ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Szuper grafikákról tudhatsz meg mindent a magyar borokról

Három magyar fiatalember indított egy online kezdeményezést, ahol kiderül, hányféle szőlőt termesztenek az országban, a narancsbornak nem sok köze van a narancshoz, melyik ételhez milyen bort válassz, vagy éppen az, hogy nem minden bor vegán. Mindezt egyértelmű, vidám grafikákkal.
Vikárius Réka írása HYPEANDHYPER oldalon, Fotók: dpwines - szmo.hu
2020. október 31.



A HYPEANDHYPER egy kelet- és közép-európai design és életmód magazin, amely az innovációról, a városi életről és a kreatív ökoszisztémáról szól.

Céljuk, hogy összegyűjtsék és bemutassák azokat az egyedi történeteket, karaktereket, különleges tárgyakat és tájakat, amelyek a világ ezen részét alakítják.

Csatlakozz hozzájuk, legyél te is részese a közös jövők alakításának!

Magyarország huszonkét borvidékén közel százötven fajta szőlőt termesztenek. Egy palack bornak körülbelül nyolcvan százaléka víz. Egyes palackokra vegán címke kerül, hiszen annak ellenére, hogy szőlőből készül, nem minden bor vegán. Narancsbort Magyarországon is készítenek, de ennek valójában semmi köze a narancshoz. Ilyen és hasonló érdekes információkról, tényekről és tudnivalókról tájékozódhatunk a dpwines Instagram és Facebook-oldalának segítségével, a borfogyasztási etikett szabályai és izgalmas bor-étel párosítások mellett. P. Szabó Miklóssal, Dabronaki Dáviddal és Farkas Dénessel, a kezdeményezés elindítóival beszélgettünk.

A dpwines ötlete sok évvel ezelőttre nyúlik vissza. A felület tulajdonképpen egy edukatív online platform, amely könnyed, érthető formában és szerethető illusztrációk segítségével adja át a borral kapcsolatos, izgalmas tudnivalókat – nem kell hozzá sommelier-tudással rendelkeznünk, hisz mindenkit megszólít, aki szeretné kicsit jobban felfedezni a borok világát. A kezdeményezés mögött álló csapatot három jó barát: P. Szabó Miklós, Dabronaki Dávid és Farkas Dénes alkotja, akik maguk is a bor szerelmesei közé tartoznak.

„Mint sokan mások, úgy fiatalkorunkban mi is jártunk szüreten. Nagyon megtetszett nekünk a sürgés-forgás, az a csípős, hűvös idő, és hogy a nap végén finom, édes must került a poharunkba. Ahogy idősebbek lettünk, persze már azt a bort is megkóstoltuk, amit láttunk, honnan jön, és lenyűgözött bennünket a folyamat és fejlődés. Sokat segített, hogy pár éve megismerkedtünk szakemberekkel, akik nagyon sokat tanítottak nekünk, és aktívan elkezdtünk foglalkozni a borokkal baráti körünkben. Amikor pedig eljutottunk helyszínekre kóstolni, és a tokaji szőlősorok közt vagy a Badacsony árnyékában néztünk végig a tőkéken, belebizseregtünk a látványba. Az első ilyen élmény után teljesen átszellemültünk és olthatatlan vágyat éreztünk, hogy minél többet tudjunk meg a borokról, és a vidékekről, ahonnan érkeznek” – mondták el.

„Nem volt könnyű az ismereteket összegyűjteni, ugyanis szét voltak szórva könyvekben vagy az interneten. Ha már összeszedtük és megtanultuk őket, valamilyen formában át akartuk adni másoknak is, hogy aki szintén érdeklődik a téma iránt, találjon egy könnyen emészthető információkat összefoglaló oldalt. Ekkor még nem tudtuk, hogy milyen platformon szeretnénk ezt elkezdeni.

Ahogy telt az idő, az online tanulás szinte a mindennapok részévé vált a legtöbb embernél, ezért idén tavasszal úgy döntöttünk, hogy a két legnépszerűbb közösségi felületen kezdjük el az edukációt, így a dpwines a Facebookon és Instagramon indult el. Célunkként azt fogalmaztuk meg, hogy a magyar borok szeretetét át kell adjuk az embereknek” – folytatták.

A platform fejlesztésének és folyamatos építésének érdekében Miki felel a borral kapcsolatos szakmai tartalmakért, Dávid – aki nem mellesleg diplomamunkájában is egy balaton-felvidéki borászat arculatát tervezte meg – a tartalmat illusztráló grafikákért, Dénes pedig szintén a grafikai kérdésekben szokott ötletelni, valamint az animációkészítés is feladatai közé tartozik. A csapat munkájában továbbá fontos még megemlíteni Lesti Zoli nevét, aki a végleges szövegek szakmaiságát szokta ellenőrizni, illetve Barkóczi Noémit is, aki pedig az alap grafikai irányt és arculatot alkotta meg.

„Manapság mindenki rohan, az információval rövid ideig foglalkoznak az emberek, így a tervezésénél olyan vizuális irányba indultunk, hogy ha valaki rápillant egy posztunkra, egyből megértse és megragadja őt, ami rajta található” – részletezték.

A dpwines felületein az alapítók igyekeznek minden a borokkal, azok fogyasztásával, valamint elkészítésének részleteivel kapcsolatos témát lefedni, de emellett borfajtákkal, borvidékekkel, szakszavakkal, etikettel és izgalmas bor-étel párosításokkal kapcsolatos információkat is elsajátíthatunk segítségükkel. A csapat azt is fontosnak tartja, hogy felhívja figyelmünket a magyar borok kimagasló minőségére, hiszen hazánkban is vannak olyan borok, amelyek világviszonylatban is megállják a helyüket.

„Sajnos a fogyasztók egy része nemcsak ezeket a csúcsborokat nem ismeri, hanem az elérhető áron kapható és egyébként ugyanúgy kiváló minőségű tételeket sem. Ezen szeretnénk változtatni, hiszen a magyar bor közös szívügyünk!” – emelték ki.

Mivel a dpwines nem csak online módon szeretne közösséget építeni, a közeljövőben borkóstolóikon is részt vehetünk majd, ahol az alapítók által megálmodott bor-étel párosításokat is kipróbálhatjuk. További érdekesség, hogy a dpwines csapata már dolgozik saját borainak elkészítésén, sőt, egy könyv kiadásán is gondolkodnak. Mi már nagyon várjuk az újdonságokat!

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPEANDHYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tényleg nem viszik el kukát október 1-től, ha papír, vagy műanyag van benne? Mutatjuk az új szabály részleteit
Több ponton is fontos változások jönnek: nem mindegy, hogy hova dobjuk a papírt és a műanyagot, 2026 januárjától pedig a túlcsordult kukáért külön díjat kell fizetni.


Október 1-jétől módosul a kommunális hulladék gyűjtésének szabálya. A MOHU az általános szerződési feltételeiben rögzítette: „A Vegyes Gyűjtőedénybe papír-, üveg-, műanyag-, és fémhulladék nem helyezhető el kivéve, ha az

(a) folyadékot és Biológiailag Lebomló Hulladékot tartalmaz; vagy

(b) Vegyes Hulladékkal vagy más Hulladékkal összetapadt vagy összeragadt.”

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a tiszta csomagolási karton, az újságpapír vagy a műanyag zacskó nem mehet a vegyes kukába.

De például a felvágottak csomagolópapírját vagy a tömlős sajt műanyag héját nem kell elmosni attól tartva, majd nem viszik el a kukát. És a tejfölös doboz miatt sem marad a ház előtt a teli kuka, ugyanis az ezekben lévő ételmaradék biológiailag lebomló hulladéknak számít.

A változás az „ÁSZF Közszolgáltatási résztevékenység (hatályos 2025.10.01-től)” pontban szerepel, és 2025. október 1-jétől lép életbe.

Emellett pedig vannak olyan változások, amelyek jóval súlyosabban érintik a lakosságot.

2026 januárjától ugyanis a túlcsordult kukák többlettartalmáért külön díjat kell fizetni,

és a háztartási mennyiségű sitt hulladékudvari lerakása fizetős lesz.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hány éves korukban bírják legtovább a férfiak az ágyban
Friss kutatásban vizsgálták meg, hány percig tartanak az együttlétek különböző korosztályokban.


Nem titok, hogy a férfiaknál nagyban függ az életkortól az, hogy mennyi ideig tart nekik eljutni az orgazmusig. A szexjátékok eladásával foglalkozó Lovehoney most kiderítette, hogy különböző korosztályokban meddig bírják a férfiak az ágyban – számolt be róla a Metro.

2025-ben készített felmérésük szerint – amelyben az előjátékot nem vették bele a számításba –

a 18–24 éveseknél átlagosan 16,14 percig tartanak az együttlétek.

Az ebben a korosztályban megkérdezettek 5 százaléka azt mondta, 1-2 percig tart csak ki, de szintén 5 százalék vallotta azt, hogy minden aktusnál akár több mint egy órán keresztül is bírja.

A 25–34 éves férfiaknál az átlag 18,29 perc. Itt 21 százalék 11–15 perces átlagos időt mondott, 15% pedig 21–30 perc alatt jut el az orgazmusig.

„A kutatások azt mutatják, hogy az aktusok hossza a húszas évek végén–harmincas évek elején tetőzik, és ahogy a férfiak idősebbek lesznek, ez fokozatosan rövidül”

– mondja Sarah Mulindwa, a Lovehoney szakértője.

A 35-44 éveseknél enyhe csökkenés látszik: az átlag alig több mint egy perccel rövidül az előző évtizedhez képest. Erre a szakértő szerint az a magyarázat, hogy ebben a korban a férfiak már tapasztaltabbak, jobban kommunikálnak, ez pedig gördülékenyebbé teszi a szexet. A hátráltató tényező a stressz vagy a rendelkezésre álló idő rövidsége lehet, ezért érdemes az együttléteket akkorra időzíteni, amikor a legtöbb energia jut rá.

A 45–54 éves korosztályban nagyobb a visszaesés: az átlag 14,15 perc.

A megkérdezettek 25 százaléka 6–10 perc alatt ér a csúcsra, 18 százalék pedig 11–15 perc között jut el az orgazmusig. A szakértő elmondása szerint ennek legfőbb oka, hogy az ötvenes évekre a merevedés kevésbé kiszámíthatóvá válhat.

Az 55–64 éves férfiaknál már csak 11,3 perc az átlagos idő. Hatvan év felett már az egészségi állapot és a rendszeresen szedett gyógyszerek hatása is közrejátszhat abban, hogy nehezebb elérni az izgalmi állapotot, majd az orgazmust.

A 65 év felettiek már csupán átlagosan 8,15 percig bírják az ágyban.

A leggyakoribb tartomány a 6–10 perc (28%), a megkérdezettek 26 százaléka alig 3–5 percet mondott, 1 százalék viszont azt állította, hogy egy óránál tovább is tart eljutni a csúcsra.

A Lovehoney szakértője felhívta a figyelmet, hogy mindegyik életkorban a kommunkáció, a technika és az élvezet a legfontosabb, nem az, hogy mennyi ideig tart az együttlét.

Egy 2024-es felmérés szerint egyébként a heteroszexuális férfiak 95%-a azt mondja, hogy mindig vagy általában eljut az orgazmusig, míg a nőknél ez az arány 65%. A férfiaknál több tényező befolyásolja az orgazmusig tartó időt: számít, mennyi alkoholt iszik valaki, mikor szexelt legutóbb, és az életkor is.

„Összességében az adatok azt mutatják, hogy a nagyjából 10–15 perces szeretkezések a leggyakoribbak minden életkorban, a nagyon hosszú együttlétek pedig ritkák. De a legfontosabb tényezők a hozzáállás, a technika és a kommunikáció”

– hangsúlyozza a szakértő.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kiderült, hogy mennyiért ebédelhetnek a debreceni BMW-gyár dolgozói
A konyha nyitott, a pultnál lehet sorban állni, és nem kötelező helyben enni: saját étel is hozható, melegítéshez több mikró és hűtő áll a dolgozók rendelkezésére.


A Vezess.hu is ott volt a debreceni BMW-gyár megnyitóján, és útközben benézett az üzemi étkezdébe is. Megnézték, milyen fogások közül választhatnak a dolgozók, és mennyit kell fizetni értük. Fotót is közöltek, melyről kiderül, hogy több ételnél két ár látható: a látogatóknak szóló normál és a dolgozói kedvezményes.

A kiemelt fogások és áraik:

  • Budapest sertésszelet petrezselymes burgonyával: 3 450 / 1 545 forint;
  • Rántott gomba rizzsel, tartárral: 2 915 / 1 010 forint;
  • Cigánypecsenye tepsis sültburgonyával: 3 450 / 1 545 forint.

A lap megjegyzi, hogy a

normál ár nem olcsó, dolgozói kedvezménnyel viszont már az.

A konyha nyitott, az alkalmazottak és a vendégek a kiszolgálópultnál állhatnak sorba.

Nem kötelező itt ebédelni: aki szeretne, hozhat otthonról ételt. Ehhez több mikrohullámú sütő és több hűtő is rendelkezésre áll, ezeket a dolgozók szabadon használhatják.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Vencel trükkje: így lehet egész napra feltankolni a SZIN fesztiválon
Nézd meg a cikkben található TikTok videónkat, hogy mi volt Vencel megoldása a túlélésre – és igen, a Lidl-ing külön jól jött hozzá. Ha még nem vagy feketeöves fesztiválozó, érdemes megismerned Vencel trükkjeit.


Egy fesztivál reggelén a legnagyobb kihívás sokszor nem a kedvenc koncertre való bejutás, hanem az, hogy újra lendületbe kerülj. A SZIN-en a koránkelők és a későnfekvők is ugyanazzal a problémával szembesülnek:

Korgó gyomor, fáradt test és az a bizonyos „Na jó, ma hogyan fogom végigcsinálni?” - érzés.

Vencel is pontosan így indult neki a napnak, amikor történt valami – de ezt videón is megörökítette, hogy akár Ti is lemásolhassátok az ő fesztiválmentő megoldását.

NÉZD MEG A VIDEÓT ITT!

@szeretlekmagyarorszag.hu #lidlmagyarorszag #szinfesztival #magyar #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Reggeli rántottával a startvonalon

A TikTok-videóban rögtön látszik, hogy Vencel nem a színpad felé vette az irányt, hanem a Lidlnél kötött ki. És milyen jól tette!

Nem valami gyors, összecsapott harapnivalót kapott, hanem egy meleg, frissen készült rántottát, amihez a tojást a Lidl FesztMarketjében vásárolta. Ráadásul úgy készítették el neki, ahogy ő szerette volna: sok sajttal, lágyan.

Ez egy fesztiválon olyan, mintha prémium szolgáltatást kapnál. A reggeli után Vencel szemmel láthatóan visszanyerte az energiáját, és a videóban is megjegyzi, hogy így már könnyebb nekiindulni egy teljes napnak. És tényleg: aki próbált már fesztiválon reggelizni, tudja, mekkora különbség, ha nem egy horrorárú szendvics vagy egy előző napról maradt félcsomag keksz az egyetlen opció.

Bevásárlás egész napra – horrorárak nélkül

A Lidl FesztMarket nem csak a reggeli miatt volt nyerő. Vencel gyorsan feltankolt pékáruból, gyümölcsből és üdítőből, így a nap további részére is bebiztosította magát. Az árakban nem volt semmi „fesztivál-felár”, minden ugyanannyiba került, mint egy bármilyen másik Lidl üzletben. A polcokon ráadásul nem csak a klasszikus „chips és kóla” kombó található: friss zöldségek, nemzetközi készételek és még vegán opciók is várják a vásárlókat.

Szett, kupon, bónusz – így lesz a fesztivál outfited is nyerő

A fesztiválon nemcsak az számít, hogy mit eszel, hanem az is, hogyan nézel ki közben. Vencel már rutinos fesztiválozó, a Campuson már megtanulta, hogy megéri Lidl-ingben érkezni, mert így nemcsak extrává teszi a szettjét, hanem egy exkluzív Lidl Plus kupont is bezsebelhet. A kuponnal pedig Vencel desszertet is be tudott szerezni – és ki mondana nemet egy fagyira, amikor 30 fok van a Tisza-parton?

Aki pedig nem készül Lidl-ruhadarabbal, az sem marad hoppon: a helyszíni Gift Store-ban válogathat a menő merch cuccok közül. Sőt, ha valaki 2.500 Ft felett vásárol a FesztMarketben, ajándékba is választhat egy új darabot. A fotótükröknél pedig egy pillanat alatt le is lehet csekkolni, mennyire áll jól az új outfit.

Amíg a telefonod tölt, töltődj te is!

Délután, amikor már kezd erősen tűzni a nap, ki ne vágyna egy kis hűsölésre, megpihenésre a fesztiválos forgatagban?

Érdemes megkeresni a Lidl chillzónát és ott belehuppanni az egyik babzsákfotelbe – csak aztán nehogy az legyen a gondod, hogy nem is akarsz onnan felállni.

Amíg Te lazulsz, a telefonod töltődhet: itt ugyanis ingyenesen használható töltőpontokat is találsz. De ha mégis inkább aktív maradnál, akkor bepillanthatsz abba, hogy milyen lehet a Lidlnél dolgozni, akár még a cég HR-eseivel is beszélgethetsz erről. A hangulat itt teljesen olyan, mintha a fesztiválon belül lenne egy külön kis közösségi tér, ahol egyszerre lehet pihenni, játszani és persze új emberekkel találkozni.

És mi van akkor, ha valaki túl sokat vásárolt, és maradt a szatyor alján egy-két zsemle vagy gyümölcs? Jó hír, hogy a Lidl a SZIN-en is figyel a fenntarthatóságra: a megmaradt élelmiszereket nem dobják ki, hanem karitatív partnereknek ajánlják fel.

Vencel fesztiválozása végül úgy alakult, hogy nemcsak, hogy túlélte a nehezen induló napot, de a komfortra és a pénztárcabarát megoldásokra is rátalált a Lidlnél.

A cikk a Lidl támogatásával készült.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk