News here

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Vezetés közben mindenre figyelünk, csak a vezetésre nem

Megkérdőjelezzük a közlekedési szabályokat, magunkat az átlagnál jobb sofőrnek tartjuk, másokat és a környezetet okoljuk a balesetek miatt, miközben stresszhelyzetben még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz - derül ki a Magyar Suzuki reprezentatív kutatásából.

Link másolása

A közlekedési szakértő szerint ráadásul sok esetben még olyan szabályokat is megszegünk, amelyek létezéséről nem is tudunk. A közlekedéspszichológus hozzátette, nem segít a mindennapi közlekedésben megélt viselkedésünknek az a versengő világ, amely körbevesz bennünket.

A magyar autósok majdnem 60 százaléka (58,9 százalék) naponta lát balesetet a közutakon, a balesetek legfőbb okának a szabályok be nem tartását (48 százalék), a figyelmetlenséget (38,1 százalék) és az erőszakos viselkedést (7,6 százalék) látják a magyarok - derült ki a Magyar Suzuki és az Ipsos közös reprezentatív felméréséből.

„A figyelmetlenség általános jelenség a közúton, vezetés közben nem az adott szituációra koncentrálunk, ezek a helyzetek pedig hamar vészhelyzetet okozhatnak. Egy sms elolvasása például átlagban 4,6 másodpercig tart, ez idő alatt a gépjárművünk 50 kilométeres sebességgel nagyságrendileg 63 métert tesz meg. Ha 30 kilométeres sebességgel haladunk, ez a távolság 41,5 méter, amely megközelítőleg nyolc autónyi távolság, amit vakon teszünk meg. Ez idő alatt ugyanúgy veszélyeztetjük magunkat, mint a közvetlen környezetünket” – osztja meg tapasztalatait Csörgő László, a Driving Camp vezetéstechnikai központ vezető trénere. Szerinte a vezetési tapasztalat is rossz felé vihet bennünket az utakon, hajlamosak vagyunk ugyanis egy vészhelyzetben a rutinra hagyatkozni.

„A közlekedésben a rutin a biztonság legnagyobb ellensége. A megszokásból végzett mozdulatsorok helyett a tudatos vezetés lenne a kulcs a biztonsághoz.

Mindezt egy vezetéstechnikai tréning elvégzésével szerezhetjük meg, és így hatással lehetünk a közvetlen környezetünkre is nyugodt és megfontolt viselkedésünkkel.”

Csak 75 százalék szegte már meg a KRESZ-t?

A magyarok 75 százaléka szegte már meg a KRESZ-t, a válaszokból kiderül, hogy több férfi (83,2 százalék), mint nő (66,5 százalék). Legtöbbször ugyanakkor nem tudatosan vagy szándékosan hágják át a szabályokat, hanem figyelmetlenségből (66,2 százalék), mert olyan közlekedési helyzetek adódnak, amiket nem tudnak másképp megoldani (58,6 százalék), esetleg nem mindig érzi őket egyértelműnek, vagy életszerűnek (24,6 százalék). Van, aki azonban úgy gondolja (12,4 százalék), hogy bizonyos előírások csak azért vannak, hogy bírságokat szabhassanak ki a közlekedőkre, nincs biztonsághoz kötődő céljuk, ezért nem tartják be őket.

Rusznák András igazságügyi közlekedési szakértő meggyőződése szerint azonban „a szabályszegők száma akár 100 százalék is lehet, hiszen sok esetben olyan szabályokat is áthágunk, amelyek kapcsán nem jut eszünkbe, hogy az adott szituációban alkalmazni kellene.

Emellett gyakran ítéletet hozunk egy szabály felett, megkérdőjelezzük annak szükségességét. Pedig a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság nem aszerint mérlegel, hogy a szabály mennyire életszerű, vagy indokolt. Higgyük el, a közlekedési szabályrendszer a legtöbb esetben jól átgondolt és megfelelő környezetet teremt a biztonságos közlekedéshez” – veti fel a szakértő.

Szemellenzőn keresztül érzékeljük a saját és a többi közlekedő viselkedését

Bár magunkat inkább figyelmesnek (72,4 százalék), nyugodtnak látjuk (55 százalék), a közlekedés többi résztvevőjét agresszívnek (61,7 százalék), felelőtlennek (61,5 százalék) érzékeljük. 19,1 százalékunk kiszolgáltatottnak érzi magát az utakon. 12,6 százalékunk stresszel, hogy időben és biztonságban a céljához érjen, ezzel szemben a közlekedők 46,1 százalékát tartjuk feszültnek. A megkérdezettek közül sokan adták azt a választ (6,5 százalék), hogy vezetéskor kifejezetten szükséges agresszivitás és határozottság a többi sofőrrel szemben, és voltak, akik elismerik, hogy megváltozik a személyiségük, más emberré válnak a volán mögött (5,5 százalék).

A kutatás tanulsága szerint a feszült közlekedési szituációban felhalmozódó stressz még a nyugodtabb vezetők viselkedését is kikezdheti: frusztráltak, figyelmetlenek vagyunk az agresszív sofőrök, vagy közlekedési stresszhelyzet miatt, de gyakran érzünk félelmet is mások meggondolatlan viselkedéséből adódóan. Ezek hatására pedig szitkozódunk, dudálunk, reflektort használunk vagy figyelmen kívül hagyjuk a követési távolságot. A megkérdezettek 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kipattant az autójából szócsatára egy másik sofőrrel.

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek. Az én védelme, a másoktól való pozitív megkülönböztetés gyakran ösztönös folyamat, és egy modern, versengő világkép erre sajnos rá is erősíthet” – értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Mi lehet a megoldás?

A biztonságosabb közlekedés elérése érdekében a válaszadók 65 százaléka már gyerekkortól kötelezővé tenné a KRESZ-oktatást, 47,2 százalékuk szigorúbb büntetéseket szabna a szabályszegőkre, 44,4 százalék viszont úgy gondolja, szükséges lenne az aktuális KRESZ-szabályok felülvizsgálata.

„Autógyártóként a biztonság elsődleges fontosságú számunkra, de a minőségi, biztonságos autók építésén túlmenően a felelősség már a vezetőké. Alapvetően egy társadalmi viselkedési séma megváltoztatására lenne szükség ahhoz, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon.

Ezért is indítottuk útjára az Együtt az utakon közlekedésbiztonsági programot, amelyben minden évben más közlekedési problémával foglalkozunk fókuszáltan. Idén arra szeretnénk felhívni a figyelmet, mennyivel másképpen viselkedünk a volán mögött, mint azt magunkról gondoljuk.

Szakértőkkel közösen keresünk megoldásokat arra, hogyan változtassuk meg ezeket a berögzült, rossz viselkedési sémákat. Ősszel jelentkezünk javaslatainkkal is” – árulta el Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
7 dolog, amit soha ne tegyél a mosogatógépbe!
A mosogatógép feltalálójának sokan Nobel-díjat adnának, mert az egyik legutálatosabb házimunkát váltja ki. Viszont vannak olyan tárgyak, amiknek nem biztos, hogy jót tesz.

Link másolása

A Pár perc az egészségért egy interaktív blog, ahol egészségügyi témákról és lelki problémákról olvashatsz, ahol közérthető nyelven írja le a szerző a betegségeket, illetve a lehetséges kiegészítő kezelések útmutatóként szolgálnak. A cél a betegség kialakulásnak megelőzése, ennek érdekében Szilvia az egészségre fókuszál, hogy ne akkor kezdj vele foglalkozni, amikor már baj van!

Az otthoni étkezés egyik legjobb része talán az, ha tudjuk, hogy nem kell minden edényt, tálat és bögrét kézzel elmosogatni. Ehelyett csak bepakoljuk a mosogatógépet, és az megoldja a rendetlenséget. Sajnos néhány dolgot ennek ellenére csak kézzel szabad elmosogatni! Ezeket soha ne tegyük be a mosogatógépbe.

1. Eldobható műanyag dobozok

Ha a gyártó nem jelölte meg egyértelműen, hogy „mosogatógépben mosható”, ez azt jelenti, hogy a forró víz vagy a szárítási időszak hője megolvaszthatja, vagy megváltoztathatja az edény kémiai összetételét.

2. Fakanalak, fa vágódeszkák

A magas hőmérsékletű víz képes repedéseket okozni a fa eszközökben. Az így keletkezett rések pedig táptalajt nyújtanak a baktériumoknak.

3. Kristálypoharak

Idővel a mosogatógép magas hőmérséklete és a más tárgyakhoz való közelség miatt a kristály megrepedhet vagy elveszítheti a fényét.

4. Sajtreszelő

A mosogatógép nem képes elmosni a mélyen elrejtett sajtot, így ne lepődjünk meg, ha a mosási program lejárta után ugyanolyan állapotban vesszük ki, mint ahogy betettük.

5. Profi kések

A magas minőségű szakács késeknek a mosogatógép nem tesz jót. Bár egyes mosogatógépek speciális késtartóval rendelkeznek, a mosogatógép ciklusai és az erős tisztítószerek eltompítják az éles pengéket, lerövidítve az élettartamot.

6. Hőszigetelt thermobögrék

Jobb, ha nem tesszük ezeket mosogatógépbe. A tömítéseket a magas hőfok hamar tönkreteszi.

7. Tapadásmentes edények és serpenyők

Soha nem szabad mosogatógépbe tenni az öntöttvas serpenyőt, de meglepő módon a tapadásmentes edények sem mosogatógépbarátok. Hacsak a gyártó nem jelölte meg a terméket mosogatógépben moshatónak, a mosogatógép idővel lebonthatja a tapadásmentes bevonatot, ami nagymértékben meghiúsítja az eredeti célt.

Ha fontos számodra, hogy egészségesen élj és fokozott figyelmet fordítasz a megelőzésre, keresd a Pár perc az egészségért blogot a Facebookon is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
5 tipp, hogy legyen valóban élmény a vásárlás Black Friday napján
Az online vásárlási kedvünk csak nőtt az elmúlt egy évben, így egészen biztosan sokan fognak élni a Black Friday akciókkal, hogy online, jó előre, kedvező áron szerezzenek be karácsonyi ajándékokat - vagy épp magukat lepjék meg.

Link másolása

November vége felé közeledünk, az időjárás egyre borongósabb, a nappalok is egyre rövidebbek, kezd a beszélgetéseink tárgyává válni a karácsony: például az, hogy kit és milyen ajándékkal lephetünk meg. Érdemes időben elkezdeni a tervezést és a vásárlást is, a legnagyobb leárazásokat minden évben a november végi Black Friday akcióknál találjuk.

Az idén november 25-re esik a Fekete Péntek, de vannak olyan webáruházak, ahol már 18-án megtartják az akciókat. Ha elég szemfülesek vagyunk, akár 50-70%-os kedvezménnyel vásárolhatunk - beszerezhetjük már most kedvezményesen a karácsonyi ajándékokat, főleg, ha attól tartunk, idén amúgy is nagyobb összeget kell költenünk rájuk.

Akár magunknak, akár a szeretteinknek választunk valamit, érdemes körültekintőnek lenni azt illetően, hogy mit veszünk és honnan, és hogyan szeretnénk fizetni.

A Mastercard adatai szerint az elmúlt évben nőtt Magyarország digitális fizetési indexe - ez az a mutató, amely a piac fejlettségét méri digitális fizetések terén, a tudásra, a használatra, és az infrastruktúrára alapozva. Egyre többféleképp, egyre több helyen válogathatunk a nekünk szimpatikus megoldások közül.

Ez azt is előrevetíti, hogy idén még többen szerzik majd be online a karácsonyi ajándékokat. Hogy minden simán menjen, most öt tippünk következik a Black Friday akciók tökéletes kihasználásához.

1. Tájékozódj előre!

Nem lehet elégszer elmondani, leírni, hogy a legfontosabb a felkészültség. Tudjuk, hogy pontosan mit szeretnénk, pontosan honnan, és pontosan mikor vannak az akciók. Ha mindezek tudatában kezdjük a vásárlásunkat, néhány kattintás, vagy egy kellemes séta a sikerélményünk záloga.

Az igazán profik előre kikeresik maguknak azokat a termékeket, amelyek szóba jöhetnek számukra, előre eldöntik, melyiket miért választanák, sőt, le is mentik az adott webáruházon belül a termék oldalát - így akár az rendszerint 0 órakor induló akció első perceiben lecsaphatnak a kívánt árura, amennyiben annak engedményes ára valóban megfelelő számukra.

2. Ellenőrizd, mennyire biztonságos a kiszemelt webshop!

Mikor ekkora a vásárlási őrület, sajnos előfordulhatnak visszaélések is, úgyhogy kiemelten fontos, hogy körültekintők legyünk.

Szerencsére vannak olyan weboldalak, amelyek a Black Friday leárazásokban részt vevő kereskedőket gyűjtik össze. Itt azt is megnézhetjük, mikor lesz pontosan az akció. Ha ezekben nem szereplő weboldallal van dolgunk, az interneten semmi sem marad titok, keressünk rá vásárlói értékelésekre, hogy biztosak legyünk a dolgunkban.

Mindenképpen gyanús lehet az a webáruház, ahol nincsenek részletes termékleírások, nem találunk a termékvisszaküldésre opciót, nem egyértelműek a kapcsolati adatok, az értékelések pedig bár csupa pozitív véleményt tükröznek, nyelvezetük furcsa, mintha a Google Translate segítségével fordították volna őket.

3. Mentsd el előre a kártyaadataidat!

Online vásárlás esetén egyszerű és biztonságos megoldás, ha elmentjük előre a bankkártyánk adatait. Nem beszélve arról, hogy amikor egy Black Friday akcióban épp a gyorsaság is számíthat, mert lehet, hogy pár másodperccel előttünk viszik el a kiszemelt termék utolsó darabját, akkor bosszantó tud lenni, ha még a bankkártya adatainkat is külön be kell pötyögnünk. Hát még ha épp nincs kéznél a kártya, és előbb át kell érte mennünk egy másik helyiségbe.

Egy már kipróbált, megbízható webáruház oldalán nyugodtan elmenthetjük a kártyaadatainkat - azzal senki nem tud visszaélni. Az adatokat a kereskedők nem is látják, a fizetési folyamat közvetlenül a bankunkon keresztül bonyolódik.

Van arra is lehetőségünk, hogy számítógépre és okos eszközökre is telepíthetünk olyan applikációt, amellyel lényegesen gyorsabbá, és biztonságosabbá is válik a fizetés.

Bővebb információért érdemes megnézni a Mastercard honlapját.

4. Legyen regisztrációd a kiszemelt webáruházban!

Ugye neked is rémlik, hogy amikor egy webshopban eljutsz odáig, hogy megrendeld a terméket, felajánlja neked a felület, hogy regisztrálj - de ez sokszor nyűgösnek tűnik, ezért kimarad. Pedig nagyon hasznos tud lenni, mert ha már van regisztrációd a webáruháznál, a következő vásárlásnál nem kell újra beírnod az adataidat, megadnod a kiszállítási címedet, csak ha eltérne attól, amit korábban elmentett a rendszer.

És ugye nem kell újra mondanunk, hogy a Black Friday akcióknál lehet, hogy minden perc számít?! Legjobb, ha akkor, amikor épp le akarsz csapni egy jó áron lévő termékre, már nem tökölsz az adatokkal, csak megnyomod magabiztosan a regisztrált felhasználóknak szánt gombot, ahol elég a felhasználónevedet / e-mailcímedet és a jelszavadat beírnod.

5. Ha személyesen szeretsz vásárolni: válaszd a leggyorsabb fizetési módot!

Mindenki számára léteznek olyan dolgok, amiket jobban szeret megnézegetni, hozzáérni, felpróbálni, kipróbálni, mielőtt megveszi. Van, aki kifejezetten jobban élvezi a vásári forgatagot, mint egyedül csendben intézni a vásárlást.

Érdemes azonban ezekben az esetekben is az elektronikus fizetés nyújtotta kényelmet kihasználni, hiszen telefonunk vagy okosóránk általában kéznél van, és egy mozdulat a fizetés. A mögöttünk sorban állók is hálásak érte, ha gyorsak vagyunk.

A cikk megjelenését a Mastercard támogatta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Téged mi borít ki közlekedés közben?
Kampányt indított a Magyar Suzuki számos szakértő és véleményvezér bevonásával, hogy megértsük, a biztonságos közlekedés közös felelősségünk.

Link másolása

Nem te vagy az egyetlen, aki úgy érzi egyes napokon, hogy szeretne mielőbb, épségben hazaérni és távol kerülni a közlekedés összes résztvevőjétől. Mára eljutottunk oda, függetlenül attól, hogy gyalog, motorral, kerékpárral vagy autóval közlekedünk, hogy mindannyian ugyanolyan érzésekkel találkozunk nap mint nap. Egy friss kutatásból, amely a Magyar Suzuki megbízásából készült, kiderült, hogy feszültek, figyelmetlenek, türelmetlenek, agresszívek vagyunk az autóban és sokan versenypályának használják az utakat. A megkérdezettek közül sokan megkérdőjelezik a közlekedési szabályokat, magukat az átlagnál jobb sofőrnek tartják, miközben másokat és a környezetet okolják a balesetek miatt. Stresszhelyzetben pedig még a legnyugodtabb vezető is meggondolatlan lesz. Hihetetlen, de a magyar autósok majdnem 60 százaléka naponta lát balesetet a közutakon, amely legfőbb okának a szabályok be nem tartását, a figyelmetlenséget és az erőszakos viselkedést látják.

Társadalmi szinten kell változtatnunk!

Nem kérdés, hogy a közlekedés az, ahol semmi helye nem lenne az erőszaknak, az agressziónak (ezeknek úgy általában, sehol nem lenne helye), de éppolyan veszélyes a frusztráltság, a figyelmetlenség és a félelem megélése is. Sokan ilyen helyzetbe kerülve szitkozódnak, dudálnak, reflektort használnak vagy figyelmen kívül hagyják a követési távolságot. Ismerős valamelyik helyzet?

„Vizsgálattal is kimutatták, hogy a közúti járművezetők több, mint 65 százaléka az átlagnál jobb autóvezetőnek tartja magát. Ez azonban gondolkodási torzítás: ha más hibázik, azért hajlamosak vagyunk az illetőt okolni, a saját tévedésünkért viszont a környezeti tényezőket tartjuk nagyobb eséllyel felelősnek. Az én védelme, a másoktól való pozitív megkülönböztetés gyakran ösztönös folyamat, és egy modern, versengő világkép erre sajnos rá is erősíthet” – értékelte a közlekedők viselkedési mechanizmusát Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Nem kérdés, hogy társadalmi szinten lenne szükség változásra, ugyanakkor nem vagyunk könnyű helyzetben. A koronavírus, az orosz-ukrán háború és a jelenlegi gazdasági helyzet is hatással van a lelki jólétünkre, feszültebbek, ingerlékenyebbek, figyelmetlenebbek vagyunk, miközben aktív részesei vagyunk nap mint nap a közlekedésnek. A Magyar Suzuki most felkarol egy fontos társadalmi ügyet annak érdekében, hogy a közlekedés minden résztvevője biztonságban legyen az utakon.

Véleményvezérek és közlekedéssel foglalkozó szakértők bevonásával edukációs, figyelemfelhívó kampányt indítottunk ’Együtt az utakon’ címmel. Hisszük ugyanis, hogy a biztonságos közlekedés közös felelősségünk. A közlekedési kultúra megváltoztatásának egyik első lépéseként összeállítottunk egy 14 pontból álló javaslatot, mely kiegészíti a KRESZ-t. Ezek inkább az emberi érzelmekre hatnak, alkalmazásuk közben pedig tekintettel vagyunk a közlekedés többi résztvevőjére is” – mondta Bonnár-Csonka Zsuzsanna, a Magyar Suzuki kommunikációs vezetője.

Stohl András: soha nem késő változtatni!

De mi is az előzékenységi KRESZ és miben segíthet nekünk a mindennapokban? Mindannyiunknak jólesik a figyelmesség, az udvariasság vagy a kedvesség. Ha csak arra gondolsz, hogy egy esős napon sok bosszúságtól kímélheted meg a buszmegállóban várakozókat, ha nem gázolsz a vízbe, lefröcskölve ezzel a gyalogosokat. De biztosan te is hálás leszel, ha legközelebb türelmesen megvárják, míg leparkolsz a kiszemelt helyre. Nem beszélve arról, hogy mennyit számít egy dugó kialakulásának elkerülésében, ha mindenki csak egy autót enged be maga elé, követve a zipzár-elvet.

„Érdemes határozottnak, de ugyanabban a szituációban előzékenynek is lenni. Ezt a kombinációt sokan kedvelik a fogadó oldalon, és rendszeresen találkozom azzal, hogy a másik vezető perceken belül tovább is adja másnak a pozitív impulzust” – fogalmazott Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

A Magyar Suzuki „Együtt az utakon” kampányában szerepet vállalt Stohl András is, mert úgy érezte, a saját példája mutatja, mekkora árat lehet fizetni azért, ha hozunk egy-egy rossz döntést közlekedés közben. Ugyanakkor szerinte sosem késő változtatni.

„20, illetve 12 évvel ezelőtt kétszer is olyan közlekedési balesetet szenvedtem, amelyet a felelőtlenségem okozott. A felelősségem teljes körű elismerése mellett a büntetés letöltése után változtattam a szokásaimon. Bár 12 év telt el az eset óta, még ma is gyakran találom magam olyan helyzetekben, amikor nem tudják a sofőrök hova tenni, hogy engem volán mögött látnak. A büntetésem részeként öt évre bevonták a jogosítványom, amelyet visszakapva minden körülmény mellett ügyelek arra, hogy betartsam a KRESZ-szabályait. Tanultam a hibámból és törekszem rá, hogy többet hasonló ne történjen meg. Azok, akik ma hoznak rossz döntéseket az utakon, gondolják végig, mennyire éri meg egy-egy csata a közutakon!” – árulta el a színész, televíziós műsorvezető.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
Apró lépésekkel a füstmentes városokért
A Füstmentes Városért kampány arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy egy kis odafigyeléssel és apró lépésekkel mi is sokat tehetünk a környezetünkért.

Link másolása

A klímaválság hatásai egyre inkább megjelennek a mindennapokban, és mind globális, mind pedig egyéni szinten változásokat követelnek. Ahogyan fűtünk, hűtünk, közlekedünk, az otthonainkat működtetjük, az mind kínál energiatakarékossági és egyben kibocsátáscsökkentési lehetőségeket. A Füstmentes Városért kampány arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy egy kis odafigyeléssel és apró lépésekkel mi is sokat tehetünk a környezetünkért.

Az idei nyáron Európa-szerte és Magyarországon tapasztalt szárazság és extrém időjárás még közelebb hozta az éghajlatváltozás kérdését a mindennapokhoz, ősztől pedig az energiaválság és az elszálló árak miatt kerültek előtérbe a takarékossági szempontok. A Füstmentes Városért kampány arra kíván rámutatni, hogy egy kis odafigyeléssel a mindennapokban komoly előrelépést érhetünk el, és mindez pénztárcánknak és környezetünknek egyaránt javára válhat.

A városok jelentik ugyanis azt a környezetet, ahol talán a legnagyobb kihívások várnak a lakókra, ha zöld, füstmentes és fenntartható környezetben szeretnénk élni. A légszennyezés például komoly problémát jelent.

Komoly kockázatot jelent a szennyezett levegő

Európa városi népességének döntő többségét, 90 százalékát érinti az egészségkárosítónak ítélt levegőminőségi szintnél magasabb koncentrációjú légszennyező anyagok jelenléte. Bár a közlekedésből eredő légszennyezés az elmúlt évtizedben csökkent, de a légszennyező anyagok koncentrációja még mindig túl magas. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2020 év elején közzétett adatai szerint a közlekedés a légszennyezés jelentős forrását jelenti, különösen a városokban.

A szennyezett levegő pedig komoly egészségügyi kockázatokkal jár: egy 2019-es tanulmány szerint a légszennyezés a dohányzáshoz hasonló mértékben képes tüdőtágulatot okozni hosszú távon. Ha a lakóhelyünkön 10 százalékkal megemelkedik az ózonszint, akkor ez a tüdőtágulat kialakulásának esélyét annyival növeli 10 év alatt, mintha 29 éven át naponta egy doboz cigarettát szívnánk el.

Tehetünk ellene

Tájékozódással és tudatos döntések meghozatalával azonban sokat javíthatunk a helyzeten. A városokban például egyre többen bicikliznek, gyalogolnak gyakrabban, vagy választanak dízeles és benzines helyett elektromos autókat. Európában egy átlagos elektromos autó ugyanis lényegesen kevesebb üvegházhatású gázt és légszennyező anyagot termel, mint a hagyományos üzemanyaggal működő társai. Ma már számos olyan közösségi közlekedési mód is létezik, amely lehetővé teszi, hogy ne csak az egyes tevékenységekhez, szolgáltatásokhoz kapcsolódó terheket osszuk meg, de a megosztással az azokkal járó károsanyag-kibocsátás mértékét is csökkentsük.

A rossz minőségű levegő azonban nem csak egy forgalmas kereszteződésben, hanem a saját otthonunkban is gondot okozhat. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint egy átlagos forgalmú városi utca levegője adott esetben tisztább lehet, mint a levegő a nappalinkban. Már olyan apró lépésekkel is tehetünk az egészségesebb beltéri levegőért, hogy kevesebb gyertyát égetünk. A South Carolina State University kutatása szerint a paraffin alapú gyertyák ugyanis olyan mérgező vegyi anyagokat bocsátanak ki, mint a toluol és benzol. Ha gyakran és egyszerre sok gyertyát gyújtunk meg, pláne, ha ezt egy rossz szellőzésű helyiségben, az már problémákhoz vezethet. Helyette használjunk LED-es teamécsest, esetleg szójából vagy méhviaszból készült gyertyákat. Ahogy fűtünk, hűtünk, közlekedünk, ahogyan az otthonainkat berendezzük és működtetjük, az mind kínál energiatakarékossági és egyben kibocsátáscsökkentési lehetőségeket.

A füstölés elhagyása is fontos

Bár elsőre talán keveseknek jut eszébe, de a dohányzás és az ezzel keletkező cigarettafüst is a légszennyezés olyan formája, amely ellen tehetünk, azaz csökkenthetjük az ártalmakat. A cigarettafüstben ugyanis az FDA, az Amerikai Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatala szerint több mint 7000 vegyi anyag található, melyek közül 93-ról megállapították, hogy káros vagy potenciálisan káros az egészségre.

A dohányzáshoz kapcsolódó kockázatok minimalizálásának legbiztosabb módja természetesen még mindig az, ha egyáltalán nem kezdünk el dohányozni, azaz nem fogyasztunk semmilyen dohány- vagy nikotintartalmú terméket.. Ha ez mégis megtörtént, akkor a legfontosabb, hogy minél előbb szokjunk le. Már a leszokás első napjától érezhetők a kedvező egészségügyi hatások.

Azok a felnőtt dohányosok, akik valamilyen okból mégsem szoknak le, tájékozódhatnak a cigarettánál alacsonyabb károsanyag-kitettséggel járó füstmentes technológiákról, amelyek segíthetik a dohányzás környezeti és egészségügyi ártalmainak csökkentését. A különböző füstmentes technológiák használata során ugyanis nem történik égés, így pedig füst sem képződik. A tudomány mai állása szerint éppen az égés, illetve az égés során keletkező füst a dohányzással kapcsolatos megbetegedések és a légszennyezés fő okozója. Ha nincs égés és füst, akkor kevesebb káros és potenciálisan káros anyag szabadulhat fel.

A különböző füstmentes technológiáknak a hatása azonban teljesen eltérő, még a hasonló elven működő technológiákon belül is lényeges eltérések lehetnek. Ilyen füstmentes technológiák például az elektronikus cigaretták és az egyéb, kémiai reakcióval működő, vagy a dohányhevítéses technológiák. A hevítéses technológiák olyan hőmérsékletre hevítik a dohányt, ami már elég ahhoz, hogy a dohány- és nikotinpára szabaduljon fel, de égés még ne történjen, míg azelektronikus cigaretták és az egyéb, kémiai reakcióval működő technológiák a dohány helyett nikotintartalmú folyadék vagy nikotinsó felhasználásával állítanak elő nikotinpárát.

Fontos tudni azonban, hogy a dohányzás minden formája káros, azaz egyik füstmentes technológia sem kockázatmentes. Egyrészt a hosszú távú hatásukat még kutatják, másrészt ezek is nikotint juttatnak a szervezetbe, ami egy erős függőséget okozó anyag, és egyéb negatív hatásai mellett megemeli a szívfrekvenciát és a vérnyomást. A dohányzás ártalmainak teljes kiküszöbölését tehát továbbra is kizárólag az jelenti, ha tartózkodunk a dohány- és nikotintartalmú termékek fogyasztásától. Ezzel nem csak magunkért, de a környezetünkért is fontos lépéseket tehetünk.

Ha kíváncsi, hogy mekkora a személyes károsanyag-kibocsátása, akkor töltse ki a füstmentes kalkulátort. További tippekért a mindennapi ártalomcsökkentéssel kapcsolatban pedig látogasson el a dobjle100at.hu weboldalra.

A cikk társadalmi felvilágosítás céljából létrejött, reklámcélokat nem szolgáló tájékoztatás, megrendelője a Philip Morris Magyarország Kft.


Link másolása
KÖVESS MINKET: