hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Szimulátor és interaktív sorozat – így zajlik a digitális oktatás az ország egyik legnagyobb hitelintézeténél

Egyre több tevékenységünk az online térben zajlik, a folyamatokat pedig csak tovább gyorsította a koronavírus járvány megjelenése. A digitalizáció jelentette változás az OTP Banknál folyó képzéseket is érinti. De hogyan lesz élményszerű a digitális oktatás egy nagyvállalati környezetben? Mik azok a tanulságok, amik a jövőben is velünk maradnak?

Link másolása

hirdetés

Aki az elmúlt egy évben az irodából home office-ba kényszerült, az minden bizonnyal megtapasztalhatta már az online meetingek sajátos világát, átélt online megszervezett céges karácsonyt, vagy netán digitális csapatépítőn vett részt kollégáival. A járványhelyzet miatt sok mindent újra kellett tervezni a céges kultúrákban, és olyan dolgok is az online térbe szorultak, amelyekről korábban nehezen tudtuk volna elképzelni, hogy személyes kontaktus nélkül is megvalósíthatók. Az ilyen tevékenységek egyike például a nagyvállalatoknál folyó oktatási, képzési tevékenység is.

Az OTP Bankban éves szintén körülbelül 500 ezer órát töltenek az ott dolgozók különféle oktatásokon való részvétellel. Ez az időmennyiség lefedi az új munkavállalók betanulását, a tréningeket és a nyelvoktatást épp úgy, mint a vezetőképzéseket. Hogyan alkalmazkodott egy itthon több, mint 10 ezer - nemzetközileg közel 40 ezer - embernek munkát adó nagyvállalat az új kihívásokhoz? Erről beszélgettünk Balogh Bogdánnal az OTP Bank Fejlesztés és Tudásmenedzsment Osztály vezetőjével és Klötzl Ferenccel, a digitális oktatási csoport vezetőjével.

Újratervezni, digitálisra hangolni két hét alatt

„Február közepén csatlakoztam a céghez és két héten belül el is sodort bennünket a pandémia. Lényegében két hét leforgása alatt teljesen át kellett szerveznünk a bankszakmai oktatásokat digitális platformokra, hogy biztosítani tudjuk az üzlet folytonosságát, hiszen másképp új kollégákat sem tudunk kiképezni. Ez óriási lökést adott: nagyon kreatív megoldásokkal filmeket forgattunk, a rendszerhasználatokhoz kapcsolódóan, különböző munkaköri készségekhez, ügyfélkommunikációhoz, értékesítéshez, és ezek a kreatív oktatási anyagok nagyon jól vizsgáztak” – meséli Balogh Bogdán.

„E mellett átálltunk Zoom platformra, ott zajlottak a „tantermi” oktatások és a tapasztalat azt mutatja, hogy fióki mentorálással kombinálva ez egy jól működő koncepció. Azóta ezeket a hirtelen kialakított megoldásokat természetesen jelentősen tovább fejlesztettük.

Eleinte nyilván idegen volt az online platform és sokan féltek is tőle, de azóta sikerült kiérlelni és jól működtetni. Olyannyira, hogy a jövőben sok tekintetben szeretnénk ezt a dimenziót is megtartani és továbbfejleszteni.

Hiszen utazás, rugalmasság és költség szempontból is óriási előnyei vannak, míg az esetleges hátrányait módszertanilag sok téma esetében jól tudjuk kompenzálni”.

hirdetés

Az oktatás digitális térbe való átemelése mellett a bank stratégiailag is elindított egy megújulási folyamatot, digitális tanulási stratégiát kialakítva. A következő három évben ez fogja biztosítani a digitális tanulás új szintre emelését, most ehhez teremtik meg a technológiai és rendszeralapokat, fokozatosan vezetve be az új tanulási élményeket.

A cél, hogy online közegben is élmény legyen a tanulás

„Alapvetően azt gondolom, a feladat az, hogy kitaláljuk, hogy a tanuló által már megszokott tanulási színteret, – ami korábban jobbára a személyes tanulási környezet volt, beleérte az oktatóval való fizikai találkozást –, miként tudjuk áthelyezni a digitális térbe úgy, hogy ne sérüljön az a módszertan, ami e mögött van. A mi feladatunk az, hogy úgy tudjunk változtatni ezen, hogy a tanuló szempontjából egy hasznos, könnyen elsajátítható és gyorsan megérthető megoldást nyújtsunk, ami segíti abban, hogy elvégezze a munkáját és komfortosan érezze magát ebben a folyamatban” – meséli Klötzl Ferenc, aki a digitális tanulási stratégia kialakításáért és megvalósításáért felel.

Hozzáteszi, hogy lassan egy év elteltével sokan még mindig nem érzik teljesen kényelmesnek a digitális teret, ezért is fontos, hogy jól végezzék a dolgukat, hogy végül a tapasztaltak alapján a tanuló akár még jobban is érezze magát, mint ha tréningen vagy személyes oktatáson venne részt. A cél, hogy a tanulási folyamat eredményeként el tudja végezni azokat a tevékenységeket, amelyet a tananyaggal át szeretnének neki adni. A digitális oktatás nagy előnye, hogy nagyfokú rugalmasságot biztosít, ami a nemzetközi szinten közel 40 ezer főt számláló, országon belül és országhatáron túl regionálisan is sok helyszínen jelen lévő nagyvállalatnál egyáltalán nem elhanyagolható szempont. Egy ekkora méretű szervezetnél fontos a skálázhatóság és az is, hogy gyorsan, sok embert elérhessenek. A termékportfólió komplexitásából adódóan is folyamatosan fejlődik az egész rendszer, hiszen, ha új termékeket fejlesztenek ki, arra is villámgyorsan kell reagálniuk oktatási oldalról is.

Választ adni a napi problémákra

„A digitális oktatásban óriási lehetőségek vannak, a rugalmasságának köszönhetően közel tudjuk vinni a kollégákhoz a tanulási lehetőségeket és az élményt: legyen minél integrálhatóbb a munkájukba és a tartalmat adjuk minél könnyebben emészthető formában, hogy egyszerűen be tudják fogadni az információt, el tudják sajátítani azt a tudást, amire szükség van” – mondja Bogdán. Majd egyből két példát is hoz a bank életéből: az egyik a termékváltozásokról szóló hirdetmények okoseszközön való megjelenítéséről, könnyebben befogadható tálalásáról szól, a másik pedig az ügyfélkiszolgálási készségekhez kapcsolódik. Utóbbit jellemzően egy két napos tréninggel fejlesztették, ám a digitális csatornáknak köszönhetően ez folyamatossá válhat, azaz nem kell két napba sűríteni olyan tréningeket, amelyek inkább viselkedési kompetenciákat fejlesztenek.

„Akkor lesz élményszerű a tanulás, ha a munkavállaló a napi problémáira kap azonnal választ”

– vallja Ferenc, aki úgy véli, hogy a legfontosabb, hogy a képzések során a munkavállaló azokra a kérdéseire kapjon választ és megoldást, amelyek napi szinten foglalkoztatják, így lesz számára jó élmény a tanulás.

Szintén a vállalaton belüli példa, amikor az értékesítők a különböző személyiségtípusokról tanulnak, amelyek segítségével fel tudják ismerni az egyes ügyfelek esetében, hogy kinél, milyen kommunikációs stílust használva járhatnak sikerrel. „Személyiségtípusokat tanítani nem nagyon lehet, bemutatni viszont igen. Erre remek képzési lehetőség van szimuláción keresztül is, olyan élethelyzetek bemutatásával, ahol az oktatóanyagban látottaknak köszönhetően az értékesítő fel tudja ismerni és be tudja azonosítani az adott kommunikációs stílust, majd később, már a munkája során is mindezt fel tudja idézni, vissza tud emlékezni, miként oldotta meg a helyzetet. Ez jó élményt is ad az oktatással kapcsolatban és a jövőben már nem is lesz kérdés, hogy ez hasznos-e” – meséli Bogdán, aki azt gondolja, hogy a digitális közegben is akkor eredményes az oktatás, ha nem általánosságokról szól, hanem konkrét példákat mutat be. Így az absztrakciókból a konkrétra való átkötést már nem a tanulónak kell elvégeznie, hanem eleve a konkrét példáról tud asszociálni a megoldásra.

Olyan, mint egy szappanopera, csak egyszerre tanít és szórakoztat

Az OTP Bank lakáshitelezésben piacvezetőnek számít, ugyanakkor azért, hogy ezt a pozíciót megtartsák, a munkatársak folyamatos képzésére van szükség. Ennek érdekében a hálózatban dolgozók részére OTP Virtuális Bankfiók címmel interaktív kisfilmeket készítettek tananyagként, az epizódok azokat a kulcsmozzanatokat állítják fókuszba, amelyeken eldől, hogy egy-egy érdeklődésből lesz-e üzletkötés.

„Ezt az interaktív filmet mi készítettük el profi színészekkel, OTP bankfióki környezetben, rengeteg humorral és személyes háttértörténettel.

Olyan, mintha egy jó tévésorozatot nézne az ember, ahol bele lehet pillantani a tanácsadó magánéletébe is, aki például éppen esküvőt szervez.

Amikor pedig bejön az ügyfél és elindul az értékesítési történet, különböző döntési pontokhoz érkezve a kolléga tudja kiválasztani, hogy mit tenne az adott helyzetben, a történet pedig a döntésének megfelelően folytatódik. A folyamatot sorozatként, több héten keresztül, epizódonként mutatjuk be a bankban, épp, mint egy szappanoperát vagy napi sorozatot a tévében. A filmet Zoom segítségével szervezett workshopok is támogatják, hogy segítsük a tanulságok leszűrését. Ez egy teljesen újszerű dolog és bár munkáról van szó és fontos üzeneteket visz át, mégis olyan élményt ad a kollégának, mintha egy szórakoztató filmet nézne. Mindennek szerepe van abban, hogy amikor valós szituációba kerül a bankfiókban, beugorjon neki a megoldás.”

A bank az efféle fejlesztéseken gyakran külső partnerekkel, startupokkal dolgozik együtt, akikkel az OTP LAB, a bank innovációs központja segítségével kerül kapcsolatba. Így született meg a bankfióki szimulátor, az EDUardo nevű digitális oktatási eszköz is, melyet bankfióki teljesítmény menedzsmentre fejlesztettek ki, és amelyben a feladat szerint hat hónapon keresztül kell vezetni egy bankfiókot. A szimulációban többféle eseményt lemodelleztek, így a játékon belül ki lehet próbálni mi a teendő például egy versenytárs megjelenésekor, vagy éppen akkor, ha beüt egy világjárvány. A játékban tehát szinte mindent átélhető, ami egy bankfióki vezető életében megtörténhet.

Ahogy Bogdán és Ferenc fogalmaznak, ez csupán néhány példa a digitális oktatásban rejlő szinte kimeríthetetlen lehetőségekre. Ha pedig ennyi a lehetőség és ilyen jól működnek az újítások, adja magát a kérdés, hogy mi "Korábban az volt a kérdés, hogy miért lenne digitális, most meg az a kérdés, hogy miért ne lenne digitális" – mondja a jövő kapcsán Bogdán. – „Ez nem azt jelenti, hogy minden digitális lesz, sokkal inkább azt, hogy nagyon tudatosan szelektívnek kell lenni, hogyha valamit nem digitálisan szeretnénk működtetni, hiszen azért jó néhány esetben indokolt lehet ez utóbbi változat is. Korábban a digitalizáció inkább csak elméleti szinten volt alternatíva, most viszont a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek a megoldások remekül működnek és ezeket a tanulási folyamatokat így is végig lehet vinni. Az előnyök sokszor nagyon jelentősek a fizikai jelenléti oktatáshoz képest. Nem jó vagy rossz változatról beszélünk, egyszerűen más és más eszköztárról és lehetőségekről. Mindkettő lehet jó és eredményes, de mindkettőnek megvannak a korlátai is. Sok mindent tervezünk megtartani, van, amit „élőbe” szeretnénk visszaterelni, illetve adott esetben választási lehetőséget kínálni, így mindenki preferenciái, lehetőségei mentén tud választani.”


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Te sem iszol elég vizet? Elmondjuk miért változtass rajta!

Ha valamiről nem lehet eleget beszélni, az a vízivás fontossága, mert statisztikai adatok szerint még mindig kevés folyadékot fogyasztunk. Pedig a vízivás testünk működésének, az életfunkciók normál működésének az egyik alapja. Szakértővel beszélgettünk a kérdésről.

Link másolása

hirdetés

A napi folyadékbevitel minden életkorban kardinális kérdés, ahogy a felnőtteknél, úgy a gyerekeknél is komoly problémát okoz, ha nem jut elegendő folyadék a szervezetükbe. De mitől függ a napi mennyiség? Mi mindent befolyásolhat, ha nem iszunk elég vizet? Mit és mennyit igyon a gyerek? Pangl-Szarka Dorottya dietetikust kérdeztük a témában, aki szakértőként vett részt a Mizse Ásványvíz legfrissebb kutatásában.

- Mennyi vízre van szükségünk naponta? Mitől függ ez a mennyiség?

- Ahogy tápanyagszükségletünk, úgy folyadékigényünk is számos tényezőtől függ (nem, életkor, testtömeg, egészségi állapot, időjárás, fizikai aktivitás).

Általánosságban azonban elmondhatjuk, hogy egy felnőtt nő szükséglete legalább 2 liter, egy férfinak pedig közel 2,5 liter vízre van szüksége.

A gyermekeknek arányaiban nézve (testtömeg kilogrammonként) több folyadékra van szükségük, mint a felnőtteknek, és érzékenyebbek is a folyadékhiányra. Egy 4-7 éves gyermeknek átlagosan 1,6 literre, a 7-10 éves korosztálynak 1,8 literre, 10-13 év között 2,2 literre, 13-15 éves korban pedig 2,5 liter vízre van szüksége a szervezetnek ahhoz, hogy optimálisan működjön.

- Ha megkérdezünk bárkit, elég vizet iszik-e egy nap, könnyen válaszolja azt, hogy igen – van-e adat arról, hogy mi ehhez képest a valóság? Vannak-e korosztályok, amelyeknél különösen oda kellene figyelni a vízfogyasztásra?

hirdetés

- A Mizse Ásványvíz nemrég készített egy felmérést, amelyben ezt a kérdést is vizsgálták. A kutatásában résztvevők 54%-a folyamatosan odafigyel a bevitt folyadék mennyiségére. A válaszadók 44%-a gondolja azt, hogy legalább 2 litert kellene innia napközben, 12%-uk szerint elég lenne 1.5 litert, ez jól mutatja, hogy nem vagyunk teljesen tisztában azzal, hogy mennyi a megfelelő mennyiség.

A gyerekek nem ismerik fel a szomjúság jeleit, főleg a viselkedésükben vehetők észre a folyadékhiány jelei, például kevésbé tudnak koncentrálni, ingerültek, feszültek lesznek. A sápadtság is utalhat ugyanerre, így náluk különösképpen érdemes erre odafigyelni.

A kutatásban feltettük azt a kérdést is, hogy tudják-e, mennyi az ajánlott napi folyadékbevitel mennyisége a 4-7 éves gyermeknek, amely biztosítja a szervezet kiegyensúlyozott működését. A helyes válasz: 1,6 liter. A válaszolók egyharmada (29%) adott erre a kérdésre helyes választ, a legtöbben (36%) az 1 litert jelölték, sőt 5% 0,5 literre tippelte ezt az értéket.

A nők nagyobb vízfogyasztók, mint a férfiak

„A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar felnőttek 6 százaléka egyáltalán nem fogyaszt vizet, csaknem ötöde viszont egyáltalán nem iszik mást. Az első kategóriában a férfiak vannak enyhe, a másodikban pedig a nők erős túlsúlyban. A szülők csaknem fele úgy számol, hogy gyermeke napi 1-2 liter folyadékot iszik, ami különösen intenzív testmozgásnál kevés, ráadásul a fiatalok a víz mellett jellemzően teával, kávéval, szénsavas (energia)itallal és szénsavmentes üdítőkkel oltják a szomjukat. Ezt követik a tejtermékek és a szeszes italok. Ezeken az arányokon már gyermekkorban érdemes változtatni, ami viszont a felnőttek felelőssége” – mondja Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.

- Milyen tünetei vannak a dehidratáltságnak? Mi mindent befolyásolhat, ha nem fogyasztunk elég vizet?

- A folyadékhiány tünete lehet a már említett sápadtság (főleg gyermekeknél), ami a rosszabb oxigénellátottságnak és az alacsonyabb vörösvértest-áramlásnak tudható be, ugyanis a víz segíti az oxigén szállítását. A nem megfelelő folyadékbevitel negatív irányba tolhatja el a bélflóra összetételét, így közvetetten gyengítheti az immunrendszert. Szerepet játszhat a boldogsághormonok (szerotonin és dopamin) előállításában, ezért a dehidratált állapot összefüggésbe hozható a rossz kedvvel. Az állapot átmeneti, folyadékfogyasztás hatására javul a kedélyállapot.

A folyadékhiány hatással lehet a gyermekek tanulási képességére, hatékonyságára. Dehidratált állapotban lassul az olvasási és számolási sebesség. Kutatások szerint folyadékhiányos állapotban nagyobb a hibázási lehetőség például tesztek, vizsgák során.

A fejfájás hátterében szintén állhat folyadékhiány. A száraz, berepedezett ajkak, a hűvös bőr is utalhat rá, hogy nem fogyasztunk kellő mennyiségű folyadékot.

- Vannak-e speciális időszakok (akár napszak, akár évszak, akár élethelyzet), amikor különösen oda kell figyelnünk a hidratáltságra?

- Az őszi, téli időszakban végzett aktív testmozgás, sporttevékenység (például túrázás, korcsolyázás, síelés) során akár 300 ml-rel is megnőhet a napi folyadékigény. A megfelelő folyadékfogyasztás nátha, orrdugulás esetén kiemelten fontos, mert segít hígítani a nyákot, annak szervezetből történő távozását.

Fogyókúra alatt növelni kell a vízfogyasztás mennyiségét, ugyanis dehidratált állapotban gyakran nő a cukor- és egyéb szénhidrát-tartalmú ételek iránti sóvárgás, ami felesleges nassolást, közvetetten plusz kilókat eredményezhet. Továbbá a megfelelő folyadékbevitel azáltal is segíthet a testtömeg-csökkentésben, hogy kimossa a felesleges sókat, salakanyagokat a sejtek, szervek, szövetek közül.

Gyermek- és időskorban kiemelt figyelmet kell szentelni az elegendő vízivásra, mert mindkettő veszélyeztetett korosztály kiszáradás szempontjából. Várandósság alatt nő a kismama folyadékigénye, hogy a szervezet biztosítani tudja a többlet vérmennyiség szállítását, és a magzatvíz termelődését. Sportolás során egyértelműen nő a folyadékigény, de sokan nem tudják, hogy 60 percet nem meghaladó sporttevékenység során elegendő vizet fogyasztani. Efelett már szükség lehet ún. izotóniás italokra is.

 

- Mit lehet azért tenni a szülőknek, hogy a gyerekeik számára természetesebb legyen a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás? Milyen tippek és trükkök léteznek akár felnőttek számára is, hogy ösztönözzük magunkat az elegendő mennyiségű vízfogyasztásra?

- A már említett kutatás kimutatta, hogy a lakosság harmada nem követi a gyereke folyadékbevitelét (ha követi, akkor is csak 18 éves korig – 60%-a lakosságnak) – de a nőkre jobban igaz, hogy követik, iszik-e elég vizet a gyerekük, és a szülők közel egynegyede inkább rábízza a gyermekére, mennyit iszik. Bár felhívják a figyelmüket a vízfogyasztásra, de a szülők 45%-a nem ellenőrzi azt.

Azt javasoljuk, hogy számolják az újratöltött kancsók/poharak/flakonok mennyiségét. Elérhetőek applikációk, melyekkel követni tudják a folyadékbevitel mennyiségét. Ezek a módszerek működhetnek mind felnőtteknél, mind gyerekeknél. Egészen kiskortól kezdve emlékeztessük gyermekünket a vízivásra, játék, tanulás közben is. Alakítsunk ki szokásokat, mintákat, például minden étkezés előtt igyunk legalább egy pohár vizet.

Mindig legyen kéznél víz, a gyermek életkorának és képességeinek megfelelő tárolóban, például tanulópohár, kulacs, palack stb. Meséljünk a gyermek nyelvén a vízivás fontosságáról. Tanítsuk meg a gyermekünket, hogy figyelje a vizeletürítés gyakoriságát, annak színét.

- Ha a mennyiség stimmel, az elég, vagy szempont kell legyen a minőség is? Milyen ásványi tartalommal bíró vizet válasszunk, ha éppen nem csapvizet iszunk?

- A kutatásunkban résztvevő válaszadók 6%-a egyáltalán nem iszik tiszta vizet, és csak 36% nyilatkozta azt, hogy legjelentősebb folyadékforrása a víz. Egy presszó kávéban átlagosan 100 mg koffein van, így ha napi 2 csésze presszót megiszunk, akkor a javasolt napi folyadékbevitelünkön túl 117 ml plusz folyadékot is biztosítani kell a szervezet számára. Ezt a válaszadók 5%-a tudta helyesen, pedig 20% azt válaszolta, hogy jelentős mennyiségű kávéval pótolja a folyadékveszteséget.

Az üdítőitalok hozzáadott cukrot tartalmaznak, ez feleslegesen bevitt kalóriákat eredményez, hízáshoz vezethet.

Nagyon fontos a minőség. Általános folyadékpótlásra tökéletes a csapvíz, ásványvízből pedig érdemes az alacsonyabb ásványianyag-tartalmút (max. 500 mg/liter) választani, de hozzá kell tenni, hogy egészséges ember számára korlátozás nélkül fogyaszthatók az 1000-1500 mg/liter ásványianyag-tartalmú vizek is.

A magas vérnyomásban szenvedő betegek kiemelten figyeljenek rá, hogy alacsony nátriumtartalmú (max. 20 mg/liter) ásványvizet fogyasszanak.

- Aki testsúly-problémával küzd, az gyakran tévesen azt érzi, ha sok vizet fogyaszt, csak többet mutat a mérleg. Miért nagyon káros visszafogni a vízfogyasztást annak, aki épp fogyókúrázik?

Dehidratált állapotban jobban kívánjuk az édes, magas szénhidrát-tartalmú ételeket, ez testsúlycsökkentés esetén nem éppen előnyös. A folyadék segít kimosni a salakanyagokat a szervezetből, gyorsítja a béltartalom továbbhaladását, tehát a megfelelő folyadékbevitel hozzájárul az emésztéshez, és elkerülhetők az emésztési panaszok, a puffadás. Ráadásul a szomjúságot sok esetben összekeverjük az éhséggel, tehát ha éppen nincsen étkezési idő, először igyunk meg egy pohár vizet, hogy lássuk, valóban éhségről van-e szó

 

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS

Csupán 44 tárgya maradt, minden mást kidobott egy férfi, hogy kevésbé anyagias életet éljen

Rob Greenfield azután döntött a minimalista élet mellett, miután rájött, azért dolgozik, hogy „bizonyítsa az értékét” azzal, hogy minél több pénzt keres és minél több tárgyat vesz.

Link másolása

hirdetés

A 35 éves Rob Greenfield 10 évvel ezelőtt határozta el, hogy minél több tulajdonától megszabadulna, tavaly pedig eljutott odáig, hogy mindössze 44 holmija maradt, amelyek mind elfértek egy hátizsákban, írja a WalesOnline.

A maradék tárgyai közül tizenkettő volt ruhadarab, emellett fogkefe, fogkrém, szappan, körömcsipesz, fogselyem, levendula, testápoló, naptej, füldugó, hajvágó, olló és egy táska, amelyben mindezt tartotta. Volt egy újrahasználható táskája a bevásárláshoz, megtartott egy edényt, egy kanalat és egy vizes palackot, valamint egy teaszűrőt és egy újratölthető teafiltert is.

Volt nála továbbá egy jegyzetfüzet, toll, laptop, laptopmatrica, töltő, fejhallgató, könyv, könyvjelző, az útlevele, születési anyakönyvi kivonat és készpénz egy borítékban, mivel nincs bankszámlája vagy hitelkártyája. Az egyik legnehezebb a telefonjának az elhagyása volt elmondása szerint.

"Mielőtt elköteleztem magam a telefonom elhagyása mellett, úgy készültem fel, hogy egy hónapra bezártam a fiókomba, hogy megbizonyosodjak arról, hogy tudok nélküle élni" - mondta.

Azután döntött úgy, hogy minimalista életet él, miután rájött, hogy azért dolgozik, hogy "bizonyítsa az értékét" azzal, hogy minél több pénzt keres és minél több tárgyat vesz.

"Arra használtam a pénzt, hogy egy csomó holmit vegyek, amikkel bizonyíthatom a társadalom számára, mennyit érek, miközben azért kellett volna értékelnem magam, aki vagyok valójában" - nyilatkozta.

hirdetés
Fotó: Northfoto/Ornella Le Rouzic/SWNS

Rob 2020-ban végig mindössze 44 dologgal élt, de bevallása szerint idén vásárolt még néhány tárgyat, hogy kényelmesebbé tegye az életét, például egy elektromos borotvát.

"Az év során vagy barátoknál laktam, és ott mostam és főztem, vagy kempingeztem. Amikor kempingeztem, folyókban és tavakban mosakodtam, és tábortűzön főztem, ami nagyszerű módja volt annak, hogy kapcsolatba kerüljek a természettel" - mondta.

Elmondása szerint az évek során rájött, hogy "az anyagi javak nem jelentenek számomra hosszú távú boldogságot vagy beteljesülést - ezért élek úgy, ahogyan élek."

"A nem-tulajdonlás nem arról szól, hogy nem használunk semmit - hanem arról, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a közös erőforrásokból és a közösségünkből, ami végső soron megmenti a világot" - mondta.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Te sem iszol elég vizet? Elmondjuk miért változtass rajta!

Ha valamiről nem lehet eleget beszélni, az a vízivás fontossága, mert statisztikai adatok szerint még mindig kevés folyadékot fogyasztunk. Pedig a vízivás testünk működésének, az életfunkciók normál működésének az egyik alapja. Szakértővel beszélgettünk a kérdésről.

Link másolása

hirdetés

A napi folyadékbevitel minden életkorban kardinális kérdés, ahogy a felnőtteknél, úgy a gyerekeknél is komoly problémát okoz, ha nem jut elegendő folyadék a szervezetükbe. De mitől függ a napi mennyiség? Mi mindent befolyásolhat, ha nem iszunk elég vizet? Mit és mennyit igyon a gyerek? Pangl-Szarka Dorottya dietetikust kérdeztük a témában, aki szakértőként vett részt a Mizse Ásványvíz legfrissebb kutatásában.

- Mennyi vízre van szükségünk naponta? Mitől függ ez a mennyiség?

- Ahogy tápanyagszükségletünk, úgy folyadékigényünk is számos tényezőtől függ (nem, életkor, testtömeg, egészségi állapot, időjárás, fizikai aktivitás).

Általánosságban azonban elmondhatjuk, hogy egy felnőtt nő szükséglete legalább 2 liter, egy férfinak pedig közel 2,5 liter vízre van szüksége.

A gyermekeknek arányaiban nézve (testtömeg kilogrammonként) több folyadékra van szükségük, mint a felnőtteknek, és érzékenyebbek is a folyadékhiányra. Egy 4-7 éves gyermeknek átlagosan 1,6 literre, a 7-10 éves korosztálynak 1,8 literre, 10-13 év között 2,2 literre, 13-15 éves korban pedig 2,5 liter vízre van szüksége a szervezetnek ahhoz, hogy optimálisan működjön.

- Ha megkérdezünk bárkit, elég vizet iszik-e egy nap, könnyen válaszolja azt, hogy igen – van-e adat arról, hogy mi ehhez képest a valóság? Vannak-e korosztályok, amelyeknél különösen oda kellene figyelni a vízfogyasztásra?

hirdetés

- A Mizse Ásványvíz nemrég készített egy felmérést, amelyben ezt a kérdést is vizsgálták. A kutatásában résztvevők 54%-a folyamatosan odafigyel a bevitt folyadék mennyiségére. A válaszadók 44%-a gondolja azt, hogy legalább 2 litert kellene innia napközben, 12%-uk szerint elég lenne 1.5 litert, ez jól mutatja, hogy nem vagyunk teljesen tisztában azzal, hogy mennyi a megfelelő mennyiség.

A gyerekek nem ismerik fel a szomjúság jeleit, főleg a viselkedésükben vehetők észre a folyadékhiány jelei, például kevésbé tudnak koncentrálni, ingerültek, feszültek lesznek. A sápadtság is utalhat ugyanerre, így náluk különösképpen érdemes erre odafigyelni.

A kutatásban feltettük azt a kérdést is, hogy tudják-e, mennyi az ajánlott napi folyadékbevitel mennyisége a 4-7 éves gyermeknek, amely biztosítja a szervezet kiegyensúlyozott működését. A helyes válasz: 1,6 liter. A válaszolók egyharmada (29%) adott erre a kérdésre helyes választ, a legtöbben (36%) az 1 litert jelölték, sőt 5% 0,5 literre tippelte ezt az értéket.

A nők nagyobb vízfogyasztók, mint a férfiak

„A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar felnőttek 6 százaléka egyáltalán nem fogyaszt vizet, csaknem ötöde viszont egyáltalán nem iszik mást. Az első kategóriában a férfiak vannak enyhe, a másodikban pedig a nők erős túlsúlyban. A szülők csaknem fele úgy számol, hogy gyermeke napi 1-2 liter folyadékot iszik, ami különösen intenzív testmozgásnál kevés, ráadásul a fiatalok a víz mellett jellemzően teával, kávéval, szénsavas (energia)itallal és szénsavmentes üdítőkkel oltják a szomjukat. Ezt követik a tejtermékek és a szeszes italok. Ezeken az arányokon már gyermekkorban érdemes változtatni, ami viszont a felnőttek felelőssége” – mondja Balog Zoltán, a Magyarvíz Kft. kereskedelmi igazgatója.

- Milyen tünetei vannak a dehidratáltságnak? Mi mindent befolyásolhat, ha nem fogyasztunk elég vizet?

- A folyadékhiány tünete lehet a már említett sápadtság (főleg gyermekeknél), ami a rosszabb oxigénellátottságnak és az alacsonyabb vörösvértest-áramlásnak tudható be, ugyanis a víz segíti az oxigén szállítását. A nem megfelelő folyadékbevitel negatív irányba tolhatja el a bélflóra összetételét, így közvetetten gyengítheti az immunrendszert. Szerepet játszhat a boldogsághormonok (szerotonin és dopamin) előállításában, ezért a dehidratált állapot összefüggésbe hozható a rossz kedvvel. Az állapot átmeneti, folyadékfogyasztás hatására javul a kedélyállapot.

A folyadékhiány hatással lehet a gyermekek tanulási képességére, hatékonyságára. Dehidratált állapotban lassul az olvasási és számolási sebesség. Kutatások szerint folyadékhiányos állapotban nagyobb a hibázási lehetőség például tesztek, vizsgák során.

A fejfájás hátterében szintén állhat folyadékhiány. A száraz, berepedezett ajkak, a hűvös bőr is utalhat rá, hogy nem fogyasztunk kellő mennyiségű folyadékot.

- Vannak-e speciális időszakok (akár napszak, akár évszak, akár élethelyzet), amikor különösen oda kell figyelnünk a hidratáltságra?

- Az őszi, téli időszakban végzett aktív testmozgás, sporttevékenység (például túrázás, korcsolyázás, síelés) során akár 300 ml-rel is megnőhet a napi folyadékigény. A megfelelő folyadékfogyasztás nátha, orrdugulás esetén kiemelten fontos, mert segít hígítani a nyákot, annak szervezetből történő távozását.

Fogyókúra alatt növelni kell a vízfogyasztás mennyiségét, ugyanis dehidratált állapotban gyakran nő a cukor- és egyéb szénhidrát-tartalmú ételek iránti sóvárgás, ami felesleges nassolást, közvetetten plusz kilókat eredményezhet. Továbbá a megfelelő folyadékbevitel azáltal is segíthet a testtömeg-csökkentésben, hogy kimossa a felesleges sókat, salakanyagokat a sejtek, szervek, szövetek közül.

Gyermek- és időskorban kiemelt figyelmet kell szentelni az elegendő vízivásra, mert mindkettő veszélyeztetett korosztály kiszáradás szempontjából. Várandósság alatt nő a kismama folyadékigénye, hogy a szervezet biztosítani tudja a többlet vérmennyiség szállítását, és a magzatvíz termelődését. Sportolás során egyértelműen nő a folyadékigény, de sokan nem tudják, hogy 60 percet nem meghaladó sporttevékenység során elegendő vizet fogyasztani. Efelett már szükség lehet ún. izotóniás italokra is.

 

- Mit lehet azért tenni a szülőknek, hogy a gyerekeik számára természetesebb legyen a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás? Milyen tippek és trükkök léteznek akár felnőttek számára is, hogy ösztönözzük magunkat az elegendő mennyiségű vízfogyasztásra?

- A már említett kutatás kimutatta, hogy a lakosság harmada nem követi a gyereke folyadékbevitelét (ha követi, akkor is csak 18 éves korig – 60%-a lakosságnak) – de a nőkre jobban igaz, hogy követik, iszik-e elég vizet a gyerekük, és a szülők közel egynegyede inkább rábízza a gyermekére, mennyit iszik. Bár felhívják a figyelmüket a vízfogyasztásra, de a szülők 45%-a nem ellenőrzi azt.

Azt javasoljuk, hogy számolják az újratöltött kancsók/poharak/flakonok mennyiségét. Elérhetőek applikációk, melyekkel követni tudják a folyadékbevitel mennyiségét. Ezek a módszerek működhetnek mind felnőtteknél, mind gyerekeknél. Egészen kiskortól kezdve emlékeztessük gyermekünket a vízivásra, játék, tanulás közben is. Alakítsunk ki szokásokat, mintákat, például minden étkezés előtt igyunk legalább egy pohár vizet.

Mindig legyen kéznél víz, a gyermek életkorának és képességeinek megfelelő tárolóban, például tanulópohár, kulacs, palack stb. Meséljünk a gyermek nyelvén a vízivás fontosságáról. Tanítsuk meg a gyermekünket, hogy figyelje a vizeletürítés gyakoriságát, annak színét.

- Ha a mennyiség stimmel, az elég, vagy szempont kell legyen a minőség is? Milyen ásványi tartalommal bíró vizet válasszunk, ha éppen nem csapvizet iszunk?

- A kutatásunkban résztvevő válaszadók 6%-a egyáltalán nem iszik tiszta vizet, és csak 36% nyilatkozta azt, hogy legjelentősebb folyadékforrása a víz. Egy presszó kávéban átlagosan 100 mg koffein van, így ha napi 2 csésze presszót megiszunk, akkor a javasolt napi folyadékbevitelünkön túl 117 ml plusz folyadékot is biztosítani kell a szervezet számára. Ezt a válaszadók 5%-a tudta helyesen, pedig 20% azt válaszolta, hogy jelentős mennyiségű kávéval pótolja a folyadékveszteséget.

Az üdítőitalok hozzáadott cukrot tartalmaznak, ez feleslegesen bevitt kalóriákat eredményez, hízáshoz vezethet.

Nagyon fontos a minőség. Általános folyadékpótlásra tökéletes a csapvíz, ásványvízből pedig érdemes az alacsonyabb ásványianyag-tartalmút (max. 500 mg/liter) választani, de hozzá kell tenni, hogy egészséges ember számára korlátozás nélkül fogyaszthatók az 1000-1500 mg/liter ásványianyag-tartalmú vizek is.

A magas vérnyomásban szenvedő betegek kiemelten figyeljenek rá, hogy alacsony nátriumtartalmú (max. 20 mg/liter) ásványvizet fogyasszanak.

- Aki testsúly-problémával küzd, az gyakran tévesen azt érzi, ha sok vizet fogyaszt, csak többet mutat a mérleg. Miért nagyon káros visszafogni a vízfogyasztást annak, aki épp fogyókúrázik?

Dehidratált állapotban jobban kívánjuk az édes, magas szénhidrát-tartalmú ételeket, ez testsúlycsökkentés esetén nem éppen előnyös. A folyadék segít kimosni a salakanyagokat a szervezetből, gyorsítja a béltartalom továbbhaladását, tehát a megfelelő folyadékbevitel hozzájárul az emésztéshez, és elkerülhetők az emésztési panaszok, a puffadás. Ráadásul a szomjúságot sok esetben összekeverjük az éhséggel, tehát ha éppen nincsen étkezési idő, először igyunk meg egy pohár vizet, hogy lássuk, valóban éhségről van-e szó

 

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés

Hogyan lehet felépülni a kiégésből – egyáltalán mi is ez?

A legjobb elkerülni, de ha már úgy érezzük, lehet, hogy benne vagyunk, nem árt, ha fel is tudjuk ismerni. Utána kezdődhet a kikecmergés. Nem egyszerű.

Link másolása

hirdetés

Minden embernek más és más tapasztalatai vannak a kiégéssel kapcsolatban, így egyénenként változó a gyógyulás felé vezető út is.

A kiégés három fő jele a krónikus kimerültség, a cinizmus és a hatékonyság hiánya. Nagyobb valószínűséggel történik, ha túl magas a munkaigény, de túl kevés a munkaerőforrás. Ahhoz, újra értelmesnek érezzük munkánkat, fontos, hogy kapcsolódjunk vagy újra kapcsolódjunk azokhoz az értékekhez, melyek munkánk fontosságát jelentik.

Néhány évvel ezelőtt, egy előadásom után egy fiatalember odajött hozzám, és anélkül, hogy bemutatkozott volna, azt mondta: „Ha valami nem változik számomra a következő hat hónapban a munkahelyen, szívrohamom lesz. Tud nekem segíteni?"

– írja a Psychology Today című lapban Paula Davis pszichológus.

A kiégést legjobb, ha inkább megelőzzük, ez a legjobb kezelés, ezért is olyan sok a könyv és cikk, amely erre a témára összpontosít. Mégis, a „Hogyan épüljek fel a kiégésből?" az egyik leggyakoribb kérdés, amelyet feltesznek, és Davis úgy találja, hogy erre a legnehezebb válaszolni. Miért? Mert minden ember tapasztalata a kiégéssel egyedi, és a felépülésük is az lesz.

hirdetés
Mérd fel a helyzeted

Ez egy fontos kiindulási pont, mert a kiégés egy spektrumon létezik, sok fokozata és típusa van, és az emberek különbözőképpen tapasztalják. A kiégés három nagy jele a krónikus kimerültség, a cinizmus (mindenki bosszant és zavar téged) és a hatékonyság hiánya (a munkától való elszakadás és a "kit érdekel" mentalitás). A kiégés nem egyenlő a mindennapi stresszel, és nem kizárólag kimerültség vagy túlterhelés. Mind a három fenti összetevő kell hozzá. Ahhoz, hogy elkezdje felismerni, gondolkodjon el az elmúlt hónapról, és tegye fel magának a következő kérdéseket (egytől ötig terjedő skálán; ahol az egyes a legalacsonyabb és az ötös a legmagasabb pontszám):

  • Mennyire éreztem magam túlterheltnek/kimerültnek?
  • Mennyire éreztem magam kritikusnak/cinikusnak?
  • Mennyire éreztem magam produktívnak?
  • Mennyire szórakoztam?

Az utolsó kérdés az, hogy mennyire elkötelezettnek érezted a munkát, tapasztaltál-e pozitív érzelmeket a munkádhoz kapcsolódóan.

Ismerd meg a kiégés forrását!

A kiégés nagyobb valószínűséggel fordul elő, ha valakinek túl sok munkaigénye és túl kevés munkahely-erőforrása van. A munkaigény a munkájának olyan aspektusa, amely következetes erőfeszítést és energiát igényel, mint például az e-mailek megválaszolása minden órában, az üléseken való részvétel és az ügyfelek igényei.

Készíts listát az összes munkaköri igényedről és erőforrásaidról. Vannak-e olyan feladatok, melyekkel másokat megbízhatsz, vagy más módon tehermentesíteni tudod magadat? A legtöbb időd a munkahelyeden töltöd olyan feladatokkal és tevékenységekkel, amelyek túlzottan időigényesek? Milyen erőforrások hiányoznak, vagy milyen erőforrásokra lenne még szükséged?

Íme néhány más módja annak, hogy gondolkodjunk az erőforrásokról:

  • Vannak-e olyan aspektusai a munkádnak, amelyek következetesen ismétlődőek, amelyeket egy írásos folyamatba, utasításkészletbe, sablonba vagy folyamatdiagramba lehet kódolni?
  • Kik azok az emberek, akikhez támogatásért fordulhatsz?
  • Mik az erősségeid, és hogyan tudod kihasználni őket?
  • Mi ad reményt?
Ráismersz magadra az alábbi mondatokban?
  • Ha nem tudok valamit tökéletesen csinálni, akkor egyáltalán nem kéne megtennem.
  • Mindig nekem kell irányítani, különben a dolgok rosszul sülnek el.
  • A segítségkérés a gyengeség jele (ezt egyedül is kitalálhatom).
  • Nem tudok nemet mondani, különben (...)
  • Nagyon magas elvárásaim vannak a sikerrel kapcsolatban, állandóan összehasonlítom magam más emberekkel, akik megfelelnek ennek.
  • Elfoglaltnak kell maradnom, mert ez azt jelenti, hogy méltó vagyok vagy fontos vagyok; Az elfoglaltság azt jelenti, becsülettel teszem a dolgom.
Beszélj róla!

Ez lehet a legnehezebb, de legfontosabb lépés. „Túl sokáig vártam, hogy beszéljek a főnökömmel a saját kiégésemről. Nem mondtam semmit, amíg pánikrohamaim és más egészségügyi problémáim nem voltak, és még akkor sem nyíltam meg.”

A legfontosabb dolog, amit itt tehetsz, hogy felkészülsz a beszélgetésre, és a lehető legtárgyilagosabb és legnyíltabb leszel. Ez megkönnyíti majd, hogy segítsenek neked. Csak állandó kapcsolatban kell lenni a főnököddel, kommunikálni arról, hogyan érzed magad. Hosszabb időre van esetleg szükséged? Van-e a cégednél ilyen lehetőség? Azt szeretnéd, hogy áthelyezzenek egy másik csapathoz vagy részleghez a vállalaton belül? Szükséged van a munkavállalói támogatási program erőforrásaira?

A kiégés legjobb gyógymódja a megelőzés, és nagyrészt a vezetőkön és a szervezeteken múlik, hogy tudatosan megfelelő típusú munkahelyi környezetet hozzanak létre, ami kevésbé idézi elő a kiégéses szituációkat.

„A fiatalember, akivel beszéltem, rájött, kizárt, hogy a jelenlegi csapatában tovább tudjon dolgozni, így végül kérte az áthelyezését. Mindig fontos lesz azonban, hogy az emberek felismerjék a kiégéssel kapcsolatos tényezőket, szembenézzenek a saját egyedi problémáikkal, megértsék annak okait. A fenti tényezők némelyikének átgondolásával sikeresek lehetünk ebben” – állítja Paula Davis.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: