TECH
A Rovatból

Kipróbáltuk, milyen okosotthonban élni egy hónapon át

Az okoslámpa csak a kezdet volt, a teszt eredménye pedig bennünket is meglepett.
Vass Adrienn - szmo.hu
2021. március 17.



A tavalyi év végéig az okosotthon kifejezés baromi távol állt tőlem. Nincs mosogatógépünk, a legtöbb elektronikai eszközünk régi, nem hordok okosórát, és valahogy úgy érzetem, hogy nincs is ezekre szükségem. Bőven elég az, hogy a mobilom okosabb nálam...

Aztán karácsonyra kaptam egy Xiaomi asztali okoslámpát, aminek egyáltalán nem örültem, és a fa alatt, a dobozban pihent még januárban is. De ahogy kikerült a fa, kinyílt a doboz is, és egész pofásnak tűnt az új lakótárs. Üzembe helyezés után pedig azonnal megszerettem, és végül komoly vita lett belőle, hogy kétszemélyes családunk melyik tagja használja majd hosszútávon, és mire. Mert jó lenne az ágy mellé olvasni, de az irodasarokba vagy a makettezős asztalra is pont ilyen kéne...

És ez csak egy asztali lámpa. Mi lenne, ha körbevenne minket még több okoseszköz?

Lelkileg készen is álltunk az egy hónapon át tartó tesztre!

A Xiaomi rendelkezésemre bocsátott pár általam választott eszközt, hogy kipróbálhassam, milyen egy hónapig okos otthonban élni.

Az eredmény határozottan meglepett, és új igényeim születtek a folytatásra nézve is.

Barátságos fények egy sötét lakásban

Mivel én válogathattam, és az asztali lámpából kiindulva a sötét lakásunk feltuningolása nagyon érdekelt. Több fronton is ráerősítettem erre a dologra.

Az asztali LED lámpa végül a makettezős sarokba került. De van, amikor olvasásra használjuk, vagy éppen a háttérben világít csak hangulatfokozásképpen.

Klassz, hogy állítható a fényereje és az is, hogy milyen hőmérsékletű fényt bocsásson ki magából. Én rosszul vagyok a hideg fénytől, de ennek a lámpának még a leghidegebb fokozata sem irritál. Abszolút érezhető rajta, hogy kíméli a szemet. Remekül irányítható az is, hogy hova világítson. És bár csak egy vékony kis rúd, rendkívül nagy felületet fog be.

Az egyetlen problémánk az volt vele, hogy egy nem elég belőle.

Xiaomi Mi LED Desk Lamp: https://xiaomi.hu

Mivel az asztalit a férfi nyúlta be legtöbbször, enyém lett a hangulat maga.

Na ezt az éjjeli lámpát már kicsomagolni is mámor volt.

Gyönyörű a kialakítása. Egy minimalista dísztárgy, egy modern gyertya.

Amikor kikértem tesztre, nem voltam tisztában vele, hogy mi mindent tud, egyszerűen csak megtetszett. Aztán elsőre feltűnt az állítható fény, majd a rengeteg szín, amire képes. A fehér fény mellett dolgoztam, a lila és a zöld pedig az esti beszélgetéseknél, iszogatásoknál jött jól.

Kifejezetten hasznos applikációval használni, mert a telefonunkkal könnyebben állíthatóak a színek, vagy ha már bemásztunk az ágyba, és nincs egy karnyújtásnyira, le vagy fel is kapcsolhatjuk vele.

Remek az időzítős funkció is. Annak is hasznos, aki félhomályban szeret elaludni, vagy annak, aki arra szeret ébredni, hogy szépen lassan fénnyel tölti be a szobát.

Klassz lenne, ha egy jövőbeli verzió akár akkumulátorról is tudna működni, és a vezeték sem szabályozná be azt, hogy hova tehetjük le hangulatot varázsolni.

Az ára 11.000 forint körül mozog. Szerintem ez az a darab, ami ajándéknak is kiváló.

Xiaomi Mi Bedside Lamp 2 okos éjjeli lámpa: https://xiaomi.hu/xiaomi-mi-bedside-lamp-2-okos-lampa_27520 

A fürdőbe az egyik legolcsóbb, mégis leghasznosabb tétel, az éjjeli fény került.

Háromezer forintos tételről beszélünk, mégis nagy változást hozott. Soha nem jutott eszembe ilyet keresni, pedig rettentően bosszantott, hogy az éjszaka közepén is olyan villanyt kellett kapcsolnom, ami kiverte a szememből az álmot. Ha több darab állt volna rendelkezésemre, biztos, hogy tettem volna egyet a szekrény sarkába is, ahova soha nem jut el semmilyen fénysugár. A leírása alapján akár egy évig is bírja elemcsere nélkül. Biztosan beszerzek belőle párat.

Xiaomi Mi Motion-Activated Night Light 2 mozgásérzékelős éjjeli irányfény: https://xiaomi.hu

Nem látom, de megérzem

A légtisztítóról a legnehezebb írni. Mert bekapcsolod, működik, de nem feltétlenül érzékeled a hatását. Ha valaki asztmás, allergiás, akkor biztosan jobban fogja érzékelni a levegő minőségének javulását, de mi csak hittünk a kijelzőnek, ami azt mondta, hogy tisztulunk.

Észrevehetetlenségét még az is növeli, hogy roppant csendes darab, csak akkor hangoskodik, ha mi úgy akarjuk, és kicsit megforgatjuk a levegőt a lakásban.

Pár évvel ezelőtt eszembe nem jutott volna légtisztítóra költeni, de manapság egyre több veszélyről tudunk, ami láthatatlanul les ránk.

Ráadásul egyre többet ülünk otthon, ahol a szellőztetés nem old meg mindent. Sőt! A városi levegő nem feltétlenül frissíti fel a lakást.

Aki megteheti, illatosítás helyett szerintem inkább légtisztítóra költsön. A testünknek nagyobb szüksége van rá.

A legolcsóbb és legkisebb verzió már 36.900 forinttól elérhető, de fontos figyelembe venni, hogy mekkora szobába, mekkora lakásba keresünk ilyen szerkezetet.

Xiaomi Mi Air Purifier 3C okos légtisztító: https://xiaomi.hu

A régi fogkefénk a kukában landolt

Kicsit félek beismerni, de úgy tűnik, hogy egészen eddig rosszul mostam fogat. Egész jó minőségű fogkefét használtam, de úgy tűnik, hogy a technikám csapnivaló volt.

Miután ugyanis bekerül a fürdőbe ez a kicsike, megszűnt a fogínyvérzésem, amire eddig speciális fogkrémmel próbáltam megoldást találni.

A hozzá kapcsolható applikáció remek. Be lehet úgy állítani, hogy az érzékeny fogínnyel rendelkezőknek is biztonságos legyen.

Az első pár használat fura, de mostanra ott tartok, hogy ha sima fogkefével mosok fogat, már nem érzem elég tisztának a végeredményt.

Nekem ez a fogkefe konkrétan megváltoztatta az eddig berögzült rossz szokásaimat, és ráterelt egy alaposabb fogmosással járó útra. (Zárójelben megjegyzem, hogy régebben próbáltam forgófejes fogkefét is, de az túl erős és agresszív volt ehhez képest.)

Kötelezővé tenném, hogy mindenki próbálja ki!

Xiaomi Mi Electric Toothbrush elektromos fogkefe: https://xiaomi.hu

Roborporszívó vagy vezeték nélküli porszívó?

Amikor robotporszívót választottam tesztelésre, hibát követtem el. De akkor még nem tudtam azt, amit most tudok. Vonzónak tűnt az ajánlat, hogy valaki majd eltakarít helyettem. Porszívóz és fel is mos. Kinek ne lenne erre szüksége?

Viszont azt nem vettem figyelembe, hogy nagyon pici lakásban élünk, és szinte egyfolytában itthon vagyunk. Szegény kis bogár nagyjából mindig láb alatt volt, és neki meg mi voltunk útban. Meg a földön sorakozó dobozok, meg az egyéb szanaszét hagyott tárgyak...

Persze nem belőlem kell kiindulni. Akinek szép, nagy lakása van, annak álom lehet egy ilyen nonstop tettre kész szobalány. De az én hibámból kiindulva azt javaslom, hogy: Jól fontoljátok meg, hogy pontosan mire van szükségetek, és mi szolgálja ki a legjobban a lakásotok adottságait!

A Xiaominál a robotporszívó és a vezeték nélküli porszívó egy árban van (a belépő kategóriában). Lehet, hogy mindkettő jól jön majd nektek, de az is lehet, hogy inkább az egyik, mint a másik. Nekünk egy vezeték nélküli porszívó, amivel gyorsan és könnyen végig tudok szaladni a kis lakáson sokkal észszerűbb befektetés.

Nagy lakásban el tudom képzelni, hogy körbefut egyszer-kétszer a robot, a hirtelen bekoszolódó felületeket meg megtisztíthatjuk a vezeték nélkülivel. De ezt nyilván az tudná megmondani, aki aktívan használja mind a kettőt.

Nekem mostantól a vezeték nélkülire fáj a fogam, a robot meg akkor jöhet, ha végre élhetőbb nagyságú helyre költözünk.

Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop Essential robotporszívó: https://xiaomi.hu

Xiaomi Roborock Handheld Vacuum Cleaner vezeték nélküli porszívó: https://xiaomi.hu

Részletes termékbemutatók: https://xiaomiofficial.hu

Vásárlás: https://xiaomi.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


TECH
A Rovatból
Majdnem légikatasztrófát okoztak, világszerte új szabályok jöhetnek a power bankok és más akkumulátorok miatt
Súlyos vészhelyzetet eddig csak ritkán okoztak, de nem szabad kísérteni a sorsot - mondják a légitársaságok, amelyek maguk szigorítják a fedélzetre vitt power bankokra és akkumulátorokra vonatkozó szabályokat.


Nemrég kiderült, hogy azon a dél-koreai utasszállító repülőgépen, ami januárban égett ki egy puszani kifutón, egy utas power bankja okozta a tüzet. Ezért és általában az akkumulátorok tűzveszélyessége miatt most új előírásokat vezetnek be a repülőgépeken. A szabályok olyan hordozható elektronikai cikkekre vonatkoznak, amelyekről az átlag utasok nem is sejtették, hogy komoly kockázatot hordozhatnak. A légiközlekedés legnagyobb szereplői még azelőtt lépnek, hogy súlyos katasztrófa történne.

Hajmeresztő esetek, amelyeket power bankok és akkumulátorok okoztak

Eddig kevesen gondoltuk volna, mekkora veszélyt jelenthetnek a hordozható műszaki cikkeink, pedig a földön számtalan és a levegőben is egyre több eset példázza, hogy a lítium-ion akkumulátorok, sőt, akár egy olyan apróság hibájából is történhet légikatasztrófa, mint egy egyszerű power bank. A legsokkolóbb friss példa erre az az Airbus, ami a dél-koreai Puszan Gimhae Nemzetközi Repülőterén gyulladt ki - szerencsére még felszállás előtt, a kifutón, és nem a levegőben.

A 169 utas megmenekült, viszont hárman sérüléseket szenvedtek és tetemes anyagi kár is keletkezett.

Ennek a januári balesetnek az eredménye egyrészt egy teljes egészében kiégett utasszállító repülőgép, másrészt pedig néhány új szabály, amelyet egyelőre csak ázsiai légitársaságok vezettek be, de nyugodtan számíthatunk rá, hogy lassan az egész világon elterjednek majd.

Kiégett az Airbus

A puszani eset kivizsgálása során a szakértők rátaláltak a tűzfészekre, és benne az egyik utas power bankjára, amiről azt állítják, hogy műszaki hiba miatt túlhevült, majd lángra lobbantotta a poggyászt, és a tűz rövid idő alatt a teljes fedélzetre átterjedt. Az Air Busan repülőgépe viszont csak egy a sokból, ami az utóbbi években veszélyhelyzetbe került hibás akkumulátorok miatt.

A Reuters szerint az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala 2024-ben kéthetente három olyan esetet regisztrált világszerte, amikor egy repülőgépen lítium-ion akkumulátorok túlmelegedtek és zavart, illetve kis híján balesetet okoztak. 2018-ban még kevesebb mint heti egyszer történt hasonló, szóval pár év alatt szignifikáns növekedés történt. És ezt akkor is komolyan kell venni, ha csupán néhány elszigetelt incidensről beszélünk, hiszen, ha több kilométer magasan gyullad ki az utastér, borítékolható a súlyos légikatasztrófa.

Többé nem tehetjük a fedélzetre vitt poggyászba sem

A legtöbb légitársaság és nemzetközi szabályozás szerint már eddig is tilos volt lítium-ion akkumulátort tartalmazó eszközöket vagy külső akkumulátorokat (power bankokat) a feladott poggyászba tenni. Az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) és az IATA (Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség) előírásai szerint a power bankokat és a tartalék akkumulátorokat kizárólag a kézipoggyászban lehet szállítani. És még ebből is lehet baj. Ezt jól demonstrálja ez az eset, amikor a reptéri csomagellenőrzés során lobbant lángra egy külső akkumulátor.

A beépített lítium-ion akkumulátorral rendelkező eszközöket (pl. laptop, tablet, okostelefon, e-cigaretta, elektromos fogkefe stb.) általában szintén a kézipoggyászban kell tartani, de ha a feladott bőröndbe kerülnek, kikapcsolt állapotban kell lenniük, és megfelelő csomagolásokkal vagy tokokkal ki kell védeni, hogy véletlenül bekapcsolódjanak.

Ezen a ponton jegyezzük meg, hogy a szabályok légitársaságonként eltérhetnek, így mindig érdemes ellenőrizni annak az adott cégnek az előírásait, amelynek a repülőjével utazunk! Főleg a közeljövőben, mert az eddigiekhez képest új szabályok léphetnek érvénybe.

A repülésbiztonsággal foglalkozó szakemberek és jogalkotók régóta kockázatként kezelik az akkumulátorokat, és időről-időre szigorítják a szabályokat - főleg balesetekre reagálva. Az utóbbi időben történt incidensek miatt több légitársaság frissítette a lítium-ion akkumulátorok szállítására vonatkozó előírásait, hiszen meghibásodás esetén extrém hőt és füstöt termelhetnek, illetve akár tüzet okozhatnak.

Dél-koreai légitársaságok

A fent írt baleset miatt aligha meglepő, hogy az Air Busan lett az első légitársaság, amely megváltoztatta a szabályzatát: az utasoknak a hordozható akkumulátorokat a „testükön”, magyarán a zsebeikben, kézitáskáikban kell tartaniuk, nem pedig a fej feletti csomagtartóban (ahol a januári baleset során a tűz keletkezett).

Március 1-jétől aztán nemcsak ők szigorították a szabályokat, hanem Dél-Korea kormánya is: immár minden helyi légitársaságnak arra kell köteleznie az utasokat, hogy maguknál tartsák a hordozható akkumulátorokat, illetve az e-cigarettákat. Specifikusan ezeket az eszközöket nem helyezhetik el a csomagtartókban, és nem is tölthetik a fedélzeten.

Hongkongi légitársaságok

Itt is vastagon voltak előzményei a szabályok szigorításának. Március 20-án egy Kínából indult Hong Kong Airlines járatnak kellett kényszerleszállást végrehajtania, mert egy utas kézipoggyászában tűz keletkezett. A helyi polgári légügyi hatóság pár nappal később közölte, hogy „rendkívüli aggodalomra adnak okot az utasok által szállított és használt hordozható akkumulátorokkal kapcsolatos biztonsági incidensek”, majd a légügyi hatóság április 7-i hatállyal megtiltotta, hogy az utasok használják vagy töltsék a hordozható akkumulátorokat a repülőgépen, és azok nem helyezhetők el a fej feletti csomagtárolókban sem.

A szintén hongkongi Cathay Pacific bejelentette, hogy már határidő előtt alkalmazza az új szabályokat - megváltoztatva ezzel korábbi kijelentését, amiben a végrehajtás nehézségei és a nem kívánt következmények miatt még nem akart változtatni az új irányelvein.

AirAsia - A maláj Capital A tulajdonában lévő AirAsia április 1-jétől szintén betiltja a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten. Az új előírás szerint az akkumulátorokat kizárólag az ülészsebben vagy az ülés alatti tárolóban lehet elhelyezni, de a fej feletti csomagtartókban nem.

Air Astana - A kazah légitársaság március 13-tól tiltotta meg a power bankok használatát és töltését a fedélzeten, de azt engedélyezi, hogy ezeket az eszközöket a kézipoggyászba, illetve a csomagtartóba helyezzék.

Batik Air - A Lion Air csoporthoz tartozó indonéziai vállalat gépein március 14. óta tilos a hordozható akkumulátorok használata a fedélzeten. Az utasok legfeljebb két hordozható akkumulátort tarthatnak maguknál, de nem helyezhetik azokat a fej feletti csomagtartókba.

Kína - A kínai légügyi hatóság megelőzte a korát - a Reuters szerint az ázsiai ország légitársaságainak már legalább 2014 óta előírják, hogy nem engedélyezhetik az elektronikai cikkek power bankról történő töltését a fedélzeten.

Tajvan - A tajvani China Airlines és EVA Air március 1-től tiltotta meg a hordozható akkumulátorok és tartalék lítium akkumulátorok használatát és töltését a repülőgépen. Előbbi azt javasolja, hogy ezeket senki ne tegye a feje feletti csomagtartóba, míg utóbbi csak az ülésekbe szerelt USB-töltővel engedélyezi az eszközök töltését.

Malaysia Aviation Group - A Malaysia Airlines anyavállalata április 1-től tiltja meg a hordozható akkumulátorok elhelyezését a fej feletti csomagtartókban. Az akkumulátorokat a kézipoggyászban, az ülés alatt vagy az ülészsebben kell tartani, míg a mágneses vezeték nélküli akkumulátorok csak külön tasakban szállíthatók és a használatuk szintén tilos a repülőgépeken.

Singapore Airlines - A légitársaság és diszkont leányvállalata, a Scoot szintén április 1-től tiltja be az utasoknak a hordozható akkumulátorok használatát és töltését a fedélzeten.

Thai Airways - A thaiföldi légitársaság március 15-től tiltotta meg a hordozható akkumulátorok és tartalék elemek használatát, illetve töltését.

VietJet - A vietnami diszkont légitársaság március 24-én jelentette be, hogy az utasok nem tölthetik és nem használhatják a hordozható akkumulátoraikat a fedélzeten. Az eszközöket ki kell venni a kézipoggyászból, és olyan módon kell tárolni, hogy a személyzet bármikor ellenőrizhesse őket.

Mint látható, a legtöbb ázsiai légitársaság hetek alatt képes volt átállni az új szabályokra, és kétség sem fér hozzá, hogy globálisan ugyancsak várhatóak hasonló változások. Addig is az európai és amerikai vállalatok leginkább a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) veszélyes árukra vonatkozó előírásait követik. Ezek szerint a hordozható akkumulátorokat kizárólag a fedélzetre vitt kézipoggyászban lehet elhelyezni, nem a feladott bőröndben.

Az IATA előírásai ezenkívül meghatározzák a szállítható akkumulátorok mennyiségét és teljesítményét is. Bár e szempontok alapján szintén ahány légitársaság, annyi szabály, jó tudni, hogy utasonként legfeljebb két darab, maximum 100-160 Wh-s és 20.000 mAh-s külső akkumulátort szoktak engedélyezni. Érdekesség, hogy a Virgin Australia például csak úgy engedi a fedélzetre ezeket az eszközöket, ha védve vannak rövidzárlat ellen. Kizárólag az eredeti dobozukban vagy olyan csomagolásban lehetnek az utasoknál, ami jól szigeteli az érintkezőket.

A lítium-ion akkumulátorok problémája

A mobiltelefonokat, laptopokat, drónokat, okosórákat, valamint az elektromos kerékpárokat, rollereket és autókat mind-mind lítium-ion akkumulátorok működtetik. Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek egy „hőmegfutásnak” nevezett jelenség miatt, ami egy tűzhöz vagy robbanáshoz vezető láncreakció.

Így néz ki:

A lítium-ion akkumulátorok, amelyeket például külső akkumulátorokban is használnak, rendkívül reakcióképes és gyúlékony anyagokat tartalmaznak. „A lítium akkumulátorok maguk is lehetnek gyújtóforrások, vagy táplálhatják egy máshol keletkező tüzet. A kockázat különösen nagy, ha az akkumulátorok sérültek, megduzzadtak, gyártási hibát tartalmaznak, túltöltődtek vagy túlmelegedtek” – mondta a CNN-nek Sonya Brown, az ausztráliai Új-Dél-Walesi Egyetem repülőgép-tervezéssel foglalkozó vezető oktatója.

A szakember hozzátette: a véletlen találkozás más akkumulátorokkal „váratlan kisülést okozhat”, így azt javasolja, hogy a külső akkumulátorokat és a tartalék akkumulátorokat utazás előtt érdemes külön becsomagolni vagy leragasztani valamilyen nem vezető anyaggal, hogy biztosan elkerülhető legyen a fémekkel való érintkezés.

Brown azt is tanácsolja az utazóknak, hogy indulás előtt ellenőrizzék a külső akkumulátoraikat, és ha duzzadást vagy külső sérülést észlelnek, semmiképpen se vigyék magukkal a repülőgépre, sőt, az előírásoknak megfelelően inkább szabaduljanak meg tőle, hogy az otthonaikat se veszélyeztesse.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

TECH
A Rovatból
Szellemek az AI-képeken? Sokak szerint megőrült a ChatGPT mesterséges intelligenciája
A ChatGPT új képgeneráló funkciója tarol a neten, de sokaknál furcsa alakok tűnnek fel az anime stílusban módosított képeken. A felhasználók egy része paranormális jelenségeket emleget.


Az elmúlt napokban világszerte rengetegen próbálták ki a ChatGPT új képgeneráló funkcióját, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók különféle művészeti stílusok alapján alakítsák át a saját fotóikat.

A legnépszerűbb a Studio Ghibli animációit idéző stílus lett. A közösségi médiát el is árasztották ezek a módosított képek, viszont az internetezők egy része furcsa, hátborzongató részletekre figyelt fel a végeredményen.

Többen arról számoltak be, hogy a Ghibli-stílusban generált képeken olyan alakok is megjelentek, akik az eredeti fotón nem szerepeltek.

Nemcsak a ChatGPT képgeneráló AI-jával akadt hasonló gond. Egy Instagram-felhasználó az Elon Musk cége, az xAI által fejlesztett AI-t használva kapott hasonlóan vérfagyasztó eredményt. A barátnőivel közös fotón eredetileg négyen voltak láthatóak, de a Grok által generált verzión már öten voltak.

Ahogy telnek a napok, egyre több hasonló tapasztalatról, a módosított képeken ismeretlen alakok feltűnéséről számolnak be a felhasználók – vette észre a Hindustan Times.

Aligha véletlen, hogy az AI szellemalakokat szerkeszt a képekre

A tokiói Ghibli Stúdiót 1985-ben alapította Hajao Mijazaki rendező. Első egész estés animációs filmje, a Cagliostro vára 1979-ben jelent meg. A legismertebb munkái közé tartozik a Nauszika – A szél harcosai, a Laputa – Az égi palota, A vadon hercegnője és a Ponyo a tengerparti sziklán. Filmjeit saját elmondása szerint gyerekeknek szánta, ugyanakkor a felnőttek számára is fontos üzeneteket hordoznak. Egyik legismertebb karaktere a Chihiro Szellemországban című népszerű animében feltűnt arc nélküli szellem:

A figura önmagában kísérteties többlettartalommal bír az anime- és mangarajongók számára, így talán nem véletlen, hogy a Ghibli-stílusban átalakított képekre a generatív mesterséges intelligenciák szellemalakokat szerkesztenek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Rovatból
3 leggyakoribb digitális csalási kísérlet 2025-ben, amiről azt hiszed, veled nem történhet meg
Ha már veled is előfordult, hogy valamire kattintottál, amire nem kellett volna, akkor azért, ha még eddig sosem vertek át az online csalók, akkor azért - olvasd el cikkünket, hogy mindig résen lehess!


Egy kamu SMS, egy ismerősnek tűnő Marketplace-hirdetés, egy gyanús telefonhívás – mindenki hallott már ezekről. Mégis, a Mastercard friss kutatása szerint

a magyar lakosság 46%-a nem tudja biztosan megkülönböztetni a csaló üzeneteket a valódiaktól.

És ami még aggasztóbb: a legtöbben úgy gondolják, velük ez biztosan nem fordulhat elő. Pedig dehogynem. Nézzük, melyek most a leggyakoribb digitális átverési formák, és hogyan védekezhetünk ellenük!

1. Csomagküldős csalások – „Csomagja érkezett, kattintson ide!”

Te is találkoztál már olyan SMS-sel, amiben arról értesítenek, hogy csomagot kapsz, és egy linkre kell kattintanod, hogy megtudd a részleteket? Nos, sokszor pont ez a csapda. A csalók ilyenkor hamis oldalra irányítanak, ahol adatokat csalnak ki, vagy rosszindulatú programot telepítenek a telefonunkra.

Miért működik még mindig?

A gyorsaságra játszanak. Rohanunk, várunk egy csomagot – és már kattintunk is.

A Mastercard kutatása szerint a lakosság 60%-a találkozott már SMS-es adathalászattal, de a gyakorlatban sokan mégsem tudják kiszúrni a hamis üzeneteket.

Tipp: Ne kattintsunk automatikusan! Ha csomagot várunk, inkább az eredeti applikációban vagy a hivatalos weboldalon nézzünk utána. Ha mégis megnéznénk magunknak azt a felületet, ahová az SMS irányít, legyünk résen, mi a weboldal címe, nincs-e benne valami turpisság – például nem .hu-ra végződik a domainnév, vagy az adott szolgáltató nevétől kicsit eltér a cégnév.

2. Marketplace csalások – „Nagyon érdeklődöm, küldje a bankkártyaadatokat!”

Online piactereken is aktívak a csalók. Gyakori trükk, hogy vásárlást színlelnek, majd „a fizetéshez” kérnek kártyaadatokat, vagy hamis linket küldenek. Ugyanilyen veszélyes a fordított helyzet is: a csaló népszerű, valójában nem létező termékeket hirdet meg, és a gyanútlan vevőtől próbál pénzt vagy kártyaadatot kicsalni.

Pedig fontos tudni: aki fizetni akar nekünk, annak nincs szüksége a kártyaadatainkra – legfeljebb a bankszámlaszámunkra.

Vásárlóként pedig mindig legyünk óvatosak, ha valaki előre utalást kér, vagy gyanúsan nyomul.

Miért működik még mindig?

A bizalomra építenek. Ha valaki segítőkésznek, kedvesnek tűnik, kevésbé vagyunk óvatosak. A Mastercard adatai szerint a 18–29 évesek 90,5%-a tartja magát „nehezen átverhetőnek” – mégis ők teljesítettek a leggyengébben a biztonsági teszteken.

Tipp: Soha ne osszunk meg bankkártyaadatot chatben, és ne hagyjuk el a piactér hivatalos felületét. Vásárlóként is legyünk gyanakvóak, ha előre utalást kérnek, vagy ha túl olcsón kínálnak valamit: ilyenkor inkább kérjünk referenciát, értékeléseket, és ne féljünk visszalépni az üzlettől.

3. Telefonos csalások – „A banktól hívom, gyanús tranzakciót észleltünk”

A legijesztőbb talán, amikor „a banktól” hívnak, és azonnali adatellenőrzést kérnek. Sajnos sokan ilyenkor bepánikolnak és együttműködnek.

Miért működik még mindig?

A csalók a félelemre építenek. Ha azt halljuk, hogy a pénzünk veszélyben van, hajlamosak vagyunk gyorsan cselekedni.

A Mastercard kutatásában szereplők 70%-a tudta, hogy a bank sosem kér telefonon kártyaadatot – de a rendőrségi adatok szerint mégis sokan estek már ilyen csalás áldozatául.

Tipp: Tegyük le a telefont, és hívjuk vissza a bankot a hivatalos ügyfélszolgálat számán! Figyeljünk arra is, hogy a hívó fél száma sokszor hamisítva jelenik meg a kijelzőn, akár a bank hivatalos számának látszatát keltve. Ezért soha ne bízzunk meg egy bejövő hívás számában, hanem mindig mi kezdeményezzük a visszahívást a bank honlapján, kártyánkon vagy hivatalos applikációban található elérhetőségen keresztül.

Miért fontos erről beszélni?

A csalók egyre ügyesebbek, és egyre többen dolgoznak csapatban – miközben mi sokszor egyedül vagyunk az online térben. Ezért indult el a Mastercard által is támogatott KiberPajzs program, ami az állami és piaci szereplők összefogásával segíti az edukációt, frissíti a figyelmeztetéseket, és erősíti a közös védekezést.A Mastercard szakértői szerint az online biztonság nem csak technológia kérdése: a tudatosság a legfontosabb fegyverünk. Ha megtanuljuk felismerni a kockázatokat, sokkal kisebb eséllyel válunk áldozattá.A Mastercard friss kutatása a magyar fogyasztók és vállalkozások digitális biztonságtudatosságát vizsgálta. A felmérés célja az volt, hogy feltérképezze, mennyire ismerjük fel a leggyakoribb online fenyegetéseket, és hol vannak a legnagyobb tudáshiányok. Az eredmények segítenek megérteni, mely területeken van szükség edukációra, és milyen megoldásokkal lehet hatékonyan erősíteni a védekezést.

További részletekért kattints ide.

+1 aranyszabály: Ha valami túl szép, hogy igaz legyen – az valószínűleg nem igaz

Legyen szó csomagról, vásárlásról vagy telefonhívásról: álljunk meg egy pillanatra, gondoljuk végig, és ne féljünk utánajárni az információknak! A biztonság nem a technológiával kezdődik, hanem velünk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


TECH
A Meta bekeményít: szigorítás jön az Instán, a gyerekek csak szülői engedéllyel élőzhetnek, de a Facebook is változik
A Meta kiterjeszti a tiniszabályokat. A szülők beleszólhatnak, kivel cseveg a gyerekük, és mikor használhatja a közösségi oldalakat.


A Meta szigorításokat vezet be az Instagramon, a Facebookon és a Messengeren is a fiatal felhasználók védelme érdekében. A vállalat bejelentette:

a 16 éven aluliak mostantól csak szülői engedéllyel használhatják az Instagram élő videós funkcióját, az Instagram Live-ot.

Szintén szülői hozzájárulásra lesz szükség ahhoz, hogy kikapcsolják azt a funkciót, amely elhomályosítja a gyaníthatóan meztelenséget ábrázoló képeket az üzenetekben.

A Meta közlése szerint

az Instagramon már működő tinifiókos beállításokat mostantól a Facebookon és a Messengeren is elérhetővé teszik.

Ezeket a lehetőségeket tavaly vezették be. Az alapértelmezett beállítások lehetővé teszik, hogy a szülők korlátozzák a gyerekük képernyő előtt töltött idejét, adott időszakokra letiltsák az Instagram használatát, valamint megtekinthessék, hogy a gyerek milyen más fiókokkal lép kapcsolatba.

A Facebook és a Messenger tinifiókos megoldásait először az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Ausztráliában és Kanadában vezetik be.

A Meta adatai szerint jelenleg világszerte 54 millió 18 év alatti használja az Instagram tinifiókjait. A 13 és 15 év közötti felhasználók több mint 90 százaléka betartja az alapértelmezett korlátozásokat.

Forrás: 444.hu, The Guardian


Link másolása
KÖVESS MINKET: