Kína az elektromos autóiparban is átveheti a vezetést, hatalmas gyárak nőnek ki a földből
Kína nemcsak a mesterséges intelligencia területén, hanem az elektromos autók gyártásában is világelsőségre tör. Egymás után épülnek az óriási gyárak az ázsiai országban, amelyek nemsokára milliószámra ontják majd az elektromos kocsikat.
A New York Times szerint az ingatlanpiacon vagyonokat szerző Evergrande csoport például 2025-re egyedül annyi elektromos autó gyártására készül, mint amennyit egész Észak-Amerikában gyártanak.
Az egyik legnagyobb kihívás a kínai cégek számára az új brandek bevezetése. Az e-kereskedelemből nálunk is ismerős Alibaba például két állami vállalattal közösen IM Motors néven indítja be autógyártó-részlegét, és a tervek szerint jövőre már árulni is fogják az autóikat.
A 2010-ben a Volvot is megvásárló Zhejiang Geely konszern egy hónapja nyitotta meg Ningpóban a világ egyik legnagyobb elektromos autógyárát. Autómárkájának a Zeekr nevet választotta, mert az jól rímel az angol „seeker” (úttörő, kereső) szóra és várhatóan októberben jelenik meg a piacon.
A Xpeng Motors nevű startup a közelmúltban nyitott meg egy összeszerelő üzemet Délkelet-Kínában. A közelében egy szerszámgépgyárat építenek és máris bejelentették egy harmadik létesítmény beindítását is. A Xpeng 2024-re akarja elérni az évi 300 ezer autó gyártását. Tavaly még ennek a mennyiségnek a tizedét adták el.
Tulajdonosa, Hi Hsziao-peng egy mobilos keresővel csinálta meg a szerencséjét. Az egyik kínai állami vállalat 233 millió dollár kölcsönt adott neki első, évi 100 ezer gépkocsi gyártását biztosító gyárának felépítésére, de kapott segítséget önkormányzatoktól is. A cég tavaly már a Wall Street-i tőzsdére is bekerült, és 5 milliárd dollár nyereségre tett szert, amelyet részben az új gyárakba, részben a kutatásba és fejlesztésbe fektetett be, különösen az önvezető járművek terén. Ezen a területen a mesterséges intelligencia fejlesztésében elért eredményeket is jól hasznosíthatják a kínaiak.
A Xpeng pénzügyi erejét jól jellemzi az alig 15 hónap alatt felépült csaocsingi gyár szinte teljes automatizálása.
A kínai elektromosautó-gyártás körüli hype-ot jól jellemzi, hogy az Evergrande New Energy Vehicle hongkongi részvényeivel csaknem olyan szinten kereskednek, mint a General Motors részvényeivel, bár még egyetlen járművet sem adtak el.
Pedig a siker a New York Times szerint korántsem biztos, a résztvevők közt sok a kezdő cég, és nem kis kockázat arra alapozni, hogy az autósok hajlandók lesznek jelentős összegeket kifizetni olyan márkákért, amelyeknek korábban még a nevét sem hallották soha.
Azt a kínai autógyártók elismerik, hogy a nagy autógyáraknak némi előnyt ad a tapasztalatuk. Ezzel együtt bíznak abban, hogy az akarat és a türelem meghozza gyümölcsét. Az azonban a nemzetközi szakértők számára is egyértelmű, hogy a kínai ipar lendületben van. Az LMC Automotive szerint 2028-ra Kína évi 8 millió elektromos autót fog gyártani, szemben a tavalyi egymillióval. Összehasonlításképp: az előrejelzések szerint az európai futószalagokról hét év múlva 5,7 millió teljesen elektromos autó fog legördülni.
Joe Biden amerikai elnök többek közt emiatt sürgette az amerikai autógyártókat, hogy kapcsoljanak nagyobb fokozatra. Tavaly mindössze 410 ezer elektromos autó készült az Egyesült Államokban, és ez a szám az LMC Automotive becslései szerint 2028-ra is csak 1,4 millió lesz, ha a jelenlegi növekedési ütemmel számolunk.
Kína pedig máris a külföldi piacok meghódítására készül. A Xpeng Norvégiában kezdi meg európai térhódítását. Az állami tulajdonú Chery pedig Amerikát célozta meg, igaz, ott még mindig érvényben van az a 25%-os különadó, amelyet a Trump-kormányzat rendelt el 2018-ban a Kínából exportált autókra.
Mindez azonban csak lassíthatja, de önmagában aligha akadályozhatja meg, hogy Kína globálisan uralja az elektromos autók piacát.