KULT
A Rovatból

Az X-men készítői megmaradtak a kaptafánál

Unalomig ismert sztori és érdektelen sorsok jellemzik a mutánsok legújabb kalandját.


Van egy rövidke jelenet az X-men: Apokalipszis közepe táján, amelyben három tinédzserkorú mutáns meglehetősen csalódottan jön ki a Jedi visszatér bemutatójáról. Arról vitatkoznak, hogy melyik is volt a legjobb Star Wars-film, az Új remény vagy a Birodalom visszavág, de csak egyvalamiben tudnak megegyezni: hogy minden trilógiában a harmadik film a legrosszabb.

Bryan Singer és csapata kikacsintós fricskának szánta ezt a beszólást, de végül csak magas labda lett belőle a kritikusok számára, mivel tényleg az Apokalipszis a rebootolt X-men-trilógia leggyengébb láncszeme. A tanulság: sem a Warner, sem a Fox nem törhet a Marvel babérjaira.

Senkit ne tévesszen meg a film elején lévő logó: az X-men képregények filmes jogait Bryan Singer 2000-es X-menje óta a 20th Century Fox birtokolja. Annak idején ez a film alapozta meg a szuperhősfilmek felfutását, a Marvel-univerzum azonban úgy átrendezte az erőviszonyokat, hogy a Singer-féle trendteremtő mutánsok ma már csak sereghajtók lehetnek a szuperhősfilmek végeláthatatlan sorában.

Sajnos az Apokalipszis sem több egy robotpilótára kapcsolt mutánsfilmnél, úgy pedig hiába érkeznek tömegével a mozikba az egyre hangosabb és egyre nagyobb szabású szuperhőscsörték, ha az egymásra licitáló filmek – és velük együtt a nézők is – ilyen ütemben fáradnak.

xmen1

A legújabb X-men – ha valaki esetleg nem tudná követni – az 1980-as években játszódik, de a szuperhangos nyitánynak még az ókori Egyiptom ad otthont, ahol az istenként tisztelt Apokalipszist (Oscar Isaac alakítja, felismerhetetlenre maszkírozva) elárulják, és kis híján el is pusztítják.

1983-ban járunk, amikor magához tér, és hogy csillapítsa bosszúszomját, egyből az emberiség leigázásán kezdi törni a fejét. Ehhez szüksége lesz négy lovasára, akik egyébként – hűen a miliőhöz – mind megjelenésükben, mind viselkedésükben a nyolcvanas évek legrosszabb emlékű hagyományait idézik. Tervüket csak professzor X és fiatal mutánsokból álló csapata akadályozhatja meg… csak győzzünk ébren maradni.

xmen2

Ha egyvalamiben kiemelkedik kortársai közül az Apokalipszis, az megnyugtatóan régimódi jellege. Ezalatt nem a 80-as évek retróra kell gondolni, az ugyanis kimerül néhány fáradt utalásban és egy kínosan hosszú és erőltetett Eurythmics dalbetétben, ami ráadásul egy olyan poénra épül, amit már elsütöttek az előző részben is. Nem, egyszerűen arról van szó, hogy az Apokalipszis történetvezetésében inkább emlékeztet Bryan Singer korábbi X-men-filmjeire, mint napjaink körülrajongott szuperhősmozijaira: a sztori követéséhez nem szükséges tucatnyi korábbi film és sorozat ismerete, ehelyett kapunk egy klasszikus, kartonból kivágott főgonoszt és néhány jószándékú tinimutánst, akik keresztülhúzzák a számításait.

Iszonyatosan hervasztó, hogy a film még ebből sem képes előnyt kovácsolni, és úgy ragaszkodik az időközben papírformává vált 150 perces játékidőhöz és a megszámlálhatatlan mellékszereplőhöz, mintha csak ezen múlna a film sikere. Ott van a szándék, hogy a Marvel receptjét kövessék, végül mégis csak mennyiségi fokozás lesz belőle.

xmen3

Attól azonban még soha nem lett érdekfeszítőbb egy cérnavékonyságú történet, hogy feleslegesen túlcicomázták, itt pedig egyszerűen nincs elég alapanyag a két és fél órához: a sztori unalomig ismert, a karakterek pedig túlságosan érdektelenek és laposak ahhoz, hogy lekössék a figyelmet. Kisebb spoiler: az immár többszörös tömeggyilkos Magneto az egyik jelenetben porig rombolja „szülőhelyét”, az auschwitzi koncentrációs tábort. Nehéz eltekinteni attól, mennyire abszurd és öncélú a jelenet, de sajnos ez a film érzelmi csúcspontja, pedig ekkor még csak az expozíciónál járunk. Amikor a film végén belekezdenek Kairó elpusztításába, azt már ő is, és mi nézők is faarccal tűrjük.

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg másokkal is!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk