-oldalán csütörtök délután közzétett bejegyzésére azóta több mint ezer hozzászólás érkezett, köztük számos hazai sztár is kifejezte a részvétét. A Carson Coma zenekar egy fekete szívvel fejezte ki együttérzését, az AWS gitárosa, Brucker Bence pedig egy érzelmes üzenettel köszönt el Ferich Balázstól.

„A folyamatos profi és maximalista hozzáállásod mindig irigyeltem és nagyon nagy hatással volt rám! Ha nem ismerlek, bizony nem lennék ott ahol. Mindig emlékezni fogok rád!”

- írta többek között a zenész.

„Őszinte részvétem” - írta a hozzászólások között Azahriah gitárosa, Szabolcsi Fészek.

„Őszinte részvétem Gergő, sok erőt a családnak mérhetetlen fájdalom…” - írta Tóth Gabi.

„Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok Gergő!” - üzente megrendülve Czutor Zoltán.

Antal Timi énekesnő egy korlátozott ideig elérhető Instagram-sztoriban, egy fekete-fehér fotóval emlékezett meg, a képhez pedig azt írta:

„Ég Veled, Balázs!”

via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Fotók: Eltemették Tordy Gézát
Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta. A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott.

Link másolása

Családja, barátai, pályatársai, tisztelői kísérték utolsó útjára Tordy Géza Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas színművészt, rendezőt, érdemes és kiváló művészt, a nemzet színészét, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját csütörtökön Budapesten, a Farkasréti temetőben.

A 85 éves korában, március 30-án elhunyt színművész búcsúztatásán elsőként a jövő színésznemzedéke nevében Szőcs Artur mondott beszédet. A színész-rendező felidézte, hogy Tordy Gézát még színművészetisként ismerte meg, majd 15 évadot dolgoztak együtt. Kiemelte: Tordy Gézát ízig-vérig érdekelte a színházcsinálás, fontos volt számára a csapatmunka.

Ernyey Béla közös emlékeket idézve búcsúzott Tordy Gézától. Óriási szívű, nagystílű ember volt - mondta a művészről, akivel 1963-ban találkozott először, és akihez élete leghosszabb barátsága fűzte.

A Vígszínház társulata nevében Lukács Sándor színművész búcsúzott, színészkollégája játékát és közös munkáikat idézte fel. Mint mondta, Tordy Gézában nagy erők lakoztak, nagy dühök és nagy szenvedélyek.

A színészet illanó pálya - fogalmazott. A kincs az az üzenet, amelyet át tudunk adni úgy, hogy a lelkekben minél tovább megmaradjon. "És te, Gézus, ezeknek az üzeneteknek katartikus átadója voltál" - mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET: