Beperelték a Coca-Colát – téged is átvernek?
A Coca-Colát megvádolták azzal, hogy a dohányvállalatokhoz hasonlóan szándékosan félrevezetik fogyasztóikat termékeik egészségkárosító hatásairól. Állítólag olyan hirdetési eszközöket használnak, amelyekkel minimalizálják az üdítőik negatív tulajdonságairól szóló információkat.
Az ügy komoly, bírósági per kerekedett ki belőle.
Két független szervezet, az Tudomány a Közjóért Központ és a Praxis Project a minap beperelte a Coca-Cola gyártóját, valamint az Amerikai Üdítőital Egyesületet. A vád szerint félrevezetik a vásárlókat – köztük kiemelten a gyermekeket - a cukros üdítők hatásairól. Szerintük felelőtlen viselkedésük nagyban hozzájárul a túlsúlyosság, a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a szerzett cukorbetegség terjedéséhez.
A per akár az egész üdítőipart felrázhatja, mert reklámozási korlátokat, és különadót is kivethetnek rájuk.
A Praxis nevű non-profit szervezet egyenesen a dohánygyárak régebbi gyakorlatához hasonlította az esetet:
"Csakúgy mint a dohányipar, a Coca-Colának is szüksége van arra, hogy mindig új fogyasztókat szerezzen magának, és fiatalon próbálják megragadni őket maguknak”
– idézi a vádiratot az Independent, amelyet szerdán nyújtottak be a kaliforniai Oaklandben.
„Az 1950-es évektől az 1990-es évek végéig a dohányipar jól kigondolt, félretájékoztató kampányt folytatott, hogy kétséget keltsen a cigaretták és a tüdőrák, valamint egyéb betegségek közötti összefüggésekről alkotott tudományos véleményekkel kapcsolatban” – írta a közleményben Maia Kats, az egyik perlő szervezet, a Praxis jogi igazgatója.
Többek között azzal vádolják az üdítőgyáros világmárkát, hogy megszépítenek bizonyos adatokat a termékinformációkról. Olyan szavakat és kifejezéseket használnak a csomagolásokon, mint az „egyensúly” és a „bevitt és leadott kalóriák”. Szerintük mindezek azt sugallják, hogy kizárólag a testmozgásszegény életmód vezet elhízáshoz, míg a helytelen táplálkozás nem.
A Coca-Cola szóvivője, Kent Landers a pert „jogilag és tényszerűen megalapozatlannak” titulálta.
„Fogyasztóinkat és az ő egészségüket is nagyon komolyan vesszük, és azon vagyunk, hogy egyre megbízhatóbb partnereik legyünk, hogy a cukorfogyasztásukat kordában tartsák”
– közölte a vállalatóriás képviselője.
Az üdítőgyártókat mostanában több fronton is támadják. Nagy-Britanniában is hamarosan bevezetik a cukoradót, többek között Franciaország és Mexikó, valamint néhány amerikai nagyváros, San Francisco és Philadelphia példáit követve.
A Coca-Cola már régebben ígéretet tett arra, hogy megpróbálja lecsökkenteni a termékeikben található cukormennyiséget. Tavaly átnevezték a Coca-Cola Zerót Coca-Cola Zero Cukorral, hogy „jobban hasonlóvá tegyék ízben és kinézetben az eredetihez”. Mindezt azután tették, hogy brit vásárlóik fele nem volt tudatában annak, ez a fajta italuk cukormentes.
„2012 óta a kereskedelmi stratégiánk arra összpontosít, hogy növeljük a cukormentes választékunkat. Tudjuk, hogy emberek milliói imádják a Coca-Cola ízét, ezért azon dolgozunk, hogy javítsuk a Coca-Cola Zero receptjét”
– mondta Jon Woods, az angol leányvállalat általános igazgatója az Independentnek.
A mostani per kimenetelét még nem lehet tudni, de még ha sikertelen is lesz, feltételezhető, hogy tovább fogja ösztönözni a gyártót az alternatív, cukorpótlós kólák kikísérletezésére.
Forrás: Independent
Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is!