KULT
A Rovatból

Miről mesél egy menyasszony ruhája? – Megnéztük a Magyar Menyasszony kiállítást a Nemzeti Múzeumban

Megmutatjuk, miket hordtak a menyasszonyok az elmúlt 500 évben. Több száz ismert és ismeretlen nő házasságának története elevenedik meg féltve őrzött ruháikon, kellékeiken és szerelmes leveleiken keresztül a Magyar Nemzeti Múzeum új tárlatán.

Link másolása

A legtöbb nő életében az esküvő meghatározó esemény. Évekig álmodozunk róla és tervezgetjük, milyen lesz a menyasszonyi ruhánk. De mit árul el a ruhaválasztásunk, mit gondolunk a női szerepekről és a házassághoz fűződő viszonyunkról? A Magyar Nemzeti Múzeum új időszaki kiállítása, a Magyar Menyasszony ezekre a kérdésekre keresi a választ.

Mi már láttuk a kiállítást. Mutatjuk, mi vár rád!

A Magyar Menyasszony kiállításon több száz ismert és ismeretlen nő története elevenedik meg féltve őrzött ruháikon, kellékeiken és szerelmes leveleiken keresztül. Ezek pedig nem csak az ő személyes történeteiket illusztrálják, hanem mesélnek az elmúlt 500 év házasodástörténetéről, és arról is, miként változott a nők társadalmi szerepe és hogyan harcolták ki maguknak az évszázadok alatt saját sorsuk alakításának jogát.

A bevezető szekcióban egy idővonalon végigkövethettük, milyen fontosabb állomásokon keresztül jutottunk el a lányrablástól és feleségvásárlástól a nők egyenjogúságáig. Sőt addig, hogy már a férj is felveheti felesége családnevét.

A tárlaton az elmúlt 500 évből 50 híres illetve hétköznapi nő 50 egyedi házasságtörténetét olvashattuk el. A feliratok mellett pedig megnézhettük esküvői ruháikat, hozományukat és a házassághoz kapcsolódó más emléktárgyaikat.

Megcsodálhattuk Európa második legrégebbi menyasszonyi öltözetét.
Orosz Emese fotója

Ezt a hagyomány szerint Mária királyné viselte Lajos királlyal való házasságkötésekor 1522-ben. A ruha mellett pedig megismertük Habsburg Mária és II. Lajos frigyének történetét is, ami azon ritka elrendezett középkori házasságok egyike volt, amit szerelem pecsételt meg.

Láttunk a Sisi menyasszonyi ruhájából készült vecsenyepalástot, amit a királyné adományozott a Budai Mátyás-templomnak.

A kiállításon szerepel egy égből pottyant menyasszonyi ruha is 1945-ből, amit a háborús évek és a súlyos anyaghiány miatt ejtőernyőből varratott a menyasszony.

A szüzességet őrző szűzhártya máig tartó mítoszával is foglalkozik a kiállítás. Megdöbbentő belegondolni, hogy ártatlanságuk ellenőrzése során hány millió nő szenvedte el a nyilvánosság traumáját, mert „ez így volt szokás”.

A következő szekcióban egy teremnyi különböző stílusú fehér menyasszonyi ruhával találtuk szembe magunkat. Ezeken nyomon követhettük a sziluett változását is, ami a különböző korszakok ipari újdonságairól, erkölcsi értékrendjéről, illetve a divat és szokások változásairól is mesél.

Itt megismertük a fehér menyasszonyi ruha történetét is. A fehér eredetileg az érintetlenség, ártatlanság és tisztaság szimbóluma volt, hiszen a lányoknak évszázadokon keresztül szüzen kellett férjhez menniük.

A fehér menyasszonyi ruhák divatjának berobbanását csak Viktória királynő 1840-ben tartott esküvője hozta el.

A kiállítás kitér a menyecskeruhára is. Ez arra a hagyományra épül, hogy a nászéjszaka elhálása után több területen a menyasszonyt átöltözött, illetve bekötötték a fejét. Ma a menyecskeruha színe a szüzesség elvesztéséhez kapcsolódó vérzésre, a szerelemre, szexualitásra, de életerőre is utalhat.

Érdekes az is, hogy az egyes nemzetiségek, népcsoportok viseletei között általában nem találkozunk külön menyasszonyi ruhával. Erre az alkalomra a lányok ünnepi ruhájukat vették fel, ami tájegységenként, akár falvanként is változott. Lenyűgöző volt végignézni milyen sokféle népviseletben álltak oltár elé a menyasszonyok a 20. századig.

Nekem személy szerint az a fal tetszett a legjobban, amin több száz keretezett menyasszony koszorú függött zsúfolt gyönyörűségben.

A külön teremben megnézhettük a menyasszonyok további kellékeit is a fátyoltól a cipőn át a különböző fejdíszekig.

A kiállítás egyszerre történelmi és modern: a történelmi alakok mellett megjelennek a jelenkor emberei és az ő történeteik is. A kiállítás különlegessége, hogy

a bemutatott tárgyak nagy része közösségi felajánlásoknak köszönhető.

A három éve alakult Magyar Menyasszony Facebook-csoportból és közösségi gyűjtésből több mint ötszáz felajánlott tárgy érkezett a kiállításra. Emellett eddig 1400 esküvői fotó szerepel a kiállítás adatbázisában – ebbe a tárlat lezárultáig akár te is feltöltheted saját vagy felmenőid fényképeit és történetét. A kiállítás egyik legizgalmasabb része, ahol egy interaktív képernyőn rászűrhetünk akár név vagy dátum szerint is ezekre az esküvői fotókra.

A kiállítás végén kortárs művészek esküvői témában készült alkotásait is megnézhettük, például Karcis Gábor tükrökkel végtelenített, immerzív Lakodalmi asztalát.

Illetve a kortárs művek között szerepelt egy igazán cuki projekt is. Egy óriási könyvben Az én menyasszonyom címmel kiírt gyermekrajz pályázat közel 300 legjobbnak ítélt alkotásába is belelapozhattunk.

A kijáratnál még várt ránk egy szuper interaktív meglepetés. Felpróbálhattunk néhány csodaszép koszorút, így néhány percre mi is magyar menyasszonyokká változtunk.

A Magyar Menyasszony című kiállítást 2024. augusztus 25-ig nézheted meg. Részletek a Magyar Nemzeti Múzeum és a Magyar Menyasszony honlapján.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Áll a bál a Nemzeti Színházban: Udvaros Dorottya után mások is távoznak a teátrumból
Az Index szerint a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza, és felmondott Barta Ágnes, Mészáros Martin, Szép Domán és Szabó Sebestyén László is.

Link másolása

Pénteken lapunk is megírta, hogy Udvaros Dorottya szerződését 22 év után nem újította meg a Nemzeti Színház, így távozik onnan. Azonban az Index információi szerint azonban nem ő az egyetlen, aki otthagyja a teátrumot.

Pénteken reagált a Nemzeti Színház is, miszerint a művésznőnek határozatlan idejű szerződése van. Később Udvaros Dorottya azonban azt mondta: pénteken volt szerződtetési tárgyalása a vezérigazgatóval, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződését.

A helyzetet még érdekesebbé teszi, hogy a színésznő nemrégiben kapta meg a Nemzet Színésze címet, amiről a lap úgy tájékoztat, éppen Vidnyánszky Attila hathatós támogatásával történt meg.

Az Index információi szerint

a tavaly novemberben súlyos balesetet szenvedett Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia sem tér már vissza. Továbbá felmondott Barta Ágnes és férje, Mészáros Martin, illetve Szép Domán és Szabó Sebestyén László, illetve Farkas Dénes már korábban elhagyta a színházat.

A lap felkereste a színészeket, akik közül Barta Ágnes megerősítette a hírt, miszerint az évad végétől nem lesz már a társulat tagja. A távozók helyére nem tervez új embereket alkalmazni a színház.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: