News here
hirdetés

ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés

5 fontos tévhit a magányról

A magányról bármennyire is a napjaink része, továbbra is számos tévhit kering, cikkünkkel ezeket szeretnénk eloszlatni.

Link másolása

hirdetés

Fizikailag nem fáj, nem betegség, mégis nehéz kibírni. A magányról van szó, amely riasztó tendenciát mutatva egyre több korosztályt érint. Még akkor is, amikor a technikai fejlődés talán legnagyobb forradalmát éljük épp át, és aminek köszönhetően a világ különböző pontjain élő emberek is kapcsolatba léphetnének. A statisztikai adatok csökkentését sajnos a koronavírus-világjárvány sem segítette, de a jelenség már a pandémiát megelőzően is komoly társadalmi problémát jelentett. Mindannapjaink része, mégis számos tévhit kering róla, cikkünkben ebben segítünk!

A magány csak az idős emberek problémája

Úgy gondoljuk, hogy a magány csak az időseket érinti, pedig felmérések szerint a 18-34 éves fiatalok gyakrabban érzik magukat magányosnak, mint az 55 év felettiek, és a magyar ifjúság Európában a negyedik legmagányosabb. Ugyanakkor számukra nem felvállalható a magány ugyanúgy, mint az időseknél, akiknek életszakaszbéli következményként jól látható indokaik vannak erre.

Például megözvegyültek, vagy elköltöztek a gyerekek, egyedül maradtak. De míg az idősebbeknél már egész jó közösségi megoldásokat dolgoztak ki (klubok, mentálhigiénés foglalkozások), addig azok a fiatalok, akik érettségiig, vagy diplomaosztásig nem alakították ki a társas közegüket, a hatalmas leterheltség, az egzisztenciateremtés és a versenyszféra miatti túlélés kevés lehetőséget hagy a magánéletre. Pályakezdőként elhelyezkedve számukra maradhat az egyedüllét és a magány, és ha a munkahelyükön nem sikerül megismerkedniük valakivel, hosszú évekre stagnálhat társnélküliségük.

A technológia tesz minket magányossá

Habár a modern technológia, így akár a közösségimédia-oldalak egészségtelen felhasználási szokásai kétségtelenül magányossá és boldogtalanná tehetik az embereket, ezzel együtt azonban ez a kérdés sokkal összetettebb. Éppen a koronavírus-járvány alatti bezártság az egyik ékes példája annak, hogy a technológia egy rendkívül erős kapcsolatteremtő eszköz is lehet, elősegítve, hogy új embereket ismerjünk meg, szervezzük az életünket, illetve távolról is tartsuk rokonokkal, barátokkal, ismerősökkel, kollégákkal a kapcsolatot.

Egy tavaly megjelent tanulmány szerint a közösségi média használata általánosságban támogatja a szociális jólét fenntartását, az ahhoz kapcsolódó érzelmi kötődés viszont már káros lehet az egészségre. Hasonló eredményeket hozott egy másik kutatás is, ami szerint az okostelefon-használat csökkentheti a magány érzetét, ha közben kapcsolatot teremtünk másokkal, ellenkező esetben viszont stresszt okozhat. A lényeg tehát, hogy a technológia megfelelő használat mellett segíthet megelőzni vagy enyhíteni a magányosságot.

hirdetés

Tegyünk együtt azért, hogy senki ne legyen magányos!

A Vodafone nem csak beszél erről a problémáról, hanem aktívan tesz is annak megoldásáért. A magány közel 1 millió embert érint hazánkban és nemtől, kortól függetlenül bárkit megtalálhat. Emiatt pedig kiemelten fontos, hogy közbeszéd tárgya legyen, így a Vodafone ezt célzó kampánya számos megoldást kínál akár egyéni szinten is. Amellett, hogy edukál, – így hozzájárul a hathatós segítségnyújtáshoz – megerősítheti a magányban élőket, hogy állapotukkal nincsenek egyedül, és ebből akár erőt meríthetnek.

A Vodafone Magyarország karácsonyi kampánya keretében Samsung tableteket és okostelefonokat adományozott a Magyar Máltai Szeretetszolgálat idősotthonainak, hogy így csökkentse a szeretteiktől távol élő emberek elszigeteltségét az ünnepi időszakban és azt követően is. Ezen túl pedig a kapcsolattartáshoz szükséges, belföldön korlátlan beszélgetést és adatforgalmat is díjmentesen biztosította. Az adományozással a Vodafone célja, hogy a segítségnyújtás mellett, felhívja a figyelmet az elszigeteltség egyre súlyosbodó problémájára, és a digitalizációnak a magány elleni küzdelemben betöltött szerepére.

Szakértők szerint a magány ellen a társas támogatás bármely formája megoldást jelenthet, de ne higgyük azt, hogy egy könnyen feloldható állapotról van szó. A professzionális segítségen túl mi magunk is segíthetünk elszigetelt embertársainkon. Hogy miképpen, azt jól szemlélteti a Vodafone és a Máltai Szeretetszolgálat által kidolgozott általános útmutató, melynek megismerésével téged is arra buzdítunk, hogy vállalj szerepet a magány leküzdéséért folytatott harcban ne csak az ünnepek közeledtével, hanem egész évben.

A magány és a társadalmi izoláció ugyanazt jelenti

A két kifejezést gyakran használják szinonimaként, valójában azonban különböznek egymástól. A társadalmi izoláció az egyedüllét objektív státusza. Ezzel szemben a magányosság a kapcsolatok hiányának szubjektív érzete. Elképzelhető például, hogy ugyan több ember is körülvesz minket a mindennapokban, mégis magányosnak érezzük magunkat. Miért lehet ez így? Nos, a magányosság abból fakad, hogy nem érezzük, hogy mások is észrevesznek minket, megértenek és értékelnek. Magyarán abból fakadhat, hogy olyanokkal töltjük az időnket, akikkel nem közösek az értékeink és az érdeklődésünk. Szintén lehetünk magányosak, ha a másokkal való interakcióink felületesek, nem alakítunk ki elég mély kapcsolatokat.

Egy, az Egyesült Államokban készült felmérés szerint például a megkérdezettek 47 százaléka úgy nyilatkozott, hogy a kapcsolatai nem jelentőségteljesek, 58 százalék mondta azt, hogy senki sem ismeri igazán jól, 61 százalék pedig úgy érezte, hogy az érdeklődését senkivel sem tudja megosztani a környezetében. Világosan látható tehát, hogy nem a társadalmi kötelékek száma, hanem azok minősége számít elsősorban.

A magány mindig rossz

Tény, hogy a magány negatívan befolyásolhatja az egészségünket, miközben mások társasága hozzájárulhat ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben. Csakhogy ez sem érvényes minden helyzetre. Időnként mindenki magányos, és ez egy teljesen természetes emberi érzés: agyunk így igyekszik a tudtunkra hozni, hogy nem kapunk meg valamit, amire szükségünk lenne. A magányra gondolhatunk úgy, mint egy meghívóra, hogy nézzünk magunkba, válaszoljunk a szociális szükségleteinkre, és tegyünk azért, hogy előtérbe kerüljenek a kapcsolataink. A magányosság akár kreativitás forrása is lehet, többek között művészeket, írókat inspirálva arra, hogy kifejezzék az élményeiket.

Tanulmányok szerint a magány elsősorban akkor válik problémává, ha krónikus. Ha tartósan azt érezzük, hogy a kapcsolataink nem kielégítőek, akkor megnövekszik olyan egészségügyi problémák kialakulásának kockázata is, mint a gyulladás, depresszió vagy egyes szív-érrendszeri kórképek. Hosszú távon a magányosság kikezdi a testet is, hatalmas terhet róva az egészségre.

A magány azt jelenti, hogy új barátokra van szükségünk

Új városba költözve, vagy ha egyszerűen csak úgy érezzük, nincs elegendő szociális kötelékünk, akkor valóban előnyös lehet új ismeretségeket, barátságokat kötnünk. Ugyanígy azonban az is legalább ennyire hasznos szociális egészségünk javítása szempontjából, ha megerősítjük a már meglévő kapcsolatainkat. Fontos például, hogy elérhetőek legyünk. Kutatások igazolják, hogy amennyiben megnyílunk mások előtt, azaz megosztjuk személyes érzelmeinket, gondolatainkat, úgy sokkal szorosabb kapcsolatot alakíthatunk ki velük. Legyen szó akár egy közös ebédről vagy egy péntek esti kártyázásról, minden alkalmat érdemes lehet megragadni, hogy mélyebb beszélgetésekbe bocsátkozzunk barátainkkal.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
Azt hitte, valami belement a szemébe, erre kiderült..

Link másolása

hirdetés

..hogy csak száraz a szeme! Gondolta volna, hogy rengeteg ember küzd szemszárazsággal anélkül, hogy bármilyen szembetegség állna a hátterében? Szemviszketés, idegentest érzése a szemben, szúró vagy égető érzés sőt, a homályos látás mind-mind jelei a szemszárazságnak, azaz a nem megfelelő mennyiségű könnytermelésnek. Rövid távon „csak” rendkívül fájdalmas vagy bosszantó lehet, hosszú távon azonban komoly látási nehézségekhez is vezethet a szemszárazság. Ha kizártuk orvosi vizsgálattal is a szembetegségeket, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy milyen élethelyzetünk vagy rendszeres tevékenységünk az, amely a szemszárazság rémes tüneteihez vezet.

A szemszárazságnak fokozottan ki vannak téve az 55 év felettiek, nemtől függetlenül, ugyanis a szem öregedésével a könnytermelési nehézségek is együtt járnak, a kontaktlencsét viselők, a monitor előtt vagy szabadtéren, esetleg erős fényben, porral szennyezett területen dolgozók, illetve azok, akik egész nap megfeszített figyelemmel erőltetik a szemüket: sofőrök, műtős orvosok, vagy kézimunkát végzők például.

A napi tevékenységeken túl hat a könnytermelésre az, iszunk-e elég folyadékot naponta, űzünk-e vízi sportokat, sokat járunk-e uszodába, strandra, de az elegendő alvás fontosságát is érdemes megemlíteni, ugyanis a szemünk pihentetésének mennyisége is sokat számít a szemünk jó közérzetében. Ezenkívül a változatos szembetegségeken átesettek is sokan szenvednek a szemszárazság kínzó tüneteitől, ahogy néhány gyógyszer mellékhatásaként is megjelenhet.

A szemszárazság bántó tüneteinek orvoslásában sokat segíthet, ha változtatunk azon a néhány tényezőn, amelyre van közvetlen hatásunk (vízfogyasztás, alvás például), ezenkívül bátran használjunk a természetes könnyel kémiailag szinte megegyező műkönnyeket! Kisméretű kiszerelésük és szobahőmérsékleten való tárolhatóságuk miatt bármilyen táskában magunkkal vihetjük munkába vagy nyaralásra és azonnal segíthetünk magunkon, ha érezzük a fenti tünetek egyikét. Ha rendszeresek a tünetek, akkor válasszunk olyan összetételű szemcseppet (azaz műkönnyet), amelyet jól tolerál a szemünk rendszeres használat esetén, ennek kiválasztásában szívesen segítenek a hozzáértő gyógyszerészek.

A VIZULIZE termékcsalád olyan műkönnyeket tartalmaz, amely bármely okból fakadó szemszárazságon segít. A kék jelzésű Vizulize Hypromellose 0,3% Eye Drops azonnali megkönnyebbülést hoz a száraz és irritált szemnek váratlanul fellépő tünetek esetén. A lilával jelölt Vizulize Dry Eyes Eye Drops hatékonyan enyhíti a száraz, fáradt és érzékeny szemeket, csökkenti az időnként jelentkező irritációt és kellemetlen érzést, míg a piros jelzéssel ellátott Vizulize Intensive Dry Eyes Eye Drops-ot a tartós szemszárazság okozta folyamatosan fellépő kellemetlen tünetek enyhítésére fejlesztették ki. Mindhárom szemcsepp bátran használható kontaktlencse-viselés közben is, további részletekről tájékozódjon gyógyszerészénél!

hirdetés

A Vizulize termékeket keresse bevezető áron országszerte a Kulcs Patikákban!

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
FELFEDEZŐ
5 dolog, amit ne felejts el, ha hosszú kocsiútra indulsz
Mutatjuk, mi mindenre kell figyelni!

Link másolása

hirdetés

Itt a nyár, a szabadság és a pihenés időszaka! Annak érdekében, hogy csak pozitív izgalmakban legyen részed a családi nyaraláson, érdemes pár ellenőrzést elvégezni a kocsin és a pakolási listán is indulás előtt.

1. Aludd ki magad az út előtt!

A kimerültségre az utazás megkezdése előtt gondolj, – ne közben vagy utána. Hosszabb vezetés előtt legalább két egymást követő napon aludj hét órát energiatartalékod felépítése érdekében. A legjobb, ha egy kipihent éjszaka, nem pedig egy végigdolgozott nap után indulsz útnak. Tarts rendszeres szünetet a vezetésben, hogy friss és éber maradj. Állj meg legalább 150 km-enként, vagy 2 óránként. Egyes tanulmányok szerint 13 és 15 óra között, mikor a test hőmérséklete lecsökken és elálmosodunk, érdemes megszakítani a vezetést.

2. Vizsgáltasd át a kocsid!

Ellenőrizni a fékrendszer és a futómű állapotát, a guminyomást, szükség esetén pótolni vagy cserélni a hűtővizet és a motorolajat, megvizsgálni a klíma hatékonyságát – néhány a legfontosabb teendők közül, melyeket mindenképp el kell végezni autós utazás előtt. Egy szervizben akár fél óra alatt is elvégzik ezt a szemlét, így nem az úton derül majd ki, hogy valami nincs rendben a kocsival.

3. Figyelj a biztosításra!

A kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében utazások előtt ne felejts el utas- vagy indokolt esetben kiterjesztett biztosítást kötni. Ha például nagy értékű felszereléssel indulsz útnak, mindenképpen gondoskodj poggyászbiztosításról. Előtte vizsgáld meg, hogy az autódhoz kapcsolódó, meglévő szerződéseidben vannak-e kiegészítő biztosítások. Például üzemanyagkártya esetében a trélerbiztosítással vagy cascobiztosításnál poggyászra is kiterjedő védelemmel jelentős összegeket spórolhatsz. Külföldi utazás előtt azt is ellenőrizd, hogy az autó rendelkezik-e a határátlépéshez szükséges érvényes nemzetközi zöldkártyával.

4. Tervezd meg az útvonalat!

Ha már teljesen átvizsgáltad az autót műszaki szempontból, és a megfelelő biztosításokkal is rendelkezel, készülj fel az utadat befolyásoló többi tényezőre is. Tervezd meg előzetesen az útvonalat, és nézd meg az esetleges alternatív útvonalakat is arra az esetre, ha az időjárás vagy a forgalom miatt módosítani kellene az irányon. Mindig tele tankkal indulj el, emellett célszerű a töltőállomásoknak is utánanézni, hiszen bármikor szükség lehet üzemanyag pótlásra vagy pár falatra az utazáshoz.

hirdetés
TIPP:

Hazatérve a hosszú utazásból biztosan neked is jól esne, ha nem üres hűtő várna otthon. Jó hír, hogy a hét minden napján bevásárolhatsz az országszerte 23 db Tesco mini shopban a Shellnél, ahol élelmiszerek színes választékával várnak, így a hazaérkezés napján is gyorsan összedobható az aznapi vacsora.A polcokon a különböző pékáruk, tejtermékek, előre csomagolt felvágottak, fagyasztott és félkész termékek mellett, alkoholos és alkoholmentes italok is megtalálhatók. Az egészségtudatos vásárlók pedig bátran válogathatnak egészséges élelmiszerek közül. Emellett gondolva a házikedvencekre is, a vásárlók háziállatok ellátásához szükséges termékeket is felfedezhetnek a sorok között. Így legyen szó egy elfelejtett hozzávalóról vagy épp a nagy bevásárlásról, az üzletek lehetőséget kínálnak a felmerülő igények teljesítésére.

Legyen elég folyadék az autóban!

Főleg kánikula idején fontos, hogy legyen nálad elég folyadék, hiszen a napsütésben hamar átmelegszik a kocsi, ami könnyen kiszáradáshoz vezethet. Az átmelegedést akár dugóban ülve, akár egy parkolóban hagyott autó esetében a legegyszerűbb szélvédőtakaróval és különféle árnyékolókkal enyhíteni.

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Videóban magyarázta el egy tiktoker, hogyan lehet mindent elárasztó orgazmusa a nőknek
A partner mindkét keze kell a tökéletes női orgazmushoz, ami akár olyan is lehet, mint „a Niagara-vízesés”.

Link másolása

hirdetés

Már majdnem 15 millióan látták azt a videót, amiben egy tiktoker gondosan illusztrálva elmagyarázza, hogyan lehet mindent elárasztó orgazmust elérni a nőknél, írja a Daily Star. Taylah Davies úgy fogalmaz, hogy aki követi tanácsait, egyenesen „a Niagara-vízeséshez” hasonló gyönyört okozhat partnerének.

A nő szerint a technika egyszerű: az egyik kezet az alhasra kell helyezni és enyhén benyomni. Eközben a másik kéz ujjaival a nő vaginájában olyan mozdulatokat kell végezni, mintha éppen odahívnánk valakit. Még hatásosabb lehet a végeredmény, ha mindeközben alulról egy párnával megtámasztjuk a nő derekát.

A konkrét mozdulatsort ebben a néhány másodperces angol nyelvű videóban mutatja be:

@taylahdavies1 Reply to @melstander #bigsisteradvice ♬ original sound - Taylah Davies

A kommentelők közül a nők többsége egyetért a Taylah tanácsaival, bár olyan is akad, aki szerint minden test más, így nem biztos, hogy mindig be fog válni a trükk. Olyan is akad, aki egyenesen rosszul lesz attól, ha a párja így akar örömet szerezni neki, míg másvalakinek rendre megfájdul a hasa a módszertől.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
ÉLET-STÍLUS
A Rovatból
hirdetés
Nyári magányt érzel? Így küzdhetsz meg vele
Sokan érzik magukat egyedül ilyenkor, amikor sok a társas program. Íme pár tipp, ami segíthet túllendülni a magányosságon.

Link másolása

hirdetés

Sokak számára a nyár az év legjobb időszaka, amely egyet jelent a baráti összejövetelekkel, utazásokkal, bulizással, strandolással és minden olyan tevékenységgel, amit kint, a jó időben lehet végezni – általában társaságban. Ugyanakkor a nyár magányos is lehet, sőt ezek a hónapok még jobban felerősíthetik a magányt. Az egyedüllét bármely életkorban és időszakban megjelenhet, de a fiatalok számára talán a nyár az, amikor a legrosszabb ez az érzés. Hiszen azt látják, hogy a barátaik, ismerőseik fesztiválokra járnak, kirándulnak, strandolnak, táboroznak, és új kapcsolatokat építenek. A közösségi média világában, amikor mindenki mindent megoszt másokkal pedig még nehezebb lehet azt látni, hogy míg mások boldogan töltik a nyarat, ők magányosan ülnek otthon.

De nem szabad azt gondolni, hogy ez csak velünk történhet meg, hiszen a nyári magányt nagyon sokan tapasztalják.

A Metro által megszólaltatott Dr. Rina Bajaj pszichológus szerint ez részben azért van, mert társas lények vagyunk, természetes, hogy igényeljük a társaságot. Az internetnek köszönhetően pedig ismeretlenekkel is kapcsolatba tudunk lépni, ugyanakkor a közösségi média hátránya az is, hogy a megosztott képek és videók alapján összehasonlítjuk magunkat és az életünket másokéval. Ráadásul érezzük az elvárások miatti nyomást, és azt, hogy ha nem csinálunk bizonyos dolgokat, akkor lemaradunk valamiről. Ez pedig szomorúságot érzünk, rossz hangulatba kerülünk, és hajlamosak vagyunk olyan negatív gondolatokra, mint pl. „senkit nem érdekel, mi van velem”, vagy „mindenkinek jobb élete van, mint nekem”.

„Ilyenkor azonban fontos észben tartani, hogy az emberek általában önmaguk és az életük legjobb verzióját mutatják az interneten. Csak azért, mert esetleg te nem vagy annyira társasági ember, nem jelenti azt, hogy az életed kevésbé jó, mint másoké”

– mondja a szakember.

Azt is hangsúlyozza, hogy el kell fogadnunk, hogy életünk bizonyos szakaszaiban szembesülünk a magánnyal. Ezt még azok az emberek is megtapasztalják, akik úgy néznek ki, mintha mindig jól éreznék magukat. Az pedig teljesen normális, hogy időnként magányosnak érezzük magunkat. Az a fontos, hogy felismerjük ennek jeleit, így lehetőségünk van kezdeni vele valamit. Hasznos tevékenység lehet ilyenkor a naplóírás, bármilyen művészet vagy egy jó beszélgetés valakivel.

„Emlékeztesd magad arra, hogy oké ezt érezni, és hogy az érzés intenzitása csökkenni fog. Érdemes ilyenkor elterelni a figyelmedet, például hallgass zenét vagy menj ki a természetbe – ez segít javítani a hangulatodon”

– tanácsolja a pszichológus.

hirdetés

Az is hasznos ilyenkor, hogy saját magunkat ostorozása helyett – amiért ebben meg abban nem vagyunk jók –, inkább koncentráljunk az erősségeinkre, arra, mi megy nekünk jól. Akár listát is írhatunk a képességeinkről, ez később is jól jöhet, ha ismét nem vagyunk túl jó passzban. Segíthet az is, ha elképzelünk egy szituációt vagy egy helyet, amiben vagy ahol jól éreznénk magunkat, vagy felidézünk egy korábbi szép emléket. Ez megnyugtató, pozitív hatással lehet ránk.

Szuper "gyógymód" a magányra a mozgás is. Ha társaságban sportolsz, máris kevésbé érzed magad egyedül, a mozgás pedig feltölt.

A szakember azt is javasolja, hogy gondold végig, kikkel beszélgetsz, töltesz időt szívesen. Ha nincs ilyen, vagy nincs számodra elegendő ilyen ember az életedben, a közeledben vagy akár az interneten is kereshetsz támogató csoportokat. Fontos azonban, hogy a kapcsolataid minőségére fókuszálj, ne a mennyiségére. Tartsd észben azt is, hogy ha magaddal rendben vagy, könnyebben tudsz másokhoz is kapcsolódni.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: