News here
hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

Ezek a fiatalok kimondatlan Instagram-szabályai

Mit szabad posztolni, hány képet illik kitenni egy eseményről, miért jó az őszinteség egymás között? És vajon mit lehet és kell tenni a szülőknek?

Link másolása

hirdetés

Tökéletesen jellemzi a felnőttválást a digitális világban a „bikini szabály”:

"
Csak akkor szabad megosztani bikinis képet, ha a tesóddal vagy valamelyik családtagoddal vagy a képen

– mondta egy általános iskolás lány egy fókuszcsoportban a digitális média kapcsán.

Vagyis, ne próbálj túl szexinek tűnni és a társaiddal minden rendben lesz. De a középiskolában ezek a szabályok megváltoznak. Ebben a korban a bikinis képek már elfogadottak, sőt bizonyos körökben kifejezetten jól jönnek.insta3

A New York Times-ban megjelent cikk szerzője, Devorah Heitner oktatási tanácsadóként iskolában ad elő a digitális médiáról. A fiatalok csak nagyon ritkán látható (digitális) világát mutatja meg. Bár sok szülő szabályozni próbálja, hogy hogyan használja gyermeke a közösségi média felületeket, a legfontosabb szabályok azok, amelyeket a gyerekek saját maguknak hoznak létre.

És ezek a sokszor kimondatlan szabályok nagy fejfájást tudnak okozni.

hirdetés

A lányok lehetnek szexik, de nem túl szexik.

Nem mindegy melyik kép kerül fel az internetre a nyaralásról, hiszen akár nagyzolásnak is tűnhet a megosztás. Szabad fotókat feltölteni egy eseményről, de nem túl sokat.

Heitner nemrégiben kertvárosi hetedikes lányokkal beszélgetett egy fókuszcsoportjában, ahol mindenki kedvence az Instagram és a Snapchat volt. Nyilvánvaló volt a beszélgetés során, hogy a lányok tisztában vannak azzal, hogy a feltöltött képeikkel milyen személyiséget alakítanak online. És az is nyilvánvaló volt, hogy több szabályuk is van arra, hogy mit hogyan szabad megosztani.insta1

A lányok tisztában voltak társadalmi és gazdasági helyzetükkel, ezért például arról is beszéltek, hogy nem lenne jó, ha egy nagyon menő hotelről osztanának meg képet, ahol nyaralni voltak. Egyik osztálytársuk példáját hozták fel, aki áthágta ezt az íratlan szabályt. Sok ilyen kikötésük volt, és azonnal felfigyelnek arra, ha valaki nem „szabályosan” viselkedik online.

Az iskolában volt egy feladat, ami kapcsán a lány megmutatta melyik hotelben nyaralt külföldön. Az osztálytársai ezt „gyerekes nagyzolásnak” titulálták. Azt mondták, hogy mások még jobb helyeken jártak, és csodás házakban éltek, de okosabbak voltak annál, hogy erről posztoltak volna közösségi oldalukon.

A hetedik osztályos lányok pedig egy másik társukat túl szexinek vélték. Ez egy olyan megállapítás volt, melyet sokuk szülei is támogatott. Pár lány arról számolt be, hogy anyukájuk nem szeretné, ha azzal az osztálytársukkal lógnának, mert „túl szexin viselkedik”. Az egyik lány ennek egy csoportos chaten, amiben a „szexi” lány is részt vett ezt el is mondta, aminek veszekedés lett a vége.

A felső osztály nagyon nehéz időszak, főleg a lányok számára. Különböző társadalmi szerepekkel próbálkoznak ilyenkor, és a folyamatosan online lévő digitális identitásuk csak fokozza ezt a kutakodást.

Sokuk azt szeretné, ha mások szépnek (vagy akár szexinek) találnák őket, de mindeközben ártatlannak és kedvesnek akarnak tűnni.

És ez egy lehetetlen mutatvány. A szülők segíthetnek ebben, ha gyermeküket arra buzdítják, hogy más módokon is elérhetik céljaikat online, mint fürdőruhás képek posztolásával.

Egy másik fókuszcsoportban, ahol ugyancsak hetedikesek voltak (de ez esetben fiúk és lányok egyaránt, egy másik városból vettek részt), arról volt szó, hogy hány fotót illik megosztani egy-egy eseményről. Volt egy megérzésük azzal kapcsolatban, hogy mi az elfogadható mennyiség, és mi túl sok:

három képet még meg szabad osztani, de a túl sok kép beképzeltséget sugall, ami miatt „felrobban mások telefonja”.

Ezek a képek a kitaszítás érzését is magukban hordozhatják. Mikor folyamatosan egy buliról posztolnak, vagy közvetítenek Snapchaten egy tini, aki kimarad a buliból óriási fájdalmat élhet át. Mikor a hetedikeseket erről kérdezte Heitner, azt mondták, hogy állandóan előfordul az ilyen és tényleg nagyon bántó. A fiatalok élete folyamatosan megjelenik online, és nagyon nehéz, – még azoknak a gyerekeknek is, akik erre próbálnak figyelni - hogy ne érezze körülöttük senki sem kiközösítve magát. Erre a „szabály” az, hogy

nem szabad hazudni vagy kifogásokat keresniük

a serdülőknek. Ha éppen valakivel lógnak, és egy másik barátjuk is ott akarna lenni, akkor szerintük jobb, ha elmondják éppen mit csinálnak, mintha a házifeladatukra hivatkozva megpróbálnák elsumákolni a dolgot aztán kockáztatni, hogy végül egy megosztott kép miatt kiderül az egész hazugság.

Egy szülő sokszor úgy érezheti, hogy gyermeke okostelefonja kapu egy másik világba. Egy olyan világba, amiről ő keveset tud. És egy nem régi kutatás szerint, a szülőknek kevesebb, mint fele beszéli meg serdülő gyermekével, hogy milyen tartalmakkal találkozik a közösségi oldalakon.insta2

De nem ártana a szülőknek tudniuk arról, hogy a fiataloknak megvannak a saját szabályaik, arról, hogy mi hogy szabad csinálni online. És akár meg is kérdezhetnének tőlük pár dolgot:

Mit szabad posztolnod, és mi lenne már túlzás? Ez fiúkra és a lányokra egyaránt igaz? Miért, vagy miért nem? Milyen egy jó poszt, és milyen egy rossz? Van, hogy stresszelsz a közösségi oldalak miatt (és ha igen, tarthatsz szünetet)? Hogyan lehetne a közösségi média jobb számotokra?

Egy tavaly nyáron megjelent publikációban a Los Angeles-i University of California kutatói azt találták, hogy

a tinik agya éppen úgy jutalmazta meg őket egy-egy Instagram like-ért, mint a szex vagy a pénz gondolata.

Fontos, hogy a szülők megtanítsák gyermekeiket arra, hogy hogyan gyakoroljanak önuralmat az utóbbi kettő kapcsán, ezért elengedhetetlen ma már az is, hogy arról is szó essen mi történik, ha valaki életét ezek a like-ok uralják.

Egy szülő sem szeretné, hogy gyermeke nagy bajba kerüljön online, hogy valami gonoszat írjon valakiről, vagy túlságosan kihívó képeket közöljön magáról vagy akár másról. A Pew kutatásai alapján a tinik 24 százalésa tulajdonképpen mindig online van, ezért elkerülhetetlen, hogy szó legyen arról, mit csinálnak a különböző felületeken.

A szülő szerepe

Talán a fiatalok egymásról alkotott véleményének formálásában az az első lépes, hogy szüleik beszélgetnek velük ezekről a kimondatlan szabályokról. Fontos, hogy mikor egy szülő észreveszi, amint gyermeke másokat kritizál amiatt, ahogyan a közösségi oldalakat használják, ne a fiatalok világát ítélje el, hanem próbálja gyermekével feltárni, hogy egyáltalán miért is vannak ezek a szabályok.

Forrás: nytimes.com

Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is!


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Fizethetjük-e a balatoni strandon bankkártyával a lángosunkat?
Körbenéztünk Siófokon, hogy megtudjuk, elég lehet-e csak egy bankkártyával elindulni a strandra. Videónkból kiderül, változtak-e a strandolók fizetési szokásai, és mit tapasztalt egy büfé vezetője.

Link másolása

hirdetés

Régi dilemma, ha vízparton járunk, hogyan lehetne biztonságban tudni a pénzünket.

Elő kell-e még vennünk a nyakba akasztható pénztartót, ha lángosozni szeretnénk?

A bankkártya használatának elterjedésével egyre kevesebb készpénzt kell magunknál tartanunk, különösen, mióta az okos eszközök segítségével telefonunk vagy karóránk is alkalmas lehet a fizetésre – már ha van a kiszemelt helyen elektronikus fizetési lehetőség.

A hétköznapi életünkben már kevés olyan szituáció van, amikor nem rendezhetjük a számlánkat elektronikusan. Kíváncsiak voltunk, vajon egy szabadstrandon mit tapasztalunk a fizetési szokások tekintetében.

Elfogadják-e a strandon a kereskedők és a szolgáltatók a bankkártyánkat?

Kell készpénzzel is készülnünk?

Strandolókat kérdeztünk meg, ők mit tesznek a táskájukba, ha vízparton töltik a napot. Akadt, aki szereti bebiztosítani magát, de többen már csak kártyával vagy telefonnal fizetnek. Ha pedig erre egy helyen nincs lehetőségük, másik üzletet keresnek. Érdeklődtünk kereskedői oldalról is, milyen változást tapasztalnak a vásárlók igényeivel kapcsolatban. Kíváncsiak voltunk még arra is, hogy a fürdőzőknél van-e bankkártya, és van-e jelentősége egy büfé kiválasztásánál, hogy miként tudják rendezni a számlájukat.

hirdetés

Videónkból kiderül, mire számíthatunk, kell-e pénzt kell kivennünk a bankautomatából, ha szabadstrandra indulunk!

A vásárlók részéről elvárás, a kereskedőknek gyors és biztonságos megoldás az elektronikus fizetés

„Egyre egyértelműbb az a tendencia, és ezt az OTP Bank adatai is alátámasztják, hogy a vásárlók, ahol csak lehet, élnének az elektronikus fizetés lehetőségével, legyen szó hétvégi bevásárlásról, sportolásról vagy éppen a nyaralásról. Ezért minden kereskedőnek és szolgáltatónak javasoljuk, hogy biztosítsa ügyfelei számra az elektronikus fizetés lehetőségét, nem csak azért, mert ez a vásárlók elvárása, hanem azért is, mert az elektronikus fizetési megoldások a kereskedők számára is gyors, kényelmes és biztonságos megoldást jelentenek” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment területének vezetője.

A szakértő szerint az egyik leggyakrabban hangoztatott érv a kártyaelfogadás ellen, hogy egy POS-terminál fenntartása magas költségekkel jár, de ez egyáltalán nem kell, hogy így legyen. A terminál üzemeltetési költsége nagyban függ a kereskedő forgalmától és attól, hogy melyik pénzintézettel kötött szerződést, ezért mindenképp érdemes a legmegfelelőbb megoldás kiválasztásához tájékozódni az elérhető lehetőségekről.

Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is elérhető, használatával már érintéses kártyaelfogadás, valamint QR-kódos és link-es fizetés is felkínálható a vásárlók számára. Az applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén vagy ha a kereskedő a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP-kártyákat is elfogadna a kasszánál, POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Csoport fenntartja annak jogát, hogy a tájékoztatásban szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

A cikk az OTP Bank támogatásával készült.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Esküvőzés inflációban és elszálló árak között: mennyi kerüljön idén a borítékba?
A 2022-es esküvőszezont kissé beárnyékolja a kétszámjegyű infláció és a tempós drágulás az élet minden területén. Ez pedig nemcsak a párok dolgát nehezíti meg, hanem azokét is, akik borítékba „csomagolt” ajándékokkal készülnek nekik.

Link másolása

hirdetés

Tekintettel arra, hogy vészesen közeledem a harminchoz, évről évre egyre több esküvőre vagyok hivatalos. Persze egy ilyen nagy nap a házasodni készülőknek a legnagyobb stresszforrás és számukra jár a legtöbb feladattal, kompromisszummal, kiadással, illetve izgalommal. De ahogy én tapasztalom, azért a vendégeknek is bőven akad dolga: ki kell találni, hogy mit veszünk fel, azt be kell szerezni, intézkedni kell az ajándék kapcsán, meg kell szervezni az eljutást, olykor a szállást is, és persze – tisztelet a kivételnek – valamivel elő kell állni a nagy kérdésre, miszerint neked miért nem volt még esküvőd.

Ezek közül idén különösen az ajándék-kérdés okozott gondot.

Történt ugyanis, hogy kiválasztottam online egy ruhát, amit tökéletesnek találtam arra az esküvőre, amire egy héttel később mentem. Sajnos akkor épp nem tudtam érte elmenni, mert azon a héten egy másik esküvőre voltam hivatalos, amire szintén készülnöm kellett több mindennel. Aztán amikor a következő héten eljutottam az üzletbe, felpróbáltam és már vittem volna haza a kiválasztott darabot, mikor kiderült, hogy addigra négyezer forinttal drágább lett. Ekkor tudatosult – függetlenül attól, hogy napi szinten olvasom a híreket –, hogy ugyanez történik az esküvőkön feltálalt ételektől kezdve a zenészek díján át a terembérlésig mindennel.

Itt merült fel bennem, hogy érdemes lenne revideálnom az előkészített borítékok tartalmát.

A témában Rózsa Diána esküvőszervezőt, a Boldogságod alapítóját kérdeztem, aki megerősített: 2022-ben már nem ugyanannyiba kerül megtartani a nagy napot, mint akár egy évvel korábban. „Azok a jegyespárok, akik még a tavalyi évben foglalták le a helyszínüket és állították össze a szolgáltatói csapatot, még viszonylag szerencsés helyzetben vannak a szerződéseiket illetően, mert ezek a megállapodások kötöttek. Viszont olyanok is vannak, akik nem feltétlenül tudják tartani a korábban kiajánlott árat, ők az élelmiszeripari szolgáltatók, például a cateringesek, a tortakészítők és az aprósüteményesek.” Hozzátette ugyanakkor, hogy a zenei szolgáltatók, a fotósok, a videósok és a ceremóniamesterek is emeltek az áraikon, átlagosan 10%-ot. És ez alapján már sokkal árnyaltabb, hogy mennyire legyen vastag az a bizonyos boríték.

„15-20%-kal lenne reális többet tennünk a borítékba egy idei esküvő alkalmával, mint az elmúlt két évben.”

Persze alapvetően azt sem egyszerű meghatározni, hogy mekkora összegnél adjunk X százalékkal többet. Az esküvőszervező szerint a szűk család minden esetben nagyobb összeggel járul hozzá a fiatalok házas életének indulásához, míg a távolabbi családtagok, barátok kevesebbet tesznek a borítékba – ezzel pedig a pár is tisztában van. Az összeg mértékét persze ezen kívül is rengeteg minden befolyásolhatja: például, hogy szükséges-e szállást foglalnia a vendégnek, vagy a pár felajánlja a segítségét és a költségét is átvállalják, vagy hogy milyen anyagi helyzetben vannak a násznép tagjai.

Konkrét összegekről annak ismeretében beszélhetünk, hogy mennyibe kerül a házasodni kívánó párnak egy fő vendégül látása.

„Az árakat tekintve nagyon széles a skála: vannak vidéki, csárdajellegű helyszínek, ahol 20.000 forint/fő körüli összegért már teljes ellátást adnak egy fő részére, ezzel szemben a legtöbb esetben 28.000-30.000 forint/főtől kell számolunk csak az étel- és italfogyasztást tekintve. Ehhez az összeghez még hozzáadódhat akár területhasználati díj és terembérleti költség is. Így azt gondolom, ha csak a fogyasztásunkat szeretnénk a párnak meghálálni, akkor 40.000 forintot minimum illik a borítékba tenni 2 fő esetén, ami ezen felül kerül bele, az a pár valós nászajándéka.”

hirdetés

Persze ha ennyit nem tudunk beletenni, akkor sem dől össze a világ. Diána azt tanácsolta, hogy ilyen esetben pótolhatjuk valamilyen kedves, tárgyi ajándékkal is a „hiányzó” összeget. Ha ezt a pár kifejezetten kéri, hogy ne tegyük, inkább vásároljunk nekik néhány sorsjegyet, ezzel nemcsak esélyt adunk arra, hogy nyerjenek, de pár izgalmas percet is szerzünk nekik.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Óriási a kereslet a kandallókra, klímát viszont alig veszünk az új rezsiszabályok bejelentése óta
A szárítógépek és bőröndök eladásai is csökkentek, megnőtt viszont a kereslet a napelemek, fogyasztásmérők és a több eszköz kikapcsolását egyszerűsítő hosszabbítók iránt.

Link másolása

hirdetés

Jócskán átformálta a keresletet az eMAG-nál a kormány júliusi 13-i bejelentése, amelyből kiderült, hogy augusztustól az átlagfogyasztás mértékéig lehet kedvezményesen áramot és gázt fogyasztani: az energiahatékonyságot célzó, segítő termékkategóriák forgalma kilőtt, más, a mindennapokhoz nem feltétlenül szükséges termékeké pedig lecsökkent.

Nem kelendő a szárítógép, a medence és a klíma a bejelentés óta

A szokásos nyári slágerterméknek számítható összeszerelhető és felfújható medencék eladásai 67 százalékkal csökkentek az eMAG-nál a bejelentés nyomán az előző héthez képest, ugyanakkor a bejelentés óta a korábbinál ötödével magasabb átlagáron veszik ezeket: felfújható medencére bruttó 44 ezer forintot, szilárd medencére 80 ezer forint körüli összeget költöttek idén nyáron a vásárlók.

Nagyjából a felére csökkent az eMAG.hu-n a szárítógépek eladása a bejelentést követően, de ugyanennyivel csökkentek váratlanul a bőröndök, utazótáskák eladásai,

ami azt jelzi, hogy sokan a nyaralás költségein spórolnak valamilyen módon.

Klímastop a bejelentés után

A klímaberendezések eladott darabszáma is csaknem 90 százalékkal visszaesett az új rezsicsökkentési szabályok bejelentése óta.

Viszont mivel sok háztartásban épp egy modernebb, kisebb fogyasztású hűtő-fűtő klímaberendezés segíthet a rezsi csökkentésében, az eMAG az eladások visszarendeződésére számít, hiszen a bejelentés óta eltelt napokban a tíz legnépszerűbb berendezés többsége A++ energiabesorolású, és a listán nincs A-osztályúnál fejletlenebb modell.

hirdetés

A tűzhelyek eladásai kapcsán érdekes jelenséget tapasztalt az eMAG: itt a bejelentést követően nem csökkent, hanem mintegy negyedével nőtt a gáztűzhelyek eladása (a többi kategória kárára). Sokan nyilván azért váltanak az utóbbira, hogy az áramfogyasztásuk ne legyen magasabb az átlagnál.

Az eMAG.hu-ról olyan sokan rendeltek fatüzelésű kandallót, hogy ebből ideiglenes készlethiány alakult ki

- és a nyári szezonban alapvetően nincs raktáron jelentős készlet e terméktípusból.

Napelem, fogyasztásmérő és okoskonnektor a bejelentés sztárjai

Értelemszerűen megnőtt a kereslet a bejelentést követően az energiahatékonyságot és spórolást célzó termékekre az eMAG.hu-n:

a napelemek és napkollektorok termékkategória eladott darabszáma megháromszorozódott, forgalma pedig a négyszeresére emelkedett az előző héthez képest.

Sokan ennél egyszerűbb módon terveznek spórolni, amit jól jelez, hogy az eMAG hatszor annyi konnektorba dugható fogyasztásmérő aljzatot adott el, mint a megelőző napokban, de csaknem 80 százalékkal több okos konnektor, és csaknem másfélszer több elektromos elosztó talált gazdára.

Mosószer, üdítő és pelenka: egyre többen rendelnek csomagautomatába

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) ugyanakkor tavaly nyárhoz hasonlóan idén is jól fogynak online az eMAG.hu-nál. A nagy kiszerelésű tisztító- és mosószereket, pelenkákat és tartós élelmiszereket vásárolnak a legnagyobb számban, de a top 5 legnagyobb számban rendelt termék közé az idei nyáron bekerültek a nem alkoholos italok (ásványvizek, mentes és szénsavas üdítők), kávék és állateledelek is. E kategóriák népszerűbbé válása annak köszönhető jelentős mértékben, hogy az eMAG alkalmazásból ingyen lehet eMAG easybox csomagautomatába rendelni, így jelentős cipekedéstől kímélhetik meg magukat a vásárlók fogyasztási cikkek beszerzésekor is.

Mivel csaknem két és félszeresére nőtt az easyboxok száma Magyarországon (550 helyszín) a tavalyi nyár első feléhez képest, egyre több vásárló találhat a közvetlen közelében csomagautomatát. Az easyboxba kért rendelések száma is megháromszorozódott az eMAG-nál (18 ezerhez képest közel 60 ezer rendelés) tavaly nyárhoz képest, és ugyancsak több mint háromszorosára nőtt (10-ről 32 százalékra) a csomagautomatás rendelések aránya az összes rendelésből.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
7 dolog, amit az élelmiszer-pazarlás ellen tehetsz
Ha csökkenteni akarjuk otthon a kukába kerülő ételmennyiséget, akkor újra kell gondolnunk a vásárlás, a főzés és az étkezés szentháromságát. Ehhez adunk tippeket!

Link másolása

hirdetés

Évente a világon megtermelt élelmiszerek egyharmada, azaz 1,3 milliárd tonna kerül szemétbe. Képzeld el egy pillanatra – ez olyan, mintha három zacskó élelmiszert vennél a szupermarketben, majd távozáskor egyet kidobnál. A fejlődő országokban, ahol nem fejlett a közlekedési infrastruktúra és nem hatékony a termelés, szállítás és feldolgozás, a legnagyobb veszteségek még az élelmiszerek kereskedelmi hálózatba kerülése előtt következnek be. Ezzel szemben a fejlett országok legnagyobb gondja a végső fogyasztói szinten – a háztartásokban – létrejövő pazarlás.

Tehát az élelmiszer-pazarlás egyik legfontosabb helyszíne a saját otthonunk - pedig rengeteget tehetnénk, hogy ez ne így legyen. Egy átlagos magyar 68 kg élelmiszert dob a szemetesbe évente. A kidobott ennivaló pedig kidobott pénz is, ami egy átlagos négyfős magyar családnál évente 50.000 Ft körüli összeget jelent. Hazánkban a kidobott élelmiszerek fele az elkerülhető kategóriába tartozik. Leggyakrabban a készételek, zöldségek és gyümölcsök, valamint kenyér és egyéb pékáruk mennek veszendőbe. Cikkünkben ehhez szeretnénk pár tippet adni, hogyan kerülhető el, hogy idő előtt az otthoni szemetesben landoljanak ezek a finom falatok.

Miért olyan fontos mindez?

A globális üvegházhatású gázok kibocsátásának 10%-a az élelmiszer-pazarlás közvetlen következménye. Ha az élelmiszer-veszteség egy ország lenne, a harmadik legnagyobb károsanyag-kibocsátó lenne Kína és az USA után. Tehát erős erkölcsi, társadalmi és környezetvédelmi okokat támasztunk az élelmiszer-pazarlás csökkentése mellett. Éppen ezért az ENSZ célja, hogy 2030-ra redukálja az élelmiszerpazarlást az egész világon.

1. Előzd meg a túlvásárlást!

Vásárlás előtt tervezd meg, milyen ételeket szeretnél főzni, milyen alapanyagokra van szükséged. Ehhez fontos, hogy írj cetlit, mivel ezzel védekezhetsz az impulzusvásárlás ellen, valamint ne indulj el a boltba anélkül, hogy ne néznél szét, mi van a hűtőben, fagyasztóban, kamrában, így nem kerül a kosaradba olyan élelmiszer, ami már van otthon.

2. Gondolkodj előre!

Ha tudod, hogy nem lesz időd főzni, vagy éppen egy utazás előtt állsz, lehetőleg ne tömd tele a hűtőt könnyen romlandó élelmiszerekkel. De ugyanilyen fontos azzal is tisztában lenned, hogy a bevásárlás után mennyi ideig tudod megfelelően tárolni az élelmiszereket. A nyári nagy melegben lehetőleg a lakóhelyedhez minél közelebbi helyen vásárolj, így rövid idő telik el, míg a hűtött vagy fagyasztott áruk újra hűtőbe kerülnek (ráadásul benzint is spórolsz).

hirdetés

3. Nem kell mindig mindenből a legnagyobb kiszerelést megvenni!

Lehetőség szerint kerüld el az „egyet fizet, kettőt kap” akciókat és a nagy kiszerelésű termékeket, hogyha nem nagy családban élsz! Ezek bár jól hangzanak bizonyos cikkek esetén, gyorsan romlandó élelmiszereknél már kevésbé. Ha végül a szemétben landol a megvásárolt étel, igazából egy forintot sem spóroltál, sőt.

Tipp: ha a cikk elolvasása előtt nem voltál ennyire tudatos és sikerült egy rakás ételt és terméket felhalmoznod azért ne ess kétségbe! Nézz körül a lakásban és kezdd el őket felhasználni, hiszen befőttként, fagyasztva vagy bepácolva is elraktározhatod őket. Nem beszélve arról, hogy a zöldségeket, gyümölcsöket akár mártásként vagy smoothie formájában fogyaszthatod.

4. Tegyél különbséget a fogyaszthatósági idő és a minőségmegőrzési idő között!

Rendszeresen ellenőrizd a kamra, valamint a hűtő tartalmát, és használd fel a közeli lejáratú termékeket. Az eltarthatóság mutatói a „fogyasztható” és a „minőségét megőrzi” feliratok a termékeken. A “fogyasztható” kifejezést gyorsan romlandó élelmiszerek esetén használják (pl. hús, tojás, tejtermékek). A “fogyasztható” kifejezéssel feltüntetett dátumot követően nem ajánlatos a terméket fogyasztani. A “minőségét megőrzi” felirat a hosszabb ideig eltartható élelmiszereken szerepel (pl. gabonatermékek, rizs, fűszerek). A terméket ezen időpont után is lehet kockázat nélkül fogyasztani, azonban előfordulhat, hogy a termék ízét veszti, vagy megváltozik az állaga. Zöldségek, gyümölcsök esetén nincsenek irányadó dátumok, de itt nyugodtan hagyatkozzunk saját érzékszerveinkre. A fonnyadó zöldségek még kiválóak lehetnek a leveshez, túlérett gyümölcsök pedig a turmixhoz, süteményekhez.

5. Főzz annyit, amennyit biztosan megeszel!

Gondold végig, hányan fogtok étkezni, és általában mekkora adagok fogynak a családban. Próbáld meg kerülni a túl nagy adagokat, mert csak több lesz a maradék, hamar ráunhatsz majd.

6. Fagyassz le minden romlandó ételt, amit nem tudsz időben megenni!

A fagyasztó olyan akár egy STOP gomb, megvédi a romlandó élelmiszereket a kidobástól. Ha egyszerre többet főztél és nem fogy el, a maradékot nyugodtan fagyaszd le! Mindent, amit a fagyasztóba teszel címkézd fel és jelöld rajta a lefagyasztás dátumát és a doboz tartalmát.

7. Komposztálj!

Ha nincs más lehetőség, és ki kell dobni valamit, lehetőleg komposztálj! A környezetet is kíméled, és a kuka is kevésbé telik, ha komposztálsz. Amit biztosan tehetsz a komposztba: zöldség- és gyümölcshéjak, -szárak, -levelek, salátalevelek; teafű, teafilter, kávézacc. Amit viszont tilos komposztálni: hús és tejtermék

Az élelmiszer-pazarlás egy globális probléma, aminek a visszaszorítása kifejezetten rajtunk múlik, a mi háztartásainkból indul. Viselkedésünk és szokásaink változtatásával nemcsak a környezetünkkel teszünk jót, de a javak kiegyenlítettebb eloszlásához is hozzájárulhatunk.

A Tesco 5 éve folyamatosan csökkenti a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét

A Tesco öt éve dolgozik az élelmiszer-hulladék mennyiségének csökkentésén a termőföldtől az asztalig terjedő folyamat minden szakaszában. Az áruházlánc a közép-európai kiskereskedelmi vállalatok közül elsőként, 2017-ben tette közzé először a működésében keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét, amelyet Magyarországon azóta 69 százalékkal szorított vissza. Ez idő alatt közel 31 400 tonna élelmiszert mentett meg a kidobástól és ajánlott fel a rászorulóknak, amivel mintegy 100 500 tonnával járult hozzá a károsanyag-kibocsátás mérsékléséhez.

„A Tesco több szeretne lenni, mint egy bevásárlóhely. Ezért folyamatosan egyre többet teszünk a vásárlókért, a közösségekért és bolygónkért. Az élelmiszer-pazarlás megelőzése most még fontosabb számunkra, mint valaha, mivel a klímaváltozás, a koronavírus-járvány, az ukrajnai háború és az emelkedő élelmiszerárak együttes hatása vásárlóinkat is egyre inkább érinti. Ezért is ösztönözzük a tudatos vásárlást, és indítottuk el többek között Árgarancia-kampányunkat, illetve vezettük be a Clubcard-árakat, Friss 5 akciónk keretében pedig hetente más-más öt frissárut kí­nálunk szintén nagyon kedvező áron. Büszke vagyok rá, hogy emellett belső folyamataink fejlesztésével és élelmiszermentő programunkkal már öt éve folyamatosan csökkenteni tudjuk az élelmiszer-felesleget, a működésünkben keletkező élelmiszer-hulladék mennyiségét” – mondta Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország vezérigazgatója.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: