KULT

Rádiós premier: először hallható Kocsák Tibor-Bródy János: Képmutatók című darabjának teljes CD felvétele

A különleges alkalomra Bródy János a régi színházi közvetítéseket megidézve meséli el a mű történetét, mutatja be a szereplőket.
szs - szmo.hu
2024. december 06.



A Képmutatók című muzikomédiát még nem mutatták be színházban, de a darab keresztmetszetét adó 14 dalát CD-n és a teljes szövegkönyvet a szerzők és az ötletgazda menedzser most kiadta és megvásárolhatók.

Az alkotók nemrégiben a Rádió Bézs: A musical hangja című műsorában meséltek a mű keletkezéséről, a sztoriról, a szereplőkről, most pedig a műsor megkapta a CD teljes hanganyagát. Így a Képmutatók 14 dala először lesz hallható együtt.

Az exkluzív műsorhoz Bródy János mond kísérő szöveget, a narráció pedig a régi rádiós színházi közvetítések stílusát megidézve mesél a darabról, a benne szereplőkről.

A csaknem egy órás műsort december 9-én, hétfőn, 18 órakor lehetett hallani az online elérhető Rádió Bézs: A musical hangja című műsorában.

Az adás ITT hallható, és a műsor bármikor elérhető.

Képmutatók

Több mint tíz éve merült fel Mentler Krisztina menedzserben a gondolat, hogy Bródy Jánosnak kellene írnia egy zenés darabot Bulgakov Molière-drámájából Kocsák Tibor zeneszerzővel közösen. A Képmutatók című muzikomédia az uralkodó és az általa felemelt, majd megtagadott művész viszonyáról szól.

A menedzser és a szerzők most úgy döntöttek, kiadják a darab zenei anyagának keresztmetszetét és a teljes szövegkönyvet.

Bródy János elmesélte, hogy Bulgakov darabja egy igazi tragikus történet, hiszen Moliére és az uralkodó közötti kezdeti jó, majd egyre inkább megromló kapcsolat, valamint az író ellen szövetkezők ármánykodásai végén az író elutasítottan, megkeseredve halt meg.

Bár Bulgakov darabját színházban is bemutatták, de végül betiltották, és csak sokára került újra színpadra.

Ám a Kocsák-Bródy páros ebből a szomorú történetből egy nagy, klasszikus zenés színpadi művet hozott létre, amely operai és musical elemeket is hordoz, ahogy ők nevezték el: egy muzikomédiát írtak.

„Ez a muzikomédia most már jó pár éve nem került bemutatásra, de mi nem hagytuk annyiban, és 32 dalból 14-et kiválasztottunk, ami körülbelül kiadja a mű keresztmetszetét. Ez jelent most meg CD-n, és a mű teljes szövegkönyvét is forgalomba hozta a GrundRecords, akinek ezt nagyon köszönjük” – mesélte el Bródy János.

Kocsák Tibor elmondta, hogy mindig is sokra tartotta az Illés zenekart, és Bródy munkásságát. Nagyon értékelte azt a színvonalat, azt a kifejezést, mondandót, amit a szövegíró képvisel. Úgy érezte, hogy súlyos felelősség, ha valaki Bródy szövegeire ír zenét. Ám a közös munka megkezdése utána néhány hét elteltével már azt érezték, „mintha mindig is együtt dolgoztunk volna. Egymást kiegészítettük, és egymás örömére tudtunk együtt dolgozni” – mondta el a zeneszerző.

Az alkotók elmesélték, hogy az énekesek kiválasztásánál szempont volt, hogy a szerephez, a dalhoz illő és a zenei nehézségi fokhoz is megfelelő művészeket kerestek. Mindannyian írtak egy listát, akiket szerettek volna felkérni, majd megbeszélték, és kiderült, hogy mindhárman hasonló neveket jegyeztek fel. A művészek pedig örömmel vállalták a közreműködést.

VIDEÓ: Kocsák Tibor - Bródy János: Legyen siker

Mentler Krisztina – Bródy János menedzsere – felidézte, hogy „nagyon rosszul érintett minket, hogy a bemutatóra nem került sor, de nem adjuk fel” – ígérte. Keresik a lehetőségeket a mű színpadra állításához.

Ehhez kapcsolódva Bródy János hozzátette: „A művet mi direkt úgy írtuk meg, hogy a darab vége felemelő, igazságos, és a művészet diadalát hirdeti”.

Úgy vélte, hogy a Képmutatókat azért előbb-utóbb be fogják mutatni, hiszen magát az eredeti művet sokfelé lehet látni színházakban. Azt is elárulta, hogy nagyon büszke arra, hogy Kocsák Tiborral együtt tudtak most létrehozni egy ilyen művet, „és egész biztos vagyok abban, hogy ezek a dalok előbb-utóbb meg fogják hódítani a közönséget”.

VIDEÓ: Kocsák Tibor - Bródy János: Az élet színpadán

A 14 dalt tartalmazó CD felvételén a hazai musicaljátszás legjava működött közre:

Moliére: Zöld Csaba, XIV. Lajos: Mészáros Árpád Zsolt, Madeleine Béjart: Polyák Lilla, Zacharie Moirron: Kocsis Dénes, Armande Bejárt: Gubik Petra, Marquis de Charron érsek: Szabó P. Szilveszter, Charles de Lagrange: Serbán Attila, Jean-Jacques Bouton: Posta Victor, Mariette Rivaille: Peller Anna, Philbert du Croisy: Kerényi Miklós Máté, Frater Fidelitas: Bródy János, Frater Veritas: Kocsák Tibor.

Képgaléria: Így készült a hangfelvétel a stúdióban (Kattints a képekért)

A CD és a szövegkönyv megvásárolható:

- CD: ITT

- Szövegkönyv: ITT

A Rádió Bézs: A musical hangja című műsorának állandó házigazdái: Borsi László, Kocsák Tibor, Várkonyi Mátyás.

VIDEÓ: Kocsák Tibor - Bródy János: Nekünk játszani kell (werkfilm - 2024.)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Tragédia a Netflix velencei forgatásán: a stáb szeme láttára meghalt a sikersorozat rendezőasszisztense
Diego Borella az Emily Párizsban ötödik évadának munkálatai közben esett össze. Az orvosok a Hotel Danieli épületébe siettek, de már nem tudták megmenteni a 47 éves rendezőasszisztenst.


Tragikus esemény árnyékolta be az Emily Párizsban forgatását Velencében: váratlanul elhunyt Diego Borella, a Netflix népszerű sorozatának rendezőasszisztense.

A Daily Mail beszámolója szerint az ötödik évad utolsó jeleneteinek felvétele zajlott a lagúnák városában, amikor Borella a stáb jelenlétében összeesett.

A La Repubblica információi szerint

az orvosok csütörtök este, 7 óra körül érkeztek a történelmi Hotel Danieli épületébe, de már nem tudták megmenteni az életét.

A rendezőasszisztens mindössze 47 éves volt. A hírek szerint halálát valószínűleg szívroham okozta.

A tragédia után a forgatást ideiglenesen felfüggesztették. Az ötödik évad velencei jeleneteit augusztus 15-én kezdték rögzíteni, és eredetileg hétfőn fejezték volna be a munkát.

Diego Borella 1978-ban született Velencében. Elismerést szerzett rendezőként és íróként, tanulmányait Rómában, Londonban és New Yorkban folytatta. Közösségi oldalain meséket, haikukat és színdarabokat is megosztott.

(via Femina)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Az év legjobban titkolt sci-fije? – Visszatért az Invázió, és te valószínűleg még mindig nem hallottál róla
Két évet ugrott az időben az AppleTV sorozata. A világ megmenekült? Az Invázió harmadik évadának nyitánya bebizonyítja: az idegenekkel a rémálom még csak most kezdődik. Hősök támadnak fel, titkok szivárognak ki, és minden pillanatban ott lappang a kérdés: tényleg vége van a fenyegetésnek? Dehogy van, itt a harmadik évad…
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2025. augusztus 24.



A televíziós science fiction világában ritkán akad olyan alkotás, amely egyszerre képes intim, emberi drámát és globális katasztrófát bemutatni, mégis az Invázió pontosan erre vállalkozott 2021-ben. Simon Kinberg sorozata, amely az AppleTV+ megbízásából készült, apró mozaikokból építtette fel egy idegen támadás történetét – nem világmegváltó hősökre, hanem hétköznapi emberekre fókuszálva. Ez a nézőpont kezdettől fogva a széria legerősebb sajátossága, és a harmadik évad nyitánya sem tagadja meg gyökereit:

ismét a kisemberek szemén keresztül látjuk, hogyan alakul az emberiség sorsa egy újabb, látszólag lezárt, de mégis tovább élő fenyegetés árnyékában.

Kinberg neve önmagában is sokatmondó: producerként és íróként egyaránt dolgozott remek és kevésbé sikeres projektekben. A Deadpool 2, a Légió vagy a Sherlock Holmes mellé sajnos olyan címek is feltűnnek a listáján, mint a hírhedt Fantasztikus Négyes (2015), a felejthető 355, vagy a borzalmas X-men: A sötét főnix. Ez a kettősség kíséri végig pályáját, így az Invázió esetében sem lehetett tudni előre, mire számíthatunk. Az viszont két évad alatt már bebizonyosodott, hogy a sorozat képes komoly feszültséget teremteni, miközben nem szuperhősökkel, hanem sebezhető, esendő emberekkel dolgozik.

Az első két szezon nagy erénye a több szálon futó történet volt: egy közel-keleti háborúban rekedt katona, egy japán űrmérnök személyes tragédiája, egy iráni-amerikai család menekülése és egy csapat bajban rekedt diák mind-mind más perspektívából tapasztalta meg az idegenek pusztítását, más-más kontinensen. Ahogy teltek az epizódok, a mozaikdarabok fokozatosan összeálltak, és egyre világosabbá vált, hogy az emberi sorsok közötti látszólag apró döntések globális következményekkel járhatnak.

A második évad végén egy igazi cliffhanger zárta le a történetet: két szereplő kézen fogva lépett be az idegenek anyahajójába, majd vágás, sötét, és vége az évadnak.

A harmadik szezon első része azonban rögtön keresztülhúzza a néző várakozásait. Az évadzáró katarzisa után ugyanis nem folytatódik a történet: két évet ugrunk előre az időben. Az anyahajó lezuhant, a fenyegetés papíron megszűnt, és a világ lassan próbál visszatérni a normalitásba. A hősi halottak között emlegetik Trevante Cole őrmestert (Shamier Anderson) és a fiatal Caspar Morrow-t (Billy Barratt). Csakhogy rögtön az epizód elején kiderül, nem minden az, aminek látszik: Trevante megjelenik egy térkapuban, és semmire sem emlékszik az elmúlt két évből. Innen indul újra a történet, a bizonytalanság, a katonai titkolózás és az emberi bizalmatlanság szorításában.

A forgatókönyv egyik legerősebb húzása, hogy nem próbál hosszan magyarázni, hanem szinte azonnal visszaránt a bizonytalanságba. Ismeretlen gravitációs anomáliák, eltűnő emberek, félrevezető hírszerzési jelentések – minden azt sugallja, hogy az idegenek inváziójának még messze nincs vége. Trevante és a közben felnőtté vált Jamila (India Brown) újra központi figurákká lépnek elő. Jamila bűntudattal küszködik Caspar halála miatt, ám kettejük találkozása újra beindítja az események láncolatát. Amikor katonák támadnak rájuk, menekülni kényszerülnek, és világossá válik, hogy ismét nem számíthatnak senkire – legfeljebb egymásra.

Érdekes módon a nyitány inkább szűkíti, mintsem tágítja a fókuszt.

Nem látjuk egyszerre a régi kedvenceket, a szálak nem futnak párhuzamosan. Aneesha Malik (Golshifteh Farahani) és Clark Evens (Enver Gjokaj) egyelőre még csak az előzetesekből sejthetők, de bizonyosan visszatérnek majd. Más karakterek sorsa kérdéses: Monty (Paddy Holland) újra felbukkanása sok rajongónak örömet okozna, míg Mitsuki (Shioli Kutsuna) halála talán véglegesnek tűnt a második szezonzáróban, bár az Invázió világában soha semmi sem biztos.

Az új évad első epizódja ugyan nem robban be olyan látványos erővel, mint ahogy a második évad fináléja lezárult, de ez nem is áll szándékában. Inkább felépíti az új status quót, miközben lassan, csepegtetve adja a jeleket: a veszély nem múlt el, sőt, valami sokkal komplexebb játszma van kibontakozóban. A katonai erők bizalmatlansága, a titkolózó hírszerzés, és az, hogy még a saját hősüket sem hajlandóak elfogadni, finoman reflektál a hatalom és az egyén konfliktusára. Ez a politikai árnyalat talán eddig is jelen volt a sorozatban, de most még hangsúlyosabbá válhat.

Az idegenek ábrázolása továbbra is különleges. Nem a hollywoodi sablonokra épít, nincsenek klasszikus „szürke kis emberkék” vagy túlzó CGI-szörnyek.

A lények furcsa, folyamatosan fejlődő fiziológiája egyszerre idegen és félelmetes emberi szemmel nézve. Eközben a tudományos magyarázatok ugyan sokszor sántítanak, mégis képesek megőrizni a hitelesség látszatát. Ez a balansz tartja a sorozatot a tudományos fantasztikum keretein belül, anélkül, hogy saját paródiájába fordulna. Nagy kár, hogy vizuálisan a lények gyengébbek, mint a 2025-ben elvárt színvonal.

Az Invázió harmadik évadának nyitánya tehát nem ad mindenre választ, és nem is akar azonnal sokkolni. Ehelyett egy lassan kibontakozó új krízis alapjait fekteti le. A karakterdrámákra koncentrál, ahogy eddig is, miközben apró jelekkel és rejtélyekkel teremt feszültséget. Ez a tempó talán frusztráló lehet azoknak, akik pörgős akciót keresnek, ám a sorozatot mindig is a lassabb építkezés jellemezte.

Összességében az évadnyitó ígéretesen folytatja a történetet: nem szakít a sorozat eddigi filozófiájával, miszerint a világ sorsa hétköznapi emberek apró döntésein múlik. Nem tökéletes, vannak vontatott részei, és az időugrás elsőre kicsit kizökkentheti a nézőt, de mindez hozzájárul a rejtélyhez. Egy biztos, aki hajlandó türelmesen követni a mozaikdarabokból épülő narratívát, annak ismét jutalom lesz a kitartás. Az Invázió továbbra is az egyik legkülönlegesebb idegenes sorozat az elmúlt években – talán tényleg a legjobb, amiről még nem hallottál.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Kalmár Tibor
A Rádió Bézs osztotta meg a szomorú hírt, megható sorokkal búcsúzva tőle. Kalmár több mint száznyolcvan tévéműsort rendezett.


93 éves korában elhunyt Kalmár Tibor, Jászai Mari-díjas rendező és érdemes művész. A hírt a Rádió Bézs közölte, ahol megható sorokkal emlékeztek rá.

A Facebookon azt írták: a szórakoztatás nagymestere csak 93 éves volt. Hozzátették, hogy cselekvési kedve, szelleme és humora nem volt korhoz köthető.

„Kalmár a Valahol Európában című filmben "csak" epizódszereplő volt. Ott azt kérdezte tőle a gyerekfőszereplő Kuksi, hogy "Még mindig verik őket?" Mire ő azt válaszolta, hogy "tudja a rosseb". Ezen aztán mindenki nevetett. Mi most nem nevetünk. Meghalt Kalmár Tibor, akiről mindenki azt hitte, hogy 120 évig él majd, aki több mint száznyolcvan egész estés tévéműsort rendezett, aki legnagyobbakkal dolgozott. Korai volt. Mulattattam és mulattam volt az egyik könyvének a címe. Reméljük Kalmár Tibor jól szórakozott. A közönsége egészen biztosan” – fogalmaztak a bejegyzésben.

A Szeretlek Magyarország 2018-ban készített interjút a népszerű szerző-rendezővel.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Meghalt Gyökössy Zsolt
A legendás tévérendező 96 éves volt. Többek között a Szeszélyes évszakok és az MTV-n sugárzott Gálvölgyi-show-k is az ő nevéhez fűződtek.


Augusztus 21-én, 96 éves korában elhunyt Gyökössy Zsolt színházi- és televíziórendező. A szomorú hírt az IdőJel Kiadó osztotta meg a Facebookon.

Nevéhez fűződik a legendás Szeszélyes évszakok, de rengeteg más színházi és televíziós produkcióban is maradandót alkotott. Nemrég még Sztárok-Sztorik című könyvét mutatta be, amelyben pályájának emlékeit gyűjtötte össze.

„Még fél éve sincs, hogy a Jókai Szalonban együtt ünnepelhettük kötetének bemutatóját – lám, a Fennvaló még megadta neki azt a nagyszerű ajándékot, hogy ebben a maga nemében páratlan emlékezés-gyűjteményben mintegy tisztelegve nemcsak előttünk, de Előtte is felvonulhattak különleges rendezői, televíziós pályájának jólismert művészei – Antal Imrétől Máthé Erzsiig, Dörner Györgytől Latinovits Zoltánig, Alfonzótól és Bodrogi Gyulától Kabos Lászlóig és tovább. Mindnyájuk munkatársa volt – a velük megélt élményeket, a közös munka sok közös történetét örökre emlékezetes módon osztotta meg közönségével e kiadónk által útjára bocsájtott, feledhetetlen könyvében” – írta a kiadó.

Gyökössy Zsolt 1929. június 8-án született Körösladányban. 1952-ben szerezte meg rendezői diplomáját, és közel tíz éven át több magyar nagyváros színházában dolgozott. Rendezett prózai és zenés darabokat, operetteket, operát és daljátékokat is.

Budapesten a Tarka Színpad, majd a Kamara Varieté művészeti vezetőjeként tevékenykedett több mint egy évtizeden át. Később a Magyar Televízióban folytatta munkáját, ahol a főszerkesztőség vezető rendezője lett.

A Szeszélyes évszakok mellett olyan műsorok fűződnek a nevéhez, mint a Fejezetek a cirkuszlexikonból, a Gálvölgyi-show, a szilveszteri műsorok, a Kató néni kabaréja, a Hogy volt! Hogy volt?, a Sportolók a porondon és az Antal-show.


Link másolása
KÖVESS MINKET: