KULT
A Rovatból

Párhuzamos hullámok találkozására várva – megnéztük A legjobb dolgokon bőgni kell című filmet

Grosan Cristina filmjén lehet nevetni, elszomorodni, de legfőképpen elgondolkodni azon, hogy milyen életet élünk, milyen életet szánunk másoknak és mi kell ahhoz, hogy úgy legyünk boldogok, ahogy nekünk a legjobb.

Link másolása

Egy nyelven beszélünk, egy országban, egy kultúrkörben élünk, egy a fogalomrendszerünk, mégsem értjük egymást. Talán már nem azt szólítjuk meg, akit kellene, vagy nem úgy, hogy értse. Vagy csak egész egyszerűen figyelmetlenek vagyunk. De sebaj, a dolog nem reménytelen, mert azt legalább már tudjuk, hogy mi nem működik.

Számomra ez az egyik legfontosabb olvasata Grosan Cristina A legjobb dolgokon bőgni kell című filmjének, amelyet meg se próbáljunk belegyömöszölni a hagyományos műfaji kategóriákba. Az aradi születésű rendező első, egész estét betöltő alkotása tipikusan az a film, amely az első kockáktól kezdve (elvarázsolt, hajléktalannak látszó figura próbál kommunikálni hősnőnkkel, aki láthatóan nem tud mit kezdeni vele) egy sajátos ráhangolódást igényel a nézőtől.

A harmincéves Maja (filmet társforgatókönyvíróként is jegyző Rainer-Micsinyei Nóra) élete tele van üzemzavaros kapcsolatokkal, de ezt e kapcsolatok láthatóan nem fogják fel: sem a hatvanas, jótékonysági akciókat szervező anya (Hernádi Judit remeklése), sem a nagy színészi karrierről álmodó barátnő (Huzella Júlia), de még orvos barátja (Bányai Kelemen Barna) sem érti meg őt igazán, pedig éppen közös hitelfelvételbe ugrottak bele, ami elvileg a következő 30 évre összekötné őket. De még az online állásinterjú sem más, mint a süketek párbeszéde.

A totális bizonytalanságot jól példázza az a helyzet, hogy a fiatalok albérletét már felmondták, az új lakásba azonban még nem költözhetnek be, ezért külön alvásra kényszerülnek. Csakhogy Maja anyja éppen ételosztó barátait várja, lányát inkább elküldi egy idős rokon hölgyhöz, akit Maja már 16 éve nem is látott. Nincs más megoldás, hősnőnk azonban Irma nénit holtan találja. Ide hívja éppen ügyeletes barátját és barátnőjét, akivel aznap estére bulit terveztek.

A film középpontja, a konfliktusok, félreértések és felismerések esszenciája éppen ez a virrasztás, amelyet meg-megzavar egy-egy váratlan látogató: egy jóképű zárszerelő, egy pizzafutár – az elsőt még Irma néni hívta, a másodikat ki tudja, kicsoda – és a barátnő férje, aki képtelen megbirkózni kétéves kislányuk hisztijével. Közben egészen döbbenetes képi megoldásokkal találkozunk: a kamera egészen közelről pásztázza a halott bőrét, mintegy érzékeltetve, hogy milyen vékony a mezsgye élet és halál között; Irma nénire a konyhaasztalra borulva talál rá Maja, amikor elviszik, minden ugyanúgy marad, a kenyér, a pohár, csak az idős asszony kerül ki a képből.

Torokszorító az is, amikor, mielőtt műanyagzsákba, majd koporsóba teszik, leveszik róla ékszereit – az embernek olyan érzése van, mintha rablók dolgoznának. A régi ruhák, kalapok, fotók pedig arra az örök igazságra emlékeztetnek, hogy semmit sem vihetünk át odaátra, hiába gyűjtögettünk bármit, és ha nem hagytunk nyomot más ember szívében, akkor csak néhány kacat marad utánunk. Győri Márk ugyancsak szívesen eljátszik közvetlen közelről Maja arcával, kezével, tovább erősítve azt az érzésünket, hogy a színésznő nem szerepet játszik, hanem teljes önmagát adja. Őszinteséget, igaz érzéseket vár, és a nézőtől kapja meg azokat.

A filmben nincsenek nagy párbeszédek. A tekintetek, a gesztusok, a félmondatok sokkal többet elárulnak.

A zárójelenet kapcsán sűrűn tömött filmes memóriám rögtön Antonioni Nagyításának befejező képsorait hozta elő: ott Thomas, a sztárfotós, miután visszaadja a levegő-labdát a pantomimosoknak, és rájön, hogy a valóság nem mindig az, amit látunk, magára marad egy nagy zöld mezőn. Itt Maja egy futballpályán görög végig egy nagy színes labdában, miután kiszabadult a szorító kapcsolatokból, most erőt gyűjt, hogy újra nekirugaszkodjon és előbb-utóbb megtalálja a maga útját.

Grosan Cristina filmjén lehet nevetni, elszomorodni, de legfőképpen elgondolkodni azon, hogy milyen életet élünk, milyen életet szánunk másoknak és mi kell ahhoz, hogy úgy legyünk boldogok, ahogy nekünk a legjobb. Hogy aztán bőghessünk egy egészségeset.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Szinte mindenki kétségbe van esve, fel van háborodva” – Udvaros Dorottya távozása nagy vihart kavart a Nemzeti Színházban
„Ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más” - mondta el egy bennfentes a Blikknek.

Link másolása

Ahogy arról mi is írtunk, Udvaros Dorottya közölte, hogy a Nemzeti Színház nem újította meg a szerződését, anyagi okokra hivatkozva.

Később az intézmény azt mondta, hogy határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, amit nem szüntettek meg. Erre reagált megint a színésznő, és újra megerősítette, hogy Vidnyánszky Attila nem újította meg a szerződését, csak azokban a darabokban fog játszani, amik még műsoron vannak.

A Blikk információja szerint a színésznő bejelentése óta temetői a hangulat a színházban.

"A társulat rémes állapotban van, szinte mindenki kétségbe van esve, illetve fel van háborodva, hiszen ha egy ilyen kaliberű színművészt, mint Udvaros Dorottya, így el lehet küldeni, mire számítson mindenki más?"

– mondta egy bennfentes a lapnak.

Sokan értetlenül figyelik, hogy külföldi rendezőket hívnak, és nem az itt dolgozó művészekre vigyáznak. Úgy tudják, hogy nagy összegeket kapnak a külföldi vendégrendezők, miközben sok, szerződésben lévő színész anyagi gondokkal küzd. Több fiatal művésznek is másodállást kellett vállalnia ahhoz, hogy meg tudjon élni - írja a portál.

Udvaros Dorottya korábban többször is felszólalt például a Színház- és Filmművészeti Egyetem modellváltása kapcsán. Korábban utalt rá, hogy ez is közrejátszhatott abban, hogy az igazgató elküldte.

A lap informátora szerint Vidnyánszky és Udvaros között egy újabb hangos vita is kipattant az előző nemzet színésze választás kapcsán. Mivel ez a színházban történt, azt többen is hallották.

A Blikk beszélt Szarvas Józseffel is, aki korábban együtt játszott a színésznővel a színház nyitóelőadásában.

"Mindig fájdalmas, amikor valaki távozik közülünk, Dorottyával pedig huszonkét éve vagyunk munkatársak, ezért megrázó volt a hír" – mondta a lapnak.

"Azt tudjuk, hogy a színház jelenleg nehéz anyagi körülmények között dolgozik, ez aggodalomra ad okot, de arról nem tudunk, hogy további művészektől is megválna a teátrum. Készülünk a következő évadra. Korábban én is többször mentem el színházból, és nem állt meg az idő" – tette hozzá.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya továbbra is állítja, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A színésznő szerint az intézmény igazgatója anyagi okokra hivatkozva nem újította meg a szerződését. A Nemzeti Színház szerint Udvaros Dorottyának határozatlan idejű szerződése van, és azt nem mondták fel.

Link másolása

Mi is írtunk róla, hogy Udvaros Dorottya azt mondta, hogy már nem tagja a Nemzeti Színháznak, mert a szerződését nem újították meg. Az igazgató, Vidnyánszky Attila korábban az intézmény anyagi helyzetére hivatkozott.

Pénteken a Nemzeti Színház azt közölte:

„Udvaros Dorottya művésznő a Nemzeti Színház társulatának tagja, határozatlan idejű munkaszerződéssel rendelkezik, mely a mai napig nem került megszüntetésre és felmondásra”

- írta a Telex.

A színésznő gyorsan reagált a teátrum közlésére. A lap megkeresésére azt válaszolta:

„Március 22-én pénteken 11.00-kor volt szerződtetési tárgyalásom a vezérigazgató úrral, amikor is közölte, hogy nem kívánja meghosszabbítani a munkaszerződésemet. Azokra a darabokra, amik még műsoron maradnak és játszom bennük, azokra egyedi szerződést kapok majd május közepén”.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
„Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!” – Zendaya a gyerekkori sztársággal járó szorongásairól mesélt
Zendaya jelenleg a Z-generáció legnagyobb sztárja, aki már tinédzserként példakép volt kortársai számára, hiszen óriási sikerrel énekelt, táncol, színészkedett, producerkedett, sőt, könyvet is írt. A sztársághoz vezető út azonban egyáltalán nem volt könnyű a számára.

Link másolása

Zendaya nem a showbizniszből érkező szülők gyermeke (tanárként dolgoztak mindketten), vegyes etnikumú előadóként szintén nem nyílt meg előtte rögtön minden ajtó, a tehetsége azonban végül teret nyert. A most 27 éves színésznő egyébként többször is megnyílt a stresszről és a szorongásáról, amit azért érzett gyerekszínészként, mert folyamatosan teljesítenie kell, hiszen attól félt, hogy ha nem hozza ki magából a maximumot, az emberek elveszítik az érdeklődésüket iránta.

A kétszeres Emmy-díjas sorozat- és filmsztár, aki óriási sikereket ért el a Pókember- és a Dűne-filmekkel, az Eufória című szériával (jelenleg pedig a Challengers című teniszes drámában láthatjuk, amiért már most Oscar-jelölést jósolnak neki), azon kevés hírességek egyike, akik valaha a Vogue és a brit Vogue címlapján szerepeltek ugyanabban a hónapban.

„Bonyolult érzéseim vannak a gyerekléttel, a hírnévvel és a nyilvánossággal kapcsolatban. Rengeteg olyan esetet láttunk, amikor ez a kombó eléggé káros volt" – mesélte Zendaya a korai előadói karrierjéről, ami 13 éves korában kezdődött a Disney Channel Indul a risza című sorozatával:

„Csak most, felnőttként kezdek rájönni, hogy ó, oké, várj egy percet: mindig csak azt csináltam, amit ismertem, és ez minden, amit tudtam.”

Nem tud örülni a sikereinek

Zendaya azt is kifejtette, hogy úgy érzi, csak most, közelebb a harminchoz éli át a „szorongótinédzser-fázisát", mivel fiatalabb korában erre nem igazán volt lehetősége. „Úgy éreztem, hogy egy nagyon felnőtt helyzetbe kerültem. Korán lettem a családom kenyérkeresője, szóval rengeteg szerepcsere történt nálunk, miközben én hirtelen felnőtté váltam.”

A fiatalon felnőttkorba taszított tapasztalatai miatt elmondása szerint nem élvezheti annyira a sikereit, amennyire szeretné: „Úgy érzem, hogy összezsugorodom, és nem tudok felhőtlenül örülni mindannak, ami történik velem.

Nagyon feszült vagyok, és azt hiszem, ezt azért hordozom magammal, mert gyerekkoromban nem igazán volt lehetőségem arra, hogy csak úgy kipróbáljak minden hülyeséget, amit egy gyereknek, tinédzsernek ki kéne próbálnia. Bárcsak egy sima iskolába járhattam volna!”

Bár Zendaya sosem járt középiskolába, a felnőtt karrierje nagy részét azzal töltötte, hogy ilyen korú karaktereket alakított, mint például az Eufóriában, vagy a Pókember-filmekben, ez utóbbiakban jelenlegi szerelme, Tom Holland oldalán játszott.

Fél, hogy megunják

A Challengers az egyik első olyan filmje Zendayának, amelyben a tényleges korának megfelelő korú ember alakít, ezt pedig saját bevallása szerint üdítőnek, ugyanakkor egy kicsit ijesztőnek is találta: „Úgy voltam vele, hogy remélem, a nézők elhiszik a karakteremről, hogy ugyanannyi idős, mint én, vagy talán egy kicsit idősebbnek is gondolnak, hiszen vannak barátaim, akik már szülők, vagy akiknél épp úton van a gyerek" – magyarázta Luca Guadagnino (Vakító napfény, Szólíts a neveden, Sóhajok, Csontok meg minden) filmjéről, amelyben egy fiatal anyukát alakít.

Ugyanakkor azt is megjegyezte, hogy egy nap szeretne családot alapítani, de nem akarja elsietni a dolgot, mivel aggódik amiatt, hogy a nyilvánosság előtti élete mit jelentene a gyerekei számára. „Azt hiszem, mindig is szorongtam a gondolattól, hogy az emberek egyszer csak azt mondják: »Már 14 éves korod óta figyelemmel követlek, de már nem érdekelsz, mert unalmas lettél.«”

Az attól való aggodalma, hogy cserbenhagyja az embereket, egyben azt is eredményezi, hogy gyakran bénító nyomást helyez magára, hasonlóan ahhoz, ahogyan a Challengers-beli karaktere, Tashi teszi.

A párja, Tom Holland, a barátai és a munkatársai szerint egyébként Zendaya eddig tökéletesen kezelte a sztárságával együtt járó cirkuszt, és nem féltik őt a jövőben sem, mert a sikerei ellenére nem szállt el, két lábbal áll a földön, és határozott elképzelései vannak arról, hogy milyen irányba vigye a karrierjét.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Udvaros Dorottya 22 év után távozik a Nemzeti Színházból, Vidnyánszky Attila nem hosszabbította meg a szerződését
A legfőbb érv az volt, hogy a színház nehéz anyagi helyzetben van. Udvaros azonban nem érti, hogy akkor miért kell külföldi rendezőket szerződtetni hatalmas összegekért.

Link másolása

Már nem vagyok tagja a Nemzeti Színháznak. Vidnyánszky Attila valóban nem hosszabbította meg a szerződésem – mondta Udvaros Dorottya a Magyar Hangnak adott interjújában. A direktor legfőbb érve az volt szerinte, hogy a teátrum nehéz anyagi helyzetben van.

„A kormány elvont 380 millió forintot a színháztól, és idén már nem sikerült befoltozni a költségvetésen ütött lyukakat. Elfogadom, hogy anyagi problémák vannak, de ha valóban ilyen rossz a helyzet, akkor miért kell újabb és újabb külföldi rendezőt leszerződtetni hatalmas összegekért?

A Nemzetiben már alig rendeznek magyar művészek” – mondta a színésznő a lapnak.

Udvarost megkérdezték a tavaly novemberi balesetről is, amikor a Rómeó és Júlia előadás közben Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó lezuhantak a díszletről.

„Benne volt a levegőben, hogy valami történni fog. Korábban már kis híján történt tragédia, egy öt méter magas díszletelem kezdett el dőlni, a tetején egy színésszel, akinek végül szerencsére nem esett baja, de az eset után elszerződött a színháztól. A Rómeó és Júlia próbáin a kollégák többször is jelezték, hogy veszélyes a díszlet, mégsem történt semmi” – mondta Udvaros Dorottya.


Link másolása
KÖVESS MINKET: