FELFEDEZŐ
A Rovatból

Garantáltan meghal valaki, ha felteszik a világ legszörnyűbb kérdését

Íme a borzasztó kérdés története, mely több mint 200 éve része a tengerészfolklórnak, és csak extrém helyzetben hangzik el. Kizárólag 18 éven felülieknek és erős idegzetűeknek!


A tengerészek „kényes kérdésként” hivatkoznak egy szörnyű forgatókönyvre, amely mindig valaki halálához vezet a hajó legénységének tagjai közül. Nem szeretnek róla beszélni, de a tengeren fennáll a veszélye, hogy bizony előfordul.

A világ legszörnyűbb kérdésének eredettörténete több mint 200 évvel korábbra, egészen 1820-ra nyúlik vissza. Ennek az évnek az őszén az Amerikai Egyesült Államok Massachusetts államához tartozó Nantucket szigetről indult útnak a The Essex bálnavadászhajó, melyet november 20-án bosszúból megtámadott és elsüllyesztett egy nagy ámbráscet.

A 20 túlélő három kis evezős csónakban lelt menedékre, de jól tudták, nincs elég élelmük és vizük ahhoz, hogy mindannyian életben maradjanak, amíg elérik a szárazföldet.

Két hétig hánykolódtak a tengeren a mentőcsónakokban, amikor elfogyott az étel és a friss víz, ezért a tengerészek tengervízzel öblítették ki a szájukat, és már kénytelenek voltak a saját vizeletüket inni. Két matróz meghalt, őket társaik a tengerbe temették. Majd Isaac Cole sem bírta tovább, akinek halála után a kétségbeesett tengerészek úgy döntöttek, hogy megeszik a holttestét. A korabeli jelentések szerint „elfogyasztották a máját és a veséjét, de alaposan megküzdöttek az inas hússal”.

Ám a túlélőknek hamarosan ismét élelemre volt szükségük, ezért kiválasztották maguk közül, hogy ki áldozza fel magát a többiekért – ezt a hátborzongató tengeri szokást azóta „kényes kérdésként” emlegetik.

A kegyetlen döntéshez az Essex naplójának egy üres oldalát kitépték és csíkokra osztották. Az egyik kicsit rövidebb lett, mint a többi, majd mindegyiket egy kalapba tették, és sorsot húztak. A 18 éves Owen Coffin, az Essex kapitányának, George Pollardnak az unokatestvére húzta a legrövidebbet.

Későbbi beszámolók szerint Pollard önként jelentkezett fiatal unokatestvére helyett, de Coffin nem fogadta el a kapitány önfeláldozását.

Ezután a hóhért is sorsolással választották ki, ő Charles Ramsdell lett, aki Coffin közeli barátja volt, és neki kellett lelőnie hajóstársát.

Lapozz a cikk folytatásához!



Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


FELFEDEZŐ
A Rovatból
„Jönnek a csempekereskedők, kutyakereskedők, autókereskedők” – Molnár Áron és Rainer-Micsinyei Nóra is kiparodizálta Szentkirályi Alexandra csomagtartós videóját
„Kik jönnek, Tóni?” - mondja a videóban Rainer-Micsinyei Nóra, miközben Molnár Áron megkötözve fekszik a csomagtartóban.


Mint azt mi is megírtuk: Szentkirályi Alexandra a minap egy olyan videót posztolt, amiben egy autó mellett áll, amelynek csomagtartójában egy megkötözött ember fekszik. Szentkirályi a videóban arról beszél, hogy „Ukrajna gyorsított európai uniós csatlakozásával jönnek a szervkereskedők, a fegyverkereskedők, a drogkereskedők és az emberkereskedők”.

Azóta már az is kiderült, hogy ki volt a videóban a megkötözött férfi, a felvétel miatt pedig fel is jelentik Szentkirályit.

A videó nagy port kavart és gyorsan terjedni kezdett, többen ki is parodizálták. Köztük Molnár Áron és Rainer-Micsinyei Nóra is.

Az ő videójukon azt látni, ahogy a megkötözött Molnár Áron fekszik egy csomagtartóban, míg Rainer-Micsinyei Nóra az autó mellett áll

„Gondolom, ti se szeretnétek így járni. Márpedig, ha Gyurcsány...nem Gyurcsány! Ha Soros...nem, nem Soros. Ha Ukrajna csatlakozik az unióhoz, akkor jönnek...Kik jönnek, Tóni? Ja igen...jönnek a szervkereskedők, a csempekereskedők, emberkereskedők (...), jönnek a fegyverkereskedők (...), kutyakereskedők, autókereskedők! Ennyien jönnek, nem, Tóni?”

- fogalmaz a videóban a humorista, aki egyébként többször is megemlíti a miniszterelnök öccsét, Orbán Áront.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

FELFEDEZŐ
A Rovatból
Varga Judit több mint egy év után posztolt újra: asztalos lett belőle, még a vizsgamunkáját is megmutatta
„Ez még csak a kezdet” - fogalmazott a volt igazságügyi miniszter, aki azt is megmutatta, hogy készült a vizsgamunkája.


„Egy hosszú út első mérföldkövéhez érkeztem” - írta Facebook-oldalán Varga Judit. A volt igazságügyi miniszter 2024 márciusa óta most posztolt először a közösségi oldalára.

„Elméleti és gyakorlati vizsgáim sikeres letétele után államilag elismert asztalos szakmai bizonyítványt szereztem”

- folytatta Varga, aki egy fotón a vizsgamunkáját - ami egy fiókos TV-szekrény - is megmutatta.

Ezután megköszönte a tanárainak és az osztálytársainak „az élményekkel teli 15 hónapot”, amelynek során beléphetett „egy nemes hagyományokkal és emberséggel teli csodavilág kapuján”.

„Tanultunk farostokról és vízszállító sejtekről, gombákról és farontó bogarakról, lombos és tűlevelű fafajokról, asztalos gépekről és kézi szerszámokról, ragasztásról és felületkezelésről. Műszaki rajzoltunk, gyalultunk, táblásítottunk, fűrészeltünk és véstünk 15 hónapon át hidegben, melegben egyaránt, közben készítettünk hokedlit, ablakkeretet, szerszámosládát és éjjeli szekrényt is. Mindig jó kedvvel, a mesterség és a fa iránti őszinte rajongással jöttünk. Mert mindenkinek volt egy története, egy álma azért, hogy itt legyen. Akár úgy, hogy már 15 évesen itt kezdte, akár úgy, hogy egy egészen másfajta karrierből kilépve, később érkezett” - fogalmazott a volt igazságügyi miniszter, aki hozzátette: ez még csak a kezdet.

„Tudom, hogy innen még nagyon sok munka és legalább 50 évig tartó, alázattal teli tanulás vezet az asztalos szakma igazi, magabiztos elsajátításához. Az első lépést azonban már megtettem”

- írta.

Egy későbbi posztjában arról is mutatott fotókat, hogyan készült a vizsgamunkája.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

FELFEDEZŐ
Összeházasodott Soros György fia és Hillary Clinton volt vezető tanácsadója
A vendégek között volt Kamala Harris, Bill Clinton volt elnök, felesége, Hillary Clinton volt külügyminiszter és Nancy Pelosi, a képviselőház korábbi elnöke is.


Alex Soros házasságot kötött Huma Abedinnel, Hillary Clinton volt vezető tanácsadójával, a szombati esküvőn megjelent az amerikai Demokrata Párt számos vezető politikusa, köztük Kamala Harris volt demokrata alelnök és elnökjelölt.

A New York Times napilap beszámolója szerint az esküvőt a New York állambeli Long Islanden található Water Millben tartották meg.

A vendégek között volt Kamala Harris mellett Bill Clinton volt elnök, felesége, Hillary Clinton volt külügyminiszter, de ott volt Chuck Schumer, a demokraták vezető szenátora és Nancy Pelosi, a képviselőház korábbi elnöke, sőt, a New York Times tudósítása szerint Edi Rama albán miniszterelnök is, aki köszöntőt mondott az ifjú pár tiszteletére.

A 39 éves Alex Soros, Soros György magyar származású üzletember fia, jelenleg egyebek között a Nyílt Társadalom Alapítványok (Open Society Foundations) igazgatótanácsának elnöke. A 48 éves Huma Abedin hosszú ideig dolgozott Hillary Clinton vezető tanácsadójaként és közeli munkatársaként.

A Soros-család a 2024-es választási évben több tízmillió dollárt adományozott a Demokrata Pártnak, amelynek évek óta meghatározó anyagi támogatója.

(MTI)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


FELFEDEZŐ
A Rovatból
Videós szimuláció készült arról, hogyan és miért zuhanhatott le az indiai repülőgép
Egy YouTube-videó szimulációban mutatja be, mi történhetett a felszállás után. A hatóságok még nem zárták ki az emberi hibát sem.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. június 18.



Június 12-én súlyos repülőgép-szerencsétlenség rázta meg a világot: az Air India 171-es járata néhány másodperccel a felszállás után lezuhant Ahmedabadban, Gujarat államban. A gép egyenesen a B. J. Orvosi Egyetem kollégiumának épületébe csapódott. A fedélzeten 242-en tartózkodtak, de csupán egy ember élte túl a tragédiát: a 40 éves brit utas, Vishwash Kumar Ramesh. A becsapódás következtében a kollégiumban is többen életüket vesztették.

A repülő London Gatwick repülőtere felé indult, de alig egy perccel a felszállás után gyorsan veszített a magasságából. A gép először körülbelül 190 méter magasba emelkedett a kifutópálya felett, aztán hirtelen zuhanni kezdett. Harminchat másodperccel a felszállás után a pilóták vészjelzést adtak le. A rádióban Sumeet Sabharwal kapitány ezt mondta: „Mayday”. Egy másik felvételen az is hallható: „Nincs tolóerő, csökken a teljesítmény, nem tudunk emelkedni.”

A tragédia helyszínén másnap megtalálták a gép feketedobozát. Ram Mohan Naidu Kinjarapu indiai közlekedési miniszter szerint ez „jelentősen segítheti”, hogy megértsék, mi történt pontosan.

Az interneten időközben egy YouTube-videó kezdett terjedni, amely szimulációval mutatja be a baleset lehetséges okait, írja a Unilad. A felvételt az AiTelly csatorna tette közzé. A videóban szereplő egyik elmélet szerint a túlélő férfi hatalmas durranást hallott a becsapódás előtt. Ez akár hajtóműhiba is lehetett, bár a katasztrófáról készült felvételeken nem látható füst. A videó szerint

„a látható füst hiánya felveti annak lehetőségét, hogy mindkét hajtómű egyszerre veszítette el a tolóerejét.”

Ez történhetett például „mindkét hajtómű mechanikai meghibásodása” vagy „a repülőgép üzemanyagrendszerének problémája” miatt is.

A másik feltételezett ok a repülő szárnyain található csűrőlapok meghibásodása. Ezek a szerkezetek segítenek abban, hogy a gép felszálláskor megfelelő felhajtóerőt kapjon, és leszálláskor lassítani tudjon.

A videós szimulációt itt lehet megnézni:

Egy hivatásos pilóta, Captain Steve is elmondta a véleményét. A balesetről készült eredeti videófelvétel alapján úgy látta, hogy a repülő laposan repült, a futómű pedig még mindig lent volt. Nem látott szikrákat vagy tüzet a hajtómű körül, ami szerinte kizárja a madárral történt ütközést vagy látványos hajtóműhibát. Azt mondta: „Ez az első elmélet: mindkét hajtómű leállt, és ez a felhajtóerő elvesztéséhez vezetett. A repülőgép egyszerűen abbahagyta a repülést.”

A pilóta azt is elmondta, hogy ha valóban madarakkal ütközött volna a gép, akkor lángokat, szikrákat kellett volna látni a hajtóműből. Így fogalmazott: „Nem látunk semmilyen jelet a hajtómű hátsó részénél, ami erre utalna – lángokat, szikrákat, valamit látni lehetne, ahogy a hajtóművek szétesnek.”

Felmerült az is, hogy a gép úgy szállt fel, hogy nem voltak kiengedve a csűrők. Steve szerint ez azonban kizárt, mert minden ilyen gépen két elektronikus ellenőrzőlista is működik, amelyek „alapvető részét képezik” a rendszernek. Azt mondta: „Ehhez manuálisan kellett volna figyelmen kívül hagyni mindkét ellenőrzőlistát.” Hozzátette, hogy ilyen esetben hangos riasztás és figyelmeztető fény is jelezné a hibát: „nagy zajt csap”, piros figyelmeztető lámpa és „fülsiketítő” hang is jelzi a problémát.

A videó végén Steve megosztotta a saját elképzelését is:

„Szerintem a kapitány a megfelelő pillanatban azt mondta az első tisztnek, hogy futómű be. Szerintem az első tiszt véletlenül a csűrőkarhoz nyúlt, és azt húzta be a futómű helyett. Ha ez történt – és ez egy nagy ha –, akkor ez sok mindent megmagyaráz, hogy miért nem repült tovább a gép.”

Kiemelte, hogy ezek az elméletek egyelőre nem hivatalosak.

A szakértő videóját itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET: