SZEMPONT
A Rovatból

"Szabadságra jöttem a sorsomból" – ezt keresi egy magyar Londonban

Gábornak biztos állása volt Magyarországon, mégis elköltözött. Elmondta, miért, és azt is, mi az, amit gyerekkora óta keres, és most megtalálta.


Gábor a zenei promóció világában dolgozott, amíg Magyarországon élt, de a biztos megélhetésért elhagyta az országot. Gyerekkora óta vágyott Nagy-Britanniába. Most ott él.

A kiköltözésről, a kinti munkavállalásról beszélgettünk vele.

– Mi késztetett arra, hogy elhagyd az országot, és miért épp Nagy-Britanniába költöztél?

– Alap frázis nyavalyogni, hogy otthon képtelenség boldogulni, és a többi, de ha lehet, nem állnék be a sorba, a privát problémákat nem szeretném a mindenkori vezetés számlájára írni – ahogy sokan teszik. Másfelől nem is feltétlen igaz ez a kijelentés, viszont kár tagadni, hogy Magyarországon jóval nagyobb hendikeppel indul egy potenciális munkavállaló a halpiacon, mint például itt, és a vállalkozók szekere is könnyebben lódul meg errefele. A fizetések reálértékéről ne is beszéljünk.

Le a kalappal azok előtt, akik otthon helyt állnak. Őszintén mondom. Mi, akik itt vagyunk, megléptünk a nehezített pályáról, vagy legalábbis kicsit szabadságra mentünk a sorsunkból.

Isten bocsássa ezt meg, másnak nem kell. Nekem egyébként volt egy elég biztos állásom a zenei/kulturális promóció világában, és ha mindennemű juttatást összeadtunk – koncertjegyek, lemezek, egyéb kiadványok, fogyasztás – kijött egy korrekt ellenérték, csak pont a készpénz nem volt annyi, amennyi a magánéleti továbblépéshez, az életkoromnak megfelelő körülmények kiépítéséhez elég lett volna.

És hogy miért Nagy-Britannia... részemről azért, mert kiskorom óta vágytam ide. Az csak plusz, hogy itt nem számít luxusnak, ami otthon igen.

– Honnan ez a brit-mánia?

– Ha volt valami brit sorozat vagy film a tévében, annyira lekötött a képernyőről áradó hangulat, hogy a sztorira nem is bírtam figyelni. A téglafalak, az ég és a fű színe, az épületek… nagyon bejöttek. Valahogy azt éreztem, hogy én már éltem ott. Azaz itt.

A nyelvvel is előbb találkoztam, mint bármelyik másikkal. Cirka 5 éves voltam, amikor a nagypapám megtanított olvasni, és megvette többek közt a Lipton király udvarában című mesekönyvet. Ez egy rajzokkal mérsékelten, ízléssel illusztrált kiadvány volt, a történetben szereplő tárgyak, figurák pedig a rajzok melletti keretben voltak kiemelve és alájuk volt írva az angol jelentésük. Így hiába tanultam oroszul az általánosban, volt már némi alapom, ami aztán a rockzene képbe kerülésével lett komplettebb. A tökéletestől még mindig messze van, de alakul, dolgozunk az ügyön.

Szóval később, 10 éves korom környékén jött az MTV Europe - a maga tömény brit hangulatával - és az angolszász rockzene máig tartó hódolata. Ezek nemcsak az országgal, a nyelvvel is elmélyítették a viszonyt.

– Hogy fest egy frissen kitelepült első hónapja?

– A sajátoméról tudok beszámolni, ami valamelyest általános, de inkább a szerencsésebbek közül való. Szállással nem volt gond, mert egy hölgyismerősöm révén adott volt. A házban, ahol maga is bérelt egy szobát, épp volt egy szabad hely.

Ez körülbelül az egyetlen módja, hogy egy frissen érkező megvesse a lábát, de nem kell feltétlenül személyesen ismerni bárkit is, közösségi oldalakon könnyen találni hirdetéseket kiadó szobákról. Helyi financiális múlt nélkül lehetetlen itteni agencytől szobát, pláne lakást bérelni. Utóbbi ráadásul komoly alaptőkét igényel, pláne Londonban.

Arról nyilván mindenki hallott, hogy itt vannak a világ legdrágább négyzetméter-árai, igaz ez a bérleményekre is.

Szóval a rajt legolcsóbban egy megosztott szobával oldható meg, de még így sem árt minimum 3x80 fonttal számolni. Ennyi egy dupla szoba felének egy heti bérleti díja plusz a két hét depozit, amit minden főbérlő (landlord) elkér. Van, aki többet, akár négy hetet is - plusz egy heti rentet.

12009723_1180344031980182_1447815428459563645_nhamp12219430_1184523531562232_3794630160926336732_n
"
Október 4-én érkeztem, 5-én szétdobtam a cv-ket (önéletrajzokat) a környéken, 7-én már dolgoztam is egy közeli pékségben, 11-én megkaptam az első borítékot – benne 130 fonttal. Ez volt két 12 órás műszak honoráriuma. Megvolt a következő heti rentem plusz némi költőpénz – és ez csak két nap munkáért cserébe!

A bérelt fél szoba nemcsak a fedelet és a tisztálkodást biztosította, de egy címet is, ami nélkülözhetetlen az NI number, a National Insurance number igényléséhez. E nélkül nem lehet hivatalosan elhelyezkedni. Szerencsém volt, hogy a pékség ennek ellenére adott bért az első hetekben, amíg nem kaptam meg a számot. Egy hónapig dolgoztam ott, aztán novemberben már a jelenlegi munkahelyemen voltam. Ez egy recepciós állás egy elsősorban amerikai diákokat és arab családokat elszállásoló apartmanházban. Izgalmas miliő és kényelmes meló, közel a Marble Arch-hoz, a belvárosban.

Érdekes dimenzió az a környék, egyfajta inverz Andrássy út, ha lehet ezzel a faramuci példával élni. A Marble Arch-tól induló Edgware Road egy mini-Arábia, végig kávéházakkal és mobiltelefon/elektromos cigaretta üzletekkel, éjszaka kelet-európai lányokkal. Éjjel-nappal nyüzsgés, de azért főleg éjjel. Sishát szívó arab férfiak, nők, gyerekek, plusz káromkodó lengyel kurtizánok. Minden üzlet, vendéglátóipari egység non-stop nyitva.

Ehhez képest egy utcával arrébb már a legelegánsabb brit negyedek kezdődnek: Marylebone, Paddington, szemközti sarkon a Hyde Park. Az az igazi eltartott kisujjal teazós, sznob, brit közeg.

Elsőre bizarr kettős, megszokva kimondottan izgalmas. Ez a bizonyos épület, ahol dolgozom, az Edgware Roadtól egy saroknyira van, pont a két hangulat határán.

Summa summarum, az első hónap olyan, mint a háború, három dolog kell hozzá: pénz, pénz és pénz, ami kiváltható némi szerencsével és kapcsolati tőkével. Meg persze mozgósítható nyelvtudás sem árt. Anélkül azért mérsékeltek a lehetőségek.

img_0348

A legendás Montague Square 34.

img_0132

Byng Place

img_0387

Baker Street - Marylebone sarok

– Milyen lélektani, anyagi, társadalmi helyzet jellemzi a kinti magyarokat?

- Hujuj, ez meredek téma. Ugyanis közelről szemlélve, főleg megélve jóval összetettebb, mint sejtettem. Kiváltképp a lélektani rész. Otthonról azt gondolnánk, hogy nettó habzsi-dőzsi az egész némi honvággyal. Valóban ez is a váz, de a valóság árnyaltabb. És sajnos sötétebb.

Egyrészt az anyagi biztonságérzet abszolút jelen van. Nem okoz gondot egy olyan műszaki cuccot zsebből kifizetni, amit Magyarországon a többség hitelből vesz meg. Ahogy például a minőségi röviditalok sem számítanak luxuscikknek.

Az iPhone-ban semmi menő nincs, mert mindenkinek az van. A mindennapi élelmiszerek sok esetben olcsóbbak, mint otthon – hatványozott fizetések mellett.

Köztudottan a lakhatás és a közlekedés nagyon drága, egyedül lakást bérelnie egy minimálbért kereső bevándorlónak lehetetlen. Ez leginkább Londonra igaz, de a nagyobb városokban is hétről hétre nőnek az árak. Egy fővárosi dupla szoba rentjéből viszont vidéken házat lehet bérelni. Csak ott kevés a meló.

Visszatérve a minimálbérre és ránk, mint bevándorlókra: Hát, igen, el kell fogadni, hogy az itteni társadalomban a cselédszobában kaptunk helyet. Persze idővel közel lehet kerülni ahhoz a körhöz, fizetéshez, ranghoz, ami egy iskolázott britnek csípőből jár. De az itteni magyarok 90%-a be sem lövi ezt célnak. Megelégszik a fent említett biztonságérzettel. Cserébe elviseli, hogy 35, 40, 50 vagy akár 60 évesen úgy él, mint egy kollégista. Osztozik a konyhán, fürdőszobán, életteren, intim zónán. Rendben, gondolnánk, ez egy precízen lefektetett, korrekt deal. Valamit valamiért.

Igen ám. De szörnyű csapdák tömkelege vár itt az illuzórikus elégedettségben tengődő magyarra. Illúziók hada. Amik, ha már egy picit nem figyelünk oda, megkeserítik a saját életünket és a környezetét egyaránt.

Az egyik ilyen, hogy sokan otthonként tekintenek a lakhelyükre és elkezdenek az alapvető etiketten túlmutató elvárásokkal élni. Elfelejtik, mire hivatott az épület, ahol a szobájuk van. Hogy az szállást nyújtson, lehetőséget arra, hogy tisztán, pihenten, feltöltődve járjon a delikvens dolgozni.

Aztán majd egyszer, ha már megteheti, továbblibbenjen egy saját ingatlanba, vagy ha összegyűlt a tervezett összeg, hazamenjen, stb. Nem, sokan beleszaladnak a tévhitbe, hogy ez már az. Hátradőlnek. Otthon vannak. De valami nem stimmel. Mert óhatatlanul rájuk üvölt a valóság, valaki mindig belepiszkít az „otthon” nyújtotta harmóniába. És persze ilyenkor kevesen haragszanak magukra, amiért olyan buták voltak, hogy elhitték: ez már az. A másikra haragszanak, aki a puszta jelenlétével, egyéniségével, szokásaival, lényével jelzi, hogy tévedés. Ez nem az. És akkor jön a jó magyar virtus. Perlekedés, áskálódás és társaik. Egyesek hamar rájönnek, hogy jobban járnak, ha nemzetközi lakóközösségbe vonulnak.

Az egyik kollégám inkább kemény plusz munkákat vállal, hogy fizetni tudjon egy belvárosi lukat, ami ugyan kétszer drágább, mint egy dupla szoba a hármas zónában (vagy kijjebb), de legalább békés, multikulti közegben van. Sajnos szomorú, de igaz: a hallott sztorik alapján az ilyen lakásokban ritkább a balhé.

– Hová járnak szórakozni a londoni magyarok?

– Már az első utamon gyanússá vált, hogy az itt élő magyarok nagy többsége nem azzal az érzelmi töltéssel érkezett ide, mint én. Sokan kifejezetten rühellték Angliát és ezt a miliőt, időjárást.

Vannak, akiknél ez változott, akadnak bőven, akiknél nem. A nagy részének igazából nem jelentett semmit, sőt, sajnos olyanról is tudok, aki nem tudta igazán pontosan, merre van az a London. Hogy az egy ország, vagy város? Egy hely az Óperencián túl, a burkus király birodalmán is túl, ahol sok pénzt lehet keresni... Szóval kevesen vannak, akik a rock-popkultúra Mekkájaként, a Rolling Stones, a Motörhead, a Clash, stb. bölcsőjeként, az Abbey Road városaként, netán Shakespeare, H.G. Wells egykori lakhelyeként tekintenek Londonra.

Ebből fakadóan a szórakozási lehetőségeket sem használja ki a többség. Pedig nap, mint nap koncerteznek itt legendák, akár stadion-, akár klub-szinten. Ehhez képest jobbára az igen népszerű, magyar bulikba járnak a legtöbben, illetve a bátrabbak olyan kultikus, elektronikus zenei szentélyekbe, mint a Ministry, vagy a Fabric. Akiknek ízlése inkább szinkronizál a hely másik szellemével, gyakran járják a camdeni pubokat, ahol hétköznap is príma klubkoncertek, némelyikben hajnalig (ritka!) tartó rockpartyk mennek.

"
Privát kedvencem a The Elephant’s Head, Amy Winehouse egykori törzshelye: a The Hawley Arms, az Underworld és az azzal szoros egységben működő The World’s End.img_0390

The Hawley Arms - Camden

img_0064

Soho

De a legnagyobb adu a The Blues Kitchen, ahol ugyan nem szoktak nagy nevek fellépni, de a feeling nagyon üt, a vasárnapi, lakossági jam session-ök pedig egyenesen lenyűgözőek. A eurythmics-es Dave Stewart hajdani klubjában, a most O2 Academy Islington-ban és a legendás Brixton Academy-n (ami most szintén a mobiltársaság nevét viseli) minden hétre akad izgalmas koncert. A Sohóban pedig két lépésenként sorakoznak a színházak, jazz-klubok. Ne feledjük, hogy London még mindig a világ fővárosa sok szempontból, de gazdasági és kulturális síkon mindenképp.

– Összehasonlítható-e London Budapesttel?

– Persze, mint minden mindennel, ennek még értelme is van. Mivel nagyon érzékeny vagyok a helyek energiáira, csak zamatos települések jöhetnek szóba lakhelyül, ebben rokon a két város. Mindkettőért lehet rajongani, nagyon karakteres, mással nem hasonlítható hangulatok, amiket persze utálni is lehet. Az igazi varázslatok itt is leginkább a kis zugokból áradnak, nem a kötelező turistalátványosságokból. Szép a Parlament a Big Ben tornyával, lehengerlő a St. Paul katedrális, de összességében a Temze-parti látvány inkább ízléstelenül kusza. Főleg a budai látványhoz képest. Itt egy műemlék, ott egy felhőkarcoló… tömény és rendezetlen.

London látványosságai inkább csak a történelmükkel együtt hatnak igazán, míg Budapest bárminemű információk nélkül is hat. A Piccadilly egy nagy zéró, de ha belegondolunk, hogy a múlt század elején is ilyesmi volt a látvány, máris vaszisztdasz. Viszont a kis mews-ok, sikátorok, udvarok, na, ott bujkálnak a finom dolgok. Az igazi London.

Ott van például Hampstead. A kettes zónában van, Camden és Golders Green között. A belváros után ott vannak a legdrágább ingatlanok. Viszonylag központi, de tele zölddel – ott van a Hampstead Heath, egy irgalmatlan méretű park, helyenként teljesen beépítetlenül, vadon – elegáns házak, kis utcák, tele antikvitásokkal, néhányasztalos éttermekkel. Ott találkoztam azzal az érzéssel, ami gyerekkorom óta hív Londonba. És ezzel csak most találkoztam, korábban, amikor turistaként jártam itt, nem.

img_0389

Big Ben

img_0388

Az Oxford Street karácsonyi díszben

Szerintem Londonnak öt markáns arca van:

• a történelmi-royal, azaz az 1. zóna;

• a rock n’ roll-London Camdennel, Brixtonnal és a többi újabb „cool” vidékkel;

• a lakóövezetek, ahol a tipikus sorházak hemzsegnek;

• az üzleti, a banknegyed a felhőkarcolókkal.

• Az ötödik képviseletében pedig ezek a bizonyos ékszerdobozok, mint Hampstead vagy Richmond, amelyek rendeltetésszerűen lakózónák, de a gusztusos fajtából. Ha ajánlanom kéne londoni vidéket, leginkább ezeket mondanám. Képtelenség megunni. A többit egyszerűbb.

– Tapasztalható-e a Brexit a hétköznapi életben?

– A népszavazás éjszakáján épp műszakban voltam, így nyomon tudtam követni percről percre. És valami nagyon bűzlött az ügyben, főleg a vége fele. Hajnali négykor még bőven vezetett a maradás, aztán egy nem várt dramaturgiai fordulattal - a finis előtt percekkel - változott az állás. Majd, ugyebár, úgy is maradt. Valahogy színielőadásnak tűnt az egész, de gondoltam, kombinálok, paranoia. A dolgok jelenlegi állása szerint ismét felmerült bennem a gyanú: ez az egész egy komponált történet.

Persze nem merném állítani, még egyszer mondom: gyanú. A hivatalos fáma, ugye az, hogy a felvilágosult, fiatal angolok plusz Skócia, London szinte 100%-ban a maradásra szavaztak, a kilépés-pártiak javarészt iskolázatlan, vidéki angolok, illetve a még hajdani romantika tévképzetében, a dicső „Brit Birodalomban” élő öregek.

Sok Brexitre szavazó nyilatkozta másnap, hogy nem is gondolta komolyan, csak úgy ikszelt egyet.

"
Nehéz eldönteni, mi ijesztőbb: kamu a Brexit, vagy az, hogy ennyi ilyen ember él itt.

Azt azért hozzá kell tenni, hogy a tudatosan kilépésre szavazókat is meg lehet érteni, illetve a kormány azon fertályát, akik ezt szorgalmazzák – bizonyos tényezőket figyelembe véve. Ugyanis valóban sokan jöttek Kelet-Európából azzal a szándékkal, hogy palira vegyék a Királyságot. Ráadásul igen nagy sikerrel. Amikor kijöttem, és a régóta itt élők elkezdték sorolni, milyen előnyök, juttatások járnak, első körben ledöbbentem, majd egy jóságos, gazdag nagybácsiként kezdett kirajzolódni előttem Nagy-Britannia, afféle, akit könnyen lehúznak, átvernek a csóró rokonok.

Az én elméletem szerint – és mondom, erre újra utalnak jelek – arra ment ki a játék, hogy a beáramlást mérsékeljék, és a bizonytalanokat hazaküldjék. Ez utóbbi sikerült is, sokakat ismerek, akik visszavonulót fújtak.

Az újak helyzetéről pedig egy röpke sztori:

Néhány hete kijött egy fiatal lány, hogy még gyorsan benne legyen a pixisben. Sikerült hamar szállást szereznie, címe volt, elkezdte hát szorgalmasan hívogatni az NI number-hez szükséges telefonszámot. Azt viszont nem vette fel senki. Illetve kicsöngött, szólt is a Négy Évszak – Tavasz tétel rendületlen, időközönként elnézést kért a géphang, hogy „busy” a „line”, de hiába tartotta félórákig… végül nem reagált senki.

Próbálta reggel, délben, délután, próbáltunk segíteni neki, hogy mi is hívjuk a saját számainkról, de semmi. Végül elfogyott a pénze – ami itt gyorsan megy, bármekkora összegről is legyen szó -, és hazament. A legfrissebb hírek szerint – mondjuk, ezt eddig is tudtuk – a parlament szavazása nélkül nem lehet kivitelezni a Brexitet, ez a művelet pedig még nem történt meg. Ha a végén nem lesz az egészből semmi, akkor működik a konteó.

Egyelőre csak a legérzékenyebb területen, a feketepiacon érzékelhető drágulás, a font zuhanása első körben azt érintette. Vártuk a prognosztizált többit, de közben elkezdett visszatáncolni az árfolyam. Mostanában durván ingázik. Összességében tehát alig érezni a kilátásba helyezett kilépést, és minket, akik már itt vagyunk, van állásunk, fizetjük az adót, stb. nem is fog érinteni. A többit meglátjuk.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


SZEMPONT
A Rovatból
Csepeli György: Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt
A professzor szerint a megfélemlítés kis falvakban működhet, de a városokban nem ér célt. A politikai ügyek mögött szerinte más cél is lehet.


Csepeli György szociálpszichológus a Népszavának adott interjúban arról beszélt, hogy

a megfélemlítés csak korlátozottan lehet eredményes.

Úgy véli, ez leginkább kis településeken hatásos, ott, ahol az emberek közvetlen megélhetése kerülhet veszélybe, de a városokban szerinte nem működik.

A szakember szerint a hatalom különféle közvetett eszközökkel élhet. Példaként említette Molnár Áron színész esetét, akinek a közösségi médiás tevékenysége alapján küldött felszólítást a NAV.

Csepeli szerint azok is fenyegetve érezhetik magukat, akik állami, önkormányzati vagy egyházi intézményekben dolgoznak.

A civil szervezeteket és az önkormányzatokat pénzmegvonással lehet befolyásolni, de a rendőrség és az ügyészség is szerepet kaphat, ahogyan azt a Magyar Péter és Dobrev Klára ellen indult ügyek is mutatják. Csepeli úgy látja, a már ismert megfélemlítési módszerek gyakoribbá válhatnak, mert enélkül a hatalom attól tarthatna, hogy gyengének látszik.

Szerinte a fenyegetések célja elsősorban az, hogy a kormány hívei úgy érezzék, a hatalom kézben tartja az irányítást.

Úgy fogalmazott: „Hasonló a helyzet 1956 őszéhez, amikor Rákosi Mátyás már megbukott, Gerő Ernő fenyegetődzött, miközben a velük szemben álló Nagy Imre csillaga emelkedőben volt.”

A Szőlő utcai javítóintézet ügye kapcsán kilátásba helyezett „megtorlás” sem egy átgondolt stratégia része – véli Csepeli –, inkább a kormánypárti szavazóknak szóló üzenet.

A Szuverenitásvédelmi Hivatalt nem tartja hatékony eszköznek.

A professzor szerint a fenyegetés akkor ér célt, ha azt, akit meg akarnak félemlíteni, valóban el is éri.

A Budapest és Pécs Pride példája alapján úgy látja, ezek a fenyegetések hatástalanok maradtak,

és ezt a sajtó és a közösségi média is egyértelművé tette azok számára, akik nem voltak jelen.

Csepeli úgy gondolja, hogy a 2026-os választások közeledtével bizonytalan hatósági vezetők inkább kivárnak. Ez viszont növeli azok kockázatát, akik ellenállnak.

A professzor korábban arról is beszélt, hogy „a tudatlan tömeg hiszékeny, a bolondok hajóján a konteó olyan, mint baktériumnak a húsleves.”

Akkor azt mondta, az iskolarendszer jelenleg nem készít fel a hamis állítások felismerésére.

via 24.hu


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
SZEMPONT
A Rovatból
Somogyi Zoltán: Varga Judit visszatérésének lebegtetése arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert
Az elemző nem tartja valószínűnek, hogy tényleg politikai pozícióba is helyeznék a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi minisztert, mert annak nagy kockázatai lennének a Fideszre nézve is, amely ráadásul ismét a gyermekvédelmi ügyekkel küzd.


Gulyás Gergely a jövő héten találkozik Varga Judittal, hogy személyesen kérdezze meg tőle, mit gondol a visszatéréséről. A miniszter ezt a Kormányinfón árulta el. A Fideszben egyre többen beszélnek arról, hogy terveik vannak a kegyelmi botrányba belebukott volt igazságügyi miniszterrel, akiről Orbán Viktor a nyáron azt mondta, ritkán bukkan fel olyan született tehetség, mint ő, és 4-8 év múlva képes lett volna az országot vezetni. „Juditban miniszterelnöki képességek voltak” - fogalmazott a kormányfő. Magyar Péter Varga Judit esetleges visszatérésének hírére úgy reagált, nincs beleszólása abba, hogy „a Fidesz kivel, milyen felállásban akarja elveszíteni a választást jövőre”, de azt tudja, hogy „Varga pontosan érzi, mi a három gyermekünk érdeke”.

Miért próbálja a Fidesz visszahozni Varga Juditot, kockáztatva azt, hogy újra reflektorfénybe kerül a kegyelmi botrány? És mennyit árthattak a pártnak az elmúlt hetek gyermekvédelemmel kapcsolatos botrányai: a bizonyíték nélküli Zsolti bácsizás, és a Szőlő utcai javítóintézet volt igazgatójával kapcsolatos rengeteg megválaszolatlan kérdés? Somogyi Zoltán szociológussal beszélgettünk.

– Mennyi az esélye Varga Judit visszatérésének?

– Most úgy érzem, hogy inkább nem merik meglépni, mint igen, de provokációnak simán jó. Ugyanis abban a pillanatban, ahogy Varga komoly politikai szereplővé válna, olyan kérdéseket tenne fel neki a magyar nyilvánosság, amelyek Magyar Pétertől függetlenül a kormány számára kellemetlenek. Mi van a végrehajtókkal, a végrehajtói kamara maffiaszerű működésével? Hogyan adtak át döntéseket az államtitkárnak, és milyen módon vettek részt benne? Mi a helyzet a Pegazus-szoftverrel, a lehallgatott magánemberekkel szembeni állami jogsértéssel? És ott van a kegyelmi ügy maga: miért írta alá? Ezeket a kérdéseket a Fidesznek nem érdeke kinyitni.

– Az miért érdeke, hogy Varga Juditról, mint visszatérőről beszéljenek?

– Arra jó, hogy provokálják Magyar Pétert ezzel a dologgal: a volt felesége hiteles állításokat tehet Magyar Péter személyiségével kapcsolatban.

Varga, még ha nem is kerül vissza semmilyen pozícióba sem, jelenlétével tud Magyar Péterről beszélni.

Ha visszalépne egy hivatalos politikai pozícióba, akkor újságírók fogják kérdezni nap mint nap.

– A minden bizonyítékot nélkülöző „Zsolti bácsi” történet talán kezd elcsendesedni, de magának a Szőlő utcai ügynek is sok tisztázatlan pontja van. Sokat veszíthet ezzel a Fidesz?

– Ez a téma a magyar társadalom számára elfogadhatatlan, függetlenül attól, hogy jobbról vagy balról nézik: a gyermekekkel szembeni szexuális abúzust a legtöbben nagyon egyértelműen elítélik. Ha ez egy állami intézményrendszerhez kötődhet, ahol az állam felelős a gyerekekért, és esetleg kormányzati politikusokhoz is, az a kormány számára felmérhetetlenül veszélyes. Láttuk a parlamentben, hogy Semjén Zsolt azért állt fel, mert Simicskó István a Fidesz és a KDNP nevében nem védte meg eléggé őt. A kormánypártiak igyekeznek a lehető legtávolabbra tolni maguktól az ügyet; később olyan radikális nyilatkozatok is elhangzottak, amelyekkel igyekeztek maximális távolságot tartani: halálbüntetésről, négyrét vágásról, kasztrálásról beszéltek.

Ennek a gyermekvédelmi ügynek valószínűleg jóval nagyobb a látenciája: nem tudjuk, ki mikor áll elő új tanúval vagy információval.

Ez az ügy nem egy egyszerűen lezárható történet, bármikor egy új információ újra aktualitást adhat neki.

– Múlt vasárnap megszólalt a Kossuth téri tüntetésen Látó János is, de semmi konkrétumot nem mondott az üggyel kapcsolatban.

