Több buszsávot, autómentes Lánchidat, parkolók helyett pedig fákat javasolnak a budapesti közösségi gyűlés részvevői
A közösségi gyűlésre a budapesti lakosok nyilvántartásából véletlenszerűen kiválasztottak tízezer-egyszáz nevet, majd őket ötven főre szűkítették le. A kiválasztott személyek szakértőket és civil szervezeteket hallgattak meg. Abban pedig szinte kivétel nélkül egyetértettek, hogy jelentős változásokra van szükség.
A fővárosi utak 70 százalékában 30 km/h-s sebességkorlátozást vezetnének be, de autómentessé tennék a Lánchidat, a Szabadság hidat és a pesti alsó rakpartot is.
Javaslatukban az is szerepel, hogy a rakparton telepítsenek zöld növényeket, hozzanak létre piknikező- és vendéglátóhelyeket, alakítsanak ki játszótereket, kerékpársávokat és kutyasétáltató felületeket az árvízvédelmi szempontok figyelembe vételével.
A közösségi gyűlés résztvevői javaslataik közé tették, hogy készüljön el egy módszertan, amivel ösztönözni lehet az embereket, hogy a fenntartható közlekedést válasszák. Ehhez viszont elengedhetetlennek tartják például a fedett, zárt kerékpártárolók létesítését vagy az öltözők biztosítását a dolgozók számára. De ugyanilyen ösztönző hatásnak gondolják a szélesebb és biztonságosabb járdák létrehozását is.
A zöldfelületek drasztikus fogyásának megállítása érdekében azt kérik a gyűlés résztvevői, hogy zöldítsék az utcákat és köztereket, amivel a tisztább levegő mellett elősegíthetik a sétát, és ezzel az egészségesebb életmódot.
A fővárost pedig arra kérik, hogy indítson ösztönző programokat a lakossági zöldterület-örökbefogadásra, a beruházókat pedig kötelezzék az ingatlanuk bizonyos területének fásítására.
A közösségi gyűlés javaslatai. Fotó: Budapest Városháza Facebook oldala
Első lépésként a tervezési szabályok átalakítását és célzott projektek kidolgozását kérik, melyekben a turisztikailag is látványos zöldfelületek (pl. labirintusok) kialakítása is szerepelhetne, a zöldítés részévé téve az esővíz begyűjtését és hasznosítását, vízáteresztő burkolatok használatát.
Abban is egyetértettek, hogy csökkenteni kell a közterületen parkoló autó számát, hogy a felszabaduló területeket a helyi lakosok életminőségének a javítására lehessen fordítani. Ezt védett, önkormányzati parkolók biztosításával egy időben a parkolási díjak emelésével, a kedvezmények csökkentésével vagy megszüntetésével és kedvezményes BKK szolgáltatásokkal segítenék elő.
Bár csak a résztvevők 46,5%-a támogatta, így is többségben voltak az ellenzőkkel szemben azok, akik azt kérik, hogy fokozatosan vezessenek be Budapest-behajtási díjat, hogy ezzel csökkenjen a városi autóforgalom, javuljon a levegő minősége, és plusz forrásokhoz jussanak a zöld közlekedési alternatívák fejlesztései.
A behajtási zónák a parkolási zónákkal lehetnének összehangolva, amit belépéskor, a gépjármű környezetvédelmi besorolása és súlya alapján kellene megfizetni. A londoni emissziós zónákhoz hasonló övezetek környezetvédelmi előírásai a közösségi közlekedés járműveire is vonatkozna.
Fejlesztenék a meglévő BudapestGO alkalmazást, ami a MÁV, Volánbusz, megosztott járműszolgáltatók, P+R parkolók bevonásával, a BKK által összefogva egy olyan app lenne, ahol egy helyen lehet megtalálni minden szolgáltatást, könnyebbé téve az utazástervezést és bérletvásárlást.
A megújult applikáció utazástervezője az elképzelés szerint megmutatná az egyes járatok telítettségét és a mikromobilitási-pontokat.
A közösségi gyűlésről készült videó itt nézhető meg: