Új módszerrel támadnak a csalók - így védhetjük meg banki adatainkat és pénzünket
Korábban már írtunk arról, hogy új módszerekkel támadnak a csalók, akik a bankok weboldalához megtévesztésig hasonlító áloldalakra terelik a gyanútlan ügyfeleket, és ezen keresztül szerzik meg adataikat. Akkori cikkünk óta is számos visszaélés történt, ebből is látszik, hogy ez egy valóban hatékony módszer.
Többek között erre a kérdésre is válaszolt Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója, aki szerint sosem lehetünk elég gyanakvók, ezért nagyon fontos az alapvető biztonsági tudatosság.
"Az internetes keresőoldalak által felajánlott banki weblapok között olyanok is előfordulhatnak, amelyek kísértetiesen hasonlítanak az eredeti honlapokhoz. Valójában ezek a csalók által kreált, adathalász oldalak, amelyek szinte mindenben egyeznek a bank valódi weblapjával. Ezeket a hamis weboldalakat általában e-mail-ben vagy sms-ben kapott linkek formájában küldik el nekünk" – mondta el Sonjic László.
A különbség csak apró részletekben rejlik, ezért fontos, hogy meggyőződjünk a következőkről:
• Minden esetben ellenőrizzük a böngésző címsorában szereplő címet, és amennyiben az a legkisebb mértékben is eltér a bankunk saját internetbankjának belépő oldalának címétől, illetve nem „.hu”-ra végződik, azonnal zárjuk be a böngészőt.
• A szolgáltatás belépés oldalán, a böngésző címsorban megjelenő lakat ikonra kattintva győződjünk meg arról, hogy a biztonsági tanúsítvány szerint valóban a saját bankunk adta ki az oldalt.
Ha ez mégis megtörténik, és elnavigálnak minket egy oldalra, rögtön zárjuk be, és töröljük is az üzenetet.
Bármilyen pénzügyi tranzakciót szeretnénk végrehajtani, akkor azt a szolgáltató vagy a pénzintézet saját honlapján tegyük. A bankunk eredeti e-mail címét és a bank weboldalának címét érdemes a böngészőnk könyvjelzőjébe elmenteni hiszen így egyrészt gyorsan és egyszerűen hozzáférhetünk azokhoz, másrészt biztosak lehetünk benne, hogy az valódi oldalakon nem válunk csalás áldozatává.
Egy-egy tranzakció végrehajtásához az elkövetőknek szükségük van az adatainkra. Ilyen lehet például a felhasználónevünk, a számlaszámunk, az internetes belépési kódunk, illetve az sms-ben kapott megerősítő kódunk - ezeket semmiképpen se adjuk meg harmadik személynek.
Akár telefonon, akár e-mailen keresztül lépnek velünk kapcsolatba, ha gyanús jelet látunk, azonnal szakítsuk meg a hívást. Gyanús jelnek kell tekinteni azt, amikor megkérdezik a nevünket, a számlaszámunkat, vagy azt, hogy mekkora egyenleg van a számlánkon – hiszen ezeket a bank mind tudja. A dedikált hívószámokon bármikor fel tudjuk hívni az ügyfélszolgálatot, és vissza tudjuk ellenőrizni, hogy valóban helyes-e a weboldal, és azt is, hogy a kapott hívás valóban banki hívás volt-e.
„Előfordul, hogy telefonon veszik fel velünk a kapcsolatot olyan indokkal, hogy a pénzünk veszélyben van, és megkérnek minket, hogy utaljunk át egy bizonyos összeget egy biztonsági számlára. Ilyenkor azonnal szakítsuk meg a hívást, hiszen ilyen biztonsági számla nem létezik” – egészíti ki Sonjic László.
Ha már valaki kiadta az adatait, és azok a csalók kezébe kerültek, akkor ezt haladéktalanul jelezni kell a bank felé. Minél hamarabb értesítjük őket, annál nagyobb az esélye, hogy az esetleg még számlán lévő összeg megóvható. A bank munkatársai minden esetben azonnal megteszik a szükséges intézkedéseket.
"Mindenképpen tegyünk rendőrségi feljelentést is – javasolja Sonjic László, – hiszen a rendvédelmi szervek szélesebb eszközrendszerrel rendelkeznek, és a nyomozás során mindent bevetnek, hogy az elkövetőket felderítsék, elfogják, és felelősségre vonják."
A bankok és minden pénzintézet amellett, hogy igyekeznek az ügyfél minden igényét kielégíteni, minden új termék és szolgáltatás bevezetése előtt vizsgálják és kialakítják azt a környezetet, amely biztosítja a biztonságos online bankolást, és folyamatosan ellenőrzik a szolgáltatások minőségét és működését.
A bevezetés előtt és azt követően is folyamatosan tesztelik azokat a védelmi megoldásokat, amelyek egy harmadik fél beavatkozását lehetővé teszik. Ezen felül persze nagyon fontos a saját biztonsági tudatosságunk, hogy legyünk gyanakvók a banki műveleteink végzésekor jelentkező gyanús körülményekre.
"A bankok is tisztában vannak az aktuális csalási módszerekkel, így az ügyfelek részére igyekeznek minden fórumon közvetíteni az ezek kivédésére irányuló lépéseket" – tette hozzá a szakértő.