KULT
A Rovatból

A dadogása miatt sokat csúfolták, majd biztonsági őr és magánnyomozó lett, mielőtt leuralta volna Hollywoodot – Bruce Willis 70 éves

Az egyik legnagyobb filmsztár 2022-ben tette le a lantot az egyre súlyosbodó demenciája miatt, addigra azonban egy a maga nemében páratlan karriert hozott össze. Ő már sokat felejt, de mi sosem feledjük őt!


Walter Bruce Willis 1955. március 19-én született az akkori NSZK-ban, Idar-Obersteinben. Édesanyja, Marlene német volt, Kasselből származott, édesapja, David Willis pedig egy épp ott állomásozó amerikai katona volt. Van egy húga is, Florence és két öccse, Robert (már elhunyt) és David. Miután az apja 1957-ben leszerelt a hadseregből, a családját áttelepítette szülővárosába, Carneys Pointba, New Jersey-be. Marlene egy bankban dolgozott, David pedig hegesztő, gépészmester és gyári munkás volt.

Bruce gyerekként dadogott. A Penns Grove gimnáziumba járt, ahol az iskolatársai sokat piszkálták emiatt, és gúnyból „Buck-Buck”-nak becézték. Szerencsére azonban voltak barátai is, akik Brunónak becézték.

Minden beszámoló szerint népszerű, jó humorérzékkel megáldott gyerek volt, akit a középiskolában a diáktanács elnökévé választottak. Szerette a csínytevéseket, szóval gyakran került bajba. Ehhez azonban párosult egy kissé lágyabb oldala is, amelynek középpontjában a színház és a színpad iránti érdeklődése állt. Ez furcsa módon abból a felismerésből született, hogy a dadogása azonnal megszűnt, amint elkezdett nagyobb csoportok előtt fellépni. Ezért hát csatlakozott az iskola drámaklubjához, majd 1973-ban érettségizett Penns Grove-ban.

A középsuli elvégzése után biztonsági őrként kezdett dolgozott a salemi atomerőműben, majd úgy döntött, kipróbálja magát magánnyomozóként, s talán ez is vezette őt a színészet felé. E munkájában szerzett tapasztalatait később A simlis és a szende (1985-1989) című sorozatban és Az utolsó cserkész (1991) című akció-vígjátékban is kamatoztatni tudta.

Willis beiratkozott a Montclair State University drámaprogramjába, ahol szerepet kapott a Macska a forró bádogtetőn című előadásban. 1977-ben azonban otthagyta az iskolát, és New Yorkba költözött, ahol az 1980-as évek elején Manhattan különböző szórakozóhelyein, köztük a Kamikazéban, a Cafe Centralban és a Chelsea Centralban pultosként tartotta fenn magát, miközben a Hell's Kitchen negyedben élt, és folyamatosan járkált meghallgatásokra. A legnagyobb színészi bálványaiként Gary Coopert, Steve McQueent, John Wayne-t és Robert De Nirót nevezte meg, utóbbival pedig volt szerencsére együtt játszani a 2008-as Minden azzal kezdődött című Barry Levinson-filmben.

Simlis vagy szende?

1977-ben kapta az első fizetős színészi munkáját, amikor az Ég és föld című off-Broadway-darabban debütált. Ezt további színpadi munkák követték, de 1980-ban Willis átváltott a filmre, amikor egy apró szerepet kapott Frank Sinatra és Faye Dunaway Az első halálos bűn című filmjében. Két évvel később (ismét egy kis feltűnés erejéig) a Paul Newman főszereplésével készült Az ítélet (1982) című Oscar-jelölt filmben lehetett őt látni, majd ezután a tévében, például a Miami Vice és az Alkonyzóna egy-egy epizódjában.

1984-ben, miután Ed Harrist helyettesítette a Fool for Love című off-Broadway-sikerben, Willis Hollywoodba utazott, hogy részt vegyen a Kétségbeesve keresem Susant (1985) című Madonna-film meghallgatásán.

Nem kapta meg a szerepet, de ez végül egy rendkívül szerencsés döntésnek bizonyult: Willis ugyanis így ott maradt a városban egy nappal tovább, és elment a következő év márciusában debütáló A simlis és a szende című új sorozat castingjára.

A legenda szerint katonai ruhában és punk frizurával jelent meg a válogatáson, hogy elnyerje David Addison, az okoskodó magánnyomozó szerepét. Közvetlenségével és sármjával pedig lenyűgözte a csatorna vezetőit, és végül kb. 3000 színész közül ő lett a befutó.

A Cybill Shepherd főszereplésével készült sorozat a Blue Moon nyomozóiroda két tagja, Maddie Hayes (Shepherd) és David Addison bűnügyeket megoldó hőstettei körül forgott. Az 1989 májusáig sugárzott A simlis és a szende hatalmas sikert aratott az ABC-nek, és még nagyobb áttörést jelentett Willis számára. „A nők vonzónak találják őt, a férfiak pedig arról fantáziálnak, hogy olyanok lehetnek, mint ő” – mondta Gary Pudney, az ABC tehetségkutató alelnöke a People magazinnak.

Nem egy tipikus akcióhős

Még A simlis és a szende sugárzása alatt tűnt fel (illetve minden bizonnyal a sorozat népszerűségének köszönhetően) első mozifilmjében, az 1987-es Nem látni és megszeretni című vígjátékban, amelyben Kim Basingerrel játszott együtt. Egyébként ugyanebben az évben vette feleségül Demi Moore-t is, de erről bővebben később.

Mivel pedig Willis lelkes bluesrajongó és szájharmonikás volt, szintén ’87-ben a Motown Records stúdiójában rögzítette a Return to Bruno című bluesos soulalbumát, amely aztán szerény eladási bevételt hozott.

Sebaj, a filmes karrier enélkül is szárnyalt. 1988-ban ugyanis már John McClane-t alakította a Drágán add az életedben. A filmre már a bemutató előtt sikerült felfigyelni, részben azért, mert Sylvester Stallone és Arnold Schwarzenegger is visszautasították McClane szerepét.

Amikor pedig a filmesek végül a teljesen más típusú és habitusú Willis mellett döntöttek, mivel a karaktert melegséggel és humorral akarták megtölteni, és abba is beleegyeztek, hogy 5 millió dollárt fizetnek neki (ami hatalmas összeg volt egy olyan színésznek, akit sokan még mindig viszonylag kezdőnek tartottak), sokan adtak hangot a felháborodásuknak a szakmából.

A közönséget azonban ez nem érdekelte. Willis saját kaszkadőrmutatványai és emlékezetes egysorosai révén a Drágán add az életed 85 millió dolláros bevételt hozott az amerikai mozikban, világszinten pedig több mint 140-et, s később négy folytatás is készült hozzá. Ez azonban csak a kezdet volt Bruce számára, aki az azt követő évtizedekben a filmjei összesen több mint 3 milliárd dolláros jegybevételt hoztak.

Egy évvel a Drágán az az életed után már egy újabb sikerfilm részese volt, bár a hazai mozinézők ebből nem sokat fedeztek fel, mivel a Nicsak, ki beszélben (1989) ő adta Mikey, a kisbaba hangját (a magyar szinkronban pedig Mikó István). Megkapta azonban első és egyetlen mozifilmes Golden Globe-jelölését Az ellenség földjén (1989) című drámájáért (A simlis és a szendéért korábban már kapott Golden Globe-ot és Emmyt is). Az angol bulvárújságíró szerepéért a Hiúságok máglyájában (1990) vegyes kritikákat kapott, 1991-ben pedig a Hudson Hawk: Egy mestertolvaj aranyat ér című akciófilmje, ami egyfajta hiúsági projekt volt a számára, mivel benne volt a forgatókönyvben is, nagy bukás lett, és megkapta az év legrosszabb filmjének járó Arany Málna-díjat. Sőt, ezt (a bukást és az Arany Málnát) 1994-ben megismételte Az éj színével is. Ezek a megbicsaklások azonban nem ártottak a karrierjének, és a kilencvenes évekre már ő lett az egyik legjobban fizetett hollywoodi filmsztár.

Bokszoló és pszichológus

Azzal mindenesetre nem lehetett őt megvádolni, hogy be akarta volna skatulyázni magát bármilyen szerepkörbe. Nem elégedett meg sem azzal, ha akcióhősködhet, sem azzal, ha csibészes mosolyával romantikázhat. Willis megpróbált a műfajok igen széles skáláján mozogni, s ezt a kilencvenes évekbeli filmjei kellőképp alá is támasztják. Szerepelt persze akciófilmekben (Még drágább az életed, Árral szemben, Die Hard: Az élet mindig drága, A Sakál, A kód neve: Merkúr, Szükségállapot), de emellett fekete komédiában (Jól áll neki a halál), erotikus thrillerben (Az éj színe), kisebb keserédes filmekben (Világgá mentem, Senki bolondja), gengszterfilmben (Az utolsó emberig), szerzői és kommersz sci-fikben (12 majom, Az ötödik elem, Armageddon), szatírákban (Négy szoba, Bajnokok reggelije) és romantikus drámában (Velem vagy nélküled) is.

Két filmjét pedig bővebben ki kell fejtenünk, annyira meghatározóak voltak. Az egyik az 1994-es Ponyvaregény, amely Willis következő nagy lépése volt a komoly, díjakért versengő filmek felé. Néhány évvel korábban Brian De Palma Hiúságok máglyájában már próbált valamivel nagyobb presztízsre törekedni, de akkor nem jött össze. A Ponyvaregénnyel viszont igen.

Quentin Tarantino második egész estését a kor legjelentősebb filmjei között tartják számon, és óriási hatással volt a szereplőinek pályájára – gondoljunk csak Willisre, John Travoltára, Samuel L. Jacksonra, vagy Uma Thurmanre! Bruce pedig ezután olyan öntudatosan művészi és szokatlan filmekben kezdett szerepet vállalni, mint a 12 majom (1995), Az ötödik elem (1997), a Bajnokok reggelije (1999), vagy a Sin City: A bűn városa (2005). Ekkorra már nemcsak filmsztár volt, hanem filmszínész is. Nemcsak égő épületekből ugrott ki, hanem olyan szerzői rendezők minőségi filmjeiben játszott, mint Terry Gilliam, Luc Besson, Quentin Tarantino és Wes Anderson.

Aztán szerepelt a Hatodik érzékben. Malcolm Crowe pszichológust játszotta M. Night Shyamalan 1999-es természetfeletti filmjében, s talán ez volt az egyik legközelebbi találkozása azzal, hogy egy hétköznapi fickó bőrébe bújjon, annak ellenére, hogy Malcolm nagyon nem hétköznapi körülmények között élt. Willis alakítása csendes, kísérteties volt, megtalálta azt a stílust, amit korábban csak szórványosan használt, de később újra és újra visszatért hozzá, különösen a sebezhetetlen David Dunn szerepében Shyamalan A sebezhetetlen (2000) és az Üveg (2019) című filmjeiben.

A Hatodik érzék egyetlen filmben egyesítette Willis addigi sikereinek nagy részét, sőt, tovább is fejlesztette azokat: rengeteg szakmai elismerést kapott (többek között hat Oscar-jelölést), a kritikusok is imádták, és a közönség körében is hatalmas népszerűségnek örvendett. Az év második legnagyobb bevételét produkálta a Star Wars I. rész: Baljós árnyak mögött: összesen 293 millió dollárt hozott az USA-ban, világszinten pedig 672,8 milliót. Willis legnagyobb anyagi sikere volt, amit sem előtte, sem utána nem tudott túlszárnyalni.

Két nagy szerelem

A magánélete meglepő módon nem volt tele botrányokkal. Az első hosszabb kapcsolata, egyben első házassága kapásból a karrierje elején startolt. 1987 augusztusában kezdett el randizni Demi Moore-ral, akit három hónappal később, november 21-én feleségül is vett Las Vegasban. S miután nem gondolták meg magukat (a valószínűleg hirtelen ötlet miatt), egy hónappal később tartottak egy második, jóval nagyobb lagzit is, mintegy 450 vendégnek a Warner egyik burbanki stúdiójában. Összesen három lányuk született: Rumer 1988-ban, Scout 1991-ben, Tallulah Riley pedig 1994-ben.

Willis és Moore végül több mint 10 év házasság után, 1998. június 24-én jelentették be a szakításukat. 2000. október 18-án adták be a válókeresetet, a papírokat pedig még aznap véglegesítették. A válással kapcsolatban Willis így nyilatkozott: „Úgy éreztem, hogy kudarcot vallottam apaként és férjként, mivel nem tudtam ezt a dolgot megoldani.”

Állítása szerint Will Smith támogatta őt a leginkább ebben a nehéz időszakban, ő segített neki megbirkózni a helyzettel. Bruce mindenesetre közeli kapcsolatot és barátságot ápolt a továbbiakban is Demivel, sőt, az exe későbbi férjével, Ashton Kutcherrel is, még az esküvőjükön is részt vett.

Demi után rövidebb, maximum 1-2 éves kapcsolatai voltak, pl. Maria Bravóval, Alisha Klass-szal, Rachel Hunterrel vagy Karen McDougallal, Brooke Burns színésznőt pedig 2003-ban el is jegyezte, de végül tíz hónap együttlét után, 2004-ben szakítottak.

A nagy ő végül 2007-ben lépett be Bruce életébe: ekkor találkozott a nála 23 évvel fiatalabb brit modellel, Emma Heminggel a közös edzőjük edzőtermében. Ők ketten majdnem két év randizás után a Turks- és Caicos-szigeteken léptek az oltár elé 2009. március 21-én, hat nappal később pedig Beverly Hillsben, egy polgári szertartás keretében újra összeházasodtak. Azóta is együtt vannak (az utóbbi években sajnos inkább rosszban, mint jóban, már ami Willis egészségi állapotát illeti), épp most fogják ünnepelni Bruce 70. születésnapja után közvetlenül a 16. házassági évfordulójukat.

A pár első közös gyermeke, a Mabel nevű lányuk 2012-ben jött a világra, őt követte két évvel később Evelyn (bizony, Willisnek öt lánya van).

Biztonságban van

Közel három évvel azután, hogy Bruce és Emma megújították a fogadalmukat a 10. házassági évfordulójuk alkalmából, a Willis család 2022 márciusában nyilvánosságra hozta, hogy Bruce-nál afáziát diagnosztizáltak, ezért visszavonul a színészi pályától. A rajongók ezután 2023 februárjában kaptak egy frissítést Bruce állapotáról, amelyben már „pontosabb diagnózist” kapott: a színész frontotemporális demenciával küzd, amelyre sajnos nincs gyógyír, sem kezelés.

Willis a karrierjének utolsó éveiben főként egy kaptafára készülő, borzalmas akciófilmeket forgatott, s csak az állapotának bejelentése után tudatosult a szerepdöntéseit addig nem értő közönség és szakma számára, hogy miért kereste a kevés dialógusokkal járó, nem sok kihívást jelentő és nem sok ideig tartó, de jól fizető projekteket. Még az egyre romló állapotában is próbált pénzt hozni a házhoz.

Természetesen azért ebben az időszakban is feltűnt mozis és eseményfilmekben, például a Széttörvében (2015), a Volt egyszer egy Venice-ben (2017), a Bosszúvágyban (2018), az Üvegben (2019) vagy az Árva Brooklynban (2019), de az utóbbit követő három éven belül leforgatott 26 darab (!!) filmje, illetve azok záróakkordja, a 2023-as A bérgyilkos után már sajnos ezekre sem volt képes, így azóta a szerettei (Emma, Mabel, Evelny, Demi, Rumer, Scout, Tallulah stb.) körében él visszavonultan, nyugalomban, biztonságban.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
14 évesen magán végzett abortuszt, halottakat sminkelt, és a pukipárnáról kapta a nevét – Whoopi Goldberg 70 éves
Szegénysorból küzdötte fel magát Hollywood legjobban fizetett színésznőjévé, avagy egy nem semmi életút krónikája.


Whoopi Goldberg 1955. november 13-án született Caryn Elaine Johnson néven New Yorkban. Munkáscsaládban, szegénysorban nőtt fel, egy gazdasági nehézségek és faji feszültségek sújtotta környéken. Egészen kicsi korától kezdve vonzódott a művészetekhez, különösen a színészethez, de a gyermekkora messze nem volt átlagos. A szülei, Robert James Johnson Jr. és Emma Harris fiatalon elváltak, Whoopinak pedig emiatt számos kihívással kellett szembenéznie már egészen fiatalon.

Egy interjúban később elmagyarázta, hogy a neveltetése nem feltétlenül ösztönözte a színészetre vagy a fellépésekre, abba inkább menekülésként és önkifejezésként próbált belevágni:

„Nem akartam sztár lenni, csak azt akartam csinálni, amit szeretek. A színészet egyfajta önkifejezési mód lett számomra, amikor úgy éreztem, hogy nem értenek meg. Hangot adott nekem.”

A középiskola után Goldberg nehezen találta meg a helyét a világban. Különféle alkalmi munkákat vállalt, többek között kőművesként, pincérnőként, banki pénztárosként, szépségszalonokban és halottkozmetikusként (akik kikészítik az elhunytat a nyitott koporsós temetésekre) is dolgozott, miközben a szabadidejében csiszolgatta a színészi tudását. A karrierje kezdetén számos kísérletet tett – fellépett közösségi színházakban, kipróbálta a stand-up comedyt, sőt szinkronszerepeket is vállalt –, mígnem megtalálta az igazi hivatását.

Végül a stand-upon keresztül tört be a szórakoztatóiparba, a humora megvolt hozzá. Az 1970-es évek végén San Franciscóba költözött, és helyi komédiaklubokban kezdett fellépni, ahol az egyedi stílusa hamar kiemelte őt a tömegből. Az előadásai éles eszéről és kiváló megfigyelőképességéről tanúskodtak, valamint a félelmet nem ismerő társadalmi kommentárjairól. Nem sokkal később már egyéni műsorával keltette fel a figyelmet, amit ő maga írt és adott elő az Off-Broadwayn.

Goldberg előadása minden addig látottól eltért, a humorát erőteljes történetmeséléssel ötvözte, és olyan kérdésekkel foglalkozott, mint a rasszok vagy a nemi identitás. Előadásai végül felkeltették a neves rendező és producer, Mike Nichols (Diploma előtt, A 22-es csapdája, Silkwood, Dolgozó lány, Madárfészek, Közelebb stb.) figyelmét, aki meglátta benne a potenciált, és bátorította, hogy a tehetségét a színészetre is kiterjessze. Goldberg így emlékszik vissza erre a fordulópontra: „Mike Nichols volt az első, aki valóban meglátta, mire vagyok képes. Nem komikust vagy egy fekete nőt látott bennem, hanem művészt. És ez mindent megváltoztatott.”

A név kötelez?

1985-ben Caryn előadása, a The Spook Show sikeres lett, így meghívták, hogy vigye azt a Broadwayre, akkor vette fel a Whoopi Goldberg nevet. Elmondása szerint az akkor már népszerű fingpárnától (whoopee cushion) kölcsönözte új keresztnevét:

„Amikor fellépsz, soha nincs igazán időd kimenni a mosdóba, és becsukni az ajtót. Szóval, ha egy kicsit »gázos« vagy, akkor azt bizony ki kell engedned. Az emberek ezért azt mondogatták nekem: »Olyan vagy, mint egy fingpárna.« És igen, innen jött a név.”

A színpadi vezetéknevéről pedig 2011-ben azt állította: „Az anyám nyilvánvalóan nem Whoopinak nevezett el, de a Goldberg tényleg a nevem – a családom és az örökségem része, akárcsak az, hogy fekete vagyok. És azt is tudom, hogy emellett zsidó is vagyok.” Az anyja, Emma ajánlotta figyelmébe ezt a nevet, mert úgy gondolta, hogy a család eredeti vezetékneve, a Johnson „nem elég zsidó” ahhoz, hogy a lánya sztár lehessen. Később aztán a családfakutató Henry Louis Gates Jr. megállapította, hogy Goldberg összes nyomon követhető őse fekete volt, szóval nincs ismert zsidó felmenője, és hogy egyik őse sem viselte a Goldberg nevet. De hát mindegy is.

Whoopi Broadway-előadása viszont (már az új néven) óriási sikert aratott, annyira, hogy még egy speciális Tony-díjat is kapott. Innen pedig már egyenes út vezetett a színészkedéshez és a filmekhez.

Drámával nyitott

Nem is akármilyen volt az első filmes feltűnése: rögtön főszerep, méghozzá Steven Spielberg rendezésében, az 1985-ös Bíborszínben. Hoppá, nem vígjátékkal startolt, hanem egy nagyon is komoly drámával. Az Alice Walker Pulitzer-díjas regénye alapján készült filmben Goldberg Celie-t játszotta, egy szegény afroamerikai nőt, aki a 20. század elején küzdött a túlélésért és azért, hogy hangot kapjon egy kegyetlen, elnyomó világban. Az első alakításáért pedig rögtön Oscar-díjra jelölték őt a legjobb színésznő kategóriában.

„Emlékszem, hogy Steven Spielberg felhívott, és azt mondta: »Szeretnénk, ha te játszanád Celie-t.« Megdöbbentem. Azt hittem, viccel! De aztán rájöttem, hogy ez a valóság, és hogy el kell vállalnom ezt a szerepet, és meg kell jelenítenem őt minden szeretettel és erővel, amit megérdemel” – emlékezett vissza Goldberg a színészi karrierje kezdetére. S bár abban az évben nem nyerte el az Oscart, a Bíborszín sikere megszilárdította a pozícióját Hollywoodban, ás egy csomó más szerephez vezetett.

Apácaként a csúcson

Például ott volt a Spiclik, sipirc (1986), a Betörő (1987), a Végzetes szépség (1987), a Clara szíve (1988) vagy az Országúti vagányok (1989), de egyikkel sem aratott sikert, úgy tűnt, a Bíborszínnel ígéretes kezdést mutató színésznő nem tud sztárrá válni. Ó, dehogynem tudott.

Goldberg karrierje ugyanis egy újabb hatalmas ugrást tett, amikor 1990-ben nagy szerepet kapott a Ghostban. Mae Brown, egy médium szerepét játszotta, aki segít egy halott férfinak (Patrick Swayze) kommunikálni az élő szerelmével (Demi Moore).

Goldberg vicces és szívből jövő alakításáért mindenki odáig volt, a Ghostért pedig már megkapta az Oscar-díjat is a legjobb női mellékszereplő kategóriában, így tagja lett az igen kevés embert számláló EGOT-klubnak, akik egyaránt elnyerték az Emmyt, a Grammyt, az Oscart és a Tonyt.

A Ghost sikere Goldberget a hollywoodi A-kategóriás sztárságba katapultálta, és továbbra is sokféle szerepet vállalt olyan filmekben, mint a szintén kasszasiker Apáca-show (1992) és annak 1993-as folytatása, valamint A játékos (1992), a Made in America (1993), a Corrina, Corrina (1994) vagy Az oroszlánkirály (1994), amelyben Shenzit, a hiénát szinkronizálta. Az Apáca-show második részéért egyébként 12 millió dolláros gázsit kapott, emiatt pedig egy rövid időre ő lett a legjobban fizetett színésznő Hollywoodban. Népszerűségét az is jól jelzi, hogy négy alkalommal is ő volt az Oscar-gála házigazdája (1994-ben, 1996-ban, 1999-ben és 2002-ben).

Fontosabb témák

Whoopi később azt is bebizonyította, hogy nemcsak tehetséges színésznő, hanem a társadalmi kérdések hangos szószólója, illetve elismert televíziós műsorvezető is lett. 2007-ben indult népszerű talkshow-ja, a The View, ezt a platformját pedig arra használta, hogy olyan témákat boncolgasson vendégeivel, mint a politika, az egyenlőség és a mentális egészség. „Felelősséget érzek azért, hogy olyan dolgokról beszéljek, amelyek fontosak. Ha van egy komoly felületed, és nem használod arra, hogy másokat emelj fel vele, vagy beszélgetéseket indíts, akkor mit is csinálsz valójában?” – magyarázta egy 2009-es interjúban.

Az ezredforduló után a színészi karrierjében már nem tudta hozni a korábbi sikereit, azóta olyan, említésre érdemes filmekben tűnt fel, mint az Észvesztő (1999), az Üldözési mánia (2001), a Star Trek: Nemezis (2002), a Toy Story 3 (2010), a Muppets (2011), a Tini nindzsa teknőcök (2014), Az öt kedvenc (2014) vagy a Till – Igazságot a fiamnak (2022). Gyakran játszotta önmagát filmekben, sorozatokban, sőt, feltűnt a Halálként (Talpig majom) és Istenként (Egy kis Mennyország) is.

A fókusz tehát máshova került, a tévézésre, és azóta is ott érvényesül a leginkább.

Férjek, pasik, abortuszok

Goldberg eddig háromszor mondta ki a boldogító igent. 1973 és 1979 között Alvin Martin drogfüggőségi tanácsadóval volt házas; 1986 és 1988 között David Claessen operatőrrel; 1994 és 1995 között pedig Lyle Trachtenberg szakszervezeti szervezővel. Rajtuk kívül élettársi kapcsolatban élt a színész Frank Langelléval és a drámaíró David Scheinnel, illetve az exei között szerepel Michael Visbal üzletember, Jeffrey Cohen fogorvos, Edward Gold operatőr, valamint Timothy Dalton és Ted Danson színészek.

Whoopi kijelentette, nem akar többé az oltár elé állni: „Vannak, akiknek nem az a sorsuk, hogy megházasodjanak, és nekem sem az. Biztos vagyok benne, hogy sok ember számára csodálatos dolog.”

Egy 2011-es interjúban azt is elmagyarázta, hogy soha nem volt szerelmes a férfiakba, akikhez hozzáment. „

Tényleg elkötelezettnek kell lenned irántuk. Bennem azonban nincs meg ez. A családom iránt vagyok elkötelezett.”

1974. május 9-én Goldbergnek született egy lánya, Alexandrea Martin, aki szintén színésznő lett, mellette pedig producerkedig. A lányán keresztül Goldbergnek három unokája és egy dédunokája van.

Volt egy fiatalkori abortusza is, az 1991-ben megjelent The Choices We Made: Twenty-Five Women and Men Speak Out About Abortion című könyvben beszélt erről. Elmondása szerint 14 évesen egy fogas segítségével szakította meg a terhességét, illetve 25 éves korára hat vagy hét abortusza volt, és a fogamzásgátló tabletták sem tudták megakadályozni a teherbe eséseit.

Azt is bevallotta, hogy egykor aktív drogfüggő volt, illetve azelőtt is marihuánát szívott, mielőtt 1991-ben átvette a legjobb női mellékszereplő Oscar-díját a Ghostért.

Szerencsére mindezt mega mögött tudta hagyni, azzal pedig soha senki nem vádolta a karrierje során, hogy ne lenne önazonos. Ahogy Goldberg maga is fogalmazott egyszer: „A legnagyobb dolog, amit megtanultam ebben az iparágban, az az, hogy soha ne add fel azt, aki vagy! Mindig mutasd meg magad, tanulj tovább, és bízz abban, hogy a befektetett munka meg fog térülni!”


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
„Megint senkiháziak kezében van a popszakma” – Visszatért a Sziget Prodidzsáj Petije
Janklovics Péter újra a fesztivál reklámarcaként szerepel. Új videójában beolvas Gerendai Károlynak, de később azért kér tőle 11 VIP hetijegyet.


Tizenhat év után egy zseniális marketingfogással tért vissza Prodidzsáj Peti: Janklovics Péter új videójában ismét a Szigetet reklámozza, és még a szállóigévé vált mondatát is újra elsütötte.

A közösségi oldalakon megjelent videóban a humorista éppen a "Kisnagyság" magazin címlapfotózásán vesz részt, amikor telefonon hívják. Nem is akárki keresi: Gerendai Károly, a Sziget alapítója, aki nemrég váratlanul újra a fesztivál élére került. Meghallva a nevét Janklovics azt suttogja:

„megint senkiháziak kezében van a popszakma”.

Gerendai vélhetően egy újabb reklámszerep miatt hívta fel a humoristát, aki azonban elutasítóan válaszol:

„Nem én lettem ismert a Sziget-reklámok Petijeként, hanem a Peti-reklámok Szigeteként lett ismert a kis fesztiválotok! Hát, ne üljünk már fordítva a pincsikutyán, Károly!”.

Janklovics ezután azzal viccelődik, hogy ő már „sokkal nagyobban” van, hiszen negyven-ötven fős művelődési házakat is megtölt, sőt, már a „Kossuth-díj várományosa”. Le is teszi a telefont, mondván neki nincs erre ideje. Végül kséőbb visszahívja Gerendait és kér tőle 11 VIP hetijegyet a fesztiválra.

A humoros jelenet egyértelműen a Sziget megújulását ünneplő kampány része, hiszen a fesztivál nemrég jelentette be, hogy ismét magyar irányítás alá került, és Gerendai Károly stratégiai vezetésével készülnek a 2026. augusztus 11-15. közötti rendezvényre.

Janklovics Péter 2009-ben volt a Sziget ikonikus reklámarca a „Prodidzsáj” és „Fátboy slim” féle kiejtéseivel. Ha már homályosan emlékszel arra a bizonyos reklámvideóra, íme:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Nehéz megértőnek lenni az Észbontók szereplőivel, amikor abban sem biztosak, hogy az ember emlős
Az észbontókon a legegyszerűbb kérdések is kifognak, de ennél is ijesztőbb, amikor úgy jutnak el a helyes válaszig, hogy közben a legvadabb képtelenségeket hordják össze.


12. évadához ért a népszerű műsor, ám két nagy változás is történt amióta utoljára láthattuk. Egyrészt a Viasatról átköltözött a TV2-re, másrészt új műsorvezetőt is kapott az RTL-től átigazolt Szépréthy Roland képében. Ha valakinek nem lenne meg, ő volt az a srác, akit minden látható indok nélkül beültettek a Sztárboxban Kokó mellé "szakértőnek", és állandóan pizsamában volt.

Mondjuk a hálóöltözetek iránti vonzódását itt is megtartotta.

A műsor elején egy teljesen indokolatlan kisfilmet láthatunk arról, hogy Szépréthy Roland botcsinálta Jack Sparrow-ként hajókázik a tengeren, de kap egy küldetést, aminek lényege, hogy némit csetlés-botlás árán eljut a stúdióba, ahol bekonferálja az Észbontókat.

A műsor különösebben nem bonyolult. Hétfőtől péntekig tart egy-egy etap, amiben adásról adásra sztárvendégek mérkőznek meg az egymillió forintos fődíjért. Az első héten Ördög Nóra Liptai Claudiával alkot párost, míg Till Atilla mellé Megyesi Balázst tették, a Kincsvadászok műtárgyszakértőjét. Mindkét celebpáros mellé jár egy "észbontó" páros. Nóráék Janit kapták – akinek erősége a csajozás, gyöngesége a tájékozódás – és Attilát – erőssége az autósport, gyengesége a történelem.

A fiúknak a celeb világban jártas, de a matematikával hadilábon álló Linda, és a főzésben erős, idegennyelvben gyönge Eperke jutott.

A játék lényege, ha valaki nem látta volna még, hogy a civil versenyzők mindig kapnak egy műveltségi kérdést, a celebeknek pedig azt kell megtippelni, hogy jó vagy rossz választ adnak-e. Ha bejön, akkor 100 pontot kapnak.

Később van egy olyan forduló, ahol a hírességeknek kel megválaszolni néhány nem különösebben nehéz kérdést, és a végén a "mindent vagy semmit" kört. A versenyzők itt az egész addig gyűjtött nyereményüket kockáztatják.

Alapvetően nem vagyok híve az olyan műsoroknak, amelyek mások nyomorából csinálnak műsort, még akkor sem, ha az lelki nyomor.

Mindenki tévedhet, bárki kaphat olyan kérdést, amire nem tudja a választ, sőt egyenesen butaságot mond rá.

Ehhez jön még a mesterséges helyzet, amikor stúdióban, kamerák előtt kéne okosnak lenned. Ilyen szituációban sokszor akkor sem jut eszébe az embernek a helyes válasz, ha amúgy tudja. De közben szeretné védeni az arcát, ezért próbál minden áron mondani valami okosat, ami persze kontraproduktív.

Sosem pártoltam az elefántcsonttorony-mentalitást. Nem állítom, hogy én nem kerülhetnék ilyen helyzetbe. Ha például a társadalmi szerződésekről kéne valamiféle kérdést megválaszolnom, simán el tudom képzelni, hogy összekeverném Hobbes és Locke tanait.

Na de hogy állja meg az ember kacaj nélkül, ha olyan egyszerű állítások is zavarba hozzá őket, hogy emlős az ember, vagy hogy Mózes kosaras volt?

És ami a legmegdöbbentőbb, hogy az ember emlőssége kérdésében végül eljutnak a helyes válaszig, de úgy, hogy az oda vezető út minden elemében rossz.

Elhangzik, hogy az ember nem lehet emlős, mert azok a víz alatt élnek, vagy nem is igaz, mert azok a kétéltűek, mint az anakonda és a teknős, az ember nem emlős, mert nem vagyunk kétéltűek, a víziló viszont nagyjából az.

Amikor mindeme okfejtések után arra jutnak, hogy az ember mégiscsak emlős, ők csodálkoznak a legjobban. A döntő érv: azért vagyunk emlősek, mert nekünk megadatott a szárazföldi légzés képessége.

Mosolyogtató volt, amikor Tilláék észbontói a következő állítást kapták:

"Nánási Pál lesifotókat készített Ördög Nóráról, mielőtt szerelmesek lettek egymásba." Nóra bevallotta, ő nem tud ilyentől, de ez nem zárja ki. Palit kéne megkérdezni.

Tilla és Balázs úgy ítélték meg, a "hamis" a jó válasz, és ezt tudni is fogják a versenyzők. Ehhez képest Linda és Eperke nagyon gyorsan és magabiztosan rávágták, hogy igaz. Linda olvasott is erről az újságban, maga Ördög Nóra beszélt róla több interjúban.

Szegény Nánási Pált mostantól egy ország fogja lesifotósnak tartani, de ez legyen az ő baja.

Ez így megy egy órán keresztül. A műsorvezető és a celebek jókat rötyögnek, és bármennyire is próbál az ember humánusan hozzáállni, ennyi emberi butaság láttán nehéz megőrizni a komolyságot.

Amit hiányolok a műsorból, hogy nem láthatjuk, miként reagálnak az észbontók maguk, amikor kiderül, hogy jó vagy rossz választ adtak. Az még hozhatna érdekes szituációkat.

Az Észbontók nem az a vetélkedő, amit napról napra követni szeretnék. A poénok nem túl erősek, a műsorvezető érezhetően még botladozik a szerepében, néha ki is zökken belőle, Liptai Claudia kicsit ironikusan meg is jegyezte egy ponton, amikor Roli épp azt hangsúlyozta, hogy ő a műsorvezető:

"Ezt nem mondani kell, csinálni."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
A Predator: Halálbolygóban ezúttal a csápos űrvadász a főhős, aki a filmtörténelem talán legkegyetlenebb bolygóján talál rá az üdvösségre
Szadista szörnyek, szószátyár szintetikusok, cuki majomszerű lények és rengeteg akció – a családbarát Predator-film mégis működik!


Nagy utat járt be a földönkívüli csáprágós, rasztás, techzseni vadász, mire eljutott odáig, hogy immár teljes szívvel neki drukkoljunk egy róla szóló egész estés mozfilmben.

1987-ben Arnold Schwarzenegger őserdőben harcoló zsoldoscsapatát filézte ki először, végül az Osztrák Tölgy küldte őt a másvilágra (Ragadozó). 1990-ben már Danny Glover gyűrte le nagy nehezen Los Angeles forrongó betondzsungelében (Ragadozó 2). 2004-ben és 2007-ben alien xenomorph-ok ellen küldték őket csatába, de bár ne tették volna, vagy legalább ne így (Alien vs. Predator: A Halál a Ragadozó ellen 1-2). 2010-ben Antal Nimród végre elhagyta a Földet, és egy vadászbolygón eresztette össze mindenféle humanoid gyilkossal az űrvadászokat (Ragadozók). 2018-ban az első rész Hawkinsa, Shane Black próbált laza, poénos és véres menetet kreálni (ismét a Földön) a yautják kontra emberek örök rangadóból, sajnos sikertelenül (Predator: A ragadozó). 2022-ben Dan Trachtenberg (Cloverfield Lane 10) végre egy remek frissítést eszközölve a 18. századi Észak-Amerika komancs őslakosai ellen küldte a láthatatlan hörgőt (Préda), majd idén egy kiváló animációs szkeccsfilmben gondolta tovább a lények múltbeli (viking-, szamuráj- és világháborús közeg) látogatásait (Predator: Gyilkosok gyilkosa).

Így érkezünk el végül a Predator: Halálbolygóhoz, Dan Trachtenberg második élőszereplős, de amúgy harmadik Predator-filmjéhez, amelynél lépett egy igen merészet.

A fent felsorolt eddigi darabokat látva érthető módon nem próbált ismét egy sima vadászatot rendezni, amelyben valamely kor embere küzd meg egy vagy több yautjával (így hívják a fajukat, a kiejtés pedig: jaucsa), hogy a fináléban végül hatalmas áldozatok árán, de leküzdjék őt. Erre már ott volt egy kigyúrt katona (Arnie), egy kemény zsaru (Glover), egy kiismerhetetlen zsoldos (Adrien Brody), egy csapat kattant katona, na meg egy ravasz és fürge komancslány (Amber Midthunder).

Trachtenberg, ahogy az eddigi Predator-filmjeiben, ezúttal is szerette volna megmutatni ezen univerzum egy újabb szegletét, így lett tehát először egy Dek nevű yautja a főhős, hogy kapjunk egy másik nézőpontot is végre. Dek ugyanis nem nőtt akkorára, mint fajtársai, apja is csenevésznek, gyengének tartja (Süsü, te vagy az?), ezért Dek „normális” bátyját, Kweit bízza meg a likvidálásával. Kwei azonban esélyt ad neki, s elküldi öccsét a beavató vadászatára, hogy bizonyíthassa rátermettségét. Ezzel viszont kivívja apja haragját, aki megöli Kweit. A dühtől fortyogó Dek így elindul a Genna bolygóra (amit a rendkívül agresszív flórája és faunája miatt „halálbolygónak” is hívnak), hogy elhozza a legádázabb, megölhetetlennek gondolt lény, a Kaliszk trófeáját, és bosszút álljon az apján a fivéréért. A Genna pedig nem hazudtolja meg magát, azonnal lények százai törnek Dek életére.

Majd talál egy félbevágott szintetikust, Thiát (Elle Fanning), aki a helyismeretével meggyőzi, hogy vigye magával az útjára. Így kapunk egy feledhetetlen filmes párost a yautjával és a hátán cipelt félrobottal.

A Predator: Halálbolygó azért merész, mivel Trachtenberg minden bizonnyal tisztában volt azzal, hogy magára haragítja majd a legádázabb Predator-őrülteket, akik azt várják sokadszora is, hogy egy yautja legyen kíméletlen, és öldösse az embereket, akik végül felülkerekednek rajta. Ő azonban egy kissé családbarátabbá varázsolta a hangulatot. Mivel emberek nincsenek a történetben (csak yautják, szintetikusok és mindenféle szörnyek/lények), ezzel elintézte, hogy ne legyen véres a film, amely így több korosztály számára is simán befogadható. Hozzá kell tenni, hogy John McTiernan az első rész készítésekor a tinédzserfiúkat lőtte be célközönségként a megnyúzott emberekkel, átlyuggatott katonákkal és gerinckitépéssel egyetemben, de hát azok más idők voltak.

A Halálbolygóban Trachtenberg inkább a nyolcvanas-kilencvenes évek sci-fi-kalandfilmjeit idézte meg egészen kiválóan, amelyhez elképesztő állatokat és növényeket álmodtak meg.

Talán még nem volt a filmtörténetben ilyen kegyetlen bolygó, mint a Genna (a Pandorát mindenesetre keresztbe lenyelné), ahol minden percben, mindenfelől érkezhetnek az egyre agresszívebb életformák.

Ilyen hely kell egy yautjának.

A forgatókönyv ugyanakkor nem szűkölködik a humorban sem, ami végülis nem idegen a franchise-tól (Predator: A ragadozó…, de már az első részben is ott voltak Hawkins szexviccei, vagy Schwarzenegger ütős egysorosai), de családbarát poénokkal még nem nagyon próbálkoztak korábban. Talán el is bírt volna ebből kevesebbet a sztori. A Picur nevű majomszerű lény például tartogat számunkra néhány cringe-pillanatot, ám szerencsére végül ő is megkapja a maga helyét a történetben.

Dek és Thia azonban mindenért kárpótolnak. Különösen jó volt látni egy yautja személyiségfejlődését, a más nézőpont üdítő újítás a franchise-ban.

Illetve az olyan kiváló ötletek is, amikor például Dek a technika híján a faunát használja fegyverként a gazok ellen.

A Predator: Halálbolygó kapcsán tehát ne az eddigi Predator-filmek atmoszféráját várjuk. Legyünk nyitottak, ezt pedig Trachtenbergék alaposan meghálálják, mivel a furcsaságai és időnkénti idétlenségei ellenére egy kifejezetten szórakoztató, pörgős és látványos darabról van szó. Trachtenberg pedig vigye csak tovább, tovább és még tovább ezt az univerzumot, mivel sosem lehet tudni, mivel áll elő legközelebb, és ez adja a franchise-építésének savát-borsát-izgalmát.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk