News here
hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Orbán Ráhel: „Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk”

Megnyílt Orbán Ráhel bababoltja, az ODU Store. Az üzlet tulajdonosa és megálmodója elmondta, honnan indult a bolt ötlete, miért fontos számára a fenntarthatóság, és miért szeretne menedék is lenni az ODU az anyák számára. A HYPEANDHYPER interjúja.
Forrás: HYPE&HYPER - szmo.hu
2022. május 17.


Link másolása

hirdetés

A HYPE&HYPER egy közép- és kelet-európai design- és életmódmagazin, amely a régió innovációi és kreatív projektjei mellett üzleti, stratégiai és közéleti kérdésekkel is foglalkozik. Célunk összegyűjteni és bemutatni azokat az egyedi történeteket, vállalkozásokat és kezdeményezéseket, amelyek nemcsak a világnak ezt a részét alakítják, hanem globálisan is relevánsak lehetnek.

A mai napon megnyitja kapuit a Hegyvidék Bevásárlóközpontban az a hazai berkekben eddig példa nélküli bababolt, ami a vásárlás lehetősége mellett közösségi térként is szolgál majd, ahol egy egymást segítő és támogató szülői közösség jöhet létre. A leginkább „concept store”-ként jellemezhető üzlet tulajdonosát és megálmodóját, Orbán Ráhelt kérdeztük. Interjúnk.

– Organikus, Dekoratív, Egyedi. A szavak angol megfelelőjéből áll össze az ODU Store neve, ami egyúttal már önmagában is igazi kuckóhangulatot teremt. De mi is pontosan a bolt célja, missziója? Honnan indult az ötlet, és mi inspirált a megalkotás során?

– Nagyjából hat és fél évvel ezelőtt fogalmazódott meg bennem az a gondolat, hogy egyszer szeretnék nyitni egy bababoltot. Akkoriban voltam ugyanis várandós az első gyermekemmel, Alízzal. Huszonhét évesen, azt hiszem, eléggé tudatos kismama voltam, a korosztályom átlagos képviselője. Az én generációmra talán egy kicsit jellemzőbb, hogy a digitalizációnak köszönhetően mindennek utána néz, mindenre rákeres az interneten egy-egy döntés előtt. Az első gyermek születésekor óriásinak tűntek azok a kérdések, hogy milyen babakocsit, vagy milyen bababútort vegyünk. Nagy a nyomás abban a tekintetben, hogy szeretnénk a lehető legjobb döntést meghozni, hiszen a nulláról kell berendezkedni az új jövevény érkezésére, ami első körben sok kiadással jár. Én is keresgélni kezdtem, de azt vettem észre, hogy hosszas kutatómunkát igényel, hogy végül a legmegfelelőbb terméket találjuk meg. Tisztában vagyok vele, hogy ilyenkor az anyukák nem igazán kapnak segítséget, hiszen korábban még nem volt szükség például gyerekülésre és nem is állt ekkora választék a mi szüleink rendelkezésére.

hirdetés

Ekkor találtunk rá például egy olyan babakocsira, amit kicsire össze lehet csukni, így könnyen elfér bárhol, ez pedig meg tudja könnyíteni a szülők életét egy-egy kirándulás vagy utazás során.

Egyre gyarapodott a listám ezekről a szükséges és egyben praktikus dolgokról, egyfajta babakelengye-lista lett belőle, mely járt barátnőről barátnőre és folyamatosan bővült. Így a második és harmadik gyermekem születésénél egyre kevesebb dolgot kellett vennem. Persze ez azzal jár, hogy Berci fiam szegény néha rózsaszín sportcipőben jár (nevet). Ugyanakkor büszke voltam arra, hogy akár 3-4 gyerek is hordta ugyanazokat a ruhákat.

– Ez a hozzáállás is jól tükrözi, hogy számotokra fontos a környezettudatosság, a fenntarthatóság, ahogy arról a honlapotokon is olvashatunk. Miben nyilvánul ez meg pontosan, és miért gondoljátok úgy, hogy egy bababolt esetében fontos erre odafigyelni?

– A fenntarthatóság egy olyan szempont, amit manapság nem lehet figyelmen kívül hagyni. Védeni kell a környezetet, hiszen ez az egy bolygónk van, a gyermekeink is itt élnek. Ugyanakkor nem szeretnék képmutató sem lenni, nem minden termékünk készül száz százalékig fenntartható alapanyagokból. A fenntartható szemléletre igyekszünk nagy hangsúlyt fektetni, azáltal, hogy hosszú távon is tartós termékeket kínálunk, amiket akár több gyermek is használhat, viselhet, vagy amelyek beilleszthetők egy családi házba, és nem lomként jelennek meg, hanem hozzájárulnak az otthon harmóniájához.

Mindig is tudtam, hogy több gyereket szeretnék. Én is nagy családból jövök, mi is egymás ruháit hordtuk, egymás játékaival játszottunk, ugyanabban a kiságyban aludtunk. Ezeknek a dolgoknak számomra értéke van. Nem csak fenntarthatósági, hanem érzelmi okok miatt is lényeges volt, hogy minden gyermekemet ugyanabba a kiságyba fektessem le és ne kelljen egy ruhát három mosás után kidobni, hiszen emlékek fűződnek azokhoz a ruhadarabokhoz.

Nem szerettem volna fölösleges dolgokat venni, nem tartom célravezetőnek a „fast fashion”-felfogást. Érdekes, hogy az ember egy boltot nyit, és mégis valahogy arra próbálja ösztönözni az embereket, hogy ne vegyenek annyi mindent. Ez egy furcsa paradoxon, de valahol erről van szó. Elég a kevesebb, ha az jó.

– Hogyan tudnád jellemezni a kínálatban található játékokat? Milyen jellegű termékek találhatóak meg az ODU Store-ban?

– Először is szeretném hangsúlyozni, hogy a webshopon és a boltban található kínálat nem fedi egymást. A boltunkban jóval szélesebb kínálattal találkozhatnak a vevők, hiszen nekünk nem csak az értékesítés számít, szeretnénk egy közösségi teret kialakítani, amihez fontos a személyes találkozás, kapcsolat.

A fejlesztő eszközökre is nagy hangsúlyt fektettünk a termékek kiválasztásánál, például Montessori módszer alapján készült játékokat, könyveket is vásárolhatnak nálunk.

A termékek között megtalálhatók bababútorok, babakocsik, egyéb szállítási eszközök, de gyerekruhák, mesekönyvek, játékok, készségfejlesztő eszközök, gyerekbiciklik is, a teljesség igénye nélkül. Kiemelt szempont ugyanakkor az is, hogy a kismamák különleges figyelmet kapjanak az ODU világában, ezért külön nekik szóló termékek, ápoló olajok vagy például relaxációs habfürdő, tea is található a polcokon.

– Van esetleg személyes kedvenced a játékok között?

– Nehéz lenne egy dolgot kiemelni, hiszen minden terméket személyesen én válogattam, így nagyon sok közel áll hozzám. Például van egy különleges kozmetikai termékcsalád, akiknél létezik egy olyan filctoll, ami teljesen természetes, fenntartható módon készült, vízzel lemosható, így a gyerkőc szabadon firkálhatja össze magát, rajzolhat a kezére. Nem kell aggódnunk a véletlenül rossz kezekbe került alkoholos filc miatt. Aztán ott van még a pocakcsengettyűnek is nevezett nyaklánc, amit régóta viselnek kismamák, de mi egy újragondolt, dizájnosabb verziójára bukkantunk. Az ékszer lényege, hogy a harang lágy hangját hallva megnyugtatja a magzatot, és ezt a hangot a szülés után is felismeri a baba. Nagyon hasznos az az esőruha is, amit viselve az esőben is ki lehet mozdulni a friss levegőre. Igyekeztünk szórakoztató, de egyben dekoratív és fejlesztő termékeket találni.

– Háromgyermekes családanyaként te magad is bizonyára átéled, milyen nehéz létrehozni az egyensúlyt a háztartás vezetése, a gyermeknevelés és adott esetben még egy munkahely között is. Az időhiány, az addig ismeretlen, új élethelyzet, tanácstalanság mind nehezítő tényezők. Hogyan tud ebben segíteni a fiatal szülőknek az ODU Store?

– Kihívásokkal teli volt Spanyolországból intézni a bolt elindításához szükséges folyamatokat, de az online világnak köszönhetően ma már ez is kivitelezhető volt. A BDPST Konceptben hotelek és éttermek narratívájának, koncepciójának, márkastratégiának megalkotásával foglalkozunk. Az ODU egy kicsit a két tevékenységem találkozása, hiszen az anyaságban és a közgazdaságban szerzett tapasztalataimat ötvözöm a vendéglátással.

Ahogy azt a neve is jelzi, az ODU menedék is szeretne lenni. Azt látom, hogy mindenki beskatulyázza az édesanyákat – dolgozó anyák, otthon ülő anyák, stb. –, én azonban nem szeretem ezeket a jelzőket. Ők ugyanis sokkal inkább főállású anyukák, és mindent csinálnak, csak nem otthon ülnek. Szóval ez óriási nyomás, mi pedig egy olyan helyet szerettünk volna létrehozni, ahol ilyesmitől nem kell tartani.

Ide előítéletek nélkül várunk mindenkit, hogy egy olyan közösség alakulhasson ki, ahol egymásnak adnak tanácsot, átsegítik egymást ezen a csodaszép, de egyben kihívásokkal teli időszakon. Ennek a szükségességére pedig a Covid csak még jobban rávilágított. Sok anyukát láttam, akik a járványidőszakban egyedül maradtak a kérdéseikkel, hiszen nem volt olyan hely, ahol találkozhattak volna olyanokkal, akik hasonló cipőben jártak.

Idekapcsolódik az is, amit már említettem: segíteni szeretnénk, hogy a szülők jobban be tudják illeszteni gyermeküket a saját világukba. Annyiszor láttam, az apukákat próbálják bepakolni a harminc fokban a nehéz babakocsit a csomagtartóba, ami sehogy sem akar beférni. Vagy a szanaszét hagyott játékokat, amire minden pillanatban rálép valaki és sehogy sem illeszkednek a lakásba. Azt szeretném, ha az ODU egy olyan hely lehetne, ami segít abban, hogy a gyermekvállalás az örömről szóljon és kevésbé a nehézségekről.

– Egy interaktív játszósarok, szoptatósarok és egy kávézó is van a boltban. Ezáltal valóban a „concept store” elnevezés illik leginkább rá, hiszen sokkal több ez egy egyszerű boltnál. Mit gondolsz, ez a szemlélet mennyire hat újdonságként a magyar vásárlókra, mennyire lesznek fogékonyak arra, hogy a babajátékok vásárlását már ne egy egyszerű bevásárlásként fogják fel, hanem egy olyan délutánként, amikor találkoznak a környékbeli szülőkkel, és kicsit kikapcsolódhatnak?

– Szerintem abszolút fogékonyak lesznek erre Azt szeretném, ha az ODU-ba nem csak azért térne be valaki, hogy vásároljon. Ide akkor is be lehet jönni, ha valaki szívesen nézeget például babaholmikat. Kismamaként én is nagyon szerettem a bababoltok kirakatait nézegetni, számomra ez kikapcsolódás volt. Akkor is szívesen látunk mindenkit, ha csak meginna egy finom kávét és megállna egy pillanatra.

– Kiket szólít meg szerinted elsősorban az ODU Store, kik alkotják a bolt célközönségét?

– Ahogy említettem: ez a bolt tényleg mindenkinek szól. Minden anyukának és apukának kedvezni szerettem volna, hiszen nagyon sokféle család létezik, így figyelembe vettük a különbözőségeket a stratégia kialakításakor.

A helyválasztás elsősorban annak köszönhető, hogy én is a 12. kerületben nőttem fel, ide kötődik a gyerekkorom, de jelenleg is itt lakom. A gyerekek ide járnak majd szeptembertől iskolába, óvodába.

Kutatásokat végeztünk, számos kiállítást megnéztem, rengeteg beszállítóval egyeztettem, sok szempontot megvizsgáltunk a bolt kialakításakor, fő szempont volt a különbözőség kiszolgálása. Várjuk az anyukákat, apukákat, nagyszülőket, leendő szülőket, az ajándékvásárlókat. Mindenkinek nagyon fogok örülni! Konkrét célközönségünk nincs, mindenkit szeretettel várok, a vidékről érkezőket, a Budán élőket, a Pesten élőket, teljes állású anyukákat, dolgozó anyukákat, mindenkinek ugyanannyira fogok örülni.

– Hova tovább? A webshop februárban már elindult, amit a fizikai bolt megnyitása követ most májusban. Mik a jövőbeli tervek?

– A közösségi tér részeként szeretnénk a későbbiekben tematikus eseményeket szervezni, több előadóművésszel is beszéltünk már egy-egy tervezett felolvasóest kapcsán, de számos további ötletünk is van. Hosszú távon szeretnénk létrehozni egy saját márkát, és a BDPST Koncepttel dolgozunk a BOTANIQ brand sport klub stratégiájának megalkotásán, ahol egy ODU Kids Club is helyet kap majd. A fő célunk viszont a jövőben is az marad, hogy segíthessük, támogathassuk a szülőket, hogy a gyermekvállalás első időszaka még szebb legyen.

Ha tetszett, amit olvastál, látogass el a HYPE&HYPER oldalára vagy keresd őket a Facebookon és az Instagramon!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Fizethetjük-e a balatoni strandon bankkártyával a lángosunkat?
Körbenéztünk Siófokon, hogy megtudjuk, elég lehet-e csak egy bankkártyával elindulni a strandra. Videónkból kiderül, változtak-e a strandolók fizetési szokásai, és mit tapasztalt egy büfé vezetője.

Link másolása

hirdetés

Régi dilemma, ha vízparton járunk, hogyan lehetne biztonságban tudni a pénzünket.

Elő kell-e még vennünk a nyakba akasztható pénztartót, ha lángosozni szeretnénk?

A bankkártya használatának elterjedésével egyre kevesebb készpénzt kell magunknál tartanunk, különösen, mióta az okos eszközök segítségével telefonunk vagy karóránk is alkalmas lehet a fizetésre – már ha van a kiszemelt helyen elektronikus fizetési lehetőség.

A hétköznapi életünkben már kevés olyan szituáció van, amikor nem rendezhetjük a számlánkat elektronikusan. Kíváncsiak voltunk, vajon egy szabadstrandon mit tapasztalunk a fizetési szokások tekintetében.

Elfogadják-e a strandon a kereskedők és a szolgáltatók a bankkártyánkat?

Kell készpénzzel is készülnünk?

Strandolókat kérdeztünk meg, ők mit tesznek a táskájukba, ha vízparton töltik a napot. Akadt, aki szereti bebiztosítani magát, de többen már csak kártyával vagy telefonnal fizetnek. Ha pedig erre egy helyen nincs lehetőségük, másik üzletet keresnek. Érdeklődtünk kereskedői oldalról is, milyen változást tapasztalnak a vásárlók igényeivel kapcsolatban. Kíváncsiak voltunk még arra is, hogy a fürdőzőknél van-e bankkártya, és van-e jelentősége egy büfé kiválasztásánál, hogy miként tudják rendezni a számlájukat.

hirdetés

Videónkból kiderül, mire számíthatunk, kell-e pénzt kell kivennünk a bankautomatából, ha szabadstrandra indulunk!

A vásárlók részéről elvárás, a kereskedőknek gyors és biztonságos megoldás az elektronikus fizetés

„Egyre egyértelműbb az a tendencia, és ezt az OTP Bank adatai is alátámasztják, hogy a vásárlók, ahol csak lehet, élnének az elektronikus fizetés lehetőségével, legyen szó hétvégi bevásárlásról, sportolásról vagy éppen a nyaralásról. Ezért minden kereskedőnek és szolgáltatónak javasoljuk, hogy biztosítsa ügyfelei számra az elektronikus fizetés lehetőségét, nem csak azért, mert ez a vásárlók elvárása, hanem azért is, mert az elektronikus fizetési megoldások a kereskedők számára is gyors, kényelmes és biztonságos megoldást jelentenek” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment területének vezetője.

A szakértő szerint az egyik leggyakrabban hangoztatott érv a kártyaelfogadás ellen, hogy egy POS-terminál fenntartása magas költségekkel jár, de ez egyáltalán nem kell, hogy így legyen. A terminál üzemeltetési költsége nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről.

Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is elérhető, használatával már érintéses kártyaelfogadás, valamint QR-kódos és link-es fizetés is felkínálható a vásárlók számára. Az applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén vagy ha a kereskedő a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP-kártyákat is elfogadna a kasszánál, POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Csoport fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Esküvőzés inflációban és elszálló árak között: mennyi kerüljön idén a borítékba?
A 2022-es esküvőszezont kissé beárnyékolja a kétszámjegyű infláció és a tempós drágulás az élet minden területén. Ez pedig nemcsak a párok dolgát nehezíti meg, hanem azokét is, akik borítékba „csomagolt” ajándékokkal készülnek nekik.

Link másolása

hirdetés

Tekintettel arra, hogy vészesen közeledem a harminchoz, évről évre egyre több esküvőre vagyok hivatalos. Persze egy ilyen nagy nap a házasodni készülőknek a legnagyobb stresszforrás és számukra jár a legtöbb feladattal, kompromisszummal, kiadással, illetve izgalommal. De ahogy én tapasztalom, azért a vendégeknek is bőven akad dolga: ki kell találni, hogy mit veszünk fel, azt be kell szerezni, intézkedni kell az ajándék kapcsán, meg kell szervezni az eljutást, olykor a szállást is, és persze – tisztelet a kivételnek – valamivel elő kell állni a nagy kérdésre, miszerint neked miért nem volt még esküvőd.

Ezek közül idén különösen az ajándék-kérdés okozott gondot.

Történt ugyanis, hogy kiválasztottam online egy ruhát, amit tökéletesnek találtam arra az esküvőre, amire egy héttel később mentem. Sajnos akkor épp nem tudtam érte elmenni, mert azon a héten egy másik esküvőre voltam hivatalos, amire szintén készülnöm kellett több mindennel. Aztán amikor a következő héten eljutottam az üzletbe, felpróbáltam és már vittem volna haza a kiválasztott darabot, mikor kiderült, hogy addigra négyezer forinttal drágább lett. Ekkor tudatosult – függetlenül attól, hogy napi szinten olvasom a híreket –, hogy ugyanez történik az esküvőkön feltálalt ételektől kezdve a zenészek díján át a terembérlésig mindennel.

Itt merült fel bennem, hogy érdemes lenne revideálnom az előkészített borítékok tartalmát.

A témában Rózsa Diána esküvőszervezőt, a Boldogságod alapítóját kérdeztem, aki megerősített: 2022-ben már nem ugyanannyiba kerül megtartani a nagy napot, mint akár egy évvel korábban. „Azok a jegyespárok, akik még a tavalyi évben foglalták le a helyszínüket és állították össze a szolgáltatói csapatot, még viszonylag szerencsés helyzetben vannak a szerződéseiket illetően, mert ezek a megállapodások kötöttek. Viszont olyanok is vannak, akik nem feltétlenül tudják tartani a korábban kiajánlott árat, ők az élelmiszeripari szolgáltatók, például a cateringesek, a tortakészítők és az aprósüteményesek.” Hozzátette ugyanakkor, hogy a zenei szolgáltatók, a fotósok, a videósok és a ceremóniamesterek is emeltek az áraikon, átlagosan 10%-ot. És ez alapján már sokkal árnyaltabb, hogy mennyire legyen vastag az a bizonyos boríték.

„15-20%-kal lenne reális többet tennünk a borítékba egy idei esküvő alkalmával, mint az elmúlt két évben.”

Persze alapvetően azt sem egyszerű meghatározni, hogy mekkora összegnél adjunk X százalékkal többet. Az esküvőszervező szerint a szűk család minden esetben nagyobb összeggel járul hozzá a fiatalok házas életének indulásához, míg a távolabbi családtagok, barátok kevesebbet tesznek a borítékba – ezzel pedig a pár is tisztában van. Az összeg mértékét persze ezen kívül is rengeteg minden befolyásolhatja: például, hogy szükséges-e szállást foglalnia a vendégnek, vagy a pár felajánlja a segítségét és a költségét is átvállalják, vagy hogy milyen anyagi helyzetben vannak a násznép tagjai.

Konkrét összegekről annak ismeretében beszélhetünk, hogy mennyibe kerül a házasodni kívánó párnak egy fő vendégül látása.

„Az árakat tekintve nagyon széles a skála: vannak vidéki, csárdajellegű helyszínek, ahol 20.000 forint/fő körüli összegért már teljes ellátást adnak egy fő részére, ezzel szemben a legtöbb esetben 28.000-30.000 forint/főtől kell számolunk csak az étel- és italfogyasztást tekintve. Ehhez az összeghez még hozzáadódhat akár területhasználati díj és terembérleti költség is. Így azt gondolom, ha csak a fogyasztásunkat szeretnénk a párnak meghálálni, akkor 40.000 forintot minimum illik a borítékba tenni 2 fő esetén, ami ezen felül kerül bele, az a pár valós nászajándéka.”

hirdetés

Persze ha ennyit nem tudunk beletenni, akkor sem dől össze a világ. Diána azt tanácsolta, hogy ilyen esetben pótolhatjuk valamilyen kedves, tárgyi ajándékkal is a „hiányzó” összeget. Ha ezt a pár kifejezetten kéri, hogy ne tegyük, inkább vásároljunk nekik néhány sorsjegyet, ezzel nemcsak esélyt adunk arra, hogy nyerjenek, de pár izgalmas percet is szerzünk nekik.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
10 tipp, hogy tökéletes legyen a grillezés otthon
Mindegy, hogy a balkonon, a teraszon vagy a kertben izzítjuk be a grillt, az élmény és a finom ízek garantáltak. Persze, ha tökéletes eredményre törekszünk, érdemes pár dologra figyelni.

Link másolása

hirdetés

Amennyiben sikeresen kiválasztottuk a számunkra megfelelő grillsütőt, kezdetét veheti a grillezés. De mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik, és bármennyire ösztönösnek, esetleg magától értetődőnek gondoljuk ezt a tevékenységet, itt is vannak fortélyok, tippek, trükkök és szabályok, melyekkel tökéletesíthetjük fogásainkat és emlékezetesebbé tehetjük - illetve, kellő információ vagy rutin hiányában el is ronthatjuk azt. Íme egy kis segítség néhány pontban, a teljesség igénye nélkül.

1. Legyen megfelelő a parázs

Természetesen akik elektromos grillsütőt használnak, azokra ez a pont nem vonatkozik. Más esetben viszont akár fával, akár faszénnel sütünk, mindenképp érdemes megvárni, amíg kicsit leég, csillapodik a láng, különben az étel belseje nyers marad, a külseje pedig szénné ég. A későbbiekben ugyanebből az okból szükséges szemmel tartani a húsokból csepegő zsiradékot is, mert újra belobbanthatja. (ha nem tartozék, érdemes beszerezni egy csepegtető tálcát-tálkát hozzá, az ízélményt is fokozza). A tüzet, parazsat igyekezzünk minél természetesebb, és erre a célra szánt professzionális anyagokkal éltetni, mindenképp kerüljük a benzint, a színes-fényes papírokat stb. mert mérgező anyagokat bocsátanak ki az égés során.

2. Sózzunk – de mikor?

Egyáltalán nem mindegy, hogy mikor kerül a só az ételre, sózni csak a grillezés legutolsó perceiben szabad, vagy akkor, amikor az elkészült étel lekerül a grillrácsról. A só ugyanis kivonja az ételből a nedvességet, így ha a pácba só kerül, vagy a grillezés kezdetén szórjuk meg a húst, könnyen kiszáradhat – még a zsírosabb húsfélék is.

hirdetés

3. Pácoljunk!

A pácolás legelső aranyszabálya, hogy lehetőségeinkhez mérten, minél korábban megtegyük: a legjobb, ha már a sütést megelőző napon, de hogy értelme legyen, minimum pár órával előtte áztassuk be a fűszerfürdőbe, hiszen idő, míg a nyers hús magába tudja szívni azt. A pácolt húst tegyük a hűtőszekrénybe. És ne spóroljunk az olyan ízletes összetevőkkel, mint a fokhagyma, a rozmaring vagy a kakukkfű!

4. Így lesz a legfinomabb a sertés oldalas!

A grillen készült sertésoldalast érdemes előfőzni, mert úgy sokkal gyorsabban sül át a hús. Más előnye is van az előfőzésnek, sokkal gazdagabb ízvilágúvá tehetjük, hiszen míg puhul a vízben, a húst átjárják a fűszerek, sokkal finomabb lesz. A főzőléből pedig pikáns mártás készülhet, amivel alaposan bekenhetjük a főtt oldalast, úgy süthetjük meg majd a grillen.

Tipp: Az oldalas grillezésének egy igen sarkalatos pontja a megfelelő hús kiválasztása. Hogy biztosan ne csalódj, válaszd a PICK előrecsomagolt sertés oldalas termékét, hiszen 100%-ban GMO-mentes termelésből származik, antibiotikum-mentes hízótakarmányt használnak az állatok etetésénél és magas állatjóléti tanúsítással rendelkező telepeken nevelik őket.

5. Áztatni is szükséges

Ha fából készült nyársakat használunk, akkor a nyársakat a grillezés megkezdése előtt legalább fél órával áztassuk hideg vízbe, hogy ne égjenek meg a sütögetés közben.

6. Csak semmi bökdösés!

A kiszáradás sarkalatos pontja a sütögetésnek: aranyszabály, hogy a húst nem szurkáljuk villával, mert kifolyik a leve, inkább használjunk erre a célra kifejlesztett eszközöket, lehetőleg lapátot vagy csipeszt. A hús nyomkodása, passzírozása sem funkcionális, szintén kiszárad tőle, ha biztosak szeretnénk lenni benne, hogy a belseje is jól megsült, inkább használjunk hőmérőt erre a célra.

7. Le a grillről!

A már elkészült húsokat ne a grillrácson tartsuk melegen, ott ugyanis könnyen kiszáradhatnak. Vegyük le, és csomagoljuk alufóliába fogyasztásig.

8. Zöldségválasztó

Az egészséges, kiegyensúlyozott táplálkozás részei ezek a rostban, vitaminban és antioxidánsban gazdag élelmiszerek - és nem mellesleg nagyon finomak is, kár lenne csak kenyeret tunkolni a húsok mellé. Szinte bármelyikük alkalmas grillezésre is: répa, cukkini, hagyma, spárga, padlizsán, kukorica és sorolhatnánk. Azt ne feledjük, hogy a zöldségek sokkal hamarabb (akár 3 perc alatt) megsülnek, hát bánjunk velük eszerint: enyhébb parázson, fentebbi rácsokon készítsük, mert a túlsütött zöldségek megfanyarodhatnak. Akkor vannak készen, ha a rácsok csíkjai épphogy beleégtek.

9. Egyes pácok más bánásmódot igényelnek

Az olyan pácokat, amelyek cukrot tartalmaznak (ilyen például a barbecue szósz), csak a sütés befejezése előtt kenjük a húsokra, hiszen a cukor a hő hatására könnyen megéghet. Ez a rövid idő pedig elegendő arra, hogy szépen karamellizálódjon a cukor, de ne váljon égetté és keserűvé.

10. Frissítő gyümölcsök

Gyümölcsöket is grillezhetünk. A banán, az ananász vagy a barack tökéletes desszert lehet egy gombóc vaníliafagyival megkoronázva.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Óriási a kereslet a kandallókra, klímát viszont alig veszünk az új rezsiszabályok bejelentése óta
A szárítógépek és bőröndök eladásai is csökkentek, megnőtt viszont a kereslet a napelemek, fogyasztásmérők és a több eszköz kikapcsolását egyszerűsítő hosszabbítók iránt.

Link másolása

hirdetés

Jócskán átformálta a keresletet az eMAG-nál a kormány júliusi 13-i bejelentése, amelyből kiderült, hogy augusztustól az átlagfogyasztás mértékéig lehet kedvezményesen áramot és gázt fogyasztani: az energiahatékonyságot célzó, segítő termékkategóriák forgalma kilőtt, más, a mindennapokhoz nem feltétlenül szükséges termékeké pedig lecsökkent.

Nem kelendő a szárítógép, a medence és a klíma a bejelentés óta

A szokásos nyári slágerterméknek számítható összeszerelhető és felfújható medencék eladásai 67 százalékkal csökkentek az eMAG-nál a bejelentés nyomán az előző héthez képest, ugyanakkor a bejelentés óta a korábbinál ötödével magasabb átlagáron veszik ezeket: felfújható medencére bruttó 44 ezer forintot, szilárd medencére 80 ezer forint körüli összeget költöttek idén nyáron a vásárlók.

Nagyjából a felére csökkent az eMAG.hu-n a szárítógépek eladása a bejelentést követően, de ugyanennyivel csökkentek váratlanul a bőröndök, utazótáskák eladásai,

ami azt jelzi, hogy sokan a nyaralás költségein spórolnak valamilyen módon.

Klímastop a bejelentés után

A klímaberendezések eladott darabszáma is csaknem 90 százalékkal visszaesett az új rezsicsökkentési szabályok bejelentése óta.

Viszont mivel sok háztartásban épp egy modernebb, kisebb fogyasztású hűtő-fűtő klímaberendezés segíthet a rezsi csökkentésében, az eMAG az eladások visszarendeződésére számít, hiszen a bejelentés óta eltelt napokban a tíz legnépszerűbb berendezés többsége A++ energiabesorolású, és a listán nincs A-osztályúnál fejletlenebb modell.

hirdetés

A tűzhelyek eladásai kapcsán érdekes jelenséget tapasztalt az eMAG: itt a bejelentést követően nem csökkent, hanem mintegy negyedével nőtt a gáztűzhelyek eladása (a többi kategória kárára). Sokan nyilván azért váltanak az utóbbira, hogy az áramfogyasztásuk ne legyen magasabb az átlagnál.

Az eMAG.hu-ról olyan sokan rendeltek fatüzelésű kandallót, hogy ebből ideiglenes készlethiány alakult ki

- és a nyári szezonban alapvetően nincs raktáron jelentős készlet e terméktípusból.

Napelem, fogyasztásmérő és okoskonnektor a bejelentés sztárjai

Értelemszerűen megnőtt a kereslet a bejelentést követően az energiahatékonyságot és spórolást célzó termékekre az eMAG.hu-n:

a napelemek és napkollektorok termékkategória eladott darabszáma megháromszorozódott, forgalma pedig a négyszeresére emelkedett az előző héthez képest.

Sokan ennél egyszerűbb módon terveznek spórolni, amit jól jelez, hogy az eMAG hatszor annyi konnektorba dugható fogyasztásmérő aljzatot adott el, mint a megelőző napokban, de csaknem 80 százalékkal több okos konnektor, és csaknem másfélszer több elektromos elosztó talált gazdára.

Mosószer, üdítő és pelenka: egyre többen rendelnek csomagautomatába

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) ugyanakkor tavaly nyárhoz hasonlóan idén is jól fogynak online az eMAG.hu-nál. A nagy kiszerelésű tisztító- és mosószereket, pelenkákat és tartós élelmiszereket vásárolnak a legnagyobb számban, de a top 5 legnagyobb számban rendelt termék közé az idei nyáron bekerültek a nem alkoholos italok (ásványvizek, mentes és szénsavas üdítők), kávék és állateledelek is. E kategóriák népszerűbbé válása annak köszönhető jelentős mértékben, hogy az eMAG alkalmazásból ingyen lehet eMAG easybox csomagautomatába rendelni, így jelentős cipekedéstől kímélhetik meg magukat a vásárlók fogyasztási cikkek beszerzésekor is.

Mivel csaknem két és félszeresére nőtt az easyboxok száma Magyarországon (550 helyszín) a tavalyi nyár első feléhez képest, egyre több vásárló találhat a közvetlen közelében csomagautomatát. Az easyboxba kért rendelések száma is megháromszorozódott az eMAG-nál (18 ezerhez képest közel 60 ezer rendelés) tavaly nyárhoz képest, és ugyancsak több mint háromszorosára nőtt (10-ről 32 százalékra) a csomagautomatás rendelések aránya az összes rendelésből.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: