KULT
A Rovatból

A Balaton nem szerette a Pogány Madonnát

A rossz idő és a költségmegtakarítás ellenére két hónap alatt forgatták le a rekorder vígjátékot. Jöjjön néhány kulisszatitok a filmmel kapcsolatban.
Forrás: Tó-retró blog - szmo.hu
2018. október 22.



A régi, balatoni nyarak illata Pálma gumimatraccal és bambival, a SZOT üdülők strandján... Ezt mind újraélheted vagy megismerheted a Tó-retro blog írásaiból.

Túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy Bujtor István 1981-ben történelmet írt. Mészáros Gyula rendezővel és társforgatókönyvíróval közösen tető alá hozták az ország első krimi-vígjátékát a Pogány Madonnát.

A helyszín és az időjárás

A filmet egy évvel korábban, 1980-ban forgatták az eredeti helyszínen, vagyis a Balatonon, ahol a történet is játszódik. A forgatás utolsó hete június végére esett (volna), ám az időjárás nem volt kegyes a stábhoz. Már csak a vitorlásverseny jeleneteit kellett volna rögzíteni, ám június utolsó vasárnapján és előtte-utána néhány nappal az idő meglepően cudarra fordult. Annyira hideg, szeles és esős napok voltak ezek, hogy a magyar tenger mellett nyaralók is pulóverben járkáltak a füredi sétányon. Ilyen időben lehetetlenség lett volna a csodaszép nyarat idéző képkockákat felvenni, melyek passzoltak volna a korábban rögzített napsütéses képekhez. A színészek és a stáb így napokig a Marina Hotellel szemben álló Baricska házakban várta a lehetőséget a folytatásra.

A vitorlázás

Igaz a vitorlás jelenetekkel korábban is adódtak problémák, hiszen a forgatás idején valóban zajlott egy verseny a tavon és a filmesek által használt Prága rendőrségi hajó bizony elfogta a szelet a hajók ellen. A versenyzők ezért folyamatosan kiabálva próbálták megértetni Mészárosékkal, hogy a verseny is fontos nem csak a film. Ezen felül azonban maga a forgatás szinte teljesen zökkenőmentesen zajlott. A színészek valóban mindent megtettek a sikerért. Kern András például a felvételek közötti szünetben valóban megtanult motorcsónakot vezetni és így a filmben végig ő szerepel, egyszer sem helyettesíti dublőr. Még akkor is ő látható a képeken, amikor a menekülő - Kovács István - által alakított Soltész Gábor a csónakból a vízbe löki. Ezt nevezik színész alázatnak.

A kaszkadőrökről...

A jelenetek leforgatásához a főszereplő, Bujtor István sem kért kaszkadőrt, így az emlékezetes, helikopteres üldözési jelenetben is ő lóg a kötélhágcsóról.

Pogány Madonna és Sándor Mátyás

Ha valaki, akkor éppen ő igazán magáénak érezhette ezt a filmet, hiszen a főszerep mellett az eredeti novellát és a forgatókönyvet (a rendezővel közösen) is Bujtor István írta. Ahogy egy nyilatkozatban elmondta, már régóta szeretett volna egy Piedonéhoz hasonló filmet készíteni és – bár Mészáros Gyula nem szerette ezt a párhuzamot – Bujtor egy pillanatig sem titkolta, hogy a filmben ő a magyar Piedone. A színész élőben is találkozott Bud Spencerrel, a Sándor Mátyás című film forgatásának idején és ez lett a végső csepp: még ott a helyszínen el kezdett dolgozni a novellán. Mire a Sándor Mátyás minisorozat a Magyar Televízió képernyőjére került (1980 december), addigra a Pogány Madonna pedig már dobozban volt és várta a bemutatót.

A film költségvetése

A filmen nem csak a Balatonon, hanem a MAFILM budapesti stúdióiban is komoly munkálatok folytak. Az eredetileg rögzített 18 ezer méternyi filmszalagból, már a nyers vágás végére is csupán 2800 maradt és ezt még finomvágták a bemutató előtt. Mondhatnánk, hogy hihetetlen pazarlás, ám a Pogány Madonna akkori viszonylatban meglehetősen takarékos alkotásnak minősült. A végső elszámolásban szereplő 9 millió forintos összeg többek között Mészáros Gyula profizmusának is köszönhető volt, hiszen ő találta ki többek között, hogy az apátsági jeleneteket ne a forgatással egyidőben, hanem az előszezonban rögzítsék. Így a helyszínbérlet naponta mindössze 900 forintba került, míg ugyanez a főszezonban 3000 forint lett volna.

A befektetett pénz pedig valószínűleg busásan megtérült lévén, hogy a az első magyar Piedone (szerű) alkotás azonnal megdöntötte az addigi mozi nézettségi rekordot már az 1981 májusi bemutatókor. A siker ráadásul sokáig fennmaradt és egy évvel később már 1,3 millió fizető nézőről szóltak a híradások. Ám a Pogány Madonna nem csak itthon lett sikeres, hiszen összesen 28(!) országban vetítették a mozik és a televízió csatornák. Ezt a sikert pedig a folytatásnak tekinthető epizódok már megközelíteni sem tudták.

A folytatás és Ötvös Csöpi

Már a következő Ötvös Csöpi mozi, a Csak semmi Pánik bemutatásakor (1982) is arról cikkeztek a lapok, hogy a film semmi újat sem hozott, igazából az első alkotás felhigított változatát kapták a nézők (Részünkről ezzel azért vitatkoznánk, de hát mi nem vagyunk nagytudású kritikusok). Azonban nem csak ők, hanem a nézők is kevésbé értékelték az új kalandokat, bár a 870 ezres nézettség azért még így is szép.

A három évvel később a mozikba kerülő Elvarázsolt dollár újra feljebb tette egy kicsit a lécet, de a 940 ezer eladott jegy még mindig jócskán elmaradt a Pogány Madonna idevágó értékétől. A rendszerváltás azután nem tett jót az Ötvös Csöpi sorozatnak, mivel az 1991-ben bemutatott Hamis a baba már csak 270 ezer embert ültetett a székekbe.

Ha a múlt században imádtál a Balatonnál nyaralni, neked írták a Tó-retró blogot. Ha pedig szeretnéd megtudni, hogy nyaraltak a szüleid, akkor is.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
„Nem látok jönni egy szebbik világot, itt ti loptátok el tőlünk a jövőt” – újabb rendszerkritikus dalt írt Mehringer Marci, Puzsér Róbert is szerepel a klipben
A kritikus egy közmédiás szerkesztőt alakít a klipben. A dalhoz Petőfi klasszikusa adta az ihletet a fiatal zenésznek.


Új dallal jelentkezett Mehringer Marci. A fiatal zenész néhány hónapja adta ki a Szar az élet című, rendszerkritikus dalát, ami hatalmas visszhangot váltott ki.

Mehringer ezúttal is hasonló szerzeménnyel állt elő. A Szeptember végén (stressz) című dal szintén a mai fiatalok gondolatairól szól, és a zenész azt szerette volna, hogy a magyar valóságot tükrözze egy olyan szemszögből, ami minden korosztálynak ismerős lehet.

„Petőfi Sándor Szeptember végén című költeménye volt a kiindulópont, mert vannak érzések és gondolatok, amik évszázadokon át is relevánsak maradnak. Ezek azok, amik összekötnek minket, akár fiatalok vagyunk, akár idősebbek, egyszerűen generációkon keresztül összeköt mindenkit”

– mondja Mehringer a dalról, melynek klipjében Puzsér Róbert, Dietz Gusztáv és Füsti Molnár Éva is közreműködött.

Puzsérék a klipben a propaganda hatására egymástól egyre jobban eltávolodó családot alakítanak. Az énekes szerint a szám allegorikus látomás a mai Magyarországról: „a közmédia egyik szerkesztőjének történetén keresztül, aki a saját lelkiismeretével küzd, majd végül angyallá válik, hogy a magasból tekinthessen le az országra, amelyet addig a képernyő mögül formált.”

A dalban például ilyen sorok hallhatóak:

„itt összeomlik minden,

piros-fehér-zöld az ingem

forog a világ, elfolyik minden,

nekem tényleg senkim sincsen”

A refrén pedig így szól:

„nem nyílnak a völgyben a kerti virágok

nem zöldell a nyárfa az ablak előtt

nem látok jönni egy szebbik világot

itt ti loptátok el tőlünk a jövőt”

Mehringer Marcival a Szar az élet című száma után interjúztunk is. Akkor azt mondta, a pozitív fogadtatáson túl, sok negatív kommentet, sőt még fenyegető üzenetet is kapott a dal miatt.

(via 24.hu)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
A Rovatból
Tarr Béla Krasznahorkai Nobel-díjáról: A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű
Az író és a filmrendező sokáig dolgozott együtt. Tarr Béla nagyon örül, hogy Krasznahorkai László megkapta a Nobel-díjat.
Maier Vilmos - szmo.hu
2025. október 09.



A Népszava telefonon érte utol Tarr Bélát, miután csütörtökön irodalmi Nobel-díjat kapott Krasznahorkai László. Tarr több Krasznahorkai-regényből is filmet készített, hosszú ideig dolgoztak együtt.

Tarr így fogalmazott:

„Nagyon örülök, hogy nyert, úgyhogy egyelőre mást nem tudok mondani. Hosszú éveken keresztül együtt dolgoztunk, és hogy nyert, hihetetlen nagy öröm.”

A rendező a Sátántangót és Az ellenállás melankóliáját is vászonra vitte, utóbbi Werckmeister harmóniák címen került a mozikba. Alkotótársi kapcsolatuk A torinói lóig (2011) tartott.

Arra a kérdésre, miként hatottak az író szövegei a filmekre, Tarr ezt mondta: „Nem konkrét szöveg segített, hanem az a pozíció, ahonnan a világot nézi, mert az univerzális. Abban tudott nagyon segíteni. De hát ez két külön nyelv, az irodalom és a film. A Sátántangót egy éjszaka alatt olvastam el, és rögtön tudtam, hogy ez egy remekmű.”

A magyar kormány és a hazai művészeti élet több szereplője is gratulált a friss Nobel-díjas írónak:


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

KULT
A Rovatból
Megszólalt Krasznahorkai László: Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni
A Nobel-díjas író pár mondatban reagált ma a díjra, az azt követő jókívánságokra, és meg is köszönte az olvasóinak őket. Záporoznak is a kommentek a poszt alá.


Néhány napja jelentették be, hogy Krasznahorkai László kapta a 2025-ös irodalmi Nobel-díjat, akkor volt egy rövid nyilatkozata, de azóta nemigen szólalt meg az író. Most a közösségi média oldalán írt pár sort a követőinek a maga fanyar humorával:

„Krasznahorkai László hálás az Elkerülhetetlen Véletlennek, hogy ennyi embernek okozott örömöt. Köszöni a jókívánságokat. Ha néhány pillanat úgy telt el Magyarországon, hogy sokan boldognak érezték magukat, talán még meg is lehet szokni”
– írta a Facebookon.

A kommentek túlnyomó része pozitív reakciókat tartalmaz, köszönik a könyveket, az olvasás élményét, és gratulálnak a frissen díjazott írónak:

"Pont a mester kötetét olvasva kaptam a híreket. Hát persze hogy boldogság."

"Itt Erdélyben is nagy volt az öröm. Egy könyves kávézóban dolgozom, jó volt elsőnek két német egyetemi hallgatónak elújságolni a hírt, hallottak a szerzőről!"

"Mikor évekkel ezelőtt egy brit könyvtárban dolgoztam karbantartóként, mindig megpróbáltam becsempészni a Wenckheim báró hazatér angol nyelvű, keménykötésű kiadását az ajánlott irodalom polcra, de valaki mindig észrevette és visszatették. Végig nekem volt igazam. Gratulálok a díjhoz!"

"Igen, végre önfeledten lehetett örülni, egy időre ki lehetett lépni a nyomasztó, nehezen elviselhető mindennapjainkból. Köszönjük!"

"Hatalmas öröm és boldogság,hogy egy magyar ember ismét feltette hazámat a kultúra felső polcára.Szívből gratulálok,jó egészséget és kreatív energiákat kívánok az elkövetkezendő időkre is!"


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
Aktnaptárt készít Tóth Enikő új főszerepében - egy pikáns darab a Játékszín színpadán
A darab a bátorságról és egy női közösség erejéről szól, és a világ számos helyén színpadra állították már. De Tóth Enikő egy másik tabudöntögető színdarabban is játszik, ami a menopauzáról szól.


Tóth Enikő nagy dobásra készül: a Játékszín Naptárlányok című előadásának egyik főszerepét viszi, amelyben egy kisvárosi női közösség aktnaptárt készít egy nemes ügyért. „Van egy női közösség, amelynek tagjai egy nemes ügy mellett elindítanak valamit, és rendkívül bátor döntést hoznak a kissé színtelen kis életükben.” – mondta erről a Blikknek.

A Naptárlányok Tim Firth műve, amelyet egy valós történet ihletett: Angliában, Yorkshire-ben egy női klub tagjai jótékonysági aktnaptárt készítettek, hogy pénzt gyűjtsenek egy barátnőjük férje emlékére és a leukémiakutatás támogatására.

A darab a barátságról, a közösség erejéről, az önelfogadásról és a veszteség feldolgozásáról mesél, sok humorral és megható pillanattal.

A színpadi jelenetek a pikáns szituációkat játékosan, ízléssel oldják meg: a szereplők a „kényes” pillanatokban hétköznapi tárgyakkal – teáskannákkal, süteményekkel, virágokkal – takarják el magukat, miközben egyre nagyobb önbizalommal állnak ki az ügyük mellett. A történet a 2000-es évek elején bemutatott, nagy sikerű film után került színpadra a 2000-es évek végén, és azóta világszerte számos színház műsorán szerepelt.

A mi kis falunk című sorozatban Zömbiknét alakít Tóth Enikő a Menopauza című darabban is brillírozik, és erős visszajelzéseket kap a nézőktől.

„Nagyon sok nőnek hozott megkönnyebbülést, hogy például a menopauzáról beszélünk a színpadon, ráadásul humorral, öniróniával, de közben úgy, hogy belefacsarodhat az emberek szíve.

Sok hölgy mondta, hogy az előadás után a férje már jobban érti, miért volt olyan a változókorban, amilyen. A nők szemében meg azt a boldogságot látom, hogy megértve érzik magukat, van bennük egy felszabadult érzés” - fogalmazott Tóth Enikő a Blikknek.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk