ÉLET-STÍLUS

A jelen embere, avagy a halmozás nagymestere

Tippeket adunk, hogy ne vásárolj meggondolatlanul.

Link másolása

A modern kor magával hozta a rohanó életvitelt, az apróságok feletti elsiklás képességét vagy éppen a halmozás örökös jelenlétét a mindennapokban. Mindenkinek vannak szenvedélyei, ami teljesen normális egy emberi élet során, ámde igenis akadnak szép számmal olyan szituációk is, amikor az egyén szenvedélyesen halmozni kezd pl. tárgyakat a lakásában.

Itt most nem a berögzött, kóros halmozásról beszélünk, hanem arról, amikor valaki csak egy akció miatt vásárol meg dolgokat, melyekre aztán a későbbiekben nincs is szüksége.

Mi lehet az oka annak, ha valaki akár számára haszontalan tárgyakat is megvásárol?

A világért sem általánosítani szeretnénk, ez nem feltétlenül gyakran előforduló esemény a világon, mégis vannak egyének, akik hasonló mintázatok szerint gondolkodnak. A halmozás jelenségnek – ha hívhatjuk így - jó eséllyel az húzódik a hátterében, hogy a rohanás, felgyorsulás mellett, viszonylag kényelmes világban élünk. Mit értünk ezalatt? Az ember amellett, hogy iskolába, egyetemre, munkába, bevásárolni, sportolni jár, élvezheti a modern kor előnyeit. Ilyen előnyöket vásárolhatunk meg az okos-eszközök vagy okos-otthonok világából, mindössze néhány kattintás segítségével.

A hangsúly pedig éppen ezen van: néhány kattintás. Egy két klikk egy monitoron néhány „kosárba” vagy „megvásárolom” gombra, aztán már a kosárban is van a termék, melyet napokon belül, akár már aznap vagy rögtön másnap el is hoznak, ha kell a bejárati ajtóig. Ahová mindössze néhány kényelmes lépés vezet el a dolgozószobából.

Az akció és a gyors hozzáférhetőség

A spórolás és az időtakarékosság iránt érzett ragaszkodás a legtöbb emberben kialakul. Egyre több dolgot akarunk belesűríteni a nap 24 órájába, igyekszünk a lehető legjobb árakon hozzájutni bizonyos termékekhez, hogy a pénzt, amiért megdolgoztunk, véletlenül se dobjuk ki az ablakon feleslegesen. Pontosan ezen az útvonalon eshet meg az, hogy az emberi szem felcsillan, egy-egy akár a novemberi Black Friday során látott akció végett. Az izgatottság elönti a szervezetet, osztunk-szorzunk, rájövünk, hogy ha valami féláron van az eszméletlen jó dolog és igen, olykor hajlamosak vagyunk akkor is megvenni a terméket, ha netán nincs rá szükségünk. Ez amolyan „előre gondolkodás”. Nyilván itt is vannak kivételek, de mi most hirtelen, megfontolás nélküli döntésekről írunk.

A „mi lett volna, ha” csapdája

A meggondolatlanság során kérdések százai cikáznak fejünkben, hiszen mi van, ha még most nem is kell, de pár hónap múlva pont arra lenne szükség és akkor valamilyen oknál fogva nem engedhetjük meg magunknak a vásárlást? Mi van, ha még jól jöhet? Mi van, ha el tudjuk ajándékozni? Ilyen és ehhez hasonló kérdésáradat pörög végig a gondolatokban a másodperc töredéke alatt, majd mielőtt alaposan átgondolnánk, hogy igazán lehet-e szükség az adott dologra, már ki is fizettük (ezt is online) és már várjuk is, hogy megérkezzen - természetesen házhoz vagy a közeli csomagfelvevő pontra. Így esik meg, hogy már a sokadik elektronikai vagy konyhai eszköz porosodik újonnan a polc tetején vagy a fiókban.

Ha nem online vásárlás akkor vegyük példának akár a sima bolti akciókat. Ott is jelen van a halmozás, hiszen elég, ha az ember meglátja, hogy valamely tartós élelmiszer jutányosabb áron elérhető. Ámde ezesetben a tartós élelmiszer általában, ha fel is halmozódik otthon, el is fogy. Kisebb eséllyel fog az ember olyan élelmiszert vásárolni, amit aztán soha nem fogyaszt el. Itt sokkal inkább abban nyilvánulhat meg a halmozás, ha már a kész ételről beszélünk, amikor anya, apa, nagymama, nagypapa, valamely családtag nem megfelelően méri fel az otthoni fogyasztási igényeket és a több megfőzött étel miatt, sok később a kukában köt ki. Ez lássuk be, nemcsak halmozás, hanem pazarlás is.

Mi lehet a megoldás?

A halmozás a figyelmetlenség miatt jöhet létre a leghamarabb. A megoldás ezekben az esetekben az lehet, ha előbb gondolkodunk, mielőtt cselekednénk. A legtöbben beleesünk életünk során legalább egyszer egy olyan élethelyzetbe, amikor egy őrült akció magával ránt minket, aztán a megvett termék a porcicák süllyesztőjébe kerül otthon.

Megoldás a megfontoltság és a meggondolás lehet, hogy biztosan ne jövőbeli „mi lesz, ha…” kezdetű mondatokra alapozzuk a vásárlást. Azonban, ha mégis beleesünk a hibába, hogy megveszünk valamit, amire nincs is szükségünk akkor se essük kétségbe, nem vagyunk tőle rossz emberek. Rengeteg csere-bere csoport van, ahol a hasonló tárgyakat, dolgokat elcserélhetjük valamire, amire nekünk van szükségünk, de akár el is adományozhatjuk, hogy ne a polcon porosodjanak. Segítsünk egymásnak, ha tehetjük, még akkor is, ha magába szippant minket a jelen kor halmozási láza. Kiút mindig van belőle!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Meztelenül nyitott ajtót a pizzafutárnak egy angyalföldi nő – futársztorik
Aki futárnak áll, fel kell készülnie nem mindennapi kalandokra. Jó, ha megőrizzük a hidegvérünket.
Fischer Gábor - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Elképesztő történetekről számolt be a Blikk, budapesti pizzafutárok meséltek.

A világjárvány óta az eddiginél is jobban rászoktak az emberek az online rendelésre. Sokan el is szegődtek áruszállítónak, ételfutárnak és remekül meg lehet belőle élni. Azonban nem árt, ha felkészül furcsa dolgokra is, aki futárkodásra adja a fejét.

Egy 18 éves diák futár az éjszakai műszakok során rendszeresen találkozott például részeg ügyfelekkel. Egyikük például,

amikor áltvette a rendelést, leült a lépcsőre, majd a kerítésbe kapaszkodva mászott vissza az ingatlanba.

A futár elárulta, hogy már a telefonban hallható volt, hogy a megrendelő részeg. De történt vele olyan is, hogy egy üdítő kiborult a szállítás során, és mire kiérkezett a címre, eláztatta a tárolót, és amikor kivette, hogy átadja a megrendelőnek az elázott dobozból a földre borult az étel. Meglepő módon ügyfél udvariasan összeszedte, és zokszó nélkül átvette a rendelést.

Egy másik, 22 éves kiszállító Angyalföldre vitt egy csomagot. Ahogy kell, 4-5 perccel az érkezése előtt telefonon értesítette a címzettet, hogy érkezik a küldemény.

Mikor megérkezett a címre, már nem telefonon kereste a hölgyet, csak felcsengetett a megadott lakásba. Amikor kinyílt az ajtó, a címzett, egy hölgy csak fehérneműt és egy meglehetősen átlátszó köntöst viselt. Amikor a nő rájött, hogy a csomagja érkezett meg, döbbenten annyit mondott annyit mondott:

„Úristen, bocsánat, azt hittem az ügyfelem vagy!”

Olyan is előfordul, hogy a futár és a megrendelő között konfliktus alakul ki. Emiatt járt úgy egy másik 22 éves futár, hogy bár az ügyfele a csomagot átvette, azonban a kijutással akadt egy kis gond. Mikor a futár felcsengetett, hogy nyomják meg az ajtónyitó gombját, bosszút állt rajta a dühös ügyfél, nem engedte ki a házból. Amikor a kiszállító megpróbált a többi lakáshoz csengetni, ők azt hitték, hogy be szeretne jönni, és ők sem segítettek. Végül egy órát kellett várnia, amíg valaki kiengedte.

A tanulság csupán annyi, hogy az menjen futárnak, aki fel van készülve a néha nem is olyan kellemes kalandokra is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Egy hospice nővér elmagyarázta, miért nem érdemes félni a haláltól
Julie McFadden szerint életünk befejező szakaszában testünk fokozatosan kikapcsol és endorfinszintje is megnő, amivel megkönnyíti a haldokló utolsó napjait.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 05.


Link másolása

Egy sokéves tapasztalattal rendelkező hospice nővér videóban magyarázta el, miért nem érdemes félni a haláltól, vette észre a LADbible. Sokak számára talán ijesztő lehet, hogy mi történik velünk az elmúlás után, Julie McFadden szerint azonban „az emberi test a halára van kitalálva” és „biológiailag segít a meghalásban”.

Julie a videóban elmondja, hogy a közelgő halál jelei már fél évvel korábban észlelhetők. Ilyenkor ugyanis a haldokló már „kevesebbet eszik, kevesebbet iszik és többet alszik”.

„Az agyunkban beépített mechanizmusok vannak arra, hogy éhesek és szomjasak legyünk. Amikor a szervezet érzékeli, hogy az élet vége felé közeledik, ezek a mechanizmusok kikapcsolnak, így az ember általában nem érez éhséget és szomjúságot, ami segíti a szervezet lassú kikapcsolását” – mondja a rutinos nővér.

Julie McFadden szerint azonban ez a haldokló számára teljesen normális. Életünk utolsó szakaszában ugyanis számos olyan dolog történik a testünkkel, ami megkönnyíti az elmúlást.

„A szervezet lassan ketózisba kerül, ami endorfint szabadít fel. Ezek az endorfinok tompítják a fájdalmat és az idegeket, miközben eufórikus érzést is adnak az illetőnek, aki ettől jól érzi magát” – mondta a hospice nővér.

A teljes, angol nyelvű videót itt lehet megnézni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Gyökeresen megváltozott a Temu, és ez nem véletlen
Rengeteg panasz érkezett a cég miatt, mert a meghirdetett akciók rendszeresen nem voltak valósak, ráadásul a weboldalon sok volt a sürgető üzenet.

Link másolása

Mi is írtunk róla nemrégiben, hogy több bejelentés után a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot indított a Temunál. A legtöbben azt kifogásolták, hogy az akciókban sok esetben 95%-os, vagy akár annál is magasabb kedvezményekkel csábították a vásárlókat, ám ezek nem bizonyultak valósnak. A GVH úgy vélte, hogy a Temut működtető vállalkozás vélhetően tisztességtelen kereskedelemi gyakorlatot folytat és megtéveszti a fogyasztókat.

Most azonban alaposan megváltozott a Temu kereskedelmi gyakorlata. Szinte teljesen eltűntek a hirdetések a neten, és megszűntek a weboldalon a sürgető üzenetek is. A GVH szerint előremutató, hogy a cég felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írja az Economx.

A GVH a lap megkeresésére azt közölte, hogy a vizsgálati szakaszban vannak, és ez még nem jelenti azt, hogy a vállalkozásról kimondták volna, hogy jogsértéseket követtek el. Most a tényeket tisztázzák, amire három hónapjuk van, ez pedig kétszer két hónappal hosszabbítható.

A nemzeti versenyhatóság mindig üdvözli, és a fogyasztók, valamint a tiszta piaci verseny szempontjából előremutatónak tartja, ha egy eljárás alá vont vállalkozás a hivatal eljárásának megindítását követően felülvizsgálja a kereskedelmi gyakorlatát - írták. „Természetesen mindez a jelenlegi vizsgálati szakban nem befolyásolja a GVH tényfeltárási kötelezettségét” – közölték.

A portál szerint:

2024 áprilisára a Temu 1 millió fős bázist épített Magyarországon, ezzel 25,6 százalékos súllyal bír a hazai online vásárlókon belül.

A Temu anyacége, a PDD 2023 negyedik negyedévben 88,88 milliárd kínai jüanos (12,5 milliárd amerikai dolláros) árbevételt ért el, ami 123 százalékkal magasabb az előző év azonos időszakánál.

Forrás: Index

Link másolása
KÖVESS MINKET:


ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
Ezeket a dolgokat bánják meg a legtöbben a halálos ágyukon
Egy ápolónő összegyűjtött öt dolgot, amire a leggyakrabban gondolnak, ha közeleg a vég.

Link másolása

Bronnie Ware ápolónő palliatív ellátással foglalkozik, vagyis olyan betegeket gondoz, akik valamilyen súlyos, életet rövidítő betegségben (pl. végső stádiumú daganatos megbetegedés) szenved – írja az UNILAD.

Munkáját körbeveszi tehát a halál, s éppen ezért összegyűjtött 5 dolgot, amit az emberek többsége az utolsó pillanataiban sajnálni kezdenek.

Bárcsak ne dolgoztam volna olyan sokat!

Bronnie az egyik leggyakoribb megbánást a munkával kapcsolatban hallotta.

Ugyanis a legtöbben - főként a férfiak - túl sok időt szenteltek a munkának, és jóval kevesebbet a szeretteiknek.

Bárcsak a saját életemet életem volna, ahelyett, amit mások elvártak.

Haláluk perceiben sokan úgy érzik, elnyomták valódi vágyaikat, és nagyon sajálják, hogy nem valósították meg az álmaikat.

Sajnálom, hogy nem ápoltam jobban a baráti kapcsolataimat!

Ahogy idősebb lesz az ember, annál elfoglaltabb, és egyre nehezebb fenntartani a barátságokat.

Egy tavaly készített felmérés szerint az Egyesült Államokban a válaszadók nyolc százaléka mondta azt, hogy nincsenek közeli barátai.

Ki kellett volna mutatnom az érzéseimet!

Bronnie szerint nagyon sok ember, aki elmondta neki az utolsó szavaival, mit érez, hozzátette azt is, hogy egész életében elfojtotta az érzéseit, hogy békében legyen másokkal.

Bárcsak boldogabb lettem volna!

Az ápolónő páciensei gyakran tették fel azt a kérdést: vajon tényleg tudjuk értékelni a boldog pillanatokat? A válaszuk pedig a halálos ágyukon érte őket: a boldogság egy választás lehet, amivel érdemes volna élnünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET: