ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Kinek a 7-es buszon, kinek egy szórakozóhelyen, kinek a temetőben lopták el a pénztárcáját

Veled történt már hasonló? Megelőzhető, hogy ne bukjunk egy vagyont, ha lába kél a pénztárcánknak? És mi köze ennek a bankkártya-terminálokhoz? Következzen négy tanulságos történet!

Link másolása

Ha velünk nem is, ismerőseinkkel biztosan megtörtént már, hogy valaki elvesztette az értékeit, vagy ellopták a pénztárcáját. Ilyenkor a kezdeti pánikreakciót hamar felváltja az ésszerű gondolkodás: keresés, feljelentés, kártyaletiltás. A most következő négy történet között akad, ahol nagyobb volt a kár, de van olyan eset is, amikor valaki egy okos húzással meg tudta menteni a pénzét.

Amikor egy havi fizetés tűnik el

Sebestyén épp egy nyári munkából ment haza, vidékre egy távolsági busszal, és leszálláskor vette észre, hogy nincs nála a pénztárcája. A sok holmi cipelése között valószínűleg már felszálláskor kilopták a nadrágja oldalzsebéből. A kár több mint 70 ezer forint volt, a héten kapott fizetése, amit aznap vett fel a bankautomatából. Minden követ megmozgatott, hogy megtalálja a tárcáját, de nem került elő. Bankkártyáját nem tiltotta le, mert be volt állítva, hogy kapjon sms-t, ha valahol vásárolnak vele, és azt gondolta, hogy ha majd kap értesítést egy tranzakcióról, akkor elindul oda, ahol a vásárlás megtörtént, és elkapja a tolvajt. Ez nem történt meg, de a pénztárcáját sem kapta vissza, minden iratát újra kellett igényelnie. Amikor az utolsó iratát is kézhez kapta, felhívták, hogy megtalálták a pénztárcáját a következő megállóban a földön, sárosan.

Természetesen az összes pénzt kilopták belőle.

A kártya benne volt, azt nem vitték el – valószínűleg inkább biztosra mentek, hogy ne legyen lekövethető, merre járnak, ezért sem vásároltak vele. Sebestyén elmondása szerint azóta is főleg kártyával fizet, és nem hord magánál ennyi készpénzt. Akkor is csak azért volt nála ennyi, mert éppen levette a fizetését.

Egy szórakozóhely, ahol csak készpénzzel lehet fizetni…

Kata pár éve egy népszerű budapesti szórakozóhelyre ment a barátaival. Mivel tudták, hogy ott kártyával nem lehet fizetni, a társaság minden tagja levett készpénzt a buli előtt. Már jó ideje táncoltak, amikor hajnali 2-kor Kata elment a mosdóba, és meglepetten konstatálta, hogy nincs a kistáskájában a pénztárcája. Azonnal kiment az utcára, felhívta a bankját és letiltotta a kártyáját.

Félt, hogy ha nem is viszik el a tolvajok a bankkártyáját, könnyedén lefotózhatják mindkét oldalát, és utána bármikor használhatják.

A rendőrség felé is jelentette a lopást, hogy ha esetleg többen is bejelentenek hasonlót erről a helyről, akkor ki tudják vizsgálni az esetet. Ezután visszament a ruhatárba, és megkérdezte, hogy nem találtak-e esetleg egy tárcát. Szerencsére meglett, valaki leadta, de az összes készpénzt, több mint 10 ezer forintot elloptak belőle. Visszahívta a bankot, hogy meglett a kártya, ahol azt javasolták neki, hogy ilyenkor érdemes azért újat rendelni. Kata azóta nem megy erre a szórakozóhelyre, és senkinek sem ajánlja.

A klasszikus buszos lopás

Zsófi pénztárcáját Budapesten, a 7-es buszon lopták ki a hátizsákjából. Ketten voltak az elkövetők, az egyikőjük lefoglalta őt azzal, hogy megkérdezte hány óra, csevegett vele, addig pedig a másik belenyúlt a táskájába. Persze Zsófi csak utólag rakta össze, hogy így történt.

Készpénz szerencsére nemigen volt nála,

azt mondja, nem is hord magánál, csak minimális összegben. Jobban szereti a kártyás fizetést.

Már csak azért is, mert ha ilyen eset történik, a bankkártyáját egyből le tudja tiltani. Természetesen most is rögtön így tett. Zsófi pénztárcáját végül hetekkel később találták meg egy kukában, minden iratával együtt, csak a kevés készpénz hiányzott belőle.

Temetői krimi

Hanna táskáját jó pár éve lopták el egy temetőben, kora este, az autójának hátsó üléséről, ráadásul úgy, hogy a nagymamája is a kocsiban ült. A tolvajnak az az öt perc elegendőnek bizonyult, amíg Hanna távolabb volt. Elkezdték keresni a táskát, de persze már bottal üthették a nyomát. Letiltotta a bankkártyáját, és elment a rendőrségre feljelentést tenni.

A kár összesen több lett, mint a havi fizetése.

Nem tartott magánál sok készpénzt, de a táskában volt üdülési csekk, BKV bérlet, pendrive, egy vadonatúj okostelefon, és még a lakáskulcsa is. Egy héttel később, hatalmas hercehurca után, amikor Hanna már elkönyvelte, hogy az összes iratát újra kell készíttetnie, kapott egy telefonhívást, hogy leadták a táskáját a temető kapujánál. Az ott dolgozók azt mondták, hogy ez gyakran előfordul, mert a táskákat általában nem viszik magukkal a tolvajok. Végül a telefonját és a bankkártyáját érdekes módon nem vitték el, de akár sajnos még így is jelentős volt. Annak minden esetre örült, hogy a pénzéhez nem férhettek hozzá.

Kártyával egyszerűbb az élet

Ahogyan a fenti történetekből látszik, a főszereplők - pénztárcájuk ellopása óta mindenképp - az egyszerűbb használat és a biztonság miatt is a kártyás fizetést részesítik előnyben. Annak ellenére viszont, hogy egyre kevesebben hordanak magukkal készpénzt, még mindig vannak szolgáltatók, akik nem fogadnak el bankkártyát. Sok a tévhit mind a kereskedők, mind a vásárlók részéről az elektronikus fizetési megoldásokkal és a POS-terminálok igénylésével kapcsolatban, pedig ahogyan Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment területének vezetője rámutat, az elektronikus fizetés a vevők mellett a kereskedők számára is biztonságosabb megoldás, hiszen így csökkenthetik a készpénzkezelés költségeit és az ezzel járó kockázatokat is.

„A biztonságosság mellett tapasztalatunk alapján továbbra is alapvető szempont az elektronikus fizetés biztosításának költsége, azonban a kiegészítő szolgáltatások iránti igények is egyre meghatározóbbak a döntésben” – tette hozzá Hideg Noémi.

A szakértő szerint önmagában a készpénzhasználat sem ingyenes, emellett a terminálüzemeltetés költsége nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést.

Az elektronikus fizetés terjedésével egyre inkább alapszolgáltatássá válik a kártyaelfogadás, ezért felértékelődik a terminálok rövid határidős telepítése és beüzemelése, a folyamatos rendelkezésre állás, vagy az ütemezett karbantartás. Ezek a szolgáltatások biztosíthatják a kereskedők számára, hogy a hét minden napján, 24 órában rendelkezésre álljon az elektronikus fizetés. A terminálok költségei mellett, ezért is érdemes minden kártyaelfogadást fontolgató kereskedőnek tájékozódnia a piaci lehetőségeiről, hogy a legmegfelelőbb megoldást választhassa ki.

A 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak az OTP Csoport POS-terminál igénylését, míg az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára a SimpleBusiness mobilalkalmazás letöltését javasolja, amivel a kereskedő akár POS-terminálként is használhatja Androidos telefonját. Az applikációval többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, így a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali átutalást is.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET: