SZTÁRVILÁG
A Rovatból

Ennyit keres Azahriah, Majka és a többi zenész jogdíjakból összesen: Itt az Artisjus jelentése

A friss beszámoló szerint a 2023-ban kifizetett jogdíjak reálértéke még mindig nem éri el a pandémia előtti szintet.


Közel 12 milliárd forint jogdíjat fizetett ki a dalok, zeneművek szerzőinek az Artisjus 2023-ban. Ez nominális növekedést jelent csupán, az elmúlt évek jelentős inflációja miatt a reálérték nem éri el a pandémia előtti felhasználások után keletkezett, 2020-ban kifizetett jogdíjakét.

Az Artisjus közleménye szerint 2023-ban összesen 11 milliárd 969 millió forint jogdíjat fizettek ki a dalok, zeneművek alkotóinak. Ez a 2022-ben szétosztott 8,7 milliárdnál jóval több, és a 2020-ban szétosztott 9,37 milliárd forintnál is 27,7%-kal magasabb, de még így is kevesebb a 2020-as jogdíjak 41,5% inflációval korrigált reálértékénél (ami 13 milliárd 264 millió forint lenne).

Így bár a zeneipar 2022-23-ban fokozatosan visszatért a pandémia előtti normál kerékvágásba, ez a jogdíjak értékéről most sem mondható el, és a közeljövőben sem várható

- áll a jelentésben.

Ez annak tudható be, hogy az Artisjus és a többi jogkezelő egy állami döntés miatt nem alkalmazhat még az inflációt csak megközelítő emelést sem a jogdíjmértékekben.

A jogdíjak értékének megtartása érdekében az Artisjus több hazai közös jogkezelővel együtt megtámadta a jogdíjtarifák inflációkövető emelését elutasító igazságügyi minisztériumi határozatot.

A közlemény emlékeztet rá, hogy a jogdíjpiramis tetején jellemzően olyan szerzők állnak, akik komoly életművet alkottak, nagy számú, gyakran elhangzó szerzeményük van. Ugyanakkor 2023-ban a havonta legalább egymillió forint jogdíjat kereső szerzők átlagéletkora 54-ről 51 évre, aktív műveiknek átlagos száma 627-ről 484-re csökkent az előző évhez képest.

(via Blikk)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZTÁRVILÁG
A Rovatból
Steiner Kristóf Grazba járt kezelésekre – haza kellett költöznie, de váratlan hozadéka is lett betegségének
Az író egy korábbi evészavara következményei miatt járt ajurvédikus kezelésre Ausztriába. A kényszerű ingázás szülte a díjnyertes podcast ötletét, amivel a szorongását is feldolgozta.


Steiner Kristóf a múlt pénteken vehette át a legjobb videopodcastért járó díjat a Creator Awards gálán, ám most kiderült, a siker mögött egy komoly egészségügyi küzdelem áll. A gasztroblogger a lapnak elárulta, a sors kifürkészhetetlen útjai vezettek a díjnyertes műsorhoz, ami egy kiújult egészségügyi problémájának köszönhető – írta meg a Blikk.

„Egy régi, több mint tíz évvel ezelőtti egészségügyi problémám jött újra elő, s egy ajurvéda orvoslási módszerhez folyamodtam, ami miatt sokat kellett átjárnom Ausztriába, mert ott volt az orvos” – mondta Kristóf, aki korábban már beszélt arról, hogy evészavarral küzdött: „A dolgok nem múlnak el nyomtalanul... minden, amit teszünk, annak következménye van. Szerencsére nem olyan tragikus a helyzet, de muszáj volt elmennem erre a beavatkozásra.”

A Budapest és Graz közötti ingázás adta az ötletet a Ha már itt vagyunk című podcasthez. „Szerintem nagyon fontos üzenet tud lenni, hogy az ember sokszor a személyes tragédiáiból is tud valamit építeni”

– tette hozzá.

A sorozat, amelyben Kristóf egy ágyban fekve, egy kortárs művész alkotása mellett beszélgetett hírességekkel a világvégéről, befejezett projektnek számít, nem tervezi a folytatását: „Nagyon fontos volt számomra ez a podcast, mert aggódtam amiatt, amilyen irányba tart a világ. Úgy éreztem, a félelmemet szeretném kreativitásba csatornázni.”

A díjátadó időzítése tökéletes volt, ugyanis épp most jelent meg a férjével, Nimrod Dagannal közös szakácskönyvük. „Tiszta szerencse, hogy most van a díjátadó, mert most jelent meg a közös szakácskönyvünk, amelynek a címe: Így is ehetünk – abból ami van, ahogy jól esik. Ebben a két hétben ezzel kapcsolatban járunk eseményekre, aztán visszatérünk a görög falunkba, a nyugodt életünkbe a hat cicánkhoz” – mesélte a két éve alkoholt nem fogyasztó, vegán író.

Kristóf a közéletben is aktív. Nemrég arra biztatta követőit, hogy támogassanak egy fővárosi LMBTQ közösségi ház létrehozását a Fővárosi Közösségi Költségvetés keretében. A szeptemberi szavazás lezárult, de a 120 millió forintos projekt végül nem került be a megvalósuló ötletek közé. Míg a kormányközeli sajtó a terv alacsony támogatottságát hangsúlyozta, más források szerint a magas költségkeret volt a fő oka annak, hogy olcsóbb javaslatokat választottak helyette. Kristóf emellett egy online „tértisztítási kampányt” is indított a bullykultúra ellen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZTÁRVILÁG
A Rovatból
„Gáspár Győző lánya vagyok, celeb, és még cigány is” – Gáspár Evelin elárulta, miért nem tudott elhelyezkedni frissdiplomásként
Hajdú Péternek öntötte ki a lelkét a Sztárbox döntőse. A családi drámák és a nagyapja betegsége is átformálta a gondolkodását.


„Halmozottan hátrányos helyzetű vagyok: Gáspár Győző lánya vagyok, celeb, és még cigány is” – hangzik el Gáspár Evelin meglepően őszinte mondata a Beköltözve Hajdú Péterhez című műsor legújabb epizódjának előzetesében. A műsorvezető közzétette a pénteken, november 28-án adásba kerülő beszélgetés rövid beharangozóját.

A videóban Gáspár Evelin arról vall, milyen nehézségekkel szembesült frissdiplomásként a munkaerőpiacon. Mint mondta, hiába szerzett 25 évesen diplomát és rendelkezik nyelvvizsgákkal, a munkakeresés során falakba ütközött. Úgy érezte, a neve, a hírneve és a származása együttesen gátolja a boldogulásban. Ez a vallomás azonban nemcsak a szakmai kihívásokról szól, hanem egy mélyebb, személyes nézőpontváltásról is árulkodik, amelyet a közelmúlt családi megpróbáltatásai formáltak.

„Főleg a covid után én ezt nagyon átértékeltem, mert a nagyapám, a Győző papa nagyon covidos volt, majdnem elveszítettük őt” – mondja Gáspár Evelin. A család egészsége miatti aggodalom tavaly is meghatározó volt az életükben, amikor édesanyja, Gáspár Bea komoly betegségen esett át. A műsor egy korábbi előzetesében édesapja, Gáspár Győző is drámai őszinteséggel nyilatkozott erről az időszakról: „Mi elveszítjük Beát, nekünk most van vége” – mondta akkor megtörten.

Evelin képe az utóbbi időben sokat árnyalódott a nyilvánosság előtt. A „celebgyerek” skatulyából kilépve idén a sportban is megmérette magát: az RTL Sztárbox című műsorának női könnyűsúlyú mezőnyében egészen a szuperdöntőig menetelt, ahol végül Kulcsár Edinával szemben pontozással maradt alul a november 2-án rendezett fináléban.

A nyilvánosság terheiről Evelin korábban is beszélt már. Egy nyári interjúban úgy fogalmazott: „Közismert ellenségnek tartom magam.” Egy másik alkalommal a gyerekkora óta tartó, külsejét érintő bántásokról vallott: „Tízéves korom óta látnak a tévében, és legtöbbször a testem miatt kapom a megjegyzéseket.”

A teljes beszélgetés, amelyben Gáspár Evelin a hátrányos helyzetről és az azt alakító tényezőkről részletesebben is beszél, pénteken lesz látható; az előzetes, amelyből a mostani idézetek származnak, a műsorvezető hivatalos Instagram-oldalán jelent meg.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZTÁRVILÁG
A Rovatból
Kincsvadászok: jócskán az álomár felett, 350 ezerért kelt el a Till Attila által festett „Menzás Vénusz”
A licitharc végén Molnár Viktor vitte el a képet, Tilla pedig a meghatottságtól alig jutott szóhoz. A teljes bevételt terápiás és segítőkutyák képzésére ajánlotta fel.


„Menzás Vénusz” néven, 350 ezer forintért kelt el Till Attila fiatalkori festménye a Kincsvadászok című műsorban. A házigazda, aki ezúttal eladóként lépett a kereskedők elé, eredetileg 150 ezer forintot remélt a képért, így az eladási ár jócskán felülmúlta a várakozásait. A teljes bevételt jótékony célra, terápiás és segítőkutyák képzésére fordítja.

A november 25-i adásban az 1993-as, női aktot ábrázoló festményre a licit 5 ezer forintról indult. A licitharcban Fejes Tamás, a Tankcsapda dobosa egészen Tilla 150 ezer forintos álomáráig elment, Fertőszögi Péter művészettörténész pedig 200 ezernél szállt ki a versenyből. A legmagasabb ajánlatot végül Molnár Viktor műtárgybecsüs, az Amikor Galéria tulajdonosa tette, aki 350 ezer forintnál csapott le a képre. A licit során Molnár Viktor így fogalmazott: „Most az a kérdés, lesz-e nekem egy Till Attila-képem?” - mondta. Az árverés után a meghatott műsorvezető bevallotta:

„Kicsit még lebegek, egy kisebb összeggel is megelégedtem volna, de nagyon örülök neki”.

A jótékonysági árverés azzal vált igazán emlékezetessé, amikor Tilla bejelentette, hogy a teljes összeggel a terápiás és segítőkutyák képzését támogatja. A bejelentés után a stúdióban meg is jelentek a négylábú kedvezményezettek, ami érzelmes pillanatokat hozott.

A terpeszben ülő női aktot ábrázoló festményt a kereskedők nevezték el „Menzás Vénusznak”, az ötletgazda Fejes Tamás volt. Az alkotó kilétére a „TA” szignó alapján Nagyházi Lőrinc gyanakodott először, mielőtt Tilla felfedte volna magát. A műsorvezető az adás előzetesében elárulta, mennyire izgult a szokatlan szerep miatt. Tilla az adásban arról is beszélt, miért nem lett hivatásos festő, bár tanulta a szakmát.

„Azért egy magányos műfaj, és azt hiszem, én nehezebben viseltem ezt a műtermi magányt.”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZTÁRVILÁG
A Rovatból
Kármen igent mondott Daninak a Házasság első látásra fináléjában, a pszichológus szerint viszont szinte semmi esélyük a való életben
A műsorban még térdre is ereszkedett a vőlegény, a kamerák mögött azonban a statisztika kegyetlen. A formátum mesterséges világa ritkán szül tartós szerelmet.


Bár a Házasság első látásra fináléjában elhangzott az igen, sőt, Dani gyűrűvel a kezében térdelt le Kármen elé, a valóság ennél jóval összetettebb. A TV2 műsorának

egyetlen, folytatás mellett döntő párja számára happy enddel zárult a kísérlet, egy pszichológus szerint azonban a való életben a tartós együttlétre csupán „pár százalék” az esélyük.

A műsor záró epizódjában mindketten a folytatás mellett döntöttek. „Pont ezért hallgatok most az eszemre, és a szívemre egyaránt. A válaszom: igen” – mondta Kármen, mire Dani így reagált: „Sajnálom, de ha rajtam múlik, ez igen.” A romantikus pillanatokat egy lánykérés követte, ám a kísérlet során látott heves viták és egy szakértő józan értékelése beárnyékolja a happy endet.

Csehák Hajnalka pszichológus a Blikknek elmondta, a formátum sajátosságai – a folyamatos kamerajelenlét és a mesterséges helyzet – eleve megnehezítik a valódi kötődés kialakulását.

„Azt, hogy valaki első látásra házasságot köt valakivel, elsősorban egy érdekes játékként lehet értelmezni”

– fogalmazott a szakértő. A nemzetközi tapasztalatok is alátámasztják, hogy a műsorban összeadott párok csupán elenyésző része marad együtt hosszabb távon.

A pár kapcsolatát a műsor alatt végigkísérte a feszültség. Egy közös vacsorán Kármen a többi pár előtt alázta meg Danit, egy emlékezetes kirohanása során ezt vágta a fejéhez: „Keljél fel előbb, baszd meg! És csináld meg!” Később egy vita hevében a földhöz vágta a gyűrűjét is. „A válást beadhatjuk már most...” – mondta a Blikk tudósítása szerint. Az intimitás szintén állandó konfliktusforrás volt, Kármen szerint Dani túl sok szexet akart, ami érzelmileg megterhelte. Férje pedig egy közösségi médiás bejegyzésében jellemezte a helyzetet: „Van egy feleségem, akinek az állapota instabil.”

A műsor szakértőit közben az a vád érte, hogy a magasabb nézettség érdekében szándékosan nem összeillő párokat válogatnak össze. A produkció pszichológusa, Tóth Melinda ezt azzal hárította, hogy nem „tökéletes” párokat keresnek, hanem olyanokat, akikben van fejlődési lehetőség. Az, hogy Kármen és Dani kapcsolata a valóságban is működőképes lesz-e, már a kamerák lekapcsolása után dől el.


Link másolása
KÖVESS MINKET: