JÖVŐ
A Rovatból

A mesterséges intelligencia arra kényszerít, hogy újraértékeljük, mit is jelent kreatívnak lenni

Lysandre Follet, a Nike vezető dizájnere mesterséges intelligencia segítségével tervezi a jövő cipőit. Azt mondja, az AI az alkotás során valódi partnere, de van, amiben az ember nem helyettesíthető.
Fischer Gábor - szmo.hu
2022. október 19.


Link másolása

Lysandre Follet ipari tervezőként, kreatív technológusként, művészként, zenészként és innovátorként határozza meg önmagát. A Nike vezető dizájnereként a mesterséges intelligencia segítségével a világ legjobb sportolóinak tervez egyedi cipőket. A generatív tervezésért felelős vezetőként pedig a design, a digitális technológia és a tudomány ötvözésével alakítja a Nike jövőjét. Nemrég Budapesten járt, a nyolcadik alkalommal megrendezett Brain Bar Jövőfesztiválon, ahol a mesterséges intelligencia alkotófolyamatban betöltött szerepéről tartott előadást. Itt készítettünk vele interjút.

– Hol kezdődik a gépek kreativitása?

– Találkoztam kutatókkal Londonban, akik a számítási kreativitásnak nevezett mutatók alapján próbálják kideríteni, intelligensnek tekinthető-e egy rendszer. Azt próbálják felmérni, hogy mik a mérőszámok, a sikerkritériumok, melyek alapján egy rendszert kreatívnak lehet tekinteni. Mit is jelent kreatívnak lenni? Hogy is lehet ezt mérőszámokkal meghatározni? Ha bármelyik AI-rendszert a kritériumokon keresztül vizsgálják, valószínűleg arra a következtetésre jutnak, hogy az nem minősül kreatívnak. Azt fogják mondani, hogy a legjobb esetben is csak a már meglévő információk finom pixelkombinációját variálja a gép. De végül is nem ezt csinálja sok művész, tervező is?

A látott dolgok inspirálnak bennünket. Amint megszületünk, elkezdünk mintákat tárolni az agyunkban. Gyakran az teszi kreatívvá a jó tervezőt, hogy képes pontokat összekapcsolni olyan dolgok között, amelyek korábban nem voltak kapcsolatban egymással.

Amikor dolgozol, lehetőséged van utazni a semmi közepén. És olyat látni, amit még soha senki, mert te vagy az első, aki odautazott. Ha visszamész, összekapcsolhatod valami mással, és valami újszerűt alkothatsz. Valóban újszerű? Vagy valami tapasztalat ihlette? Tehát úgy gondolom, hogy ezek az eszközök arra kényszerítenek, hogy újraértékeljük, mit is jelent kreatívnak lenni.

– Mindez a művészet határait is elmossa?

– Az biztos, hogy ma már nem elég pusztán egy képet mutatni, és azt mondani, hogy művész vagyok. AI-jal készült? Kizárólag mesterséges intelligenciával készült? Együtt hoztad létre az AI-jal? Látni akarom a folyamatot. Meg akarom érteni, hogyan készült ez, hogy fel tudjam mérni, mit nézek. Sok jó barátom volt, akik képzett fotósok, értik a kompozíciót, a különböző optikák szerepét egy adott témához. Aztán jött az Instagram, és a mobilos fényképezés, és az emberek azt kezdték mondani, hogy ők fotósok, mert hiszen milyen gyönyörű képeket csináltak. Ettől lesznek fotósok?

Most már mindenki fotós? Ez a kérdés. Nem tudom.

Bizonyos értelemben jó látni, hogy ma már mindenki számára elérhető a fotózás, mert korábban nagyon elitista volt. A nagyapám olyan szerencsés volt, hogy fotózhatott, mert geológus volt. A gépét az osztrák akadémia bérelte, de persze családi fényképezésére is használták. Így készült néhány fekete-fehér családi fotó. De ez akkor csak egy szűk réteg kiváltsága volt. Mára mindez megváltozott. Szerintem a mesterséges intelligenciával való közös alkotás demokratizálja az alkotási folyamatot, ami nagyszerű dolog, mert mindenki megteheti, hogy kifejezze magát, még akkor is, ha nincs pénze egy festészeti tanfolyamra. Olyasmit csinálhat, amit talán valaki, aki látja, művészetnek tart. És számukra ez művészet is, hiszen amikor megosztják a barátaikkal és a családtagjaikkal a műveiket, akkor az érzelmeket vált ki a befogadóból.

Lysandr Follet

– Ön most művészként dolgozik a mesterséges intelligenciával. El tud képzelni egy olyan helyzetet, amely az AI már nemcsak eszköz, hanem partner is az alkotói folyamatban?

– Azt hiszem, ez már meg is történt velem. Tíz éve, amikor elkezdtük használni az algoritmustervezést. Csak nagyon kezdetleges elképzelésem volt még arról, hogy egy adott terméknek milyennek kell lennie. Miután felépítettük a modellt, megkérdeztük a gépet, hogy mi lenne a legjobb struktúra, amit használhatnánk? Hagytuk, hogy a rendszer javasoljon valamit. És akkor, ami visszajött a számítógépből, olyan volt, amit soha nem gondoltam volna. Hogy ez a design lehetséges megoldás. Nem is tudtam lerajzolni, mert annyira bonyolult volt.

Számomra ez olyan fontos pillanat volt, mint amikor Garri Kasparov veszített az IBM Deep Blue-val szemben. Aki ezt átélte, az társként tekinthet az AI-re a játékban, partnerként az alkotásban.

Ki merem jelenteni, hogy az alkotás során partnerem a mesterséges intelligencia. Nem azt mondom, hogy művészibb, tehetségesebb nálam, vagy hogy kreatívabbak lenne. De partner. Nagyon különbözik az Illustrator vagy a Photoshop használatától. Mert ez egy olyan dolog, amely képes tanulni és idővel fejlődni az önkorrekción keresztül. Együtt alkottuk azt a képet is, amit bemutattam az előadásomban. Igazából annyi történt, hogy beszéltem vele. Kérdeztem, szeretnél festeni? És azt mondtam, legyen Nike, Picassotól. Az eredmény elképesztő.

Nike, Picasso stílusában nővel és egy kosár gyümölccsel. Alkotó BlenderBot mesterséges intelligencia

– Eljöhet az az idő, hogy az AI önállóan fog alkotni, emberi társ nélkül?

– Személy szerint és nem gondolom. Talán azért sem, mert az ipari formatervezés kézzelfogható, fizikai tárgyat készít. Ha olyan ember lennék, aki a virtuális szférában dolgozik, talán egy kicsit jobban megijednék, mert meglehet, hogy egyszer csak nincs már szükség arra, hogy az ember is jelen legyen. De mint ipari formatervező, a nap végén olyan dolgot kell készítenem, ami valóban létezik: amin ülni fogunk, vagy sokáig használni fogjuk. És ezek azok a dolgok, amelyekről úgy érzem, hogy a mesterséges intelligencia nem értheti, mert a nap végén

az AI soha nem ülhet át a székbe vagy nem tudja kipróbálni a fizikai terméket. Megpróbálhatjuk megtanítani az AI-nek, mit jelent egy széken ülni. De adott esetben egy rosszul megtervezett székben nekünk kell két órát kell ülnünk, hogy rájöjjünk, mi töri a hátunkat.

Tehát azt a tapasztalatot, amelyet emberi lényként a kézzelfogható és fizikai világról szereztünk, nem tudják megszerezni. Amiről az előadásomban is beszéltem, például nem értik az ókori kínai kerámiát. Az elmúlt tíz évben az interneten megtanulhatták, mit jelent kerámiát készíteni, de ez nem fogja helyettesíteni az igazi tapasztalatot.

Akik generációkon keresztül élik meg az anyaggal való munkát, azoknak a tudását nem érti az AI. Korábban, csellóztam. És szeretem a szintetizátorokat is, de ez két különböző dolog. És semmi sem helyettesítheti az igazi hangszert. Ott ülsz, érzed, hogy van vibráció. Valószínűleg könnyebben meg tudok csinálni egy csellódarabot számítógéppel. De ez egy egészen más élmény.

Az embernek szerintem szüksége van a fizikai élményre is, különösen akkor, amikor egyre inkább a virtuális világ felé haladunk, amelyből olykor sok hiányzik abból, amit szeretünk.

Egész nap otthon lenni a számítógép előtt nem olyan menő. Jobb, ha elmegyek valakivel, és egy igazi sör mellett beszélgetünk.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Egy mesterséges intelligenciával létrehozott műsorvezető, Bíró Ada vezette a Deltát a köztévén
Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát. A következő adástól kezdve híreket fog majd felolvasni.
Fotó: M1/YouTube - szmo.hu
2024. április 16.


Link másolása

A Delta vasárnapi adásában egy bizarr történésnek lehettek szemtanúi a nézők: Fejős Ádám műsorvezető bemutatta új kollégáját, a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott Bíró Adát, aki a következő adástól kezdve a műsor híreit fogja majd felolvasni.

A Telex számolt be róla, hogy Ada egy „egy MI segítségével életre hívott nyelvi és videós modell”, de hogy pontosan milyen modellről van szó, az nem derült ki.

Ada azt is elárulta magáról, hogy az elkészítésében a legmodernebb nyelvi modellt használták, hogy szépen beszéljen magyarul.

Ada mondanivalóját „teljes egészében a Delta szerkesztői határozzák meg”, a Delta következő adásától lehet majd nézni, ahogy híreket olvas fel.

Itt lehet visszanézni Ada bemutatkozását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Komoly újítás jön a Facebookon és a Messengerben
A mesterséges intelligencia nagyobb szerepet kap a jövőben a Magyarországon legnépszerűbbnek számító közösségi oldalakon.

Link másolása

A tavaly szeptemberben bemutatott Meta AI-asszisztens beépül az Instagram, a Facebook, a WhatsApp és a Messenger felületébe, írja a 24.hu a Verge cikke alapján. Az asszisztens egy külön weboldalt is kap, de a meta.ai Magyarországon egyelőre nem elérhető.

Mark Zuckerberg azt mondta, ahhoz hogy felvegyék a versenyt az OpenAI fejlesztésével, a piacvezető ChatGPT-vel nekik is fejlődniük kell. Ezért továbbfejlesztették nyílt forráskódú nyelvi modelljüket, ami a Llama 3 nevet viseli. A cégvezető szerint ez a különböző teszteken már most felülmúlja vetélytársait.

A Meta AI-asszisztens jelenleg az egyetlen olyan chatbot, amely a Bing és a Google valós idejű keresési eredményeit is integrálja, és keresésenként külön dönt arról, hogy mikor melyiket használja.

A fejlesztés az Egyesült Államok mellett már több tucat országban elérhető. Magyarországon azonban még várni kell a megjelenésére, egyelőre nem tudni meddig.

Zuckerberg azt is bejelentette, hogy mielőtt a Llama 3 legfejlettebb verziója megjelenne, először több frissítésre kell számítani a kisebb modelleknél. A modell nem Meta-felhasználói adatokból épül fel, hanem nyilvános internetes adatok és szintetikus mesterséges intelligencia által generált adatok keverékét használja.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Viszlát jó idő: bejelentették, hogy véget ért a globális kánikula
Az ausztrál meteorológiai hivatal jelentette be a tavaly nyár óta tartó időjárási jelenség végét.

Link másolása

2023 június óta 2024 márciusig minden hónap középhőmérséklete rekordot döntött szerte a világon, ugyanis a Csendes-óceán középső és keleti trópusi térségének melegebb tengerfelszíni hőmérséklete éreztette globális hatását.

A meteorológusok az időjárási jelenséget El Niño (a fiú) névre keresztelték, viszont a fiú most búcsúzik és

júliusig semleges állapot következik, ami az egész világon nagyon fontos a gazdálkodók számára.

Az amerikai meteorológiai hivatal előrejelzése szerint a semleges hónapokat követően, az év második felében 60 százalék valószínűséggel érkezhet La Niña (a lány), és vele együtt a hűvösebb idő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Tudományos szenzáció: először beszélgettek bálnával az emberek
Az Alaszka partjainál úszkáló púpos bálna 36 alkalommal válaszolt a kutatók üzenetére. A SETI szerint ez mérföldkő lehet majd az űrlényekkel kommunikálásban is.

Link másolása

Először beszélgettek emberek egy bálnával, derül ki a BBC beszámolójából. A SETI Intézet és a Kaliforniai Egyetem tudósai még 2021-ben próbáltak kapcsolatba lépni Alaszka partjainál a bálnákkal.

A hatfős tudóscsoport víz alatti hangszórókkal felszerelkezve bonyolódott üzengetésbe egy púpos bálnával. Először lejátszották a púpos bálnáknál korábban megfigyelt üdvözlő hangsort, amire legnagyobb megdöbbenésükre egy Twainnek nevezett bálna válaszolt. A következő 20 percben a bálna összesen 36 alkalommal reagált a tudósok üzenetére. Ebből jó néhány üzenetváltást meg is lehet hallgatni a BBC videójában.

Bár a különös társalgás tudományos mérföldkőnek számít, a tanulmány vezető szerzője szerint a kutatás még csak gyerekcipőben jár. A tudóscsoport azt tervezi, hogy a következő alkalommal variálják az állatoknak küldött üzeneteket.

Mivel a púpos bálnák éneke a legösszetettebbnek számít az állatvilágban, a földönkívüli intelligencia kutatásával foglalkozó SETI kutatócsoport abban bízik, hogy kommunikációjuk megfejtése segíthet a marslakókkal történő esetleges jövőbeni kommunikációban is.


Link másolása
KÖVESS MINKET: