KULT
A Rovatból

Mise éjfélkor – egy kegyetlen gyomros a klasszikus horror zsánernek

A Mise éjfélkor, a Netflix kínálatának egyik legerősebb horror-dráma sorozata. Kegyetlen, csontig hatoló és egyben gyönyörű, teljesen kifogytam a szuperlatívuszokból.

Link másolása

Nem árulhatok el sokat a történetről, hiszen a Netflix sem tette. A trailer alapján nem lehet eldönteni, hogy miről is fog pontosan szólni a minisorozat, így sem szeretném lelőni a csavarokat – szinte spoilermentes leszek. Míg Mike Flanagan egyik előző munkája, A Hill-ház szelleme, átírta a kísértetfilmek kliséit, addig

jelen cikkünk tárgya átírja majd egy klasszikus Hollywoodi szörny mitológiáját.

Természetesen, aki kedveli a zsánert, az első perctől kezdve tudni fogja, hogy hova halad a történet, viszont dicsérendő, hogy nem engedtek a marketing gépezetnek és homályban tartották kicsit a nézőket. Rendező és író szerepet is magára vállaló Flanagan, játszi könnyedséggel fogja ezt a nyomasztó atmoszférát és tölti meg kő kemény drámával, vallási fennhanggal, valamint elképesztő érzelmi töltettel.

Egy 127 fős halászfaluban játszódik a sorozat, egy szigeten, ahol mindenki ismeri a másik legsötétebb titkait. Ebbe, az elzárt világba érkezik a Zach Gilford alakította Riley, aki hazakényszerül egy szerencsétlen baleset miatt.

Hatalmas szív és lélek van a szövegkönyv mögött és ez érezhető a színészeken is: mindenki lubickol a szerepében.

Nincs igazi főszereplő, fontosabb karakterek egymással való interakciója, közös drámája viszi előre a történetet, ami egy horror esetében azt jelenti, senkit se kedveljünk meg. Kate Siegel alakítja a másik fontos szereplőt, a szerethető terhes tanárt, Erin Greene-t. Akiket mindenképpen ki kell még emelni, az Hamish Linklater és Samantha Sloyan. Előbbi a sziget új papját, utóbbi pedig a vallási fanatikust, Bev Keane-t játssza. Mindketten megkapták a megfelelő alapanyagot, hogy valami maradandót alkossanak, és véleményem szerint zseniálisak a szerepükben.

A félelem faktor nem magas, inkább egy állandó nyomasztó érzést kelt az erős atmoszférájával. Egy-két jelenetben azért sikerült „Flanagan”-es jumpscare-ekkel megugrasztani a gyanútlan nézőt. Aki ismeri a rendezőnk előző munkáit, az tudja miről beszélek: lassú, hosszú kompozíciók és egyszer csak

meglátunk valamit a szemünk sarkában, és az érzés a bőrünk alá mászik - valami van ott.

Én az Oculus óta követem a rendező munkásságát és azt kell, hogy mondjam folyamatosan fejlődik és próbál valami újat mutatni, miközben a nézőt nem csak ijesztegeti, hanem filmjeinek komoly üzenete is van.

Sajnos itt fog sok nézőt veszíteni a sorozat.

Tömérdek mennyiségű párbeszéd van benne, amelynek nagy része Bibliai eredetű, így nem csak vér és rettegés vár ránk, így sokan lassúnak fogják találni.

Pedig sokszor a nagyon okos párbeszédek kegyetlenebbek, mint a szörnyűségek, amiket látunk:

bibliai hasonlatok, vallási alapon történő megbélyegzés, bigott vallásosság. Amit ki kell emelnem még, hogy nagyon 18+-os a sorozat. Nem kímélnek senkit benne, legyen az mozgássérült, gyermek vagy kisállat.

Átgondolt és érthető koncepció van az egész sorozat mögött – a bűn és bűnhődés kérdésköre, erős vallási vonalon tálalva. A megbocsátás és megváltás kérdésköre.

Az egész mű spirituális alapokra helyezi a horrort,

ízlésesen tálalva, úgy gondolom még Stephen King is megnyalná mind a tíz ujját. A filmben nincs igazán gonosz szereplő, mindenki a saját logikus érdekei szerint cselekszik, még a szörny motivációja is tiszta és világos: gyarapodni és szaporodni.

A szereplőkön túl, meg kell említeni a helyszínt is.

Crockett-sziget egy nagyon nyomasztó, elhagyatottnak tűnő, lelakott hely, ami szinte önálló életre kel a részek folyamán.

A szigeten lévő település is folyamatosan degradál, a szereplők mentális állapotával párhuzamosan. Nagyon eltalált helyszín a kis halászfalu.

A maszkok ügyesek, néhányszor azonban, egy-egy szereplő esetében kilóg a lóláb – főleg az „öregebb” maszkok esetében. Ezek az első pár részben eléggé elütnek. Ezen kívül minden szinte tökéletes: a vér, a helyszín és a szörny egyszerű design-ja, mind-mind kiválóak.

Ki szeretném emelni, hogy 2021-ben, próbáltak minél több praktikus megoldást használni vizuális effektek terén,

ami nagyon ritka, nagyon dicsérendő és elképesztően hatásos, pedig sokkal költségesebb megoldás, mint a CGI.

A rendezőnek sikerül egy újabb maradandó horrort alkotnia, ebben a túlszaturált, kissé unalmassá váló zsánerben.

Nem számítottam rá, hogy ennyire fogom szeretni a Mise éjfélkort, de megfogott, és a végéig nem engedett el.

Voltak lassúbb jelenetek, túl sok párbeszéddel és kegyetlen jelenetek, de valahogy a mondanivalója megérintett, megragadott és felemésztett a végére. Úgy gondolom ez, az utóbbi idők egyik legerősebb horror-dráma sorozata.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Tordy Géza a halála előtt intézetbe akart költözni, memóriazavarai miatt hagyott fel a színészettel
Ezt mondta el barátja, a Jászai-díjas Körtvélyessy Zsolt. Két hónappal halála előtt találkozott utoljára a művésszel.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 30.


Link másolása

Május 1-jén ünnepelné a 86. születésnapját Tordy Géza. Halála előtt tíz évvel már visszavonult a színpadtól, az okokról azonban soha nem beszélt. Most az egyik legjobb barátja, Körtvélyessy Zsolt árulta el a Blikknek, hogy a Nemzet Színésze a memóriazavarai miatt kényszerült felhagyni a munkával, majd elvonulni a nyilvánosság elől.

„Géza volt az egyik legjobb és legrégebbi barátom, hetven éve ismertük egymást. Nagyon megrázott a távozása. Szegény az évek során egyre több betegséggel küzdött. Bár egyedül élt, sokat volt kórházban, és szó volt arról is, hogy állandó jelleggel bevonul egy intézetbe, mert nem akar senki terhére lenni.”

– mondta Körtvélyessy. Úgy látta, Tordy elszánt volt elhatározásában, arra azonban már nem került sor. A színművész úgy emlékszik, az egészségügyi problémák közül Tordyt leginkább memóriazavara viselte meg, emiatt hagyta abba a színészetet is.

Nagyjából tíz évvel ezelőtt kényszerült a visszavonulásra, mert a memóriaproblémái miatt már nem tudta megtanulni a szöveget.

Ez nagyon megviselte, és a korábban mókamesterként ismert Gézából zárkózott, megkeseredett embert lett.

Ez volt az oka annak is, hogy ennyire kizárt az életéből mindenfajta szereplést. Ő egy nagyon elkötelezett színész volt, aki szinte mindent képes volt alárendelni a munkájának, és nagy törést okozott, hogy ennek vége. Emlékszem, bár a Hadik-filmben mind a kettőnknek csak egy kis szerepe volt, azt mennyire élvezte.” – mondta Körtvélyessy. A Jászai-díjas színész rendszeresen tartotta a kapcsolatot Tordyval. Két hónappal a halála előtt találkoztak is. „Szerveztük már a következőt, valami közös főzést, ami már nem jöhetett létre”. – zárta gondolatait Körtvélyessy Zsolt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Itt a magyar Harry Potter: gulyással, hagyományos reggelivel, metróval és egy sikeretlen vizsga utáni búfelejtővel
Hári Gábor egy családi étkezésben megfáradva döntött úgy, hogy elkészíti a kultikus figurák magyar verzióját. A mesterséges intelligencia segítségével kerültek a szereplők kocsmába, pályaudvarra, lakótelepre...

Link másolása

Harry Potterből sosem elég. A könyvek és filmek, a különféle játékok után a mesterséges intelligencia segítségével most Magyarországra érkeztek a szereplők.

A kalandról különleges képeket osztott meg a Facebook-on Hári Gábor. Az alkotó elmesélte a Szeretlek Magyarországnak, hogyan született az ötlet, hogy magyar környezetbe helyezze a varázsló-tanoncok világát.

"Az inspirációm onnan jött, hogy külföldön élek, és a családom látogatóba jött nemrég. Magyar ételeket ettünk, elég tetemes mennyiségben. Egy ponton, amikor már kifáradtam az evésben, leültem a YouTube elé és eszembe jutott a "nemzeti Harry Potteres" mesterséges intelligencia mémformátum. Magyar verziót még nem láttam belöle, ezért úgy döntöttem elkészítem én".

A képeket pedig megosztotta ITT. És az alkotásokhoz némi magyarázatot is adott.

"Hágrid" gulyást főzött a harmadik ebédjére
"Dámböldór" a méreggel, ami miatt kirúgták
"Sznép" a megvakulása előtt
"MekGonagál" hagyományos magyar reggelivel
"Heri, Ron és Hermióne" egy sikertelen vizsga után, iskolai egyenruhában
"Dobbi" túl sokat szívott, most a pályaudvaron lakik
"Voldemort", aki rossz hírekkel szórakoztat

A képeket Hári Gábor engedélyével közöltük.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk