ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

A márkaépítés fejlődése: életstílus-eladás és termékelhelyezés

Naponta több ezer reklámmal találkozunk. A márkaépítés hogyan érte el azt a kimagasló helyet a kultúrában, amit manapság betölt? Mutatjuk!


Akár tudatában vagyunk, akár nem, mindennapi gondolkodásunkat márkák befolyásolják. Naponta több ezer reklámmal találkozunk. Ez lehet egy plakát, egy filmelőzetes, amit egy film előtt meg kell néznünk, vagy akár valami olyan egyszerű dolog, mint egy ruházatba hímzett márkanév.

6989709481_7029d08fa4_b

Ez a cikk azt foglalja össze, hogy a márkaépítés hogyan érte el azt a kimagasló helyet a kultúrában, amit manapság betölt.

 

A márkaépítés evolúciója

Hetven évvel ezelőtt egy cégnek elég volt egy jó minőségű termékkel előállnia ahhoz, hogy sikeres legyen az üzleti életben. A fogyasztó akkor még egyszerűen meg tudta különböztetni a jó és a rossz minőségű termékeket, ezért amíg a cég figyelt rá, hogy a terméke jobb minőségű legyen, mint a versenytársaié, versenyben tudott maradni. Ma már ez közel sem igaz. A korábbi piacvezetők (pl. a Coca Cola vagy a Procter & Gamble) azonban még mindig jelen vannak. Ez véletlen lenne? Aligha. Ezek a vállalatok azért állták ki az idő próbáját, mert megfelelő marketingstratégiát és márkaépítést alkalmaztak.

18429151513_0e632f2f7f_b

 

Az egyszerű termékekről márkákra való átálláshoz hozzájárult a 20. század közepén lezajló minőségi szabványosítás is, minek következtében sokkal több jó minőségű termék került piacra. Ezután a cégeknek új módot kellett találniuk arra, hogy megkülönböztessék magukat a versenytársaktól. A nagyvállalatok ekkor kezdték el a tudatos márkaépítést (vagy ahogy ma hívjuk marketinget). Márkamenedzserek a jó minőségen kívül érzelmi értékkel is felvértezték a termékeket, identitást kapcsoltak hozzájuk, amelyek egyértelműen megkülönböztették őket a versenytársaik hasonló termékeitől.

creativity-395357_640

A marketing 50 évvel ezelőtt kapott igazán lendületet, amikor előtérbe került a fogyasztók jobb megértése. Innentől kezdve a vállalatok már nemcsak márkákat, hanem teljes márkacsomagokat dolgoztak ki, amelybe az áron és a logón kívül a csomagolás, a promóció és a reklám is beletartozott. Ezek együttesen gondoskodtak a termék megfelelő pozícionálásáról a piacon.

Az utóbbi három évtizedben azonban a piaci verseny tovább fokozódott, ezzel párhuzamosan a marketing is továbbfejlődött. Ma már nemcsak a nagyvállalatoknak, hanem a kiskereskedelmi cégeknek is van marketing osztálya. A nagyvállalatok pedig ismét stratégiáváltásra kényszerültek. A Nike reklámkampánya például filmes, mozgó és rendkívül hatékony reklámokból áll. Míg korábban marketingjük a termékek egyes karaktertípussal vagy jó minőséggel való asszociációjára épült, újabban már sokkal inkább egy életstílust próbálnak eladni. Egy olyan életstílust, amelyre a célközönség vágyik. Ennek köszönhetően mára már a reklámok komoly filmművészeti alkotássá fejlődtek ki.

Hasonlóképpen jár el a PokerStars, a híres online pókerterem, kereskedelmi televíziója is, amikor az akciófilmekre emlékeztető speciális beállításból felvett képeket, panorámaképeket és jeleneteket alkalmaz arra, hogy felhívja magára a közönség figyelmét. A "Mi vagyunk a póker" című videóban például professzionális pókerjátékosok sétálnak keresztül a tömegen nagy magabiztossággal, mintha mozisztárok lennének. Míg minden más pókerjátékos hagyományos környezetben, az épület alsó szintjén játszik, a Pokerstars játékosai a felhőkarcoló tetejére mennek. Az onnan nyíló fantasztikus kilátás megerősíti a reklám üzenetét, miszerint a Pokerstars játékosai a csúcson vannak. A vállalat azt is kiterjesztette kínálatát a közelmúltban, hozzáadásával legnépszerűbb kaszinó játék a PokerStars Casino platform, ezért próbálják megragadni a figyelmet egy nagyobb részét a játékos közösség.

Megfelelő termékelhelyezés

Ma már nem elég, ha egy termék és egy reklám jó, jól is kell azt elhelyezni. A különböző cégek egyre okosabban és intelligensebben teszik ezt, és sikeres termékelhelyezéssel szinte észrevétlenül juttatják el márkanevüket a tudatalattinkba. A legjobb magyar reklámokat itt lehet megnézni.

A termékmegjelenítés egyik leghíresebb karaktere James Bond, akiről mindenki tudja, hogy Aston Martint vezet, Omega karórát hord és amikor éppen nem Martinit kortyolgat, akkor Heinekent iszik.

A termékelhelyezési verseny kiélezettségét mutatja az is, hogy az Apple is nemrég egy új termékelhelyezési taktikát vetett be. A népszerű Modern Család sorozat egyik része egy hatalmas, félórás – reklámokkal megszakított – Apple-reklám lesz, ugyanis az egész epizód egy MacBook Pro kijelzőjén játszódik majd. Az epizód folyamán a szereplők az Apple különböző kommunikációs szolgáltatásai – pl. FaceTime, iMessage – segítségével beszélnek egymással.

A marketing jövője

A következő lépés a még célirányosabb marketing lesz, mivel fogyasztói szokásainkat egyre jobban ismerik a reklámügynökségek és a vállalatok. „Vettél egy sportmelltartót az Amazonon? Esetleg ezeket a sportfelszereléseket is érdekesnek találhatod!”– javasolja az oldal különféle sportfelszerelések képeit mutogatva.

e-commerce-402822_640

A márkaépítés mára egy művészeti formává vált, amely kétségtelenül továbbra is hatással lesz az életmódunkra és a fogyasztói szokásainkra. A vállalatok továbbra is új stratégiákat fognak bevetni annak érdekében, hogy beférkőzzék magukat a gondolatainkba, és a technológia minden bizonnyal nagy szerepet fog játszani a hirdetések egyre fokozottabb személyre szabásában.

Érdekes lesz látni, milyen messzire mennek/mehetnek ezzel. A néhány üzlet által már bevetett arcfelismerő technológia meglehetősen vegyes fogadtatásra talált a vásárlók körében, a beleegyezés kérdése továbbra is problémás. Meglátjuk, hogy a jövő hoz-e erre megoldást. Egy dolog azonban biztos: a jövőben márkatudatosabbak leszünk mint valaha!

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!

 


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Itt a nyár szenzációja: máris póló készült Mészáros Lőrinc „Gondolom, nem gyalog" mondatával - mutatjuk, hogy néz ki a trendi ruhadarab
Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem, de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó immár legendás aranyköpését.


A Dorko villámgyorsan lecsapott Mészáros Lőrinc két héttel ezelőtt, Münchenben elhangzott „Gondolom, nem gyalog" aranyköpésére, és már meg is alkotta a nyár várhatóan egyik legtrendibb pólóját, adta hírül a Blikk.

Arról egyelőre nincs hír, hogy a fekete felirattal ellátott, valóban egyedi póló kereskedelmi forgalomba kerül vagy nem,

de a magyar cég egy játék erejéig kihasználja a milliárdos vállalkozó mondatát. „Kommenteld, te kivel gyalogolnál egy jót, és nyerjetek ma egy-egy pár új Dorko cipőt!” – olvasható a Dorko játékfelhívásában. A történethez hozzá tartozik, hogy a sportos vállalkozás a "nem" szót áthúzta a pólón.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, Mészáros Lőrinc barátai társaságában tekintette meg Münchenben a Paris Saint-Germain - Internazionale labdarúgó Bajnokok Ligája döntőt. Magyarország leggazdagabb embere az utat előbb a Liszt Ferenc Repülőtérig magánhelikopterrel, majd onnan magángéppel tette meg, ráadásul a francia csapattal egy szállodában szállt meg.

A 444 stábja itt próbálta megszólaltatni Mészárost, és feltették neki azt a kérdést is, hogy mivel érkezett Münchenbe. Az üzletember száját pedig ekkor hagyta el az azóta klasszikus magasságokba emelkedett „Hát, ööö, gondolom, nem gyalog” mondat.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Véletlenül egy orgiaházban szállásolták el a British Airways személyzetét – 24 órán át nem tudtak aludni
A repülőtársaság személyzetének tagjai alig tudtak pihenni, mert egész éjjel nyögések, drogüzletek és prostituáltak zavarták őket. Egy 24 órás orgia is zajlott a motelben.


Legalább 12 munkatársnak foglaltak szállást a British Airways-nél egy milánói szexhotelben, miután tévedésből összekeverték a MO.OM Hotelt a közelben található Motel MO.OM-mal – számolt be róla a Daily Star. Az óránként fizetős szálláshelyen olyan felszerelések voltak, mint vagina alakú kád, tükrös mennyezet, kötözőkészletek, bőr hámok és emberi kutyaketrecek.

Egy névtelen forrás szerint „nyilvánvaló volt, hogy a stábnak nem ezen a helyen kellett volna lennie”.

A beszámoló szerint a személyzet tagjai alig tudtak aludni, mivel egész éjjel nyögéseket hallottak, és tanúi voltak egy 24 órás orgiának,

valamint drogügyleteknek és prostitúciónak is.

A forrás szerint az eset egy komikus, de komoly következményekkel járó hiba volt.

A kialvatlanság miatt a dolgozók másnap nem tudtak munkába állni,

ugyanakkor késésekről vagy járatkimaradásokról nem érkezett hír.

A British Airways a történtek után közleményt adott ki:

„A személyzet egy kis részét nem jóváhagyott hotelszobákban helyezték el a tudtunk nélkül, miután a szokásos szolgáltatónknál elérhetőségi problémák merültek fel. Sürgősen kivizsgáljuk az esetet, hogy többször ne fordulhasson elő ilyen.”

A Daily Star cikke emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt hónapokban több hasonló eset is történt a légitársaság dolgozóival. Egy légiutas-kísérőt letartóztattak, miután meztelenül táncolt az egyik járaton, míg egy korábbi pilótájukat 2023-ban azért bocsátották el, mert felszállás előtt kokaint szippantott egy nő melléről. Ő azóta egy másik légitársaságnál újra repülhet.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Kutyás strandkörkép 2025: Ezeken a helyeken hűsölhetsz együtt négylábú kedvenceddel idén nyáron
A nyár a közös élményekről szól – és a kutyádnak sem kell kimaradnia a vízparti mókából.


Egyre többen indulnak nyaralni kutyástul és szerencsére ma már nem is kell otthon hagynod kedvencedet akkor sem, ha strandolni támad kedved, mert országszerte számos lehetőség van a közös fürdőzésre.

Elkészült a 2025-ös lista a kutyabarát fürdőhelyekről, és elmondhatjuk, hogy a végeredmény igencsak kecsegtető a gazdik számára:

idén ugyanis már 21 fürdőhelyen várják örömmel a kutyákat országszerte.

A Kutyabarathelyek.hu csapata már sok éve azon dolgozik, hogy egyre több étterem, szállás és szolgáltató váljon kutyabarát hellyé, de a nyári csúcsszezonban egyértelműen a strandok a legkeresettebb helyszínek, az évről évre melegrekordokat döntögető hónapokban.

Az, hogy az igény és kínálat hogyan fejlődik ezen a téren, remekül mutatja az, hogy 2015-ben még csupán 8 kutyabarát fürdőhely közül választhattak a gazdik, idén viszont már 21 ilyen strand áll a rendelkezésükre.

Persze a kutyatartás népszerűsége egyre inkább növekszik, így erre a fejlődésre valóban nagy szükség van itthon is.

Hol csobbanhatsz a kutyáddal?

A kutyabarát strandokat összeszedő lista ráadásul azért is különleges, mert a rajta szereplő strandok többsége nemcsak szívesen fogadják a kutyusokat, de kifejezetten kutyabarát szolgáltatásokkal is készülnek:

rámpák segítik a vízbejutást, árnyékos pihenőhelyek, agility pályák, kutyabarát szolgáltatások, sőt néhol még kutyás foglalkozások és büfék is várják nemcsak a gazdikat, de kedvenceiket is.

A Balaton körül például a Fonyódi Kutyás Fürdetőhely és a Balatonföldvári kutyastrand garantált siker, de ott van a Keszthelyi Kutyás Strand is, ahol zsilipes beengedő rendszer ügyel a biztonságra. A Balatoni szakaszon a Fonyódi strand örvend a legnagyobb népszerűségnek, hatalmas terület, büfé, sup point, mosdók, kutyusok számára felállított játékbolt és „gazdi itató” vár mindenkit.

Ha azonban a Balaton helyett inkább a Dunakanyar felé vennéd az irányt, a Dunakeszi Duna-parton és a Bárka Dog Beach-en is boldogan látják a kutyásokat.

Nem marad ki a kelet-magyarországi régió sem: a Tiszafüredi Mancsos Pancsoló, a Szolnoki strand, vagy éppen a Tiszakécskei kutyabarát fürdetőhely igazi hűsítő menedékek lehetnek az egyre gyakrabban sújtó kánikulában. És persze ott vannak az országos különlegességek is: a Délegyházi-tavak, a Vizsla-tó Nyíregyházán, a gyönyörű Öreg-tó Tatán, vagy a pécsi Hirdi Kutyastrand – mind garantáltan kutyamosollyal, vizes bundával és lelkes farokcsóválással zárják a napot.

Mi kell ahhoz, hogy egy fürdőhely kutyabarát legyen?

Ahogy Máté Krisztián, a Kutyabarathelyek.hu társalapítója elmondta: „Fontos a megfelelő távolság az emberi strandoktól, a hulladékgyűjtés megoldása és szükség esetén a vízbe helyezett lejárók kialakítása.” A kellemes és problémamentes időtöltéshez elengedhetetlen, hogy erre minden gazdi figyeljen maga is, de a legtöbb kutyabarát strand azonban ezen is túlmutat: napernyőkkel, sporteszközökkel, kutyás programokkal, sőt, sok helyen már kutyabarát büfé is működik, külön kedvezve finom falatokkal, vagy hűsítő finomságokkal a négylábúak számára is.

Még több szabadság: a természetes vizek

Inkább vagy kalandor? Ha a belépőjegyes strandok helyett inkább a vadregényes élményeket szereted, a természetes vizek is nyitva állnak előttetek: például a Kisoroszi Szigetcsúcson a Dunánál, ahol, ha nincs tiltótábla, bátran csobbanhat a kutya is veled.

Ne maradj le!

Ha szeretnéd megnézni a teljes listát és a friss részleteket, kattints ide és tervezd meg a nyári kalandokat négylábú társaddal.

Egy biztos: 2025-ben nem kell otthon hagynod a kutyusodat, ha a strandra készülsz!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Grillre fel! – Ezekért az újdonságokért érdemes várni a napsütést
A nyár nem is lenne igazi egy-egy klassz grillparti nélkül. És bár a grillrácsról nem hiányozhatnak az örök klasszikusok, mint amilyen a hamburgerpogácsa vagy a pácolt sertéstarja, ha te is megnézed a Lidl új kínálatát, könnyen úgy döntesz, hogy itt az ideje az újításnak.


Bár az időjárás még nem döntötte el, hogy májust vagy októbert írunk, a grillszezon előbb-utóbb hivatalosan is beköszönt. Sőt, bizonyára köztetek is vannak olyanok, akik már túl vannak az idei első kerti sütögetésen – ők azok a hősök, akik a tavaszi zápor ellenére is begyújtják a grillt. Ha te inkább kivárnád a napsütést, van egy jó hírünk: a Lidl idén is full extrás kínálattal készül a kerti sütögetések időszakára.

Több mint 60 féle grillcucc a kínálatban – húsimádóknak és ínyenceknek

Aki már most előrelátóan készül a nyári hétvégékre, annak érdemes csekkolnia a Lidl hűtőpultjait, mert több mint 60 féle grilltermék sorakozik fel az idei szezonban. A klasszikus marinált csirke- és sertésszeletek mellett hamburgerpogácsák, grillkolbászok, hot dog alapok, roládok, sőt még fokhagymás-chilis garnéla is bekerült a válogatásba. Nem kizárt, hogy az ínycsiklandó illatok miatt még a szomszédjaid kedve is megjön a grillezéshez.

A grillezés népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy

tavaly április végétől szeptember elejéig közel 6 milliárd forint értékben vásároltak grillterméket a Lidl boltjaiban.

A szabadtéri sütögetés nemcsak menő, de közösségi program is – és úgy tűnik, egyre többen választják ezt a közös kikapcsolódás formájának.

Jönnek a különlegességek – csak a Lidlben

A Lidl idén is csempészett a kínálatba néhány exkluzív újdonságot: például a Faluvégi vízibivaly grillkolbászt, vagy a Kométa bajor és Salsiccia al Vino változatait, amelyek csak náluk kaphatók. Akik szeretik az extra ízeket, azoknak ott van a jalapenos, tacos vagy koriander-lime-os vonal, míg a chilli cheese grillrolád és a bajor grillkolbász (ami semmilyen adalékanyagot nem tartalmaz) a természetesebb ízek kedvelőinek szól.

A Lidl kínálatában nemcsak a húsok, hanem a komplett grillélmény is megtalálható: friss zöldségek, fűszernövények, grillsütők, faszén és praktikus kiegészítők is lapulnak a polcokon.

Szóval ha eljön a „na most már tényleg tavasz van” pillanat, csak egy bevásárlókosárra lesz szükséged, és kezdődhet a sütögetés.

Fotó: Pixabay, Lidl


Link másolása
KÖVESS MINKET: