News here

BUDAPEST
A Rovatból

Újra veszélyben a ferencvárosi Kiserdő és a környék a Galvani-híd miatt?

A helyiek attól tartanak, az évekig tartó építkezés és a környékre rátolt plusz autósforgalom ellehetetleníti az életüket. Budapest élhetőbbé válásához szerintük nem új utakra, hanem forgalomcsillapításra lenne szükség.

Link másolása

Korai volt az öröm 2019-ben, amikor a helyiek tiltakozása és kitartása miatt egy időre megmenekült attól a Határ útnál húzódó Kiserdő, hogy rajta keresztül húzódjon egy új gyorsforgalmi út.

A Kispesten és Ferencvárosban élők ugyanis csak egy időre lélegezhettek fel. Újra napirendre került a Galvani híd megépítése és az ezzel járó új autóutak kialakítása.

Hogy az is értse, akinek ez eddig kimaradt: a Galvani híd Újbudát kötné össze a Ferencvárossal (a rávezető utak pedig akár a repteret a Balatonnal). Az ötlet évtizedek óta napirenden volt, majd a magyar kormány 2016-ban vette elő újra, amikor a 2024-es olimpia megrendezésére pályázott. A kiemelt kormányzati beruházás miatt azonban ki kellett volna vágni Ferencvárost a XIX. kerülettel összekapcsoló Kiserdő egy részét, mivel a Galvani-hídról levezető út azon keresztül haladt volna, de erről nem egyeztettek az érintett kerületek lakóival.

Lakossági tiltakozás és a helyi szervezetek munkája nyomán lekerült ugyan a napirendről a Kiserdőben tervezett fakivágás, ám a hídépítési projekt nyáron újabb lendületet kapott, és egymás után jelentek meg az erről szóló posztok Facebookon.

A Galvani hídról levezető úthoz többféle terv született. Csakhogy a IX. és XIX. kerületben élők egy részének és a helyi aktivistáknak, civil szervezeteknek egyik ötlet sem tetszik.

„Az az álláspontunk, hogy egyik változat sem fogadható el, hanem egyéb alternatív közlekedési megoldásokra van szükség” -mondja Németh Krisztina, a Van más út – Kiserdővédők csoport aktivistája.

„Mert a Galvani-híd a Budapesti Fejlesztési Központ kommunikációja szerint is azért épülne meg, hogy a belváros forgalmát tehermentesítse. Mi viszont azt mondjuk, nem fogadható el úgy a belváros tehermentesítése, hogy közben a külvárosra tolják át a forgalmat.”

Megkérdezem, szerintük megoldást jelenthet-e együttesen a kerékpáros közlekedés fejlesztése és a vasút erőteljesebb bekapcsolása a közösségi közlekedésbe? Németh Krisztina válasza az, hogy mindenképpen fontos lenne a közösségi közlekedés erősítése és a biztonságos kerékpárutak kialakítása, ahelyett, hogy újra egy autóút épüljön hatalmas összegből, ami csak további autós forgalmat generál. A környéken sokan bicikliznek, és ahol normális lehetőség nyílik a kerékpározásra, ott az emberek átülnek rá. Ugyanígy, ahol a tömegközlekedés jól kiépített, és van átszállási lehetőség az autóból, például Kelenföld környékén, ott az emberek azt használják.

Ők, a civilek jelenleg azt nézik, mit lehetne tenni fővárosi szinten, hogy ne épüljön meg a környékükön tervezett új útvonal.

Milyen útvonalról vagy útvonal tervekről van szó? Nos, hivatalosan egyetlen projekt a Galvani híd és a levezető útjai, de két szakaszra bontották: külön munkafázis, így külön tervezési folyamat és feladat a Galvani-híd, és a másik az arról levezető utaké.

A Galvani-híd koncepciótervei már megszülettek, és a hivatalos álláspont szerint mindenképpen megépítik. A kérdés 2020 őszén még mindig a levezető utak nyomvonalának helye.

Idén februárban a Budapesti Közfejlesztések Tanácsának ülésén, amelyen a főváros és a kormány 5-5 fővel vesz részt, az a határozat született, hogy nem a főváros által előbbre preferált Albertfalvai, hanem a Galvani híd épül meg. Ehhez készítettek is tanulmányterveket, és meghatároztak 6 nyomvonalat: két verzió az Ecseri úton haladva érné el az Üllői utat a ferencvárosi rendező pályaudvar alatt vagy felett megépítve, négy verzió pedig a Határ úti csomópontnál. Bár az eredeti, Kiserdőt átszelő nyomvonalról már nem volt szó, a jelenlegi változatok közül kisebb-nagyobb mértékben mind a négy Határ út melletti/alatti terv is érinti kisebb-nagyobb mértékben az erdőt.

„Augusztus 31-ig vizsgálták a 6 nyomvonalat, és akkor arról volt szó, hogy a vizsgálat után következik a lakossági véleményezési szakasz, majd idén december 31-ig újabb FKT (Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa) döntés fog születni arról, hogy melyik nyomvonal épüljön meg” - mondja Németh Krisztina. A tanulmányterveket elkészítették, és első körben elküldték őket az érintett területek, a IX. és XIX. kerület polgármestereinek, akik megnézték, de nem bocsátották lakossági véleményezésre.

Baranyi Krisztina, bár korábban a rendező pályaudvari irányt támogatta volna, mivel az egyrészt nem érintette volna a Kiserdőt, másrészt a rozsdaövezetet fejlesztette volna, mostanra attól elállt, sőt kifejezetten ellenzi, és a döntést a kispesti polgármesterre bízná. Így persze már csak a wekerlei oldal van veszélyben.

Baranyi most azt mondta, hogy ugyan a rendezői pályaudvarnál is lehetett volna olyan tervet rajzolni, ami nem jár lakóházak bontásával, de BFK által készített tervek éppen a lakóházak bontása miatt elfogadhatatlanok. Mivel a wekerlei oldal nem az ő hatásköre, abban a döntést tehát Gajda Péterre és a kispestiekre bízná, amit ők elfogadnak, az Ferencvárosnak is jó.”

„Gajda Péter, közvetlenül a tervek átnézése után a 3. nyomvonalverzió mellett (ami a Határ út felbontásával, kéregalagút építésével járna) tette le a voksát. Ez a verzió azonban csak első látásra szimpatikus, ugyanis a tervezők által készített látványtervek csak a középső szakaszát mutatják, ahol a 2x2 sáv nem is látszik, felette pedig a megmaradó 2 sávon a mostaninál jóval alacsonyabb forgalmat jósolnak. De jobban megnézve látszik, hogy az alagút mindössze kb. 800 méteren húzódna, és annak fel- és lemeneti szakaszánál a fent megmaradó 2 sávval együtt összesen 6 sáv futna fedetlenül, napi 30-40.000 autóval (ami egyébként a jelenlegi forgalom kb. háromszorosa lenne). Mindezt 10 méterre a műemlék jellegű, alap nélküli 100 éves házaktól.

És bár ez a nyomvonal nem a Kiserdő területén húzódna, még ezzel sem lehetne elkerülni a fakivágást, mert ebben az esetben a jelenlegi Határ út és a házak kerítései közötti, részben a lakók által ültetett fasor kivágása lenne szükséges. Emellett a BFK saját bevallása szerint is sérülne az alagút be- és kijárata mellett az erdősáv, ugyanis ezeken a helyeken a 6 sávnyivá bővült autóút mellett kellene elférnie a most is használatban lévő villamosvonalnak is, amit így beljebb kell helyezni az erdőbe. Végül ez az egész torkollik bele a már egyébként is kaotikus Határ úti csomópontba.

Az építkezés pedig évekig elhúzódna, míg felszíni nyomvonal esetén kb. 2 évig, kéreg alatti építés esetén akár négy évig is tarthatna. A Határ úti lakók számára ez a verzió tehát több szempontból elfogadhatatlan.”

A helyi aktivisták szerint hiába nem látszik a Határ út közepén, mi van a föld alatt, ha az út két végén a környék teljesen élhetetlenné válik.

A tanulmánytervek nyilvánosság elé kerülése is kalandos történet. Bár a Kiserdővédők a 2017-es kezdetek óta kérték, hogy vonják be a civileket a tervezési és véleményezési folyamatba, ez ügyben leveleztek Vitézy Dáviddal, a BFK vezetőjével is, az elkészült terveket először csak az érintett polgármestereknek küldték ki véleményezésre. A lakosság szeptember közepén mégis csak a polgármesterek Facebook posztjaiból értesült, hogy döntés készül a már kész tervekről a fejük felett.

A teljes tanulmányt végül az Átlátszó szivárogtatta ki. Még éppen időben, hiszen így az emberek annak ismeretében mehettek el a Ferencvárosban végül meghirdetett lakossági fórumra. Ott viszont a tervezők nem a teljes tanulmányt, csak a ferencvárosi területen húzódó rendező pályaudvari verziókat mutatták be. Kispesten pedig nem is volt lakossági fórum.

„Ezután tartott Vitézy Dávid és a BFK a tervezőkkel együtt egy olyan lakossági tájékoztatót, ami nem mindenkinek szólt, csak a folyamatba korábban ügyfélként bejelentkezett civil szervezeteknek.

Ezen részt vett a Wekerlei Társas Kör Egyesület, a Wekerlei Polgári Egyesület és mi, a Kiserdővédők, akik az elmúlt 3 évben gyakorlatilag inkább bekiabáltuk magunkat a folyamatba. Ezen a tájékoztatón derültek ki a részletek, hogy hogyan néz ki a 3-as verzió, milyen lenne a végeken élőknek, és az is, hogy az út megépülése ellenére is forgalomnövekedésre számítanak a későbbiekben Budapesten” – magyarázza Németh Krisztina.

„Ami számunkra megkérdőjelezi az egész projekt létjogosultságát, az, hogy Budapest rendelkezik egy Balázs Mór tervvel és az ez alapján 2019-ben elfogadott Mobilitási tervvel, és mindkettő forgalomcsökkentést ír elő. Azt mondják ki, hogy az autós közlekedés arányát csökkenteni kell. Mi úgy látjuk, ez ellentétes ezzel a beruházással.

Azzal, hogy az autós közlekedésnek új utakat teremtünk, a forgalom nem fog csökkenni, ráadásul a statisztikák is azt mutatják, hogy egyre többen lesznek az agglomerációban a városból kiköltözők majd Budapestre ingázók, akik, ha új autós utakat fognak látni, akkor alapvetően autóval fognak közlekedni.

A BFK tanulmányában is az szerepel, hogy forgalomnövekmény várható, amennyiben nem lesznek forgalomkorlátozó intézkedések.”

Októberben a BFK honlapján – „Budapest új körútja” – megnyílt ugyan a szélesebb körű véleményezési lehetőség az összes nyomvonalvariációhoz, az aktivisták manipulatívnak tartják az erről szóló kérdőívet. A kérdéseket szerintük úgy fogalmazták meg, mintha muszáj lenne a tervek közül választani. „Nem abból indult ki, hogy valóban mondhass pozitív vagy negatív kritikát a tervekre, hanem abból, hogy a felkínált lehetőségek közül valamelyik tetszik neked. Ráadásul olyanok isvéleményezhették, akik nemhogy nem laknak a környéken, de még csak nem is használnák a megépülő utat, mert nem erre járnak.”

A tervtanulmányban szereplő +1-es verzió sem nyugtatja meg a helyi aktivistákat. Németh Krisztina azt mondja, ebben a változatban, ha december végéig nem születik döntés, melyik nyomvonal legyen kialakítva a hatból, a hidat megépítik, és a Soroksári út-Gubacsi út vonalában megáll az út tervezése. Vagyis a hídon átjövő forgalom szétszóródik a környéken. Ez leginkább a József Attila lakótelepnek volna rossz, de tulajdonképpen az egész környék sokkal nagyobb terhelést kapna.

Létezik egy nyolcadik verzió is, amit a Wekerlei Társaskör Egyesület kifejezetten a wekerleiek és a Határ úton élők szempontját figyelembe véve alkotott meg: ők visszahelyeznék a nyomvonalat a Kiserdőbe. Ez az útvonal is kéreg alatt menne, így minimális érintettsége lenne a lakott területnek.

Ezt a változatot viszont a Kiserdővédők szintén nem tudják támogatni, hiszen ez ugyanúgy az erdő egy részének elpusztításával járna, másrészt ugyanúgy el kell fogadni, hogy az autós közlekedés segítése, nem pedig az emberek jólléte, a város fenntartható fejlesztése érdekében építenek új utat.

„Azzal egyetértünk, hogy a Határ út mellett/alatt, felszínen vagy kéreg alatt vezetett verziók elfogadhatatlanok, ezért közös levélben fordultunk Baranyi Krisztina és Gajda Péter polgármesterekhez, hogy ne támogassák egyik nyomvonalat se, mert még a kéreg alatt futó változat is rossz lesz a környéken élők számára.”

Az érdekesség a helyzetben még az is, hogy a nyomvonalról végül nem a lakosság és nem is a polgármesterek döntenek, hanem a Közfejlesztések Tanácsának két vezetője, Gulyás Gergely és Karácsony Gergely. Döntésükben ők maximum figyelembe vehetik az addig beérkezett véleményeket.

A civilek nem adják fel, most a kerületi polgármestereken kívül Karácsony Gergellyel, illetve a fővárossal és a kormányzattal is próbálnak egyeztetni az építkezésről. Indítottak egy petíciót, amit Karácsony Gergelynek és Gulyás Gergelynek címeztek. Ez arról szól, hogy decemberben ne válasszák egyik nyomvonalat sem a hatból, helyette a híd megépülése esetén a már meglévő infrastuktúrán, átfogó forgalomcsillapítási intézkedésekkel védjék meg a lakótelepeket (és a várost) a megnövekedő forgalomtól.

„Már látható, hogy a még több autóút építésével mára a budapesti zöldterületek és lakóterületek kerültek veszélybe. Úgy gondoljuk, a beruházásra fordított pénzt és időt más, fenntarthatóbb célok megvalósítására is lehetne fordítani. Ha nem akarjuk benzingőzbe fojtani a várost, azt kell elérni, hogy kevesebb autó járjon a város már meglévő útjain. Budapest élhetőségéhez nem új utakra, hanem forgalomcsillapításra van szükség.”


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
4500-nál kezdődik egy főétel, 1200 egy forralt bor, 1500 a rétes a budapesti karácsonyi vásárokban
November 18-án nyílt meg a Vörösmarty téren, valamint a Szent István Bazilika előtti téren található karácsonyi vásár. Egy négyfős családnak minimum 22 ezer forintot kell kifizetnie, ha itt akar ebédelni.

Link másolása

Már jóval az adventi időszak előtt megnyitották kapuikat a Budapest V. kerületében található adventi vásárok. Az érdeklődőket mindennap 11 órától várják egészen este 9 óráig, pénteken és szombaton pedig meghosszabbított nyitvatartással egészen este 11 óráig.

Az árak viszont itt is az egekbe szöktek. Noha a korábbi vásárok sem az alacsony árakkal csalogatták oda az érdeklődőket, most még mélyebbre kell nyúlnia a zsebében annak, aki meginna egy forralt bort vagy enne is valamit.

Tavaly 900 forintért lehetett kapni 3 dl forralt bort, ez idén viszont már 1200 forintba kerül, azaz bő 30 százalékkal emelkedtek az árak.

Jó hír, hogy idén is van 1500 forintos egytálétel, mivel minden kiállító vendéglátóegységnek vállalnia kellett, hogy a menüsorban lesz egy kedvező árú tétel. A rossz hír viszont az, hogy ez a pénztárcabarát étel nagyjából a rétesben merül ki.

Egy főétel ára 4500 forinttól kezdődik és egészen 8500 forintig terjed.

Ez azt jelenti, hogy egy négyfős családnak a legolcsóbb étellel és gyümölcsteával együtt 22 ezer forintot kell kifizetnie, ha úgy döntenek, itt ebédelnek vagy vacsoráznak.

2022-es árlista a Vörösmarty téren található karácsonyi vásárból

Italárakból néhány:

  • forralt bor: 1200 Ft/3dl
  • gyümölcstea: 1000 Ft/3dl
  • puncs: 1200 Ft/3dl
  • pálinkás és rumos puncs: 2400 Ft/3dl
  • rövid italok: 2300 Ft/4cl

Az ételek árai közül néhány:

  • rétes: 1500 Ft
  • sült gesztenye: 2000 Ft
  • töltött káposzta 4800 Ft
  • malacsültek 6900 Ft


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
Ilyen kalóz éttermet se látott még Budapest: Kraken űzés és lakomázás a Pirate Empire birodalmában
Füstölgő kalóz főzetek, tengeri ételek, prémium pizzák, különleges desszertek, valamint show elemek várnak rád, a lelkes legénység és a páratlan kalózkapitány jóvoltából!

Link másolása

Mintha egy valódi kalózhajó kötött volna ki a Nagymező utcában. A Pirate Empire - A Kalóz Birodalom névre hallgató budapesti kalóz étteremben közel sem mindennapi élményben lehet részed. Az étterem hangulatvilága olyan könnyen rabul ejt téged, mint Feketeszakáll egy francia kereskedőhajót.

Füstölgő kalóz főzetek, tengeri ételek, prémium pizzák, különleges desszertek, valamint show elemek várnak rád, a lelkes legénység és a páratlan kalózkapitány jóvoltából!

Varázspálca után szablya és kovás pisztoly: új étterem a The MAGIC csapatától

Dárdai Gergő és Mokány Mátyás 2019-ben gyakorlatilag minden Harry Potter rajongó gyerekkori álmát váltották valóra a The MAGIC Budapest élményétteremmel. Azóta igencsak széles rajongói tábort vívott ki magának részletes látványvilágával, na meg persze a sok vajsörnek és más tematikus ételeknek köszönhetően.

2022 nyarán újabb tematikus élményéttermet nyitottak meg a The MAGIC tulajdonosai – ezúttal a kalózok világába „hajózhatsz el”. Ahogy betérsz ide, rögtön világos lesz, hogy a részletek iránti elkötelezettség már hagyomány ennél a csapatnál.

A Pirate Empire egy olyan élményétterem, ahol néha szívesen ottragadnál

A Pirate Empire nem egy mindennapi vendéglátóhely. Ez egy élményétterem, ahol még felnőttként is szívesen kiszakadnál egy pár órára a mindennapokból.

Minden pincér büszkén viseli kalóz egyenruháját, és kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy korosztálytól függetlenül minden vendég jól érezze magát. A Kraken űzés (a hírhedt tengeri szörny szellemének az elijesztése) egy füstölgő koponyával, egy kovás pisztollyal, és egy Kraken-űző verssel párosul, amit olyan beleéléssel mondanak a pincérek, mintha tényleg a mélybe akarná rántani a hajót egy gigászi polip.

Bőven átlagon felüli a vendéglátás színvonala, amit nem egyszer emeltek már ki a Pirate Empire Google értékelései között a családok, párok, és nagyobb baráti társaságok is:

- „Rég volt részünk ilyen figyelmes kedves felszolgálásban! Köszönjük, hogy szebbé tettétek fiam 6. szülinapját!”

- „Nagyon szép hely. Kedvesek nagyon a felszolgálók és mindig mosolyognak. Meglepték a páromat (és engem is), hogy szülinapja alkalmából kapott egy gyertyás desszertet. Köszönünk mindent!”

- „Először jártam tematikus étteremben. Tegnap voltunk egy nagyobb baráti társasággal és csak ajánlani tudom ezt a helyet mindenkinek. A hangulat és a körítés lenyűgöző. Ami a kiszolgálást illeti, nos bátran ki merem jelenteni, hogy életemben nem találkoztam még olyan közvetlen és barátságos felszolgálókkal, mint itt.”

Ebből is látszik, hogy a Pirate Empire minden korosztálynak szól. A zene is külön említést érdemel, hiszen csakis tengerésznóták szólnak, úgyhogy egy percig sem zökkensz ki a kalózos hangulatból. Ráadásul nem egyszer hallani, hogy a jókedvű legénység is fütyörészi a tengeri csatadalok dallamát.

Tényleg minden részletre figyeltek – Érdemes szétnézni a fedélzeten!

Minden egyes részlet egy rendkívül aprólékos munkáról tanúskodik: az egész hely egy óriási tisztelgés a kalózok világa előtt.

Mindemellett direkt úgy van kialakítva a kalóz étterem, hogy több helyen is lehet fényképezkedni, sőt, a legénység még kellékeket és fegyvereket is biztosít hozzá! Így még haza is viheted magaddal ezt az élményt. Ezenfelül, akár ajándékutalványt is vásárolhatsz, vagy magaddal vihetsz egy 9 decis, papagáj vagy koponya alakú sörös korsót!

FÖLDSZINT: Az egyik falból a türkízkék fiatalság forrása folyik, másik oldalt pedig hordóról hordóra folyik a félelmetes Kraken vére. Az étterem belseje felé haladva láthatod a lehorgonyzott hajót, de mielőtt még a felső szintre mennél, érdemes fényképezkedni egyet a Kraken szoborral (már ha van hozzá bátorságod).

EMELET: Itt található a kapitány szobája és a hajó fedélzete is, ahol szintén Pazar látványban gyönyörködhetsz. Akár a dolgozóasztalhoz is odaülhetsz megcsodálni a kapitány felszerelését! A kabin fényűző hangulatához üvegbe zárt hajómakettek és mesés festmények is hozzájárulnak, amelyek legendás tengeri ütközetekről tanúskodnak.

Egy kalóz sem maradhat éhen! Ilyen étel és ital különlegességekkel várja vendégeit a Pirate Empire

A Pirate Empire csapatának kreativitása az étel és ital kínálatból is látszik, ahol minden fogás különleges elnevezést visel. Kiemelt szerepet kapnak a „Kalóz Birodalom Prémium Pizzái” és a tengeri étkek, vagyis a „Zsákmányok a Kraken Birodalmából”.

- A „Tortugai Kalózok Hírhedt Tésztái” között szerepel a „Szirének Éneke”: egy tejszínes, tengeri gyümölcsös fekete spagetti, ami a nem mindennapi színét a tintahal tintának köszönheti.

- A tengeri finomságok között nem egy különlegességet próbálhatsz ki, mint például a fenséges kardhal steaket („Atlantis Szigonya”), a forró, vajpuha, bundázott tintahalkarikákat garnélával („A Leterített Kraken és Csatlósai”), de a „Halászok Aranyaként” elkeresztelt lazac steak és a Fish and Chips (Smith’s és Gib’s) is szenzációsan finom.

- A könnyed, nápolyi jellegű pizzák között olyan nagy a választék, hogy elsőre nem is olyan egyszerű a választás. Ha nálad is felmerülne a bőség zavara, akkor érdemes a „Hármas Csapást” választanod, így 3 db különböző mini pizzát süt neked a legénység!

A Pirate Empire konyhájának színvonalát szépen összefoglalja a következő értékelés, ahol egy vendéget igazán rabul ejtett „Calypso Ajándéka”, azaz a tengeri gyümölcsös pizza:

- „Végre egy tisztességes tenger gyümölcsei pizza a városban! A feltétek valóban tenger gyümölcsei, tintahallal és polippal, nem csak némi kagyló és surimi, mint sok másik helyen. Mindennek tetejébe még kapribogyó is van rajta, pont ahogyan kell.”

Az itallapon az alkoholmentes „Füstölgő Kalóz Főzeteknek” köszönhetően pedig mind a gyerekek, mind a kocsival érkezők részesülhetnek valami különlegesben.

Végezetül, ha ezek után jut még hely a desszertnek, és kíváncsi vagy arra, hogy milyen lehet egy csokigolyóba zárt Rákóczi-túrós, akkor mindenképp próbáld ki „Davy Jones Ágyúgolyóját”: már csak a látvány miatt is megéri!

Érdemes egyébként bekövetni a kalóz étterem Facebook oldalát is. A Pirate Empire csapata mindig azon agyal, hogy milyen újdonságokkal kedveskedhet még az új és visszatérő vendégeknek!


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Kiakadtak a kommentelők a rezsicsökkentett „fényvillamoson” – mi is megnéztük magunknak
Kicsit fakóbb, kicsit kevésbé díszes – nyilván akaratán kívül, de valamelyest visszatükrözi az ország jelenlegi hangulatát.

Link másolása

Az emberek át lettek verve – nagyjából ez érződik a legtöbb kommenten, amit idén a BKV a szokásos adventi karácsonyi villamosok képei alá kapott. A szokásosan csak "fényvillamosnak" hívott, feldíszített járműveket idén is ezzel a névvel hirdették meg több helyen, de ez az elnevezés csalóka.

A több vonalon is közlekedő járműveket idén takarékosság okokból nem díszítették fel fényfüzérrel, csak a belső teret alakították át.

Az így kapott terméket végül a táblákon már "Adventi villamosnak" keresztelték el, de a közösségi média népe érezhetően csalódott volt. Egyesek szerint a belső díszítés veszélyben lehet egy-egy zsúfolt időszakban, míg más azt veti a város szemére, hogy a fényvillamosok a korábbi években némi melegséget csempészhettek azok szívébe is, akik messziről látták elsuhanni, míg most csak azok tudják igazán élvezni, akik fel is szállnak rá.

A legtöbben mégis azt jegyzik meg, hogy a spórolás értelmetlennek tűnik, tekintve azt, hogy mennyit lehet megtakarítani egy LED-es fényfüzérrel.

„Saccolva is a villamos vontatómotorjához képest ezred nagyságrendű lehet a díszkivilágítás energiaigénye!” – írja az egyik kommentelő, míg egy másik megjegyzi: „Látom annyi esze senkinek sem volt, hogy kiszámolja annak a pár nyamvadt LED-nek a fogyasztását, ami elárulom, hogy fillérekben lenne mérhető.”

De szinte minden hozzászólás arról, szól, hogy az utazóközönség nagyon szomorú a fényvillamosok hiánya miatt, sokan külön kiemelik a gyerekeket, akik nagyon várták a különleges járműveket.

A Szeretlek Magyarország fotósa a helyszínen járva hasonló gondolatokat fogalmazott meg az "Adventi villamossal" kapcsolatban. A fények hiánya, és a gyér külső díszítés mintha kissé visszatükrözné az ország jelenlegi pesszimista állapotát és nehéz helyzetét. Ottjártakor az emberek sem voltak felhőtlenül boldogok, a korábbi években a fényvillamosokon szinte minden kattintásra jutott egy boldog vagy csodálkozó arc.

Valószínűleg túl erős lenne a "gagyi" szót használni, de az a kicsik és nagyobbak arcán és a kommentekben is tükröződik, hogy a rezsiválság, az energiakrach, az infláció, a bezárások idején és általában a sötét novemberi-decemberi napokon ennél többnek örült volna igazán Budapest utazóközönsége. Apróságnak tűnhet, mégis beszédes: a villamoson az adventi járatot reklámozó plakáton található QR-kód segítségével az Oltalom Egyesület hajléktalanóvodáját lehet támogatni...

Különösen beszédes a villamos "szegényessége", ha a gyakorlatilag teljes pompában világító Parlament előtt húz el, vagy ha a Dunapartról feltekintve az emberek a sokmilliárból felújított Vár épületeit nézik.

A Facebookon rengetegen szinte követelik vissza a korábbi évek díszes fényvillamosát, így még bízhatunk benne, hogy összeül a városháza kiszámítani, hogy vajon nem éri-e meg kissé felvidítani az utazókat. De a jelenlegi helyzetet figyelembe véve könnyen lehet, hogy idén ez van, ezt kell – megpróbálni – szeretni.

Az Adventi villamosról további információt EZEN A LINKEN találsz.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Megnyitott a Városligeti Műjégpálya – mutatjuk, mennyibe kerül
Az idén 152 éves Műjégpálya Budapest 149. születésnapján megnyitotta kapuit a nagyközönség előtt.
Fotó: Pitz Dániel - szmo.hu
2022. november 17.


Link másolása

A jégpálya 1870-ben nyitotta meg kapuit, Rudolf koronaherceg jóvoltából és azóta is hatalmas népszerűségnek örvend. Péntek este a korábbi hagyományoknak megfelelően a Magyar Honvédség Központi Zenekarának zenéje mellett léphettek ismét jégre a korcsolyázni vágyók.

Az viszont kétséges, hogy a Fővárosi Önkormányzat meddig fogja tudni fenntartani a pályát ilyen energiaárak mellett.

A tervek szerint december 31-ig mehetnek a Városligetbe a korcsolyázni vágyók. Jövőre viszont csak akkor nyitják ki, ha lesz elegendő látogató.

Most hétköznapokon 9:00–12:15 és 17:00–20:15 között, szombaton 10:00–13:15 és 16:00–20:15, vasárnap pedig 10:00–13:15 és 16:00–19:15 között várják a sportolni és szórakozni vágyókat

Az árak itt is meglehetősen magasak, különösképpen ha korcsolyát is szeretnénk bérelni. A Budapesti Sportszolgáltató Központ Nonprofit Kft. a Városligeti Műjégpálya jegyárain hat évig nem változtatott, most viszont a rezsiköltségek emelkedése miatt kénytelenek volt emelni.

Egy teljes árú jegy korcsolya bérléssel már 5500 forintba kerül, de az is csak hétköznap. Hétvégén a felnőtt jegy bérléssel már 6500 forint.

Az árak a következőképpen alakulnak:

  • felnőtt jegy (hétköznap) 2500 Ft,
  • nyugdíjas/diák 2000 Ft,
  • családi jegy: 2 felnőtt, 2 gyerek (14 éves korig) 7000 Ft,
  • családi jegy 3 gyermekkel 8000 Ft
  • hétvégén a felnőtt jegy 3500 Ft,
  • hétvégén diák/nyugdíjas 2500 Ft
  • hétvégi család jegy 2 gyerekkel 9 500 Ft
  • hétvégi családi jegy 3 gyerekkel 10 700 Ft

A korcsolya 3000 Ft összegért lehet kölcsönözni, de mellé még 2000 forintot is ki kell fizetni, amit viszont visszakapunk a korcsolya leadásakor. Részletes árlista a Műjégpálya oldalán olvasható.


Link másolása
KÖVESS MINKET: