SPORT
A Rovatból

„6 autó a rajtrácson, 14 a boxban!“ – 20 éve zajlott a Forma-1 történetének legbotrányosabb futama

A Michelin gumiszállító csapatai bojkottálták a 2005-ös USA Nagydíjat, aminek hosszútávú következményei is lettek. A képeket és videókat visszanézve csak Palik Lászlót tudjuk idézni: „hát, elég buta cucc!”


A 2004-es Forma-1-es USA Nagydíj a magyar autósport-rajongók számára örökké emlékezetes marad: ezen a futamon szerezte meg nyolcadik helyével Baumgartner Zsolt Magyarország első, és mindmáig egyetlen pontját a technikai sportok legfelső kategóriájában. Ki gondolta volna, hogy az egy évvel később megrendezett, következő indianapolisi nagydíj nem kevésbé lesz érdekes – ámde ezúttal nemcsak a magyaroknak, hanem az egész világnak, és nem egy örömteli, hanem sokkal inkább egy botrányos esemény miatt.

A két verseny közös főszereplője Ralf Schumacher. A német pilóta 2004-ben a versenyen a pálya utolsó, döntött kanyarjában súlyos balesetet szenvedett, ami miatt abban az évben később több futamot is ki kellett hagynia. Egy évvel később (immár a feljövőben lévő Toyota pilótájaként) az egyik pénteki szabadedzésen ugyanabban a kanyarban ismét elszállt az autója, és megint óriásit esett.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Ezúttal azonban teljesen egyértelmű volt az ok: a kocsira feltett Michelin abroncsok nem bírták a legendás Indianapolis Motor Speedway ováljából lekanyarintott pálya kihívásait, és egyszerűen megadták magukat. Ráadásul nem ez volt az első panasz rájuk: az edzéseken többször felmerült, hogy a világhírű gumimárka termékei egyszerűen nem elegek a több mint 9 fokban megdöntött utolsó kanyar jelentette megpróbáltatásokhoz. Ez teljes mértékben bebizonyosodott, amikor a Ralf Schumachert elővigyázatosságból helyettesítő brazil Ricardo Zonta szintén defektet kapott.

Ekkoriban két gumiszállító biztosította az abroncsokat a Forma-1-ben: a fent említett Michelin hét, míg a japán Bridgestone három istállót látott el gumikkal. Sztorink szempontjából ez azért érdekes, mert a 2005-ös konstrukciók egyértelműen jobban kedveztek a francia cég partnercsapatainak, így például erre az évre lépéshátrányba került az akkor már öt éve egyeduralkodó Schumacher-Ferrari páros. Szintén nem elhanyagolható információ, hogy – épp a Ferrari dominanciája miatt – ettől az évtől betiltották a verseny közbeni kerékcserét (kivéve az esős versenyeket), ami szintén menthetett volna a Michelin-csapatok helyzetén.

Felmerülhet persze a kérdés, hogy a Michelin miért számolta el magát a gumival, és miért nem jelentett gondot a pálya állapota a Bridgestone-nak. A két fő ok versenykör nem sokkal korábbi újraaszfaltozása, és főképp az, hogy a japán gumimárka az amerikai sorozatokban történő folyamatos jelenléte miatt sokkal több tapasztalattal rendelkezett Indianapolisról.

Több, utólag egyértelműen vicces és bizarr megoldás is felmerült a probléma kiküszöbölésére. A csapatok például szerettek volna egy gumikból felállított új lassítót a pályára, erről azonban a Forma-1 akkori ura, Bernie Ecclestone hallani sem akart. Véleménye szerint ez egyrészt sportszerűtlen lett volna a tökéletesen működő Bridgestone gumikkal felszerelt csapatokkal (köztük a Ferrarival) szemben, másrészt belátható, hogy a szigorú biztonsági szabályok mellett működő F1-ben nehezen lett volna megoldható egy ad hoc módon felállított, mégis biztonságos lassító. A maga szokásosan keresetlen módján meg is jegyezte:

a Michelin miért nem hozott normális gumikat?

Egy másik javaslat az volt, hogy a versenyt bonyolítsák le a felállított lassítókkal, de az ne számítson bele a világbajnoki pontversenybe. Érdekes módon ez a javaslat nem talált teljesen süket fülekre, a Michelin csapatainak azonban többfrontos harcot kellett vívniuk. Viszonylag könnyen boldogultak a két kisebb Bridgestone-gárda, a Jordan és a Minardi esetében, akik hajlandóak lettek volna kompromisszumokra. A Ferrari azonban addig győzelem nélkül állt a szezonban a hetedik verseny után, és érthetően nem szívesen mondtak volna le az egyértelműnek tűnő első győzelem lehetőségéről. Az istállóknak ezen kívül meg kellett (volna) győzniük a Nemzetközi Autómobil-szövetséget (FIA) is. Egy biztos:

szombaton és vasárnap délelőtt mindenki abban volt érdekelt, hogy megoldást találjanak, és a futam korrektül elrajtolhasson.

Az időmérő edzés komolyabb problémák nélkül lezajlott. Ott az első rajtkockát (a Toyota csapat történetében először) az olasz Jarno Trulli szerezte meg – nem elhanyagolható információ, hogy Michelin-es autóval. A legjobb Bridgestone-osok (Michael Schumacher és Rubens Barrichello Ferrarijai) az 5. és 7. helyről indultak.

Az már a rajt előtt érezhető volt, hogy a feszültség tapintható – főleg, mivel az utolsó információk szerint nem tudott létrejönni megállapodás a csapatok és az FIA között, ennek ellenére a kocsik mégis felálltak a rajtrácsra.

Ami azonban ezután következett, történelmi botránynak számított a sportágban:

a bemelegítő/felvezető kör végén 14 autó a boxba hajtott, és mindössze a 6 Bridgestone-csapat állt fel a rajtrácsra.

Mindez így nézett ki (ahogy Palik László a közvetítésben fogalmazott, „elég buta cucc”):

Fotó: Christopher Lee/Getty Images

Ahogy maga a verseny is az volt. Miután a Ferrarin kívül csak a sereghajtó Jordan és Minardi csapat autóin voltak a japán márka abroncsai, nem volt kérdés a vörösök első (és egyébként szezonbeli egyetlen) győzelme. Az viszont elképesztő látvány volt, ahogy a szerencsétlen hat autó szánalmasan körözgetett a világ egyik leghíresebb pályáján, a legendás Indy 500-as futamoknak (részben) otthont adó Indianapolis Motor Speedwayen.

Talán nem meglepő, hogy a kamera viszonylag gyakran mutatta a középső és lefelé mutató hüvelykujjukkal üzenő nézőket, akik a verseny egy pontján annyira bedühödtek, hogy poharakkal és más hulladékkal dobálták a pályát. Szerencsére baleset ebből nem történt.

Fotó: Mark Thompson/Getty Images

Ahogy másból sem, sőt technikai probléma sem tizedelte (helyesebben: hatodolta) a mezőnyt, így mondhatni papírforma született. Michael Schumacher megszerezte az év egyetlen ferraris győzelmét, csapattársa, Barrichello második lett, míg tőlük jócskán (konkrétan egy kör hátránnyal) lemaradva 3. helyen végzett a jordanes Tiago Monteiro. Ezt a nevet jobban ismerhetik azok, akik követik a túraautózás világát: a portugál pilóta később a többszörös bajnok Michelisz Norbert csapattársa is volt. Nem csoda, hogy – csonka futam ide vagy oda – a hétvége kevés nyerteseinek egyikeként Monteiro vígan locsolta a pezsgőt a dobogón.

Fotó: Vladimir Rys/Bongarts/Getty Images

Egy ilyen versenynél természetesen nem elhanyagolható az utózönge sem. Mivel a csapatok szabályt szegtek azzal, hogy nem vettek részt a futamon, komoly esélye volt annak, hogy valamilyen büntetésben részesülnek, ami akár a világbajnokság állását is befolyásolhatja. Bár először bűnösnek találták őket, végül júliusban felmentő ítélet született, így a bajnokság nagyobb gondok nélkül folytatódhatott. Év végén azonban eltörölték az amúgy is sokat kritizált kerékcseretiltást, 2006 végén pedig a Michelin is távozott a Forma-1-ből. (Azóta minden évben csak egy gumiszállító adja a csapatok abroncsait: 2010-ig a Bridgestone, míg 2011 óta a Pirelli.)

A nézők végül kártérítést kaptak az FIA-tól, sőt a szervezet felajánlott 20 ezer jegyet a következő évi futamra azoknak, akik hoppon maradtak a 2005-ös versenyen. Ennek ellenére talán kevésbé meglepő, hogy két további indianapolisi látogatás után végül a Forma-1 egy időre elfordult az USA-tól (vagy az USA az F1-től, nézőpont kérdése). A mezőny legközelebb 2012-ben tért vissza az Egyesült Államokba, de akkor már az újonnan épített austini versenypályára, Texasba. És ha úgy tetszik, a sportág és Amerika kapcsolata is happy enddel zárult: 2017-ben a tengerentúli Liberty Media vette meg a Formula One Groupot, és mára már három amerikai versenyt is rendeznek az országban.

Végezetül álljon itt a botrány magyar közvetítése Palik Lászlóval és Czollner Gyulával, benne olyan klasszikus mondatokkal, mint „ahogy Karthikeyan ütni fogja Alberst, ezen fogunk őrjöngeni Gyulával!” vagy „akkor az időjárásról fogunk beszélni – hosszan”:

(Akinek végtelen mennyiségű ideje van ilyenre, a teljes futamot ITT nézheti meg.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SPORT
A Rovatból
Török Gábor három szóval reagált arra, ahogy Orbán Viktor kritizálta a sportsajtót a fociválogatott kudarca után
A miniszterelnök az írek elleni vereség után az M4 Sport műsorában osztotta meg a véleményét. A politikai elemző most szűkszavúan értékelt, de korábban arról írt, hogy nem a szövetségi kapitány elküldése, hanem a rendszer átalakítása a megoldás.
DKA - szmo.hu
2025. november 21.



Török Gábor politikai elemző nem hagyta szó nélkül Orbán Viktor értékelését a magyar futball helyzetéről. A kormányfő Bognár Györggyel és Hajdú B. Istvánnal beszélgetett a az M4 Sport műsorában ahol azt mondta, a sajtó „simabeszédű”, és bátrabban, őszintébben kellene foglalkoznia a hibákkal és a szakmai kérdésekkel.

„Nem a kritika a lényeg. Van egy olyan gondolat, hogy mégis csak egy család vagyunk, azért nagyon ne piszkáljuk egymást. Ez nem tesz jót”

– fogalmazott Orbán Viktor.

Török Gábor a Facebookon reagált erre a kritikára, kiemelve a miniszterelnök szavait:

„Nem tesz jót.

- Mi a véleményük a magyar sportsajtóról?

- Sima beszédű.

- Nem kritikus?

- Nem a kritika a lényeg. Van egy olyan gondolat, hogy mégis csak egy család vagyunk, azért nagyon ne piszkáljuk egymást. Ez nem tesz jót. Szerintem bátrabban kellene azt mondani, hogy...”

Orbán Viktor a beszélgetésben az írek elleni vereség utáni hangulatról azt mondta: „Az egész stadion meghalt”, ezért is vetődött fel a kérdés, hogy „van-e élet a halál után”. Kitért az utánpótlás-nevelésre és a klubok felelősségére is, az állami forrásból működő akadémiáknak azt üzente:

„Azok a klubok, amelyek... nem képesek legalább öt magyar játékost a pályán tartani, azok menjenek innen, ne legyenek részei az akadémiai rendszernek!”

Török Gábor, aki korábban sportújságíróként is dolgozott, már a meccs után megosztotta a véleményét. Szerinte nem a szövetségi kapitány személye a legfontosabb kérdés.

„A kapitányt el lehet küldeni, lehet, hogy küldeni sem kell, mert megy magától. Aki tartós változást szeretne, annak inkább azt kellene átgondolnia, amit a számok mutatnak: hogy a soha nem látott mennyiségű közpénz és a soha nem tapasztalt politikai figyelem ellenére hol tart ma a magyar labdarúgás a tehetségek kinevelésében és menedzselésében” – jelentette ki, hozzátéve, hogy Marco Rossi menesztése helyett „kevesebb urambátyám és sikerpropaganda, több verseny és tudás” kellene.

Kritikák azonban nemcsak az elemzőtől, hanem a miniszterelnök kedvenc újságjának számító, állami tulajdonú Nemzeti Sportban is megjelentek.

A lap véleménycikkei arra hívták fel a figyelmet, hogy a magyar labdarúgásba öntött sok milliárd forint sem hozott áttörést. Az egyik szerző szerint „a honi képzésre a jelentős anyagi befektetés mellett a csekély hasznosulás a jellemző”.

A vitát a magyar válogatott vasárnapi, Írország elleni vb-selejtezője robbantotta ki. A csapat a Puskás Arénában a 96. percben kapott góllal 3–2-re kikapott, így a csoport harmadik helyén végzett, és sorozatban tizedszer maradt le a világbajnokságról.

Via hvg.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SPORT
A Rovatból
Bognár György kis híján belehalt a Covidba – mentő vitte kórházba, tíz napig küzdött a szervezete, maradandó károsodást szenvedett a tüdeje
A Paks edzője egy új könyvben beszélt a drámai napokról, amikor a mentő vitte el. Bár tüdeje már sosem lesz a régi, ő a jövőbe tekint és a munkára koncentrál.


Majdnem belehalt a koronavírusba Bognár György, a Paksi FC vezetőedzője, aki egy új interjúkötetben beszélt élete legnehezebb időszakáról – írta a Blikk.

„Sokáig azt hittem, legyőzhetetlen vagyok, ám a koronavírussal alaposan meggyűlt a bajom, tíz napot töltöttem kórházban. Utólag árulták el, hogy a tízből kettő kritikus volt”

– vallotta be a tréner, akihez mentőt kellett hívni. A betegség maradandó nyomot hagyott rajta. „Hogy a tüdőm azóta csak hatvanhárom százalékos kapacitással működik, nem zavar. Előre nézek” – tette hozzá.

A drámai visszaemlékezés a ma már megrendelhető, és november 21-től a boltokban is kapható Varázsolj nekünk valami szépet című könyvben olvasható, amely 25 meghatározó magyar edzővel készített interjúkat gyűjtött össze. Bognár a kötetben ismét kifejtette sokat vitatott edzői hitvallását: „Ösztönös edző vagyok, nem a papírokból állítom össze a csapatot. Azoknak van szükségük az adatokra és a számokra, akik nem értik, amit látnak.”

A 64 éves szakember a múlt hibáiról is beszélt. „Természetesen vannak dolgok, amiket ma másképp csinálnék, de hatvannégy évesen már nem akarok magamnak problémát gyártani azzal, hogy a múlton búslakodom.” A magyar futballról alkotott véleménye azonban továbbra is kíméletlen. A külföldi edzőkről azt mondta: „Egyikük sem szolgált semmi újjal.” Az utánpótlás-rendszert pedig „óriási baklövésnek” tartja, mert szerinte az akadémiák nem játékosokat nevelnek, hanem egymással versenyeznek, és hiányoznak a posztokra képzett fiatalok. „Legyen jobbhátvédünk, balhátvédünk, középcsatárunk” – fogalmazta meg az elvárást.

Bognár György szavainak súlyt ad, hogy a Paksi FC élén 2024-ben és 2025-ben is Magyar Kupát nyert, mindkét alkalommal a Ferencvárost legyőzve a döntőben.

Bognár Györgyöt és fiát, ifjabb Bognár Györgyöt már 2021 tavaszán is kórházban kezelték koronavírus-fertőzés miatt, de a betegség súlyosságáról és annak maradandó következményeiről az edző csak most beszélt először.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SPORT
A Rovatból
Kijutott a foci-vb-re a 155 ezer lakosú szigetország: drámai meccsen harcolta ki az indulást Curacao
A Jamaica elleni 0-0-s döntetlen a mennyországot jelentette a mindössze 444 négyzetkilométeres országnak. Ezzel Curaçao lesz a labdarúgó-világbajnokságok történetének legkisebb népességű résztvevője.


Sporttörténelmet írt a 155 ezer fős Curaçao fociválogatottja, miután kedden egy drámai mérkőzés után kijutottak a 2026-os labdarúgó-világbajnokságra.

A karibi szigetország csapata Kingstonban játszott 0–0-s döntetlent Jamaicával, ami elég volt a csoportelsőséghez és a vb-n való részvételhez.

A Holland Királyságon belül önkormányzattal bíró, mindössze 444 négyzetkilométeres ország (kisebb, mint Budapest) ezzel a bravúrral a foci-vb-k történetének legkisebb népességű résztvevője lesz, átadva a múltnak Izland 2018-as rekordját.

A drámából nem volt hiány a sorsdöntő mérkőzésen: a hazai pályán játszó Jamaica a második félidőben szinte ostromolta a kaput, háromszor is a kapufát találta el. A meccs a hosszabbításban dőlt el, amikor a játékvezető tizenegyest ítélt a jamaicaiak javára, ám a videóbíró (VAR) jelzésére visszanézte az esetet, majd visszavonta az ítéletet. A gól nélküli döntetlen a curaçaóiaknak a mennyországot jelentette.

Így örültek a játékosok a sikernek:

A történelmi bravúrt ráadásul a csapatnak a 78 éves szövetségi kapitánya, Dick Advocaat nélkül kellett véghez vinnie, aki családi okok miatt a sorsdöntő mérkőzés előtt hazautazott Hollandiába.

Advocaat ezzel a kvalifikációval a vb-k történetének legidősebb edzője lesz. „Nehéz szívvel hoztam meg ezt a döntést, de a család fontosabb, mint a futball. Hollandiából is szoros kapcsolatban maradok a stábbal, és teljes mértékben megbízom ebben a játékoskeretben” – mondta a mérkőzés előtt. A csapatkapitány, Leandro Bacuna is jelezte a pályára lépés előtt, hogy a kapitányért is küzdenek. „Ezt az egészet együtt kezdtük el, és most együtt is akarjuk befejezni.”

A válogatott veretlenül zárta a selejtezőcsoportot. Az útjukat a múlt heti, Bermuda elleni 7–0-s győzelem kövezte ki, amivel a tabella élére ugrottak. A csapat gerincét Hollandiában született, antillai gyökerű, európai klubokban edződött játékosok adják, a selejtezők hősei a kapus Eloy Room és a középpályát uraló Bacuna testvérek, Leandro és Juninho voltak.

Curaçao lakosai hatalmas bulival, tűzijátékkal ünnepelték a vb-szereplést:

A kudarc miatt a jamaicai szövetségi kapitány, Steve McClaren a lefújás után azonnal lemondott. Az Észak-Amerikát, Közép-Amerikát és a Karib-térséget magában foglaló CONCACAF-zónából

Curaçao mellett Panama és Haiti jutott ki egyenes ágon a világbajnokságra, Jamaica és Suriname pedig pótselejtezőn javíthat.

A vb-csoportkörének sorsolását december 5-én tartják Washingtonban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SPORT
Hererákkal műtötték a Soroksár 31 éves focistáját, hetekkel később már újra edzésbe állt
Kékesi Alexander egy edzésen érzett combfájdalom miatt ment orvoshoz, ahol kiderült a sokkoló diagnózis. A klubja most videóban tudatta a hírt, amelyben a focista is megszólal.


Herererákkal diagnosztizálták a Soroksár NB II-es csapatának labdarúgóját. A klub közösségi oldalán közzétett videóban Kékesi Alexander maga mesélt a történtekről, a klub pedig közleményben is megerősítette a hírt.

„Október 10-én játékosunknál, Kékesi Alexandernél hererákot diagnosztizáltak. Alex nemcsak a pályán mutat példát, hanem azon kívül is: bátorsággal és nyíltsággal állt ki, hogy felhívja a figyelmet a férfiak egészségének megőrzésére, a szűrések és a korai felismerés fontosságára”

– olvasható a pénteken közzétett Facebook-posztjukban.

A 31 éves futballista a videóban elmesélte, hogy egy edzésen fájdalmat érzett a bal combjában, ezért orvoshoz fordult. Ekkor derült ki, hogy van egy elváltozás a bal heréjében, egy újabb vizsgálat pedig igazolta, hogy tumorról van szó. Három nappal a diagnózis után meg is operálták, eltávolították a daganatos heréjét.

Kékesi rehabilitációjajól halad, már újra a csapattal edz, és labdás gyakorlatokat is végezhet.

A rutinos hátvéd – aki a mostani szezonban eddig hét bajnokin lépett pályára Lipcsei Péter együttesében – arra is felhívta a figyelmet, hogy évente több mint ötszáz, 20 és 40 év közötti férfit diagnosztizálnak rosszindulatú heredaganattal, a prosztatarák pedig még ennél is gyakoribb. Ezért ajánlott évente vagy kétévente urológiai vizsgálatra menni, akár már fiatalon is.

„A Movember nem csak a bajuszról szól, hanem olyan történetekről, amelyek életeket menthetnek. Alex példája emlékeztet arra, hogy nem gyengeség segítséget kérni, vizsgálatra menni vagy beszélni a problémákról”

– olvasható a Soroksár SC bejegyzésében.

A hereeltávolító műtét (orchiectomia) után a versenysporthoz való visszatérés általában 4-6 hetet vesz igénybe, orvosi engedély mellett. A korai stádiumban felismert daganat esetén a beavatkozást gyakran onkológiai felügyelet követi, ami rendszeres kontrollvizsgálatokat jelent.

Kékesi Alexander története a Movember-kampány idején került nyilvánosságra, amely Magyarországon is a rendszeres urológiai szűrések, köztük a PSA-vizsgálat, a tapintásos ellenőrzés és az ultrahang fontosságára hívja fel a figyelmet.

Via Blikk


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk