Megújulnak a pesti rakpartok: a Kossuth tértől a Bálnáig sétány lesz és átalakul a Széchenyi tér is
Aláírták a pesti rakpartok megújításáról szóló megállapodást a kormány és a főváros képviselői - szúrta ki a pestbuda.hu. A lap azt írja: 2021. március 31-én a hivatalos értesítőben megjelent a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának 2/2021-03-18/FKT határozata, mely szerint a rakpartok fejlesztését a kormány átvállalja a Fővárosi Önkormányzattól és a rakpart fejlesztését a Budapest Fejlesztési Központ valósítja meg a kormány finanszírozásában.
A terv részleteiről Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója számolt be a Facebook-oldalán.
"A korábban elkészült és a közvélemény által már jól ismert tervekre alapozunk, de számos szakaszon még további előkészítési, tervezési feladatok állnak előttünk, ezeket a BKK és a BFK folyamatos együttműködésével, egyetértésben készítjük majd el" - írja posztjában Vitézy, aki látványterveket is megosztott.
A rakpartok fejlesztése az FKT határozata szerint a következő elemekre terjed ki:
1. A pesti alsó rakpart humanizálása, új sétány, új közterek, új zöldfelületek létrehozása végig a Kossuth Lajos tértől a Bálnáig, a korábbi tervpályázat eredményei és a korábban elkészült tervek szerint. A munkák több ütemben zajlanak majd, első lépésben a fővárosi beruházásban most induló rakparti vízcső-beruházás után kezdődhetnek meg. A tervek a RAK-PARK projektből jól ismertek, 2018-ban mutatta be őket a Főváros korábbi vezetése, ezek műszaki tartalma néhány ponton ugyan továbbfejlesztésre szorul, de lényegét tekintve a látványtervek szerinti műszaki tartalom megvalósítása a Kormány és a Főváros közös célja.
Fotó: Facebook/Vitézy Dávid
2. Megújul a Lánchíd pesti hídfője, a Széchenyi István tér, eltűnik a közúti körforgalom, az autók helyét új köztér veszi át a Magyar Tudományos Akadémia előtt, a Lánchíd és a József Attila utca közötti forgalom a tér megkerülése nélkül haladhat majd mindkét irányban a tér déli oldalán. A Széchenyi István térre a tervpályázaton született koncepció (lásd a képek közt), de a részletes tervezés még csak most indulhat meg.
Fotó: Facebook/Vitézy Dávid
3. A Belgrád rakparti szakaszon a 2-es villamos pályája is megújul és az alsó és felső rakpart forgalma egyesül, szimmetrikus új közúti elrendezés jön létre, villamossal középen, lásd a korábbi tervpályázati terveken.
4. Megújul a Közraktár utca, a BKK korábbi (még 2013-14-ben készített) tervei szerint, irányhelyes kerékpársávokkal, így mentesítve a Bálna előtti sétányt és a Nehru partot a kerékpáros forgalomtól.
Fotó: Facebook/Vitézy Dávid
5. A Közraktár utcától délre a H6-os és H7-es hévek fejlesztésével csatlakozunk az összefüggő rakparti sétányhoz: az új Boráros téri hév-állomás fejlesztésével megújul és gyalogosbarátabb, zöldebb lesz a Boráros tér, jelentősen csökken a közutak és a buszvégállomás által elfoglalt terület. A hév tervezett föld alá helyezésével pedig a Petőfi hídtól délre folytatódhat a rakparti sétány a vágányok helyén a Művészetek Palotájáig. Onnan tovább pedig az új Atlétikai Központ környezetében a Kormány és a IX. kerület polgármestere között létrejött megállapodás szerint megvalósítandó új közpark és rakparti sétány folytatódik majd. Ezek az elemek mind tervezés alatt állnak a BFK megbízásából jelenleg is.