Szőke vagy barna? A haj színe is befolyásolja a karriert – mondják a szakértők
A munkaadók szívesen alkalmaznak kulcspozíciókban olyan nőket, akik nem rendelkeznek túlságosan vonzó külsővel, és az sem baj, ha barna hajúak.
Sue Ellson ausztrál karrierszakértő a Daily Mailnek magyarázta el a női előremenetel kritériumait. Mert igaz, hogy az elmúlt években nagy lépéseket tettek világszerte a férfi és női esélyegyenlőség felé, azért a külső megjelenés még mindig sokat nyom a latban a nők esetében.
„Amikor nőket állásinterjúra készítek fel, arra biztatom őket, hogy divatos, jól mutató ruhát és cipőt vegyenek fel, amely egyúttal kifejezi azt az állást, amit be akarnak tölteni”.
– mondta Ellson. Vonzónak kell lenni, de nem túlságosan. Különösen nem, ha vezető, hatalmi pozícióba vágynak, mert akkor már működésbe lépnek a sztereotípiák, amelyek a szépséget összeférhetetlennek tekintik a szellemi képességekkel. Éppen ezért ajánlatos a szolid, világosbarna haj, mert a közhiedelem szerint a barna nők okosabbak, mint szőke kolléganőik.
Eileen Carey, egy Szilicium-völgybeli igazgatónő például elmesélte, hogy amikor elkezdett arra törekedni, hogy magasabb vezetői pozíciókba kerüljön, annak érdekében, hogy kollégái komolyan vegyék, sötétre festette szőke haját és szemüvegre cserélte kontaktlencséit.
Az öltözködés is sokat számít, mert jelzésértékű a munkahelyen a szakmai hozzáállás tekintetében.
A Business Insider tette közzé azt a kutatást, amely a külső megjelenés erősen befolyásolja az embereket kolléganőjük pénzügyi sikerei, tekintélye, megbízhatósága, intelligenciája és a feljebbjutásra való alkalmassága megítélésében. Éppen ezért, mint Jennifer Baumgartner, az Az vagy, amit viselsz (You Are What You Wear) című könyv szerzője írja, nem kelt jó benyomást, ha valakinek csak egy jó ruhája van, de kerüljük a zsákszerű nadrágokat épp úgy, mint a túlságosan feszeseket.
Ugyanígy a mérséklet vezesse a sminket is. A Harvard egyetem tanulmánya összefüggésbe hozta egy női kozmetikum-használatát a róla alkotott szakmai véleményekkel. A kísérletben részt vevő nőket három csoportba osztották: az első csoport tagjain nem volt smink, a másodiknál profi arcfestést alkalmaztak, míg a harmadik csoport csillogott-villogott. Kiderült, hogy azok, akiket különböző intenzitású fénykontrasztokkal jelentek meg, sokkal inkább elfogadták, mint azokat, akiket egyáltalán nem sminkeltek és azoknál is jobban, akik mindenütt ragyogtak.
Sue Ellson szerint egy nő munkahelyi megítélésének fontos része a beszéde, beleértve hangjának tónusát.
„Egyes nőknek nagyon magas a hangjuk, másokat pedig alig lehet hallani. Ezért arra biztatom őket, hogy próbálják mélyebbre vinni hangszínüket, illetve hogy határozottabban szólaljanak meg – mondta – aki mindent szót tisztán ejti ki egy mélyebb hangszínen, különösen egy értekezlet kritikus pillanatában, sokat segíthet a nőknek karrierükben.”