ÉLET-STÍLUS
A Rovatból

A márkaépítés fejlődése: életstílus-eladás és termékelhelyezés

Naponta több ezer reklámmal találkozunk. A márkaépítés hogyan érte el azt a kimagasló helyet a kultúrában, amit manapság betölt? Mutatjuk!

Link másolása

Akár tudatában vagyunk, akár nem, mindennapi gondolkodásunkat márkák befolyásolják. Naponta több ezer reklámmal találkozunk. Ez lehet egy plakát, egy filmelőzetes, amit egy film előtt meg kell néznünk, vagy akár valami olyan egyszerű dolog, mint egy ruházatba hímzett márkanév.

6989709481_7029d08fa4_b

Ez a cikk azt foglalja össze, hogy a márkaépítés hogyan érte el azt a kimagasló helyet a kultúrában, amit manapság betölt.

 

A márkaépítés evolúciója

Hetven évvel ezelőtt egy cégnek elég volt egy jó minőségű termékkel előállnia ahhoz, hogy sikeres legyen az üzleti életben. A fogyasztó akkor még egyszerűen meg tudta különböztetni a jó és a rossz minőségű termékeket, ezért amíg a cég figyelt rá, hogy a terméke jobb minőségű legyen, mint a versenytársaié, versenyben tudott maradni. Ma már ez közel sem igaz. A korábbi piacvezetők (pl. a Coca Cola vagy a Procter & Gamble) azonban még mindig jelen vannak. Ez véletlen lenne? Aligha. Ezek a vállalatok azért állták ki az idő próbáját, mert megfelelő marketingstratégiát és márkaépítést alkalmaztak.

18429151513_0e632f2f7f_b

 

Az egyszerű termékekről márkákra való átálláshoz hozzájárult a 20. század közepén lezajló minőségi szabványosítás is, minek következtében sokkal több jó minőségű termék került piacra. Ezután a cégeknek új módot kellett találniuk arra, hogy megkülönböztessék magukat a versenytársaktól. A nagyvállalatok ekkor kezdték el a tudatos márkaépítést (vagy ahogy ma hívjuk marketinget). Márkamenedzserek a jó minőségen kívül érzelmi értékkel is felvértezték a termékeket, identitást kapcsoltak hozzájuk, amelyek egyértelműen megkülönböztették őket a versenytársaik hasonló termékeitől.

creativity-395357_640

A marketing 50 évvel ezelőtt kapott igazán lendületet, amikor előtérbe került a fogyasztók jobb megértése. Innentől kezdve a vállalatok már nemcsak márkákat, hanem teljes márkacsomagokat dolgoztak ki, amelybe az áron és a logón kívül a csomagolás, a promóció és a reklám is beletartozott. Ezek együttesen gondoskodtak a termék megfelelő pozícionálásáról a piacon.

Az utóbbi három évtizedben azonban a piaci verseny tovább fokozódott, ezzel párhuzamosan a marketing is továbbfejlődött. Ma már nemcsak a nagyvállalatoknak, hanem a kiskereskedelmi cégeknek is van marketing osztálya. A nagyvállalatok pedig ismét stratégiáváltásra kényszerültek. A Nike reklámkampánya például filmes, mozgó és rendkívül hatékony reklámokból áll. Míg korábban marketingjük a termékek egyes karaktertípussal vagy jó minőséggel való asszociációjára épült, újabban már sokkal inkább egy életstílust próbálnak eladni. Egy olyan életstílust, amelyre a célközönség vágyik. Ennek köszönhetően mára már a reklámok komoly filmművészeti alkotássá fejlődtek ki.

Hasonlóképpen jár el a PokerStars, a híres online pókerterem, kereskedelmi televíziója is, amikor az akciófilmekre emlékeztető speciális beállításból felvett képeket, panorámaképeket és jeleneteket alkalmaz arra, hogy felhívja magára a közönség figyelmét. A "Mi vagyunk a póker" című videóban például professzionális pókerjátékosok sétálnak keresztül a tömegen nagy magabiztossággal, mintha mozisztárok lennének. Míg minden más pókerjátékos hagyományos környezetben, az épület alsó szintjén játszik, a Pokerstars játékosai a felhőkarcoló tetejére mennek. Az onnan nyíló fantasztikus kilátás megerősíti a reklám üzenetét, miszerint a Pokerstars játékosai a csúcson vannak. A vállalat azt is kiterjesztette kínálatát a közelmúltban, hozzáadásával legnépszerűbb kaszinó játék a PokerStars Casino platform, ezért próbálják megragadni a figyelmet egy nagyobb részét a játékos közösség.

Megfelelő termékelhelyezés

Ma már nem elég, ha egy termék és egy reklám jó, jól is kell azt elhelyezni. A különböző cégek egyre okosabban és intelligensebben teszik ezt, és sikeres termékelhelyezéssel szinte észrevétlenül juttatják el márkanevüket a tudatalattinkba. A legjobb magyar reklámokat itt lehet megnézni.

A termékmegjelenítés egyik leghíresebb karaktere James Bond, akiről mindenki tudja, hogy Aston Martint vezet, Omega karórát hord és amikor éppen nem Martinit kortyolgat, akkor Heinekent iszik.

A termékelhelyezési verseny kiélezettségét mutatja az is, hogy az Apple is nemrég egy új termékelhelyezési taktikát vetett be. A népszerű Modern Család sorozat egyik része egy hatalmas, félórás – reklámokkal megszakított – Apple-reklám lesz, ugyanis az egész epizód egy MacBook Pro kijelzőjén játszódik majd. Az epizód folyamán a szereplők az Apple különböző kommunikációs szolgáltatásai – pl. FaceTime, iMessage – segítségével beszélnek egymással.

A marketing jövője

A következő lépés a még célirányosabb marketing lesz, mivel fogyasztói szokásainkat egyre jobban ismerik a reklámügynökségek és a vállalatok. „Vettél egy sportmelltartót az Amazonon? Esetleg ezeket a sportfelszereléseket is érdekesnek találhatod!”– javasolja az oldal különféle sportfelszerelések képeit mutogatva.

e-commerce-402822_640

A márkaépítés mára egy művészeti formává vált, amely kétségtelenül továbbra is hatással lesz az életmódunkra és a fogyasztói szokásainkra. A vállalatok továbbra is új stratégiákat fognak bevetni annak érdekében, hogy beférkőzzék magukat a gondolatainkba, és a technológia minden bizonnyal nagy szerepet fog játszani a hirdetések egyre fokozottabb személyre szabásában.

Érdekes lesz látni, milyen messzire mennek/mehetnek ezzel. A néhány üzlet által már bevetett arcfelismerő technológia meglehetősen vegyes fogadtatásra talált a vásárlók körében, a beleegyezés kérdése továbbra is problémás. Meglátjuk, hogy a jövő hoz-e erre megoldást. Egy dolog azonban biztos: a jövőben márkatudatosabbak leszünk mint valaha!

Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!

 

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
Nagyon a zsebedbe kell nyúlnod, ha a budapesti agglomerációban akarsz ingatlant – mutatjuk, hol a legdrágábbak
Majdnem 20 százalékkal nőtt a négyzetméterár, nincs nagy meglepetés a települések listáján.
MTI/Máthé Zoltán - szmo.hu
2024. április 26.


Link másolása


A Duna House csütörtökön közölte adatait az MTI-vel, amikből kiderül, hogy 2023-hoz képest nőtt az adásvételek száma, az otthonteremtés költsége pedig 10 millió forinttal nőtt a Budapest környéki területek ingatlanpiacán.

Tavaly a gazdasági nehézségek és magas hitelkamatok miatt országosan csökkent az ingatlanvásárlási kedv, ami az agglomerációban is éreztette hatását, 2022-hez képest 18 százalékkal esett vissza a forgalom.

Az ingatlanközvetítő adatai alapján idén is a nyugati szektorba vágyók (Biatorbágy, Budajenő, Budakeszi, Budaörs, Páty, Törökbálint, Zsámbék) fizetik meg a legmagasabb átlagos négyzetméterárat, ami jelenleg 19 százalékkal több, mint tavaly, 824 ezer forint.

12 százalékos emelkedést tapasztaltak a délkeleti szektorban is (Alsónémedi, Gyál, Gyömrő, Maglód, Ócsa, Üllő, Vecsés), ott jelenleg átlagosan 569 ezer fointba kerül egy négyzetméter.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Drága lesz idén a családi nyaralás, akár 30 ezer is lehet csak a strandbelépő
Van olyan strand, ahol a családi jegy is 23.700 forintra jön ki naponta. Ahol pedig nincs ilyen, ott még drágább lesz bejutnia egy családnak.

Link másolása

<

Drága lesz idén strandolni, egy család számára már a belépő is több tízezres kiadást jelent majd – derül ki a Blikk összeállításából. Azt írják:

Van olyan strand, ahol a családi jegy is 23 700 forintra jön ki naponta. Ahol pedig nincs ilyen összevont kedvezményes belépő és két gyerekjegyet is muszáj venni, a számla közelít a 30 ezer forinthoz.

Budapesten a legnépszerűbb a Palatinus a lap szerint, ahol június 15-től 5000-5500 forint lesz a belépő. Az előszezonban egy családi belépő 11 ezer forint, június közepétől már 13 900 illetve 15 300 forintot kell fizetniük, létszámtól és hétköznaptól, hétvégétől függően.

Kiemelkedik az áraival Hajdúszoboszló, ahol 8500-9000 a felnőtt jegy, a gyerekeknek pedig 5500 illetve 6000 forintot kell fizetni. Egy kétgyermekes családnál ez éppen 30 ezer forint, viszont a jegy érvényes lesz a csúszdaparkra is.

Szegeden a legdrágább a szimpla strandbelépő: a felnőtteknek 8300, a diákoknak 4600 forintot kell fizetniük. A családi jegy 23 700 forint.

Az olcsóbbak közé tartozik a Gyulai Várfürdő, felnőtteknek 4300, diákoknak 3900 forintért. Eger strandja pedig most 3800 forintos napi és 9700 illetve 12 100 forintos családi belépővel látogatható.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
Az első babavárósok negyedénél nem született meg a gyerek, és mindjárt lejár a határidő
A kormányhivatal méltányosságból részletfizetést és halasztást is engedélyezhet, vagy akár el is engedhetik a tartozás egy részét.

Link másolása

Remekül kezdett a csok plusz a legfrissebb, márciusi adatok alapján, mondta az Indexnek Hornung Ágnes. A Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára szerint március végéig több mint 3100 igénylést adtak be, vagyis ennyi fiatal házaspár élt a lehetőséggel már az első három hónapban.

A befogadott kérelmek összege 83 milliárd forint, azaz a családok átlagosan 26 millió forint hitelt igényeltek

- mondta az államtitkár. Az interjúból az is kiderül, hogy az egy gyereket tervezők átlagosan 23 millió, a két gyereket tervezők 29 millió, a nagycsaládra vágyók pedig 44 millió forint összegű kölcsönt igényelnek. A családok mintegy háromnegyede első közös otthonának megszerzésére, negyedük pedig másik otthonba való költözéshez igényli a kölcsönt.

Hornung Ágnes az elmaradt gyerekvállalásokkal kapcsolatban elmondta, eddig csak a csok támogatás kapcsán állnak rendelkezésre részleges adatok, hiszen ott az előre vállalt gyermekek esetében a támogatást akkor kell visszafizetni, ha az első gyermek 4 éven belül nem érkezik meg.

Ám még nem tudnak teljes körű adatokkal szolgálni, hiszen ugyan az első gyermek vállalására vonatkozó négyéves határidők az első években igénylőknél elvileg már lejártak, de építkezés vagy bővítés esetén ez a határidő csak a munkák befejezésétől, vagyis akár több évvel később indul; a második gyermekek születésére előírt 8 éves határidők és különösen a három gyermeknél irányadó 10 éves határidők pedig értelemszerűen még nem esedékesek.

Az államtitkár kitért a babaváró hitelre is, ami 2019 júliusában indult. Ott az első gyermek születésére 5 éves intervallumot biztosítottak, így most még senkinek sem járt le ténylegesen, de 2024 második félévében, júliustól már lehetnek ilyenek. A Magyar Államkincstárnál lévő legfrissebb összevetés szerint

a 2019-ben igényelt babavárók esetében az igénylők kevesebb mint negyedénél nem volt igazolva az, hogy megszületett az első gyerek.

Bizonyosan nincs remény a gyermekvállalásra, ahol a gyermeket vállaló pár elvált. Ilyenkor a kamattámogatást a jegybanki alapkamat +5 százalékos büntetőkamattal kell visszafizetni.

Hornung hangsúlyozta: a kormányhivatal méltányossági eljárás keretében a fizetési kötelezettség teljesítésére részletfizetést, vagy legfeljebb 5 évre fizetési halasztást engedélyezhet, illetve a fizetési kötelezettséget részben vagy teljesen el is engedheti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

ÉLET-STÍLUS
Megcsinálták: kiadóvá vált a Fel! című rajzfilm ikonikus repülő háza
Az Airbnb megvalósította a Fel! című rajzfilm ikonikus repülő házát. Azok, akiknek sikerül lefoglalniuk, kapnak egy "ifjú felfedező" jelvényt.
Fotó: Airbnb - szmo.hu
2024. május 02.


Link másolása

A szálláshelyeket kiadó cég, az Airbnb most húzott egy merészet, és megvalósította a Fel! című rajzfilm ikonikus repülő házát az Icons program segítségével.

Ha valaki nem emlékezne rá, a 2009-es Disney-Pixar filmben feltűnik egy ikonikus ház, amely léggömbök segítségével repül az égen.

Az Airbnb most megcsinálta a valóságban ezt az építményt az új-mexikói Abiquiu városában. A házat több mint 8000 léggömb – illetve egy hatalmas daru tartja 50 láb magasan.

Brian Chesky, az Airbnb társalapítója és vezérigazgatója május elsején egy Los Angeles-i rendezvényen mutatta be a különleges házat.

Azok, akiknek sikerül lefoglalniuk az ikonikus lebegő házat, kapnak egy „ifjú felfedező” jelvényt. Aki pedig elvégez bizonyos házimunkát a ház körül, további jelvényeket kaphat, akárcsak Russell, az egyik szereplő a filmben.

Nem árt sietni, ha valaki szállást akar foglalni a repülő házban, ugyanis május 15-ig lehet csak jelentkezni erre a különleges élményre.

(via Unilad)

Link másolása
KÖVESS MINKET: