KULT
A Rovatból

Fülledt erotika, pestis és intrika – Szórakoztató lett lett a Netflix Dekameronja

A Dekameronnak Netflixen van a helye. Az eredeti történetből nem sok maradt meg, de az új sorozat maga is könnyed és meglepően szórakoztató.
B.M.; Fotók: imdb.com - szmo.hu
2024. augusztus 01.



A Dekameron a Netflixre született. Az egész sorozatnak jól áll a Netflix „woke-sága”. Azt gondoltam elsőre, hogy ez furán fog hatni az 1348-as itáliai pestisjárvány idején játszódó történetben, de egyáltalán nem így történt. Giovanni Boccaccio 1348-53 között írta a Dekameront, ami azóta is kortalan klasszikusnak minősül, a regény 10x10, azaz 100 novellát tartalmaz, amelynek a középpontjában a szerelem, a bűnök és az erotika van. Reneszánsz örömöket hirdetve humorral figurázza ki a középkori erkölcsöket és vallási nézeteket. A könyvet kiadásától kezdve támadta az egyház, sőt erősen cenzúrázták is, sokan felháborodtak rajta, pedig mai szemmel nézve igazán visszafogott a történet. A magyar kiadás egyébként meglepően későn érkezett 1890-ben csupán, de azóta is megtalálható az irodalmi ajánlott kötetek között középiskolában.

Az eredeti történetből nem sok maradt meg, ott hét nő és három férfi tíz napon keresztül minden este elmesélt egymásnak egy-egy történetet
,

és így jött ki a tizedik nap végére 100 rövid történet (innen a cím – deka: tíz, meron: héméra, azaz nap – vagyis egy tíz napos esemény). Ezek a mesék sok mindenből építkeztek, de általában valamilyen bűn volt a közös téma.

A leghíresebb feldolgozás az 1971-es a kultikus olasz rendező Pier Paolo Pasolini féle Dekameron, ami elindította a Pasolini-féle Az Élet trilógiáját (három film a Dekameron, a Canterbury mesék és Az Ezeregyéjszaka virágai). Az olasz mester művei hűen követték a könyvet, megfűszerezve saját filozófiájával. Boccaccio könyvéből Pasolini maga válogatta ki a feldolgozni kívánt novellákat, az amatőr szereplőket, és a főhősei a "nép gyermekei", nem pedig a nemesek.

Na a Netflix-adaptáció ezt a koncepciót teljesen kukázta. A nemesek tényleg összeülnek egy villába, és tényleg a pestis tetőzésekor menekültek a nagyvárosokból. De innentől az eredeti műnek inkább csak az alaphangulata és a témái köszönnek vissza. Kicsit olyan, mintha direkt el akartak volna térni az eredeti történettől, de a témáit fel akarták volna használni.

A különböző bűnök: hazugság, kevélység, fösvénység, bujaság, irigység, torkosság és harag.

Mind-mind visszaköszönnek a szereplőinken keresztül, de nem erőltetetten, inkább természetesen, ügyesen megírt forgatókönyv segítségével.

Ha például egy hölgynek udvarolnak, akkor előtérbe kerül a bujaság, de amint megcsalásról van szó, rögtön át is térhetünk a haragra.

A villa tíz lakója öt nemes, az ő igényeiket folyamatosan kielégítő három szolga és a villa két szolgálója (plusz egy mindig alvó portás).

A kastély ugyanis elhagyatott, az ura meghalt (ezt persze titkolják), a személyzet pedig elszökött, csak a gondnok és a szakácsnő viszik hátukon az egészet. Azért volt szükségük a vendégekre, hogy élelmet hozzanak magukkal, ha egy nemes ebben a korban meghívást kapott egy ilyen alkalomra, bőséges, több hónapnyi ellátmánnyal érkezett, amire a villa személyzetének szüksége is volt.

Ez a távoli, elszigetelt hely tökéletes a bonyodalmak számára a pestises időszakban. A sorozat meglepően könnyeden kezeli a fekete halál témáját. Már-már áthallást érzek egy kicsit a Covidra. Kapunk egy lebilincselő, összefüggő történetet, mind a tíz főszereplőnek vannak titkai, céljai és logikus döntéseik. Szerintem a Dekameron azért lett ilyen szórakoztató, mert jól definiálták mindenki motivációit. Kicsit ugyan megidézik a történetmesélős eredetit is a harmadik epizódban, de tényleg csak finom említés szintjén. Egy biztos, aki nem bírja a fekete humort és az erős szatírát, az ne nézze meg a Dekameront.

Van itt minden, intrika, hátbaszúrás, hazugságok, szexuális feszültség és maró szatíra.

Igazán szórakoztató, nem kizárólag 18+-os, de erős 16-os korhatárral kell elképzelni a dolgokat. Azért nem fogunk megbotránkozva levelet írni a Netflixnek, hogy milyen explicit dolgokat láttunk, de a központi mozgatórugó egyértelműen a szex és a fülledt erotika. Ennél talán egy Dekamerontól többet vártunk volna, de lehet csak én gondolom így, és mások fel fognak háborodni rajta. Úgy érzem sikerült tisztelettel nyúlni egy tradicionális történethez, és modern köntösbe öltöztetni. Igazából minden modern hangulatban készült el, a párbeszédek, az irónia, mind-mind inkább illik egy modern színdarabba, mint egy 14. századi könyvbe.

Apropó, színdarab, ezt még nem említettem. A sorozat nagyon színpadias. A díszletek, a színészi játék, minden akár egy kamaradráma is lehetne tíz fővel. Az egész túljátszott, néha gyerekes és buta, de mégis jól áll neki, vicces és szórakoztató. Aki nem szereti az ilyen bugyutább komédiákat, az kerülje a Dekameront. Egy helyszín, ahol összezárva sorra történnek a bonyodalmak, hol kisebbek, hol hatalmasak és életbevágóak. Annyit azért szeretnék tisztázni, nem mindenki fogja túlélni a villa vendégszeretetét...

Ámde a hangulat erős, a helyszín nagyon szép, a színészek kiemelkedőek.

Az ítélet: családból ismerős Tony Hale minden pillanata arany, rajta kívül még találkozhatunk a Lányok Derry-ből ír származású Saoirse-Monica Jacksonjával, vagy a Szexoktatás érdekes arcú Tanya Reynoldsával. Sziporkázik még Douggie McMeekin a mamlasz szupergazdag nemes szerepében, de Zosia Mamet irritáló Pampineáját is még egy ideig emlegetni fogom. Nagyon régen akartam ennyire megütni egy karaktert, már csak az arcjátéka alapján, mint Pampineát. A nemesek mellett a szolgálók is kaptak tisztességes játékidőt, itt nincs egy főszereplő, a tíz karakter és interakciójuk mozgatják előre a történetet. Meg persze a sorra következő szörnyűségek.

Egyértelműen méltó a Dekameron névhez a sorozat, még akkor is, ha azért át van itatva a szokásos Netflix-szájízzel: diverz stáb, homoszexualitás, és még egy kis szado-mazo... khm… is befigyel. Míg ezek máshol lehet negatív oldalon szerepelnének, itt pont ezek miatt lesz még autentikusabb a történet.

Ha problémákat keresek, persze lehet találni, kicsit néha leül a lendület, nyolc rész szerintem sok a sorozatnak,

lehetett volna egy feszes öt-hat rész, néhány szál unalmas lehet, és a fordulatok-csavarok túl hirtelen jönnek, nem átgondolt, logikus dolog eredményezi őket, hanem sokszor a vakszerencsének köszönhetjük őket. Kathleen Jordan alkotó azért büszke lehet gyermekére. Tudom ajánlani mindenkinek az olasz nemesek és a pestis történetét. Jó nézni, ahogy csak sodródunk a karakterekkel, amíg mindenki meg el nem nyeri méltó büntetését. A Dekameron nyolc része megtekinthető magyar szinkronnal a Netflix kínálatában.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Isztriai tengerparti hangulat a Városmajorban – különleges színházi est vár Budapesten
Igazi horvátországi tengerparti hangulat lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon a Zentai Magyar Kamaraszínház kiváló színészei jóvoltából!


Nem kell tehát a tomboló hőségben órákat várakozni az autópályán, hogy átéljük az Isztria hangulatát, a városmajori nézők ugyanis lírai-groteszk tengerparti társasutazáson vehetnek részt, hiszen augusztus 25-én Budapestre érkezik a Szedjetek szét!

Közel van a Vajdaság, valahogy sokaknak mégis távol: az, ami az ütemes tempóban megújuló zentai színházzal történik, feltétlenül figyelemre érdemes. A Dévai Zoltán és Mezei Kinga vezette teátrum gyorsan felkerült újra a délvidéki magyar színházak összetéveszthetetlen esztétikája iránt rajongók belső térképére. Kicsi, de erős – talán így lehetne leírni legrövidebben azt, ahogyan és ami itt történik.

Merész vállalásokból nincs hiány, és erről megbizonyosodhat az, aki ellátogat a nagy vajdasági költő, Domonkos István műveiből készült, 2024-ben bemutatott előadásra.

Aminek van előtörténete, többféle is. Egyrészt a hosszú színházi memóriával rendelkezők emlékezhetnek Mezei Kinga korai, nagy visszhangot kiváltott Via Italia-rendezésére, melyet „Domi” szövegei nyomán álmodott színpadra. Néhány éve a Zenta melletti szomszédvárban, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színházban született meg az első Szedjetek szét, szintén Mezei rendezésében. Az egykori szereplők közül Hajdú Tamás, Mészáros Gábor és Pálfi Ervin az újragondolt változatban is részt vesz, de a színpadon látjuk még többek között a rendezőt magát, vagy a Budapestről Zentára szerződött Vilmányi Benettet is.

Domonkos István költészete alapélmény számtalan vajdasági alkotónak. A Szedjetek szét kiindulópontja A kitömött madár című regény, majd a rá néhány évre, 1971-ben publikált Kormányeltörésben című vers. Ez utóbbi jelentőségéről Keresztury Tibor irodalomtörténész így fogalmaz: „az idegenség, a magány, kitaszítottság, a nyelvvesztés, a hazához fűződő viszony, az elveszített otthon, a sehová sem tartozás... keserű himnusza ez, melynek végetérhetetlen avantgárd sodrását, áradását visszatérő motívumok strukturálják... Élő, működő, aktuális, frissnek ható matéria: éppúgy meggyőződhet erről Domonkos régi híve, ismerője, mint az, aki ezt a verset, ezt a költőt most fedezi magának fel.”

És a felfedezéshez, illetve újraismerkedéshez tökéletes matéria a zentai színház előadása. Az isztriai tengerparton vagyunk a hetvenes években, a zenészek az üdülők szórakoztatására kitartóan húzzák a talpalávalót. Közben pedig a véletlen által egymás mellé sodort, karakteres és emlékezetes figurák élővé és átélhetővé varázsolják a horvát (rém)álmot. Négy monológot hallunk, és mindnek központi témája a menni vagy maradni kérdése – Domonkos szomorú varázslata, hogy a kérdés aktualitása mit sem kopott az elmúlt négy és fél évtizedben ezen a vidéken...

Ahelyett, hogy az apró történéseknél leragadnánk, érdemes egy nagy levegőt venni, és úgy elmerülni ebben a különös világban. Aki nem szakértője a vajdasági kultúrának és gondolkodásnak, annak sem kell aggódnia, hiszen az előadás jófajta humorral mutat görbe tükröt a mindig abszurd világnak. Eljön az a pillanat is, amikor a nevetés megszakad, és minden elsötétül egy pillanatra, de a keserű valóság is szerethetővé nemesül a fináléban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Vecsei H. Miklós az SZFE-s tanáráról: Büszke voltam rá, hogy az én farkamat fogja
A színész az Ördögkatlanon beszélt a színházi közeg visszaéléseiről vagy családja megosztottságáról. Az interjúban arról is beszélt, miért utasított vissza egy állami díjat.


Vecsei H. Miklós az Ördögkatlan fesztiválon beszélgetett Veiszer Alindával, az interjú Veiszer Patreon-oldalán jelent meg, amelyet a Telex szemlézett. A színész-rendező többek között a Nemzeti Színházhoz való szerződéséről, a családja megosztottságáról, az SZFE-s éveiről és egy visszautasított állami díjról is beszélt.

Elmondta, hogy mesterei és szakmabeli barátai közül senki nem beszélte le arról, hogy elfogadja Vidnyánszky Attila ajánlatát. A döntés előtt kikérte Jordán Tamás, Molnár Piroska, ifj. Vidnyánszky Attila és gyimesi nagymamája véleményét is. Hozzátette, hogy közülük csak

nagymamája nevezhető Orbán Viktor „véres szájú hívének”. Vecsei hangsúlyozta: ő a Nemzeti Színházban hisz, nem valamelyik igazgatójában.

A beszélgetésben arról is szó esett, hogy mennyire megosztottnak látja Magyarországot. Vecsei úgy fogalmazott: imádja az országot, de sírnia kell, milyen állapotban van. Példaként említette, hogy

a családja egyik része a Pride-on van, a másik fele pedig a nagymamájánál nézi a csíksomlyói búcsút.

Az interjúban felidézte az SZFE-n töltött éveit is. Azt mondta, hogy öt évig volt ott hallgató, és teljesen természetesnek számított, hogy egy hatvanas férfi tanár fogdosta őt, miközben instruálta. Szavai szerint:

„Sőt, még büszke is voltam rá, hogy az én farkamat fogja, és nem a másokét, mert akkor engem akar instruálni.”

Vecsei arról is beszélt, hogy az SZFE modellváltásával nem értett egyet. Éppen ebben az időszakban kapta volna meg a kormánytól a Fiatalok a Polgári Magyarországért Díjat. Írt egy levelet az akkor még államtitkár Novák Katalinnak, amelyben jelezte: a kitüntetést csak akkor veszi át, ha beszélhet vele az ügyről. „Nem válaszolt nekem Novák Katalin. És nem is fogadott. És akkor én sem fogadtam el ezt a díjat” – mondta.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Ez a férfi tényleg egy félisten élőben is – megvadult nőstényhordák ellenére is elsöprő volt Jason Momoa koncertje
A hisztérikus követelőzések ellenére sem vetkőzött, viszont felszabadultan zenélt Jason Momoa a bandájával a budapesti Akváriumban. A meglepetés-fellépő a 16 éves fia volt, aki szintén nagyon átélte a teltházas bulit.


Amióta megláttam a Trónok Harcában Khal Drogóként belovagolni Jason Momoát (akiről valljuk be, nők millióinak szintúgy a lovaglás jut eszébe), híresen elfogult lettem. Úgyhogy amikor kiderült, hogy Budapesten koncertezik a nyelvbotlásnak vagy dadaizmusnak is beillő, Öof Tatatá nevű bandájával, fél órán belül öten küldték el nekem a hírt.

2019-ben már voltam olyan koncerten, amelyen ő is ott volt, ugyanis pont a Dűne első részének budapesti forgatása alatt turnézott utoljára a Slayer. De Momoa akkor sajnos nem a küzdőtéren pogózott, mint nemrég Ozzy búcsúbuliján a Pantera riffjeire, hanem a színpad mellől élvezte a show-t.

Jól tettem, hogy fénysebességgel lecsaptam egy jegyre, mert egy nap alatt 80%-ban el is fogytak a jegyek, és utána hamar teltházas lett a buli. Nyilván rengetegen úgy voltak vele – kétségkívül én is –, hogy kit érdekel, Jason milyen zenét játszik, ha az Old McDonalds had a farm dallamára olvassa fel a telefonkönyvet, akkor is izgalmas lesz látni, hogy milyen a kisugárzása ennek a tesztoszteron-hegynek.

Amikor rákerestem a 2024-ben alakult Öof Tatatá-ra, annyit tudtam meg elöljáróban, hogy Mike Hayes énekes-gitáros és Kenny Dale dobos a két zenésztársa, és többek közt Metallica, Black Sabbath, Led Zeppelin és Jimi Hendrix feldolgozásokat adnak elő.

Erre mondjuk nekem, mint rock-metal fanatikusnak extrán fel is csillant a szemem, a műfajt nem kedvelő gruppie-k meg majd elvonatkoztatnak a zenétől, úgysem azért lesznek ott.

A késő esti klubkoncertet illetően arra számítottam, hogy csipketangákat csúzlizó csajok lepik majd el az Akvárium területét, és lesz pár Temu-köpenyes Aquaman, aki így próbál majd a helyszínen csajozni. Sokat nem tévedtem. Két órával a 22.30-ra kiírt koncert előtt már beengedték a sorokban kígyózó keménymagot: valóban volt köztük egy nagydarab kamu-Momoa, számtalan rocker, néhány Momoa-pólós rajongó, szuperhős-fan srácok, és persze zömében állig felnyomott dekoltázsú, kikent-kifent, elszánt lányok, illetve idősebb nők egyaránt. Volt, aki a párjával érkezett, de a többség csapatostul, hiú reményekkel telve portyázott.

Az Akvárium nagytermébe lejutva végtelenítetve vetíteni kezdték – az első sorokat rögtön elfoglaló rajongótábornak – a színész vodkareklámját. Amely elsőre szexinek hatott, ezredszerre már vallatásnak. Az pedig még inkább, hogy ennyi ideig kellett felfokozott hangerővel ovuláló hölgyek locsi-fecsijét hallgatnom, akik már attól önkívületben sikítottak, ha egy road bement letenni egy setilstet a földre.

Amikor végre elkezdődött a koncert, egyébként a kiírt időben, én instant hormonsokkot kaptam a belépő Jason Momoától, mert ez a férfi tényleg egy félisten élőben is. Huncut mosolygások, magabiztos közvetlenség, laza haj- és fenékrázás, gyakori közönséghez dumálás és karizmatikusság (nos, a karizma sem utolsó).

Aki pedig a – nemrég a forgatás miatt történt – szakrális szakálltalanítás miatt izgult, annak jelentem, hogy azóta kellemes borostája nőtt, amely remekül áll neki.

Maga a koncert számomra kifejezetten hangulatos és élvezetes volt, mintha egy blueskocsmában lettem volna, ahol a régi haverok előadják a kedvenc rock-metál slágereiket. Kenny jól dobolt, Mike pedig ugyan nem a legjobb énekes, viszont igazán kiváló gitáros, valamint egy tüneményes és szerethető figura. A trió néha kibővült Nakoa-Wolffal, Momoa 16 éves fiával, aki szintén az apjával együtt forgat nálunk. A srác nem csupán a szülei vonásait örökölte (bár lágyabb kivitelben, puttó angyalkás fürtökkel), hanem az apja zenei tehetségét is, mert már most jól gitározott, és látványosan élvezte a reflektorfényt, szinte fürdőzött a sikerben.

Az apja-fia páros még vokálozott is egyet közös mikrofonba a Rebel Yell alatt. A közönség láthatóan nem tudta értékelni a jammelős blues-részeket és a keményebb metálszekciót sem, csak a populárisabb slágerekre indult be az éneklés, mint amilyen a Red Hot-féle Can’t stop meg a Zombie vagy a Purple Rain.

A buli közben azonban egyre inkább szégyelltem, hogy nő vagyok, annyi lealjasodást láttam és hallottam. Ennyi malacvisítás konkrétan a vágóhídon nincs. Hol hörögve skandálták a családjuktól elszabadult asszonyok, hogy „Shirt off! Shirt off!”, hol magyarul vinnyogták, hogy „Rajtad van a póló, mi van veled?!" vagy "Aquaman gyere ide!". Volt momoás felnőttszínező is valaki kezében (na jó, az nekem is megvan), és egy molinón az első sorban a "Can I have a dickpic?" állt.

A koncert közepén majdnem agyontaposott-rúgott két ittas hölgyemény, hogy egy méterrel közelebb lássák az idoljukat. A (velem is) durván verekedő, megvadult egyedet végül a szekus szedte ki a sorból. Mintha egy nagyszabású lánybúcsún lettem volna – nem csoda, hogy Momoa végül nem vette le a trikóját, becsültem is érte, hiszen nem chippendale műsorral érkezett.

Az éjjel fénypontjaként még a dobverőt is elkaptam a végén, pedig én nem is nyúltam utána, mint száz másik kéz, csak hallottam, hogy a földön koppan, és pont be tudtam slisszolni a lábak közé, hogy felvegyem.

És az a harci helyzet, hogy Momoa és az egész bandája rendkívül szimpatikus és megnyerő volt a műsor alatt. Pedig én tényleg szerettem volna fogást találni ezen a pasin. De nem sikerült - sajnos semmilyen értelemben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Tóth Gabi: kimegyek mindjárt, azt kint valakit agyonverek – A Megasztár előzetese szerint bőven lesz feszültség a tehetségkutatóban
Herceg Erika könnyeit törli, Curtis kiakad és káromkodik, Marics Peti pedig kiabálni kezd.


Hamarosan érkezik a Megasztár idei évada. A csatorna egy előzetest is megosztott, melyből kiderül, hogy bőven lesznek megint feszültségek, sértődések, könnyek.

A műsorban új mesterek is érkeznek. A zsűri tagjai: Tóth Gabi, Herceg Erika, Curtis és Marics Peti. Ördög Nóra pedig új társat kap a műsorvezetéshez, Till Attila helyett Szépréthy Roland lesz a partnere.

VIDEÓ: A Megasztár beharangozója


Link másolása
KÖVESS MINKET: