KULT
A Rovatból

14 híres film, amit 2018-ban már értelmetlen lenne leforgatni

...hiszen az okostelefonok világában kb. 3 perc alatt megoldódna a sztori.

Link másolása

Rengeteg olyan film van, aminek az ötlete ma már senkinek nem jutna eszébe, hiszen a technikai vívmányoknak köszönhetően ezek ma már nem életszerű helyzetek.

A BuzzFeed azonban összeszedett pár filmet, amiknél lehet, hogy te is sajnáltad volna, ha az okostelefonok miatt esetleg nem készülnek el.

Apád-anyád idejöjjön! (1998)1apadanyad-wiki

A filmben Annie és Hallie születésüktől kezdve külön élnek, egyikük a biológiai anyjukkal, másik pedig az apjukkal, és csak egy nyári tábor során jönnek rá, hogy ikrek.

Ha abban az időben lett volna Facebook, akkor sokkal hamarabb megtudták volna, hogy testvérek, hiszen biztosan rákerestek volna a szüleikre.

A szerelem hullámhosszán (1993)

2-sleepless

Az Oscar-díjra jelölt alkotásban Sam és Annie lassú egymásra találását követheted végig, miután Sam fia, Jonah betelefonál egy rádióműsorba azzal a céllal, hogy párt találjon apjának.

Manapság a fiú valószínűleg inkább regisztrálta volna apját valamelyik randioldalra, majd Sam és Annie gyorsan megbeszéltek volna egy kávéházi találkozót ahelyett, hogy hosszan szervezik első találkozásukat az Empire State Building tetejére.

Psycho (1960)

Hitchcock klasszikusának főhőse átlagos titkárnő egészen addig, amíg el nem lop egy kisebb vagyont, és utána menekülnie kell. Az út során betér az elhagyatott helyen fekvő Bates Motelbe, azonban manapság ezt már biztosan másképp csinálta volna.

Először is, akár online is foglalhatna szobát, ha pedig ezt mégsem teszi, akkor is megnézheti a szállás oldalán (vagy a Tripadvisoron) hagyott, valószínűleg negatív kommenteket, mielőtt kivesz egy szobát.

16 szál gyertya (1984)

A filmben megtörtént eset biztosan nem fordulhatna elő napjainkban, hiszen az okostelefonunk mindig mindenre emlékeztet minket. Nem úgy, mint Samantha barátait, akik közül mindenki elfelejti a lány születésnapját a vígjátékban.

Micsoda nő (1990)

Az egyik legismertebb romantikus film is hamar véget ért volna a mai technikai világ vívmányainak köszönhetően. Edward ugyanis biztosan nem állt volna meg megkérdezni Viviant, merre jár, hanem a telefonján gyorsan begépelte volna a címet a GPS-be, és azonnal hazatalált volna.

Reszkessetek, betörők! (1990)asp_620_reszkessetek2

Kevin azonnal ráírt volna a szüleire, hogy otthon hagyták, vagy gyorsan felhívta volna őket mobilon.

Dirty Dancing (1987)

Ebben az időben sokkal könnyebb lett volna megszervezni a titkos találkákat, ha csak rá kellett volna írni a másikra, nem pedig előre megtervezni mindent.

Viszont így nem is lett volna túl sok izgalom Bébi és Johnny történetében.

Rómeó és Júlia (1996)

A Rómeó és Júlia klasszikus példája annak, hogy a chat és az okostelefonok korában ez a történet nem egészen így zajlott volna, és nem is lett volna minden idők egyik legtragikusabb szerelmi története.

Júlia megíratta volna Rómeónak, hogy csak színleli a halálát, majd közösen megtervezhették volna menekülésüket és boldogan élhettek volna, amíg meg nem halnak.

A szerelem hálójában (1996)

Kathleen és Joe most már biztosan nem egy régimódi chatszobában ismerkedtek volna meg, hanem olyan oldalon, ahol látják egymás arcát és rögtön tudták volna, hogy kiről van szó.

A filmben ugyanis egymás ellenfeleit alakítják az üzleti életben, és ha látják a másikat, biztosan nem írtak volna rá.

Harcosok klubja (1999)

Tyler nem tudta volna megmenteni Marlát, mivel a nő felhívta volna a narrátort mobilján. Az egyértelmű, hogy Tyler sosem látta volna a hívást, és nem vette volna fel a telefont.

Mrs. Doubtfire – Apa csak egy van (1993)

Ha Miranda 2017-ben venne fel házvezetőnőt, először biztosan rákeresne a Google-ön arra, aki jelentkezik hozzá. Így pedig hamar rájött volna, hogy Mrs. Doubtfire nem is létezik.

Forrest Gump (1994)

Egészen másképpen alakult volna ez a film is, ha Forrest már az elején megnézi a telefonján, pontosan hol is lakik Jenny.

Akkor hamar kiderült volna, hogy csak egy saroknyira, Forrest pedig nem ült volna le a padra elmesélni mindenkinek a történetüket.

Drágán add az életed (1988)

McClane detektív biztosan felhívta volna a 911-et a mobilján már jóval azelőtt, mielőtt megöli Tonyt, és elveszi az övét. Az erősítés valószínűleg hamar odaért volna így, és nem halnak meg annyian.

Óz, a csodák csodája (1939)

Nos igen, a klasszikus. Dorothy 2017-ben beütné a címet a Google térképébe, és rögtön tudná az utat Smaragdvárosba (feltéve persze, ha ez a terület is szerepel a Google adatbázisában.)

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: