Lesz-e ingyenes online programozó képzés a koronavírus-járvány idején?
A Prooktatás egyik alapítója, Vertetics M. Béla válasza:
- A telefonon, Facebookon és email-en jelentkezők közül 10-ből 7-en úgy kezdik, hogy „ugye, van ingyenes képzés?” Röviden a válasz: Igen van, azonban ez a Prooktatás pályázata azoknak, akik mozgásukban korlátozottan élik az életüket, de most kibővítettük azokkal, akik a kialakult járványhelyzet miatt veszítették el a munkájukat.
A 3 modulos (9 hónapos) webfejlesztő, programozó képzésünkre és külön a 3 hónapos front-end (HTML+CSS) modulra tudunk 95%-os kedvezményt biztosítani kurzusonként 1 fő részére. Ezen felül az online WordPress tanfolyamunkra adunk a koronavírus járvány ideje alatt 50%-os kedvezményt, ezt viszont korlátlan számban igénybe vehetik a jelentkezők. De ezek közül egyik sem államilag támogatott képzés, ez a mi társadalmi felelősségvállalásunk és a saját életfilozófiánk eredménye.

Picit hosszabban arról, hogy mi is ez a „térítésmentes átképzések, online programozó tanfolyamok" című hírverés, ami a rádióban, online újságok felületén is nagy publicitást kapott:
- Úgy áll a dolog, hogy ugyan volt ilyen jellegű sajtónyilatkozat és rádió bejelentés, mely szerint 95%-os állami támogatással lehet majd online tanulni; azonban hivatalosan még nem történt semmi, a Közlönyben nem jelent meg még semmilyen részlet a témában, és a hírben említett programozó iskolák is kijelentették, hogy nem rendelkeznek bővebb információval.
Megkerestük az érintett szervet, az IFKA-t, akik egy online űrlapot mutattak, melyen keresztül fel tudjuk tölteni a tanfolyamunkat, de feltételekkel, részletekkel még ők sem tudtak szolgálni. A jelenlegi bizonytalanság miatt egyes programozó iskolák „Schrödinger macskájaként” kezelik a támogatást, azaz előregisztrálókat gyűjtenek a tanfolyamokra, de valójában csak később derül ki, az államilag támogatott vagy nem támogatott állapotban kerül megtartásra az a macska, pontosabban tanfolyam.

Akik most átképzik magukat programozóvá, lehetnek a karantén időszak nyertesei
- A legtöbb emberrel ellentétben nekünk, webfejlesztőknek most is könnyű talpon maradni, hiszen a munkánk nagy részét a karantén intézkedések nem befolyásolják. Egyedül az unalmas hajnali 10 órás értekezletek maradnak el, vagy kerülnek online térbe, ezen felül a webfejlesztő most is ugyanúgy dolgozik, mint eddig. Ezért is csak ajánlani tudjuk ezt a szakmát azoknak, akik pályaváltáson gondolkoznak.
Amiatt nem aggódom, hogy akik átképzik magukat webfejlesztőnek, illetve programozónak, ne találnának munkát amiatt, mert telítetté válna a munkaerő piac. Sőt, pontosan azt a következtetést kell levonnunk, hogy az online világ a fizikai valóságunk olyan kiegészítése, ami képes egész ágazatokat, még ha nem is tökéletesen, de pótolni. Sok tekintetben pedig az online működés minőségileg felül is múlja a hagyományos, fizikai módon történő tevékenységeket.
Nagyon elrugaszkodott és futurisztikus példa, de most aktuális: az online egy lehetőség, hogy a bolygónk internettel rendelkező lakossága véleményt nyilvánítson, ötleteljen arról, hogy hogyan tovább. Vagy nézzük csak meg, hogy a járvány ideje alatt hogyan javult a levegőminőség, víztisztaság szerte a világban. Vagyis a közeg, amiben képesek vagyunk létezni, jobb lett attól, hogy nem tesszük azt, amit előtte tettünk. Az Internet segítségével képesek vagyunk nagyon sok dolgot helyettesíteni, máshogy megoldani. Ez a felismerés velünk marad, ezért az online tér fejlesztőire a járvány elvonulása után is nagy szükség lesz.

Akkor mindenkiből legyen webfejlesztő? Lehet-e mindenkiből webfejlesztő?
- Nem azt mondjuk, hogy mindenkinek való ez a szakma, de az, hogy milyen munkát végzett előtte, az nem befolyásoló tényező. A legjobb diákjaink között van szakács, takarító, szálloda portás, jogász, nyelvész professzor, bölcsész és számos más szakma képviselője. Ami nekünk számít, hogy hibátlanul oldja meg a jelentkező a készségfelmérő tesztünket.
Elárulok valamit: sok tanulónk egyelőre nem is tervez szakmát váltani. Előfordulhat, hogy valaki a saját tanult szakmáját ki tudja egészíteni a Prooktatásnál megszerzett ismereteivel. Például projektvezetőként szeretné pontosan érteni, mit csinálnak a csapatában dolgozó informatikusok, vagy webshop üzemeltetőként szeretné az arculatot saját elképzelése szerint átszabni. Most, a karantén alatt van, aki olyan új megoldásokat talál ki, amivel egy újabb offline munkafolyamat kap online megoldást.
Végezetül pedig vannak, akik egyszerűen nem akarnak lemaradni, vagy még inkább: kimaradni. Van olyan tudás és kód nyelv, ami már most kezd a fiatalság alapműveltségének a részévé válni. Ilyen a HTML és CSS. A HTML megmondja, hogy mit tartalmazzon egy adott weboldal, a CSS pedig manipulálja, hogy a tartalom hogyan nézzen ki számítógépen vagy éppen a mobilunkon. Ezt a két leíró nyelvet már egyre több gimnáziumban is tanítják. Eljön az idő, amikor egy nem informatikai pozícióban is hátrány lesz ezen új alapismeretek hiánya.