– Látó János szerepe egyelőre mellékszál, ha fontos elemként került is be a képbe. A lényeg az, mennyire áttekinthető a gyermekvédelmi intézményrendszer. Amíg nem átlátható, addig a kormánypártiaknak nincs olyan pozíciójuk, amiből hitelesen tudnák cáfolni az ellenzék vádjait.

Ha az ellenzék hitelesen mondhatja, hogy a gyermekvédelem nincs biztonságos kezekben, akkor abból sok igaztalan pletyka és vád is elindulhat.

Miközben mindezeket tények is erősítik: tudható, hogy az intézményrendszerből egyes államilag gondozott lányok később, az intézményen belülről szervezett prostitúcióban végezték.

– A héten Jámbor András megpróbálta megemeltetni a napi 1500 forintos fejkvótát, amit a gyermekotthonokban élő gyerekek étkeztetésére forditanak, 4500 forintra. A fideszes képviselők nem szóltak hozzá, hanem leszavazták az egészet. Később a kormánypárt saját ötletként hozta vissza.

– Igen, másnap be is hozták a saját javaslatukat...

– De addig az erről készített 23 perces videó egy nap alatt hatalmas nézettséget ért el.

– A Fidesz sosem fogad el ellenzéki javaslatokat, nehogy az ellenzék kampányolhasson velük. A kormánypárt eddig sem engedett az ellenzéknek olyan ügyet, amivel az ellenzék kampányolhatna. Inkább ők viszik át a javaslatot, csak az úgy lassabb, hiszen reaktív. Azonban ebben az ügyben korábban, Magyar Péter megerősödése óta bármikor léphettek volna, hiszen látható probléma volt.

Az emberek számára sokkal érzékenyebb a gyermekbántalmazás kérdése, mint például egy késés a közlekedésben,

és erre lett volna a kormánypártnak több, mint egy éve, hogy változtasson a helyzeten.

– A Tisza Párt mintha távolabb tartaná magát a témától...

– Igen, mert van saját témája. Viszont lehalkította ez a téma egy időre „a Tisza adót akar emelni” kampányt, ami jót tesz nekik.

– Két hete Závecz Tibor azt mondta, október 23 körül láthatunk méréseket arról, kitől mit vitt, vagy mit hozott például a Zsolti bácsi ügy.

– Az aktuális mérések persze érdekelnek minket, elemzőket, de az embereket talán kevésbé. Sokkal inkább az számít, hogy október 23-án ki hány embert visz az utcára. Az lesz a mennyiségi verseny: Magyar Péter rendezvényein hányan vannak, és Orbán Viktor rendezvényein hányan.

– Orbán Viktornak most nincs szerencséje október 23-ával: az Európai Tanács ülése miatt fél napot nem lesz itt. Ez hátrány lehet?

– Az a fél-, vagy egy óra számít, amikor ő beszél, és az valószínűleg belefér a napba. De a legfontosabb most tényleg az lesz, hogy ki milyen mennyiségben tudja a sajátjait az utcára vinni, hogy ezzel megmutassa az erejét.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

SZEMPONT
A Rovatból
Göd-ÉRT Egyesület: Azt tapasztaltuk, hogy szimbiotikussá vált a hatóság és az akkugyár viszonya
Nem a gyár létezésével van gond, hanem azzal, hogy a hatóságok nagyon engedékenyek voltak a működésével kapcsolatban - mondja Szegedi Ákos, a civil szervezet elnöke, amely pert nyert a gödi akkumlátorgyár ellen. A gyárnak szerintük most le kell állnia.


A gödi Samsung SDI gyár környezethasználati engedélyének visszavonásáért régóta küzdenek a civilek. Szerintük a kormányhivatal az engedély 2023-as kiadásakor nem vette figyelembe az üzem évek óta fennálló zajszennyezését, és rendkívül megengedő volt a levegő- és vízszennyezéssel, valamint a gyártás során keletkező akkumulátor-hulladékkal kapcsolatban is. A bíróság azonban nem emiatt, hanem azért vonta vissza az engedélyt, mert azt a kormányhivatal a per alatt háromszor is módosította, megemelve az üzem gyártókapacitását, engedélyezve újabb zaj- és légszennyező források beépítését, valamint azt, hogy többet használjanak a magzatkárosító NMP oldószerből.

Tavaly áprilisban egyszer már a bíróság úgy döntött, hogy a végleges ítéletig fel kell függeszteni a környezethasználati engedélyt, de azt a kormányhivatal úgy értelmezte, elég csökkenteni a termelést. A civilek szerint ilyen "trükközésre" most nincs lehetőség, a gödi gyárnak teljesen le kell állítania a gyártást. Egy új engedély megszerzése pedig három hónapba is telhet. Hogy addig mi történik, és hogyan állt elő ez a helyzet, arról Szegedi Ákossal, a Göd-ÉRT Egyesület elnökével beszélgettünk.

– Jogerős végzés született arról, hogy ennek az üzemnek nincs környezethasználati engedélye. Ma reggel működött a gödi gyár?

– A hangok alapján csendben volt a gyár. A procedúrának van még néhány napos kifutása: a kézhezvételtől számítva kell a gyárnak megfelelnie ennek az úgymond „nem működésnek”. Itt még van némi tér arra, hogy egy darabig működtessék a gyárat, mert a jogerős végzés az, ami számít.

– Tehát október végére kiderül, hogy a gödi gyár eleget tesz-e az ítéletnek, vagy sem. De még itt van még a Kúria, mint utolsó lehetőség...

– A Kúriánál már csak súlyos eljárási hibákra hivatkozhat a gyár. Amennyire tudom,

a Kúria felülvizsgálatának nincs halasztó hatálya.

Ez az ítélet is azon alapult, hogy kormányhivatali szinten mennyire voltak megfelelőek az eljárásjogi lépések. Itt eljárásjogi problémák voltak az összesen négy határozattal, és ez alapján hozta meg a törvényszék azt a döntést, hogy ilyenkor az összes így kiadott engedély semmissé válik.

– Ez most teljes csendet és tétlenséget jelent a gyár számára, ha az ítélet hatályba lép?

– Igen. Gyártó tevékenységet nem folytathat. Sarkítva: az üzemi konyha működhet, a bérszámfejtési papírokat kiadhatják a kollégáknak, de üzemi, gyártási tevékenységet nem végezhet a gyár.

– Ha betartják az ítéletet, akkor sok dolgozót el is fognak bocsátani, nem?

– Úgy gondoljuk, a dolgozók érdeke is az, hogy törvényesen működő gyárban dolgozzanak. Ez a per most a környezethasználati engedélyről szólt, de a Samsungnak súlyos munkaügyi bírságai voltak; legutóbb, 100 milliós, maximális összegű bírságot szabott ki a munkaügyi hatóság.

Úgy látjuk, ez a terület sincs rendben: a gyár rengeteg bírságot kapott, és nemcsak munkaügyi, hanem korábban építésügyi és katasztrófavédelmi bírságokat is.

Mi a működési engedélyt támadtuk, de ezekből látszik, hogy a dolgozók munkakörülménye, élete és egészsége sincsen feltétlenül biztonságban.

– Kérem, foglalja össze: miben lóg ki a többi hazai akkumulátorgyár közül a Samsung gödi működése?

– Visszakanyarodnék az előzményekhez. Egyesületünk úgy indította az egészet, hogy a legjobban érzékelhető probléma a zajszennyezés volt. Folyamatosan érkeztek a zajpanaszok az érintett lakosoktól, az életminőségük jelentősen romlott. Ezt a kormányhivatal nem kezelte megfelelően, sőt egyáltalán nem kezelte, a Samsung sem. Bizonyos időszakokban a kormányhivatal mért ugyan zajszennyezést, de akkor az egyesületünk figyelemmel kísérte a működést, és a jegyzőkönyvek mérési eredményeiből egyértelmű volt, hogy abban az időszakban a gyár nem működött üzemszerűen. Emellett a levegőbe kerülő anyagokról sincs transzparens, lakosság felé történő tájékoztatás. Rengeteg csőtörés történik, a veszélyes hulladékok elhelyezésével kapcsolatban is gondok vannak. Több mint öt éve húzódik ez az egész. A gyárnak muszáj volt környezethasználati engedélyt kérnie, ezt támadta az egyesületünk, és kiderült: a gyár így nem működtethető.

Nem a gyár létezésével van gond, hanem azzal, hogy a hatóságok nagyon engedékenyek voltak a működésével kapcsolatban.

A sok bírság – munkaügyi, építésügyi, katasztrófavédelmi –, azt mutatja, hogy a gyár csak „lekövette”, amit a hatóságok megköveteltek. Tudja, milyen lépéseket kellene megtennie, de mindig megvárja a hatósági lépéseket, és csak azok nyomására teszi meg, amiről tudja, hogy eleve meg kellene tennie. Tudna szabályszerű működést produkálni. Bár az, hogy ezt a veszélyes üzemet közvetlenül a lakóövezet mellett húzták fel, nemcsak a zaj miatt problémás, hanem ellentétes az Európai Unió katasztrófavédelmi irányelvével is. Ez ugyanis hangsúlyozza a lakóházaktól való biztonságos távolságot ilyen üzemek építése esetén. Nem véletlen, hogy nincsenek kijelölve a gödi gyár veszélyességi övezetei, pedig ez törvényi előírás, hiszen nyilvánvalóvá válna, hogy milyen sok ingatlant és lakost érintene egy esetleges baleset. Ami sajnos nem zárható ki, tekintve a Samsung SDI hatóság által is szankcionált számos iparbiztonsági és tűzvédelmi mulasztását.

– Kevesebb zajszinttel és kevesebb környezetterheléssel?

– Igen. Ehhez megvan a technológia. Például a zaj esetében: amikor vasútvonalat építenek, kötelező zajvédő falat emelni. Egy gyárnál sem lenne nagy kihívás ilyen lépéseket megtenni, mégsem tették meg. Régóta alkalmazható megoldások vannak, amelyekkel elkerülhető lett volna ennyi szabálysértés és probléma.

– A Samsung nyilván a profitot maximalizálja; amit nem kell, nem tesz meg. Az állami hatóságok viszont azért vannak, hogy betartassák a szabályokat. Hol hibázott a rendszer? Ráadásul, ha a Samsung így járt, lehet, hogy valaki felé kártérítési igényt is benyújthat.

– Azt tapasztaltuk, hogy szimbiotikussá vált a hatóság és a gyár viszonya. A per is így állt össze: egyesületünk volt a felperes, az alperes a kormányhivatal, amely az engedélyt adta, és mellé a Samsung becsatlakozott mint alperesi érdekelt. Ez a jogi kifejezés jól mutatja, hogy

a gyár és a hatóság kvázi együttműködött.

Úgy gondolom, a hatóság eléggé engedékeny volt a gyárral szemben.

– Amikor a gyár megépítése szóba került, végigment-e a folyamat az előírt úton? Volt-e lakossági tájékoztatás, környezeti vagy hatástanulmány, együttműködés civil szervezetekkel?

– Az indulás egy a város számára „nem ismert” szituáció volt: a korábbi, Markó József polgármester vezette testület opcióként felajánlott egy beruházási lehetőséget, ami „adta magát” a Samsung számára. A beruházás itt valósult meg. Adott volt az infrastruktúra alapja is: korábban katódgyár, majd képcsöves tévék gyártása zajlott itt.

A gödi lakosságot kész tények elé állították;

az akkori önkormányzati vezetésnek ez nem volt meglepő, hiszen ők hívták be a gyárat. Közmeghallgatások, lakossági fórumok az indulásnál nem voltak; csupán bejelentették, hogy a magyar kormány támogatja a beruházás megvalósítását.

– Végeztek-e számítást arról, hogy a gyár közvetlen közelében lévő ingatlanok értéke mennyivel csökkent?

– Annyira ellehetetlenültek a lakhatási körülmények, hogy ez a környék egyértelműen negatívan érintődött. Sokan láttak benne lehetőséget: a növekedés nagy munkaerőbeáramlást hoz, ezért sokan eladták az ingatlanjukat az induláskor. Mások olcsón megvették ezeket, majd tömegszállásnak adták ki. Hirtelen nagyon sok külföldi vendégmunkás jelent meg, nehéz körülmények közé kerülve. Az érintett ingatlanok értéke biztosan leértékelődött.

– Ráadásul duplán: egyik oldalon a zajos gyár, a másikon a szomszédság, családos övezet helyett tömegszállásokkal. Van erről számszerű adat? Négyzetméterár, bármilyen számítás?

– Mi nem végeztünk ilyen számításokat. Tudjuk, hogy vannak, akik polgári pereket indítottak az ingatlanjuk leértékelődése miatt a gyárral szemben. Konkrét lakosokról nincs információnk, csak annyi, hogy folynak ilyen perek.

– Ezek szerint arra sem tud konkrét választ adni, hogy ha mindent szükséges változtatást végrehajt a gyár, és csendesebben, biztonságosabban újraindul a termelés, mennyivel lehet visszaemelni az ingatlanok értékét.

– Ez függ attól is, mennyire fut fel a termelés, mekkora a kereslet a gyár termékeire; az akkumulátorgyártás konjunkturális. A nyilvánossá vált adatok alapján a gyár termelése súlyosan visszaesett, így a munkaerőigény is csökkent. De azok a házak, amelyeket erre a célra megvettek és átalakítottak, attól még nem fognak minőségben javulni, ha az ideiglenesen ott lakó munkavállalók elmennek. Még nagyobb probléma, hogy

a gyár néhány száz méteres körzetében is igényesen kialakított ingatlanok, gyönyörű kertes házak találhatók, amelyekből látni-hallanni a Samsungot,

így nagyon sok tulajdonos kényszerül döntéshelyzetbe: váljon meg szeretett, korábban értékes otthonától, vagy éljen a veszélyek közepette.

– Ha jól tudom, a Samsung mindettől függetlenül bővíteni is akarja a gyárát.

– Az engedély, mielőtt kimondták, hogy a működést le kell állítani, a bővítésre nem terjed ki; az az engedély a termelésről szól. Nagy terület van a Samsung birtokában, és az építkezés folyamatosan zajlik.

– Az új építkezésnél az engedélyezéssel kapcsolatban most már van rálátásuk? Tanultak-e a hatóságok a korábbi hibákból?

– A hivatalok és a kormányhivatal részéről nincs meg a transzparencia. Nem szabadna gondot okoznia annak, ha egy egyesület vagy magánszemély adatot kér, hogy megadják a nyilvánosan elérhető információt. Azt látjuk, hogy a gyár növekszik, új részegységek épülnek. Az ezekkel kapcsolatos engedélyeket az építésügyi hatóságtól próbáljuk beszerezni, ami a kormányhivatalon belül másik hatóság, és erről is nagyon nehezen kapunk információt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


SZEMPONT
A Rovatból
Rékasi Balázs az ultrahangidőpontra váró sorokról: nagyjából kétszer ennyi pénz kellene ahhoz, hogy tisztességesen működjön az egészségügy
Kevés az ultrahangos orvos és alulfinanszírozott az ágazat - mondja a szakértő, aki szerint kétszer ennyit kellene az egészségügyre költeni. De nem csak pénzre, stratégiára is szükség lenne, mert jelenleg egy kórházigazgató sem tudja, merre van az előre.
Fischer Gábor - szmo.hu
2025. október 15.



Havonta csak egyetlen napon és csak személyesen lehet időpontot foglalni ultrahangos vizsgálatra a Váci Jávorszky Ödön Kórházban, írta a Telex. A betegek beszámolói szerint sor a földszinten kezdődik, végigtekereg a lépcsőházon és így, közel két órás sorbanállás után lehet eljutni az ablakig. Ha betelnek az időpontok, a többiek hoppon maradnak. Az Egészségablak applikáción keresztül is lehet ultrahangos időpontot foglalni, itt a rendszer más intézmények szabad kapacitásait is felajánlja. Azonban éppen a legkiszolgáltatottabbak adott esetben ezt az applikációt sem tudják használni, nekik marad a sorbanállás.

A váci havária apropóján Rékasi Balázs egészségügyi szakközgazdász, orvossal beszélgettünk, mi kellene ahhoz, hogy ne ilyen méltatlan helyzetekben legyen része annak, aki nem tudja a magánegészségügyet választani.

– Hogyan alakulhat ki ilyen helyzet, hogy egy adott körzetet ennyire nem képes ellátni egy szakrendelő? Miközben nekem az a tapasztalatom, hogy sok helyen konganak az ürességtől a szakrendelők, alig van beteg, tehát valószínűleg a gép és az ember is meglenne.

– Sok helyen ember sincs. Viszont az, hogy üresnek tűnik a szakrendelő, még nem jelenti azt, hogy nincs beteg. Régebben, a hetvenes években mindenki csak úgy beállt a sorba, és várta, hogy sorra kerüljön. Az elektronikus előjegyzés bevezetése óta viszont ez rendezettebb lett: a betegek adott időpontra érkeznek, az orvos pedig be tudja állítani, hogy hány percenként fogad új pácienst, ez lehet ez 15, 20, vagy akár kevesebb is, ha csak kontrollra jönnek. Ezért tűnhet üresnek a rendelő. A másik része a dolognak maga az ultrahangos előjegyzés. Az ultrahangvizsgálatokra való várakozás mindenhol probléma. Egyrészt kevés a radiológus szakorvos, másrészt a radiológia olyan terület, ahol a legtöbb vizsgálatot ma már távleletezéssel, központilag végzik. A beteggel ilyenkor egy egészségügyi szakdolgozó találkozik, aki a vizsgálatot elvégzi, de az orvos máshol ül, és központilag értékeli a felvételeket. Ez hatékonyabb, mert az orvos idejét nem kötik le olyan dolgok, mint a beteg öltözködése vagy mozgása a rendelőben.

Az ultrahang viszont más: itt maga az orvos fogja a vizsgálófejet, ő várja meg, amíg a beteg levetkőzik, elvégzi a vizsgálatot, majd ő is értékeli ki.

Ez időigényesebb és kevésbé hatékony. A világon mindenhol próbálják ezt a problémát szonográfus-képzéssel enyhíteni. A szonográfus diplomás ápoló, aki ultrahang-specialista képzést kap. A modern megoldás tehát kettős: egyrészt több szonográfust kell képezni, másrészt bővíteni kell azoknak az orvosoknak a körét, akik jogosultak ultrahangvizsgálatot végezni. Ma sok orvos el tudna végezni ultrahangvizsgálatot némi továbbképzéssel, de vagy nincs rá jogosultsága, vagy nincs hozzá külön finanszírozása. Vidéki háziorvosok egyébként pályázhattak ultrahangkészülékre, és ezer körüli gépet ki is osztottak, de a képzésekre külön támogatást nem kapnak, így ha elmennek, azt saját idejükből és energiájukból végzik. Ráadásul hivatalosan nem is leletezhetnek. Az egészségügyi államtitkárság most szeretne ezen változtatni, hogy a háziorvosok is végezhessenek alapvető diagnosztikus célú ultrahangvizsgálatokat. Így például egy epekő vagy epehólyag-gyulladás gyanúját helyben is ki tudnák deríteni. Ehhez viszont megfelelő képzés, motiváció és finanszírozás is kell.

– A váci esetnél az is probléma volt, hogy csak személyesen lehetett időpontot kérni. Gyakori jelenség, hogy hiába van megadva telefonszám, azt nem veszik fel, vagy az embernek legalább egy órát kell próbálkoznia.

– Egyetértek önnel. Az Egészségablak applikációban elvileg lehet időpontot foglalni és megnézni, hol van korábbi szabad időpont, de nem mindenki tudja gördülékenyen használni, idő, amíg az ember megtanulja. A probléma gyökere azonban továbbra is az, hogy kevés az ultrahangos orvos. Emellett fontos megemlíteni, hogy az ultrahang vizsgálatok finanszírozása sokáig elmaradt a valóságtól: az intézmények csak néhány ezer forintot kaptak egy vizsgálat után, és fix keretük volt.

Ha például egy rendelő heti száz vizsgálatot végezhet, a százegyedik után már nem kap pénzt.

A kormány az utóbbi időben valamelyest emelte a finanszírozást, de a korlátok továbbra is fennállnak. Vannak önkormányzatok, amelyek pluszban finanszírozzák a vizsgálatokat, hogy enyhítsék a társadalmi nyomást, és jobb ellátást nyújtsanak. Viszont, amióta bárki bármelyik települési szakrendelőben foglalhat időpontot, egy ilyen intézkedés azt a kérdést veti fel az adott település önkormányzatánál, hogy miért finanszírozzák a más településekről érkező betegek vizsgálatait?

– Ez a rugalmasság önmagában dicséretes, mert valóban jobban ki lehet használni a szabad kapacitásokat. Azonban nem jelent megoldást annak az idős, egyedülálló embernek, akinek nincs autója, pénze vagy lehetősége máshova menni. Azt érzem, hogy ez inkább kényszer szülte megoldás, mint valódi előrelépés.

– Ráadásul orvosként a másik oldalról is látom a problémát: ha egy háziorvos a saját kerületében küld be valakit ultrahangra, pontosan le tudja írni, mit keres a vizsgálat során. A helyes diagnózis alapja a pontos kérdés. Ha viszont bárhonnan érkeznek betegek, és nem hozzák a korábbi leleteiket, az orvosnak sokkal több idejébe telik kideríteni, mit is kellene vizsgálni.

– Mi lehet az a megoldás, ami az idősek számára is elérhető, nem igényel külön szabadságot a sorban álláshoz, és visszaadja az embereknek azt az érzést, hogy a befizetett adójukért valóban megkapják az ellátást?

– Először is: tisztességesen meg kell finanszírozni az egészségügyet.

– Például az ultrahangnál a mostani finanszírozási keretösszeg fele, mekkora része a valóságos igénynek?

– Hasraütésszerűen mondom, de szerintem

nagyjából kétszer ennyi pénz kellene ahhoz, hogy tisztességesen működjön az egészségügy.

Jelenleg a GDP 4,5 százalékát költjük rá, míg az uniós átlag 8 százalék.

– Bár én nem emlékszem a magyar egészségügy aranyéveire, de amikor a jobban volt finanszírozva a rendszer, akkor mennyit költött a költségvetés az ágazatra?

– Elég öreg vagyok, de erre én sem emlékszem. A hetvenes évekből örökölt kórházcentrikus rendszert tartjuk fenn, rengeteg intézményt, amire nincs szükség.

Sok mindent meg lehetne oldani járóbeteg-ellátásban vagy egynapos sebészeten, és erősíteni kellene az alapellátást, az otthonápolást és a szociális szolgáltatásokat.

A járóbeteg szakrendelés ma bizonytalan helyzetben van: részben államosítják, részben önkormányzatokhoz, részben kórházakhoz tartozik.

Ha egy szakrendelő kórházhoz tartozik, ott mindig másodlagos szerepe lesz. Ráadásul a kórházigazgatóknak sincs mozgásterük: nem tudnak versenyképes bért adni, mert közszolgálati jogviszonyban vannak, miközben a magánklinika teljesítményalapú fizetéssel elcsábítja ugyanazt a radiológust.

– Amit elmondott az azt is jelenti, hogy meglenne az elég kapacitás és ember, csak rosszul van elosztva? Kiknek az érdeke, hogy ez ne változzon? Hiszen amikor kórházbezárásról van szó, mindig politikai vitává fajul a kérdés.

– Sajnos az egészségügy túlságosan átpolitizált. Más országokban van közép- és hosszú távú egészségpolitikai stratégia. A kedvenc példám Finnország: a hetvenes években még szegény ország volt, de nem gyárakat kezdtek építeni, hanem az egészségügy és az oktatás fejlesztésébe fektettek. Egészségesebb élelmiszereket vezettek be, csökkentették azok sótartalmát, és ezzel elérték, hogy egészségesebb, produktívabb nemzetté váljanak.

– Nyilván politikai egyetértés is kellett ehhez.

– Igen, konszenzus. Magyarországon viszont, ha valaki be akar zárni egy kisvárosi szülészetet, abból politikai tiltakozás lesz, az éppen aktuális ellenzéki oldalról.

Ehelyett inkább el kellene magyarázni az embereknek, hogy az a kórház, ahol naponta fél szülés történik, az kockázat. A csapat nem gyakorol eleget, nincs rutinja.

Sokkal jobb lenne, ha a speciális ellátásokat régiós centrumokba koncentrálnánk, és az egyszerűbb problémákat az alapellátás kezelné.

– Ha kivonjuk a politikát, az orvostársadalmon belül is van ellenérdekeltség egy átfogó reformmal szemben?

– Ha én kórházigazgató vagyok, természetesen védeném a saját intézményemet, de összességében nem gondolom, hogy ez lenne az akadály. Tegnap például egészséggazdaságtani konferencia volt, ahol 280 szakember, a jövő generáció képviselői, egyetértettek abban, hogy alapvető reformokra van szükség. Orvosszámban egyébként nem állunk rosszul, hozzuk a nyugat-európai átlagot. A gond a szakdolgozók, különösen az ápolók hiánya, és a gondozói, otthonápolási hálózat fejletlensége.

– Tehát ha jól értem, ha hirtelen megdupláznánk a GDP-arányos egészségügyi kiadásokat, de a rendszer maradna a régi, akkor csak még több pénzt dobnánk a kútba.

– Pontosan. XXI. századi választ kell adni: centrumkórházakban gyors ellátás, rövid kórházi tartózkodás, megelőzés, otthoni, és járóbeteg-ellátás. Ehhez viszont új gondozási hálózat és teljes strukturális átalakítás szükséges.

– Ide politikai bátorság is kell, a pénz kevés.

– Politikai bátorság, stratégia és irány. Jelenleg egy kórházigazgató sem tudja, merre van az előre. Szócska Miklós volt az utolsó államtitkár, aki a Semmelweis Tervben leírta, hová szeretnénk eljutni. Azóta nincs nyilvános stratégia.

Takács Péter inkább a Facebookon aktív,

ahelyett, hogy megfogalmazná, hogyan akarják betölteni az ezer hiányzó háziorvosi praxisnak akár csak az egyikét is.

– Tegyük fel, hogy bármelyik jövőbeli kormány elhatározza, hogy elindul ezen az úton. Hány év alatt érhetünk el legalább egy szlovák szintű egészségügyi ellátást?

– Ezt a WHO európai regionális irodája is vizsgálta, és meghatározott úgynevezett „quick win” tevékenységeket: olyan intézkedéseket, amelyek egy politikai cikluson belül valódi javulást hozhatnak. Körülbelül huszonöt ilyet listáztak. Például Magyarországon az egyik legsürgetőbb, hogy nálunk a legalacsonyabb az alkoholos termékek adója az Unióban. Ezen emelni kellene, megtiltani a reklámozást, és az ebből származó bevételeket egészségfejlesztési programokra fordítani. Ilyen egyszerű, konkrét intézkedésekből áll ez a program, nem abból, hogy melyik kórházat kell felújítani, hanem abból, hogyan lehet rövid távon javítani a lakosság egészségi állapotát.


Link másolása
KÖVESS MINKET: