HÍREK
A Rovatból

Hatalmas járatritkítás jöhet a HÉV-vonalakon – nincsen elég hadrafogható szerelvény, öregszik a járműpark

Különösen a csepeliek járnának rosszul, de a ráckevei és a gödöllői vonalakon is komoly problémákat és kényelmetlenséget okozhat az új menetrend bevezetése.


Drasztikus férőhelycsökkentés és járatritkítás várható a HÉV-vonalakon, ami komolyan érinti a ráckevei (H6), a gödöllői (H8) és a csepeli (H7) vonalakat. A MÁV–HÉV Zrt. kapacitásproblémái miatt, decembertől vagy legkésőbb január elejétől érvénybe lépő új menetrenddel 18-23 százalékkal csökkenhet a csúcsidőben elérhető férőhelyek száma. A járműállomány elöregedése és a karbantartás hiánya miatt a szolgáltatás színvonala egyre romlik, miközben a vonalak forgalmát semmilyen alternatív közlekedési megoldás nem tudja érdemben pótolni.

A helyzet az elmúlt években csak romlott: a HÉV-kocsik átlagéletkora már 50 év körül jár, az új járművek beszerzésére pedig továbbra sincs forrás. A most tervezett "A" és "B" menetrendi javaslatok közül egyik sem kecsegtet pozitív változásokkal: a ráckevei H6-os HÉV-en a csúcsidőben például a szerelvények fele kevesebb kocsival közlekedik majd, ami jelentős zsúfoltságot eredményez. Hasonló a helyzet a gödöllői H8-as és a csepeli H7-es vonalakon is, ahol a férőhelycsökkentés a reggeli és délutáni órákban még inkább érzékelhető lesz.

A MÁV–HÉV Zrt. “A” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A ráckevei (H6) HÉV-en reggel és a délutáni csúcsidőben Tököl és Közvágóhíd között minden második járat 6 helyett csak 3 kocsival közlekedik. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a csúcsidőszakokban a férőhelyek 18 százalékos csökkenését okozza.

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

A MÁV–HÉV Zrt. “B” javaslata a 2024/2025. évi közszolgáltatási menetrendre:

A csepeli (H7) HÉV még ritkábban közlekedik, az iskolaszünetben érvényes menetrend szerint iskolaidőben is (7,5 percenként indulna a mostani 6-7 perc helyett). Ez a reggeli csúcsidőben 12 százalékos kapacitáscsökkenést jelent. (A 2016-os, a fővárostól az állami fenntartóhoz kerülés idején érvényes menetrendi kínálathoz viszonyítva a kapacitáscsökkenés már 20 százalékos lenne.)

A gödöllői (H8) HÉV-en a reggeli csúcsidőszak végén 6 helyett csak 3 kocsi közlekedne Gödöllő és az Örs vezér tér között, míg délután minden második vagy harmadik szerelvény közlekedne 6 helyett csak 3 kocsival. Ez az adott vonatok kapacitásának 50 százalékos csökkentését jelenti, amely összességében a reggeli csúcsidőben 13 százalékos, a délutániban 23 százalékos férőhelycsökkenést okoz.

Ahogy a HÉV-ek üzemeltetését – a kormány és Tarlós István akkori főpolgármester egyezsége alapján – 2016-ban átadó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és Karácsony Gergely főpolgármester tavaly is tiltakozott, úgy a HVG információi szerint a főváros most sem támogatja a tervet, de jogilag nem tehet mást, mint tudomásul veszi.

Ugyan az “A” és a “B” forgatókönyv sem kedvező az utasok számára, a csepeli HÉV-et is érintő “B” terv bevezetése különösen rosszul érintené a XXI. kerületbe vagy onnan a belváros felé utazókat. A csepeli (H7) HÉV-nél ugyanis ez már a második kapacitáscsökkentés lenne, hiszen a 2016 előtti 6 percenkénti indulás 7,5 percenkéntire nőne.

A főváros és a BKK már tavaly is hevesen tiltakozott a hasonló járatritkítások ellen, és most sem nézik jó szemmel a fejleményeket, ám jogi lehetőségük nincs megakadályozni az intézkedéseket.

A Csepelről vagy oda ingázó utasok különösen rosszul járhatnak, hiszen a H7-es vonalon ez már a második szolgáltatáscsökkentés lenne, miközben a kormány részéről nem látszik, hogy lenne terv a zsúfoltság enyhítésére.

Karácsony Gergely Facebook-oldalán többek között úgy fogalmazott: „Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat. Évek óta kongatjuk a vészharangot, hiszen régóta világos, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is.

A MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlünk, hogy válasszunk: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzuk fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. A válasz nyilvánvaló: egyiket sem! Amit ők akarnak, az az utasoknak hosszabb várakozást, tumultust, rosszabb minőségű szolgáltatást, majd nyilvánvalóan az autós forgalom növekedését, több dugót, rosszabb levegőt eredményezne.”

A hvg.hu cikke szerint a HÉV-vonalak állami átvétele óta várt fejlesztések továbbra is elmaradnak, a szolgáltatás pedig egyre inkább romlik. Bár 2016-ban az állam a járműpark és a pályák korszerűsítését ígérte, ezek az ígéretek mára a múlt ködébe vesztek. Az egykor 100 új jármű beszerzésére vonatkozó tervekből mára semmi sem maradt, az utasok pedig a mindennapokban érzik meg ennek következményeit.

A cikkel kapcsolatban Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója szerkesztőségünknek az alábbi nyilatkozatot küldte el:

Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


HÍREK
A Rovatból
Hadházy Ákos: Polt Péter távozni fog, de nem Tuzson Bence, hanem Rétvári Bence lesz az utódja
Hadházy Ákos is véleményt formált arról, hogy Magyar Péter szerint Orbán Viktor hamarosan meneszti Polt Péter legfőbb ügyészt. A független országgyűlési képviselő szerint Rétvári Bence a poszt várományosa.
F. O. - szmo.hu
2025. május 04.



„Polt az én információim szerint is távozni fog rövidesen, de »kirúgásról« természetesen szó sincsen. Polt a maguk szempontjából tökéletesen tette a dolgát, amit lehetett, eltakarított. Még azokban az ügyekben is elvarrta a legmagasabbra vezető szálakat, ahol nem lehetett teljesen kihagyni egy-egy fideszes képviselőt (Mengyi, Völner, Simonka, Boldog), a teljesen elszabotált ügyek felsorolásához pedig egy hosszú tanulmány is kevés lenne, nemhogy egy poszt” – írta Hadházy Ákos vasárnapi Facebook-posztjában.

A független országgyűlési képviselő szerint Poltnak egyszerűen azért kell mennie, mert egyrészt nem fiatal (70 éves) másrészt 2028-ban lejár a mandátuma.

„2026-ban viszont lesz egy »választás«, ahol elméletben előfordulhat, hogy a Fidesz csak feles többséggel nyer, vagy -ha nem mer az eddigieknél is nyíltabban csalni- akár veszíthet is. Ha most maradna Polt, akkor az új főügyészt már az új parlament választaná meg, ez pedig hordoz némi kockázatot.

Ha most kinevezik az új bábot, akkor elméletileg kilenc évig megint nyugi van”

– elmélkedett Hadházy, majd hozzátette: az új főügyészt kétharmaddal lehet megválasztani, ha pedig nem sikerül, akkor marad az addigi ügyész, akár élete végéig.

„Csakhogy egy 70 éves embernél már előfordulhatnak egészségügyi kockázatok. Ezért kell most új főügyész, mert akkor 9 évig elméletileg még akkor sincs gond, ha kétharmaddal nyer az ellenzék, hiszen akkor 2034-ig (!) egyáltalán nincs új választás” – fűzte hozzá a politikus.

„Információim szerint amúgy Polt már amúgy is unja a szerepét. Amit viszont még a találgatáshoz hozzátennék:

az én információim szerint nem Tuzson, hanem egy másik Bence a várományos: Rétvári. De ez mindegy.

Akár ő, akár Tuzson lesz a főbáb, az biztos, hogy ugyanúgy nem eddigi ügyész fogja vezetni az ügyészséget, mint ahogyan a Kúria élére is egy olyan fószert tettek, aki előtte életében nem volt bíró, viszont politikailag tökéletesen megbízható” – zárul Hadházy posztja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
Hadházy Ákos: „Úgy tűnik, a csillámkék Ferrari mégsem a Gázosé, hanem Gázosné dr. V. Andié”
A független országgyűlési képviselő legfrissebb információi szerint szerint a140-180 milliót érő Ferrari mégsem Mészáros Lőrinc, hanem a felesége nevén van.


„Úgy tűnik, a csillámkék Ferrari mégsem a Gázosé, hanem a hozzá szerelemből feleségül ment Gázosné dr. V. Andié. A reggeli poszt óta több helyről érkezett, megbízhatónak tűnő információk szerint a luxi verda a hölgy nevén van. A képet jobban megnézve Lőrinc mellett -takarásban- valóban egy szőke hölgy csücsül. Mit mondhatnánk?

Legyetek bátrak és házasodjatok szerelemből! Avagy: Gázos Lőrinc nem szép ember, de gavallér!”

írta Hadházy Ákos, aki hozzátette: a reggeli poszt további állításai továbbra is állnak.

„Az autó típusa Ferrari 296 GTS. Bagatell 140-180 millióba kerül. 663 lóerős, állítólag újdonság, hibrid hajtású (gondolom, konnektorról tölti Lőrinc). 2023 októberében helyezték forgalomba. Lassan több a Ferrari Felcsúton, mint Monacóban. Semmi baj nem lenne, hogy gazdag, ha nem ilyen csalásokkal szerezte volna az ép ésszel fel nem fogható vagyont (Orbánnak)” – zárult a bejegyzés.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Kocsis Máté reagált arra, hogy Magyar Péter szerint leváltják Polt Pétert
Magyar Péter szerint Orbán Viktor leváltja Polt Pétert, és Tuzson Bence ülhet a helyére. Kocsis Máté ezt hazugságnak nevezte, majd vissza is szólt a Tisza Párt elnökének.


Kocsis Máté reagált Magyar Péter állítására, miszerint a kormány le fogja váltani Polt Péter legfőbb ügyészt, és helyére Tuzson Bence igazságügyi miniszter kerül. A Fidesz frakcióvezetője szerint ez nem igaz.

Ahogy már beszámoltunk róla, Magyar Péter szombati Facebook-bejegyzésében azt írta, hogy Orbán Viktor leváltja Polt Pétert, és a helyére Tuzson Bence kerül. A Tisza Párt elnöke szerint ez a személycsere arra utal, hogy Pintér Sándor belügyminiszter „teljesen elszigetelődött”, valamint arra, hogy „a miniszterelnök már a legközelebbi erős embereitől is tart, és igyekszik a választás előtt minden fontos pozícióba új, zsarolható és így irányítható szereplőket helyezni”.

Kocsis Máté vasárnap válaszolt Magyar Péter kijelentéseire. Azt írta:

„Egy éve hallgatjuk már az ilyen és ehhez hasonló baromságokat.

Bolond lyukból bolond szél fúj.” A frakcióvezető emellett „bolond brüsszelita bohócnak” nevezte a Tisza Párt elnökét.

Kocsis szerint Polt Péter „fontos közjogi pozíciót tölt be, és a jövőben is azt fog, nem bukott”. Hozzátette azt is, hogy „Tuzson Bence pedig biztosan nem lesz legfőbb ügyész”.

Az Országgyűlés tavaly ősszel módosította az Alaptörvényt. A változtatás értelmében a jövőben a legfőbb ügyészt nem kizárólag ügyészek közül választhatják meg. A döntést azzal indokolták, hogy a szabályozás így jobban igazodik a hazai és nemzetközi gyakorlathoz. A rendszerváltás óta a három legfőbb ügyész közül ketten nem voltak ügyészek a megválasztásukkor.

Polt Pétert 2019-ben választotta meg az Országgyűlés kilenc évre. A jelenlegi megbízatása 2028. december 14-én jár le.

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
Az ügyészség szerint a kormány nem mozdíthatja el Polt Pétert
A Legfőbb Ügyészség szerint az Alaptörvény garantálja az ügyészség függetlenségét, így a kormány nem dönthet a vezető ügyész sorsáról.


A Legfőbb Ügyészség közleményben reagált Magyar Péter kijelentéseire, amelyek szerint Orbán Viktor hamarosan leváltja Polt Pétert, és a helyét Tuzson Bence igazságügyi miniszter veheti át. Ahogy már ebszámoltunk róla, a Tisza Párt elnöke a közösségi oldalán arról írt, hogy a közelgő személycsere Pintér Sándor belügyminiszter „teljes elszigetelődését mutatja”, valamint szerinte a miniszterelnök „a legközelebbi erős embereitől is tart”, ezért a választás előtt új, szerinte irányítható szereplőket nevezne ki fontos posztokra.

A Legfőbb Ügyészség szerint a Tisza Párt elnökének állításai jogilag nem megalapozottak.

Mint írták: „a Tisza Párt elnökének bejegyzése a legfőbb ügyész elmozdításáról a szerző hiányos jogi ismereteit tükrözi”. A közlemény szerint a legfőbb ügyész mandátuma csak az ügyészek jogállásáról szóló törvényben meghatározott esetekben szűnhet meg, és „a Magyar Péter által vázolt »megoldás« még kulturáltabb formában sem tartozik ezek közé”. Az ügyészség hangsúlyozta, hogy

„Magyarország Alaptörvénye ugyanis garantálja az ügyészség függetlenségét”, így „a kormányzat nem távolíthatja el a legfőbb ügyészt a posztjáról”.

A közlemény kitér arra is, hogy Magyar Péter posztjában Polt Péter feleségét is megemlíti, aki szerinte érintett lehet az MNB-alapítványok ügyében. Ezzel kapcsolatban az ügyészség azt közölte: „az úgynevezett MNB alapítványi ügyekben” Polt-Palásthy Marianna nem érintett. Mint írták: „Dr. Polt-Palásthy Marianna az ÁSZ által feltételezett vagyonvesztés idején már évek óta nem volt az MNB munkavállalója, a feljelentésben szereplő alapítványoknál pedig soha nem dolgozott.”

(via Telex)


Link másolása
KÖVESS MINKET: