ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

Home office: a legnehezebb feladat a magánélet és a munka összeegyeztetése

A tavaszi időszakban az a korábban valószerűtlennek tartott helyzet is megvalósult, hogy egy-egy nagy cég akár több ezer munkatársa is tartósan otthonról dolgozzon. Melyek a rendkívüli helyzet tanulságai? Mit őrzünk meg belőlük?

Link másolása

A járvány kirobbanásával egyidőben sok cégnek és munkavállalónak kellett pillanatokon belül átállnia az otthoni munkavégzésre. Bár sok vállalatnál van kultúrája a home office-nak, ez korábban általában heti egy-két napot jelentett az irodától távol és többnyire limitált volt az is, hogy egyszerre hányan dolgoznak otthonról.

Nem volt ez másként az OTP Banknál sem: Magyarországon több mint tízezer embert alkalmaz a bank, mégis, március végén, április elején két hét alatt sikeresen megoldották, hogy 3500 dolgozójuk átálljon tartós otthoni munkavégzésre.

Korábban csupán kb. 50-60 fő dolgozott otthonról, a járványhelyzet alatt azonban olyan nap is volt, hogy 4955 fő, a hazai OTP-dolgozók közel fele végezte munkáját hazulról.

A bankfiókokban, ügyfelekkel foglalkozó munkatársak persze nem maradhattak otthon, így részükre a bank maszkot, az ügyfélteret leválasztó plexifalat és gyakoribb fertőtlenítést biztosított. A Contact Centeres ügyfélszolgálat működtetése is kihívást jelentett, itt ugyanis jellemzően sokan dolgoznak egyszerre, egy légtérben, ráadásul a hitelmoratórium bevezetésekor jelentősen megnőtt az ügyfélmegkeresések száma is. Itt is a védőfelszerelések biztosításával, otthoni munkavégzésre való átállással oldották meg, hogy az ügyfelekkel zavartalanul és biztonságos körülmények között tarthassák a kapcsolatot.

Mindezen túl azoknak, akik bejártak az irodákba vagy a bankfiókokba dolgozni, az OTP Bank a saját költségén biztosította a koronavírus tesztelést, hogy biztonságban tudhassa munkatársait. Ez 10 ezernél is több tesztet jelentett az elmúlt időszakban.

Hogy volt ez más munkahelyeknél?

Nemrég mi is készítettünk egy *online felmérést, amelyben azt vizsgáltuk, hogyan élték meg a magyar munkavállalók az elmúlt időszakot. A kérdőív eredményei szerint a munkavállalók többsége úgy vélte, a munkáltatója felelősen cselekedett: bevezette a legalapvetőbb higiéniai intézkedéseket, és akinél a munkaköre azt megengedte, otthoni munkavégzést rendelt el.

A kitöltők 63%-a vélte úgy, hogy munkáltatója helyes döntéseket hozott a munkavállalók biztonsága érdekében. A home office pedig nem várt hatékonysággal, már beépülni látszik a mindennapokban.

A felmérésben résztvevők 34%-a ugyanúgy bejárt dolgozni, mint a rendkívüli helyzet előtt, közel 60%-uk pedig otthonról teljesítette munkahelyi kötelességeit. Bár nagyon sokan féltek a bevételek csökkenésétől és a munkahely elvesztésétől is, a kitöltők legtöbbje (közel 49%) elsősorban a szerettei miatt aggódott. Ezt követte a személyes kapcsolatok hiánya (44%) és a betegségtől való félelem (29%).

Miután rengetegen dolgoztak otthonról (63%) feltételezhető, hogy a legnehezebb feladat a magánélet és a munka összeegyeztetése volt, hiszen minden egy térre koncentrálódott. Az adatok alapján valóban sokaknak jelentett nehézséget, hogy családtagjaik körében nem tudtak elég hatékonyan dolgozni,

a legzavaróbbnak azonban mégis a járványhelyzetből adódó stressz feldolgozását (közel 40%), és a folyamatos kesztyű- és maszkviselést (36%) ítélték a válaszadók.

Személyes találkozók helyett online együttlét

Az OTP Bank egy hasonló témájú belső felmérése alapján, amelyet saját munkavállalói körében készített, is az látszik, hogy a munkavállalók egy részének a munka-magánélet egyensúlyát nehezebb volt megtalálniuk. A bank ennek érdekében számos olyan szolgáltatást tett elérhetővé, amelyek a dolgozók mentális egészségének megőrzését segítették, mint például pszichológiai konzultációk, vagy tematikus webinárok.

„Nálunk pozitív módon a videocallok alatt is jutott idő a poénokra, a közös nevetésekre a kollégákkal. Ha valaki esetleg leeresztett egy kicsit, mindenkinek volt hozzá egy-két jó szava, ez sokat jelentett a folyamatos bezártságban” – meséli Zentai Annamária, az OTP Bank HR Szakértői Központjának igazgatója, aki azt is megosztotta velünk, hogy amellett, hogy videón keresztül tartották egymásban a lelket, nagy sikert aratott Karantén híradó is. Ez egy, a belső csatornán futó híradó volt, ahol a HR-munkatársak egymásnak adogatták a képzeletbeli labdát és számoltak be képekkel, sztorikkal arról, mivel foglalkoznak otthon a szabadidejükben.

Az OTP Bank belső felmérésében a kollégák a csapatszellem – talán sokaknak meglepő – megerősödéséről számoltak be. A több mint 2500 dolgozó és 50 felsővezető tapasztalatait összefoglaló kutatás szerint a munkatársak szorosabbnak érezték a szűkebb csapaton belüli együttműködés intenzitását a karantén alatt, és bizonyos szempontból, a szűkebb csapatokon belül ennek minőségét is jobbnak értékelték a korábbinál.

Hogyan tovább?

Bár az irodák az elmúlt pár hétben újranyitottak és elkezdtek visszaszállingózni az ott dolgozók, Zentai Annamária szerint a járványhelyzet egyik hozadéka lehet, hogy átgondolják egyes munkakörökben akár a heti szintű home office bevezetését is, de az otthoni és irodai munkavégzés ideális arányát még vizsgálják.

A munkavállalók nagy része pozitívan élte meg az önálló munkavégzést. Ebben valószínűleg az is szerepet játszott, hogy a bank mind nagyobb része áll át agilis munkavégzésre, az agilis keretrendszer és gondolkodásmód pedig erős támaszt adott a hirtelen jött változáshoz. Fontos tapasztalat volt az is, hogy az agilis ceremóniákat, a közös ötleteléseket, a fejlesztési feladatok végrehajtását nem hátráltatta, hogy a csapatok egymástól távol és nem egy légtérben dolgoztak.

Szintén fontos kérdés, hogy a jövőben milyenek lesznek az irodák és az azokban való munkavégzés. Az OTP Bankban amellett, hogy a visszatérőknél figyelnek a szabályok betartására – például a munkatársak közötti megfelelő védőtávolság megtartása az irodákban, tárgyalókban és éttermekben is, online értekezletek preferálása a nagy létszámú személyes megbeszélések helyett,– a jelenleg épülő új irodaházuk belsőépítészeti kialakításakor már ezeket az új tapasztalatokat is figyelembe veszik.

*A felmérésről:

Az OTP Bank és a szeretlekmagyarorszag.hu közös felmérése.

Mintanagyság: 777 fő (a felmérésben felülreprezentáltak a nők, a budapesti lakosok és a szellemi foglalkozásúak)

Az adatfelvétel ideje: 2020. május – június

Adatfelvétel módja: online, feleletválasztós kérdések

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Tengerjáró hajón bérel apartmant, mert olcsóbb, mint a szárazföldi lakás
A távmunkában dolgozó amerikai férfi úgy számol, hogy a kedvezőbb albérleti díj mellett a rezsin is sokat spórol majd, ráadásul világot láthat a következő 12 évben.

Link másolása

A szárazföldi létet feladva a következő 12 évben egy tengerjáró hajón fog lakni a San Diegó-i Austin Wells, mert állítása szerint így sokkal kevesebbe kerül majd a lakhatása, miközben beutazhatja a világot.

Wells azt mondta, a történelmi csúcson lévő lakhatási és megélhetési költségek miatt döntött úgy, hogy hátrahagyja szárazföldi életét, és inkább egy tengerjáró hajó apartmanjába költözik. Számításai szerint így sokkal jobban jár, mintha szülővárosában, San Diegóban, az USA 8. legnagyobb városában bérelne lakást: nemcsak lakbérre kell kevesebbet költenie, de a rezsiköltségeket is megspórolja.

A távmunkában dolgozó 28 éves férfi 300 ezer dollárt (mintegy 110 millió forintot) fizetett azért, hogy 12 évig az MV Narrative tengerjáró hajó egyik apartmanjában lakhasson. A luxushajó fedélzetén élőknek egészségügyi szolgáltatásokat és 24 órás szobaszervizt is biztosítanak, miközben többek között edzőtermek, éttermek, mozi, könyvtár, bank és egy termelői piac szolgáltatásait is igénybe vehetik.

Az MV Narrative még építés alatt ál, 2025-ben helyezik majd vízre. A tengerjáró hajón közel 1000 személy bérelhet ki különböző típusú apartmanokat. Összehasonlításképpen: jelenleg San Diegóban havonta átlagosan 2500 dollárért (több mint 900 ezer forintért) lehet lakást bérelni, míg az MV Narrative-on körülbelül 2000 dollárért (740 ezer forintért).

Forrás: Ladbible

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk