KULT
A Rovatból

Démonok között: az igazság a világ egyik leghíresebb horrorfilmje mögött

Bár a Démonok között történetéről azt gondolnánk, hogy a képzelet szüleménye, valós beszámolókon alapul. És az eredeti történet rémségesebb, mint ami a filmvásznon megjelent.

Link másolása

A 2013-ban bemutatott Démonok között az egyik legnagyobb bevételt hozó horrofilm lett a filmtörténetben. A film valós eseményeken alapul. A paranormális jelenségeket kutató Warren-házaspár valóban kapcsolatba került egy családdal, akik azt állították, újonnan vásárolt Long Island-i házukban megmagyarázhatatlan, furcsa jelenségek történtek.

A Perron család 1971. január 11-én, vagyis pontosan 53 éve költözött be egy hatalmas, 14 szobás házba a Rhode Island-i Harrisville-ben. A szülők, Carolyn és Roger, valamint az öt lányuk elmondásuk szerint szinte azonnal furcsa, megmagyarázhatatlan jelenségekre lettek figyelmesek az Albert-birtokon.

Carolyn Perron azt mesélte, előfordult, hogy eltűnt a seprű, vagy nem azon a helyen találta, ahol hagyta, mintha magától vándorolt volna egyik helyről a másikra. Hallotta, hogy valaki kaparászik az edényeken a konyhában, bár senki nem volt benn. Máskor a frissen feltakarított konyhakő közepén titokzatos módon koszhalmok jelentek meg.

A család szerint volt, hogy a gyerekek hirtelen rothadó hús szagát érezték, vagy az ágyaik a levegőbe emelkedtek. Ha nagy ritkán az apjuk lement a pincébe, ott szinte tapinthatóan érzékelte egy „hideg, bűzös lény” jelenlétét.

Carolyn Perron azt állította, egyszer békésen feküdt a kanapén, amikor hirtelen éles fájdalom hasított a lábikrájába. Elhűlve állapította meg, hogy egy vértócsa van alatta, a seb pedig egy tökéletes koncentrikus kör, mintha egy nagy tű szúrta volna át. A tűvel való gyilkosságra pedig volt példa a környéken, igaz, több mint száz évvel azelőtt.

A boszorka bosszúja

Carolyn Perron ekkor kezdte el feltárni a ház történetét, hogy magyarázatot találjon a paranormális jelenségekre, és kiderült, hogy az épületben előttük ugyanaz a család élt nyolc generáción át.

Sokan közülük titokzatos vagy rettenetes körülmények között haltak meg: több gyerek belefulladt a közeli patakba, volt, aki gyilkosság áldozata lett, mások pedig felakasztották magukat.

A Démonok között című filmben több szellem is megjelenik. Ezekről is Perronék számoltak be először. Közülük a Bathsheba nevű volt a leggonoszabb.

Mint kiderült, az 1800-as évek közepén valóban élt egy Bathsheba Sherman nevű asszony a Perron-család birtokának közelében, akit kortársai boszorkánynak hittek. Azt beszélték róla, hogy sátánista, és megölt egy kisgyereket. A Hollywood vs History szerint

egy tűvel szúrta át a gondjaira bízott csecsemő fejét.

A helyiek azt rebesgették, hogy a kicsit az ördögnek ajánlotta fel, bár az eset miatt végül nem ítélte el a bíróság. Bathsheba halála után a teste állítólag kővé vált, Harrisville-ben temették el, és a Perron-család szerint az ő visszajáró szellemével volt dolguk.

A jelek szerint Bathsheba a ház úrnőjének tartotta magát, és ezt a pozíciót nem volt hajlandó átengedni az anyámnak – mondta később Andrea Perron, a legidősebb az öt lány közül, aki House of Darkness: House of Light címmel könyvet is írt a család vérfagyasztó tapasztalatairól.

A szeánsz

Warrenék egy alkalommal szeánszot tartottak a házban, hogy felvegyék a kapcsolatot a démonokkal. A szellemidézésnek félelmetes vége lett. Andrea, aki gyerekként titokban leskelődött, utólag így idézte fel az eseményeket:

Majdnem elájultam. Az anyám zagyva nyelven beszélt, valaki másnak a hangján, és a székével együtt a magasba emelkedett, majd átrepült a szobán.

A filmben ezen a ponton Ed Warren ördögűzést hajt végre, de a felesége állítja, hogy a valóságban sosem vetemedtek ilyesmire, mert ez a katolikus papok tudománya.

A szeánsz után Perronék megszakították a kapcsolatot a Warren-házaspárral, mert a férj aggódott Carolyn mentális egészségéért. A démonoktól úgy szabadultak meg, hogy elköltöztek az elátkozott házból. Ezt végül anyagi okok miatt csak 1980-ban tudták megtenni, vagyis majdnem egy évtizedet húztak le a horrorházban.

Andrea Perron évtizedekkel később azt mondta: utólag nem átoknak, hanem áldásnak tartja, ami történt velük.

Szerinte ajándék, hogy bepillantást nyerhettek abba a világba, amiből érkezünk, és amibe életünk végén visszatérünk. Ezzel magyarázza, hogy a paranormális jelenségek után sem ő, sem az anyja nem féltek többé a haláltól, mert biztosak abban, hogy valamilyen formában tovább élnek. Andrea Perron azt állítja, hogy a történetüket feldolgozó Démonok között 95 százalékban fikció, a valóság sokkal durvább annál, mint ami a filmvásznon megjelent.

via All That is Interesting, Hollywood vs History, Global News

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Így tovább nem lehet élni” – Újabb zseniális Bödőcs-kisfilm készült, Csákányi Eszter és Znamenák István is remek benne
Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással. Egy kis Örkény, egy kis Wes Anderson négy és fél percben.

Link másolása

Új kisfilm került fel Bödőcs Tibor YouTube-oldalára: a mintegy 4 és fél perces alkotás két főszereplője Znamenák István és Csákányi Eszter.

A kérvény című opus egy Wes Anderson-szerű miliőben játszódik, és lényegében egy kérvény felolvasásából áll, na meg a hangos csattanóból. De az egészben benne van az „elmúthatvanév” Magyarországa, persze a megfelelően vicces, ironikus körítéssel. A kérvény című kispróza egyébként Bödőcs Prímszámok hóesésben című kötetének egyik fejezete.

Amolyan igazi Bödőcs-humor, két lazán odapakolt nagyszerű színészi alakítással.

De felesleges is ennél több, nézzük a kisfilmet:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
KULT
A Rovatból
Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét Luca Guadagnino a Challengersben
Április 25-től játsszák a hazai mozik a Challengerst. Zendaya eddigi pályafutásának talán legfontosabb filmjét készítette el, és mindent meg is mutatott a cél érdekében.

Link másolása

FIGYELEM: A CIKK APRÓ SPOILEREKET TARTALMAZ!

Napok óta azon töprengek, miért is tetszett ennyire a Challengers. Hiszen ha az ember nagy vonalakban elmondja a sztorit, talán fel sem kelti a figyelmet. Szerelmi háromszög, a tenisz, mint az emberi kapcsolatok, játszmák metaforája, bla-bla-bla. De ahogy sokszor hangsúlyozzuk, a művészet fő kérdése a nem a „mit”, hanem a „hogyan”.

Luca Guadagnino rendező az egyszerű hozzávalókat mesterien elegyíti, a romantikus drámából már-már lélektani thrillert csinál. Az első pillanatban megalapozza az egész filmen átívelő feszültséget. Két férfi teniszezik. Izmosak, leharcoltak, feszültek. Már-már mitikus alakok. Csatájukat a nézőtérről figyeli egy szépséges nő.

A három szempárt látjuk egymás mellé vágva, és rögtön tudjuk, miről van szó, mi is lehet a valódi tétje ennek az összecsapásnak.

Ezután a film ügyesen ugrálva az idősíkokon azt mutatja be, hogy jutottak el a szereplők eddig a pontig.

Tashi (Zendaya) ígéretes teniszcsillagnak indult, ám egy sérülés miatt le kellett mondani az álmairól. Manapság férje, Art Donaldson (Mike Faist) teniszcsillag edzője és menedzsere, akivel van egy közös lányuk is. Art rossz passzban van, sorra veszti a meccseit, szíve legmélyén már szívesen visszavonulna, de fél, hogy elveszti felesége megbecsülését, ha feladja. Ám mindannyiuk életét felrázza, amikor egy kisebb rangú versenyen Art szembe találja magát Patrickkal (Josh O’Connor), aki egykor a legjobb barátja volt, egészen addig, amíg meg nem ismerkedtek Tashival.

Mindenképpen ki kell emelni még Trent Reznor és Atticus Ross zenéjét. Mert bármennyire jó is a rendező és a szereplőgárda, voltak olyan helyek a filmben, ahol egyedül a lüktető soundtrack biztosította a feszültséget, anélkül túl hosszú és lapos lett volna egy-egy snitt.

Bámulatos a fényképezés, minden beállítás talál, olykor egyenesen a száguldó labda szemszögéből látjuk a meccseket. Bár a filmben végig erős az erotikus túlfűtöttség, Luca Guadagnino remek ízléssel bánik a kérdéssel. Nem Zendaya cicijével próbálja eladni a filmjét, sosem látszik több, mint ami indokolt, és ami szükséges ahhoz, hogy plusz töltetet adjon egy-egy jelenetnek. Egyébként is túl sok a történés, amit követni kell ahhoz, hogy a szemünket legeltessük. Kimondottan szokatlan módon ebben a filmben sokkal többet vetkőznek a pasik.

Nem is emlékszem, láttam-e valaha olyan mainstream amerikai (vagy bármilyen) filmet, ahol a férfi öltözőt mutatják a maga természetes valóságában.

Itt ez is megtörtént. Sőt, Guadagnino attól sem fél, hogy kicsit behozza a képbe a látens homoszexualitás kérdését. Mindezt kellő lazasággal és humorral teszi.

Félreértés ne essen, a Challengers nem a szexről, és még csak nem is a teniszről szól. Ahogy maga Tashi ki is mondja valahol a film elején: a tenisz nem sport, hanem emberi kapcsolat. Akkor lesz jó egy meccs, ha a pályán lévő két ember szinte eggyé válik, tökéletesen érti egymást.

A Challengers három zseniális színész és egy nem kevésbé nagyszerű rendező összmunkájától lett az, ami, de ez mégiscsak Zendaya filmje, ő a csúcstámadó, a többiek az alaptábort biztosítják neki. A még mindig nagyon fiatal színésznő nem is választhatott volna jobb filmet, hogy megmutassa tehetségét azok számára, akik eddig legfeljebb a Pókember-filmekben és a Dűnében találkoztak vele.

A szép színésznők sokszor úgy próbálnak kitörni a skatulyából, hogy csúnya, vagy legalábbis a nőiességüket háttérbe szorító női karakterek bőrébe bújnak. Zendaya más utat választott: maximálisan kihasználja előnyös külsejét, erotikus kisugárzását, sőt, maga a szerep is arról szól részben, hogy egy vonzereje tudatában lévő fiatal nő miként manipulálja az életében lévő férfiakat. De közben láthatjuk fiatal lányként, anyukaként, femme fatale-ként, üzletasszonyként és tehetetlenül szerelmes nőként is. A színészi sokoldalúság olyan skáláját vonultatja fel, amire kevés szerep nyújt lehetőséget.

Kisujjában van a színész és a nő egész eszköztára, és így könnyedén az ujja köré csavar mindenkit.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


A Rovatból
Több mint száz év után került elő egy eddig ismeretlen írás Agatha Christie-től
Az első Poirot-regénye környékén írhatta az első világháború alatt.

Link másolása

Váratlan szerzőre bukkantak egy, a Brit Pszichoanalitikus Társaság archívumában talált magazin hasábjain: minden idők legtöbb könyvet eladott regényírójára, Agatha Christie-re.

A magazint Sylvia Payne, a psziszhoanalízis brit úttörőjének papírjai között találták meg, aki még az első világháborúban, nővérként ismerkedett meg a krimi későbbi koronázatlan királynőjével.

A Mit csináltunk a Nagy Háborúban című, hatvanoldalas, saját készítésű szatirikus magazin is ebből az időből származik és Christie, Payne, illetve kolléganőik különböző írásait tartalmazza: novellákat, verseket, színdarabokat – és egy képregényt is egy mérgezéses esetről, amit Christie és szintén nővér barátnői „követtek el”.

Christie a magazinban elsősorban a kérdezz-felelek rovat vezetőjeként szerepel, ahol képzeletbeli olvasók kérdéseire válaszol, válaszait Agatha néni néven szignózva,

de rejtvényoldalt is szerkesztett, továbbá írt egy bírósági álhíreket tartalmazó rovatot.

A belsős nővérmagazint könnyed, pozitív hangvétele miatt minden bizonnyal saját maguk lelkesítésére készítették a nővérek, akik nap mint nap szembesültek a világháború borzalmaival a Franciaországból hazatért brit háborús sebesültek révén.

Christie nagyjából a magazin keletkezésekor írhatta első regényét is, A titokzatos stylesi esetet, a később legendássá vált Hercule Poirot detektív főszereplésével, de ekkor még senki sem sejthette, hogy az írónő könyveinek eladását csak Shakespeare és a Biblia tudja majd megelőzni, ugyanis első regényének kéziratát három éven át hat különböző kiadó utasította vissza.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Meghalt András Ferenc
A nemzet művészének rendezőként olyan filmek fűzödnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét vagy a Dögkeselyű. 81 éves volt.

Link másolása

Nyolcvanegy éves korában elhunyt András Ferenc Kossuth- és Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, producer, érdemes művész, a nemzet művésze – jelentette be csütörtökön Szombathelyen Kollarik Tamás, a Nemzeti Média-és Hírközlési Hatóság elnöki főtanácsadója és Lovass Tibor, a Savaria Filmakadémia elnöke a 11. Savaria Filmszemle keretében rendezett médiakonferencián.

András Ferenc, a Savaria Filmszemle életműdíjas zsűritagja emléke előtt a konferencia résztvevői néma felállással tisztelegtek.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az intézmény harmadéves filmrendező osztályának osztályvezető tanára csütörtökön hajnalban hunyt el.

András Ferenc 1942. november 24-én született Budapesten, 1973-ban szerzett rendezői diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Életében mindvégig jelentős szerepet játszott a film és a televízió. Pályáját 1962-ben kezdte a Magyar Televízióban, majd dolgozott a filmiparban is, ahol a korszak legnagyobb rendezőivel működött együtt, köztük Ranódy Lászlóval és Makk Károllyal.

Rendezőként és forgatókönyvíróként olyan rendkívüli alkotások kötődnek a nevéhez, mint a Veri az ördög a feleségét, a Dögkeselyű, A kárókatonák még nem jöttek vissza, a Családi kör vagy a Törvénytelen című film – olvasható az SZFE méltatásban.

Mint írták, András Ferenc 1977-ben aláírta a Demokratikus Chartát, kifejezve tiltakozását a csehszlovákiai diktatúra intézkedései ellen, a politikai nyilatkozat támogatása miatt hosszú ideig nem forgathatott újabb játékfilmet.

A nyolcvanas években a MAFILM színésztársulatának vezetője volt, majd később a Dialóg Filmstúdiót irányította. Produceri tevékenysége mellett meghatározó szerepet vállalt a szinkronszakma alakításában, valamint a Duna Televízió szinkronműhelyének korszakos vezetője volt. Szerteágazó tudása és tapasztalata ellenére viszonylag későn kezdett tanítani: 2021-től volt az Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező osztályának osztályvezető oktatója, aranydiplomáját pedig 2023-ban vehette át ugyanitt - emelik ki a közleményben.

András Ferenc halálával a magyar film világa kiváló alkotót veszített el, emlékét a filmjein és oktatói munkáján keresztül őrzi a Színház- és Filmművészeti Egyetem

– írták.

Link másolása
KÖVESS MINKET: