FELFEDEZŐ
A Rovatból

Mennyit keres egy űrhajós a NASA-nál?

Ha esetleg bárki azzal küszködne, milyen fizetési igényt adjon meg az űrhajós-felvételin, azoknak most segítünk.


Míg a legtöbb gyerek kiskorában átesik az űrhajós fázison, amikor a puszta izgalom és a dicsőség kedvéért akar az űrbe menni, felnőtt fejjel is vonzó lehet ez a szakma - főleg, ha havonta milliókat fizet a NASA ezért a munkáért.

Mielőtt azonban bárki tárcsázná a főnöke számát, hogy felmondjon, és máris venné az egyirányú jegyet Houstonba, azoknak nem árt tudniuk, hogy ezért a pénzért tényleg nagyon komolyan meg kell dolgozni.

Az űrhajósok ugyanis nem a középiskolából mennek az asztronautaképzőbe, hanem először más szakmát szereznek. Legtöbbjük tesztpilóta. Ami azért is fontos, mert a képzésre jelentkezés feltétele 3 év pilótatapasztalat vagy 1000 óra repüléssel eltöltött idő. Emellett szintén követelmény a diplomaszerzés: tudományos, mérnök- vagy matematikaszakon szerzett oklevelet fogadnak el.

Mindez azonban még csak arra hatalmaz fel, hogy az illető jelentkezhessen a képzésre, ahol aztán tovább folytatódik a lemorzsolódás. Rengeteg tesztet és szimulációt kell végigcsinálniuk, amelyre nem sokan képesek. Gondoljunk csak arra a tesztre, amikor egy minden irányba forgó székbe kötözik az űrhajósokat, hogy így készítsék fel őket a testüket érő hihetetlen terhelésre. Emellett ott van az is, hogy tökéletes egészségnek kell örvendeniük, testüknek kifogástalan állapotban kell lennie.

De még ha mindez sikerül is, akkor is ott van az állandó életveszély: bár manapság már nem történnek halálos űrbalesetek, elég az 1986-os Challenger-katasztrófa borzasztó képeire gondolni. Az űrhajósok így szinte állandóan az életüket kockáztatják, amint beülnek az űrhajóba.

És akkor mégis mennyi az annyi?

A NASA honlapján közzétett kisokos szerint az űrhajózási hivatalnál kétféle asztronauta-osztály van: a GS-12 és a GS-13. Mindkét osztályon belül 10 különböző szint van attól függően, hogy milyen asztronautáról van szó.

Egy teljesen pályakezdő űrhajós a GS-12 első szintjén áll, az ő éves kezdőfizetése 66 167 dollár, azaz kicsivel több, mint 21 millió forint.

A GS-12 legmagasabb 10-es szintjén viszont már 86 021 dollárt, azaz évi 27,3 millió forintot vihet haza az űrhajós.

A legtöbb pénzt természetesen a legrutinosabb űrhajósok kapják, akik GS-13 10-es szintjének bérsávjába tartoznak: ők évente 102 288 dollárt keresnek, ami 32,5 millió forint.

Ez azt jelenti, hogy egy kezdő pilóta havonta bruttó 1,75 millió forintnak megfelelő összeget keres, a legjobbak pedig egy millióval többet, havi 2,7 milliót.

Mindezek csak irányadó összegek, a tényleges fizetés attól is függ, melyik űrközpontban dolgoznak, és milyen missziókra vállalkoznak. A NASA egyébként éppen azon van, hogy egy új űrhajós-generációt neveljen ki, ugyanis az elkövetkező évtizedben a Holdra és a Marsra is küldenek embereket. Az ezzel kapcsolatos álláshirdetésekben ráadásul a fentebb írtaknál jóval magasabb fizetést adtak meg: 104 ezer dollártól egészen 161 ezer dollárig.

Egy hét múlva egyébként két űrhajós fog maximálisan megdolgozni a fizetéséért: május 27-én ugyanis Douglas Hurley és Robert Behnken indul fel Cape Canaveralból a Nemzetközi Űrállomásra.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
„Lebuktam” - Molnár Áront egy két éve vásárolt táska miatt vette elő a NAV
A színész azt állítja, hogy felszólítást kapott, amelyben a 2023-as táskavásárlás igazolását kérik tőle öt napon belül. Ironikusan az MI6-et említi, és hasonló alaposságot kér több, általa megnevezett ügy vizsgálatánál is.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



Molnár Áron friss videójában arról beszélt, hogy a NAV felszólította: igazolja egy 2023-ban Angliából vásárolt táskája eredetét, vette észre a 24.hu.

„Ezt igazolnom kell banki kivonattal, számlával, bármivel. Öt napon belül meg kell tennem, ellenkező esetben pénzbírsággal sújtanak. Gondolom, Kocsis Máté és brigádja most őrülten hajtja ezt a külföldi szálat, hogy vajon hogy kapcsolódhatunk az MI6-hez. Fiúk, megvagyok! Igen, vettem egy táskát, lebuktam!”

A színész azt hangsúlyozta, hogy örül a hatósági vizsgálat alapos voltának, és ironikusan megjegyezte, hogy a NAV „2023-ig képes visszamenni egy táska miatt”.

Molnár azt kérte, vizsgálják meg ugyanolyan alaposan más közéleti ügyeket is.

„Matolcsy Ádám Görögországban hogy vásárolhatott 2 milliárdért egy luxusingatlant, Matolcsy György hogy lophatott el több száz milliárd adófizetői forintot a Magyar Nemzeti Bankon keresztül, és hogy lehetséges az, hogy Orbán Viktor strómanja, Mészáros Lőrinc besegített a hatvanpusztai birtok felépülésében.”

Hozzátette, boldogan látná, „ha ezeket a NER-es tolvajokat ugyanilyen intenzitással vizsgálná”.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
FELFEDEZŐ
A Rovatból
Viccesnek találta az őt megállító magyar rendőr káromkodását a Dunán utazó német turista
A 26 éves férfi egy 950 eurós felfújható csónakkal evezett Bécstől Budapest felé. A BRFK szerint fürdőeszközzel közlekedett a Dunán, méghozzá minőségi tanúsítvány nélkül. Büntetést végül nem kapott.


Augusztusban a Dunán igazoltattak egy 26 éves német kajakost, mert a rendőrök úgy ítélték meg, hogy a felfújható hajója nem alkalmas folyami közlekedésre – számolt be róla az RTL Híradó. A találkozásról készült felvétel a rendőr szóhasználata miatt gyorsan terjedni kezdett a közösségi médiában.

A férfi az RTL Híradónak azt mondta, korábban sokat keresgélt, milyen hajóval utazzon.

„Nem hiszem, hogy teljesen tisztában voltak vele, hogy pontosan milyen hajóm volt. Nagyon sokat keresgéltem korábban. Szerintem azt hitték, hogy egy olcsó gyerekhajó lehetett, pedig ez egy profi csónak, amin biztonságos utazni”

– fogalmazott a 950 eurós (nagyjából 360 ezer forint) vízijárművéről. Hozzátette, öt napja gond nélkül vízen volt: Bécsből indult, Budapestet célozta, és már csak néhány kilométerre járt tőle.

A videót a német utazó csak pár napja tette közzé. A felvételen látható és hallható, hogy az igazoltató rendőr a csónakon végigmutatva azt kérdezi:

„Mi a lófasz ez?”.

A férfi elmondta, ChatGPT-vel fordította le, mit mondott a rendőr, és az esetet viccesnek tartja.

Az RTL-nek

a Budapesti Rendőr-főkapitányság azt közölte, a férfi nem vízijárművel, hanem fürdőeszközzel közlekedett, amelynek nem volt minőségi tanúsítványa, ezért állították meg.

A Mahart korábbi igazgatója, Szalma Botond szerint bármivel lehet a Dunán közlekedni, és első ránézésre meg lehet állapítani, hogy egy jármű alkalmas-e a vízi közlekedésre. Hozzátette, a rendőrök bárkit igazoltathatnak, majd el kell engedni, ha „volt rajta mentőmellény és a vízijárműve úszott, és még egyebeknek is megfelelt”. A 26 éves német végül büntetés nélkül tovább evezett, és elérte a Margit-szigetet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Napokon belül nyit az új budapesti pláza - ilyen üzletek lesznek a Zenit Corsóban
A 6,7 hektáros területet városi sétánynak is kialakították. 11 ezer m² kiskereskedelmi tér, az üzletek 85%-a már tavasszal bérlőre talált.


A jövő héten megnyitja kapuit Zugló új bevásárlóközpontja, a Bayer Construct Zrt. kivitelezésében megépített Zenit Corso – írja a vg.hu. A Bosnyák tér mögötti, 6,7 hektáros területre tervezett pláza bevásárlóközpontként és modern városi sétányként is funkcionál.

A XIV. kerület új városközpontjának szánt létesítmény hivatalos megnyitója október 16-án lesz. A kerület Budapest negyedik legnépesebb része, több mint 118 ezer lakossal.

A bevásárlóközpont körülbelül 11 ezer négyzetméter bérelhető kiskereskedelmi teret kínál, az üzlethelyiségek 85 százaléka már tavasszal bérlőre talált. A földszinten kisebb szolgáltatók és teraszos vendéglátóhelyek működnek, az első emeleten a nagyobb alapterületű üzletek kapnak helyet.

Az október 16–22. közötti nyitóhéten programokkal, gasztronómiai meglepetésekkel és akciókkal várják a látogatókat. A bevásárlóközpontban több ismert márka jelenik meg, köztük az Aldi, a Barber Shop Budapest, a Bortársaság, a Libri, a Flying Tiger, a Pepco, az OTP, a Kik, a K&H, a Sinsay és a Rossmann.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
6 percre elég üzemanyaggal ért földet a Ryanair egyik járata, háromszor nem sikerült leszállnia az Amy ciklon miatt
A pilóták péntek este Pisából Prestwickbe vitték az utasokat, de a vihar miatt nem tudtak Skóciában leszállni, ezért kényszerleszállást végeztek Manchesterben.


A Ryanair egyik járata a múlt héten, az Amy nevű vihar idején hat percnyi üzemanyaggal szállt le a manchesteri repülőtéren, írja a Guardian. A hatóságok vizsgálatot indítottak.

A pilóták péntek este Pisából Prestwickbe vitték az utasokat, de

a körülbelül 161 km/órás szél miatt nem tudtak leszállni. Három sikertelen próbálkozás után vészjelzést adtak le, és Manchester felé indultak, ahol nyugodtabb volt az idő.

Egy kézzel írt műszaki naplót ábrázoló fotó szerint a Boeing 737-800-asnak 220 kilogramm üzemanyaga maradt, amikor leszállt. A képet megvizsgáló pilóták szerint ez öt-hat perc repülésre elég. A napló elemzése szerint a gép tartalék üzemanyaggal indult el Pisából, ahogy az előírás kéri.

A légitársaság azt közölte a lappal: „A Ryanair pénteken [október 3-án] jelentette ezt az illetékes hatóságoknak. Mivel az ügyben folyamatban lévő vizsgálat zajlik, amelyben teljes körűen együttműködünk, nem tudunk nyilatkozni.”

A Légiközlekedési Balesetvizsgáló Hivatal csütörtökön megerősítette, hogy értesítés után vizsgálatot indított. A szóvivő ezt mondta:

„Az AAIB vizsgálatot indított abban az ügyben, amely egy olyan repülőgépet érintett, amely pénteken, október 3-án Prestwickből a manchesteri repülőtérre tért át. Az AAIB ellenőrei megkezdték a megkereséseket és a bizonyítékok gyűjtését.”

A Boeing 737-800-as legfeljebb 189 utast szállíthat. Egy utas szerint körülbelül két órán át próbáltak biztonságosan leszállni: a gép háromszor próbálta meg a landolást Prestwickben, majd Edinburgh felé fordult, végül Manchesterben ért földet.

„Mindenki nyugodt volt a süllyedésig; sokat rázott és dobált minket a gép. A második süllyedésnél volt néhány aggódó ember, mert éreztük, hogy a repülő küzd” – mondta Alexander Marchi az Ayr Advertisernek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk