KULT
A Rovatból

Zeffer András: 40 évből az összes időszak és formáció dalait hallhatja a közönség

December 23-án tart nagyszabású ünnepi koncertet a MOBILMÁNIA. A vendégfellépők közük Szandi elmondta, hogy civilként csakis rock koncertekre jár, Charlie felidézte, mik a közös pontok közte és a P. Mobil között, Kalapács Józsi pedig elmesélte, hogyan "lopta el" a Két forintos dalt.


December 23-án a Papp László Sportarénában alighanem megdől az egy főre jutó legendák rekordja. A MOBILMÁNIA nagykoncertjén ugyanis egymásnak adják a mikrofont a hazai pop-rock szakma legnagyobbbjai. A nagyszabású esemény előtt Zeffer Andrással, Szandival, Charlie-val és Kalapács Józsival beszélgettem.

Elsőként a MOBILMÁNIA lelke, Zeffer András válaszolt a kérdéseimre.

- A zenei élet szereplőit különösen súlyosan érintették a lezárások, korlátozások. Neked és a zenekarnak hogy sikerült átvészelni ezt az időszakot?

- Gyakorlatilag egy éven át ki sem mozdultunk otthonról. A házi stúdióinkban dalokat vettünk fel és elkészítettük a Bajnok & Zefi 40 című lemezt 20-20 dallal.

Erre a dupla CD-re felkértem a pályatársainkat, kollegáinkat, Magyarország lenevesebb rockzenészeit, hogy játsszanak velünk, énekeljék fel a dalainkat.

A lemez egy év alatt készült el, több mint 733 hangsávon kevertük.

Ezzel töltöttük az időnk nagy részét.

- A MOBILMÁNIA koncertjei mindig grandiózusak, de idén ezt is fokozni tudjátok, hiszen a lemezen közreműködő zenésztársak közül sokan színpadra is lépnek majd.

- Háromórás koncert lesz a Budapest Sportarénában, ültetett formában, ezért nem kérünk védettségi igazolványt.

A szakma krémje ott lesz, Pataky Attilától kezdve Charlie-n át Varga Miklósig. De fellép Keresztes Ildikó, Takáts Tomi, Szandi, Nagy Feró is, és sorolhatnám.

Ezen a koncerten is érződik, hogy a szakma összetartása óriási energiákat képes megmozgatni. Reméljük, erőt tudunk adni a közönségnek, hogy végre kilábaljunk ebből a világjárványból, és jöjjenek a koncertekre, a színházakba.

Mert a legnagyobb vesztese ennek a pandémiának a kultúra volt.

- Elég színes társaság jött össze. Hiszen például Bogdán Csabáról vagy Sipos Petiről nem feltétlenül a rock jut eszünkbe.

- Sokan nem tudják már, de Csaba gitározott a Beatricében.

- Igaz, de a többség azért mégsem a rockhoz köti a nevét.

- Pont ez a színesség adja az érdekességét ennek a koncertnek. Ott van például Szandi, aki szintén nem rockzenével futott be,

de világszinten is ritkán születik ilyen tehetség, aki a heavy metaltól a gyerekdalig bármit, de tényleg bármit tökéletesen el tud énekelni.

Csak nem erről az oldaláról ismerjük, de majd az arénában megismerhetjük.

- A koncert milyen arányban szól a múltról, a P. Mobilról, és mennyire az új dalokról?

- Ez egy 40 éves jubileumi gála koncert. Kékesi Bajnok Lászlóval immár 40 éve dolgozunk együtt – mostmár majdnem 41 – azóta, hogy bekerültem a P. Mobilba.

Éppen ezért lehetne ennek a koncertnek az alcíme az is, hogy a P. Mobiltól a Mobil Mániáig. Ebből a 40 évből az összes időszak és formáció dalait hallhatja a közönség.

- Sajnos a régi nagy zenekarok koncertjei egyre inkább szólnak az megemlékezésekről is. Úgy tudom, nálatok sem lesz ez másképp.

- Balázs Fecó utolsó munkája volt A tegnap itt hagyott című dalunk feléneklése a Bajnok és a Zefi 40 lemezre. Tunyogi Peti sajnos már régen itt hagyott minket, annak idején ő énekelte ezt a dalt, hiszen a Tunyogi Rock Band egyik alapdala volt.

Ezt a dalt a koncertre a régi anyagokból úgy vágtuk össze, hogy duettben fogják énekelni felvételről, a zenekar pedig élőben fogja kísérni őket.

Ezeket az ikonokat nem lehet elfelejteni, mint ahogy Kóbor Jánost sem. Velünk lesznek mindig.

- Az is hagyomány a MOBILMÁNIA koncerteken, hogy felköszöntitek a születésnaposokat.

- Most nagyon sokan lesznek a születésnaposok. Pataky Attila, Horváth Attila, Kékesi Bajnok László 70, Frenreisz Károly és Nagy Feró pedig 75 éves. Egy óriás tortával ünnepeljük meg őket.

Ez lesz az a pillanat, amikor eljátsszuk a Kívánj igazi ünnepet című dalt. Frenreisz Károly fog basszusgitározni, Závodi János gitározni, és Takács Tamás fogja énekelni. Ezzel kívánunk boldog karácsonyt a közönségnek.

- Kicsit beszélj a jövőről. Vannak konkrét terveitek?

- Ha Isten is úgy akarja, akkor a MOBILMÁNIA március 1-től május közepéig 20 külföldi klubkoncerten fog részt venni egy sorozaton, minden péntek-szombaton.

Megyünk Németországba, Angliába, Hollandiába, Spanyolországba, Franciaországba és Olaszországba.

MOBILMÁNIA koncert, Papp László Budapest Sportaréna , december 23.

A nagyszabású koncerten szenteste előestéjén a MOBILMÁNIA zenészei (Gamsz Árpád, Zeffer András, Kékesi László, Donászy Tibor, Nusser Ernő) mellett olyan neves közreműködők énekelnek majd, mint Charlie, Keresztes Ildikó, Szandi, Pataky Attila, Nagy Feró, Varga Miki, Takáts Tomi, Kalapács Józsi, Nyerges Attila, Roy, Sipos Peti, Sipos Tomi, Szirota Jennifer, Kálmán Gyuri, Rudán Joe, Kiss Zoli.

A zenészek között pedig olyan nagy nevek vonulnak fel, mint Závodi Janó, Alapi István, Lukács Peta, Fischer László, Frenreisz Károly, Csillag Endre, Bogdán Csaba, Szijártó Zsolti, Cserfalvi „Töfi” Zoltán, Jankai Béla, Horváth Misi....

Szandi egy szóló számot énekel majd 23-án,

az Utak filmjét, amiben férje, Bogdán Csaba fog gitározni, és az éneksenő duettezni is fog Royjal, ez Az út legyen veled.

- Mindkét dalötlet Zefié - tette hozzá Szandi. - Jobbakat nem is választhatott volna!

- Szandit nem rock zenészként ismertük meg, habár azt már megmutattad, hogy minden adottságod megvan hozzá. A közelmúltban már volt egy-egy rockos megnyilvánulásod. A MOBILMÁNIÁVAL való együttműködés csak egy újabb kitérő, kikacsintás, vagy esetleg egy út része, ami oda vezet, hogy Szandit is egyre többször hallhatjuk rockot énekelni?

- Nagyon szeretem a rockzenét, aki jól ismer - legyen szakmabeli vagy civil -, annak teljesen természetes ez tőlem, hiszen a személyiségem és a zeneiségem annál sokkal sokrétűbb, mint amit általában gondolnak rólam a kialakult kép alapján.

Biztos, hogy fogok még rockot énekelni, ha az élet úgy hozza, de az tuti, hogyha koncertre megyek civil emberként, akkor az szinte csak rock lehet.

Amikor saját koncertem van, akkor pedig kihagyhatatlan az AC/DC-től a Highway To Hell. Álmom, hogy egyszer legyen egy saját rock dalom, ami igazán megmutatja a személyiségemnek ezt az oldalát. Nagyon várom a Mobilmánia koncertet, már a próbákon is óriási a hangulat!

Charlie tövbb évtizedes barátságot ápol a MOBILMÁNIA tagjaival.

- Melyik dalt/dalokat énekled a lemezen illetve a koncerten, és miért pont azt?

- A lemezen kettőt : A hétköznapok legyenek jók és a Se kártyák se csillagok című dalokat, ezek közül a koncertre az utóbbira esett a választás, hiszen ez nem egy hétköznapi koncert.

- A 70-es években a Generál és a P. Mobil tulajdonképpen vetélytársak voltak. Milyen volt a kapcsolat?

- Én nem érzem, hogy a két csapat vetélytárs lett volna, hiszen teljesen más zenét játszottunk. Ráadásul a Generál sokat vendégszerepelt

külföldön.

Póka Egonnal a P. Mobil basszusgitárosával zenéltünk is együtt az Olympia együttesben.

Ráadásul A MOBILMÁNIA és én is rengeteget köszönhetünk Horváth Attila szövegírónak, aki olyan remek dalszövegeket írt nekünk, mint például a Jég- dupla whiskyvel, a Mindenki valakié vagy éppen a koncerten elhangzó dal, a Se kártyák se csillagok.

Egy másik élő legendától, Kalapács Józsitól a Mobilizmót hallhatjuk  a koncerten.

- Nem én választottam, Zefi javasolta, hogy ez jól fog állni és tényleg... Végül én is így gondolom.

- A 80-as években, mint rockzenészre, milyen hatással volt rád a P. Mobil?

- 14 évesen életem első rockkoncertje P. Mobil volt a Csepeli Ifjúsági Parkban. 5 Ft-ért vettem a jegyet és azon a napon bekövetkezett a sírig tartó fertőzés. Addig csak tánczenéket hallgattam, de ami ott volt, az mindent megváltoztatott. Vikidál Gyula ősereje és az a számomra új zene együtt veszélyes elegynek bizonyult. El is vesztem nyomban.

- A Pokolgép többször játszott előzenekarként a P. Mobil koncerteken. Hogy emlékszel ezekre az időkre?

- Játszottunk párszor a 'Mobil előtt, de nem turnéztunk soha velük. Amikor a Pokolgépet kezdtük, akkor már volt P. Box is, az első vidéki turnénk a Vikidálos P. Box előzenekaraként volt. Volt pár nagyon emlékezetes közös buli.

Mondjuk Szegeden, ahol valami sportpályán voltunk a P. Mobil előtt és mire vége lett az intrónknak, addigra a fából ácsolt kordon egyik fele a közönség kezében, a másik fele a kirendelt rendezők kezében figyelt és középkori csatajelenet bontakozott ki.

Elég nehéz volt lehűteni a kedélyeket, de sikerként könyveltem el, hogy sikerült. Azt sem felejtem soha, amikor megirigyeltem a P. Mobiltól a Kétforintos dalt. Történt, hogy kevésbé voltam már szomjas Nyíregyházán és a Kukovecz Gabi belengette a bulin számomra a gázsilevonás lehetőségét.

Ezután szóltam a közönségnek, hogy a Hóhér nem akar pénzt adni, de kár, hogy nem a mi dalunk a Kétforintos. Na jött a pénz a színpadra dögivel. Életem legsikeresebb tarhálása volt!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Szerető családapa, rejtőzködő szörnyeteg – az Apám, a BTK gyilkos bepillantást enged a gonosz otthonába
A gyilkos, akit mindenki szeretett: a cserkészvezető, gyülekezeti vezető, aki éjjel igazi szörnyeteg volt. Lánya most szembenéz az örökségével. A Netflix legújabb dokumentumfilmje felfedi, milyen életet él az, aki csak utólag jön rá, hogy az apja Amerika egyik leghírhedtebb sorozatgyilkosa.
B.M.; Fotók: youtube.com - szmo.hu
2025. október 13.



Skye Borgman legújabb dokumentumfilmje, Apám, a BTK gyilkos a Netflix jól bevált true crime-formuláját követi, mégis valami egészen másról szól, mint amit elsőre várnánk. A néző nem pusztán egy hírhedt sorozatgyilkos történetét kapja, hanem egy család széthullásának, egy identitásválsággal küzdő nő lelki útjának intim, néhol kényelmetlenül személyes lenyomatát. Borgman rendezése az ismert BTK-gyilkos, Dennis Rader életét és tetteit idézi fel, de csak felszínesen, mert valójában az áldozatok közül egy különlegeset helyez a középpontba: a gyilkos lányát, Kerri Rawson-t.

A film témája eleve hátborzongató. A „BTK” rövidítés a „Bind, Torture, Kill”, azaz „Megkötöz, Megkínoz, Megöl”. Az egyik legrettegettebb név lett az amerikai bűnügyi történelemben.

Rader a hetvenes évektől kezdve Wichita városát tartotta rettegésben, miközben a külvilág számára átlagos, sőt példás polgárnak tűnt: cserkészvezető, felekezeti vezető, lakóközösségi egyesületi ellenőr, szerető családapa. A kettősség döbbenetes és éppen ez a kontraszt teszi a történetet annyira megrázóvá. A rendőrség évtizedeken át képtelen volt kézre keríteni, miközben a gyilkos nyíltan üzengetett nekik az újságokon keresztül, cinikusan játszadozva a hatóságokkal. Aztán a ’80-as évekre hirtelen csak eltűnt, hogy 2004-ben újra felbukkanjon, ám ekkor már a technológia fejlődése, a DNS-vizsgálatok és a számítógépes nyomozás véget vetett rémuralmának. Végül 2005-ben elfogták, és Rader, mindenki megdöbbenésére, azonnal beismerte a gyilkosságokat, rideg részletességgel mesélve el szörnyű tetteit.

Borgman nem a bűncselekmények rekonstrukcióját helyezi előtérbe. A film sokkal inkább a következményekkel foglalkozik: hogyan éli meg egy család, ha egyik pillanatról a másikra rájön, hogy az apa, akit szeretett, egy szadista sorozatgyilkos? Kerri Rawson visszaemlékezései ennek az ellentmondásnak a fájdalmát tárják fel. Ő az, aki szó szerint egész életét újraépíti abból, amit apja öröksége lerombolt. A generációs trauma, amit Kerriék kaptak a gyilkos apjuktól kegyetlen terhet ró az egész családra. A filmben Kerri kendőzetlenül beszél gyerekkoráról, az apjához fűződő kapcsolatáról, arról a pillanatról, amikor megtudta az igazságot, és arról is, hogyan próbálta feldolgozni a feldolgozhatatlant. A fura az egészben, hogy Kerri nyíltan kimondja, hogy elhidegült a családjától, akik egyébként nem kívántak részt venni a projektben, sőt még az arcuk mutatását se vállalták.

Így kicsit furcsa a helyzet, hogy a lány önmagát állítja a központba, miközben testvére és édesanyja véleményét nem hallhatjuk.

Borgman kamerája türelmes, de nem ítélkezik. Mégis, nézőként nehéz nem érezni bizonyos feszültséget Kerri szerepében. Egyrészt mélyen átérezzük a fájdalmát és a traumáját, másrészt viszont zavarba ejtő, hogy immár több dokumentumfilm és interjú is épül az ő történetére és maga is előadóként, tanácsadóként dolgozik olyan áldozatokkal, akik hasonló helyzetbe kerültek. Ez a kettősség, vagyis a "karitatív munka, ami igazából megélhetés is” egy érdekes kérdéskör, mely finoman, de érezhetően végigvonul a filmen. Mintha Borgman is ezzel a dilemmával küzdene: meddig lehet együttérezni valakivel, aki mégis a hírhedt gyilkos révén vált ismertté és ez definiálta az életét.

A film szerkezete klasszikus netflixes ritmusban építkezik: visszaemlékezések, archív felvételek, interjúk és gondosan megkomponált dramatizált jelenetek váltják egymást. Mindez lendületet ad, ugyanakkor néha kizökkenti a nézőt. A narratíva időnként megbicsaklik, mintha a rendező sem tudná eldönteni, krimit, családi drámát vagy pszichológiai portrét szeretne készíteni. Mindez azonban nem csökkenti a téma erejét: Rader kettős élete, a hétköznapiság és a szörnyűség közötti éles kontraszt olyan kérdéseket vet fel, amelyek túlmutatnak egyetlen dokumentumfilm keretein.

Különösen izgalmas, hogy a film új fényt vet az amerikai sorozatgyilkos-mítoszra is.

Magyar szemmel nézve Dennis Rader neve kevéssé ismert, noha az amerikai popkultúrában mély nyomot hagyott. Aki látta a Mindhunter sorozatot, talán emlékszik rá: BTK volt az a rejtélyes figura, aki a sorozat részeinek elején, vagy végén egy-egy rövid jelenetben feltűnt, mint egyfajta árnyék, akit a néző sosem ismerhet meg teljesen. Sőt, a 2018-as kiemelkedően jó és méltatlanul elfeledett The Clovehitch Killer című film is erősen merített Rader történetéből, nem teljesen, de tekinthető adaptációnak is valamennyire. Hogyan élhet együtt egy család a „jó apa” illúziójával, miközben az valójában szörnyeteg.

Borgman tehát nemcsak a sorozatgyilkosságokat dolgozza fel, hanem egy kulturális jelenséget is boncolgat: mi az oka annak, hogy ennyire vonzódunk a gonosz történeteihez? Miért nézzük újra és újra ezeket a filmeket, miközben elborzadunk? A válasz valószínűleg abban rejlik, hogy a true crime tartalmak biztonságos távolságból engednek bepillantást az emberi természet legsötétebb zugaiba és a Netflix pontosan tudja, hogyan adagolja ezt az élményt. Elképesztő rajongóbázist épített ki magának a valós bűnügyi történeteken alapuló „szórakoztató” zsáner.

Mindezek ellenére az Apám, a BTK gyilkos nem tartozik Borgman legerősebb munkái közé.

A téma megrázó, a történet lebilincselő, mégis hiányzik belőle az a fajta érzelmi vagy stiláris kohézió, ami igazán emlékezetessé tehetné. A film sokkal inkább egy alapos, jól megszerkesztett, de kissé személytelen riport, mintsem egy mélyre hatoló, lélektani tanulmány. Talán épp ez a visszafogottság teszi valamennyire felejthetővé is.

Összességében az Apám, a BTK gyilkos egy megrendítő, de kissé ellentmondásos dokumentumfilm.

Erőssége a témaválasztás és Kerri őszintesége, gyengesége viszont a formanyelv, a rohanás és az érzelmi tompultság. Mégis, ha valaki érdeklődik a true crime műfaj iránt, és kíváncsi arra, hogyan hat a bűn egy család életére generációkon át, ez a film megéri a figyelmet, még akkor is, ha nem hagy maga után katarzist, csak egy kellemetlenül őszinte kérdést: mennyire ismerhetjük valójában azokat, akik köztünk élnek és szeretünk?


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Kiszáll a külföldi tulajdonos a Szigetből, Gerendai Károly mentheti meg a fesztivált
A jelenlegi tulajdonos a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük megszüntetését kérte. Gerendai mindeközben hajlandónak mutatkozik a világhírű fesztivál hóna alá nyúlni.


Ahogy arról korábban írtunk, Karácsony Gergely főpolgármester hétfő reggel egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy bizonytalanná vált a Sziget Fesztivál jövője. Mint írta, a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben.

A szervezők valóban azzal a kéréssel fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, hogy a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyüket közös megegyezéssel szüntessék meg. Ennek okáról azt írták: „A fesztivál külföldi tulajdonosa – annak ellenére, hogy korábban egy hosszabb távú fejlesztési programban gondolkodott – úgy döntött, hogy a jelenlegi struktúrában nem vállal további kockázatot Magyarországon” – írja a Telex.

A döntés hátterében az is szerepet játszik, hogy

„mivel a Fővárosi Közgyűléssel kötött területhasználati megállapodásunk határozott időre szól és a fizetési kötelezettség még jövőre is fennállna, akkor is, ha nem lenne rendezvény, ezért vagyunk kénytelenek a megállapodást ebben a formában felmondani”.

A Sziget ugyanakkor hangsúlyozta, hogy ez nem a fesztivál történetének lezárása. „Ezen döntéssel párhuzamosan – a hazai menedzsment javaslatára – a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését” – írták.

Az egyeztetések még zajlanak, ezért a szervezők nem kívántak további részleteket elárulni. Közleményükben úgy fogalmaztak: „Mi, a Sziget szervező csapata, őszintén bízunk abban, hogy a fesztivál egy új, független, magyar tulajdonosi háttérrel az eddigieknél is sikeresebb lehetne, hiszen a változás egyszerre nyújt lehetőséget a fejlődésre és a megújulásra, valamint a Sziget klasszikus értékeinek és szellemiségének az újbóli megerősítésére.”

Azt is remélik, hogy számíthatnak a közönség támogatására, a „szakmai partnereikkel ápolt kiváló kapcsolatukra”, valamint a „Főváros megértő együttműködésére is”. Hozzátették: „Hiszünk benne, hogy a Sziget léte nemcsak az abban közvetlenül érdekelteknek, hanem az egész ország számára fontos, közös ügy.”

A Sziget Zrt. tulajdonosai a hazai menedzsment javaslatára keresték meg újra Gerendai Károlyt, aki 2022-ben szállt ki a fesztivál életéből. A Sziget-iroda közölte: „Mivel az egyeztetések jelenleg is folynak a felek között, ezzel kapcsolatban még nem áll módunkban további információkat megosztani.”

Gerendai Károly sem kívánt részleteket megosztani, amíg nincs konkrét megállapodás, de a Forbesnak annyit elárult:

„Bár nemrég még nagyon nem így képzeltem el az elkövetkező éveimet, de a jelen helyzetben határozott célom megoldást találni a Sziget létének hosszú távú biztosítására.”

Az egykori főszervező az elmúlt években főként a Costes csoporthoz tartozó gasztronómiai vállalkozásaira koncentrált, szabadidejének jelentős részét pedig utazással töltötte. Most abban bízik, hogy akár már októberben létrejöhet egy olyan új tulajdonosi struktúra, ami szakmailag és pénzügyileg is biztosíthatja a fesztivál jövőjét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Színészlegendák és legendás szerepek kísérték Diane Keaton életét – galéria
A 79 éves korában elhunyt színésznő a szakma krémjével dolgozott együtt. Néhány munkakapcsolata párkapcsolattá is alakult, bár sosem ment férjhez. Egy élet és karrier képekben.


Ahogy arról korábban beszámoltunk, szombaton Los Angelesben elhunyt Diane Keaton amerikai színész, rendező és producer.

Az Oscar- és Golden Globe-díjas művész pályafutása során olyan nagy sztárokkal dolgozott számos filmben, mint Woody Allen, Al Pacino, Richard Gere, Warren Beatty, Jack Nicholson, Mia Farrow vagy Jane Fonda.

Megannyi filmes szerepéből olykor romantikus kapcsolat is szövődött kollégáival, bár férjhez soha nem ment. Két örökbe fogadott gyereke Dexter (1996) és Duke (2000).

Filmes szerepeiből, pár- és munkakapcsolataiból készítettünk válogatást (a képekre kattintva galéria nyílik):


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Gerendai Károly: Néhány hetünk maradt a Sziget megmentésére
A Sziget alapítója szerint két fő feladatuk van, az első és legfontosabb a biztos finanszírozást előteremteni.


Hétfőn érkezett a hír, hogy veszélyben lehet a Sziget Fesztivál jövője: Karácsony Gergely főpolgármester egy Facebook-posztban osztotta meg, hogy a fesztivál vezérigazgatója arról tájékoztatta, hogy

kezdeményezni fogja a fővárossal kötött megállapodás, pontosabban a 2026-tól esedékes területfoglalási engedélyük felmondását.

A Sziget sajtóosztálya szerint ez nem jelenti a rendezvény végét. Bíznak abban, hogy a fesztivál egy új, magyar tulajdonosi háttérrel még sikeresebb lehet a jövőben. Éppen ezért a Sziget Zrt. tulajdonosai felvették a kapcsolatot a fesztivál alapítójával, Gerendai Károllyal, lehetőséget kínálva arra, hogy a rendezvény ismét vele folytathassa működését.

Gerendai Károly nyolc év után térhet vissza a fesztivál élére. Az Indexnek elmondta, hogy most nagyon új neki ez a helyzet, hiszen nyolc évig kimaradt a fesztiválszervező világból. Amikor kiszállt, úgy érezte, nem ért már eléggé ehhez, nem ismeri eléggé a mai fiatalok gondolkodását, ízlését. Erre viszont nincs sok ideje, hiszen gyorsan kell cselekedni, hogy megmentsék a jövő évi fesztivált. Mint mondta, sok embert megkeresett már a környezetében, sokan pedig őt találták meg a hírek hatására, hogy felajánlják segítségüket.

Első lépésként a nemzetközi trendeket és a hazai piac állapotát nézi át. Felméri, voltak-e stratégiailag hibás döntések az elmúlt években, és ha kell, korrigálna. Azt is vizsgálja, mennyire lehet a régi Sziget hagyományaira építeni, mi maradt értékes, és mit kell újragondolni. Kérdés számára az is, mire van igénye a mai fiataloknak, érdemes-e kizárólag rájuk építeni, vagy vissza kell-e hozni a korábbi közönséget is.

„Még csak keresem az ezzel kapcsolatos válaszokat, de nagyon rövid időn belül döntéseket kell hozni, hiszen az, hogy még mindig nincsenek árusítva a jegyek, nincsenek lekötve fellépők, nem zajlanak azok a folyamatok, amelyeknek ilyenkor már rég zajlania kéne, olyan probléma, amit nem lehet sokáig fenntartani. Mert ha még sokáig gondolkodunk, akkor hiába az a szándékom, hogy folytassuk, egyszerűen kicsúszunk az időből. Erre most néhány hetünk van maximum”

– mondta a Sziget alapítója.

Azt is elmondta, melyek most a legfőbb feladatai: „Az egyik, összerakni azt a finanszírozást, ami biztosítja azt, hogy folytatható legyen a Sziget a következő időszakban, hiszen sajnos komoly veszteségek képződtek az elmúlt években, és ahhoz, hogy ezt egyáltalán legyen esély megvalósítani, kell egy kockázatvállaló befektetői háttér. Másrészt pedig kell egy olyan vízió, amiről azt gondoljuk, hogy jobb lesz, hiszen az a cél, hogy ne legyenek a későbbiekben már ilyen veszteségek.

Tehát ez a két fő feladat van, egyrészt a jelenlegi biztos finanszírozást előteremteni, a másik pedig megtalálni a megoldást arra, hogy hosszú távon ne kelljen finanszírozni.”

Gerendai úgy látja, a hosszabb kihagyás miatt frissebb szemmel néz a folyamatokra. „Akik benne vannak egy adott szakmában, azok sokszor már nem látják a fától az erdőt, kevésbé érzékelik a nagy képet vagy a tágabb összefüggéseket” – mondta. Az elmúlt napokban szakmai anyagokat olvasott és sokakkal egyeztetett.

„Tegnap is szinte egész nap kint voltam a Sziget-irodában, és a volt kollégáimmal azt próbáltuk elemezgetni, hogy miket látunk hibának az elmúlt időszakban, és miket látunk jó iránynak. Miben kéne erősíteni, mit kéne megváltoztatni, miben kellene visszatérni inkább az alapokhoz, miben kellene kifejezetten megújulni.

Most egyszerre kell megteremtenünk egy stabil hátteret, miközben ez esély arra, hogy jó irányba mozduljanak el a dolgok, mert ez a számok alapján egyértelműen szükségesnek látszik”

– fogalmazott.

Az ötletelés mellett már tárgyal a lehetséges befektetőkkel is. Alapvetően magyar partnerekről beszélt, részleteket azonban nem árult el. Azt is mondta, úgy érzi,

a fesztivál az édes gyermeke, és mindent meg kell tennie azért, hogy megmentse.

Gerendai szerint ez a főváros és az ország érdeke is, ezért arra számít, hogy ebben pozitív lesz mindenkinek a hozzáállása. „Ez egy komoly szakmai kihívás, ami engem még inspirál is, hogy meg tudjuk-e találni a választ” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk