A szkeleton egy téli sportág és egyben egy sporteszköz is. Svájcban találták ki és ott is vált nagyon népszerűvé. A Nagy-Britanniában létrejött „cresta” szánkózásra hasonlít ez a sport, azonban a szkeletonon sem irányító, sem fék nincs. A szkeletonversenyző egy alacsony szánon, a szkeletonon csúszik egy olyan jégcsatornában, amely meglehetősen kanyargós. Mindezt hason fekve teszi, a feje a haladási irányra fejjel előre helyezkedik el. Ha nem ismered ezt a sportot, akkor a cikkből megtudhatsz néhány érdekes információt.
1. A szánkó és a szkeleton sokban hasonlít egymásra, azonban sok mindenben különböznek is egymástól. A szkeletonversenyzők, súlypontáthelyezéssel tudják a szkeletont irányítani. Sem irányító, sem fék nincs ezen az eszközön, így nagy odafigyelést és koncentrációt igényel ez a sport. A szkeleton alapja és a korcsolyarésze acélból készül, a rajta lévő lemez pedig műanyagból, amelyet a versenyző testméretei alapján készítenek el. A szerkezet két oldalán fogantyú található. A versenyzők sisakot, arcvédőt, tűzálló ruhát, egyes esetekben, térd - és könyökvédőt viselnek, a Bet365 információi alapján. A lábukon tüskés talpú cipő van.
2. A szkeletonversenyző egy kézzel kapaszkodik a szerkezet egyik fogantyújába, majd sebesen el kezd futni. Aztán ráhasal a szkeletonra. Miközben mindkét kezével erősen kapaszkodik, viharos sebeséggel száguld a jégcsatornában.
3. A szkeletonversenyzők legalább 50 méter futnak, mielőtt a szkeletonra hasalnának. A sprint az egyik leglényegesebb ebben a sportban, hiszen ettől függ, hogy milyen gyorsan tudnak mozogni a pályán. Nagyon oda kell figyelni a lendületre, illetve a kormányzás és más egyéb testváltoztatások is csökkentik a szkeleton sebességét.
4. A sport Svájcban, St. Moritzban született. Az első szkeletonpályát természetesen Svájcban, 1884-ben építették, de maga a sport csak 1928-tól szerepel a téli olimpiai játékok listáján az 1xbet adatai alapján.
5. A szkeleton – skeleton – angolul csontvázat jelent.
6. A szkeletonversenyek kiemelkedő győztese az Amerikai Egyesült Államok, hiszen ők zsebelték be a legtöbb olimpiai érmet ebben a sportágban. Összesen nyolcat tudhatnak magukénak, a nyolc érem közül pedig 3 arannyal is büszkélkedhetnek.
A New York Post számol be róla, hogy Garret Wing, a floridai székhelyű American Standard Dog Training alapítója egy TikTok videóban elmondta, melyik három kutyafajta nem kellene neki akkor sem, ha fizetnének érte.
1. Közép-ázsiai juhászkutya
„A hímek akár 70 kilogrammot is nyomhatnak, és nagyszerű állatvédők, de a probléma az, hogy nincs állatállományom” – avat be a problémájába Garret Wing, aki több mint 20 éves tapasztalattal rendelkezik a rendészeti kutyaképzésben. Bár hozzátette, hogy ha történetesen van állatállomány otthon, ez a kutya jó lehet a nyáj védelmében.
2. Angol véreb
Garretnek soha nem kellene ez a kutya sem. 50 kilós is lehet egy hím, de nem a méret az aggasztó, hanem az, hogy zsíros a bőrük.
Hozzátette: „A zsíros bőr büdössé teszi őket, egyetlen más kutya sem annyira elviselhetetlen szagú, mint ezek. Akármennyiszer fürdeted, csak büdösek maradnak.”
3. Csivava
A világ legkisebb kutyafajtája. De Garretet ez sem hatja meg.
„Ha szükségem lenne egy 3 kilós démonra az alvilágból, amely nem szolgál más célt, mint az ölembe ülni és megharapni mindent, ami egy méteren belül van, akkor vennék egy csivavát, máskülönben nem” – vallotta be.
Bár a csivavát több kommentelő védelmébe vette, de a kutyákkal is úgy vagyunk, mint az ízlésekkel, és persze a pofonokkal.
A magyar motorosok egyik kedvenc szakasza a roppant balesetveszélyes Bajna-Héreg között található kanyargós rész, írja a vezess.hu. Ezen próbálnak javítani a különös útburkolati jelekkel, melyek több szervezet, hatóság, illetve magánszemély kezdeményezését követően kerülhettek az aszfaltra.
A sportmotor.hu szerint „a burkolati jelek legfontosabb szerepe, hogy általuk elkerülhető a kezdő motorosok egyik jellemző vezetéstechnikai hibája, nevezetesen, hogy túl szűk íven kezdik meg a kanyart, ezért ha a gép nem is, de a felsőtestük már átlóg a másik sávba”. A zöld csík célja, hogy a kerék a felezővonalhoz képest azon kívül legyen kanyarodás közben. A köröknek pedig szintén az a lényege, hogy a motor kereke ne azokon belül fusson, hanem kívül.
Néhány éve Héreg és Tarján között már felfestettek egy szakaszt, amit idén követett még egy. Ennek ügyét és építését a Kanyarfotó stábja karolta fel, és az összefogás eredményeként egy rizikós S kanyar is megkapta idén az új jelzéseket:
Miért válasszuk az elektromos autót a hagyományos belső égésű helyett?
Az elmúlt években az elektromos autók térhódítása számos pozitív változást hozott a közlekedés és környezetvédelem terén. Elmondjuk milyen kiegészítővel lehet még hatékonyabbá tenni a működését!
Pár éve még nagyon messze voltunk attól, hogy a mindennapi életben használható elektromos autóink legyenek a belső égésű motorral működő járművek helyett. Pedig a technológia nem újdonság, a 19. század végén egy angol mérnök, Thomas Parker fejlesztette ki az első tisztán elektromos meghajtású járművet. Azonban az akkori akkumulátorok alacsony teljesítménye miatt a technológia sokáig parkolópályára kényszerült, egészen a 21. század elejéig, amikor is felcsillant a megvalósulásának reménye.
Mára pedig már az elektromos járművek reneszánszát éljük és nem véletlenül: a fosszilis üzemanyagok elégetése miatt környezeti válságba sodorta világunkat, az elektromos hajtású járművek pedig tökéletes alternatívát kínálnak a belső égésű motorral ellátott járművekkel szemben.
Mi a népszerűségének az oka?
A villanyautók számos előnnyel kecsegtetnek. A környezettudatosság, a technológiai innovációk, az állami szabályozások, az autógyártók kedvező beruházásai, a megfizethetőség és a fogyasztói nyitottság mind az elektromos járművek elterjedését segítik elő. Felhasználói szempontból pedig egyszerűbb vezetni az automata sebváltónak köszönhetően. Sokszor még önvezető funkció is társul a kormányhoz, aminek segítségével biztonságban érezhetjük magunkat a legnagyobb forgalomban is. Sokaknak pedig az az imponáló, hogy az elektromos motorok milyen halkak, az meg még inkább, hogy csupán pár másodperc alatt képesek felgyorsulni több száz km/h-ra. Nem mellékesen egyszerűbb fenntartani és környezetbarát.
Ezek miatt az okok miatt a kibocsátás nélküli járművek népszerűsége egyre nő, a jövő környezettudatos eszközeinek elterjedéséhez azonban elengedhetetlen, hogy a kiegészítők, például a járművekre szerelt abroncsok is igazodjanak az elektromos autók speciális igényeihez.
A Hankook iON termékcsaládja kimondottan ezzel a céllal készült, a vállalat tapasztalatai szerint azonban még mindig sokan teszik fel a kérdést: miért kell speciális gumi a villanymeghajtású autók alá?
A csendes és biztonságos működés az abroncson is múlik
Ahogy fentebb is említettük az elektromos autók egyik vonzereje, hogy jóval csendesebbek a belső égésű motorral működő járműveknél. A helyes abroncsválasztással ezt tovább növelhetjük, a gumik kialakítása és anyaghasználata minimalizálhatja a zajt, így még harmonikusabbá téve az autózás élményét.
Ám sokszor pont a csendes működés jelenthet problémát a gyalogosan- vagy biciklivel közlekedők számára. Mivel hang alapján kevésbé feltűnő kocsikról van szó, így a rutinból közlekedőket érheti egy-egy meglepetés az utakon. Ha erdővel övezett úton járunk, akkor pedig az ott lakókat tévesztheti meg. Ilyen esetekben a vészfékezés szinte elkerülhetetlen, azonban a kifejezetten ezekre a járművekre gyártott autógumik (mint az iON evo is) tapadására ekkor is számíthatunk, így az esetleges ijedtségen kívül – jó esetben – más kellemetlenség nem érhet minket.
Erre szeretné felhívni a figyelmet a Hankook Tire legújabb kampányfilmjében is, amiben egy szarvas nehézségekkel teli napját követhetjük végig, mielőtt aztán egy arra haladó autó útjába kerül. A megfelelő gumiabroncs fékteljesítményének köszönhetően a szarvas és az autó utasai is megmenekülnek.
A megfelelő abroncs választással mindenki jól jár
Az elektromos autózás egyik legfontosabb előnye a környezetvédelem, a megfelelő abroncsok kiválasztásával pedig tovább fokozhatjuk ezt az előnyt. Az iON evo fejlesztésének köszönhetően egy akkumulátortöltéssel nagyobb hatótávolságot nyerhetünk, továbbá a teherbírása is nagyobb, így később is lesz csereérett. Ezek a környezetbarát megoldások hozzájárulhatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez, így a fenntarthatóbb közlekedés kialakulásához is. Nem utolsó szempont, hogy ez segít a levegő minőségének javításában, amivel saját magunk, és a körülöttünk élők védelmére is kelhetünk, hiszen a jó levegőminőség és a közlekedés-biztonság mindenkinek fontos – akár autósról, gyalogosról, vagy erdei állatokról legyen szó.
Oláh Szabolcsot, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzserét kérdeztük az iON gumiabroncsról:
- Miért nem jó a hagyományos gumiabroncs az elektromos autókra?
- A hagyományos gumiabroncs is használható elektromos autókhoz, de a jármű nem nyújtja ugyanazt a teljesítményt. Az iON jobb! Az iON abroncsokat elektromos autókhoz terveztük, figyelembe véve a hagyományos, belső égésű motorokkal szerelt autóktól eltérő tulajdonságaikat, így maximálisan, kompromisszumok nélkül ki tudják szolgálni az elektromos járműveket használók igényeit.
- Aki olyan elektromos autót vezet, amin iON evo gumiabroncs van, mit fog tapasztalni?
- Azt fogja tapasztalni, hogy halkabban, komfortosabb utazik, és messzebbre jut el egy töltéssel, mindezt optimális vezetési élmény és kimagasló biztonság mellett.
- Mi volt a szempont az iON evo gumiabroncs tervezésénél?
- Az iON abroncsok tervezésekor az volt a célunk, hogy az abroncs maximálisan kiszolgálja az ultra-nagy teljesítményű elektromos járművek igényeit. A legújabb technológiák alkalmazásával, az iON optimális vezetési élményt nyújt az elektromos autózásban.
- Mitől válik környezetbaráttá, fenntarthatóvá egy gumiabroncs?
- Attól, hogy megnövelt élettartama mellett környezetbarát, fenntartható anyagokból készül, ráadásul környezetbarát és fenntartható technológiával. Mi nemcsak az alapanyagokat vizsgáljuk ebből a szempontból, hanem az abroncs egész életútját végigkísérjük, beleértve a teljes beszállítói láncot, az abroncsgyártást, a felhasználást és az életút végét. Erről tesz bizonyságot a Hankook ISCC Plus tanúsítványa is.
- Az iON evo gumiabroncs segítségével mennyivel növelhető az autó hatótávja?
Megközelítőleg 6%-kal, ami egy 500km hatótávolságú autónál 30km hatótáv növekedést jelent.
Az RTL Fókusz készített riportot a játékfüggőségről: a műsorban két tizenévest kérdeztek meg arról, hogy milyen megélni a játékfüggőséget.
A riportból kiderült, hogy a 16 éves Máté és Áron az Emberbarát Alapítvány rehabilitációs intézetében gyógyul több, hasonló helyzetben lévő társukkal együtt.
Máté elmondta, hogy a szülei mély alkoholisták, és ő is elkezdett inni, majd a játékokba is komolyabban belement. Neki a játék egy menekülés volt a szülei elől.
Áron is elmondta, hogy neki a virtuális világ menekvés volt.
„Én nem egy rossz családi légkörből jöttem. Nekem hívő keresztény a családom. Ez az egész csak kíváncsiságból jött. Megtetszett, ki akartam próbálni és nem láttam benne veszélyt”
– mondta Áron az adásban, amit itt lehet visszanézni.