BUDAPEST
A Rovatból

Újra veszélyben a ferencvárosi Kiserdő és a környék a Galvani-híd miatt?

A helyiek attól tartanak, az évekig tartó építkezés és a környékre rátolt plusz autósforgalom ellehetetleníti az életüket. Budapest élhetőbbé válásához szerintük nem új utakra, hanem forgalomcsillapításra lenne szükség.


Korai volt az öröm 2019-ben, amikor a helyiek tiltakozása és kitartása miatt egy időre megmenekült attól a Határ útnál húzódó Kiserdő, hogy rajta keresztül húzódjon egy új gyorsforgalmi út.

A Kispesten és Ferencvárosban élők ugyanis csak egy időre lélegezhettek fel. Újra napirendre került a Galvani híd megépítése és az ezzel járó új autóutak kialakítása.

Hogy az is értse, akinek ez eddig kimaradt: a Galvani híd Újbudát kötné össze a Ferencvárossal (a rávezető utak pedig akár a repteret a Balatonnal). Az ötlet évtizedek óta napirenden volt, majd a magyar kormány 2016-ban vette elő újra, amikor a 2024-es olimpia megrendezésére pályázott. A kiemelt kormányzati beruházás miatt azonban ki kellett volna vágni Ferencvárost a XIX. kerülettel összekapcsoló Kiserdő egy részét, mivel a Galvani-hídról levezető út azon keresztül haladt volna, de erről nem egyeztettek az érintett kerületek lakóival.

Lakossági tiltakozás és a helyi szervezetek munkája nyomán lekerült ugyan a napirendről a Kiserdőben tervezett fakivágás, ám a hídépítési projekt nyáron újabb lendületet kapott, és egymás után jelentek meg az erről szóló posztok Facebookon.

A Galvani hídról levezető úthoz többféle terv született. Csakhogy a IX. és XIX. kerületben élők egy részének és a helyi aktivistáknak, civil szervezeteknek egyik ötlet sem tetszik.

„Az az álláspontunk, hogy egyik változat sem fogadható el, hanem egyéb alternatív közlekedési megoldásokra van szükség” -mondja Németh Krisztina, a Van más út – Kiserdővédők csoport aktivistája.

„Mert a Galvani-híd a Budapesti Fejlesztési Központ kommunikációja szerint is azért épülne meg, hogy a belváros forgalmát tehermentesítse. Mi viszont azt mondjuk, nem fogadható el úgy a belváros tehermentesítése, hogy közben a külvárosra tolják át a forgalmat.”

Megkérdezem, szerintük megoldást jelenthet-e együttesen a kerékpáros közlekedés fejlesztése és a vasút erőteljesebb bekapcsolása a közösségi közlekedésbe? Németh Krisztina válasza az, hogy mindenképpen fontos lenne a közösségi közlekedés erősítése és a biztonságos kerékpárutak kialakítása, ahelyett, hogy újra egy autóút épüljön hatalmas összegből, ami csak további autós forgalmat generál. A környéken sokan bicikliznek, és ahol normális lehetőség nyílik a kerékpározásra, ott az emberek átülnek rá. Ugyanígy, ahol a tömegközlekedés jól kiépített, és van átszállási lehetőség az autóból, például Kelenföld környékén, ott az emberek azt használják.

Ők, a civilek jelenleg azt nézik, mit lehetne tenni fővárosi szinten, hogy ne épüljön meg a környékükön tervezett új útvonal.

Milyen útvonalról vagy útvonal tervekről van szó? Nos, hivatalosan egyetlen projekt a Galvani híd és a levezető útjai, de két szakaszra bontották: külön munkafázis, így külön tervezési folyamat és feladat a Galvani-híd, és a másik az arról levezető utaké.

A Galvani-híd koncepciótervei már megszülettek, és a hivatalos álláspont szerint mindenképpen megépítik. A kérdés 2020 őszén még mindig a levezető utak nyomvonalának helye.

Idén februárban a Budapesti Közfejlesztések Tanácsának ülésén, amelyen a főváros és a kormány 5-5 fővel vesz részt, az a határozat született, hogy nem a főváros által előbbre preferált Albertfalvai, hanem a Galvani híd épül meg. Ehhez készítettek is tanulmányterveket, és meghatároztak 6 nyomvonalat: két verzió az Ecseri úton haladva érné el az Üllői utat a ferencvárosi rendező pályaudvar alatt vagy felett megépítve, négy verzió pedig a Határ úti csomópontnál. Bár az eredeti, Kiserdőt átszelő nyomvonalról már nem volt szó, a jelenlegi változatok közül kisebb-nagyobb mértékben mind a négy Határ út melletti/alatti terv is érinti kisebb-nagyobb mértékben az erdőt.

„Augusztus 31-ig vizsgálták a 6 nyomvonalat, és akkor arról volt szó, hogy a vizsgálat után következik a lakossági véleményezési szakasz, majd idén december 31-ig újabb FKT (Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa) döntés fog születni arról, hogy melyik nyomvonal épüljön meg” - mondja Németh Krisztina. A tanulmányterveket elkészítették, és első körben elküldték őket az érintett területek, a IX. és XIX. kerület polgármestereinek, akik megnézték, de nem bocsátották lakossági véleményezésre.

Baranyi Krisztina, bár korábban a rendező pályaudvari irányt támogatta volna, mivel az egyrészt nem érintette volna a Kiserdőt, másrészt a rozsdaövezetet fejlesztette volna, mostanra attól elállt, sőt kifejezetten ellenzi, és a döntést a kispesti polgármesterre bízná. Így persze már csak a wekerlei oldal van veszélyben.

Baranyi most azt mondta, hogy ugyan a rendezői pályaudvarnál is lehetett volna olyan tervet rajzolni, ami nem jár lakóházak bontásával, de BFK által készített tervek éppen a lakóházak bontása miatt elfogadhatatlanok. Mivel a wekerlei oldal nem az ő hatásköre, abban a döntést tehát Gajda Péterre és a kispestiekre bízná, amit ők elfogadnak, az Ferencvárosnak is jó.”

„Gajda Péter, közvetlenül a tervek átnézése után a 3. nyomvonalverzió mellett (ami a Határ út felbontásával, kéregalagút építésével járna) tette le a voksát. Ez a verzió azonban csak első látásra szimpatikus, ugyanis a tervezők által készített látványtervek csak a középső szakaszát mutatják, ahol a 2x2 sáv nem is látszik, felette pedig a megmaradó 2 sávon a mostaninál jóval alacsonyabb forgalmat jósolnak. De jobban megnézve látszik, hogy az alagút mindössze kb. 800 méteren húzódna, és annak fel- és lemeneti szakaszánál a fent megmaradó 2 sávval együtt összesen 6 sáv futna fedetlenül, napi 30-40.000 autóval (ami egyébként a jelenlegi forgalom kb. háromszorosa lenne). Mindezt 10 méterre a műemlék jellegű, alap nélküli 100 éves házaktól.

És bár ez a nyomvonal nem a Kiserdő területén húzódna, még ezzel sem lehetne elkerülni a fakivágást, mert ebben az esetben a jelenlegi Határ út és a házak kerítései közötti, részben a lakók által ültetett fasor kivágása lenne szükséges. Emellett a BFK saját bevallása szerint is sérülne az alagút be- és kijárata mellett az erdősáv, ugyanis ezeken a helyeken a 6 sávnyivá bővült autóút mellett kellene elférnie a most is használatban lévő villamosvonalnak is, amit így beljebb kell helyezni az erdőbe. Végül ez az egész torkollik bele a már egyébként is kaotikus Határ úti csomópontba.

Az építkezés pedig évekig elhúzódna, míg felszíni nyomvonal esetén kb. 2 évig, kéreg alatti építés esetén akár négy évig is tarthatna. A Határ úti lakók számára ez a verzió tehát több szempontból elfogadhatatlan.”

A helyi aktivisták szerint hiába nem látszik a Határ út közepén, mi van a föld alatt, ha az út két végén a környék teljesen élhetetlenné válik.

A tanulmánytervek nyilvánosság elé kerülése is kalandos történet. Bár a Kiserdővédők a 2017-es kezdetek óta kérték, hogy vonják be a civileket a tervezési és véleményezési folyamatba, ez ügyben leveleztek Vitézy Dáviddal, a BFK vezetőjével is, az elkészült terveket először csak az érintett polgármestereknek küldték ki véleményezésre. A lakosság szeptember közepén mégis csak a polgármesterek Facebook posztjaiból értesült, hogy döntés készül a már kész tervekről a fejük felett.

A teljes tanulmányt végül az Átlátszó szivárogtatta ki. Még éppen időben, hiszen így az emberek annak ismeretében mehettek el a Ferencvárosban végül meghirdetett lakossági fórumra. Ott viszont a tervezők nem a teljes tanulmányt, csak a ferencvárosi területen húzódó rendező pályaudvari verziókat mutatták be. Kispesten pedig nem is volt lakossági fórum.

„Ezután tartott Vitézy Dávid és a BFK a tervezőkkel együtt egy olyan lakossági tájékoztatót, ami nem mindenkinek szólt, csak a folyamatba korábban ügyfélként bejelentkezett civil szervezeteknek.

Ezen részt vett a Wekerlei Társas Kör Egyesület, a Wekerlei Polgári Egyesület és mi, a Kiserdővédők, akik az elmúlt 3 évben gyakorlatilag inkább bekiabáltuk magunkat a folyamatba. Ezen a tájékoztatón derültek ki a részletek, hogy hogyan néz ki a 3-as verzió, milyen lenne a végeken élőknek, és az is, hogy az út megépülése ellenére is forgalomnövekedésre számítanak a későbbiekben Budapesten” – magyarázza Németh Krisztina.

„Ami számunkra megkérdőjelezi az egész projekt létjogosultságát, az, hogy Budapest rendelkezik egy Balázs Mór tervvel és az ez alapján 2019-ben elfogadott Mobilitási tervvel, és mindkettő forgalomcsökkentést ír elő. Azt mondják ki, hogy az autós közlekedés arányát csökkenteni kell. Mi úgy látjuk, ez ellentétes ezzel a beruházással.

Azzal, hogy az autós közlekedésnek új utakat teremtünk, a forgalom nem fog csökkenni, ráadásul a statisztikák is azt mutatják, hogy egyre többen lesznek az agglomerációban a városból kiköltözők majd Budapestre ingázók, akik, ha új autós utakat fognak látni, akkor alapvetően autóval fognak közlekedni.

A BFK tanulmányában is az szerepel, hogy forgalomnövekmény várható, amennyiben nem lesznek forgalomkorlátozó intézkedések.”

Októberben a BFK honlapján – „Budapest új körútja” – megnyílt ugyan a szélesebb körű véleményezési lehetőség az összes nyomvonalvariációhoz, az aktivisták manipulatívnak tartják az erről szóló kérdőívet. A kérdéseket szerintük úgy fogalmazták meg, mintha muszáj lenne a tervek közül választani. „Nem abból indult ki, hogy valóban mondhass pozitív vagy negatív kritikát a tervekre, hanem abból, hogy a felkínált lehetőségek közül valamelyik tetszik neked. Ráadásul olyanok isvéleményezhették, akik nemhogy nem laknak a környéken, de még csak nem is használnák a megépülő utat, mert nem erre járnak.”

A tervtanulmányban szereplő +1-es verzió sem nyugtatja meg a helyi aktivistákat. Németh Krisztina azt mondja, ebben a változatban, ha december végéig nem születik döntés, melyik nyomvonal legyen kialakítva a hatból, a hidat megépítik, és a Soroksári út-Gubacsi út vonalában megáll az út tervezése. Vagyis a hídon átjövő forgalom szétszóródik a környéken. Ez leginkább a József Attila lakótelepnek volna rossz, de tulajdonképpen az egész környék sokkal nagyobb terhelést kapna.

Létezik egy nyolcadik verzió is, amit a Wekerlei Társaskör Egyesület kifejezetten a wekerleiek és a Határ úton élők szempontját figyelembe véve alkotott meg: ők visszahelyeznék a nyomvonalat a Kiserdőbe. Ez az útvonal is kéreg alatt menne, így minimális érintettsége lenne a lakott területnek.

Ezt a változatot viszont a Kiserdővédők szintén nem tudják támogatni, hiszen ez ugyanúgy az erdő egy részének elpusztításával járna, másrészt ugyanúgy el kell fogadni, hogy az autós közlekedés segítése, nem pedig az emberek jólléte, a város fenntartható fejlesztése érdekében építenek új utat.

„Azzal egyetértünk, hogy a Határ út mellett/alatt, felszínen vagy kéreg alatt vezetett verziók elfogadhatatlanok, ezért közös levélben fordultunk Baranyi Krisztina és Gajda Péter polgármesterekhez, hogy ne támogassák egyik nyomvonalat se, mert még a kéreg alatt futó változat is rossz lesz a környéken élők számára.”

Az érdekesség a helyzetben még az is, hogy a nyomvonalról végül nem a lakosság és nem is a polgármesterek döntenek, hanem a Közfejlesztések Tanácsának két vezetője, Gulyás Gergely és Karácsony Gergely. Döntésükben ők maximum figyelembe vehetik az addig beérkezett véleményeket.

A civilek nem adják fel, most a kerületi polgármestereken kívül Karácsony Gergellyel, illetve a fővárossal és a kormányzattal is próbálnak egyeztetni az építkezésről. Indítottak egy petíciót, amit Karácsony Gergelynek és Gulyás Gergelynek címeztek. Ez arról szól, hogy decemberben ne válasszák egyik nyomvonalat sem a hatból, helyette a híd megépülése esetén a már meglévő infrastuktúrán, átfogó forgalomcsillapítási intézkedésekkel védjék meg a lakótelepeket (és a várost) a megnövekedő forgalomtól.

„Már látható, hogy a még több autóút építésével mára a budapesti zöldterületek és lakóterületek kerültek veszélybe. Úgy gondoljuk, a beruházásra fordított pénzt és időt más, fenntarthatóbb célok megvalósítására is lehetne fordítani. Ha nem akarjuk benzingőzbe fojtani a várost, azt kell elérni, hogy kevesebb autó járjon a város már meglévő útjain. Budapest élhetőségéhez nem új utakra, hanem forgalomcsillapításra van szükség.”


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
25 zseniális hely Budapesten, ahol teljesen ellazulhatsz
Itt garantáltan kiszállhatsz a pörgésből, és végre pihenhetsz. Olvasós helyeket is tettünk a listára.
Szegedi Éva - szmo.hu
2025. július 07.



Nagy sikert aratott annak idején a 20 hely Budapesten, ahol lassíthatsz és lazíthatsz című cikkünk, többen is megírtátok kommentben vagy levélben, hogy ti mit tennétek a listára, hol töltődtök fel.

Az azóta eltelt évek alatt Budapest folyamatosan változott, (például a Margitutcakilenc 2017 márciusában bezárt, mindannyiunk nagy bánatára), új helyek születtek. Úgy gondoltuk, összegyűjtünk számotokra még 25 zseniális helyet a fővárosban, és írunk belőlük új listát, amit a változásokra reagálva 2025-ben is frissítettünk. Továbbra is várjuk kommentben a ti kedvenceiteket!

1. Római-part

Budapest egyik legtoleránsabb, legromantikusabb, legvidámabb, legérdekesebb területe, ahol boldog békességeben férnek meg egymás mellett a különféle korú, meggyőződésű, habitusú, életmódú emberek.

A part, ahová muszáj kinézni évről évre, ahol muszáj minden évben legalább egyszer hekkezni, sörözni, lángost enni, fröccsöt inni. Ahol olyan egyedülálló szórakozóhelyeket találtok egy csomóban, mint amilyen a Két Rombusz, a Nap bácsi vagy a Fellini Kultúrbisztró. Ahol lehet szörnyülködni emblematikus szellemházakon, mint amilyen az elhagyott Postás Üdülő. És amit a legtöbben mobilgát és lebetonozott part nélkül, fákkal együtt szeretünk.

A Római part Budapest egyik legjobb és legtoleránsabb helye számos büfével és az ellenállhatatlan DunaparttalA Római part ikonikus helyei a Két Rombusz, a Fellini Kultúrbisztró és a Nap bácsi

2. A Kiscelli kastély és környéke

Az 1914 januárjában brutálisan meggyilkolt Mágnás Elza sueretőjének (kitartójának) köszönheti Budapest ezt a gyönyörű helyet. Schmidt Miksa újíttatta fel, majd végrendeletében a városra hagyta. Ma múzeumként üzemel, itt láthatjátok többek között az október elejéig tartó Moszkva tér című kiállítást is. Az alábbi légifelvétel pár éve készült.

A régi trinitárius kolostort Schmidt Miksa újíttatta fel, majd végrendeletében a városra hagyta. Ma múzeumként üzemelA régi trinitárius kolostort Schmidt Miksa újíttatta fel, majd végrendeletében a városra hagyta. Ma múzeumként üzemel.

3. Az a kis pihenő a Marczibányi tér fölött

A Marczibányi térnél, a Felvinci út-Aranka utca-Ribáry utca kereszteződésében található ez a pici "tér", paddal. Ha csendes szemlélődésre vágytok, itt nyugodtan pihenhettek. Itt tényleg láttam olyan embert, aki olvasgatott a padon ülve, szóval kipróbált hely.

A Marczibányi térnél, a Felvinci út-Aranka utca-Ribáry utca kereszteződésében található ez a pici "tér", paddal. Ha csendes szemlélődésre vágytok, itt nyugodtan pihenhettek.

4. A Margit tér

Talán nem is tudtál róla, milyen kedves, parkos tér található a Margit körút fölött, a Margit utca és a Rómer Flóris utca találkozásánál. A bejáratnál szökőkút fogad, Beck Ö. Fülöp szobra díszíti. Kicsit elhanyagolt kert, ami talán annak is köszönhető, hogy kiesik a forgalomból és legutóbb, amikor ott jártunk, úgy tűnt, hogy a játszóteret is ritkán használhatják.

kedves, parkos tér található a Margit körút fölött, a Margit utca és a Rómer Flóris utca találkozásánál

5. Feneketlen-tó

Sokak kedvenc randihelye évtizedek óta. És a róla szóló - meglehetősen vérfagyasztó - legenda sem riaszt el senkit.

Update: a cikk írásakor még nem volt meg a Törőcsik Mari emlékhely, amit 2025 júniusában adtak át.

6. Bikás park

Pár éve gyönyörűen felújították, azóta mi is imádunk ide járni. A gyerekek kedvence a Bikás-domb, amire elképesztő energiával másznak fel újra és újra, illetve a kis halastó - legszívesebben órákig bámulnák a halakat, és ha tehetnék, bemásznának a vízbe...

@mysecretbudapest A Bikás parkot az 1970-es években hozták létre, és a 4-es metró megállójának építésekor a parkot felújították. #budapest #mysecretbudapest #budapesthungary #park #kert #kelenföld #nature #neked #nekedbelegyen #basszadbeforyouba #basszadkinekedbe #basszadkiforyouba #magyartiktok #sunshine #summer #summervibes ♬ Sunrise - Official Sound Studio

7. Kopaszi-gát

Sajnáltuk, amikor a régi, eredeti West-Balkánt annak idején kisöpörték innen. Az átalakított, parkosított terület azonban egy csapásra meghódította a budapestiek szívét. Ha csak egy pléddel és egy kis elemózsiával érkeztek, akkor is órákat tölthettek itt, úgy, hogy nem unatkoztok.

Íme, egy drónvideó a Kopaszi-gátról

8. Budafok-Tétény: Péter-Pál utca

A nemrég felújított Stáció lépcső is szerepel az általatok ajánlott helyek között. De az egész Péter-Pál utca felkerülhet a listára, varázslatos hely.

Miért érdekes? A Stáció lépcső és környéke a XVIII. században kialakult városközpont része, amely megőrizte eredeti hangulatát. A jellegzetes, kétszintes házakkal szegélyezett Péter-Pál utca volt egykor a főutca. A romantikus lépcsők közül a legismertebb a Stáció. Az utca elején, a kápolnától indult az eredeti 14 stáció - 1762-ben szentelték fel -, amely a kálváriahegyre vezet. 1831-ben készült a régi helyett újabb stáció, ma is ezt láthatjátok.

VIDEÓ: Ilyen volt a Péter-Pál utca ősszel:

9. Corvin tér

A budai oldal egyik legszebb tere a Corvin tér - mai formája a 18. század végén alakult ki, lakóházainak alapja középkori, tatárjárás utáni, török uralom előtti.

@mysecretbudapest Corvin Square. #mysecretbudapest #budapest #citylife #budapesthungary #water #fountain #fontana #springvibes ♬ Sound of flowing water (ASMR) 3D sound(938614) - MN Field Record

10. Japánkert a Margitszigeten

Mondhatnánk, hogy még az Isten is randihelynek vagy olvasós helynek teremtette, de Magyar György, a Margitsziget főkertésze alakította ki a 19. században. A kis tóban a karcsú hölgy pedig Csikász Imre szobrász alkotása.

Tökéletes pihenőhely a Japánkert a Margitszigeten

11. A Múzeumkert a Nemzeti Múzeumnál

Már régóta ráfért a ráncfelvarrás a budapestiek egyik kedvenc parkjára, a Muzira, vagyis a Múzeumkertre. 2019 szeptemberére készült el a kert átalakítása, és mára kellemes és népszerű hellyé vált. Gyakran látunk itt turistákat üldögélni, környékbelieket pihenni. Van, aki csak azért ül le, hogy kényelmes elfogyassza a kávéját, mások ide járnak ebédszünetben a környező irodákból.

A Nemzeti Múzeum parkja, a Múzeumkert tökéletes hely olvasgatáshoz, zenehallgatáshoz, kávézáshoz, vagy arra, hogy itt kapd be az ebédedet egy padon ülve

12. Zsivago, Paulay Ede utca

Szolid eleganciájával bűvölt el bennünket is, amikor ott jártunk. Itt nyugodtan lehet beszélgetni, érdemes ide szervezni a baráti találkozókat, ha nem hangos bulizásra vágytok. Egy korábbi összeállításunkba ezért került be, mert amikor egy szórakozóhelyen téli randihelykről kérdeztük a vendégeket, a Zsivagót is ajánlották.

Még mindig imádni való hely a Café Zsivago Budapesten

13. Az egykori török temető környéke a Várkert Bazár fölött

A Várbazár - anyukámnak örökké csak Ifipark - felett, a Buzogány torony alatt, a Várhegy oldalában található a mára csak pár négyzetméteressé zsugorodott régi török temető a turbános kopjafákkal. A régi képeken még több kopjafa volt, és az utóbbi évtizedekben volt, amit megrongáltak, letörtek, éppen ezért védik most kerítéssel azt a keveset, ami megmaradt.

Különleges hely, ahol lelassíthatjátok az időt. Ha éppen nincsen buli a Várkert Bazárnál, akkor csend van. Üldögélhettek a padon vagy a füvön, teljesen mindegy. Ide hallani a város zaját, a hajókürtöt, a környék zörejeit. Ha pénteken jöttök, belfuthattok egy.egy esküvői fotózásban is. Mivel kiesik a legforgalmasabb turistaútvonalakról, rendszerint kevesen tévednek erre, nem fognak benneteket tömegek zavarni a pihenésben.

14. A gellérthegyi rózsakert

Cikkünk 2025-ös frissítésekor vettük fel a listára ezt a lenyűgöző helyet. A Citadella mögött, a Jubileumi park fölött Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára készült el, és 2025-ben tovább bővítették. Több mint 50 rózsafajt és több ezer rózsatövet láthattok, valamint egy csapadékvíz megőrzésére kialakított esőkertet,

@mysecretbudapest Több ezer tő virágot ültettek Buda, Pest és Óbuda egyesítésének 150. évfordulójára a gellérthegyi Jubileumi parkba. Így jött létre a Rózsakert. #mysecretbudapest #budapest #budapesthungary #hiddengem #rose #rosegarden #rozsa #rózsa #magyar #magyartiktok #magyartiktokker #parks ♬ Roses - Mr. Hong

15. A magyar irodalom tere a Jókai téren

Szintén újabb hely Budapesten: 2022-ben hoztak létre a Jókai-szobor mögött. Itt-ott irodalmi utalások, idézetek díszítik. Bent asztalokat, padokat találsz az étkezéshez.

@mysecretbudapest A magyar irodalom terét 2022-ben hozták létre a Jókai téren. Itt-ott irodalmi utalások, idézetek díszítik. Bent asztalokat, padokat is találsz az étkezéshez. #mysecretbudapest #budapest #budapesthungary #magyartiktokker #magyar #budapesti #magyartiktok #park #pov #povs #irodalom #irodalomtok #kultúra #kultura ♬ Literature - Ember

16. Rengeteg Romcafé, Tűzoltó utca

Budapesten talán itt található a legtöbb játékmackó, tele van velük a kávézó. Kiváló kávézós, teázós, csokizós hely, néhány éve írtunk róla.

17. Wekerle-telep

Az 1900-as évek elején döntötték el a lakónegyed felépítését, ám csak 1926-ra készült el. 48-féle háztípust láthattok a sugaras elrendezésű Wekerlén. Többségük mesebeli házikónak tűnik. A kor egyik legkorszerűbb "lakótelepe" volt, vízvezetékhálózattal, 1926-től villanyvilágítással. A főtér Kós Károly munkája, ezért viseli most a nevét.

Bár az eltelt évtizedek alatt változott is a 19. kerületnek ez a része, és a házakon is átalakításokat hajtottak végre a lakók (mert már nem él a régi, igen szigorú házirend), érdemes itt sétálgatni, egészen más dimenzióba kerültök.

Elbűvölő házikóival még mindig az egyik legszebb városrész a kispesti Wekerletelep

18. A Czakó-kert

A Naphely közelében találjátok a régi, elpusztított Tabán egyik megmaradt épületét, a Czakó utca elején, a sarkon. A XVIII. század végén épült házat pár éve vásárolták meg és alakították át az udvarral együtt, így hozták létre ezt a tündéri helyet. Itt nem csak pihenni lehet, szombatonként piac működik az udvaron.

19. Millenáris Széllkapu

Néhány éve készült el a park a Millenáris testvéreként, Közép-Európa legnagyobb, háromdimenziós függőkertjével, cseresznyefa-ligettel, halastóval, látványos design-napelemekkel, és egy olyan szökőkúttal, és kötélpályás játszótérrel, ahol egész nyáron játszanak a gyerekek.

20. Napos Oldal Vegetáriánus Étterem

21. Az I. kerületi lépcsők

A hepehupás, meredek Gül Baba utcához hasonlóan lelassítanak és megnyugtatnak.

22. A Budai Arborétum

A Móricz Zsigmond körtértől egy nem túl megerőltető sétával juthatsz ebbe a lenyűgöző kertbe. A budai oldal füvészkertje egyetemi campus és természetvédelmi terület is. Ezen a helyen alapított a Bach-korszak idején kertészképző iskolát dr. Entz Ferenc, az 1848-as szabadságharc orvosa. Az arborétum jelenlegi növényanyaga csaknem 2000 fásszárú dísznövény fajt és fajtát, több száz hagymás virágot és csaknem 250-féle egyéb évelő dísznövényt foglal magában.

Két részre oszlik, a Felső-kertre és az Alsó-kertre. Iskolai időben, hétköznap minkét kert nyitva tart, a belépés pedig ingyenes. A legszebb tavasszal és ősszel.

23. Rombusz Terasz a Ráday utcán

A kaviccsal felszórt udvarról a Kultiplex kertje jutott eszünkbe, az is ezen a környéken volt, sokáig gyászoltuk. A Rombusz talán még a változatos programokkal idézi a Kulti szellemét. Italokban és ételekben is elég jók, ezért is ajánljuk. Kérjetek hamburgert vagy nachost.

24. Dunaparty Megálló a 11. kerületben

Különös hely, majdhogynem bizarr, éppen ezért került fel a listára. Valahogy így indult egyébként annak idején a Zöld Pardon is: egy lakókocsi a semmi közepén, néhány asztal székkel, napernyő, Duna, és kész.

A Dunapartyban rendelni egy Londonból leselejtezett piros busznál tudtok. A választék és a zene is a retróra épül, ha hekket, palacsintát és lángost akartok, akkor nem kell a Rómaira menni érte.

dunaparti

25. Bálint Galéria Kávézó

Decens budai hely egy második kerületi villában és annak kertjében. Pazar látvány, nyugalom. Eredetileg bárpulttal felszerelt műhely volt, bútorkereskedésnek indult, aztán hála Istennek és a lassan ideszokó vendégeknek gazdag gyűjteménnyel rendelkező izgalmas és stílusos kávéház lett belőle. Ilyen egészen biztosan nincsen még egy Budapesten.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
BUDAPEST
A Rovatból
Malacok között kávézni? Budapesten már ezt is lehet! – a Minipig Caféban jártunk
Megnyílt Európa első malacos kávézója, a Minipig Cafe, ahol tizenhárom apróság társaságában lehet egy kicsit lelassulni. Mi is megnéztük őket.


A Minipig Cafe kávézó kétszintes: az alsó szinten egy hangulatos, dizájnosan kialakított tér fogad, ahol kávékat, üdítőket lehet rendelni, a galérián pedig az állatokkal lehet ismerkedni.

A malacok minnesotai törpemalac és vietnámi csüngőhasú keverékek, és jelenleg tizenhárman vannak.

Már az alsó, kávézó szint is tele van apró malacos utalásokkal, gondosan megkomponált részletekkel. Látszik, hogy nem egy gyorsan összedobott projekt, hanem egy tudatosan felépített élményhelyszín.

A tulajdonos pár egy japán utazás során találkozott hasonló koncepcióval, és mivel Európában sehol sem láttak még ilyet, elhatározták, hogy megcsinálják itthon.

Az ötleten 2023 novembere óta dolgoznak, és most végre megnyitották az ajtókat.

@szeretlekmagyarorszag.hu Mimimalac kávézó nyílt Budapesten! @MiniPig Cafe Budapest ?Paulay Ede utca 2. #budapest #program #minimalac #kavezo #minipig #cafe ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

Így juthatsz be te is a malacokhoz

Ahhoz, hogy valaki találkozhasson a malacokkal, először időpontot kell foglalnia. Csak így lehet bejutni, spontán betoppanni nem lehet.

Érkezéskor a vendég először a földszinti kávézótérbe lép, ahol kap egy váltópapucsot, majd kézfertőtlenítés következik, és alá kell írni a házirendet, ami röviden, érthetően összefoglalja a szabályokat. Ezután lehet felmenni a galériára, ahol már várnak a malacok. Egy gondozó végig jelen van és segít eligazodni, megmutatja, hová ülhetsz, és mire figyelj a látogatás során.

Mivel a látogatás ideje alatt minden vendég egy fix helyet kap, a malacok szabadon dönthetnek arról, kivel szeretnének kapcsolatba lépni.

Nem szabad őket felemelni vagy utánuk szaladni. Ők választanak, ők közelednek, amikor kedvük tartja.

A törpemalacok egyébként kifejezetten kíváncsi, barátságos jószágok. Szeretik a simogatást, az emberek közelségét.

A látogatás után visszatérhetsz a kávézótérbe, ahol specialty kávé, teák, sütik és kényelmes fotelek várnak. Itt még jól ki lehet beszélni a fent szerzett élményeket.

Cím: 1061, Paulay Ede u. 2.

Nyitvatartás: hétfőtől vasárnapig 08:00 és 20:00 között

www.minipig.cafe

Fontos szabályok, időpont, jegyárak:

A látogatás csak előzetes online foglalással lehetséges, és előre is kell fizetni.

A jegyárak: felnőtteknek 6.500 Ft/30 perc, gyerekeknek 3.500 Ft/30 perc.

A fenti részre csak to-go pohárban szervírozott italokat lehet felvinni (malacbiztos tetővel).

Fotózni és videózni lehet, de csak vaku nélkül.

A látogatás 30 perces, utána a malacok pihennek mielőtt új csoport érkezik hozzájuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
A Rovatból
Ilyen volt, amikor dél előtt leállt tíz percre a tömegközlekedés Budapesten - videón, amikor megáll az élet egy kicsit a fővárosban
„Van, aki szerint sok a 10 perc, mások szerint kevés, de a valóság az, hogy ha a város sarcolása folytatódik, akkor a leállás legközelebb nem 10 perces, hanem 10 órás, 10 napos vagy 10 hetes lesz” - mondta a főpolgármester.


Pénteken 11 óra 50 perc és déli 12 óra között tíz percre leálltak a BKK járatai Budapesten. A főpolgármester, illetve a főváros vezetése a leállást figyelmeztetésnek szánta, mert a kormány a szolidaritási adó növelésével és egyéb lépésekkel nehéz helyzetbe hozta az önkormányzatot. Karácsony Gergely kifejezetten úgy fogalmazott, hogy ellehetetlenítik a működést.

@szeretlekmagyarorszag.hu #budapest #bkk #karácsonygergely #szmo #szeretlekmagyarország ♬ eredeti hang - Szeretlek Magyarország.hu

„A pénteki leállást nevezzük első figyelmeztetésnek. Figyelmeztetés a kormánynak, hogy Budapestet nem lehet legyűrni, és jelzés a budapestieknek, hogy mi is a tét: a város működése, a hétköznapjaink nyugalma, a budapestieknek járó közszolgáltatások biztosítása” – mondta a HVG-nek adott interjújában Karácsony Gergely.

„Van, aki szerint sok a 10 perc, mások szerint kevés, de a valóság az, hogy ha a város sarcolása folytatódik, akkor a leállás legközelebb nem 10 perces, hanem 10 órás, 10 napos vagy 10 hetes lesz”

- tette hozzá a főpolgármester, aki azt is kijelentette, hogy erkölcsi és politikai kötelessége megvédeni Budapestet, és ehhez minden jogi és politikai eszközt felhasznál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
A Rovatból
Vitézy Dávid szerint 23 városra szakadhat szét Budapest, ha elfogadják a helyi önazonosság védelméről szóló törvényt
A Podmaniczky mozgalom vezetője szerint a törvény lebéníthatja a városfejlesztést és megnehezítheti a letelepedést. Szerinte Budapest jövője most komoly veszélybe került.


Vitézy Dávid szerint komoly következményekkel járhat a fővárosra az a törvényjavaslat, amely a helyi önazonosság védelméről szól – írta Facebook-oldalán a politikus. A Podmaniczky mozgalom vezetője úgy látja, hogy ha elfogadják a javaslatot, Budapest 23 különálló városként működhetne tovább, mivel a kerületi önkormányzatokra kellene alkalmazni az új szabályokat.

A közösségi oldalán azt írta, hogy

a kerületek saját hatáskörben korlátozhatnák a lakosságszámot, és akár azt is eldönthetnék, hogy ki költözhet be. Szerinte ez azt jelenti, hogy egy kerület megtilthatja más kerületekből vagy más településekről érkezők letelepedését, vagy ehhez jelentős anyagi feltételeket szabhat.

A politikus szerint ez a változás komolyan visszavetné a főváros fejlesztését, és hozzájárulhat a lakosságszám csökkenéséhez is. Hozzátette: a gazdasági növekedés szempontjából a legfontosabb munkahelyek továbbra is Budapesten jönnek létre. Úgy véli,

az új szabályozás „tovább erősítheti a hosszabb távon fenntarthatatlan agglomerációs szétterülést”,

miközben a főváros rozsdaövezeteiben nagy lehetőség rejlik – például csak Rákosrendezőn körülbelül 10 ezer új lakás épülhetne.

Vitézy a Fővárosi Közgyűlés májusi ülésére olyan előterjesztést nyújtott be, amelyben többek között arra kéri az Országgyűlést, hogy ne fogadja el a törvényjavaslatot a jelenlegi formájában. Az előterjesztés célja az is, hogy Budapest továbbra is egységes város maradjon, ahol biztosított a szabad mozgás, a letelepedés és az otthonteremtés lehetősége.

A dokumentumban az is szerepel, hogy minden olyan jogszabály, amely a letelepedés, lakcím létesítés vagy ingatlanszerzés feltételeit érinti, biztosítsa a budapestiek és a fővárosba költözni vágyók jogait. Vitézy úgy fogalmaz: „Budapest fejlesztése nem lehet a kerületi részérdekek széttartó halmaza”, hanem közös városi célokat kell követnie, különös tekintettel a lakhatásra, a rozsdaövezetek hasznosítására, a közösségi közlekedésre és a közszolgáltatások összehangolására.


Link másolása
KÖVESS MINKET: