KULT
A Rovatból

Itt a vége? Tom Cruise repülőről lóg, és tengeralattjáróval gurul A végső leszámolásban, a Mission: Impossible-filmek legérzelmesebb és talán utolsó darabjában

Ethan Hunt nyolcadik bevetése könnyeket, izgalmakat és elképesztő kunsztokat ígér, avagy folytatódik a csata a világégésre áhítozó, vérszomjas AI-val.


30 év. Ennyi időt töltött ki (eddig) Tom Cruise életében a Mission: Impossible-franchise. 1996-ban jelent meg (de 1995-ben forgott) az első mozifilm, amelyben a szuperkém Ethan Huntot alakította, aki egyébként egy teljesen új karakter volt, hiszen a korábbi sorozatverziókban (az első 1966 és 1973 között futott, a második pedig 1988-tól 1990-ig, itthon akkor Szupercsoport címmel) a Peter Graves által alakított Jim Phelps volt a főhős, illetve az elmaradhatatlan csapata. Sőt, 1969-ben volt egy egész estés mozifilmjük is Az első bevetés alcímmel, Martin Landauval kiegészülve.

Cruise pedig rendesen beletenyerelt a tutiba, amikor 1996-ban kijött a Brian De Palma rendezésében készült M:I-filmmel, amellyel egyébként akkoriban keményen magára haragította a korábbi sorozatok rajongóit, hiszen kvázi blaszfémiát követtek el az alkotók, amikor megtették gonosznak a franchise szívét-lelkét, Jim Phelpst (de legalább már nem Peter Graves, hanem Jon Voight alakításában), így átadva Huntnak a stafétát.

A hőzöngések aztán gyorsan alábbhagytak, hiszen a CIA főhadiszállására való betörés, vagy a végén a vonatos-csalagutas akció mindenért kárpótolt. Na meg a körmönfont sztori is.

Az első rész még inkább egy suspense-szel teli kémfilm volt, mint akciófilm (hiszen De Palma volt a rendező…), 2000-ben aztán John Woo gondoskodott arról, hogy Hunték átkerüljenek az akciózsánerbe. Az év legsikeresebb filmje lett, egyben a franchise leggyengébbje is, de sebaj, mert a továbbiakban már olyan rendezők gondoskodtak a minőségről, mint J.J. Abrams (Mission: Impossible III), Brad Bird (Fantom protokoll) vagy Christopher McQuarrie, aki az 5. résztől, azaz a Titkos nemzettől kezdve, immár négy epizódon (+ Utóhatás, Leszámolás, A végső leszámolás) át lett a Mission: Impossible karmestere. Egyben pedig a legjobb is, hiszen a 6. résszel, az Utóhatással ért fel a széria a csúcsra.

A két évvel ezelőtt mozikba küldött Leszámolás címében még az „Első rész” is feltűnt, hiszen együtt (próbálták) forgatni A végső leszámolással, illetve a sztorijuk is szorosan összekapcsolódik, egy egészet alkot.

Bár, ha úgy vesszük, A végső leszámolás kvázi minden korábbi epizóddal összekapcsolódik, hiszen számos utalás, karakter, sztorielem köszön itt vissza, kezdve talán a legfőbbel, hogy 19 év után megmagyaráz valami igen fontos dolgot a 2006-os Mission: Impossible III-ból.

De visszatér például a legelső részből a CIA-s kódoló, William Donloe (Rolf Saxon) is, akivel Hunték csúnyán elbántak a NOC-lista függeszkedő, izzadtságcseppes, késhullajtós elcsenésekor, így csodálatos keretet adva az egész franchise-nak. Szóval nosztalgia van bőven, tisztán érződik A végső leszámoláson, hogy egy majdnem 30 éves korszak lezárásaként tekintenek rá az alkotók.

Na de lássuk, hol is hagytuk abba két évvel ezelőtt! A Leszámolásnak akár az M:I – M.I. címet is adhatta volna a magyar forgalmazó, hiszen egy Entitás nevű mesterséges intelligencia szabadult el világpusztító tervekkel, kezeiként és lábaiként használva az Ethan múltjában már nem kevés galibát okozó Gabrielt (Esai Morales). Illetve van egy két darabból álló csodakulcsunk is, amellyel egy tengerfenékre süllyedt orosz tengeralattjáróban lehet hozzáférni az Entitás forráskódjához, pontosabban az irányításához vagy a kiiktatásához, amelyik tetszik. A Föld nagyhatalmai és kormányai természetesen az előbbire szavaznak, Ethan azonban az utóbbira hajt, s a Leszámolás játékidejének nagy része így e kulcs hajkurászásával telt. Sikerült is azt megszerezni, Gabriel pedig, bár megszökött, kudarcot vallott.

Itt vesszük fel a fonalat A végső leszámolásban, amikor Gabriel immár nem a belőle kiábrándult Entitás érdekeit szolgálja, hanem a sajátját.

Eközben pedig a mesterséges intelligencia szépen behekkeli magát az atomhatalmak nukleárisfegyver-rendszerébe, hogy kirobbantsa a globális atomháborút, és egy új világrendet hozzon létre. Ehhez azonban neki is el kell bújnia valahova…

Hunt pedig csapatával, Benjivel (Simon Pegg), Lutherrel (Ving Rhames mind a nyolc részben feltűnt, Cruise mellett ő az egyetlen), Gabriel jó útra tért orgyilkosával, Parisszel (Pom Klementieff), valamint a profi tolvaj Grace-szel (Hayley Atwell) próbálja megtalálni a Szevasztopol tengeralattjárót, miközben a saját kormánya, Gabriel és az Entitás is a nyomában lohol.

Vagyis a világ megmentése ezúttal (is) a cél, igaz, ezúttal valóban a legnagyobb eddig a pánik, kézzel fogható a filmben az armageddonhangulat, tényleg lehetetlennek tűnik a küldetés. Az Oscar-díjas forgatókönyvíró-rendező Christopher McQuarrie (az M:I-filmeken kívül Közönséges bűnözők, Hullahegyek, fenegyerek, Valkűr, Jack Reacher, Top Gun: Maverick, többek között) pedig az eddigi leghosszabb (kb. 170 perces), igen grandizóus fináléval zárja (ha zárja) a franchise-t. Igaz, überelni nem tudják a korábbi kunsztokat, de ezért nem kaphatnak dorgálást, mert az valóban lehetetlen.

Ha viszont már ugyanazt elérik, mint mondjuk a vonatos akcióval az első részben, a Burdzs Kalifa megmászásával a Fantom protokollban, a helikopteres üldözésels az Utóhatásban, vagy a szintén vonatos haddelhaddal a Leszámolásban, már nem vettük meg hiába a mozijegyet.

És szerencsére akadnak is hasonlók: ezúttal Hunt hosszú perceken átívelő, szavak nélküli tengeralattjárós víz alatti akciója, valamint a filmvégi, a poszteren is látható kétfedeles repcsis kaszkadőrülete kerülnek majd be minden bizonnyal a legjobb akciófilmes jelenetek panteonjába.

Ráadásul sok karaktert mozgat a sztori, hiszen a főszereplőkön kívül szép játékidőt és imádnivalóan fontos szerepet kap William Donloe is, de az Angela Bassett által játszott, immár amerikai elnökké választott Sloane udvartartásában is olyan színészek bukkannak fel, mint Nick Offerman, Holt McCallany vagy Janet McTeer. És persze ne feledkezzünk meg a Huntékat üldöző ügynökökről (Shea Whigham, Greg Tarzan Davis), az anyahajós Neely admirálisról (Hannah Waddingham) vagy természetesen Kittridge-ről (Henry Czerny szintén az első rész óta része a franchise-nak)!

Mindemellett A végső leszámolás talán túl sokat akar markolni, és McQuarrie-ék a körmönfontság, az átverések és a kémkedések helyett most inkább az érzelmekre helyezték a hangsúlyt az akciók mellett, így történetében nem oly erős, mint a korábbiak, de hogy továbbra is veszettül szórakoztató az, amit a vásznon látunk, ahhoz nem fér kétség. Szóval izgalom, könnyek és hökkenések, valóban tömény élmény várja a rajongókat.

U.i.: a film előtt érdemes felfrissíteni Mission: Impossible-tudásunkat, és végigpörgetni az eddigi hét részt, úgy nagyobb élményben lesz részünk!


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Sorra érkeznek a gratulációk a friss Nobel-díjas Krasznahorkainak: Karácsony, Orbán is posztolt
Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter szűkszavúan gratulált. Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.


Nyáry Krisztián elsőként reagált a Facebookon, és az Aprómunka egy palotáért című műből idézett egy hosszabb részletet:

(…) a művészet, ennyit még én is tudok, az nem az anyagi vagy szellemi tárgyakban megjelenő báj, a nagy szart, már bocsánat, a művészet, az nem valami tárgyban van, az nem esztétikai kijelentés, nem valami message, nincs message, meg egyáltalán, a művészet az csak kapcsolatban van a szépséggel, de nem azonos vele, és főleg nem korlátozódik a bájra, sőt, a maga rendkívüli módján elüldözi azt, tehát nem a könyvben, a szoborban, a festményben, a táncban, a zenében kell keresni, mivel nem is kell keresni, hisz azonnal felismerhető, ha ott van (…)

Hankó Balázs, a kultúráért és innovációért felelős miniszter a bejelentés idején még a magyar felsőoktatásról posztolt, negyedórával később már szűkszavúan gratulált.

Rövidesen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere is megszólalt: „Krasznahorkai Lászlónál tökéletes, nagyon is kiérdemelt helyen van” a díj.

Közel negyven perc elteltével Orbán Viktor miniszterelnök is nyilvánosan gratulált, Magyarország büszkeségének, és egyben az első gyulai Nobel-díjasnak nevezve az írót.

Bödőcs Tibor is posztolt, 2017-ben megjelent könyve, az Addig se iszik egyik bekezdését idézte.

A Svéd Akadémia csütörtökön közölte, hogy idén Krasznahorkai László veheti át az elismerést.

A fogadóirodák az utóbbi napokban második legesélyesebb „jelöltként” jegyezték Krasznahorkait; az esélyek alapján olyan neveket előzött meg, mint Murakami Haruki, Salman Rushdie vagy Thomas Pynchon.

Az írót korábban Kossuth-díjjal, Nemzetközi Man Booker-díjjal, valamint számos hazai és külföldi elismeréssel tüntették ki.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Így ír a Nobel-díjas Krasznahorkai Lászlóról a világsajtó: Végtelennek tűnő mondatok, könyörtelen intenzitás
A legnevesebb médiumok is beszámoltak arról, hogy Kertész Imre után ismét magyar író nyerte az irodalmi Nobel-díjat. A BBC, a Guardian vagy a CNN is fő helyen hozta a hírt.


Mint megírtuk, csütörtök délután kiderült, hogy 2025-ben magyar író, Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat. A Svéd Királyi Tudományos Akadémia közleményében megjelent hivatalos indoklás szerint a magyar író a díjat „lebilincselő és vizionárius életművéért” kapta, amely „az apokaliptikus terror közepette megerősíti a művészet erejét”.

A hírről természetesen a világ legnevesebb médiumai is beszámoltak online felületükön. A BBC azt hangsúlyozza, hogy Krasznahorkai Kertész Imre után a második magyar szerző, aki elnyerte ezt a rangos díjat. Megemlítik, hogy öt regényt írt, melyek közül kettőt emeltek ki: az 1985-ben kiadott Sátántangót, amelyből 1994-ben hétórás fekete-fehér film is készült Tarr Béla rendezésében; illetve a 2021-es Herscht 07769 című kötetet, amelyet nagyszerű kortárs német regényként jellemeztek a kritikusok.

A Guardian arról is ír, hogy Krasznahorkai számos más neves irodalmi díjat is elnyert már, köztük a Nemzeti Könyvdíjat (2019-ben), amely az Amerikai Egyesült Államok egyik legismertebb irodalmi díja, vagy a Nemzetközi Man Booker irodalmi díjat (2015-ben). Cikkük szerint a magyar szerző hosszú körmondatairól és "könyörtelen intenzitásáról" ismert, amely miatt a kritikusok Gogolhoz, Melville-hez és Kafkához hasonlítják. Azt is megemlítik, hogy Krasznahorkai karrierjét nagyban meghatározták az utazások is, hiszen a világ számos helyén járt: élt Németországban, Kelet-Ázsiában és az Egyesült Államokban is.

A CNN azt az érdekességet említette meg, hogy

amikor még Krasznahorkai műveiből csupán néhányat fordítottak le angol nyelvre, James Wood irodalomkritikus szerint ezek a kötetek olyanok voltak, mint a "ritka pénznemek".

Ebben a cikkben is szerepel, hogy Krasznahorkait a hosszú, kígyózó mondatok jellemzik, amelyek eredménye Szirtes György műfordító szerint „az elbeszélés lassú lávafolyama”.

A New York Times felidézte, a magyar szerző 2014-ben azt nyilatkozta a lapnak, hogy egy „abszolút eredeti” stílust próbált kialakítani:

„El akartam távolodni irodalmi őseimtől, nem szerettem volna Kafka, Dosztojevszkij vagy Faulkner valamiféle új verziója lenni.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk