BUDAPEST

Az Árkád Bazár félig lepukkanva, romjaiban is Budapest egyik legkülönlegesebb épülete

A XX század elején és az 1960-as években is legendás helynek számított.
MySecretBudapest - szmo.hu
2018. július 21.


Link másolása

Borzasztó látványt nyújt a Síp utca és a Dohány utca sarkán álló különleges, csempézett falú épület.

Látszik rajta, hogy egykor gyönyörű volt, ám megkoptak a díszek, több helyen hiányoznak a csempék, a falakat por borítja, a ház oromzatáról ordít, hogy valamikor másképp nézhetett ki.

Ez a szomorú sorsú épület az Árkád Bazár, vagy ahogyan hatvanas évek fiataljai ismerik: a Metro Klub.

Valamikor a 2000-es években elkezdték felújítani, ám ez abbamaradt, és a ház olyan, mint a mesebeli lány: fel is öltözött, meg nem is.

Az 1908-ban épült, éppen most 110 éves szecessziós épületet Vágó László és József tervezte – az ő munkájuk volt többek közt a mára már nem látható városligeti színház is. A telken eredetileg két lakóház állt, ezek helyén húzták fel a négyemeletes lakóházat Késmárky Károly és Illés Ferenc megrendelésére.

Az épület a szecesszió puritánabb, bécsies változatának egyik hazai építészeti példája. Az Otto Wagner hatás a homlokzat burkolásában is fellelhető: a burkolólapokat eozinos Zsolnay kerámia gombok díszítik. Az épületen látható, egykor gazdag dekoráció Nikelszky Gézának, a Zsolnay gyár iparművész-tervezőjének a munkája.

Az eozinmázas Zsolnay kerámia feliratok és az izgalmas figurákat és dekoratív elemeket megjelenítő majolika mázas betétek teszik teljesen egyedivé az Árkád Bazár homlokzatát.

A földszinten 1909-ben nyílt meg a Késmárky és Illés cég játékkereskedése, ezt hívták Árkád Bazárnak vagy Árkád üzletháznak. A nyitáskor az egyik újság így lelkendezett: "Minden izében nagyszabásu és európai szinvonalon álló gyermekjáték-áruházat épittetett a régi és jóhirnevű Késmárky és Illés-czég. Igen szép látnivaló a hatalmas ötemeletes palota, melynek árkádjai alatt járva-kelve, csodálattal látjuk a változatos játékok tömegét. (…) Páratlanul áll a maga nemében, mert a szegény munkás embertől a milliomosig, a demokrata apától az automobilon érkező mágnás asszonyig mindenki megtalálhatja azt a játékot, a mit vagyoni viszonyaihoz mérten megvehet gyermekének.”

A ház homlokzata, ha alaposan megnézitek,  pontosan tükrözi az eredeti funkciót: a kerámiadíszek gyerekeket ábrázolnak játék közben, illetve mesefigurákat.

Legfelül tetőterasz volt, a negyedik emelet pedig sokkal szebben volt díszítve, ám ezek mint elvesztek az ostrom alatt, amikor megsérült az épület.

Sajnos az első világháború és a trianoni határvesztés betett az üzletnek. 1924-ben kénytelenek voltak bezárni az Árkád Bazárt. A helyén ifjabb Illés Ferenc autókereskedést nyitott. Az Autópalotaként hívott épület tulajdonjogát 1946-ban elvette az állam, és az épületet a Szociáldemokrata Pártnak adták.

Az 1960-as években azonban a beatzene központja lett ez a ház. A Közlekedési Építő Vállalat ugyanis a kettes metró építésén dolgozó munkásoknak hozott létre benne szórakozóhelyet Metro Klub néven. Hogy mennyien felléptek itt a Sztevanovity-testvérektől Frenreiszékig. Igazi kultikus budapesti zenei klub lett. Zoránék zenekara fel is vette a Metro nevet.

Zorán annak idején azt mondta a klubról: „Csak úgy árasztotta magából a ridegséget, de amikor megtelt fiatalokkal és elkezdtünk játszani, minden megváltozott és a rideg, vacak, rossz akusztikájú teremben életünk legforróbb hangulatú, felejthetetlen emlékű bulijait játszottuk.”

A hetvenes évek elején a Metro Klub megszűnt. Az épület egy ideig rendezvényteremként üzemelt, később butikok voltak benne, egy ideig üresen állt, azt 2009-ben úgy tűnt, feltámad a Metro Klub. (De már elmúlt.) 2013 körül a Roham Bár költözött ide a Vas utcából, most pedig egy Hypnotiq nevű szórakozóhely működik a földszinten.

Mára visszaállították az eredeti homlokzatdíszek egy részét. De ez így is csak a romja annak a csodának, ami 110 éve volt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


BUDAPEST
A Rovatból
Virágpompában a Tóth Árpád sétány, Budapest egyik legszebb japán díszcseresznye fasora
A történelem viharait is átvészelte a várfal, amelyen az öreg gesztenyefák elé 2009-ben ültették a lenyűgöző látványt nyújtó másik fasort.
Fotók: Nagy Bogi - szmo.hu
2024. április 04.


Link másolása

A tavasz egyik legszebben virágzó fája a japán díszcseresznye. A pár napig élvezhető látványosság sokakat vonz magához, gyönyörködni, fotózni. A rózsaszín virágözön a Budai Várban is minden évben elvarázsolja a látogatókat.

A Tóth Árpád sétány önmagában is egy különleges hely, hiszen egy régi középkori várfal tetején vezet végig, ahol a panorámát is érdemes kiélvezni.

A sétány jelenlegi formája 2009-ben készült el, a déli szakasz felújításával, ekkor ültették a fákat is Tihanyiné Tóth Mária tervei alapján. A ma már romantikus Várhegy várfalai korábban hadicélokra szolgáltak. A várfal romjaira 1720-ban telepítették az első fasorokat - ez volt Budapest első kettős fasora.

A sétány neve is többször változott, a 19. században Bastei Promenádnak hívták, majd 1879-től Bástya sétánynak, a 30-as években Horthy Miklós sétánynak és Gróf Bethlen István sétány is volt. 1946-ban nevezték el a nyugati részt Tóth Árpád sétánynak, mert a költő a közeli Táncsics Mihály utcában is élt. A második világháború után a fák is elpusztultak. A területet 1967-ben rendezték, ekkor ültettek gesztenyefákat, juharfákat. A díszcseresznyefák 2006-ban és 2009-ben kerültek a sétányra, míg a mögöttük álló gesztenyefák jóval idősebbek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

BUDAPEST
A Rovatból
Szinte biztosan nem lesz klíma a 3-as metrón idén nyáron
Technikailag gyakorlatilag megoldhatatlan, hogy idén nyáron teljesüljön Karácsony Gergely egyik főpolgármesteri vállalása.

Link másolása

„A közbeszerzési eljárás jelenleg tárgyalási szakaszban van” – válaszolta a BKV a Népszavának, amikor a lap arról érdeklődött, hogy mikorra várható a hármas metró szerelvényeinek légkondicionálása. A lap szerint ez azt jelenti, hogy kivitelező híján aligha lesz nyárra klimatizálva a 3-as metró vonalán közlekedő 222 kocsi.

A budapesti M3 metróvonalon közlekedő járműveket 2016-ban 69 milliárd forintért gyártotta újra az orosz Metrowagonmash – rengeteg hibával. Tarlós István akkori főpolgármester 2017-ben még azt mondta: nem lesz gond azzal, hogy nincs klíma a hármas metró felújított szerelvényein, elvégre „az nem villamos, 25 méterrel a föld alatt nem tűzi a nap”, és „azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is”.

Az őt váltó Karácsony Gergely még főpolgármester-jelöltként 2019 júniusában 34,8 fokot mért a vonal egyik kocsijában és megígérte, hogy utólagosan klimatizálják a hármas metró orosz szerelvényeit.

A BKV a városvezetés utasítására 2021 májusában feltételes közbeszerzési tendert írt ki az utólagos klimatizálásra, amelyre három ajánlat érkezett. Az egyiket érvénytelenítették, a Liberatus Hungary Kft. és a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. viszont versenyben maradt. Szerződést azonban egyikkel sem kötöttek a főváros nehéz pénzügyi helyzetére hivatkozva. Később felmerült, hogy az orosz gyártó ellen indított perben követelt kötbérből fedezik az utólagos klimatizálás költségét.

„A klimatizálás elsődlegesen nem pénz kérdés, szükség lenne hozzá az orosz gyártó hozzájárulására, amire kevés az esély. Ha enélkül nyúlunk a kocsikhoz, elvész a garancia. A helyzet tavaly óta nem változott, idén nyárra objektíve lehetetlen a légkondícináló berendezések felszerelése” – mondta a Népszavának Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes, aki megerősítette azt is, hogy a munkát a kötbér terhére rendelnék meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

BUDAPEST
Karácsony Gergely: Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a hajókat a belvárosból
A budapesti főpolgármester szerint az a céljuk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. március 31.


Link másolása

„Felülvizsgáltuk és módosítjuk a Duna-parti Építési Szabályzatot” – írja húsvétvasárnapi posztja elején Karácsony Gergely. A főpolgármester szerint ezzel egy bonyolult, sok egyeztetést igénylő tervezési, véleményezési folyamat végére értek.

A városvezető bejegyzéséből kiderül, hogy az állami, szakmai és civil szervezetektől érkezett vélemények több tucat oldalt tesznek ki, több partnerükkel az utolsó pillanatig egyeztettek.

Szerinte a szabályzat lényegét egyszerűen össze lehet foglalni:

„Rendet teszünk a Duna-parton, száműzzük a lakók életét megkeserítő, és a panorámát elcsúfító hajókat a belvárosból, megteremtjük a lehetőségét annak, hogy a Duna-partok a jelenleginél sokkal jobban szolgálhassák a budapestieket. Az a célunk, hogy a kikötő hajók által okozott terhelés a lehető legkisebb legyen, és minél egészségesebb egyensúlyt teremtsünk a folyó különböző célú használata közben.”

A teljes posztot itt lehet elolvasni:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


BUDAPEST
Újabb Kolodko-miniszobor: ezúttal Chuck Norris került fel egy budapesti hídra
A helyszín nem véletlen... A gúzsba kötött akcióhős szobra emlékeztet rá, hogy a híd építésének idején sokan szavaztak rá, mint névadóra.

Link másolása

Húsvéthétfőn újabb miniszobrot helyezett ki Kolodko Mihály. Ezúttal Chuck Norrist készítette el, amint az akcióhős gúzsba kötve fekszik...

A helyszín sem lehet véletlen: a Megyeri hídnál, a pesti oldalon található, a gyalogosúton, a Pest felirat alatt.

A híd építésekor névpályázatot is hirdettek, és akkor sokan szavaztak Chuck Norrisra.

Mivel élő személyről nem lehet ilyen létesítményt elnevezni, így a filmsztár nem kapott hidat Budapesten.

Az alkotásról a szobrász képeket is posztolt:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk