KULT
A Rovatból

Félsz a koronavírustól? Inkább ezeken a mozikon parázz! - Filmek a fertőzésről

Összegyűjtöttük a legrelevánsabb filmeket a témában.

Link másolása

Ha az foglalkoztat, hogy folyik le egy fertőzés egyéni és társadalmi szinten, kukkants bele ezekbe a filmekbe. Némelyik félelmetesen realista, némelyik meseibb, de sajnos épp témába vág.

Fertőzés

Ez a 2011-es film mutatja be mind közül a legrealisztikusabban és leghitelesebben egy durvább világjárvány elterjedésének útját és lehetséges következményeit. Steven Soderbergh a rendező, aki egy szinte dokumentarista pontosságú filmet próbált a témában összehozni. Nemrégen röppent fel az a hír, hogy a neten a jelenleg tíz legletöltöttebb film közé került az alkotás.

A koronavírus miatt ugyanis sokan szerettek volna olyan hiteles filmet is látni a témában, ami segít elképzelni egy ilyen esemény lehetséges kifutását és a megoldásokat. A filmben szinte csak sztárok játszanak, többek között Gwyneth Paltrow, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Marion Cotillard és Kate Winslet. Paltrow filmbeli halála az egyik legijesztőbb a hasonló témájú jelenetek között, Jude Law pedig szuper a szkeptikus, a politikai-társadalmi mögöttes tényeket kutató újságíró szerepében.

28 nappal később

Az Oscar-díjas Danny Boyle rendezésében és Cillian Murphy főszereplésével készült 2002-ben a film. A főszereplő 28 nap után kómából ébred egy kórházban - csakhogy sehol senki, az egész város üres egy gyilkos vírusnak köszönhetően, mégis találkozik néhány túlélővel. És sajnos olyanokkal is, akik a vírustól bizarr módon elváltoztak és veszélyesek, így menekülni kénytelen. A film Danny Boyle kezei között nem egy átlagos fertőzéses/zombis film, hanem a rendezőtől elvárt magas minősége miatt kultfilm is lett belőle, pedig eredetileg a moziban nem szólt akkorát. A szájhagyomány azonban nagy úr: mégis a köztudatban maradt a film. A 28 nappal későbbnek készült egy folytatása is 28 héttel később címmel, és egy tavaly nyári hír szerint már íródik a harmadik rész is.

Z világháború

Ez ugyan egy zombifilm, de mint tudjuk, a zombik is fertőzés által szaporodnak, azaz ha a zsáner szabályai szerint egy zombi megharap egy egészséges embert, akkor az zombivá változik. Ez a klasszikus zombivá válás receptje. Miután a The Walking Dead című sorozat 2010-ben hatalmas siker lett és az egész műfajt felrepítette a csúcsra, nem volt kérdéses, hogy készül a mintájára - egyébként ez egy regényadaptáció - egy nagy költségvetésű Hollywoodi zombifilm sztárokkal: jött is 2013-ban a Z világháború Brad Pittel a főszerepben.

Nagyot is szólt a kasszáknál félmilliárd dolláros bevételével. Lehetett volna nagyobb is a siker, de a film minőségén sokan fanyalogtak, megoszlottak a kritikák is róla, köszönhetően annak, hogy a The Walking Dead jó magasra tette a lécet. Holott a film jól hozza egy zombifilmtől elvárhatóakat: Brad Pitt nagyon ügyesen menekül előlük, hitelesen hozza a parázó a családapát, a zombik pedig egyel még talán félelmetesebbek is, mint az említett sorozatban, mert nem lomhán mozognak, hanem sokkal gyorsabban futnak, ettől pedig veszélyesebbnek is érezzük őket.

Legenda vagyok

Ebből a filmből arra a képre emlékszik mindenki, hogy Will Smith egyedül mászkál az üres New York utcáin (aztán a mozi nagyobb részében ezt is látjuk). A Legenda vagyok azzal a gondolattal játszik el, hogy mi van, ha egyetlen túlélője van egy világjárványnak az egész városban. Will Smith karaktere ez a túlélő, aki viszont korántsincs biztonságban, mert a halottakból valamiféle mutáns lett, akik vadásznak rá. Így próbálja az ellenszert létrehozni a saját véréből (!), hátha sikerül megmentenie így az emberiséget. A film nagy siker lett, hiszen csupán a nyitóhétvégéje rekordot döntött, illetve a televíziók is folyamatosan műsorukra tűzik azóta is.

12 majom

Ezt a filmet valószínűleg a legtöbben már látták, hiszen igazi klasszikus, Bruce Willis azon szerepeiből való, amiket igazán szeretünk felidézni, és Brad Pitt egyik legemlékezetesebb, legőrültebb alakítása is ebben a filmben látható. Micsoda meglepetés: itt is egy világjárvány pusztította el az emberiség 99 százalékát, az élve maradtak pedig a föld alatt élnek. Most azonban veszélyben van a populáció a gyilkos vírus miatt, viszont van egy sajátos eszközül: képesek utazni az időben. A Bruce Willis alakította főszereplő vissza is megy az időben, csakhogy véletlenül 1996 helyett 1990-be érkezik meg, ahol elmegyógyintézetbe zárják szegényt. Izgalmas kiindulópont, mondhatnánk ebből a helyzetből szép győzni.

Vírus

Ezt az 1995-ös filmet az ebolajárvány sokkja ihlette a kilencvenes évek első felében. Ha most újranézzük, akkor is egészen időtálló alkotás, bár feltűnő, hogy a technológia nagyon máshol tartott: ekkor még nem voltak okostelefonok, bárhonnan előhúzható laptopok stb. Ennek ellenére jól érzékelteti egy ilyen veszélyes járvány kirobbanását a film. Aki szeretne képet kapni egy vírus terjedéséről, annak a Fertőzés után ezt ajánlanánk második verziónak. Dustin Hoffman egy afrikai faluban kutatja a vírus nulladik hordozóját, de aztán rájön, hogy a vírus terjesztője igazából az Amerikai Egyesült Államok - és egy összeesküvés van a háttérben. Fordulatos és izgalmas film csupa jó színésszel, igazi kilencvenes évekbeli ínyencség.

Haláli hullák hajnala

Aki szeretné inkább a sok szorongás helyett a vicces oldalról megközelíteni a témát és inkább egy kicsit nevetni ezen az egészen, annak a legjobb választás a Haláli hullák hajnala. A film egyik erénye, hogy csupa, mára nagy sztárrá lett színészt láthatunk benne, abból az időből, amikor még nem voltak ennyire felkapottak: ilyen a főszereplő Simon Pegg, Martin Freeman is és Bill Nighy is csak egy éve tűnt fel a film premierjekor az Igazából szerelemben. A film leginkább fekete komédia: egy angliai városkában a helyi kocsmába szorulnak be hőseink a zombik elől és próbálnak túlélni. A főszereplő Shaunnak mindeközben a saját életét is egyenesbe kell hoznia, rendbe kell hoznia a kapcsolatát barátnőjével és az anyjával is.

Kabinláz

Ez a 2002-es horror - Eli Roth filmje, ő inkább producerként ismert - azt mutatta meg, mi történik egy extrémen izolált helyzetben: öt végzős főiskolás faházat bérel az erdőben - csakhogy egy borzalmas húsevő vírusnak esnek áldozatul, és ráadásul a helyiek figyelmét is felkelti a jelenség, ami hőseinknek pláne nem tesz jót.

Pandémia 2020

Ez egy dokusorozat a Netflixtől, amit az alkotók eredetileg csak a sima influenza-járványhoz időzítve akartak bemutatni, de a sors iróniájának és a koronavírusnak köszönhetően belenyúltak a tutiba és a vírus terjedésének kellős közepén mutatták be. Így sokkal nagyobb érdeklődést váltottak ki a sorozat iránt. Mindemellett a széria amúgy nagyon is fontos kérdéseket boncolgat ebben a helyzetben: bemutatja globális világunk gyenge pontjait, ijesztően realistán ábrázolja, hogyan tud elterjedni könnyedén egy vírus, mik a lehetséges következmények, illetve hogy mit tanultunk a múltbeli esetekből - és mit tehet az emberiség, na meg a tudomány.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: