KULT

Altesti humorral élnek és káromkodnak a cuki kutyusok a Kivert kutyákban

Nem kertelek, a Kivert kutyák egy szigorúan felnőtteknek szánt road-movie, amiben vizuális effektekkel megtámogatott kutyusok a főszereplők. Akik szeretik az édes házikedvenceket és a „kreatív” csúnyabeszédet, azoknak Kánaán lesz Josh Greenbaum legújabb rendezése, de akiknek ez a típusú altesti humor túl sok, azok kerüljék el messziről.

Link másolása

Amikor először láttam a film előzetesét, azonnal felkeltette az érdeklődésemet. Kicsit úgy éreztem, egy 18-as karikás

Úton hazafelé és Kis kedvencek titkos élete-szerelemgyerek lesz, és nem is tévedtem nagyot. Csupán a korhatárkarika lett 16-os,

ami annak köszönhető, hogy nem emberek a főszereplők, és a korhatár bizottság valószínűleg a szeretni való négylábúaknak jobban megbocsájtott. Maradjunk annyiban, hogy ha kétlábúakkal forgatták volna le a mozit, akkor még az X-es korhatár is benne lenne abban a bizonyos biliben.

Hangsúlyoznom kell: a Kivert kutyák nem gyerekeknek szól, nem is családi film, aki a poszterek alapján szokott dönteni a mozipénztárnál, az nagyon meg fog lepődni. A szövegkönyv már-már Kevin Smith-szinten tele van kreatívan obszcén kifejezésekkel, de ez nem zavaró. Speier Dávid régóta a UIP-Duna Film forgalmazó házi fordítója, a 80-as évektől kezdve majdnem minden UIP film elején elhangzik a „magyar szöveg: Speier Dávid”-mondat. Neki köszönhetünk sok-sok klasszikus szinkronfordítást, mint például az összes Grut, vagy a Shrek-filmeket is. A mostani produkció sem fog kilógni ebből az illusztris társaságból.

Szóviccek szóviccek hátán, miközben mindenkit elküldenek melegebb éghajlatra ízes magyar nyelven.

Mondhatjuk, hogy mindig jobb az eredeti hang, ami vitathatatlan, hiszen ez is egy csatorna, amin az alkotók a nézőkhöz szólnak, és szerves része a szerepnek. Ugyanakkor azt meg kell hagyni, hogy a magyar káromkodások és beszólások sokkal színesebbek, szagosabbak, mint az anglikán verziók. Akinek az első 5 perc után nem tetszik a film, az sajnos a végéig szenvedni fog, mert marginális változás nem történik sem a cselekményben, sem a színvonalban.

A Kivert kutyák nem más, mint egy szórakoztató, altesti humorba áztatott bosszútörténet. Főszereplőnk, Raggie egy végletekig boldog és kicsit együgyű keverék kutyus, aki nem veszi észre, hogy gonosz gazdája, Doug (Will Forte) igazából utálja.

Minden módon próbál megszabadulni a kiskutyustól, amit Reggie játéknak tekint.

Egy három órás autóút után azonban sikerül Dougnak elhagynia az ebet. Szegény pára: realizálja, mi is történt és megfogadja újdonsült kóbor kutyabarátai előtt, hogy ő bizony vissza fog menni a gazdájához és le fogja harapni a férfi nemesebbik szervét, mert Dougnak az a legkedvesebb ezen a Földön.

Ebben a küldetésben Bogár, Vadász és Maggie – az említett ebpajtások – is elkísérik főszereplőnket. Útközben természetesen mindenféle kalamajkába keverednek a kis kedvencek, több B történetszál is betolakodik a fő csapásvonal mellé, de mivel alapvetően nem a története miatt nézzük a filmet, így nem zavaró, sőt a kicsit epizodikus Family Guyos szkeccs-hatást kelti.

Josh Greenbaum rendező ügyes munkát végzett, jó a ritmusa, sok a töltelék, de nem túl hosszú tőle az amúgy szögegyszerű sztori.

Ügyes iparosmunka, főleg úgy, hogy ez a Greenbaum első egész estés mozifilmje, még akkor is, ha néha inkább animációs filmnek tűnik a Kivert kutyák.

Az eredeti hangok között találjuk Will Ferrellt, Jamie Foxxot, Isla Fishert, és Randall Parkot, ami természetesen a szinkron miatt teljesen felesleges információ, inkább csak érdekesség. Egyébként Kálid Artúr adja Bogár hangját, aki Jamie Foxxot szokta szinkronizálni, szóval próbálták tartani a párhuzamot. Mivel a szinkron kimondottan kreatív és jópofa, így tudja feledtetni, hogy a neves eredeti szinkrongárdából bizony semmit nem kapunk,

hiszen végig csak CGI-kutyákat nézünk a vásznon. Talán ez a leggyengébb pontja a filmnek.

Mivel a kutyáknak nem elég csak a száját mozgatni vizuális effektekkel, sokszor a teljes kutyafejnek, vagy akár a teljes állatnak is digitálisnak kell lennie, így gyakran kizökkent a filmből a tény, hogy most igazából egy animációs mesét nézünk. Nagyon szürreális érzés, de néha tényleg gagyi a látványvilág, ahogy az amúgy igazi kutyák szája és feje CGI-borzalomba megy át. Megértem, ezt nem lehet praktikai effektekkel megoldani, élő állatot pedig nem lehet veszélyeztetni, így marad a digitális megoldás, de néha látszik, hogy a költségvetés nagy része a szinkronszínészekre ment el.

Van nem kevés celeb-cameo a filmben, amit valószínűleg a Phill Lord - Christopher Miller producer párosnak köszönhetünk. Elég nagy nevek kezdenek lenni a srácok, már-már Zucker-tesók hangulatot kelt a karrierjük. Akik nem ismerik őket: Jerry és David Zucker a 80-as évek szuper vígjáték producerei/írói voltak. Nekik köszönhetjük többek között a Top Secret!-, a Csupasz pisztoly- és Airplane!-filmeket is.

Bármihez ér a Lord-Millerék páros mostanában, minimum anyagilag sikeres lesz a végtermék (Kokainmedve), de akár arannyá is válhatnak, mint a Pókverzum-filmek.

Élvezettel követem a két fiatalember karrierjét.

Will Forte is odarakta magát. Számomra mindig a Saturday Night Live egyik legnagyobb tehetsége marad, aki nem igazán tudta megvetni lábát Hollywoodban, pedig zseniális a csávó. Hiába ő az antagonista, el tudta érni, hogy megértsük a motivációját, miért utálja Reggie-t a gazdája.

Nem lehet egyetérteni a tetteivel, de az ő nézőpontjából tényleg a kiskutya tette tönkre az életét.

De, mint minden gonosz, a végén megérdemelten elnyeri, méltó büntetését. Ki szeretném emelni, van egy weboldal, amit minden gyengébb lelkületű állatbarát figyelmébe ajánlok: https://www.doesthedogdie.com . Nem akarok spoilerezni, de itt meg lehet nézni, hogy mennyire „bántják” a főszereplőket, ha valaki érzékeny az állatbántalmazás témára.

Arra ösztönzök mindenkit, hogy nézze meg a Kivert kutyák előzetesét, és ha az bejön, a végtermék is tetszeni fog. Én nagyon élveztem a vetítést, és úgy éreztem, hogy a közönség nagy része is jól szórakozott a háziállatok kalandjain.

Altesti humorától elvonatkoztatva, kreatív megoldásai kicsit magasabb szintre emelik, mint amit az alapötlet sugall.

Egyik kedvenc gyerekkori filmemre, az Úton hazafelé-produkciókra hajaz a film, felnőtt kiadásban. A Kis kedvencek titkos élete pedig a szatirikus kutyagondolkodásnál köszönt vissza. Olyan „mély és kifinomult” humornak enged ez teret, mint például, hogy mit gondolhatnak kisállataink, miért szedjük össze a kutyakakit, vagy miért pisilnek le a kutyák mindent és az mit jelent számukra? Aki ilyenekre kapható, annak csak annyit mondok, hogy irány a mozi!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Kórházba került Jordán Tamás
A Nemzet Színésze mindenkit megnyugtatott: a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hamarosan újra színpadra is áll.

Link másolása

Kórházi kezelésre szorul Jordán Tamás. A Nemzet Színésze azonban a Blikknek azt mondta, hogy már sokkal jobban van, és hamarosan újra színpadra áll.

Jordán eddig szinte minden nemzet színésze választáson részt vett. A Blikk szerint ezért is volt feltűnő, hogy nem volt ott május 3-án a Nemzeti Színházban, amikor a testület Kulka Jánosnak szavazta meg a címet.

„Kórházba kerültem egy kisebb beavatkozás miatt, amiről bővebben nem szeretnék beszélni. Annyit viszont mindenki megnyugtatására elárulhatok, hogy nem baleset ért, a probléma gyógyítható és szerencsére nem is súlyos. Hála Istennek, már sokkal jobban vagyok. Ha minden jól megy, vasárnap már otthon lehetek, hamarosan pedig újra színpadra állhatok”

- mondta a lapnak Jordán Tamás. Mint kiderült, a színésznek már egy április végi előadását is le kellett mondania.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
„Úgy látom magam, mint a Titanic zenekara” – Pályaelhagyó és maradó tanárok mesélték el történeteiket egy rendhagyó színdarabban
A Stereo Akt alkotócsoport darabjában összesen 11 volt vagy jelenlegi pedagógus szólalt meg, a végén pedig a közönség bevonásával ötleteltek arról, hogyan lehetne jobbá tenni az oktatást.

Link másolása

„2023. november 30. óta nem vagyok többé tanár, legalábbis a jog szerint. De a mai napig teljesen idegennek hat ez a félmondat: pont annyira képtelenül hangzik, mintha azt mondanám, nem vagyok többé anya, vagy nem vagyok többé ember.”

„2019 februárjában mondtam fel. Másnap elköszöntem édesanyámtól, akinél addig laktam, mert a keresetem egészét elvitte volna egy albérlet plusz az étkezés ára.

Budapestre költöztem, elmentem egy személyes interjúra, ahol elém tettek egy szerződést a tanári fizetésem háromszorosáért. Még olvasgattam a papírokat, amikor felhívott egy másik hely, és amikor elmondtam, hol vagyok, a korábbi bérem négyszeresét ajánlották.”

„Alapvetően minden rendben. Aztán egyszer csak meglátod a Facebookon, hogy a szintén felmondott magyartanár ismerősöd és szépséges Szabó Magda-verset posztol, és hirtelen kiesik a laptop a kezedből. Nem kellene neki folyamatosan versek és gyerekek között lennie? És az hogy lehet, hogy a legbölcsebb, legkorrektebb töritanár szoftvertesztelést tanul?”

A kőbányai Wesley János Általános Iskola egyik tantermében ezúttal felnőttek ülnek – némán, komor arccal hallgatják a hangszóróból visszhangzó mondatokat.

A Stereo Akt csapata a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében vitte (rendhagyó) színpadra a Miután felmondtam / Miután maradtam című darabot, amely pályaelhagyó, illetve minden nehézség ellenére is kitartó tanárok történeteit mutatja be.

Alapja a Miután felmondtam blog, amelyet 2023 év elején alapított két érintett pedagógus, Sikoparija Lujza és Kovács Éva. Céljuk az volt, hogy a nagyközönség számára is bemutassák a személyes sorsokat és drámákat, amelyek egy-egy ilyen döntés mögött húzódnak.

„Eleinte a blog írásaiból indultunk ki, de hamar rájöttünk, hogy szükség van az érem másik oldalára is: azoknak a pedagógusoknak a történeteire, akik a pályán maradtak, és minden kritikusságukkal együtt belülről folytatják az ellenállást”

– meséli Boross Martin rendező, művészeti vezető, akin kívül egy dramaturg és két drámainstruktor vett még részt a koncepció kidolgozásában.

A cél Boross szerint az volt, hogy a megszólalók az ország különböző pontjairól, a közoktatás különböző szakaszaiból, mozaikként kiadjanak egy rendszerszintű problémát. A blog szerkesztői is elküldték a saját kedvenceiket, ezekből választottak ki hatot. A maradók pedig ismerősi körből vagy ajánlás útján kerültek ki, illetve olyan is akadt, aki korábban már megszólalt a témában, és egy interjújának köszönhetően kérték fel.

Boross Martin

Sikoparija Lujza

A közönséget az előadás elején két részre osztották, az egyik csapat a pályaelhagyók, a másik pedig a maradók történeteit hallgatta meg először. A helyszín és az előadásmód is szimbolikus volt: a pályaelhagyóknak csak a hangját lehetett hallani, míg a maradók – egy kivétellel, aki épp táborozott az osztályával – személyesen is ott voltak. Ők viszont egy már nem használt, elhagyatott és lepusztult iskolaépületben beszéltek pár száz méterrel arrébb a motivációikról és belső vívódásaikról.

„A nulladik szülőin el fogom mondani a leendő osztályom szüleinek, hogy 3+2 éves szerződést kötök az osztállyal, 10. évfolyam végén felmondási opcióval. Ha a harmadik év végén úgy állnak a dolgok, hogy nem tudom többé a szakmai hitelemet és a nevemet adni ahhoz, ami az iskolában zajlik, ki fogok lépni a rendszerből”

– szögezte le az elsőként kiálló Horváth András, a kőbányai Szent László Gimnázium matematika-fizika szakos tanára. Hozzátette: nagyon nem szeretné, de elkerülhetetlennek látja, hogy ez előbb-utóbb meg fog történni.

Horváth András

Szilágyi Kitty

Egy soproni egyházi iskola tanára, Keresztény Dorka a rendszeren belüli lázadás taktikáját választotta. „A fénymásolási limitemet arra használom az iskolában, hogy a könyvekből véletlenül kifelejtett múveket pótoljam. Belülről bomlasztom a rendszert: József Attilával, kortárs irodalommal, színházzal” – fogalmazott, hozzátéve: „Mi van velünk, akik maradtunk? Összekapaszkodtunk, mert világossá vált számunkra, hogy magunkon kivül másra nem számíthatunk.”

Varga Sándor az Eötvös József Gimnáziumból azzal kezdte, több mint 30 éve tanító mestertanárként a pályája csúcsán van, a polgári engedetlenségi akcióba inkább a fiatalabb kollégáival vállalt szolidaritás miatt szállt be.

„A státusztörvényt végig sem olvastam, nem érdekelt különösebben, én csak tanítani akartam. Természetesen nekem is el kellett számolnom a lelkiismeretemmel, például a diákjaim és a gyermekeim előtt. Azt mondtam nekik, hogy úgy látom magam, mint a Titanic zenekara: addig játszom, ameddig hagynak.”

Szilágyi Kitty óvodapedagógus, civil aktivista pedig szinte a sírás határán mesélte: eleinte abban bízott, hogy képes lesz a rendszer hiányosságait kiküszöbölni, és megadni mindent a gyerekeknek, amire szükségük van. Aztán elvették tőlük a lehetőséget, hogy dönthessenek arról, ki léphet iskolába, és olyanok kezébe adták, akik még csak nem is találkoztak a gyerekekekkel.

„Sikerült az intézményvezetői államvizsgám, másnap pedig Novák Katalin aláírta a státusztörvényt. És akkor tudtam, hogy intézményvezető már nem leszek.”

A történetmesélő részhez szerettek volna hozzátenni még valamit a végére, hogy a nézők is aktív alkotóivá váljanak az élmények, illetve ne szomorú, frusztrált hangulatban távozzanak, hanem legyen egy konstruktív része is az estének.

A két részre osztott közönség ezért egy harmadik helyszínen újraegyesült, ahol kisebb csoportokba rendeződtek, majd egy-egy padot körbeülve próbálták megválaszolni az alábbi kérdéseket:

  • Mi garantálhatja, hogy jó tanárok dolgozzanak az iskolában?
  • Mit szeretnénk, hogy egy diák megtapasztaljon az iskolában?
  • Mit jelent a társadalom számára az oktatás? (Jelenlegi/ideális állapot)

A keretet ehhez egy elképzelt iskolai évzáró külsőségei biztosították, élen egy teljesen fogalmatlan “tankerületi vezető” – valójában a darab egyetlen színész szereplője – videós bejelentkezésével, aki beszédében zseniálisan hozta azt a közhelyparádét, ami (sajnos) gyakorlatilag bármelyik valódi ünnepségen elhangozhatott volna.

Az előadást egyelőre a most lezajlott két alkalomra tervezték, de mivel mindkét este hetekkel hamarabb telt házas lett, nem kizárt, hogy ősszel újabb előadásokra is sor kerül majd.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba, az Operettszínház színművésze
A színművész Shakespeare-, Molière-, Schiller-főszerepek mellett modern klasszikusokat is alakított.

Link másolása

Hosszan tartó betegség után 59 évesen elhunyt Jantyik Csaba színművész, a Budapesti Operettszínház társulatának tagja – közölte Facebook-oldalán az Operettszínház.

„Mély fájdalommal tudatjuk, hogy tegnap éjszaka hosszan tartó betegség után 59 éves korában elhunyt Jantyik Csaba színművész, társulatunk tagja”

– írták.

Jantyik Csaba 1964. július 30-án született Békésen. Szentesen a Horváth Mihály Gimnáziumban érettségizett irodalmi-drámai szakon 1982-ben, majd felvételt nyert a Színház- és Filmművészeti Főiskola színész szakára, Horvai István–Kapás Dezső osztályába. Diplomáját 1987-ben vette át – írja a Fidelio. Számos nívódíj mellett kitüntették a Debrecen Kultúrájáért díjjal.

2001-ben az Operettszínházhoz szerződött, ahol A muzsika hangja című világhírű musicalben Von Trapp kapitányt alakította először a budapesti közönség előtt. Fontosabb szerepei az intézményben: Kánkán (Aristide), West Side Story (Schrank), Mária főhadnagy (Kossuth Lajos), Lili bárónő (Malomszeghy báró), Menyasszonytánc (Rabbi), Abigél (Torma Gedeon), Szentivánéji álom (Theseus), Viktória (Webster), Rebecca (Julyan ezredes), János vitéz (A francia király), Hegedűs a háztetőn (Kocsmáros), Jekyll és Hyde (Apa, Lord Savage).

Jantyik Csabát a Budapesti Operettszínház saját halottjának tekinti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Itt az idei nyár 10 legjobban várt filmje
A hazai nézők listáját a Deadpool és a Rozsomák vezeti, de a tíz filmből nyolc folytatás vagy franchise.

Link másolása

A mozis nyár tradicionálisan májusban kezdődik és szeptemberig tart. Ezért a Magyar Filmadatbázis már most felmérte a látogatói aktivitást, hogy kiderüljön, melyik 10 filmet várják a legjobban a magyar nézők. A Deadpool és a Rozsomák vezeti a TOP 10-es listát. Érdekesség, hogy a tízből nyolc folytatás vagy franchise és csupán egyetlen streaming film került fel a listára.

Az akció műfaj dominál, és annak különböző ötvözetei a sci-fivel (Majmok bolygója), a vígjátékkal (A kaszkadőr), vagy a szuperhős zsánerrel (Deadpool és Rozsomák).

A sorrendet a mafab.hu állította össze, az alapján, hogy több ezer adatlapmegnyitás során a hazai nézők mely címekre kerestek rá a legtöbben. A 10 legnépszerűbb film adja ki a 100 %-ot.

1. Deadpool és Rozsomák

Ennek tükrében a július 25-én a mozikba kerülő Deadpool és Rozsomákot várják a legtöbben, Shawn Levy rendezésében, Ryan Reynolds-szal a főszerepben. A Deadpool 2. folytatása, azzal a csavarral, hogy összefonódik a Marvel-moziuniverzummal.

2. Majmok bolygója: A birodalom

Második helyen egy májusi premier, a Majmok bolygója: A birodalom áll. Több nemzedékkel Caesar után a harmóniában élő majmok jelentik a domináns fajt a bolygón, míg az emberek rejtőzködve élnek. Mikor egy új, zsarnoki majomvezér hozzálát birodalma kiépítéséhez, egy fiatal majom viszontagságos útra indul, ami során kénytelen lesz kétségbe vonni mindent, amit a múltról tud.

3. Furiosa: A Mad Max Saga

Dobogós a Furiosa: A Mad Max Saga, mely május 23-án érkezik a mozikba. A Mad Max: A harag útja felülmúlhatatlan látványorgiával és hihetetlen fantáziával mutatta meg, milyen lesz a világvége után. Az új film 45 évvel korábban játszódik: akit az előző részben Charlize Theron játszott, azt most egy új sztár, Anya Taylor-Joy alakítja.

4. Bad Boys: Mindent vagy többet

Június 6-ára várható a negyedik helyen végzett Bad Boys: Mindent vagy többet. A Bad Boys franchise negyedik részében visszatér Will Smith és Martin Lawrence ikonikus párosa, és megbizonyosodhatunk róla: a Rosszfiúk egyre jobbak!

5. Agymanók 2

Az ötödik legjobban várt film a június 13-án debütáló Agymanók 2. A Disney és a Pixar új filmjében visszatérünk Riley fejébe, aki immár tinédzser! A Főhadiszállás komoly átalakításokon esik át, hogy új érzelmek kaphassanak helyet benne. Felbukkan Feszkó és úgy tűnik, nincs egyedül.

6. Gru 4

A TOP lista hatodik helyén egy másik animáció, a Gru 4 áll, mely július 2-án érkezik a mozikba. Hét év szünet után a mozitörténelem legjövedelmezőbb animációs sorozata új fejezettel jelentkezik, melyben egy új családtagot üdvözölhetünk, ifjabb Grút, akinek feltett szándéka, hogy az apját szekírozza.

7. Beverly Hills-i zsaru IV.

A hetedik a július 3-ától a Netflixen látható Beverly Hills-i zsaru IV. című akcióvígjáték. Eddie Murphy visszatér karrierje egyik legikonikusabb szerepéhez a Beverly Hills-i zsaru 4-ben, melyben Axel Foley-nak eddigi pályafutása legszövevényesebb ügyét kell felderítenie.

8. Borderlands

A nyolcadik helyen az augusztus 8-án a mozikba kerülő Borderlands, egy videojáték franchise adaptációja áll. Lilith (Cate Blanchett), a hírhedt kincsvadász, vonakodva tér vissza hazájába, Pandorára. Küldetése megtalálni Atlas (Edgar Ramírez), az univerzum leghatalmasabb gengszterének eltűnt lányát.

9. Alien: Romulus

Kilencedik lett az augusztus 15-i premier, az Alien: Romulus. Ridley Scott producer és Fede Alvarez rendező hátborzongató moziélményt kínál: miközben egy elhagyatott űrállomás rejtett zugait kutatják, fiatal űrkolonizálók egy csoportja az univerzum legfélelmetesebb életformájával találja szemben magát.

10. A kaszkadőr

Végül a TOP 10-et a május elején a mozikba került A kaszkadőr zárja, az egyetlen nem franchise vagy videojáték adaptáció, Ryan Goslinggal a főszerepben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk