ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Orbán Ráhel: „Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk”

Megnyílt Orbán Ráhel bababoltja, az ODU Store. Az üzlet tulajdonosa és megálmodója elmondta, honnan indult a bolt ötlete, miért fontos számára a fenntarthatóság, és miért szeretne menedék is lenni az ODU az anyák számára. A HYPEANDHYPER interjúja.
Forrás: HYPE&HYPER - szmo.hu
2022. május 17.



A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

A mai napon megnyitja kapuit a Hegyvidék Bevásárlóközpontban az a hazai berkekben eddig példa nélküli bababolt, ami a vásárlás lehetősége mellett közösségi térként is szolgál majd, ahol egy egymást segítő és támogató szülői közösség jöhet létre. A leginkább „concept store”-ként jellemezhető üzlet tulajdonosát és megálmodóját, Orbán Ráhelt kérdeztük. Interjúnk.

– Organikus, Dekoratív, Egyedi. A szavak angol megfelelőjéből áll össze az ODU Store neve, ami egyúttal már önmagában is igazi kuckóhangulatot teremt. De mi is pontosan a bolt célja, missziója? Honnan indult az ötlet, és mi inspirált a megalkotás során?

– Nagyjából hat és fél évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy egyszer szeretnék nyitni egy bababoltot. Akkoriban voltam ugyanis várandós az első gyermekemmel, Alízzal. Huszonhét évesen, azt hiszem, eléggé tudatos kismama voltam, a korosztályom átlagos képviselője. Az én generációmra talán egy kicsit jellemzőbb, hogy a digitalizációnak köszönhetően mindennek utána néz, mindenre rákeres az interneten egy-egy döntés előtt. Az első gyermek születésekor óriásinak tűntek azok a kérdések, hogy milyen babakocsit, vagy milyen bababútort vegyünk. Nagy a nyomás abban a tekintetben, hogy szeretnénk a lehető legjobb döntést meghozni, hiszen a nulláról kell berendezkedni az új jövevény érkezésére, ami első körben sok kiadással jár. Én is keresgélni kezdtem, de azt vettem észre, hogy hosszas kutatómunkát igényel, hogy végül a legmegfelelőbb terméket találjuk meg. Tisztában vagyok vele, hogy ilyenkor az anyukák nem igazán kapnak segítséget, hiszen korábban még nem volt szükség például gyerekülésre és nem is állt ekkora választék a mi szüleink rendelkezésére.

Ekkor találtunk rá például egy olyan babakocsira, amit kicsire össze lehet csukni, így könnyen elfér bárhol, ez pedig meg tudja könnyíteni a szülők életét egy-egy kirándulás vagy utazás során.

Egyre gyarapodott a listám ezekről a szükséges és egyben praktikus dolgokról, egyfajta babakelengye-lista lett belőle, mely járt barátnőről barátnőre és folyamatosan bővült. Így a második és harmadik gyermekem születésénél egyre kevesebb dolgot kellett vennem. Persze ez azzal jár, hogy Berci fiam szegény néha rózsaszín sportcipőben jár (nevet). Ugyanakkor büszke voltam arra, hogy akár 3-4 gyerek is hordta ugyanazokat a ruhákat.

– Ez a hozzáállás is jól tükrözi, hogy számotokra fontos a környezettudatosság, a fenntarthatóság, ahogy arról a honlapotokon is olvashatunk. Miben nyilvánul ez meg pontosan, és miért gondoljátok úgy, hogy egy bababolt esetében fontos erre odafigyelni?

– A fenntarthatóság egy olyan szempont, amit manapság nem lehet figyelmen kívül hagyni. Védeni kell a környezetet, hiszen ez az egy bolygónk van, a gyermekeink is itt élnek. Ugyanakkor nem szeretnék képmutató sem lenni, nem minden termékünk készül száz százalékig fenntartható alapanyagokból. A fenntartható szemléletre igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni, azáltal, hogy hosszú távon is tartós termékeket kínálunk, amiket akár több gyermek is használhat, viselhet, vagy amelyek beilleszthetők egy családi házba, és nem lomként jelennek meg, hanem hozzájárulnak az otthon harmóniájához.

Mindig is tudtam, hogy több gyereket szeretnék. Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk. Ezeknek a dolgoknak számomra értéke van. Nem csak fenntarthatósági, hanem érzelmi okok miatt is lényeges volt, hogy minden gyermekemet ugyanabba a kiságyba fektessem le és ne kelljen egy ruhát három mosás után kidobni, hiszen emlékek fűződnek azokhoz a ruhadarabokhoz.

Nem szerettem volna fölösleges dolgokat venni, nem tartom célravezetőnek a „fast fashion”-felfogást. Érdekes, hogy az ember egy boltot nyit, és mégis valahogy arra próbálja ösztönözni az embereket, hogy ne vegyenek annyi mindent. Ez egy furcsa paradoxon, de valahol erről van szó. Elég a kevesebb, ha az jó.

– Hogyan tudnád jellemezni a kínálatban található játékokat? Milyen jellegű termékek találhatóak meg az ODU Store-ban?

– Először is szeretném hangsúlyozni, hogy a webshopon és a boltban található kínálat nem fedi egymást. A boltunkban jóval szélesebb kínálattal találkozhatnak a vevők, hiszen nekünk nem csak az értékesítés számít, szeretnénk egy közösségi teret kialakítani, amihez fontos a személyes találkozás, kapcsolat.

A fejlesztő eszközökre is nagy hangsúlyt fektettünk a termékek kiválasztásánál, például Montessori módszer alapján készült játékokat, könyveket is vásárolhatnak nálunk.

A termékek között megtalálhatók bababútorok, babakocsik, egyéb szállítási eszközök, de gyerekruhák, mesekönyvek, játékok, készségfejlesztő eszközök, gyerekbiciklik is, a teljesség igénye nélkül. Kiemelt szempont ugyanakkor az is, hogy a kismamák különleges figyelmet kapjanak az ODU világában, ezért külön nekik szóló termékek, ápoló olajok vagy például relaxációs habfürdő, tea is található a polcokon.

– Van esetleg személyes kedvenced a játékok között?

– Nehéz lenne egy dolgot kiemelni, hiszen minden terméket személyesen én válogattam, így nagyon sok közel áll hozzám. Például van egy különleges kozmetikai termékcsalád, akiknél létezik egy olyan filctoll, ami teljesen természetes, fenntartható módon készült, vízzel lemosható, így a gyerkőc szabadon firkálhatja össze magát, rajzolhat a kezére. Nem kell aggódnunk a véletlenül rossz kezekbe került alkoholos filc miatt. Aztán ott van még a pocakcsengettyűnek is nevezett nyaklánc, amit régóta viselnek kismamák, de mi egy újragondolt, dizájnosabb verziójára bukkantunk. Az ékszer lényege, hogy a harang lágy hangját hallva megnyugtatja a magzatot, és ezt a hangot a szülés után is felismeri a baba. Nagyon hasznos az az esőruha is, amit viselve az esőben is ki lehet mozdulni a friss levegőre. Igyekeztünk szórakoztató, de egyben dekoratív és fejlesztő termékeket találni.

– Háromgyermekes családanyaként te magad is bizonyára átéled, milyen nehéz létrehozni az egyensúlyt a háztartás vezetése, a gyermeknevelés és adott esetben még egy munkahely között is. Az időhiány, az addig ismeretlen, új élethelyzet, tanácstalanság mind nehezítő tényezők. Hogyan tud ebben segíteni a fiatal szülőknek az ODU Store?

– Kihívásokkal teli volt Spanyolországból intézni a bolt elindításához szükséges folyamatokat, de az online világnak köszönhetően ma már ez is kivitelezhető volt. A BDPST Konceptben hotelek és éttermek narratívájának, koncepciójának, márkastratégiának megalkotásával foglalkozunk. Az ODU egy kicsit a két tevékenységem találkozása, hiszen az anyaságban és a közgazdaságban szerzett tapasztalataimat ötvözöm a vendéglátással.

Ahogy azt a neve is jelzi, az ODU menedék is szeretne lenni. Azt látom, hogy mindenki beskatulyázza az édesanyákat – dolgozó anyák, otthon ülő anyák, stb. –, én azonban nem szeretem ezeket a jelzőket. Ők ugyanis sokkal inkább főállású anyukák, és mindent csinálnak, csak nem otthon ülnek. Szóval ez óriási nyomás, mi pedig egy olyan helyet szerettünk volna létrehozni, ahol ilyesmitől nem kell tartani.

Ide előítéletek nélkül várunk mindenkit, hogy egy olyan közösség alakulhasson ki, ahol egymásnak adnak tanácsot, átsegítik egymást ezen a csodaszép, de egyben kihívásokkal teli időszakon. Ennek a szükségességére pedig a Covid csak még jobban rávilágított. Sok anyukát láttam, akik a járványidőszakban egyedül maradtak a kérdéseikkel, hiszen nem volt olyan hely, ahol találkozhattak volna olyanokkal, akik hasonló cipőben jártak.

Idekapcsolódik az is, amit már említettem: segíteni szeretnénk, hogy a szülők jobban be tudják illeszteni gyermeküket a saját világukba. Annyiszor láttam, az apukákat próbálják bepakolni a harminc fokban a nehéz babakocsit a csomagtartóba, ami sehogy sem akar beférni. Vagy a szanaszét hagyott játékokat, amire minden pillanatban rálép valaki és sehogy sem illeszkednek a lakásba. Azt szeretném, ha az ODU egy olyan hely lehetne, ami segít abban, hogy a gyermekvállalás az örömről szóljon és kevésbé a nehézségekről.

– Egy interaktív játszósarok, szoptatósarok és egy kávézó is van a boltban. Ezáltal valóban a „concept store” elnevezés illik leginkább rá, hiszen sokkal több ez egy egyszerű boltnál. Mit gondolsz, ez a szemlélet mennyire hat újdonságként a magyar vásárlókra, mennyire lesznek fogékonyak arra, hogy a babajátékok vásárlását már ne egy egyszerű bevásárlásként fogják fel, hanem egy olyan délutánként, amikor találkoznak a környékbeli szülőkkel, és kicsit kikapcsolódhatnak?

– Szerintem abszolút fogékonyak lesznek erre Azt szeretném, ha az ODU-ba nem csak azért térne be valaki, hogy vásároljon. Ide akkor is be lehet jönni, ha valaki szívesen nézeget például babaholmikat. Kismamaként én is nagyon szerettem a bababoltok kirakatait nézegetni, számomra ez kikapcsolódás volt. Akkor is szívesen látunk mindenkit, ha csak meginna egy finom kávét és megállna egy pillanatra.

– Kiket szólít meg szerinted elsősorban az ODU Store, kik alkotják a bolt célközönségét?

– Ahogy említettem: ez a bolt tényleg mindenkinek szól. Minden anyukának és apukának kedvezni szerettem volna, hiszen nagyon sokféle család létezik, így figyelembe vettük a különbözőségeket a stratégia kialakításakor.

A helyválasztás elsősorban annak köszönhető, hogy én is a 12. kerületben nőttem fel, ide kötődik a gyerekkorom, de jelenleg is itt lakom. A gyerekek ide járnak majd szeptembertől iskolába, óvodába.

Kutatásokat végeztünk, számos kiállítást megnéztem, rengeteg beszállítóval egyeztettem, sok szempontot megvizsgáltunk a bolt kialakításakor, fő szempont volt a különbözőség kiszolgálása. Várjuk az anyukákat, apukákat, nagyszülőket, leendő szülőket, az ajándékvásárlókat. Mindenkinek nagyon fogok örülni! Konkrét célközönségünk nincs, mindenkit szeretettel várok, a vidékről érkezőket, a Budán élőket, a Pesten élőket, teljes állású anyukákat, dolgozó anyukákat, mindenkinek ugyanannyira fogok örülni.

– Hova tovább? A webshop februárban már elindult, amit a fizikai bolt megnyitása követ most májusban. Mik a jövőbeli tervek?

– A közösségi tér részeként szeretnénk a későbbiekben tematikus eseményeket szervezni, több előadóművésszel is beszéltünk már egy-egy tervezett felolvasóest kapcsán, de számos további ötletünk is van. Hosszú távon szeretnénk létrehozni egy saját márkát, és a BDPST Koncepttel dolgozunk a BOTANIQ brand sport klub stratégiájának megalkotásán, ahol egy ODU Kids Club is helyet kap majd. A fő célunk viszont a jövőben is az marad, hogy segíthessük, támogathassuk a szülőket, hogy a gyermekvállalás első időszaka még szebb legyen.

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Megnéztük, mi történik a textilgyűjtő konténerbe dobott ruhákkal!
Megnéztük, mit jelent a valódi újrahasznosítás: mi történik a ruhákkal, ha nem a kukába, hanem a megfelelő helyre kerülnek. Videón mutatjuk, miért nem mindegy, hová dobod a textilt!


Valószínűleg a te szekrényed mélyén is lapul néhány kinőtt, kifakult, lyukas vagy egyszerűen csak megunt ruhadarab. És ha már tudatos vagy, akkor nem a kukába, hanem egy textilgyűjtő konténerbe dobod ezeket. De vajon mi történik velük ezután? Hova kerül a póló, amit öt éve már csak alváshoz hordtál? Vagy a kabát, amit még mindig sajnálsz, de tudod, hogy már kiszakadt és sosem veszed már fel?

Mi nemcsak feltettük ezeket a kérdéseket, hanem utánajártunk a pontos válaszoknak – testközelből! A székesfehérvári válogatóüzemben, a Textrade Kft.-nél jártunk, ahová a MOHU textilgyűjtő konténereiből származó ruhák kerülnek. A TikTok-videónkban megmutatjuk, mi történik a konténerbe dobott darabokkal – a válogatástól az újrahasznosításig.

VIDEÓ: Nézd meg, hogyan zajlik a válogatás, mi történik a darált anyaggal, és hova kerülnek a legmenőbb vintage ruhák!
@szeretlekmagyarorszag.hu #hirdetés te tudtad, hova kerülnek a ruhagyűjtőből a ruhák???? #mohu #gyűjtőkonténer #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Az első szűrő: ruhaként még használható?

A folyamat azzal kezdődik, hogy megvizsgálják: egyáltalán viselhető-e még az adott darab. Ha igen, akkor kategóriák szerint szétválogatják – nadrág, kabát, gyerekruha, szoknya, blúz, kiegészítők stb. Ezután több körös szortírozás következik, amelyben anyagminőség alapján döntenek a ruhák további sorsáról.

A jobb állapotú darabok európai second hand üzletekben landolnak, a gyengébb minőségűek pedig – lebálázva – afrikai piacokra kerülnek. Van azonban egy különleges szekció is: a „vintage válogató”, ahová a beérkezett ruhák legjobb 1%-a kerül. Ezek a darabok különösen keresettek a menő second hand butikokban, és nem ritkán újra divatot csinálnak abból, amit más már elfeledett.

Mi lesz a teljesen hordhatatlan ruhákból?

Ha a textil már nem hordható – például szakadt, foltos vagy nagyon elhasználódott –, akkor a darálóba kerül. Innen két út vezethet: az egyik az RDF, vagyis az energetikai hasznosítás. Az így ledarált ruhadarabokat erőművekben elégetik, és energiát nyernek belőlük. A másik lehetőség, hogy ipari célokra használják fel őket: például autók hangszigeteléséhez, töltőanyagként vagy tisztítórongyként. Ez már önmagában is sokkal jobb sors, mint a szeméttelep – de ehhez az kell, hogy te jól dönts: ne a kommunális hulladékba dobd a textilt!

Miért fontos ez az egész?

A ruháink előállítása hatalmas környezeti terheléssel jár: rengeteg víz, energia és szennyezés kapcsolódik egy-egy új pólóhoz vagy nadrághoz. Ha ezeket a darabokat elhasználás után egyszerűen elégetjük vagy elásva tároljuk, azzal mindezt az erőforrást elpazaroljuk – ráadásul

sok műszálas textil lebomlás helyett mikroműanyagként szennyezi a földet és a vizeinket.

Hol találsz textilgyűjtő konténert?

A textilgyűjtő konténerek országszerte megtalálhatók. Jelenleg Magyarországon 3000 textilgyűjtő konténer érhető el, és a cél, hogy 2026 végére ez a szám elérje a 6000-et. Tavaly már 1200 új gyűjtőt helyezett ki a MOHU, és a tervek szerint minden 2000 főnél nagyobb településen elérhető lesz ilyen konténer, amennyiben a telepítési feltételek biztosítottak.

Az első ilyen konténerek már megtalálhatók hulladékudvarokban, kiskereskedelmi egységeknél és településeken, de a hálózat folyamatosan bővül. Ha szeretnéd megtudni, hol van a hozzád legközelebbi gyűjtőpont, keresd fel a MOHU térképes keresőjét.

A konténerek telepítésére önkormányzatok és kiskereskedelmi egységek online jelentkezhetnek a MOHU Gyűjtőkonténer igénybejelentő oldalán. Ha egy vállalkozás vagy település szerződést köt, a telepítés ingyenes, és a MOHU alvállalkozója rendszeresen üríti a konténereket.

És mit tehetsz te?

A legegyszerűbb dolog: ha megválsz egy ruhától, ne az otthoni szemetesbe dobd! Vidd el egy MOHU-s textilgyűjtő konténerhez. Ezekből már több mint 2800 van országszerte, és folyamatosan bővül a hálózat. A legközelebbi konténert könnyen megtalálod a MOHU térképes keresőjében. Ezzel egy apró, de nagyon is számító lépést teszel a fenntarthatóság felé. Minden egyes bedobott ruhadarab esélyt kap az újrahasználatra vagy újrahasznosításra – és közben te is teszel valamit a környezetért!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Húsvéti bevásárlás: teszteltük, hogy alakulnak az árak, és megnéztük, hogyan kerül a csokinyuszi a boltokba
Húsvét közeledtével kíváncsiak voltunk, hogyan készülnek fel az áruházak az ünnepi rohamra és teszteltük, mennyibe kerül vajon egy húsvéti bevásárlás. Videónkból kiderül, mennyit sikerült spórolni a kasszánál, de kulisszatitkokat is mutatunk: utánajártunk, hogyan kerül a csokinyuszi a Tesco polcaira.


Ahogy közeledik a húsvét, egyre többen indulnak útnak, hogy beszerezzék az ünnepi asztalhoz szükséges finomságokat – a sonkától kezdve a tojásig, a kalácstól a csokoládé nyuszikig. Idén mi is bevásárlókosarat ragadtunk, és ellátogattunk a Tesco budaörsi áruházába, hogy megnézzük, milyen árakkal és kínálattal számolhatnak a vásárlók húsvét előtt.

Vajon idén mennyire kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha a klasszikus húsvéti finomságokkal szeretnénk feltölteni a kosarunkat?

A vásárlás során azonnal szembetűnt, hogy nem mindegy, hogyan válogatunk! A Tesco Clubcarddal ugyanis nemcsak a kosarunkat tölthetjük meg ínycsiklandó termékekkel, de jócskán spórolhatunk is. Egy-egy terméknél akár több száz forintot is, így érdemes beszerezni a digitális kártyát azoknak is, akik eddig nem használták. Az akciók a húsvéti szezonban különösen előnyösek, hiszen az ilyenkor jellemző nagybevásárlások során összeadódik a megtakarítás.

Nagybevásárlás olcsóbban

Szalámi, tészta, kukoricakonzerv, liszt, öblítő, mosogatószer, kutyaeledel. Tipikus bevásárlólista, ráadásul tipikusan 2-3 helyre is elmegyünk, hogy mindezt beszerezzük. A Tescónál viszont mindezt egy helyen, és még olcsóbban megvehetjük, mint tavaly ilyenkor. Az áruházlánc ugyanis áprilistól 260 olyan termék árát is csökkentette a tavalyinál alacsonyabb szintre, ami nagyobb bevásárláskor kerül a kosarakba. Legyen szó akár húsvéti készülődésről, nagytakarításról vagy a hűtőszekrény feltöltéséről, a Tesco Árgarancia programjában és kedvező Clubcard-árain mindent megtalálsz, amire szükséged van.

A húsvéti roham idején a polcok gyorsan ürülnek, a termékek pótlása azonban zökkenőmentesen zajlik – köszönhetően a Tesco hatalmas logisztikai hálózatának. Hogy megtudjuk, hogyan jutnak el időben a húsvéti termékek az áruházakba, ellátogattunk a Tesco logisztikai központjába is. Megnéztük, hogyan működik Szigetszentmiklóson, ahonnan az ünnepi kínálat java is útnak indul.

A húsvéti bevásárlásról és a logisztikai központban tett látogatásról készült videónkat nézd meg itt - a végén pedig az is kiderül, mennyit sikerült spórolnunk:

Belestünk a kulisszák mögé, és Melhardt Norbert raktárvezető vezetésével megnéztük azt az elképesztő,

100 ezer négyzetméteres komplexumot, amely nemcsak méreteiben és technológiai megoldásaiban lenyűgöző, hanem arra is képes, hogy 24 órán belül kiszolgáljon 198 Tesco áruházat országszerte.

Itt láthattuk, hogy milyen összehangolt munkára van szükség ahhoz, hogy az ország több száz üzletébe eljussanak az ünnepi áruk. A raktárakban már hetekkel az ünnep előtt megkezdődik a húsvéti áruk fogadása, rendszerezése, majd szétosztása. A precízen működő logisztikai rendszernek köszönhetően a polcokon mindig friss és megfelelő mennyiségű áru várja a vásárlókat – még az utolsó pillanatban is.

Miért kellett ez az új központ?

A válasz egyszerű: hatékonyság és fenntarthatóság. A korábbi herceghalmi és gyáli raktárakat egy központba vonták össze, hogy kevesebb megtett kilométerrel, kisebb környezeti terheléssel és gyorsabb kiszállítással működjön a Tesco logisztikája. A számok önmagukért beszélnek: az éves szén-dioxid-kibocsátás várhatóan 830 tonnával csökken, és a megújuló energiát több mint 8600 napelem biztosítja.

Mi van a színfalak mögött?

Március óta teljes kapacitással pörög a központ, ahol minden terméktípus külön zónát kapott: a hűtést nem igénylő szárazáru, a zöldség-gyümölcs, a tejtermékek, húsok és halak mind saját részlegben „laknak”, különböző hőmérsékletű csarnokokban.

Külső szemlélőként a legdurvább talán az 1 fokos hűtőcsarnok, ahol zsilipes dokkolórendszer akadályozza meg a hőveszteséget, és ahol egy kamion rakodása pont úgy történik, mint egy svájci óramű működése.

A logisztika teljes mértékben digitális: a termékek útja a beérkezéstől a kiszállításig nyomon követhető, a kollégák pedig PDA-val és vonalkódokkal dolgoznak. A csarnokban 32 ezer raklapnyi, azaz körülbelül 2,5 millió karton termék tárolható, és minden úgy van kialakítva, hogy még a targoncák is menetrendszerűen működjenek.

És hogy néz ki egy nap itt?

Az üzemben közel 900 munkatárs dolgozik folyamatos műszakokban, a pihenőidőben pedig masszázsfotelek, csocsóasztalok és meleg étel is várja őket. A biztonságról több száz kamera, mozgásérzékelő és tűzvédelmi rendszer gondoskodik – egészen elképesztő, milyen komplexitással működik ez az egész.

A telephely saját járműjavítóval, kamionmosóval és üzemanyagtöltő állomással is fel van szerelve. Ráadásul egy elektromos vontató is segíti a munkát, ami újabb lépés a környezetbarát működés felé.

És mi köze mindennek a húsvéthoz?

Nos, a Tesco üzletekbe március végétől már innen érkeznek a húsvéti termékek: több száz tonna sonka, több mint húszféle, magyar forrásból származó tojás (heti akár 2 millió darab!), friss zöldségek, kalács, torma, no meg persze a csokinyuszik és -tojások is itt indulnak útnak, hogy az ünnepi asztalra kerüljenek.

Mi pedig a látogatás során megtapasztaltuk: ez a központ nemcsak logisztikai bravúr, hanem egy aprólékosan megtervezett, jövőbiztos rendszer, ami mögött ott áll a technológia, az ember és a környezettudatos szemlélet – na meg az a csapat, amelynek köszönhetően a húsvéti reggeli (és minden más bevásárlás) tényleg gond nélkül az asztalodra kerülhet.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tojás, sonka, kalács – húsvéti klasszikusok, de vajon miért pont ezek kerülnek az ünnepi asztalra?
A húsvéti ételek nemcsak finomak, hanem szimbólumokkal is tele vannak – minden falat egy régi történetet idéz. Most nemcsak az ízek mögötti hagyományokat fejtjük meg, hanem azt is megmutatjuk, hogyan készülhetsz fel az ünnepekre egyszerűen és stresszmentesen.


A húsvéti ünnepekhez mindannyiunknak fűződik egy-egy különleges emléke: a sonkafőzés illata, ami belengi a konyhát hajnalban, a nagyi kalácsának melege, ahogy még gőzölög a terítőn, a piros tojások a hímzett abroszon, vagy az újhagyma csípős frissessége, amitől összefut a nyál a szánkban. A húsvéti asztal nem csak étel – emlék, hagyomány, meghitt pillanatok sorozata, amit generációk adnak tovább egymásnak.

De vajon miért pont ezek a fogások kerülnek évről évre a húsvéti asztalra?

Ebben a cikkben nemcsak arra adunk választ, hogy miért váltak ezek az ételek az ünnep elengedhetetlen részeivé, hanem azt is megmutatjuk, hogyan szerezheted be őket egyszerűen – például a Lidl kínálatából. Mert a húsvét akkor a legszebb, ha nem az előkészületek stresszéről, hanem a közösen megélt pillanatokról szól.

Sonka – a bőség és a böjt vége

A sonka nemcsak ízében karakteres, hanem szimbolikájában is. Jelképe annak, hogy véget ért a nagyböjt: jöhet a hús, a lakoma, a jókedv! Régen hetekig érlelgették a füstölt húst a kamrában, hogy húsvétra pont jó legyen – ma viszont már gyorsabb (és ugyanolyan finom) verziók közül is válogathatsz.

Tipp: A Lidl-ben idén tizenhétféle sonka közül választhatsz – van klasszikus kötözött lapocka, és van „békebeli” változat is, ha a hagyományokat követnéd. A kínálatban sertésből és pulykából készült sonkák is helyet kaptak, így mindenki megtalálhatja a kedvencét. Legyen szó füstölt-főtt vagy hagyományos eljárással készült finomságról, a húsvéti asztal garantáltan teljes lesz – a Pikok füstölt-főtt kötözött lapocka pedig továbbra is a legnépszerűbb választás. Ha pedig valami különlegesre vágynál, próbáld ki az idei újdonságot a Pikok Pure füstölt tarját!

Kalács – az otthonosság és megosztás jelképe

A fonott kalács a vendégszeretet és a közösség szimbóluma: osztható, közös, puha és édes. Régen kézzel, otthon készítették, ma viszont már a pékségekben is találni olyan változatokat, amelyek ízben és illatban is felidézik a gyerekkort.

Tipp: A Lidl idén hétféle kaláccsal vár, és van benne minden, mi szem-szájnak ingere! Kóstolhatod a klasszikus, 400 g-os vajas fonott kalácsot, de ott van a vaníliás-kakaós újdonság is, sőt, a kör alakú vajas-mézes változat is, hogy a hagyományos ízek mellett egy kis frissességet is csempésszen az asztalra. Az állandó kínálat mellett elérhető a sós kalács, a tormás és a Dia-Wellness tönköly kalács is – így a különlegesebb étrendet követők sem maradnak finomság nélkül. És ha valami igazán ünnepi desszertre vágysz, ne hagyd ki a bejgliket sem: a klasszikus diós, mákos és gesztenyés mellett húsvétkor visszatér a karácsonyi siker, a pisztáciás tekercs is!

Tojás – az élet, újjászületés, tisztulás szimbóluma

A tojás már a kereszténység előtt is az élet, a tisztulás és az újrakezdés jelképe volt – nem véletlen, hogy még ma is ott van minden húsvéti asztalon - legyen főtt, töltött, díszített vagy épp csokoládéból készült. A gyerekek kedvencei a kertbe „eldugott” csokitojások és nyuszik – ilyenkor tényleg életre kel a húsvéti mesevilág.

Tipp: A Lidl húsvéti édességkínálata maga a csokimennyország: közel 90-féle tojás és nyuszi közül válogathatsz – a jól ismert Favorina finomságoktól egészen az ikonikus Lindt nyuszikig. Akár a klasszikusokat szereted, akár valami különlegesebbre vadászol, itt biztosan megtalálod a kedvencedet!

Torma – az erő, tisztulás és emlékezés íze

A torma nem csupán ízesítő: régen a keserűséget, a szenvedést szimbolizálta, így vált a húsvéti asztal kötelező elemévé. A csípőssége megtisztítja az ízlelőbimbókat – és kicsit talán a lelket is. Van, aki az igazi erősre esküszik, más az almás vagy tejszínes verziót szereti – de egy biztos: egy falat sonka tormával teljes csak igazán!

Tipp: Tipp: A Lidl-ben többféle torma közül is válogathatsz – a különféle ízesítésű változatok mellett megtalálod a klasszikus reszelt erős tormát is, amely a legnagyobb kedvenc a vásárlók körében. A saját márkás Hazánk Kincsei terméke egytől egyig magyar beszállítóktól érkeznek. A termékek csomagolása a magyar népmesék világát idézi, és nemcsak látványos, de az otthon ízeit is felidézi – pont úgy, ahogy egy jó tormának húsvétkor lennie kell!

Friss zöldségek és gyümölcsök – a tavasz üzenete

A húsvét a tavasz első igazi ünnepe is – nem csoda, hogy ilyenkor az asztalra is friss, zöld, roppanós alapanyagok kerülnek. A fejessaláta, az újhagyma, a retek, a paradicsom vagy épp az első bogyós gyümölcsök nemcsak színpompássá teszik a tálakat, hanem a megújulás, az újjászületés üzenetét is hordozzák.

Tipp: A Lidl üzleteiben minden nap frissül a zöldség- és gyümölcskínálat, amit a frissességfelelősök reggelente alaposan ellenőriznek. Az áruházakban átlagosan 150-féle friss termék érhető el, és külön figyelmet kapnak a szezon kedvencei: a fejessaláta, a retek, az újhagyma, valamint a paradicsom, az uborka, a bogyós gyümölcsök és a citrusfélék is. A Lidl frissesség iránti elkötelezettségét az is mutatja, hogy már ötödik alkalommal nyerte el Az Év Zöldség- és Gyümölcskereskedője díjat – ez nem csak egy cím, hanem garancia arra, hogy amit az asztalra teszel, az valóban friss, szép és finom lesz.

Tervezd meg a húsvétot előre – így lesz igazán nyugodt az ünnep

Már tényleg csak napok kérdése, és itt a Húsvét, de a Lidl-nél már most megtalálod az ünnepi készülődéshez szükséges összes finomságot és kelléket. Nem véletlenül figyelnek ennyire oda erre az időszakra – a karácsony után ez az év második legforgalmasabb időszaka, amikor mindenki megrohamozza az üzleteket.

Ha te nem akarsz az utolsó pillanatban kapkodni, érdemes előre betárazni a húsvéti kedvenceidből. Érdemes figyelni a Lidl Plus kuponkedvezményeket, a szuper árakat, a 2+1 akciókat, az 50%-os kedvezmények a második termékre és XXL kiszereléseket - melyekkel tovább csökkenthetőek a költségek.

Legyen szó Favorina csokinyuszikról, sütési alapanyagokról, dekorációról, vagy épp a klasszikus húsvéti fogásokról – sonka, kalács, torma, friss zöldségek és gyümölcsök – náluk mindent egy helyen be tudsz szerezni. Nem kell boltról boltra rohangálnod, marad időd a lényegre: pihenni, családozni, reggelizni egy jót – vagy csak hátradőlni egy szelet kaláccsal.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kutyás strandkörkép 2025: Ezeken a helyeken hűsölhetsz együtt négylábú kedvenceddel idén nyáron
A nyár a közös élményekről szól – és a kutyádnak sem kell kimaradnia a vízparti mókából.


Egyre többen indulnak nyaralni kutyástul és szerencsére ma már nem is kell otthon hagynod kedvencedet akkor sem, ha strandolni támad kedved, mert országszerte számos lehetőség van a közös fürdőzésre.

Elkészült a 2025-ös lista a kutyabarát fürdőhelyekről, és elmondhatjuk, hogy a végeredmény igencsak kecsegtető a gazdik számára:

idén ugyanis már 21 fürdőhelyen várják örömmel a kutyákat országszerte.

A Kutyabarathelyek.hu csapata már sok éve azon dolgozik, hogy egyre több étterem, szállás és szolgáltató váljon kutyabarát hellyé, de a nyári csúcsszezonban egyértelműen a strandok a legkeresettebb helyszínek, az évről évre melegrekordokat döntögető hónapokban.

Az, hogy az igény és kínálat hogyan fejlődik ezen a téren, remekül mutatja az, hogy 2015-ben még csupán 8 kutyabarát fürdőhely közül választhattak a gazdik, idén viszont már 21 ilyen strand áll a rendelkezésükre.

Persze a kutyatartás népszerűsége egyre inkább növekszik, így erre a fejlődésre valóban nagy szükség van itthon is.

Hol csobbanhatsz a kutyáddal?

A kutyabarát strandokat összeszedő lista ráadásul azért is különleges, mert a rajta szereplő strandok többsége nemcsak szívesen fogadják a kutyusokat, de kifejezetten kutyabarát szolgáltatásokkal is készülnek:

rámpák segítik a vízbejutást, árnyékos pihenőhelyek, agility pályák, kutyabarát szolgáltatások, sőt néhol még kutyás foglalkozások és büfék is várják nemcsak a gazdikat, de kedvenceiket is.

A Balaton körül például a Fonyódi Kutyás Fürdetőhely és a Balatonföldvári kutyastrand garantált siker, de ott van a Keszthelyi Kutyás Strand is, ahol zsilipes beengedő rendszer ügyel a biztonságra. A Balatoni szakaszon a Fonyódi strand örvend a legnagyobb népszerűségnek, hatalmas terület, büfé, sup point, mosdók, kutyusok számára felállított játékbolt és „gazdi itató” vár mindenkit.

Ha azonban a Balaton helyett inkább a Dunakanyar felé vennéd az irányt, a Dunakeszi Duna-parton és a Bárka Dog Beach-en is boldogan látják a kutyásokat.

Nem marad ki a kelet-magyarországi régió sem: a Tiszafüredi Mancsos Pancsoló, a Szolnoki strand, vagy éppen a Tiszakécskei kutyabarát fürdetőhely igazi hűsítő menedékek lehetnek az egyre gyakrabban sújtó kánikulában. És persze ott vannak az országos különlegességek is: a Délegyházi-tavak, a Vizsla-tó Nyíregyházán, a gyönyörű Öreg-tó Tatán, vagy a pécsi Hirdi Kutyastrand – mind garantáltan kutyamosollyal, vizes bundával és lelkes farokcsóválással zárják a napot.

Mi kell ahhoz, hogy egy fürdőhely kutyabarát legyen?

Ahogy Máté Krisztián, a Kutyabarathelyek.hu társalapítója elmondta: „Fontos a megfelelő távolság az emberi strandoktól, a hulladékgyűjtés megoldása és szükség esetén a vízbe helyezett lejárók kialakítása.” A kellemes és problémamentes időtöltéshez elengedhetetlen, hogy erre minden gazdi figyeljen maga is, de a legtöbb kutyabarát strand azonban ezen is túlmutat: napernyőkkel, sporteszközökkel, kutyás programokkal, sőt, sok helyen már kutyabarát büfé is működik, külön kedvezve finom falatokkal, vagy hűsítő finomságokkal a négylábúak számára is.

Még több szabadság: a természetes vizek

Inkább vagy kalandor? Ha a belépőjegyes strandok helyett inkább a vadregényes élményeket szereted, a természetes vizek is nyitva állnak előttetek: például a Kisoroszi Szigetcsúcson a Dunánál, ahol, ha nincs tiltótábla, bátran csobbanhat a kutya is veled.

Ne maradj le!

Ha szeretnéd megnézni a teljes listát és a friss részleteket, kattints ide és tervezd meg a nyári kalandokat négylábú társaddal.

Egy biztos: 2025-ben nem kell otthon hagynod a kutyusodat, ha a strandra készülsz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk