ÉLET-STÍLUS

Szuper grafikákról tudhatsz meg mindent a magyar borokról

Három magyar fiatalember indított egy online kezdeményezést, ahol kiderül, hányféle szőlőt termesztenek az országban, a narancsbornak nem sok köze van a narancshoz, melyik ételhez milyen bort válassz, vagy éppen az, hogy nem minden bor vegán. Mindezt egyértelmű, vidám grafikákkal.
Vikárius Réka írása HYPEANDHYPER oldalon, Fotók: dpwines - szmo.hu
2020. október 31.


Link másolása

A HYPEANDHYPER egy kelet- és közép-európai design és életmód magazin, amely az innovációról, a városi életről és a kreatív ökoszisztémáról szól.

Céljuk, hogy összegyűjtsék és bemutassák azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják.

Csatlakozz hozzájuk, legyél te is részese a közös jövők alakításának!

Magyarország huszonkét borvidékén közel százötven fajta szőlőt termesztenek. Egy palack bornak körülbelül nyolcvan százaléka víz. Egyes palackokra vegán címke kerül, hiszen annak ellenére, hogy szőlőből készül, nem minden bor vegán. Narancsbort Magyarországon is készítenek, de ennek valójában semmi köze a narancshoz. Ilyen és hasonló érdekes információkról, tényekről és tudnivalókról tájékozódhatunk a dpwines Instagram és Facebook-oldalának segítségével, a borfogyasztási etikett szabályai és izgalmas bor-étel párosítások mellett. P. Szabó Miklóssal, Dabronaki Dáviddal és Farkas Dénessel, a kezdeményezés elindítóival beszélgettünk.

A dpwines ötlete sok évvel ezelőttre nyúlik vissza. A felület tulajdonképpen egy edukatív online platform, amely könnyed, érthető formában és szerethető illusztrációk segítségével adja át a borral kapcsolatos, izgalmas tudnivalókat – nem kell hozzá sommelier-tudással rendelkeznünk, hisz mindenkit megszólít, aki szeretné kicsit jobban felfedezni a borok világát. A kezdeményezés mögött álló csapatot három jó barát: P. Szabó Miklós, Dabronaki Dávid és Farkas Dénes alkotja, akik maguk is a bor szerelmesei közé tartoznak.

„Mint sokan mások, úgy fiatalkorunkban mi is jártunk szüreten. Nagyon megtetszett nekünk a sürgés-forgás, az a csípős, hűvös idő, és hogy a nap végén finom, édes must került a poharunkba. Ahogy idősebbek lettünk, persze már azt a bort is megkóstoltuk, amit láttunk, honnan jön, és lenyűgözött bennünket a folyamat és fejlődés. Sokat segített, hogy pár éve megismerkedtünk szakemberekkel, akik nagyon sokat tanítottak nekünk, és aktívan elkezdtünk foglalkozni a borokkal baráti körünkben. Amikor pedig eljutottunk helyszínekre kóstolni, és a tokaji szőlősorok közt vagy a Badacsony árnyékában néztünk végig a tőkéken, belebizseregtünk a látványba. Az első ilyen élmény után teljesen átszellemültünk és olthatatlan vágyat éreztünk, hogy minél többet tudjunk meg a borokról, és a vidékekről, ahonnan érkeznek” – mondták el.

„Nem volt könnyű az ismereteket összegyűjteni, ugyanis szét voltak szórva könyvekben vagy az interneten. Ha már összeszedtük és megtanultuk őket, valamilyen formában át akartuk adni másoknak is, hogy aki szintén érdeklődik a téma iránt, találjon egy könnyen emészthető információkat összefoglaló oldalt. Ekkor még nem tudtuk, hogy milyen platformon szeretnénk ezt elkezdeni.

Ahogy telt az idő, az online tanulás szinte a mindennapok részévé vált a legtöbb embernél, ezért idén tavasszal úgy döntöttünk, hogy a két legnépszerűbb közösségi felületen kezdjük el az edukációt, így a dpwines a Facebookon és Instagramon indult el. Célunkként azt fogalmaztuk meg, hogy a magyar borok szeretetét át kell adjuk az embereknek” – folytatták.

A platform fejlesztésének és folyamatos építésének érdekében Miki felel a borral kapcsolatos szakmai tartalmakért, Dávid – aki nem mellesleg diplomamunkájában is egy balaton-felvidéki borászat arculatát tervezte meg – a tartalmat illusztráló grafikákért, Dénes pedig szintén a grafikai kérdésekben szokott ötletelni, valamint az animációkészítés is feladatai közé tartozik. A csapat munkájában továbbá fontos még megemlíteni Lesti Zoli nevét, aki a végleges szövegek szakmaiságát szokta ellenőrizni, illetve Barkóczi Noémit is, aki pedig az alap grafikai irányt és arculatot alkotta meg.

„Manapság mindenki rohan, az információval rövid ideig foglalkoznak az emberek, így a tervezésénél olyan vizuális irányba indultunk, hogy ha valaki rápillant egy posztunkra, egyből megértse és megragadja őt, ami rajta található” – részletezték.

A dpwines felületein az alapítók igyekeznek minden a borokkal, azok fogyasztásával, valamint elkészítésének részleteivel kapcsolatos témát lefedni, de emellett borfajtákkal, borvidékekkel, szakszavakkal, etikettel és izgalmas bor-étel párosításokkal kapcsolatos információkat is elsajátíthatunk segítségükkel. A csapat azt is fontosnak tartja, hogy felhívja figyelmünket a magyar borok kimagasló minőségére, hiszen hazánkban is vannak olyan borok, amelyek világviszonylatban is megállják a helyüket.

„Sajnos a fogyasztók egy része nemcsak ezeket a csúcsborokat nem ismeri, hanem az elérhető áron kapható és egyébként ugyanúgy kiváló minőségű tételeket sem. Ezen szeretnénk változtatni, hiszen a magyar bor közös szívügyünk!” – emelték ki.

Mivel a dpwines nem csak online módon szeretne közösséget építeni, a közeljövőben borkóstolóikon is részt vehetünk majd, ahol az alapítók által megálmodott bor-étel párosításokat is kipróbálhatjuk. További érdekesség, hogy a dpwines csapata már dolgozik saját borainak elkészítésén, sőt, egy könyv kiadásán is gondolkodnak. Mi már nagyon várjuk az újdonságokat!

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPEANDHYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Nagyon a zsebedbe kell nyúlnod, ha a budapesti agglomerációban akarsz ingatlant – mutatjuk, hol a legdrágábbak
Majdnem 20 százalékkal nőtt a négyzetméterár, nincs nagy meglepetés a települések listáján.
MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2024. április 26.


Link másolása


A Duna House csütörtökön közölte adatait az MTI-vel, amikből kiderül, hogy 2023-hoz képest nőtt az adásvételek száma, az otthonteremtés költsége pedig 10 millió forinttal nőtt a Budapest környéki területek ingatlanpiacán.

Tavaly a gazdasági nehézségek és magas hitelkamatok miatt országosan csökkent az ingatlanvásárlási kedv, ami az agglomerációban is éreztette hatását, 2022-hez képest 18 százalékkal esett vissza a forgalom.

Az ingatlanközvetítő adatai alapján idén is a nyugati szektorba vágyók (Biatorbágy, Budajenő, Budakeszi, Budaörs, Páty, Törökbálint, Zsámbék) fizetik meg a legmagasabb átlagos négyzetméterárat, ami jelenleg 19 százalékkal több, mint tavaly, 824 ezer forint.

12 százalékos emelkedést tapasztaltak a délkeleti szektorban is (Alsónémedi, Gyál, Gyömrő, Maglód, Ócsa, Üllő, Vecsés), ott jelenleg átlagosan 569 ezer fointba kerül egy négyzetméter.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk