„Annyit tudtam mondani, hogy mindjárt felrobb… és már robbant!” – Csapvizet töltöttek hűtőfolyadék helyett a mozdonyba, hatan égtek meg
Hibás volt egy műszer, ez okozta a súlyos hodászi balesetet 2023 nyarán. A jelentés szerint a hűtővíz hőmérsékletét jelző műszerrel volt gond, amit a mozdonyvezetők ugyan jeleztek, de nem javították meg vagy cserélték ki - derült ki az RTL Híradóból.
Egy nő alatt robbant fel a felhevült és elvékonyodott falú hűtőfolyadék tágulási tartály. A robbanás következtében öt utas és egy vasutas megégett. A Közlekedésbiztonsági Szervezet azt közölte, hogy több hiba együtt vezetett a balesethez. A hibás műszeren kívül például a hűtővíz helyett csapvíz volt a berendezésben.
Az egyik áldozat elmesélte: "Annyit tudtam mondani, hogy mindjárt felrobb... és már robbant!"
Elmondása szerint a vonatot elborította a forró gőz. Mindenki menekült, de alig láttak a gőztől.
"Mintha tűvel szurkálnák az ember bőrét! - Olajos gőz volt! - Mindenki meg volt őrülve, egymásnak szaladgáltak, hát az, az..." - mesélte egy utas.
Az első- és másodfokú égési sérüléseket szenvedő utasok tavaly kártérítést kaptak.
A balesetet vizsgáló Közlekedésbiztonsági Szervezet zárójelentése két évvel az eset után most készült el. Megállapították, hogy a hűtőtartály "fala el volt vékonyodva," "a benne lévő folyadék pedig tartósan túlmelegedett, túlnyomásos volt." Ezen kívül éppen "harmadfokú hőségriasztás volt érvényben," és "az úgynevezett hűtőfolyadék hőmérséklet-visszajelző műszer" "már legalább egy évvel a baleset előtt hibásan működött". Az is kiderült, hogy ezt a "a mozdonyvezetők több alkalommal jelezték," de senki nem javította meg vagy cserélte a műszert.
Egy közlekedési szakértő az RTL Híradónak elmondta, hogy több hiba együtt okozta a balesetet.
A MÁV vezérigazgatója azt nyilatkozta, hogy zajlik a mozdonycsere-program. Valamint ellenőrizték a cég használatban lévő, de már idősebb BZ-motorvonatokat, és azok biztonságosak.