News here
hirdetés

BUDAPEST

Bemutatkozik Budapest legvagányabb találkahelye

Minikonferencián mutatkozik be a KIFOLYÓ, vagyis a Szent Gellért Gyógyfürdő Dunába ömlő csatornája mellett betonból kialakított közösségi grillező. Az ingyenes rendezvényen lesz betonkacsaöntés, Urbanity társasjáték és folyóparti grillezés is.

Link másolása

hirdetés

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az S39 Hybrid Design Manufaktúra szervezésében 2011 óta felvehető a BETON kurzus nevű tantárgy.

A hallgatók hat éve minden szemeszterben a betonnal kísérleteznek, amely

a közhiedelemmel ellentétben könnyen kezelhető, kreatívan formázható anyag, és szinte bármit lehet készíteni belőle.

A BETON kurzus hallgatói 2015-ben a Szent Gellért Gyógyfürdő Dunába ömlő termálvizes csatornája mellett kis padokat öntöttek, amelyekről csodás kilátás nyílik, és a folyóval kapcsolatos érdekességeket is lehet olvasni rajtuk.

A 2016-os szemeszterben a BETON kurzuson résztvevő egyetemisták továbbfejlesztették a KIFOLYÓ projektet, és létrehozták Budapest egyik legvagányabb találkahelyét a Gellért tér alatt, ahol grillezésre, beszélgetésre alkalmas köztéri, közösségi teret alakítottak ki.

hirdetés

A 2017-es BETON kurzus hallgatói most újabb ötletekkel gazdagítják a területet, hiszen a diákok jelenleg okos tárgyakat készítenek, és igyekeznek még hangulatosabbá tenni a belvárosi Duna-partot._MG_5989_MG_5970_MG_6075

A KIFOLYÓ projekt egy minikonferencián mutatkozik be május 13-án, szombaton 11 órától késő délutánig a KÉK Kortárs Építészeti Központban (1111 Budapest, Bartók Béla út 10-12.).

Itt a diákok beszámolnak arról, hogy most min dolgoznak, vagyis milyen irányban fejlődik tovább a Gellért tér alatti közösségi grillező. Mivel a BETON kurzus alapvető kiindulópontja a tudásmegosztás, a szombati minikonferencia többi vendége előadásokat és anyagbemutatókat is tart, így szó lesz például az úgynevezett kenderbetonról vagy a betonszövetről, valamint a Duna-part új hasznosítási lehetőségeiről is.

A konferencia kísérőprogramjában az érdeklődők – és a velük érkező gyerekek - műanyag pohárból virágtartót vagy állatfigurákat önthetnek betonból, amelyekhez egyszerű formájú gumijátékokat használnak zsaluzatként. Akik szeretnének saját betonállatkát, vigyenek magukkal például fürdőszobai gumikacsát, és érkezzenek a munkához megfelelő öltözékben!

A rendezvény végén a résztvevők kipróbálhatják az Urbanity társasjátékot a KulturAktív Egyesület vezetésével, majd ha az időjárás engedi, a konferencia résztvevői és látogatói a napot közös szabadtéri grillezéssel zárják a KIFOLYÓnál.

A belépés a konferenciára és a kísérőprogramokra ingyenes.

Részletes program:

11:00 – 11:20 Baróthya Anna projektvezető: A BETON tudásmegosztó program valamint a Kifolyó projekt bemutatása

11:20 – 12:10 A BETON hallgatóinak prezentációi ez évi munkáikról

12:10 – 12:25 Tomáš Džadoň neo-conceptualis művész: I’m from the block I’m the block dude (rövidfilm)

12:25 – 12:45 szünet

12:45 – 13:25 12:45 – 13:25 Fonyódi Mariann, BME Urbanisztika Tanszék: Új hasznosítási lehetőségek a Duna-parton

13:25 – 14:05 Branczik Márta művészettörténész, Kiscelli Múzeum Építészeti Gyűjtemény: BETON + PLASZTIKA - Kiállítás a Kiscelli templomtérben

14:05 – 14:45 Bodóczky István képzőművész: A vizuális művészeti nevelés felelősségvállalása

14:45 – 15:00 szünet

15:00 – 15:30 Pfeffer Péter építészmérnök: A kenderbeton technológiájának bemutatása

15:30 – 16:00 Bozi György üzletfejlesztési vezető: A betonszövet technológiájának bemutatása

16:00 – 16:15 szünet

16:15-től Urbanity társasjáték a KulturAktív Alapítvány vezetésével

A konferencia ideje alatt folyamatos a betonkacsa öntés. A rendezvény után pedig közös grillezést rendeznek a KIFOLYÓnál, ha a Duna vízállása és az időjárás is engedi.

betonkacsa1betonkacsa4
Háttérinformáció:

Kik vagyunk? Mivel foglalkozunk?

Az S39 Hybrid Design Manufaktúra több mint tíz éve működő, komplex művészeti tervezéssel foglalkozó alkotócsoport. A stúdió számos szakmai díjat és elismerést tudhat magáénak kreatív tervezési és kultúraszervezési tevékenységének köszönhetően. 2011 óta egy tudásmegosztó–oktatási projektet is szervezünk építész és művész egyetemista hallgatók számára, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szakmai támogatásával. A BETON workshop elnevezésű programot hitből és lelkesedésből végezzük, látva, hogy a diákok milyen nagy szükségét látják egy gyakorlati kurzusnak az egyetem nyújtotta elméleti képzés mellett.

Mi a BETON? Hol hagyunk nyomot a városban?

A BETON workshop egy kortárs művészeti, városépítészeti, betonbarkács képzés. A kurzus végére köztéri konstrukciók jönnek létre, melyek nemcsak a város köztereinek részleteire, hanem a civil társadalom különböző problémáira is rávilágítanak. Ez évi projektünk a Szent Gellért Gyógyfürdő Dunába ömlő termálvizes csatornája körüli közösségi tér kialakítása.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
BUDAPEST
Bajban van a BKV, rengetegen mondanak fel, és már a menetrendet sem tudják tartani
Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából

Link másolása

hirdetés

A buszsofőrök és trolivezetők soha nem látott ütemben mondanak fel a cégnél, gyakorlatilag lehetetlenné vált a menetrendi igények kiszolgálása - értesült a Világgazdaság.

A lap úgy tudja, hogy először idén májusban, aztán rögtön júniusban is rekordot döntött a járművezetői létszám csökkenése: tavasz végén 48, a nyár első hónapjában 55 sofőr hagyta ott a BKV-t. A csökkenés 2021 óta tapasztalható.

Az elmúlt másfél év alatt eltűnt 300 busz- és trolivezető a cég állományából.

A járművezetők száma mostanra a 2017-es szintre zuhant vissza. Miközben 2021 elején a 2700-at közelítette a munkavállalók száma, ma már 2400-an sem dolgoznak a BKV-nál.

A kialakult helyzetet már az utasok is megérezhetik. Az alacsony létszámot valameddig túlórával, illetve a pihenőnapok elvonásával lehetett ellensúlyozni, de a kieső járművezetők miatt az ígért menetrend már nem teljesíthető hiánytalanul.

A Világgazdaság úgy tudja, hogy júliustól jelentősen megszaporodtak a személyzeti okokra visszavezethető kimaradások.

hirdetés
Átlagosan napi 50-60 esetben történt meg, hogy a BKV nem tudott járművezetőt biztosítani. Ezek az autóbuszok értelemszerűen kiestek a menetrendből, és a telephelyeken maradnak.

A lap információi szerint a kilépő BKV-s sofőrök háromnegyede öt éven belül hagyta ott a céget, az összes távozó járművezető negyede pedig már egy éven belül felmondott, ami az alacsony béreknek és a járműpark állapotának is köszönhető.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
BUDAPEST
Új Kolodko-szobor Budapesten: Az oroszok már a spájzban vannak
A szobrász videón mutatta meg, hogyan készült az új alkotás, és néhány fotón pedig közelről is megcsodálható az újabb mestermű.

Link másolása

hirdetés

Újabb miniatűr szobrot készített Kolodko Mihály. Ezúttal Budapesten, a Duna partján kell keresni. Annyit elárulunk, hogy a budai oldalon. A pontos helyszín is gyorsan kideríthető a szobrász filmjéből, ha alaposan figyelsz.

Kolodko Mihály egy videón megmutatja azt is, hogyan készült el az újabb miniszobor.

VIDEÓ: Az oroszok már spájzban vannak

És néhány fotón pedig közelről is szemügyre vehető az alkotás, melyhez Kolodko Mihály - ismét csak A Tizedes meg a többiek című filmre utalva - annyit írt:

"Nincs kompót".

hirdetés

A lelkes Kolodko-rajongók pedig megnézhetik azt a pillantot is, amikor a szobrocska elfoglalja helyét:

Bár a fotók és a videók csak nemrégiben kerültek ki a közösségi oldalra, máris többen fotókkal is igazolták, hogy rábukkantak a spájzban keresgélő orosz katonára.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
Hétfőtől drágább lesz a parkolás Budapesten
A főváros belső részein hatszáz forintot kell majd fizetni óránként, reggel 8 és 22 óra között.

Link másolása

hirdetés

A Fővárosi Közgyűlés még június 29-én döntött arról, hogy a 27 féle parkolási zóna helyett átlátható, világos, négy zónatípusból álló, egységes parkolási rendszert vezetnek be, és megemelik a parkolási díjakat.

Az A-jelű zónában 600 forintba kerül majd óránként a parkolás, és 8 és 22 óra között kell a díjat fizetni, a B-jelűben 450 forint az óradíj 8 és 20 óra között, a C-zónában 300 forint, 8-18 óra között, a D-zónában pedig 200 forint, 8-18 óra között. Az A-B-C zónákban legfeljebb három órát lehet parkolni, a D-zónában ez nincs korlátozva.

Parkolási zónák a fővárosban szeptember 5-től

Az új parkolási rendszer részeként egységes információs táblák is megjelennek az utcákon, amelyek egyértelművé teszik az egyes parkolási zónák jellemzőit. Emellett körülbelül 10 százalékkal nő a parkolási díjas zónák területe.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
BUDAPEST
A Rovatból
hirdetés
Tűzfalra került Szinyei Merse Pál Léghajó című festménye Budapesten
Nemcsak a fővárosban, de országosan is egyedülálló, hogy egy híres festmény hiteles reprodukciója kerüljön fel egy tűzfalra. Az alkotók elárulták, hogyan készítették és honnan jött az ötlet.

Link másolása

hirdetés

Az idén 125. tanévét kezdő Szinyei Merse Pál Gimnázium diákjai mostantól a névadó egyik legismertebb alkotásának hatalmas méretű változatát láthatják majd nap, mint nap.

„A léghajó szimbóluma az emberi gondolatok szárnyalásának és a művészi szabadságnak, mely mégsem távolodik el kozmikus magasságokba, hanem az emberiség élettere, a föld közelében marad”

– olvasható Szinyei Merse Anna, a dédnagyapja életét és munkásságát feldolgozó könyvében a művész „talán legeredetibb, hetyke-tréfás”, 1882-ben készült festményéről.

A középiskola vezetősége régóta fontolgatta a belső udvaron lévő óriási tűzfal felület megfestését, dekorálását, amire a kerek évforduló tökéletes alkalmat adott. A VI. kerületi Önkormányzattal folyatott egyeztetések után pedig zöld utat kapott az elképzelés megvalósítása.

A Neopaint csoport festőművészei egyértelmű ajánlása volt a Léghajó megjelenítése. Ezt megelőzően több ötlet is volt arra vonatkozóan, hogy mi kerüljön fel a falra, de végül az iskola vezetősége teljes egyetértésben döntött a Léghajó mellett.

Óriási kihívás volt a 42x39,3 cm-es festmény megjelenítése egy ekkora felületen, mert az amúgy kisméretű kép számtalan apró részletet tartalmaz, amelyek felnagyítva előkerülnek, illetve Szinyei egyedi ecsetvonásait is ábrázolni kellett úgy, hogy az óriás festmény végül visszaadja a Léghajó valódi hangulatát.

hirdetés

Első ránézésre nem tűnik egy bonyolult alkotásnak, de jobban megvizsgálva láthatjuk, hogy egy igen aprólékos és teljesen egyedi ábrázolású képről van szó.

Az 500 m2-es falfestmény 2 hét alatt készült el a legnagyobb kánikula közepette, 5 festőművész közreműködésével.

A Neopaint Works csoport tagjai bíznak benne, hogy ez egy jó példa lehet arra vonatkozóan, hogy még több hasonló jellegű alkotás készülhessen országszerte, hiszen egy-egy ilyen falfestmény nemcsak turisztikai látványossággá, de egyfajta kultúrmisszióvá is válhatna.

„Ha tehetnénk, mi csak ilyen képeket festenénk, mert ennek célja és értelme van. Számunkra a legnagyobb dicséret az lenne, ha Szinyei láthatná, és azt mondaná rá: Ez igen, szép munka!”

– mondta el a Neopaint vezetője, Jankovits Barnabás.

A Neopaint Works csoport:

A festőcsoport 17 éves fennállása óta több 10.000 m2 falfelületre készített dekoratív falfestményeket, megteremtve ezzel hazánkban a tűzfalfestészet, a legális köztéri falfestészet kultúráját.

Az olyan monumentális alkotások, mint a Rubik-kocka, a 6:3 - Az Évszázad mérkőzése, a Sissy, Róth Miksa emlékfal, a Nemzet Színészei vagy a Klauzál téren lévő „zöldséges” mára Budapest nevezetességeivé és turisztikai célpontjaikká váltak, számuk meghaladja a 60 darabot. A grafikák témaköreinek megválasztásánál fontos szempont, hogy a vizuális élmény mellett a festménynek legyen tartalma is, hiszen így lesz teljes egy városdíszítő faldekoráció. Tevékenységük tehát nem sorolható be sem a graffiti sem a street art kategóriákba, mert nem saját stílusukat akarják megjeleníteni falfestményeinken, hanem figyelembe véve a felület környezetét, elhelyezkedését alakítják ki koncepcióikat majd legálisan, engedélyezések után valósítják meg terveiket.

Számtalan felkéréseik közül a Léghajó volt a legnagyobb megtiszteltetés és egyben a legnagyobb kihívás is, mert egy olyan projektet bíztak rájuk, ami nem mindennapi: egy kivételes festőművész alkotását lemásolni, megjeleníteni nagy kihívás, amihez maximális bizalom szükséges a megrendelők részéről.

A sok száz kisebb-nagyobb munka alatt szerzett tudásnak és gyakorlatnak, valamint az egyedi technikának köszönhetően jóformán bármilyen elképzelést, grafikai tervet meg tudnak valósítani.

A festőcsoport elsődleges célja, hogy minél több minőségi falfestmény készülhessen országszerte köztereken, valamint különböző közintézményekben.

VIDEÓ: A Léghajó készítéséről

Még több információ ITT

Íme egy régebbi alkotásuk:


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: