KULT
A Rovatból

Dobó Kata: „Csak a közönségnek szeretnék megfelelni”

Dobó Kata új filmje, az El a kezekkel a papámtól kapcsán többek között mesélt arról, miért nem szerepel az általa rendezett filmekben, és milyen élmény rendezőként részt venni egy castingon.

Link másolása

Nemrég mutatták be Dobó Kata második filmjét, amit rendezőként jegyez. Az El a kezekkel a papámmal sajtóbemutatója után ültünk le beszélgetni. Kata megtisztelt azzal, hogy tegeződhetünk.

– Mit éreztél, amikor másodjára beültél a rendezői székbe? Rutinosan fogtál hozzá, vagy azért izgalommal, szorongással járt?

– Az az érdekes, hogy már először sem járt izgalommal és szorongással. Boldogság és mámor az egész.

Ezen a közvetlen környezetem is szokott csodálkozni. Nem nyomaszt, hogy ennyi embert kell irányítani? Hogy mindenért én vagyok a felelős? Hiszen ez úgy működik, hogy a mi sikerünk, de az én bukásom. Nem erről a filmről beszélek, hanem ez általában így szokott lenni. Amikor elolvasom a forgatókönyvet, azonnal megelevenedik előttem a történet. Kiválasztom a stábtagokat, akikkel együtt szeretnék dolgozni.

Szerencsére a szakma legjobbjaival dolgozhattam.

Egy nagyon látványos, nagyon színes családi filmet akartunk csinálni, ami nemcsak gyerekeknek szól, amiben kicsik és nagyok is találnak valami izgalmasat maguknak.

– Hány százalékban fontos neked a közönség véleménye, és hány százalékban a szakmáé?

– Nem leszek népszerű, de

100 százalékban a közönségé a fontos. Én csak nekik szeretnék megfelelni.

– A kölcsönlakás után kaptál jó és rossz kritikát egyaránt. Ennek egy részét, ami mögött rosszindulat vagy irigység van, nyilván meg sem szabad hallani. De volt-e olyan észrevétel, tanács, amit aztán megfogadtál, amit esetleg most másképp csináltál?

– Nyilván minden filmet másképp kell előkészíteni, és az ember a tapasztalatokból is építkezik. Minél nagyobb egy film, annál hosszabb az előkészítés folyamata. Például a film betétdalait előre meg kellett írnia Rakonczai Viktornak, aki a film zeneszerzője, hiszen ezeket már beleforgattuk a filmbe. A trükkfelvételeket szintén előre meg kellett tervezni. És ezek mellett egy forgatáson mindig történnek váratlan események, pici balesetek.

De minél erősebb talapzaton állunk a kezdésnél, annál biztosabb, hogy nem érnek minket váratlan helyzetek, és mindent időben be tudunk fejezni.

– Mi volt előbb, az ötlet, vagy a vágy, hogy ismét filmet készíts?

– Az ötlet, mégpedig úgy, hogy Helmeczy Dorottya, a film producere hívott fel, hogy van egy film, amihez rendezőt keres. Madarat lehetett fogatni velem, hogy újból rendezhetek. Az is nagyon tetszett, hogy ez az első olyan magyar családi film, ami kimondottan moziba készül.

Végre egy film, amit a kislányom is megnézhet!

– Azért nem mutatod meg őket, mert maguk a filmek nem az ő korosztályának valók, vagy tartasz tőle, hogy milyen élmény lesz neki téged azokban a filmbéli szerepekben, szituációkban látni?

– Nem neki valók a filmek. Én egyébként kifejezetten várom, hogy megmutathassam majd neki ezeket.

– Amikor felkértek erre a munkára, eszedbe jutottak a saját kedvenc családi filmjeid, alkotóid, akiknek esetleg szeretnél a nyomdokaiba lépni?

– Nem akartam senkire sem hasonlítani. Egyetlen célom az volt, hogy nagyon jó színészekkel egy nagyon fogyasztható, nagyon látványos filmet készítsek. Egy igaz történetet szerettem volna elmondani, és szerintem ez sikerült.

– Említetted, hogy a producerek kértek föl a rendezésre. Mennyire kaptál szabadkezet?

– Teljes mértékben. Voltak olyan szerepek, karakterek, amikről már olvasás közben voltak sejtéseim, hogy kit szeretnék rá.

– Például?

– Akiben biztos voltam, hogy be fogok hívni a castingra, az Járai Máté volt és Pálmai Anna.

– Rendezői szemszögből milyen a casting? Mert színészekkel többször is beszéltem mostanában erről, és senki sem volt lelkes.

– Színészként rémes élmény, amit nem lehet megszokni, viszont rendezőként sok szempontot kell figyelembe venni. A színészek tehetsége, érzékenysége adott, amikor eljönnek egy castingra. De többek között azt is meg kell tudni, hogy működik-e köztük a kémia. Például a főszereplő András és Eszter között. De ez még akár Csaba, a barát karakterére is érvényes. Egy barátság esetén is kell a kémia, és nagyon érdekes, hogy Bokor Barna és Pindroch Csabi a forgatás végére az életben is nagyon jó barátok lettek.

– Miután te színészként is ismered a castingokat, és mondtad is, mennyire rossz élmény, rendezőként próbáltad könnyebbé tenni?

– Szerintem nagyobb empátiával viseltettem a castingra érkező kollégák iránt, mert tudom, milyen erős érzelmeket tud ez a helyzet kiváltani. Nem tudhatod, mit várnak.

Beviszel valamit, de nem lehetsz biztos benne, hogy nekik az kell.

Megcsinálod, hazamész, és utána agyalsz. „Elég jó vagyok?” „Jön-e a telefon?” Tényleg nem lehet hozzászokni.

– Milyen élmény volt gyerekekkel dolgozni?

– Nagy szerencsém volt, mert nagyon jó kis csapatot sikerült összeválogatni. Amikor kiválasztottam őket, nem építhettem arra, hogy eljátszanak valami egészen más karaktert, ezért próbáltam olyanokat felkérni, akiknek a személyisége alapból passzol a szereplőhöz. Azt gondolom, nagyon jól sikerült, mindegyikük egy külön karakter. Lulu, aki mindent tud a világról, vagy Virág, aki mindent tud a pónikról. Vagy Fefe, a félénk kisfiú.

Nem beszélve Dorkáról, a főszereplőről, aki szerintem egyenrangú partnere tudott lenni a felnőtt színészeknek.

– A magyar filmekben, ha van is dal, az vagy a vége főcím alatt megy, vagy színpadon éneklik, mondjuk egy film történetébe illeszkedő színpadi produkcióként. A te filmedben viszont a daloknak dramaturgiai szerepe van.

– Mindenképpen zenés filmet szerettünk volna csinálni. Rakonczai Viktornak nagy tapasztalata van már a mesék terén. Fantasztikus zeneszerző, nagyon érzi ezt a világot. Az utolsó forgatási napon, 30-40 éve a szakmában dolgozó stábtagok jöttek oda hozzám, hogy ilyen jóhangulatú forgatáson rég nem voltak, szinte nem akarták, hogy vége legyen. Viktor szerintem ugyanígy volt vele amikor befejeztük a forgatást, hiszen külön öröm volt számára, hogy a film főszereplőinek betétdalait is megálmodhatta.

– Szándékos, hogy magadat nem rendezed bele a filmjeidbe? Vagy egyszerűen nem érezted úgy, hogy van neked való szerep?

– Szerintem, ha lesz még alkalmam filmet rendezni, akkor sem fogom. Színészként nagyon kapaszkodom a rendezőbe. Fontos, hogy ő mit akar látni. Nem látom magam előtt, hogy mindkettő én vagyok egyszerre.

Így is elég nagy falat egy ilyen film, nem hiányzik, hogy még a játékomra is koncentrálnom kelljen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
Teljes a káosz: az RTL úgy cserélgeti a főműsoridős műsorait, hogy erről már nem is szól
Teljes a fejetlenség a csatornánál, néhány nap alatt két fontos műsor ismétlése is csődöt mondott. Így hétköznap este ismét jöhetnek a pajkaszegiek.
Maier Vilmos - szmo.hu
2024. április 19.


Link másolása

Ember legyen a talpán, aki követni tudja az RTL hétköznapokat érintő műsorváltozásait. A csatorna láthatóan nem tudja, mihez kezdjen Az álommeló második évada utáni sávval, ahol egyre-másra bedőlnek a korábbi műsorok ismétlései.

A március 25-én indult álláskereső reality után először a Gólkirályság első évadát ismételték, elfogadható eredményekkel, írja a Sorozatwiki. Április 8-tól Az Árulók – Gyilkosság a kastélyban első évadát tűzték műsorra ugyanott, katasztrofális nézettség mellett.

Ezért most hétfőtől ebben az időpontban a Házasodna a gazda tavaly őszi, 6. szezonjának ismétlését kezdték el, ami két nap után szintén beleállt a földbe. Így péntektől, vagyis április 20-tól inkább egy újabb bőrt lehúznak Pajkaszeg lakóiról, és elkezdik A mi kis falunk hatodik szezonjának újravetítését.

A magyar sorozat után az RTL Híradó – Késő esti kiadás 10 perccel korábban, 22:40 helyett, 22:30-kor lesz látható a csatornán. Ezt követően a Gyilkos elmék 23:15 helyett, 23:05-kor kerül majd képernyőre.

A műsorváltozás a szombati és a vasárnapi napokat nem érinti.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Barátja és kollégája megható szavakkal búcsúzott a néhány napja meghalt magyar menedzsertől
Ferich Balázs Azahriah mellett a Wellhello, a Follow The Flow vagy az Anna and the Barbies partnere is volt. Az egész zenei szakma megrendülten búcsúzott a szakembertől.

Link másolása

Ferich Balázs halálát mi is megírtuk. Tóth Gergő, a menedzser üzlettársa és barátja jelentette be közösségi oldalán a hírt, egy rendhagyó megemlékezéssel. Ebből idézünk.

2012-ben vettük be a Blind Myselfbe basszusgitározni. Pillanatok alatt lettünk barátok. Rengeteget segített a zenekar dolgainak intézésében. Veleszületett tehetsége volt a menedzseléshez. Együtt találtunk ki minden hülyeséget is, nagyon egy húron pendültünk, ami a poénkodást illeti. Néha nem voltak határaink ebben, sokan nem is értették a vicceinket. Mi viszont nagyokat nevettünk együtt. A Blind egy underground banda volt, de a Bazsival töltött időszak volt az egyik legsikeresebb korszaka.

Amikor felvettek a Magneotonba és belekezdtem a zenekarok menedzselésébe, minden áldott nap a melómról beszéltem vele. Ő ajánlotta a Cloud 9+-t, én pedig megmutattam a főnökeimnek. (...) Amikor megalapítottuk a Supermanagementet, hatalmas kockázatot vállaltunk. A mai napig hatalmas hálát érzek a Wellhellónak, hogy bíztak bennünk, hiszen feladtak egy nagykiadós hátteret két fekete humorú hülyegyerek által összegrundolt, no name vállalkozásért. Velünk tartottak az újrakezdésben. Egy pici lakásban volt az első irodánk, Bazsi albérletében. Az első pár hétben csatlakozott az Anna and the Barbies és leszerződtettük a Follow the Flow-t. Aztán egyre nagyobb lett a cég. Megszállottként dolgoztunk, 24/7-ben. Egyre nagyobb irodákba kellett költöznünk, egyre több szuper, aranyos kollégánk lett. A cloudos Biksi Gabi beajánlotta nekünk Dzsúdlót, Szakács Geri a Follow-ból pedig Azahriah-t és Desht. A kis független kiadónkból, menedzsmentünkből komoly vállalkozás lett. (...) Bazsinak hatalmas szíve volt. Imádta a gyerekeit és feleségét, Dittát, a legjobb apuka volt, akit valaha ismertem. Soha nem emelte fel a hangját gyerekei jelenlétében, olyan kedves volt velük, hogy mindig ő lesz az egyik legnagyobb inspiráció számomra gyereknevelésben. (...) Persze voltak vitáink is. Egyszer nagyon megsértettem, és hiába kértem bocsánatot, egy darabig nem volt minden perfekt közöttünk. A kapcsolatunk akkor vált újra tökéletessé, amikor 3 évvel ezelőtt a legrohadtabb betegséggel diagnosztizálták. Az elmúlt időszakban soha semmin nem vitáztunk, mindent teljes egyetértésben csináltunk. Már most iszonyatosan hiányzik.

Nagyon szeretlek Bazsi.

– zárta megemlékezését Tóth Gergő.

Ferich Balázs három évig harcolt az életéért súlyos betegségével.

A zenésszakma részéről többen is búcsúztak a szakembertől:

Jajj, srácok... megrendülve állunk. Sok-sok szeretettel gondolunk Bazsira, a családjára és rátok, Geri. Őszintén együttérzünk és sok erőt kívánunk Nektek, az egész zenekar, a stáb nevében” – Anna and the Barbies.

Őszinte részvétem, Gergő, sok erőt a családnak, mérhetetlen fájdalom...” – Tóth Gabi.

Végtelenül sajnálom, sok erőt kívánok, Gergő!” – Czutor Zoltán.

Döbbenet, részvétem” – Molnár Tamás, fekete szíves emojival.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET: