KULT
A Rovatból

Trónok Harca és Gyűrűk ura: miért a könyveket dolgozza fel Hollywood?

Pedig a könyv úgyis jobb lesz, mint a film! Vagy már nem egészen így gondoljuk? Egyre több a feldolgozás, és sok kritikus szerint egyre jobbak is a filmek.
Forrás: theverge.com - szmo.hu
2017. január 30.



Mikor az amerikai filmipar feldolgozott egy szeretett regényt, évtizedekig azt ismételgették róla az olvasók, hogy “a könyv sokkal jobb, mint a film”.

Ez a hozzáállás igencsak kritikus nézőpontot eredményezett a számos, közepesnek is csak aligha nevezhető filmadaptáció után.

Úgy tűnik, hogy a régebbi feldolgozásoktól kezdve, mint a Total Recall (Az emlékmás) egészen a jelenlegi felhozatalig (pl. Legenda vagyok, Az arany iránytű, vagy a Galaxis útikalauz stopposoknak) Hollywood ugyanazokat a hibákat követte el:

a könyvben szereplő helyeket felcserélték, és a karaktereket lebutították a költséghatékonyságra hivatkozva. Emellett ritkán sikerült a forrás érzéki üzenetét kielégítően közvetíteni.

938f5c0d6876c2ed18fe5f2744d01fb3

A Galaxis útikalauz stopposoknak c. filmfeldolgozás plakátja. Kép: Wikipédia

A fenti harsány vélemény azonban tévedésnek tűnhet, amikor a közösségi média a feldolgozások sikerétől hangos. Egyszerűen és gyorsan fejlődött a műfaj, kezdve Peter Jackson: A Gyűrűk Ura trilógiájával, a filmkészítők már sokkal több hangsúlyt fektetnek a forrásanyagra is.

Jackson trilógiája segített bemutatni a bonyolult és kiterjedt művekben rejlő lehetőséget, elvezetve minket a jelenleg is futó sorozatokba: az HBO-s Trónok Harca, Az ember a fellegvárban az Amazonon, vagy a 2014-ben premierező, időutazós Outlander - Az idegen, mind elnyerték a kritikusok és a rajongók elismerését is.

Úgy tűnik, jócskán el vagyunk látva nagy horderejű könyvadaptációkkal. Idén nemcsak Richard K. Morgan magyar (kelet-európai) vonatkozású cyberpunk regényével, az Altered Carbonnal találkozhatunk a Netflixen, de Neil Gaiman American Gods című mitológiai sorozatát is végigkövethetjük majd a Starzon. Margaret Atwood The Handmaid’s Tale-je debütál a Hulun, Jeff Vandermeer Annihilation című alkotása pedig Natalie Portman főszereplésével kerül majd vászonra.

np

Kép: natalieportman.com

Egy sikerkönyv adaptációja nem biztosíték a sikerre - a 2016-os Shannara Chronicles az MTV-n jó példa erre - , de a filmipar fellegvára folyton böngészi a könyvespolcokat inspiráció reményében.

Mi változott tehát az utóbbi évtizedben?

Mikor lett a könyv a populáris film és televíziózás alapköve? Mit jelent ez Hollywood és a könyvkiadók számára?

Az alapművek feldolgozása jóval könnyebb és gyorsabb feladat a stúdióknak, mivel több adat áll rendelkezésükre egy-egy mű kapcsán. Egyre több stúdió is azért verseng, hogy egy következő Trónok harcát vagy The Walking Deadet alkosson. Mégis, egy kész műhöz sokkal egyszerűbb hozzányúlni, mint újfent megírni egy történetet házon belül.

wd

Kép: The Walking Dead Facebook

“A stúdióban minden a kockázatvállalásról szól” - mondja Hawk Otsby, Az ember gyermeke társszerzője és a The Expanse producere. “Ma már rendkívül nehéz eladni egy eredeti kasszasiker forgatókönyvet, hacsak nem valamilyen népszerű, felismerhető alapon nyugszik… a nézők ismerik a történetet, úgymond “előre megvették” azzal, hogy már hallottak róla, olvasták. Más szóval:

van egy azonosítható szellemi tulajdon, amely képes felülkerekedni az internet, a videójátékok és a Netflix versenyében.

Egyetért Otsbyval Michelle Loveretta is, aki a Killjoys és az Elveszett lány alkotója: ahogy a nézők többet várnak el a filmektől, úgy a stúdiók költségvetése az egekbe száll. Több robbanást és komputerizált képi világot akarnak, ezek pedig igencsak növelik a büdzsét.

“Az adaptációk egyfajta biztonságot adnak a döntéshozók kezébe, mivel előre felépített közönséggel van dolguk.” - véli Lovretta.

A megfelelő könyv kiválasztása a legnehezebb feladat. “Egyes könyvek adják magukat a TV-re” - mondja Otsby. “Azonban az (The) Expanse filmnek borzasztó lett volna, mivel az időbeni megkötések miatt túl sokat kellett volna kivágnunk a helyszínekből és a karakterekből. A Viharsziget ellenben nem lenne jó sorozat. Nem hiszem, hogy két óránál tovább szeretnél abban a világban élni.”

6871165_c282a3a38a9f4fc41f23211cd475035b_xl

A Viharsziget plakátja. Kép: Wikipédia

Az on-demand (“igény szerinti”) eljárás előnyei

Egy 2011-es New York Times-interjújában George R. R. Martin kifejtette A tűz és jég dala fantasysorozat keletkezési körülményeit. Csalódott volt a megkötések miatt - túl nagy, túl drága forgatókönyvek -, ezért olyan történetet szeretett volna kreálni, amely mentes a produkciós korlátozásoktól.

o

Kép: Game of Thrones Facebook

Mégis, A tűz és jég dala megtalálta helyét az HBO-n a Trónok harca formájában, jelenleg az egyik legnépszerűbb (és legkiterjedtebb, sőt, nagyon drága) televíziós műsorként. Ez a sorozat - amely egy jó ideig viszonylag lojális adaptációja volt a forrásanyagnak - a bizonyítéka annak, hogy bonyolult, terjedelmes történeteket is televízióra lehet vinni, mindenféle butítás vagy egyszerűsítés nélkül.

A mi televíziózási szokásaink és a stúdiók forgalma megkönnyíti 2017-ben a producerek és írók dolgát, amikor adaptációkról van szó. A sorozatok évtizedekig epizódszerűek voltak, tehát a néző bármikor csatlakozhatott a történethez. Ezáltal olyan sorozatok, mint az Esküdt ellenségek vagy a The Simpsons megfelelőek arra, hogy a csatornaböngészőket elcsípje egy-egy esti adás alkalmával.

A videokazetta, a DVD és manapság már a streaming szolgáltatások megjelenésével nőtt a nézőket hosszú, bonyolult történetmeséléssel a tévé elé ültető folytatásos sorozatok száma is, mint például a Maffiózók, a Babylon 5, a Lost - Eltűntek, a Drót, vagy éppen a Battlestar Galactica.

A regények is kitűnő táptalajt adnak a túlnépesedett televíziós táborba: Az ember a fellegvárban és a Trónok harca új típusú történeteket mutat be a nézőknek.

Ezek az irodalmi remekművek elősegítik a változatos televíziózásra tett erőfeszítéseket.

Ahogy napról napra kecsegtetőbbé válik az on-demand televíziózás, a nézők egyre jobban megkedvelik az időtlen filmezést - akkor nézik meg a sorozatot vagy filmet, amikor akarják, bárhol, megfelelő platform segítségével. A tradícionális 22-44 perces műsorokat leváltották a változatos hosszúságú és egymásba nyúló sorozatok.

cinema-450805_960_720

Kép: Pixabay

A kreált világok más okból is érdeklik a nézőket: a történet végére akarnak érni, és amikor végeznek, a sorozatok továbbra is megmaradnak emlékükben. Követik őket akár évekig, kifejlesztve egy lojális nézőcsoportot, amely a stúdió szempontjából nemcsak anyagi, de presztízs jellegű haszonnal is járhat. Egy aktív, lelkes rajongói bázis szájhagyomány útján támogatja egymást, indirekt módon pedig a stúdiókat is.

Mindezen tényezők - gyorsaság, kockázatelemzés és rajongótábor - fontossága mérhető az olyan szolgáltatók tekintetében, mint a Netflix, az Amazon vagy az HBO.

Számos lehetőséget rejt magában a könyvek tekintetében is. Míg a legtöbb könyv nem sok pénzt hoz a kiadónak, egy-egy sikerszéria segíti a többi írót, aki a kiadónál árulja a könyveit.

"
Az adaptációk túlnőttek az írókon. Több könyvet adunk el, mint amennyit publikálunk: lényegesen több példányt értékesítünk most, mint öt évvel ezelőtt. Sokkal több embert érünk el.

- állítja Scott Shannon, a Penguin Random House kiadó tulajdonosa.

A jó adaptációk váltak a fikció nagykövetévé, és nem csak műfaj tekintetében. Azok, akik szerették a Trónok harcát, elmentek és megvették Patrick Rothfuss vagy Brian Staveley könyveit, míg a Mentőexpedíció bemutatta a nézőknek Kim Stanley Robinsont és Neal Stephensont.

"

Számtalan remek ötlet van a láthatáron, ami nekünk és az íróknak kiváló lehetőség. Azt gondolom, Hollywood lényegében elfogadta azt, hogy a könyvek jó lehetőséget adnak bizonyos témák kifejtésére a nagyközönség számára. A könyvből szerzett tapasztalat tényleg gazdagítja a showt.

- fejti ki Shannon.

Az új történetek utáni nagy sietségben Hollywood észrevette, amit a sci-fi és a fantasy rajongók már évek óta tudnak: rengeteg szeretett, friss anyag van, ami csak arra vár, hogy feldolgozzák. Láthatjuk, hogy a rajongók körében több izgalom és elhivatottság van, mint hogy egy ciki feldolgozáson zsörtölődjenek. Lehet, hogy nem minden könyv lesz egy Trónok harca sikerszéria, de megismeri a műveket a nagyközönség, így remélhetőleg minél többen szerzik be őket a helyi könyvesboltban.

Ha érdekesnek találtad a cikket, oszd meg!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„3 éve veretünk” – Új dallal tért vissza Azahriah, itt a vemzavr!, és egy klip is hozzá Young Fly-jal
Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Hétfőn jelent meg Azahriah, azaz Baukó Attila és Young Fly, polgári nevén Schüller Ákos közös új dala vemzavr! címmel.

Az új számhoz különleges klip is készült, amelynek első felében fekete-fehér képkockák láthatók. A dalban Azahriah arról is énekel, hogyan változott meg az élete az elmúlt években.

„Sokat láttam, tapasztaltam 23 évem alatt / 3 éve veretünk, ezalatt lett a széfem full / Bocs, de a pihenésre nem érek rá”

– hallható a szövegben.

A 23 éves énekes nem most először dolgozik együtt Young Fly-jal. Korábban a Pannonia című dalon is közösen szerepeltek.

Ez Azahriah első új megjelenése azóta, hogy tavaly ősszel bejelentette visszavonulását. A dal klipjét már a megjelenés napján, néhány óra alatt közel 100 ezren látták a YouTube-on.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Meghalt Robert Redford
A világ egyik legnagyobb filmsztárja 89 évesen távozott. Színészként és rendezőként is világhírű alkotásokat tett le az asztalra. Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Ő hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.


89 éves korában meghalt Robert Redford színész és Oscar-díjas rendező – erősítette meg Cindi Berger a művész sajtósa.

„Robert Redford 2025. szeptember 16-án hunyt el otthonában, a Utah állambeli hegyekben, a Sundance-en – azon a helyen, amit szeretett, azok között, akiket szeretett. Nagyon fog hiányozni”

– közölte Berger a CNN-nel. „A család kéri a magánélet tiszteletben tartását.”

Redford olyan klasszikus filmekben játszott főszerepet, mint a Butch Cassidy és a Sundance kölyök vagy Az elnök emberei. Rendezőként is maradandót alkotott: nevéhez fűződik többek között az Átlagemberek és a Folyó szeli ketté című díjnyertes film.

A filmkészítés iránti elkötelezettsége miatt hozta létre a Sundance Intézetet, amely a független filmeket és színházat segíti, és amelynek nevéhez a világhírű Sundance Filmfesztivál fűződik.

Redford környezetvédőként is ismert volt. 1961-ben költözött Utah államba, ahol fontos szerepet vállalt a természet és az amerikai Nyugat tájainak megőrzésében.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Budapesten a Disturbed: újra itt a metálbanda, amelynek a legnagyobb slágere egy milliárdos megtekintésű feldolgozás lett
A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai zenekar a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.


Október 6-án, hétfőn jön Budapestre a Disturbed, az amerikai metálbanda a Papp László Budapest Sportarénában lép fel, az előzenekar se kisebb név lesz, a Megadeth áll színpadra előttük.

A Disturbed 1994-ben alakult Chicagóban, eredetileg Brawl néven. Az alapító tagok: Dan Donegan (gitár), Mike Wengren (dob), Steve “Fuzz” Kmak (basszus). David Draiman csak 1996-ban csatlakozott a bandához, ő váltotta az eredeti énekest. David zsidó családba született, és vallási iskolákba járt gyerekkorában, de nem nagyon szerette, lázadó természete miatt többször is eltanácsolták.

Kevesen tudják róla, hogy klasszikus kántor képzést is kapott, jellegzetes hangképzése többek közt a „Down with the Sickness”-ben lett világhírű.

A zenekar áttörése a The Sickness (2000) album volt - ennek a 25. évfordulóján indult a The Sickness 25th Anniversary Tour is idén, amelynek keretében Budapestre is ellátogatnak.

A Disturbed a legsikeresebb metálzenekarok egyike, mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy több mint 17 millió albumot adtak el világszerte, és a zenekar albumai közül egymás után öt is a Billboard 200 első helyén debütált.

A zenekar stílusát sokszor a nu metalhoz sorolják, de ők maguk inkább hard rock/heavy metal bandának tartják magukat, de ezen úgyis mindenki vitatkozni fog, úgyhogy mi sem foglalnánk állást.

Ami érdekes, hogy a legnagyobb slágerük nem egy metálszám, hanem egy feldolgozás volt, aminek az eredetije nem is állhatna messzebb a stílusuktól. A „The Sound of Silence” (Simon & Garfunkel) 2015-ben akkora világsiker lett, hogy azóta nem hagyhatják ki a koncertekről sem, sőt a különleges hangi adottságokkal rendelkező Draimantől is mindig ezt kérik, ha betéved egy tévéstúdióba.

A sikerre amúgy nagy szükségük volt 10 évvel ezelőtt, mert a banda 2011 és 2015 között szünetet tartott, és végül nagy visszatérést produkált az Immortalized albummal.

A látványos koncertek mellett a tartalom is fontos nekik és a rajongóknak is, szövegeik gyakran érintenek társadalmi, politikai és személyes témákat, mint például függőség, háború, elidegenedés. Emellett a Disturbed gyakran támogat jótékonysági ügyeket, például a veteránokat segítő alapítványokat.

A Disturbed idén ünnepli korszakalkotó debütáló lemeze, a The Sickness 25. évfordulóját, ez alkalomból pedig 17 állomásos turnéra indultak. Az amerikai metálbanda eddig egyetlen egyszer játszott Magyarországon, 2019-ben, az akkori eget rengető buli után pedig most visszatérnek Budapestre. A turné során minden este két felvonást nyomnak: az elsőben a teljes The Sickness albumot játsszák el, majd a legnagyobb slágerek következnek. A Disturbed ráadásul a Megadeth társaságában érkezik október 6-án a Budapest Arénába.

A Disturbed a mai napig rekordokat döntögető sikereket ér el, több mint 17 millió eladott albumot és 14 milliárd streaminget tudhatnak magukénak. Ez a sikertörténet a The Sickness megjelenésével kezdődött, rajta olyan dalokkal, mint a Down With The Sickness, a Stupify, a Voices és a The Game.

Disturbed: The Sickness 25th Anniversary Tour

Kezdés: 2025, október 6., hétfő - 19.00

Papp László Budapest Sportaréna


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Az év legsikeresebb horrorjában a Warren házaspár visszatér egy utolsó démonűzésre – Kritika a Démonok között: Utolsó rítusokról
12 év, 9 film – A Démonok között-univerzum folyamatosan tágul, sokak szerint pedig most érte el a csúcspontját. Anyagilag biztosan, de vajon minőségben is?


Nem sokan gondolták volna, hogy ekkora jelenség lesz a 2013-ban, a horrorguru James Wan (Fűrész, Halálos hallgatás, Insidious: A testen kívüli, Eleven kór) rendezésében bemutatott Démonok között. Hogy egy komplett franchise, sőt, univerzum burjánzik ki belőle, ami a horror műfajában nagyon ritka, szinte példa nélküli. Pedig így lett, mivel a Démonok között szép nagy kasszasikert aratott anno (a 20 millió dolláros költségeire 320 milliót keresett a világ mozijaiból), így jöhettek a folytatások (2016: Démonok között 2, 2021: Démonok között: Az ördög kényszerített, 2025: Démonok között: Utolsó rítusok), a spin-offok (2014: Annabelle, 2017: Annabelle 2: A teremtés, 2018: Az apáca, 2019: Annabelle 3, 2023: Az apáca II), illetve ott van még a Farkasok az ajtónál (2016) és A gyászoló asszony átka (2019), amelyek hivatalosan nem részei a Démonok között-univerzumnak, valahol azonban mégis, hiszen több kapcsolódási pontjuk is van a többi filmhez (főként visszatérő karakterekben). Vagyis jelen tárgyalt filmünk így is minimum a kilencedik darab ebben a világban, illetve a fő franchise negyedik etapja.

Ed és Lorraine Warren több mint ezer esetet magában foglaló démonűző karrierje kétségtelenül rengeteg alapanyagot adna még rengeteg filmhez, az alkotók állítása szerint azonban ez az utolsó Démonok között-film, legalábbis az ő főszereplésükkel.

Erre egyébként több utalás is van a filmben, például, hogy az 1986-ban játszódó sztori során azért többször is éreztetik, hogy a Vera Farmiga és a Patrick Wilson által játszott karakterek bizony már nem fiatalok, illetve bevezetik a fiatalabb generációt is (esetleg további, az univerzumban játszódó epizódok továbbvitelére?) Warrenék szintén telepata lánya, Judy (az elsőfilmes Mia Tomlinson) és annak szerelme, a Ben Hardy (X-Men: Apokalipszis, A bátrak, Bohém rapszódia, A kukkolók) által játszott Tony a történebe való beemelésével.

Warrenék csemetéjéről ugyanis eddig nem nagyon tudtunk, az első három filmben nélküle ténykedtek. Az Utolsó rítusok azonban konkrétan Judy eléggé traumatikus születésével startol, amelyben már szintén felüti a fejét egy gonosz jelenés, a csecsemő pedig látszólag(?) halva születik, szülei ölelése hatására mégis élet száll belé. A cseperedése során azonban hamar megmutatkozik, hogy a kislány örökölte anyja, Lorraine különleges képességét, és ő is látja a túlvilági jelenéseket, ha akarja, ha nem.

Majd ugrunk egy nagyot az időben 1986-ba – közben Warrenék megoldottak számos ügyet, többek között Perronékét 1971-ben (Démonok között), Hodgsonékét 1977-ben (Démonok között 2) és Glatzelékét 1981-ben (Démonok között: Az ördög kényszerített) –, amikor a házaspár már visszavonult, és próbálják élvezni a nyugdíjas éveiket, illetve többet foglalkozni a lányukkal, aki épp bemutatja nekik a szerelmét, Tonyt.

Közben azonban megismerjük a nagycsaládos Smurléket is (apa, anya, két nagylány, két kislány, nagymami, nagypapi), akik egy fedél alatt élnek a pennsylvaniai West Pittstonban, amikor elkezdi terrorizálni őket egy démon.

Ahogy a korábbi filmek, ez az epizód is egy valós eseten alapszik. Smurlék azt állították, hogy a házuk helyiségeit egy gonosz entitást zavarta meg, amely hangos zajokat csapott, és rossz szagot árasztott, a kutyájukat a falhoz vágta, a matracukat rázta, az egyik lányukat a lelökte a lépcsőn, és több alkalommal fizikailag és szexuálisan is bántalmazta a családtagokat. Ők azonban az anyagi lehetőségeik miatt nem tudtak elköltözni onnan, így hónapokon át próbáltak mindenféle eszközzel megszabadulni a falaik közt megbúvó gonosztól, mígnem Warrenék is tudomást szereztek az ügyről.

A házaspár azt állította, hogy hőmérsékletcsökkenést éreztek, és egy „sötét tömeget” láttak kialakulni a házban, illetve a démon egyszer egy üzenetet hagyott a tükrön, amelyen azt írta nekik, hogy: „Tűnjetek el!”.

Az alaphelyzet tehát valós, ahogy a helyszín és a Smurl család is, de nyilván a drámai hatás kedvéért sok mindenen változtattak az alkotók. Például azon, hogy az entitás egy régi tükörrel érkezett Smurlékhez, amit a nagyszülők ajándékoztak az egyik lány konfirmálásakor. Ráadásul azt a tükröt Warrenék is jól ismerik, egy fiatalkori ügyük során ugyanis már találkoztak vele, épp, amikor Judy a világra jött. Ez pedig nem véletlen, hiszen a démon Judyt is kísérti régóta, egyúttal oda is csalja Smurlékhez, Warrenék a film sztorija szerint pedig így szereznek tudomást az amúgy már elég nagy médiafigyelmet is kapott esetről. S bár már visszavonultak, és eleinte vonakodnak elvállalni az ügyet, a lányuk hatására mégis belemennek egy utolsó démonűzésbe.

Az Utolsó rítusok felettébb hosszú felvezetéssel indul. Nagyon hosszúval. Judy születése, Warrenék nyugdíja, Smurlék első találkozása, majd elkeseredett küzdelme a gonosszal – bizony jó 73 perc is lepereg a kb. 135 perces játékidőből, mire Warrenék egyáltalán eljutnak Smurlékhez, és belefognak abba, ami miatt jegyet váltunk a filmre.

Ettől függetlenül az első 73 perc sem unalmas, sőt, az igazán félelmetes jelenetek talán épp az Utolsó rítusok első felében ugrasztják ki üléséből a nézőt, a démonűzés pedig hozza a szokásos Démonok között-parafaktort.

Az is dicséretes, hogy a forgatókönyv nagy figyelmet fordít a karakterek bemutatására, mélyítésére, a köztük lévő dinamikára, így van miért-kiért izgulni.

Összességében az Utolsó rítusok hozza a franchise-tól elvárható minőséget, a harmadik résznél pedig mindenképpen emlékezetesebb és izgalmasabb, de azért nem válik majd azzá az élménnyé, amit évekkel később is emlegetni fogunk életünk legfélelmetesebb mozgóképes emlékei közt.

Abban pedig erősen kételkedünk, hogy ez lenne a franchise utolsó darabja, tekintve, hogy az Utolsó rítusok szinte minden horrorrekordot megdöntött a nyitóhétvégéjével, amely során 84 millió dollárt kaszált az USA-ban, és több mint 180 milliót világszinten. Ha pedig eszünkbe jutnak az idei évből még olyan címek, mint a Bűnösök, a Végső állomás: Vérvonalak, a Hozd vissza őt vagy a Fegyverek, kijelenthetjük, hogy 2025 egyértelműen a horror éve!


Link másolása
KÖVESS MINKET: